28s,e Jaer.
Zondag,
16 Angiisti 1874.-
N° 1438.
YZEREN WEG VERTREKUREN EST AI EST NAER
VERTREKUREN UIT !)E VOLGENDE STATIËN
DE ZOKDAGREST.
Eene les met uitleaurina;.
ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inscliryving eindigt met 31 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklanien fr. 1,00. Vonnissen
op 3d** blad/.. 30 cent.
Dcndcrmondc. 5-OS 7-35 8-48 12-25 3-06 6-40 9..->5
Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22
lleclvelcn. 5-05/ 7-3"/ 7-09</S-12</ Exp. 1®2®3®kl. it-53r/
1-04d Exp. 1e 2® 3® kl. 2-5t'd 3-06/ 5-1 Id 6-40/
9-48// Exp. 1® 2® 3? Id.
Antvv. 5-051 7-35/ 7-09d 8-l2d Exp. t®2°3®kl. 1-04dExr.
1® 2® 3® kl. 2-30d 3-06/ 5-1 id 6-40/ 9-48d Exp.
1'2®3« kl.
Brussel, Inngs Dendrrieruw 6 22E. 7-097-50 8-12F,. I® 2® 3®
kl. 9-24 11 -53 1-04 E. 1' 2® 3® kI 2-50 5-14 Exp. 1' 2' 3® kl.
6-24 8-49 9-( 9 9-50 Fxp. 1' 2' 3° kl.
Leuven, Tliienen, Luik, Venders 5-05/7-35/ fi-?2d en 8-t2d
Exp 1® 2* 3' kl- 7-50rf 9-2 W (11-53d lol l.ouven)l-04d
F.xp. 1* '2' 3' kl. 2-5'd 5-l4dExp. I® 2' 3® kl. 6-24d (8-49d
lol Thicncn)
(1) Nota. Be letter bctcekent langs Tcrmonde en dc letter d langs Denderleeuw.
Oen I, (3-00's vrvu.) 7-59Et®2'3®k 8-41 8-59 12 22 «2-40
3-26 3-51 en 5-33 E. t'2® 3® kl. 6 20 6-40 8-39 Exp.
t® 2® 3® kl. 9-36.
Brugge, Oostende. 7-59 Exp. I® 2® 3* kl.8-41 8-59 12-22
12-40 3 51 cn 5-33 E 1" 2' 3® kl. 6-10
Doornvk, Monscron, Korlr\k, Rvsscl (langs Gnid) 8 41
12 22 12-4 0 (3-26 tot Deinze)'3-51 Exp. 6-20 6-40
Iioorn. Mouse. Kortrvk, Bvss. (lungs Alh) 6-00 7-50 11 53
0-00 5-52
N'move. Gceraerdshcrgen, Lessen, Alh 6-00 8-12 7 50
1 1-53 2-50 5-52 9-06
Bergen, Quiévrain 6-00 8 12 7--r0 11-53 2-50 5-52
Engliien Braine, Manage, Ohnrlerov, Namen lungs Geerucrds-
bergen 6 00 (-00 11-53 2-50 5-5-2
ITilqiie $tmm.
NAF.R AEI.ST UIT
Ath 6.49 10.38 1.48 4 28 7.58 9.
Anlw. 5.40 9.59 10.50 E. I' 2- 3® kl. 12-30 3-15 E. 1<
3' kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I'2® .3® kl.
Brussel 7.20 E.1'2® 3'kl. 7.26 8.14 11.06 11.53 2.10 3.
en 1.55 E 1'2" 3® kl.5.09 5.53 *.0u E. I» 2® 3® kl. 8.
Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5 27 8.28 10.
Gecraerdshergcn 7.27 11.08 2.18 4.58 8.33 9.
Geul 5.49E 6 157.39 F. I' 2* 3'kl. 8.29 10.59 12.3
I® 2' 3' kl 1.55 4-42 E 1.2..3. kl. 5.29 8.09 8.
9.17 Exp. I® 2*3® kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.40 8 18 9.
l.okeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7
Niuovc 7.53 it.56 2 46 5.26 9.01 10.
