28s,e Jaer.
OE ROOZEKRaNS
m
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT A EEST A A ER
*r
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
BERICHT.
Nieuwjaersgiften aen Z. II.
Pius IX.
Een oprecht schandael.
Een Vlaeinsclie cltrislene held.
T, bode.
ABONNEMENTPKYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 51 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamcn fr. 1,00. Vonnissen 50 cent.
Cendermonde. 5-05 7-33 848 M-S5 3-06 6 40 9.55
lokeren. 5-05 7-35 8-48 «-!) 3-06 6-22
Mechelen. 5-05( 7-3"/ 7-09(18-123 6sp. 1'2e 3e kl- 11-33(1
1-04J Exp 1" 2® 3® kl. 2-54d 3-06/ 5-5id 0-40/
8-4<tf 9-06d 9-48d Exp. 1® 2® 3' kl.
Antw 5-051 7-33/ 7-09d MïJd Exp. 1' 2» 3® kl. 1-04rfExp.
1*2® 3' kl. 2-5W 3-06/ 5-MM6-40/ 8-46d9-06d
9-48d Exp. 1® 2e 3' kl.
Brussel, langs Dendermondc, 5-C5 7-55 3-06
Brussel, langs Denderleeuw.6 22E. 7-097-50 8-12E. 1® 2° 3®
kl. 9-24 11-53 1-04 E. le 2* 3° kI. 2-54 5-00 Exp. I® 2® 3e kl.
6-24 8-46 9-06 9-48 Fxp. 1® 2' 3° kl.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5-05/7-33/ G-22d en 8-12d
Exp Ie 2° 3e kl. 7-50d8-48/ 9-24d (ll-63d tol Leuven)
4-04d Exp. 1" 2* 3» kl. 2-Md 3-06/ 3-23d Exp. 1' 2" 3® kl.
(1) Nota. De lcltcr beteekc-nt langs Termonde cn de
6-24d (8-46d tol Thienen)
Gend, (5-00's vrvd.) 7-39El»2'3®k 8-41 8-39 12 22 12-40
3-26 3-51 cn 0-00 E. 1®2® 3® kl. 6-20 6-40 8-39 Exp.
1® 2® 3' kl. 9-36.
Brugge. Oostende. 7-59 Exp.1* 2*3* kl.8-41 8-59 12-22
12-40 3 51 en 0-00 E 1* 2' 3® kl. 6-40
Doornvk, Mouscron, Korlrvk, Rvssel langs Gend) 8-41
12 22 12-10 3-86 3-51 Êxp. 0-20 6-40
Doorn. Mouse. Kortryk, Rvss. (langs Alh) 6-01 7-30 11-53
2-50 5-52
Ntnove, Geeraerdsbergen, Lessen, Alh 6-00 8-12 7-50
1 1-53 2-54 5-52 9-06
Bergen, Quiévrain 6-01 7-."0 11-53 2-54 5-52
Enghien Braine, Manage, Charleroy, Namen langs Geeraerds
bergen 6 01 7-50 11-53 2-54 5-52
letter d langs Denderleeuw.
q*e:
r%
Ctiiqcie Suuni.
NAER AELST UIT
Alh 6.49 10 30 1.40 4.34 7.58 9.12
AnlW. 5.40 9.50 10.50 E. 1® 2" 3® kl. 12-30 3-15 E. i°2®
3' kl. 3-33 4.15 5.50 6.50 E. I' 2® 3e kl.
Brussel 7.20 E.1<2® 3ekl. 7.26 8.14 11.06 11.53 4.10 3.12
cn O.CO E le 2® 3® kl.5.09 5.55 8.00 E. I®2' 3® kl. 8.20
Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8.13 10.34
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.18 5.12 8.33 9.60
Gend 5.49E 6 157.39 E 1® 2® 3* kl. 8.29 10.59 12.31 E
1® 2® 3® kl. 1.59 4-23 E 1.2.3. kl. 5.29 8.09 8.14
9.16 Exp. 1® 2" 3® kl.
Lessen 7.00 10.50 2 00 4.54 8 18 9.32
Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.40
NillOVe 7.55 11.36 2.46 5.40 9.01 10. IS
Oostende 4.30E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.-28 9.00 12.00 3.U6E
1' -2' 3® kl. 6.04
uit Gend naer
MoorUoele. Sottegem, Gccraerdb., Enghicn, Braine-le»
Comte5.52 8.I2E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59
LIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde.Soilegem. Moorlzccle en Gend, 515 7.24
9.49 11.59 2.56 5.09 5.50E 9.01
uit Denderleeuw naer
llacTlcrl, Burst, llerzele, Sotleg. Audenanrde, Ansegem,
Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
uit Antwerpen naeii St. Nikolaes, Lokeren en Gend
4.50 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 7,00 0 00
uit Gend naer I.okeren, St. Nikoeaes en Antwerpen
4.25 7.00 9,25 10.50 2.45 5.30 6.50 0.00
AELST, 17 JAMJARY 1871.
