üils,e Jaer. DE ROOZEKRAMS Y7.KRKN WEG.— VERTREKUREN UIT A EEST NA ER VERTREKUREN UIT DE VOEGENDE STATIËN: De tier en macht der duis ternissen. I Velk middel Zul men hiermee winnen? Dl D11BEB-BÖBE ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAËRS. De inscliryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklameu 10 cent. Vonnissen Ir. 1,00. Dendcrmonde. 5-OS 7-Rfï 8-48 42 25 3-06 C-2-2 9.55 Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22 Mcoliclcn. 5-051 7-35/ 7-09JS-12J Exp. l*2*3"kl. 11-53it l-ü4d Exp. le 2' 3* kl. 2-54J 3-06/ 5-524 6-22/ 8-46il 9-064 9-484 Exp. 4e i' 3' kl. Anlw. 5-051 7-35/ 7-094 8-1 id Exr. 1* 2e 3* kl. 1-044Exp. 1*2* kl. 2-5 44 3-06/ 5-5246-22/ 8-464 9-064 9-484 Exp. 1" 2C 3® kl. Brussel, langs Dendermondc, 5-(5 7-55 3-06 Brussel, langs Denderleeuw.6 22E. 7-097-50 8-12E. 1" 2° 3e kl. 9-24 11 -53 1-04 E. 1' 2- 3e kl 2-54 5-23Exp. 1* 2' 3C kl. 6-24 8-46 9-06 9-48 Fxp. i' 2' 3° kl! Leuvon, Tliiene», Luik, Verviers 5-05/7-35/ 6-224 en 8-124 Exi' 1*2*3« kl 7-50d 8-489-244 (11-53// lo! Leuven) 1-04d Exp. 1* 2' 3" kl. 2-54d 3-06/ 5-234 Exp. 1*' 2» 3e kl. (4) Nota. De letter beleekeul langs Termonde cn di 6-244 (8-46d tol Thicnen) Gend, (5-00 's vryü.) 7-59El"2'3ek 8-4! 8-59 12 22 12-40 3-26 3-51 en 5-37 E. 4e2« 3" kl. 6-20 6-40 8 39 Exr. 1° 2* 3' kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-59 Exr.1'2-3* kl 8-41 8-59 12-22 12-40 3 51 en 5-37 E 1» 2' 3* kl. 6-40 Doc nyk, Mouscron, Kortrvk, Bvssul (langs Gend) 8-41 12 2-2 12-40 3-26 3-51 Exp 6-20 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Rvss. (iangs Alli) 6-01 7-50 II 53 2-50 5-52 Niuove. Geeracrdshergcn, Lessen, Alb 6-00 8-12 7 50 11-53 2-54 5-52 9-OG Bergen, Quiévrain 6-01 "-.'O 11-53 2-54 5-52 Enghicn Braino, Manago.Cliarleroy, Namen Inugs Geeruerds- bergen 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52 letter d langs Denderleeuw. (Tilquc .Nu urn. NAF.R AEI.ST l'IT Ath 6.49 10.30 1.40 4.34 7.58 9.12 Anlw. 5.40 9.50 40.50 E. 1' '2' 3' kl. 12-30 3-15 E. lu2° 3* kl. 3-33 4.15 5.50 6.50 E. 4» 2» 3" kl. Brussel 7.20 E.1'2* 3ekl. 7.26 8.14 11.06 41 53 2.103.12 en 0.C0 E le 2" 3l" kl.5.09 5.55 8.00 E. 1* 2e 3e kl. 8.20 Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8 13 10,34 Geeracrdshergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8 33 9.50 Gend 5.49E 6 157.39 E I" 2° 3' kl. 8.29 10.59 12.31 E 1* 2' 3- kl 1.59 4 28 E 1.2.3. kl. 5.29 8.09 8.14 9.16 Exp. I" 2" 3* kl. Lessen 7.09 10.50 2 00 4.54 8 18 9 32 Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.40 Nmove 7.55 1 1.36 2 46 5.40 9.01 10.18 Oostende 4.30E 6.20E. I 2 3 kl. 6.28 9.00 12.00 3.06E 4» 2" 3° kl. 6.04 uit Gend naer Moorlzoele. Sollegoin, Goeraerdb., Englnen, llraine-le- Coinle 5.52 8.I 2E 8 58 11.18 2.IO 5 31 6 59 UIT «.KKUAEI'. DSI'.KRUEN naku Maria-Lierde. Sollepem. Moorlzccle en tiend, 5 15 7.24 9 49 11.59 2.56 5.00 5.50E 9.01 uit Denderleeuw naer llaellerl, Burst, llorzele, Solleg. Audeiianrde, Ansegem, korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 ".20 uit Antwerpen .naku St. Niroi.aes, Luk eken en Gend 4.50 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 7.00 0 00 nr Gend naku Lokkeen, St. Nikoi.aes kn Antwerpen 4.25 7.00 9.25 l".S0 2 45 5.30 6.50 