Oostende 4 30E 6.20E 12 3 kl. fi.2s 9.00 11.55 2.
3 53 El® 2® 3® kl. 6.04 7.55 Exp
fit Gent naer
Moorlzcclc. Soltegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-te-
Comle 5.52 8.I2E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59
uit «ef.raerosbergen naer
Maria-Lierde. Sotlegem, Moortzccle cn Gent, 5.15 7 24
9 49 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.51
uit Denderleeuw naer
Haellcrl, Rursl. Ilerzele, Solleg. Audenaerde, Anscgem,
Kortryk, 6.17 (i.OO 9.01 12.55 6.09 7.20
i it Sottecem naer
Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 1.28 5.05 7.35
U't Antwerpen naer St. Nikolaes, I.okeren en Gfnt
4 40 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 7.10 9 10
uit Gent naer I.okeren, St. Nikoiaes en Antwerpen
4.25 7.00 9.24 in.50 2.45 5.30 6.55 9.05
AELST, 14 AUGUST! 1874.
De zondagrust of hel vieren van den zondag
is één der gewichtigste kwestien van de welke
liet behoud of de verdelging der hedendaeg-
sohe clirisleue samenleving onvermydelyk af
hangen.
De zevende dag of rustdag is de dag
welke, volgens de wet Gods, Hem moet zyn
toegewyd 't is de dag op den welken de
mensch aen zynen Schepper hulde en dank-
baerheid moet beloonen voor al de zedelyke
en stoffelyke weldaden welke hy aen zyne
onuitpulbare en almachtige goedheid verschul
digd is.
De rust van den zevenden dag is van God
ook ingesteld geweest om de uitgeputte krach
ten van den werkendenen zwoegenden mensch
te herstellen, en hem tevens nieuwen moed
by te zetten om 't werk met iever hefaen Ie
vatten en met vlyt te voltrekken.
De beroemdste en ondervindingrykste Staats
mannen der #yf werelddeclen zyn lieC eens
oin de noodzakelyklioid der zondagrust, in'
't belang van '1 algemeen welzyn.uil te roepen.
Doch, sedert dat de onverzadclyke dorst
naer goud en de zucht nacr wereldsche
goederen het grootste getal der menschen
hebben aengetast, by zoo verre dat men het
te recht eene ware plaeg zou mogen heete.n,
wordt de heilzame wet van 't vieren des zon-
dags groolelyks miskend. Zekere cy vera ars
en liandelaers aenzien nog slechls den werk
man, hunnen evennaesten, als een last- of
zwoegdierdat toteenen onverpoosden arbeid is
veroordeeld cn't welk door hen is gehuerd om
bun geld en goederen by te brengen cn bun al
dus alle wereldsche genietingen te verschaffen.
Tegen dien samcnlevingsvernietigenden en
altyd nengroeienden gecssel moet er kraclit-
dndiglyk gewerkt worden, wil men de lieden-
daegsche samenleving van eencn gewisstn
ondergang bevryden. En inderdaad, door bet
zondagwerk worden de burger cn werkman
van den weg der kerk afgeleid en aldus aen
de volbienging hunner kristclyke plichten
ontrokken het wyst hen dengenen der kroeg
aen, waer zy, des avonds, na 't zondagwerk,
met het gewonnen geld hunne eer en deugd
verzuipen en verbrassen. Dit verkeer in dc
kroegen boezemt allengskens neigingen tot
geldverspilling cn onzedelyke gewoonten in
liet hert van den mensch. Op korten tyd heeft
de ondeugd de plaets der deugd ingenomen en
dan, in stede van er nog nen deftigen braven
burger in te ontmoeten, treft men er nen
socialist, nen vrydenker, nen communard in
aen, die zelfs alles zou ten vu re en ten bloede
brengen om zynen slechten drift naer wereld-
IIET WITTE EN ZWARTE HUIS
IN HET DAL.