Het bureel en de drukkcry van den
Denderbode zyn gevestigd in de Molen-
straet N° 6, naby de groole merkt, in
't zelfde huis, waer zy, in 1871 en vroeger,
gevestigd waren, ahvaer men verzocht is de
gelden en de brieven vrachtvrij te be
stellen.
Ik neem deze gelegenheid te baet om liet
geacht publiek te erinneren dat men zich ter
drukkery van den Denderbode gelast met het
drukken van boekwerken, affichen, cireulai-
ren, doodbrieven, doodbeeldekens, die men
desnoods opstelt, rouw, adres- en visiet-
kaerten, registers, facturen, in een woord,
met alles wat den drukkersstiel betreft. Wer
ken voor de steendrukkery worden ook aen-
genomen.
Schoon werk, spoedige bediening en ge
matigde pryzen.
Sedert eersten January 187-1, is het ma-
gazyn van kerkboeken, school- en bureel
behoeften en var. alles wat den papierhandel
aengaet, geopend.
Ik beveel my in de gunst van eenieder.
C. Van de Putte-Goossens,
uitgever van den Denderbode.
Bedrag der vorige Lysten. fr. 89750
VYFDE LYST.
De kinderen Van Dorpe, Meire. 25—00
DeE. H.Maniiaert,pastoor,Bambrugge. 10—00
Eene dienstmeid, Aelst. 1—00
M"" W® Gils-Hubeaux, 50—00
Mn,° W° Lievens-Roggeman, Meire. 5—00
MrFerd. Roggeman-Luytgaerens, Aelst. 10—00
Naemloos - 500
2-00
Emm. Gits, verkooper van katho-
lyke gazetten. 0—24
De Eerw. Heer Van Cauwelaert
priester 20—00
THT""—- 'Jttvtx Onze geëerde abonnenten
AlVj^r/welke voornemens zyn by
hunne nieuwjaersgifte aen O.
11. Vader, Pius IX,eene gifte voor de vervolgde
geestelykheid in Duitschland en Zwitserland
te voegen, mogen ons dezelve doen geworden.
Is er eene zaek welke door de katholyken
verdient ondersteund te worden, 't is wel deze
der vervolgde geestelykheid in Duitschland
en Zwitserland, welke aldaer van al hare
goederen en inkomsten beroofd en nog boven
dien, door kotzittingen en zware boeten letter-
lyk verpletterd wordt.
Het zal ons dus zeer aengenaem zyn weke-
lyks eene lyst af te kondigen en het bedrag
aen 't dagblad Le Bien Public over te
maken.
DER
KARMELITES.
Een' geschiedenis uit den tyd van Iiobespierrc.
(14® VERVOLG EN SLOT.)
Omstreeks 2 uren namiddag verzocht Anna hare
ouders zich met liaer in hei gebed le willen begeven,
daer bet bevel lot hare gevangenneming reeds
was uitgevaerdigd en de gerechlsdienacrs reeds op
weg waren om het ten uitvoer te leggen zeide zy.
Vader en moeder Charneux zagen elkander eens
aen en hun blik getuigde van bewondering. Zy
•vilden geen naderen uitleg vragen, daer zy zich
overtuigd hielden dat hunne dochter wederom eene
dier ingevingen had, als waervan zy 's avonds te
voren getuige waren geweest.