0.00 AELST, 29 NOVEMBER IS73. Als de Apostel Petrus, in den hol Getli- semani, zynen Coildelykcn Meester door het zweerd wilde verdedigen legen het goddeloos gespuis, '1 geen, met Judas aen T hoofd, was gekomen om Hem te vangen, wat zegde Dezen? a Petrus,steek hei zweerd in dcscheedc.... het is nu tie uer en tie macht tier duisfer- a nissen E11 met eei.s viel die bende gespuis als razende wolven op den Zaligmaker zy bondt en kne.elde Hem vast en leidde Hem naer de vierschare van Annas en Caiphas, de twee ergste vyanden van Christus en deszelfs hei lige leeringDat de onschuld zelve daer onder den last van logennchtige beschuldigin gen, van walgelyke valsche getuigenissen, van iiet snoodste onrecht letterlyk verpletterd wierd, dit weet iedereen. De algemeene ver- maledyding waeronder hel jodenras nog ge hukt gaet, de schroomelyke Godsvloek die lot nu toe nog op hetzelve drukt getuigen voor dc gansclie aerde dal het joodsche Sciiben- eii Phariseënras een ras was van volksbedrie gers, schynheiligen, valschaerds en verloeije- lyke verdrukkers van rechtveerdigheid en wacrheidDit alles hoeft niet meer bewe zen le worden, elkeen weel net Maer 'i geen elkeen niet weet, of liever wat elkeen niet genoeg in overweging neemt, is dat hel snood Phariseënras, op onze dagen 011 overal, zoo vele navolgers heeft!.... Ja navolgers in de goevernementen navol gers in <le liberale genootschappen en kringen navolgers in de francmagonskotcn navolgers in de theaterspclers navolgers in de liberale hnrhergpredikanten navolgers in de groote cn kleine liberale magonnieke drukpers na volgers overal En inderdaed, wat ziet men in byna al de goevernementen van Duilschlandi? Men ziet dat de Kerk van Christus, de zui vere leer van het Evangelie, er door den hard- nekkigsten liberalen vrydenkersoorlog ver drukt wordt; de katliolykesemiuariën en kloos ters worden er gesloten, de kalholyke priesters en kloosterlingen als dieven en schelmen verjaegd de bisschoppen verpletterd onder 't gewicht van onrechlveerdige processen en geldboeten de apostaten en schenders van hunne heilige beloften verlieerlyktliet op perste gezag van den Paus miskend en als nietig geachtMet een woord, men ziet daer wat men voortvds zag in Cethsemoni, de uer en de macht der duisternissen In Zwitserland,dit voorheen land van ware vry- lieid, ziet men de wereldlyke macht legelreclit opstaen tegen de macht van God cn zyuer Kerkde kalholyke priesters, welke aen hunne plichten getrouw blyven, woiden er gek wollen en vervolgd de bisschoppen in DEll karmelites. Een geschiedenis uil den tyd van liubespierre. (9* VERVOEG ZIE ONS VORIG NUMMER.) Op hot oogenblik dal Robespierre, nadat de hoogcr vermelde zinnebeelden verin and waren, audermael zyue placls op de estrade innamen zync redevoo ring aenbief tegen de ondeugden die dc groolsle vyanden Waren van de Republiek naerdien de Repu bliek dc regccring der deugd is (zooals dc opgebla zen'redenaer zegde) op dit oogenblik zag Anna nu zelf den vriend barer jeugd aen den arm au oenen Jaeobyn wandelen llaer aeugezichl, dal tot nu loc ecno roode tint bad gehad,werd plotseling zoo bleek dat madame Charneux verschrikte en niet zonder angst liacr vroeg Myn kind, wal deert u Ik gevoel my ongesteld, moeder, ach, ik