Ecne vertelling uit het lloogduitsch
3d" VERVOLG ZIE ONZE VORIGE NUMMERS
Ik dacht hy mvn zelve, dat, zoo ik Mark Fcrnhani
ooit weder zag, ik hom dit eens zou vertellen, cn
hooren wat hy er wel van dachten daerop werd
ik in ecne geheel andere wereld verplaetst, dan die,
waerin ik my zoo even bewogen had, en kwamen
andere mymcringen cn droomgeziehlen de graven
der dooden met hcerlyke lento-geurcn, wegvagen
cn bedekken.
Wederom ontmoette ik Mark Fernham, doch van
T spook heb ik nooit gereptwanneer my da' onder
werp voor den geest kwam, werd het altyd door
'l een of ander verdrongen. Ook was Marlt zelf zoo
vol kracht en leven, dat hel my voorkwam, dal hy
niet veel symphatie zou voelen voor 't geen hy wel
licht niet dan inbeelding noemde.
Gy vindt het hier vcrschrikkclyk, zeide hy op
zekeren dag, toen hy cr ernstiger dan gcwoonlyk
uitzag, cn dat is het ook misschien voor u Maer
bedenk ook hoe lang men deze plaets reeds aen
haer lot heeft overgelaten. De man die dacr ginds
in dal butje woont, voegde hy er bv, naer het
witte huisje van den tuinman wyzende, zou nog
van een tyd kunnen pralen waerin het op Haven-
boom vrolyk genoeg toeging Eu zoo zou 't wcêr
kunnen worden. Hel kan ferm verbeterd worden.
't Is da plaets niet zoo zeer als
Hoe dan
Laet ons over iels anders praten. Ge zoudt me
piisschien grillig noemen en me uitlachen.
schc genietingen te kunnen verzadigen. En
dat men niet zegge, dal wy hier geene wacr-
lieid spreken of wel dat onze beweering niet
gegrond is, want de overgroole meerderheid
der ongelukkige verdwaeldeu die, in INTO,
in dc rangen der parysiselie commune dienden
en al die ysselyke gruwelyklieden pleegden
waren byna allen werklieden die door het
zondagwerk op het pad der ondeugd waren
gebracht, omdat zy in de kroegen niet alleen
hun geld hadden verbrast maer ook de onzede-
lykheid en de verwyfdheid hadden ingezogen
en hierdoor het laetste vonkje weerdigheid en
eergevoel hadden verloren.
Dit is 't gene geleerde, ondcrvindingryke en
doorzichtige mannen in ons Land maer al te wel
begrepen hebben. Het zondagwerk, zeggen zy,
moet als een volksgcessel overal tegengewerkt
en bevochten worden. Ten dien einde hebben
zy bet groolsch ontwerp opgevat eenen alge-
meenen bond te slichten ter bcstryding van
het zondagwerk en tot het heiligen van den
dag, door God aengewezen,om Hem te dienen,
te vereeren en te loven.
HH. Iloogweerdigheden de Belgische Acrts-
bisschop en Bisschoppen, te Meclielcn ver
gaderd, zyn dit werk van christcne beschaving
met groot genoegen bygetreden en hebben de
statuten van den bond met hunne goedkeuring
vereerd.
Met genoegen kondigen wy die statuten af,
ten eersle omdat wy de innige overtuiging
hebben dat deze bond in staet zal zyn liet
grootste goed te weeg te brengen en tot de
bevryding der samenleving krachtdadiglyk
medewerken, ten tweede omdat wy bet als
eene opperste plicht aenzien gezegden bond,
door woord en daed, te ondersteunen en zoo
veel mogelyk te verspreiden.
Ziethier die statuten
o MentCnto ui dicm sabbali sanclifices.
Wees indachtig dat gy den dag des
Heeren heilig niaekt. kxod. xx. 8.
I® De leden van dezen Bond zullen zich,
op dc zondagen en geboden heiligdagen, van
alle verboden werk onthouden.
2° Zy zullen geen slaefsch werk, dat niet
volstrekt noodig zou zyn, aen hunne kinderen,
dienstboden en persoonen in hunnen dienst
toelaten.
5® Zy zullen hunne magazynen, werkhuizen
ol fabrieken, zonder ware noodzakelyklieid,
niet meer openen zy zullen noch koopen
noch verkoopen dan voorwerpen die men zich
op andere dagen niet kan verschaffen.