Na eenigen tyd vurig gebeden te hebben, stond
Anna op, liefkoosde hare moeder en vroeg haer of
't niet tyd zou gaen worden om nu haer bruids-
'waed aen te trokken Hare moeder schudde met
aen bitter glimlachje 'l hoofd en antwoordde
Myn lief kind, wat zyl gy toch zonderling Doe
t u goeddunktmyn hoofd duizelt.
nna snelde naer boven en kwam woldra, in 't wit
leed, naer beneden. Zy knielde neer, vroeg en
.wam nogmaels den zegen barer ouders, waerna
en verzochl met haer de gebeden der stervenden
iddeu. Jlaro moeder bezweek byna van aendoe-
ung; vader Charneux was in eeno soort van ver
ing gevallen, welke hem als tot een govoelloos
tuig maekte van Anna's wil. Toen deze laetsle
ich op de knieën wierp om luide de gebeden der
enden tc lezen, sprak zy met oenen glimlach
do lippen
Wy hebben nog juist den tyd om deze gebeden
i .'richten daerna zullen wy voor onze vvanden
I'1® LYST.
Dc E. II. Mannaert, pasloor te
Bambrugge. fr. 10—00
M' en Mm" A. Byl, Aelst. 5--00
Zekere lieer DUBOIS, burgemeester van
Dampremy, een van die kleine pachas die zich,
volgens liberale gewoonte, boven recht en
wet stellen om hunne vuige driften te voldoen,
heeft onlangs een feit begaen, 't geen, wordt
hel niet krachtdadiglyk door 't goevernement
bestraft, de nöödlottigste gevolgen voor de
godsdienstige vryheid in Belgie zal hebben.
Wy houden er aen dit feit aloinme te ver
konden en er uil al de krachten van ons
gemoed tegen te protesteren. De katholyken
moeten spreken, luidop spreken en kracht
dadiglyk eischen dat hunne rechten geëerbie
digd worden, zoo niet, zal de liberale kwel
duivel nogalles overrompelen, nieltegenstaende
zy nu het geluk hebben een katholyk minis
terie te bezitten.
Uit de overmaet van liberael geweld en
maponnieke schande moet voor de katholyken
het goede spruiten, doch dit zal en kan enke-
lyk geschieden, als de katholyken den liberalen
kwelduivel vlak in 't gezicht zien en hem doen
kennen dat zy, desnoods, het liberael geweld
door tegengeweld zullen beantwoorden.
En waervan is er nu kwestie
Ziethier de zaek in gansch hare eenvou
digheid
Z. H. de Bisschop van Doornyk had deE. H.
Wattecamps, deken van Charleroi, gedele-
gueerd om 't kerkhof van Dampremy te hcr-
wyden, 't welk door de begravenis van eeneu
openbaer gekenden vrymeiselaer, die tot het
einde toe de hulp en troost onzer Moeder, de
H. Kerk verstooten had, ontheiligd was. Toen
op zondag 21 december 11., de E. II. Deken
cn de geestelykheid van Dampremy aen 't kerk
hof kwamen 'om de bevolen godsdienstige
plechtigheid te verrichten, vonden zy den
ingang des kerkhofs gesloten en bewaekt door
twee politieagenten. De E. H. Deken eischte,
in naem der grondwet, de opening der katho-
lyke rustplaets. Deze vraeg op eene kracht
dadige wyze uitgesproken ontstelde de politie
agenten, en niet wetende wat er hun te doen
of le laten stondt, ging één van hun den bur
gemeester roepen. Doch de burgemeester
weigerde het kerkhof te openen, niettegen-
slaende de aenhoudende vragen en moedige
protestatien des heeren Dekens en belette zoo
de herwyding des kerkhofs, eene openbare
uitoefening des Godsdienstes, 't geen eene
vryheid is door de grondwet gewaerborgd.
Wat dunkt u, gy katholyken, die de grond
wet verstaet,en op de vrylieden der grondwet
rekent?
In liaer art. 14, zegt zy De vryheid der
eerediensten en deze barer openbare uit
te oefening, alsmede de vryheid van zyne
bidden, en dan het afscheid. Degenen, die gelast zyn
de bruid te halen, zyn reeds in onze slrael!
Toen de gebeden geëindigd waren en het aen-
siaendo slachtoffer met do woorden Bermhcrtige
Vader, wees onze vyanden genadigopstond,
waren de gerechlsdiuuaers aen de deur. Anna zelf
opende, en sprak met eenen glimlach op dc lippen
Weest welkom, burgers; ik wachtte u. Gy Komt
om Anna Charneux m hechtenis te nemen Zy is
bereid.
Dc gerechlsdicnaers zagen elkaér met verbazing
aen. Zulk een lief, jong meisje, in hruidsgewaed,
vroolyk naer de gevangenis en den dood zien gaen
Dit was hen nog niet voorgekomen.