bid u lact ons bccngacn was 'l smeekend antwoord. Ken paer vrouwen met eenc drykleurige kokarde aen hare mutsen, waerschynlyk echtgenooten van rcpublikeinsclie beambten, die voor madame Char- ntux en bare dochter zaten, keerden zich 0111, en liet op aenraden van deze, dat de moeder liet durfde wagen het verzoek barer dochter in le willigen. Bereidvacrdig hielpen de republikcinschgezinde vrou wen de onlstcldd burgeres en hare moeder uil liet "edrang. en de politiebeambten, welke de uitgan gen van den tuin bewaekicn, heten, op het zien der doodelyke bleekheid \an bet meisje, de iieide vrou wen zonder hindernis door. Zwygend bereikten zv bare woning ahvaer Anna in de armen haors vaders nederzouk cn onder cencn vloed van tranen erkende dat by hoer dc wacrheid had gezegd, dal zy zelf nu Adolf' Guerson, naer bel scheen 111 boezemvriend schap, niet cenen Jaeobyn had gezien. koten cn kerkers geworpen of, als misdadi gers, lusschen de gendarmen, uit'l land ge dreven de dwaelleer en 't ongeloof worden er ondersteund en als een allesvergiftigend zaed rondgestrooid immers men ziel er de hoosheid der helle ontketend en 'i kwaed op de schaemtcloossle wyze 'i hoofd opsteken en zegevierenDe uer en de maclit der duister nissen En in Spanje, dit vroeger zoo katholyk land, waf gebeurt er daer liet liberalismus-'longeloovig vrydenkers- schuim van alle lauden is er samengestroomd om zyue prooi, het kaliolicismus, letterlyk te verdelgen en, op deszelfs puiuen, liet onrecht, dc valsclilieid en vooral den diefstal te esligen Daer ook zyu de kerk- en kloostergoederen aengeslagen en verkochtde religieusen uit hunne eenzame oorden van gebed cn boet- pleging gedreven de goddeloosheid en d'011- rechtveerdigheid zitten er op hooge troonen verheven, en onderiusschen word hel volk niet alleenlyk onder de lasten der contribulien verpletterd, maer bovendien tot in 't been deren mer^j bedorven. Kortom 'lis, daer ook de uer en de macht der duisternissen En in Italien.het schoonste ryk van d'aerde, wat is daer al gaende Eilaes, \vy hebben 't al zoo dikwyls met de bitterste droefheid moeten besiatigen Daer, nog erger dan in liooger gemelde landen, spilllt UC gUUïTUIUUSIieiU cr~%ic mvwu. ..WW nader Rome hoe slechter kristenenG'lieel hel koningryk is als in eene onmeetbare ver- koopzael herschapen, waer joden, overspelers, goddeloozen en al soortgelyken liberalen rainenant naerloe gevloeid is gelyk liet mod der naer de riolen en scliaveijen. En waerom Om er de losbandigheid en 't zedebederf, liet ongeloof en de boosheid te zaeijen en te planten om er het opperste gezag der aerde, het gezag van den Stadhouder Christi, te ver nietigen om er de Kerk, den grondsteen van alle maetschappelyk leven, welke de nooit genoeg geschandvlekte Voltaire de Eerlooze noemde, le verpletteren om er het katholyk volk te pluimen, uit te zuigen en plat le ruïneren om de hooldstad, den zetel van het Kristendom, te verkeeren in het boeien Baby- lonien, waer Satan zynen troon had gevestigd en als meesier 't hoogste bevel voerde.... Waerom nog? Om er voor 'nen appel en een ei de geeste- lyke goederen, de kloostereigendommen, de kerksieraden, de heilige vaten, ciboriën en remonslrancien op te koopen. welke daer, door