4° Zy zullen aen dc ondernemers, die zy
zullen gebruiken, opleggen van alle werk op
de zondagen en geboden feestdagen te staken.
o" Zy zullen van al hunnen invloed gebruik
maken om die dagen te doen heiligen, bezon-
derlyk met, voor wat hunne acnkoopeu en
werken betreft, den voorkeur te geven aen
Mark keerde zich plotseling met een vertoornden
blik om, doch sprak geen woord.
Ik bedoelde juist niet dal go my zoudl uitlachen.»
zeide ik, maer eenvoudig dal gr de akelige cen-
zncnihcid van myn leven op Havenboom met zoudt
begrypen.
ls het cr zoo ccnzncm
Krachtige mannen zoo als gy, zyn niet loege-
felyk voor dc luimen cener vrouw. Doch !aet ons
daèrovcr geen woord spreken ik moet u eons wat
vragen. Dunkt hol u mogelyk dat er cenige grond
beslaet voor dat bygolooï of die onderstelling, be
treffende myn stiefvaders neef
Goud zeker niet.
Hoe is hy gestorven, en waer
De lacisto lyding die men van hem vernomen
heeft was, dat hy zich aen boord van een schip had
hegeven, 'l welk nooit zyne bestemming bereikt
heeft, 'l Was een overdreven kerel, iemand behebt
met cenc dwaze jacht naer avonturen van allerlei
aerd. Hoe stelt ge zoo veel belang in hem
Dat kan ik juist niet zeggen, maer zyn portret
boezemt my belang jn Ik kan nooit die kamer
binnentreden, zonder die fiere oogen le ontmoeten
die op my gericht zyn
Mark keek op zyn horlogic zonder te antwoorden,
en zei dat hel zyn tyd was. Sedert eene poos wnren
zvne bezoeken cenc dagclyksehe gebeurtenis, doch
hy kwam zelden verdtr dan den tuin en stond hy
soms toevallig een paer minuten in de gangdeur,
zoo verried zyn gelael duidelyk dal hy myn stief
vaders onbeschoftheid ten volle besefte. Ik Incld
my sedert eenigen tyd met het kweeken van planten
en bloemen bezig, en overtuigde my dal ik in dit
nieuwe tydverdryf dc belooning rler vlyt reeds ge
vonden had. Doch den dag na ons gesprek, werkte
ik niet, wy hadden beiden gespannen 't ontluiken
van eene nieuwe bloem te gemoet gezien, die Mark
de magazynen, werkhuizen, fabrieken, werk
lieden en werkerssen welke den zondag
vieren.
G" Zy zullen den zondag en dc geboden
feestdagen heiligen zich nacr de voorschriften
en intentiën der II. Kerk schikkende zy zul
len waken opdat hunne kinderen, dienstboden
en de persoonen onder bun gebied getrouwe-
lyk hunne plichten kwylcn.
7" De Rond is verdeeld in ofdeclingcn van 10
leden. De tienmannen ontvangen de bydragen,
bepaeld op ten minste 10 eentimen jaerlyks.
8n Een middcnkomiieit, zetelende te Leu
ven, verbindt al de hyzondere komiteiten en
de parochiale scktiën.
9" Het middenkómiteit is samengesteld uit
vier en twintig leden, gerekend op vier voor
ieder bisdomtwee geestelyken en twee
wereldlyken.
De eerste benoeming zal, voor dry jaren,
gedaen worden door de opperhoofden der
wedcrzydselie bisdommen.
10° Hel middenkómiteit zal het aendecl
bepalen 't welk de sektiën cn hyzondere komi
teiten jaerlyks in de algemeeue geldkas zullen
moeten storten.
11° De Bond zal zich bezighouden volgens
de middelen waerover hy kan beschikken
A. Met conferentiën te o-—
te verspreiden ten voordeele der zondagrust.
B. Met bezoiulere werken aen te moedigen,
welke op de zondagen en geboden feestdagen,
nuttige en êerlyke vermaken aen de werkende
klas ol aen dc militairen verschaffen.