Burgeres sprak een hunner, gv zyl zoo
jong cn zoo schoon, vraeg genade. De dictator is
zoo ongevoelig niet.
lk heb hem beleedigd, was haer antwoord.
Zeg hem overigens dal ik Gods bermherligheid
over hem afsmeek, en hem van ganscher harte het
ongelyk vergeef dat by my aendoet. Komaen, het
is tyd myn bruidegom komt reeds.
Zy wierp ztch nu voor de laelstc mael in dc armen
barer ouders en omhelsde hen beurtelings vurig.
En daorop sprak zy met eene eenigzins ontroerde
stem
Vaertwel, dierbare vaderlieve, beste moeder
Tot ginds boven ik verwacht er u. Vaertwel, voor
de laelste mael. God zal u troosten, en binnen kort
zie ik u weder.
Nu stroomden bare ouders milde tranen over de
wangen. God zegene n, lief kind snikten zy.
Nog eenen blik vol liefde wierp de reine maegd
beurtelings in haers vade's.in haers moeders oogen,
riep nogmaelsTol wederziens en snelde
naer de gerechlsdicnaers met verzoek haer niet
onder de oogen harer beproefde ouders te boeijen.
Aon dit verzoek werd voldoen. Men leidde dc jeug
dige gevangene een eind wfegs de straet in, en toen
men de beulskar zag aenkomen vroeg de overste
der gerechtsdienaars of het nu niet tyd zou worden
haer de.boeijen aen tc doen
Ach, jawas haer antwoord. Doe uw
denkwyze op allerlei manieren te verklaren
zyn gewaerborgd, behoudens de beteugeling
der overtredingen bedreven, ter gelegen-
beid van 't gebruik dier vrylieden.
Wy vragen bet nu, wie beeft den slimmerik
van Dampremy bel recht gegeven de openbare
uitoefening des Godsdienstes van de over-
groote meerderheid der Belgen te beletten of
te dwarsboomen
Hoe en waer heeft die kerel de macht ver
kregen van de grondwet op te schorsen en ze,
zoo maer brutael weg onder de voeten te
stampen
Dit recht en die macht hadt die burgemeester
niet en 't is eene schandalige vermetelheid in
een vry conslitulionneel land alzoo te durven
te werkete gaen.
't Is dan niet zonder recht en reden dat
gansch de katholyke drukpers op dc bres
springt om do verminking eener onzer kosie-
lykste godsdienstige vrylieden by de openbare
denkwyze aen te klagen, te schandvlekken en
er by 't goevernement herstelling van te
eischen. Dit snood misbruik van één kleinen
liberalen dwingland moet hersteld worden om
aen de grooten liet voorbeeld van den eerbied
der wet te doen begrypen.
Men gevoelt dat het hier eene zaek van de
grootste aengelegenheid isals de burgemees
ters, die het voorbeeld moeten geven van
stipte naleving en uitvoering der wet, zich
durven verstouten brutaellyk, onbeschoft weg
en in 't openbaer de wet le schenden, dan
moet het goevernement zonder omzien de
groote zweep nemen om dergelyke stouterik-
ken tc kasstyden, 't is te zeggen, dat liet
goevernement zulke roekelooze ambtenaers
dadclyk moet afstellen als zynde onweerdig
liet goevernement te vertegenwoordigen.
Doch, wat zeggen nu de groote en kleine
geuzenpnpieren over den waelschen burge
meester van Dampremy?
De eenen zwygen dat ze zweeten de ande
ren trachten den kleinen despoot te versehoo-
nen eindelyk de koppige liberale schryve-
laers, die slechts de vryheid voor zich alleen
willen, verheffen hem lot in de wolken.
Maer laet ons eens eenvoudiglyk aen die
slimmerikken vragen wat zy zouden zeggen
en doen, indien een katholyke burgemeester
zich verstoutte eene liberale gazette op te
schorschen en er de uitgave van te beletten
Wat zouden die liberale schryvelaers zeggen
en doen moest een katholyke burgemeester,
met geweld van politieagenten, de versprei
ding van een liberael blad verhinderen 't welk
zyn besluer beknibbelt
Oh!er zou in gansch Europa geen
papier noch inkt genoeg zyn om de liberale
verbolgenheid, om liet liberael gejammer en
geween te verzadigenGy zoudt de liber-
haters van allen kaliber zien t'hoopestroppen,
en ze zouden gelyk hebben, om de her
stelling hunner verkrenkte vryheid te eischen.