de libeiale grypzuChl diellyk gestolen, verkocht worden. Om er met dien schroomclyken kerkroof hunne zakken te vullen en er nadien kiekens- leven of üever een nog vuiler beestenleven nicê te leiden Meteen woord, al wat gruwelyk en eerloos is wordt in Italien gepleegd de sluipmoord is er aen het dagorder de baenstroopery is er zoo gemeen als de dagen van de week de vei ergernissen zyu er de dagelyksche kost; de armoede en ellende wassen en groeijen er De laetslgemeUlen, ziende dat Anna en bare nine- der verdwenen waren, volgden den stoel die naer bet Mars veld trok. Daer bevond zich te midden van 'l zoogezegde Alhier des Vaders een hooge berg (van bout en beschilderd doek) op welks top een boom stond onder welks, van earlon geniaekle, takken de leden dor Conventie plaets namen Ter weêrszydc van dien berg piaelslen zich dc verschillende groe pen en onder bel spelen der muziek Irokken de jongelieden den sabel en zwoeren 111 banden der grysaerds het Vaderland en de nieuwe orde van zaken te zullen verdedigen Wederom sprak de oude Jaeobyn eemgc woorden lol den jonkman die dai.r glimlachond up antwoord de. Dezelfdo bespieder, die, een half uer geleden, achter ben stond, was wederom iu hunne nabyhcid en toekende iels in zyu zakboekje aen Anna gevoelde zich nu diep ongelukkig doordien Adolf zich in hel verderf had gestort. Toen zy ecu weinig van bare eerste acndoeuing bekomen was, volgde zy den racd van baren vadur en schreef aen Adolf den volgenden brief Mynheer Guerson Gisleren is my de wreede slag toegebracht dien ik sedert eenigen tyd vreesde cn waerop uw helste gesprek in tegenwoordigheid myner 1110e- der mv had voorbereid. Overtuigd van uwe gevoelens jegens de nieuwe a orde van zaken en van uwe verkleefdheid aen dc vervolgers van God en Koniug, mag ik niet langer uitstellen u myn reeds lang bcpaold voornemen bekend le maken van nimmer uwe vrouw te wor- den. lui besluit zal 11 waerschyulyk met voel leed veroorzaken, daer ik u gcwac-rsehuwd hebik leefde nog in de zoete hoop dal de verklaring dat n ik nooit do echigenoole kan wezen van cdnen c< lmicbelaer u tot andere gevoelens zou hebben 0 gebrachtgisleren heb ik met eigen' oogen moe- ten zien dal gv my en myuc waersehuwing veracht, dal gy my on myne waersehuwing veracht, dat gy gelyk de campernolien, geheel 't land ligt gebukt onder de grypklauvven van de lranc- magonssecte waervoor alles moei wyken en zuchtenTrouwens, daer meer dan ergens is T de uer en de macht der duisternissen En wat hoeft er gezegd te worden van 't liherael volkje dal in alle streken verkeert iu zyue genootschappen en kringen? Wat van die geheime francmagonskoten Dat zy letterlyk afgegoten zyn op den vorm van het liberael joodsch Phariseënras... Daer, gelyk eertyds in den geheimen jodenraed, wordt er gedurig saemgezworen legen Chris tus en zyne Kerk tegen zyne leering en zyne wetten. Al water in die kringen en genootschappen gedaen wordt heeft voor eenig doel de onder drukking van het goed, de vcrvalsching der waerheid, en de ondersteuning, de opheme ling en de verspreiding van het kwaed en der dwaling. Men zou zeggen dat de duivel zich daer in vleesch en heetten gesteken heeft, 700 hardnekkig, zoo aenhoudend, zoo woedend, zoo eenparig werken