C. Met de werklieden en meesters te be
schermen welke zich in liunne belangen zou
den gekrenkt zien uit hoofde van limine ge-
lioorzaemheid aen 't godsdienstig voorschrift.
12" Er zal ten minste jaerlyks eene alge-
meene vergadering in ieder middenpunt des
Ronds gehouden worden. De verslagen welke
er zullen aengeboden worden, zullen dienen
tot het opstellen van een algemeen verslag,
T welk het middenkómiteit aen al de sektiën
des Ronds zal toesturen.
15" De Eerw. UIL pastoors zyn verzocht
dc beschermers van 'l werk in hunne parochie
te willen zyn.
14" Al de punlen in dc tegenwoordige sla-
tuten niet voorzien, zullen door liet midden
kómiteit geregeld worden en, desnoods, een
byzonder reglement uitmaken, dal aen de
goedkeuring HH. Hoogweerdigheden de Bis
schoppen zal onderworpen worden.
Dit zyn de statuten van cencn Rond welke
in onze zoo kalliolyke Stad en arrondissement
veel voorslacnders en overtuigde verdedigers
zal ontmoeten. Wy hebben de vaste overtui
ging dat binnen kort de Bond in al dc steden
en gemeenten van ons arrondissement zal
my gegeven linrl, en toen ik er dien morgen nacr
giiig zioir, vond ik twee volle, schitterende bloesems.
Ik pinkte er een, en liep snel nacr de poort, toen ik
hem /ag aenkomen, om hem die te toonen. Doch
liv was verstrooid cn zonderling hy sloeg weinig
acht op my of op de bloem en toen ik le Icurgcslcld
achteruit ging om hem voorby te laten gaen, ging
hv regelrecht 'l huis binnen. Toen hy cr weder uit
kwam, hield ik my scliynbaer inct de bloemen bezig:
ik begreep niet wat ik gedaen had, en was nieuws
gierig of hy weg zou gaen zonder my aen te spre
ken derhalve keek ik niet op toen hy langzaem
den tuin doorkwam, en naer my stond le turen.
Ik heb myn oom vaerwcl gezegd, zeide hy,
wal onkruid wegschoppende, dat mync vingers juist
hadden uitgetrokken.
Gael ge dan heen
Mark stak zyne handen in den zak, en zag my aen,
terwyl hy op zyne lippen beet
ja, ik ga weg.
Daer ik juist niet wist wat ik doen zou, of hoe
ik hcni zou verbergen dat dit my onverwacht en
onwelkom was, begon ik langs 'l pad te wandelen
dal nacr de poort van '1 bosschacdje leidt, waerdoor
hy vertrekken moest. Mark volgde, en slilzwygend
bereikten wy dc poortdaerop keerde hy zich om,
en leunde met den rug cr tegen.
Nu ben ik juist eene maend in dc nabucrschap
geweest, cn 't is een ellendig diüg om nu weg te
gaen. Ik wenschte wel dal hel niet noodig was.
Waerom gael ge dan heen
Omdat ik myn eigen meester niet ben.
G'hebt myn stiefvader uw oom genoemd ik
weet niet goed hoe die familie-betrekking is.
En dal doet cr ook niets toe, hernam Marlt
ongeduldig. Die familie-betrekking is zeer ver;
doch omdat ik de naesle erfgenaem hen, haet ik my,
zoo als dit, naer ik meen, in dcrgclyko gevallen
altyd gael
ingericht zyn. Niet eene stad of gemeente zal
verwaerloozen dit werk van christene bescha
ving in haer midden lot stand te brengen.
Het arrondissement Aelst telt immers nog
mannen van overtuiging welke weten dat het
eene godsdienstige cn maetschappelyke plicht
is den zondag te heiligen en aen 't menschelyk
liehaem dc noodige rust te verschaffen, en
de7.e zullen den Bond uit al hunne krachten
voorstaen, aenbevelcn en desnoods verdedi
gen, omdat de lessen der ondervinding hun
dagelyks leeren dat men dien geessel, kost
wat kost, moet bestryden, die de hedendaeg-
sche christene samenleving lot in.hare grond
zuilen schokt en ze onvermydelyk zal doen
instorten.