Ze zouden in herbergen, op publieke plaetsen,
in meetingen en tot op de daken toe tegen de
schending derdrukpersvryheid protesteren....
plicht, burger; myne vergetelheid zou u strafschul
dig makenVergeef hel my, gelyk ik ulieden en
al de goddclooze bewindvoerders vergeef.
De kar naderde Anna werd er opgclilcld en ont
moette er onder andere veroordeelden, Adolf Guer-
son en den Jacobyn, die met nedergoslagene blikken
de dood te gemoet gingen.
God zy geloofd Bruidegom, hier ben ik, en gy
gewaerdigt u niet eens uwe trouwe bruid te verwei-
kommen sprak zy met eenen hemelschen glans
op liaer maegdelyk gelaet.
Anna, goede, trouwe Anna Dit waren de
eenige woorden die de jongeling uitspreken kon.
YVat God gebonden heeft, zal de mensch niet
scheiden! sprak de Jacobyn.
lk meende dal wy eenen priester in ons midden
zouden gehad hebben, die ons acn den voel van het
schavot in den echt zou hebben vereeuigd. Tot zoo
ver, Adolf, beeft myn droom zich verwezenlykt....
En by zal zich leenemael verwezenlyken; sprak
de Jacobyn. Slechts eenige uren scheiden ons meer
van de eeuwigheid, myn kind; hiel ons dus voort-
gaen mol bidden, opdat de Heer bet ons in hel ge
wichtig oogenblik niet aen krachten late ontbreken
om den vorst der duisternis te overwinnen!...,
Toen de beulskar tegenover Anna's woning was,
wierp hel meisje eenen treurigen blik op het huis,
waer zy hare ouders in diepe droefheid had achter
gelaten, en zuchtte hoorbaer Heere, heb mede-
lyden met die deugdzame moeder voegde Guer-
son er by. O Anna, dierbare Anna, wat moeten zy
wel veel geleden hebben
God zal hen versterken het is maer voor korten
tyd was liaer antwoord.
En andermael werd bet doodstil op de kar.
Eindelyk bereikle men liet Plein der Omwenteling.
Nog ongeveer een uer moest cr verloopen vooraleer
het oogenblik der strafuitvoering daer was. De
veroordeelden werden van hunne boeijen ontdacn,
en men kondigde huil aen dal zy, die nog iels had
den te regelen, zich moesten haesten wyl zy slechts
50 minuten meer te leven hadden.
Zyl gy bereid, Adolf? vroeg Anna.
Wat meer is, ze zouden kasseigeweld gebrui
ken om de herstelling van hun recht te be
komen. Maer nu dat er kwestie is van een
geschonden recht der katholyken, zwygen de
eene liberale judassen, terwyl de anderen
acn die schending toejuichen.
En nochtlians wat verschil is er tusschen
den liberalen burgemeester van Dampremy
die eene godsdienstige plechtigheid roekeloos
schendt en de grondwet opschorst, en een
katholyken burgemeester die eene liberale
gazet zou opschorschen of derzelver versprei
ding zou verhinderen?
Wy kennen geen verschil tusschen beiden,
en beide zouden gelykelyk voor de wet straf-
baer zyn. Maer zoo gaet het met het phariséen
libera lismusaltyd twee maten en twee ge
wichten altyd janusstrekenaltyd onrecht
en roekelooze partygeest.
Verhopen wy echter dat ditmacl de katho
lyke meerderheid der Kamer deze gelegenheid
zal te baet nemen om de zaek der katholyke
kerkhoven in den waren kristelyken zin op tc
lossen. Hopen wy dat die zelfde meerderheid
naer geen liberael gejammer en g< vuil zal
luisteren en dat zy, gewapend met liet zweerd
der waerheid en goed recht, de liberale
schreeuwers en blaffers zal weten tot zwygen
te brengen. Niets is gemakkelyker dan te
zegevieren als men meerderheid is en het
recht en de waerheid voor zich heeft. Maer
hier is er kwestie van te dui ven en openlyk
en krachtdadiglyk te durven.
In een der eilanden van Sandwich, Molokai
genaemd, is er een dislrikt, met name Kala-
vao, dat tot verblyf dient aen de melaetschen.