al de leden te samen 0111, zooals zy zelve verklaren en schryven, het katholicismus te onteeren en in 't modder le versmachten. E11 worden zy in die afschuwelyke werkin gen niet verhinderd door deze die er de macht ea 'l gezag toe hebben Eilaes, neen!'t ts de uer en de macht der duisternissen En de theaters en hunne spelers, wat voor navolgers zyn die Ook al afzetsels van dit vermalcdyd joodsch Phariseënras onder voorwendsel van ondei- riclit, volksbeschaving en verlichting, worden er de heiligste zaken beslykt en bemodderd de zeden 01» de roekeloossle wyze geschonden en onieerd de onschuld en jeugd verergerd en bedorven het goed en de deugd ouder den schimp en de bespotting neergedrukt Maer worden die verfoeilyke schelmeryén dan niet tegengewerkt of verboden Al wederom neen!Integendeel, het volk wordt door vele overheden zyn zweet en bloed uitgeperst om die abominabele schandalen te ondersteunen en te bezoldigen, om dit atschu- welyk verderf rykelyk te betalen en aldus aen te moedigen en te verspreidenWat daer van gedacht? Dal hel de uer en dn macht is dei- duisternissen Al wie nog een vonkje eergevoel heeft, moet zich hel herle voelen bloeden als liy ziet hoe de groote en kleine liberale maeonnieke druk pers hare schoone, verhevene zending miskent cn onleert. Die drukpers, in plaets van te die nen als hefboom der volksbeschaving, als fakkel der geeslverlichliug, als hinderpael tegen de misbruiken, legen de schandalen, tegen al wat de samenleving naer den onder gang stoot, die drukpers, zeggen wy, word tot niets anders gebruikt dan lolde uitwerking van al de booze aenslagen in de francmagonsspe- lonken gesmeed. De Kerk en hare dienaers be schimpen, haielyk maken, lasteren de waer heid beslrjden en vervalschen het goed iu den voorkeur schenkt aen degenr-n die ik hael cn veracht, zoo lievig als my mogclyk is, echter nog u niet naer evenredigheid dal zy liet verdienen. Dat is alzoo hel loon voor myne innige verkleefdheid, hei loon der oprechte liefde die ik u sedtri inyno kiudscldtcid lich toegedragen O, Adolf, vriend i< mvnc! jeugd, wat zyt gy wreed jegens my en je gens hen die u met zulke ouderlvkc genegenheid hebben groot gebracht.... wreed jegens alles wat u dierbacr moest zyn. wreed jegens uwe arme ziel Gy zult het my vergeven, Adolf, dal ik \oor de laelsle mael dat ik nog met u 111 betrekking wil zyn, u die vervvylingeii doe zy zyn hel gevolg van hel belang dal ik stelde in uw lydelyk en ecuwig geluk. Thans, in hel plechtig, maer, heines, droe- vig oogenblik, dal ik voor allyd afscheid van u neem, moei ik oprochl zyn, moei ik u zeggen dat gy de vriendin uwer kindschheid ongelukkig, diep ongelukkig maekt, niet door liaer te verstooten iu c, plaets van hatr met eene oprechte wederliefde te beloonen voor de veiklocfdlicid die zy u immer heeft getoond, maer door u zelvcn in 't verderf te storten Adolf, crinnert gy u nog myne belofte en de voorw aerde waermede zy gëpaerd ging; Zoo gy goed en deugdzaent blyft, uord ik Je uwe al moesten wy vereenigd worden op hel schavotErinnert gy u niet meer wat gy my antwoorddetAnna uwe hand mag slechts de zoele b'clooning zyn myner deugd En thans, moei ik u zien in gezelschap van cenen Jaeobyn, in eene nauwe vriendschapsbetrekking 0 met lien, die ik uitliet diepste myner ziel verfoei Adolf, bel feest van gisteren, het leest der godde- loosheid heeft over myne toekomst beslist. Ik zou de uwe geweest zyn, u hel leven veraengenaemd hebben en u ten hemel hebben trachten te leiden voorzeker Adolf, ik ware uwe ocblgenoote gewor- u den al ware onze verbintenis op hel schavot geslo- ten geworden trouw zou ik 11 geweest zyn lol in den dood, doch gv hebt my zulks omnogelyk ge- maekt, gv hebt dë laelsle sprankel van liefde cn kwned, en '1 kwaed in goed verkeeren de zedeloosheid verspreiden en verheerlyken alle wegen bederven en de sehroomelykste volksverbecsling bewerken, is 't niet datgene wat de liberale drukpets, van den january tot den 51 december van elk jaer, verricht?.... Vreeslyke verantwoordelykheid voor die sehaemtelooze penneschurkeu, maer niet min dere verantwoordelykheid voor degene die zulks konnen beletten en het niet willen doen omdat het de uer en de macht der duister nissen is Welk middel tegen dien vrceslyken stroom van kwaed en schande De eenigste middel is dat de katholyken, de ware kristenen zich onderlinge verstaen om met zooveel moed, met zooveel kracht, met zooveel eenparigheid het goed, de waer heid te doen, te verspreiden en te handhaven, als de boozen, de liberhaters, de francmagons er aen den dag leggen om het kwaed en de valsclilieid rond te slrooijen en te ondersteu nenElkander aenmoedigen door woord en voorbeeld, om de wet van God en zyner Kerk le eerbiedigen en te doen eerbiedigen.... Ronduit, vryweg, zonder T minste menschelyk opzichft geloof belyden, deszelfs voorschriften oefenen en, zonder vaer of vrees, het kwaed bestryden al waer het mogelyk isMaer vooral bidden, gedurig bidden, bidden zonder ophouden, den hemel geweld aendoen, hem macht der"duisternissen te doen eindigen. De Bisschoppen van g'heel Relgie hebben, op hevel van Z. H. den Paus, daertoe bevel- brieven uitgeveerdigd om, op 8 december aen- slaendc, een algeineenen bid- cn boetedog te houden. Ziet hier, wat onze doorluchtige Kerkvoogd is zynen bevelbrief zegt Lael onsdit zyn de woorden van den Heiligen Vader, alle pogingen aanrenden om a den gewenschten oogenblik der bermhertiyheid te a verhoesten; trachten wy allen te zanten door geheel de uitgestrektheid der wereld God een heilig geweld aen te doen Dat de bisschoppen daertoe de pastors opwekken, en aide pastors a het volk, dat hun toevertrouwd is. Hoepen wy a allen, neergebogen voor hel allaerKom0 a lieer, kom, wil niet langer verloeren, spaer uw volk, vergeef de misdaden uwer onderdanen, t beschouw' onze droefheidwy storten onze ge- a beden voor uwe oogen, en rekenen op onze wer- ken niet, maer op uwe eindelooze bermherlig- heid, verwek uwe macht en kom, vertoon u en a wy zullen gered wezen. o Vreezen ivy niet met betrouwen tot den troon a der bermlierligheid te naderen, alhoewel wy van onze onweerdighcid overtuigd zyn, zoeken wy die genade door al de Heiligen, byzonderlyk door de heilige Apostelen, door den zuiveren a I ruide gom der Moeder Gods, door de vlekke- a looze Maegd, wier gebeden als hevelen mogen a aenzien worden by haren goddelijken Zoon. Maer vooral laten wy ons geweten van doode werken zuiveren, want df. oogen des Hf.eren ZYN or DF. 