Zy wonen daer ten getale van boven de zeven
honderd, gansch van liet menschdom afgeschei
den, uit vrees dat. zy hunne besmetlelyke
ziekte voortzetten. 240 zyn katholyk, de an
dere behooren tot verscheidene eeredien
sten. Zy worden door liet gouvernement ta-
melyk wel behandeld men tracht, zooveel
men kan, hun droevig lot te verzachten. Maer
wat kan een gouvernement, welk het ook zy,
doen om aen die ongelukkigen te doen verge
ten, dat zy van de maetschappy afgezonderd,
van hunnen evenmensch als de pest zelve ge
vlucht worden Om hun zoo een leven ver-
dragelyk te maken, is de godsdienst alleen
bekwaem. Hy alleen heeft troost voor alle
ongelukken, balsem vooralle smerten.
Den M Mei laetst leden is te Kalavao de
eerw. Paler Damiaen De Veuster, van Tre-
meloo, (arr. Leuven) aengeland. Die edel
moedige priester kwam aen de ongelukkige
melaetschen verklaren, dat zyne oversten
hem toelieten met liern te komen wonen, om
hen te troosten en te helpen dat hy met hen
zyn leven kwam verslyten, en lien nimmer
ging verlaten.
De arme melaetschen stonden verstomd
dit was immers de eerste, die op hen zonder
schrik en met lielde neèrzag. Zy wierpen
Ja, Anna, myn geweten is, naer ik hoop en
vertrouw, van alle zonden gereinigd. De Jacobyn
daer is een vermomd priester.
Groote God, is dal dezelfde man dien ik als
uwen verleider heb aengezien
Dezelfde, Anna.
Mynheersprak zy nu met diepen eerbied
myn bruidegom verliaelt my dat gy priester zyi.
Myn geweten verweet my niets, doch thans moet ik
u nog eene bekentenis doen en uwe vergiffenis
afsmeeken. lk heb u voor eeneu Jacobyn en voor
den verleider van mynen bruidegom aengezien Ik
smeek u ootmoedig om uwe vergiffenis en om uwen
zegen
Gy behoeft myne vergiffenis Diet, myn kind, en
myn zegen zv u van harte gaerne gegeven lk zal u
vergezellen op het schavot
lk zal u cr eouwig daukbacr voor zyn eer
waarde
«....Als ik de gunst mag verwerven van na u
gchalsrechl lo worden, want ook ik moei sterven
ging de eerste voort.
Adolf knielde nu naest Anna voor den priester
néér, en haeido den roozekrans van de Karmelites
le voorschyn welken hy steeds als eene relikwie om
zynen hals gedragen had. Ziedaer sprak hy, daer
is myn bruidsgeschenk. Hy rukte den roozekrans
in tweeën over, cn bond er een deel van om Anna's
arm haer verzoekende om het andere deel hem om
den arm te binden. Dit gedaen zynde, sprak hy
Vader,zegen ons nu,zooals gy 'l beloofd hebt!
De priester zegende en bad over hen, en Anna's
droom was verwezenlykt.
Terstond daerna kwamen de beulen ben de haren
afsnyden, en terwyl de priester, luid op. de litanie
van de goede dood voorbad, en al de veroordeelden
met liet smeekende ontfermt u onzer ant
woordden, werden zy naer het schavot geleid. Anna
bleef aen de zyde van haren echtgenoot, bad voor
hem en sprak hem moed in.
Adolf gy vreest immers de dood niet Gy sterft
immers gaerne vroeg zy.
0, dierbare Anna, hoe zou ik de dood kunnen
zich op hunne knieën, zynen zegen afsmee-
kende tranen van vreugd en dankbaerbeid
rolden op hun afschuwelyk aengeziclit.
Sedert dien tyd is "Kalavao als in een
aerdsch paradys herschapen er heersclit ge
luk en vreugd. Men heeft eene kapel en
eene woonst voor Pater Damiaen gebouwd
OpH. Sakramentdagging de priester met ai
de zieken, die gaen kunnen, processie: me
laetschen, verworpelingen der maetschappy,
anders was er daer niet om het heilig Sakra-
menl te begeleiden zy zongen, zy speelden,
zy wierookten voor het Iloogwaerdig.