11F.CI1TVF.ERD1GKN GEVESTIGD, EN ZYNE a OOUEN LUISTEREN NAER HUNNE CEDEREN. Teil cillde dit doelwit met meerdere zorg en volmaektheid hoop in mynen boezem uitgedoofd, en uwe Anna slechts tranen overgelaten om uwen ongelukkigcn o val te beweenon, en gebeden, om Gods bannhar- tigheid voor u af tc smeeken. Alhoewel ik wele, Adolf, dal gy my niet moer acht, zoo bid ik u eveuwel, van de laelsle xvoor- den uwer gewezene vriendin niet le versmaden overweeg dezelve lot heil uwer ziel, 0, ik smeek cr u om in den naem van alles wat u dierbacr is. Den tyd, welke my nog tc leven overblyft eu die, naer ik vermoed, slechts kort zal zyn, zal ik zoo- veel mogelyk besteden 0111 te bidden voor den ge- vallen vriend en zoo hel Gode behacgl my, als martelarcsse der goddeloozen wier aenhanger gy geworden zyt, langs den weg der guillotine tol zich le roepen, zal ik Hein de offerande mms levens opdragen lol boete voor den smacd dien j myn voormalige vriend zynen God aendoet. Adolf, hier op aerde zal ik u niet meer zien dit is mvn wenseh. Doeh, a'.s oenc laelsle gunst, smeek ik 11. eens wol te overwegen dat er eene eindelooze eeuwig- heid is, teue eeuwigheid van loon of straf Och, moehte ik het geluk hebben van met grond te mogen hopen u in de gelukzalige eeuwigheid weder te zien, dan ware de dood, dien ik eiken dag te gemoel zie, my licht en aengenaem K11 dan, Adolf, wanneer ik niet meer lot hel ge- tal der levenden zal behoore», dan zal myne schim om u heen zweven, u steeds vervolgen, zoolang lol gv uwe dwaling herroept, of, door uwe volhar ding'in hel kwaed, de dood een einde maekt aen uw goddeloos leven cn hol tydpcrk der ccuwigdu- rende straf voor u aenbrcekt. Indiou er nog een grcinlje gevoel in uwe ecr- tyds kristelyk hart woont, vcrsmacd dan deze laelsle bede niet van liacr die uwe ziel bemint. Anna Charneux. De brief werd verzonden doch mol aen Guerson besteld. Een beambte, diedcnzelvcn in banden kreeg, bezorgde het schrift aen Foucquicr-Tinvillc, die, r.a a le bereiken, verkenen Wy, krachtens onze apostolieke Macht, eeuen vollen Ajlnet, eens te verdienen, aen alle yeloovigen die, tie heilige Sacramenten der Biecht en des Autaers wel a ontvangen hebbende, godvruchtig voor de 11001I- we taligheden, der heilige Kerkzuilen hidden. Be ze aflaet, toepasselijk aen de zielen des vage- t'iters, zal kunnen gewonnen worden op den dag welken, het Oppei hoofd van ieder bisdom bepulen za Ja, men zal liiermoë winnen en zekerlyk winnen want God kan alles als liy wilt, en IIy wilt alles wat goed is, als Ily gebeden en gevracgd wordt. De Russen zyn gewoon oen spreekwoord te bezigen, in alle netelachtige omstandigheden des levens, dat waer bevonden is. liet luidt als volgt Dieu suil écrire droit sur uiie ligne ronrbe. God kan recht schryven op eene kromme lyn. Toen Juliaen de apostaet zyn geloof inde lisscben van den Tiber weeliwierp, en naer Jerusalem vertrok 0111 den Hemel eene poets te bakken, volgens oud en hedeiidagscli ge bruik der potentaten, machtige ministers cn saemgezwoorne sectaiissen, toen riepen al de Joden met de gescheurde gordyn des tem pels 0111 dc schouders Nu gaet ons heilig dom, verwoest door Titus, weêr opgebouwd worden ter verdelging, \jm_djen_£ialiliiër uiil-e^-YiYeuV^daer te werpen, maekte zoo dat de eene steen op den anderen niet bleef en kwant er van aT gelyk Ciloyen Delré met eene buis. Dus weêr God kan recht schrijnen op eene kromme lyn. Volgens eene schoone parabel van den wysgeer en bisschop Gerbet, kwam hel eerste Opperhoold der Kerk vermoeid en vreemd te Rome aengesukkcld, en ging. 0111 te rusten, een weinig neerzitten op eenen grenssteen der straet, toen straks ceu nieuwsgierige hein kwam ondervragen Vriend, begon deze, gy scbynl uit verre landen te komen en hier ganscli onbekend te zyn Inderdaed, antwoordt Pelrusmaerzoudt gy my het paleis van Cesar eens willen wyzen? Het paleis van Gesar! wat hebt gy dan by den keizer te bestellen Ik koom g'heel zyu volk veranderen Wie zyt gy dan 0111 zoo te spreken bezit gy geld en schallen om zulks le wagen? Geld of schatten kon ik niet Gy zyt dan een groote van uw land Ziet gy daer die visschers in den Tiber hunne netten niet uitwerpen Ik ook vischle in de nieeren myner landstreek.... Zoo hebt gy gewis machtige vrienden, groote kennissen iu de wysbegeerte, die u by den keizer zullen aeiibeveleu Ik tel noch op vrienden noch op wyslicid der meiisehen De nieuwsgierige schudde het hoofd, trok de schouders op en zuchtte Arme 7.01 Wy allen, wy zouden met dcu romein-er ge roepen hebbenAnne zot, die zulke lezing or van, hetzelve in een register legde lor plaelse ahvaer de naem van A-Jolf, als verdacht per soon, goboekt stond, mot cenige aenlfctkcningen welke 's avonds le voren waren overgebracht door ileu geheimen policiebcamhle, die Guerson on don bejaerden Jaeobyn gedurende hel feest onafgebroken in bet oog gehouden had. Om hel somber voorgevoel uit le leggen dal Anna bezielde, dient Iner gemeld dal zy csnen droom had gehad, wacrin hel hacr voorkwam «lal zv en Adolf, trouw aen eikanderen gelyk aen dc deugd, elkaer in do gevangenis onliuoclien, alwacr een hejaerd pries ter, die zie.li by toeval ouder de slaehlollei s bevond, hunne verbintenis had ingezegend, eene verbintenis welke als 't ware door hun bloed word bezegeld, en wacrna hei zuivere echtpacr in den hemel werd op genomen Deze droom had voor een meisje, zoo kristelyk als Anna was, iels hekoorlyks, hetwelk alleen diege nen zullen kunnen beseffen, die, uil oprechte gods vrucht, zonder bezorgdheid, hunne toekomst sUdlcn in de handen van Hem dio alles bestiert, en om do vervulling van Wiens htiligen wil zy gei'urig met vurigheid smeeken, zonder aen do verhooring barer gebeden eene andere voorwaorde le hechten, dan dat dezelve moet strekken tot meerdere eer en glorie van God en lot zaligheid barer zielen of, 0111 zulks korter uit te leggen, voor degenen die leven en bid den gelyk dit aen eene oprecht krislehke jonge dochter botaenu. Voegen wy hier tevens bv dal Anna's godsvrucht, lioo welgemeend overigens, niet geheel vry was van eenc zekere ziekelyko inbeelding, van eene snort van dweeperv, welke baer eeiiigermale deed verlangen, 0111 als slachtoffer der guillotine te vallen en alzoo levens dien voor baer bekoorlyken droom verwezen- lykl le zien. Van door ook, na Adolf's val baer «oor- gevoel dot zy als slachtoffer van het schrikbewind zou sterven. (WORDT VOORTGEZET.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1873 | | pagina 1