Welk een schouwspel!.... Maer ook wat
edelmoedig hart is dat van dien priester, die
zich op zulke wyze voor het welzyn van zynen
lydenden evenmensch slachtoffert. Die prie
ster, lezer, is een Belg, een Vlaming Te
genwoordig is zyn heldhaftig gedrag gansch de
Nieuwe Wereld door gekend. Dc protestanten
verheffen hem in al hunne dagbladen, zy zen
den hem kleeren, boeken, geld. Zy weten wel
dat hy van hun geloof niet is maer, zeggen
zy, elkeen moet dien held bewonderen en hel
pen.
En in België, in het vaderland van dien
edel moedigen menschenvriend, weet men van
hem weinig of niet te spreken. Niet een libe
rael dagblad heeft zyne heldendaed vermeld
hy is immers priester, hy draegt het kleed
van den II. hranciscus, en dat ontneemt hem
by onze liberaters alle recht tot bewondering,
ja, tot eerbied
DE ZOiYDAGRUST.
De kwestie der zondagviering is in de Aka-
demie der medicynen te Brussel verhandeld
geworden ter gelegenheid van een gedenk
schrift van Doctor Lefevre. Het onderhouden
van den zondag waer men in deze laelste tyden
dikwyls de aendacht heeft op getrokken, zegt
M. Crocq, is eene ware weldaed. De zondag
viering is goed en voordeelig voor alle hand
werklieden. Doctor Barella heeft gezegd
Daer wy ons bezig houden met de zedelyke
verbetering der werkende klas, zoo zy het
rny gegund de zondagsrust als een noodzake-
lyk middel voor te stellen indien gy niet wilt
dat de werkman lot den staet der dieren ver-
valle, doel hem zondags niet werken. Eerbie
digt de vryheid zyner consciëntie, laet hem
het godsdienstig gevoel.
Ik spreek niet alleen van de koolmynen en
het land van Charleroi, myne bemerking raekt
de nyverheid in het algemeen indien men
den voortgang der Internationale wil tegenwer
ken, indien men in den werkman ware denk
beelden van plicht, van familiegeest, van per-
soonlyke weerdigheid, van godsdienstigheid
wil bewaren, zoo is het noodig dat de zondag
gevierd worde in alle nyverheidstakken waer
liet mogelyk is. Het werken der vrouw in de
mynen is de dood van het familieleven, onteert
de vrouwhet zondags werken doodt het
godsdienstig gevoel. Ik weet dat de koolmynen
waer men zondags werkt niet talryk zyn,
maer er zyn er nog, en was er maer één, 'dit
zou nog te veel zyn.
vreezen met ccnen engel, als u, aen myne zyde, en
met dit heiligdom bekleed antwoordde by, op
hel stuk van den roozekrans wyzendo. Neen Anna,
als ik maer vóór u sterven msg
Daerno begon de naemoproeping.
De eerste was die van een bejaerd man.
Geef, gy, ons een goed voorbeeld 1 sprak do
priester.
Dat zal ik, met Gods genade. Bid voor my
was bet antwoord.
lly klom met vasten tred de trappen van het scha-
val op, en nep met luide slem Voor God en
Koning!
Bravo riepen de andere veroordeelden.
Een oogenblik later gudste het bloed uil liet ont
hoofde lichaem.
Adolf verbleekte. Hoé mood, vriend sprak
Anna, hem de hand drukkende.
De tweede en derde geroepenen loonden minder
moed en kracht. Adolf beefde. Daer hoort hy den
naem van Anna Charneux
Dal is eene vergissingriep deze op hare
beurt. Eerst de man en dan do vrouw Dol is
recht in den echt1 Ga my voor Gnerson Hoé moed
en beveel uwe ziel aen God Binnen eene nunnet
ben ik by u, in den hemel
Voor God en Koningriep nu ook Adolf, en
beklom met vasten slap hel schavot.
Anna liet nu haren naem niet meer herhalen maer
volgde moedig haren echtgenoot. Zy knielde neder
met het witte gewaed in het nog rookende bloed
van den vriend harer jeugd, (doeg eenen blik ten
hemel, cn bad luide en mei vaste stemHecre,
vergeef hel hen, want zy welen met wat zy doen
Vader iu uwe handen beveel ik mvnen geest
Het noodlottig mes viel nederAnna's hoofd rolde
stuiptrekkende over het bloedige schavot, maer hare
engelreine ziel vloog len hemel
Zoo volgde de een veroordeelde den ander naer
de eeuwigheid de laetsle. van al was de moedige
prieslcr, welke de ongelukkigen zoo trouw had
bvgeslaen.
- EINDE.