De eerw. heer Deken van Aubel, eene
kleine stad in de omstreken van Verviers,
predikte onlangs tegen het libcralismus. Deze
achtbare gcestelyke legde in eene verhevene
doch voor elkeen verslaenbarc tacl de valscb-
lieid der liberhaters-principcn bloot. De eerw.
lieer Deken wees bezonderlyk op de gevaren
die er voor de volkeren iu verborgen liggen
welke liet bestuer huns Lands aen de alles
verslindende handen van 't liberalismus over
leveren.
De neer ueKtm van ,vuumKltvmMp
uit strenge gewetensplicht zonder zien dan ook
le bekreunen met wieer io de kerk mocht aen--
wezig zyn. Docli de toeval wilde dat er nu juist
eenige liberhaters ter kerke gekomen waren,
onder welke mer. den lieer Gillet, vrederechter
des kantons opmerkte. Deze aenwezige liber
haters en vooral de heer vrederechter waren
hoogst om dees sermoon gestoord. De heeren
liberhaters beweeren immers dat het de gees-
telykheid niet toegelaten is hunne helsehe
liberale leerstelsels op den predikstoel aen te
randen, noch er de parochianen tegen te wa
penen. De geestelykheid zou moeten het voor
beeld van verdraegzaemlieid geven en uit
kracht dezer verdraegzaemlieid de liberhaters
Godsdienst en zeden laten afbreken zonder er
zich tegen te verzetten. Maer dc geestelykheid
in 't algemeen Jacht met die liberale preten
tion zy weet, ondanks al het liherael ge
schreeuw en getier, op tyd en stond 't Iibe
val ismus te hekelen cn de valschheid en
bedriegolykheid zyner duivelsclic leering aen
't volk te doen begrypen. Hierin handelt zy
opperbest want nooit kan men 't volk tegen
de honingzoete en verleidende tael van T libe-
ralismus te veel wapenen.
Wy zegden dus dat de lieer vrederechter
Gillet vooral hevig gestoord was, en deze heer
vroeg dan ook uitlegging aen den heer Deken
over zyn sermoen, in de eerst volgende zitting
van 't armbestuer.
De liberale Eloile Beige, waerschynlyk, door
den heer Gillet, met deze zack bekend ge-
maekt, stak dan ook haren langen schynhei-
ligen liberalen snuiter in deze zaek en trok
zich eenen brief op den hals welke de schry-
\elaers van dit liherael pharisécnbladje moeije-
Jyk zullen kunnen verteeren.
Het grondstelsel dat ik verdedigd heb, zegt
de heer Deken in zynen brief, is het deze
Het liberalismus is eene KETTERY, eene
SCHEURING en eene SCHOOL VAN VER
VOLGING.
Eene Ketterij omdat het verscheidene ge
loofspunten loochent en verwerpt welke men
I niet mag loochenen of verwerpen zonder in
kettery te vervallen zooals de onfeilbaerheid
j des Pauzes in z;ike van geloof en zedeleer, als
Hy aen ganscli de Kerk spreekt; de Onbevlekte
Ontvangenis, de wettelykheid van het laetste
Concilie, den Syllabus.
Eene scheuring omdat het libcralismus de
opstand is, en dat het den opstand aenpredikt
tegen gansch de Kerkelykc overheid, te begin
nen van den Paus, welken het eiken da«-
bespot, tot den laelsten pastoor waer het den
gek mede scheert. Daer Jesus Christus zvne
Kerk op Petrus, dit is te zeggen op den Paus
en op de geestelykheid, welke deze besluert
gebouwd heelt, tracht het liberalismus meL
dezen grondsteen te willen vermorzelen, nood-
zakelyk de vernietiging der Kerk te bewerken.
Eene school van vervolging, omdat het
liberal ismus overal waer het de macht in
handen heeft, in Italië, in Spanje, in Zwitser
land, in Duitschlaud, in Brnsiliën de Kerk ver
volgt, en dat het, daer waer het die macht niet
bezit, de vervolgingtoejuicht, en dooreen zvner
invloedrykste tolken zegt dat Zwitserland" ons
($MJPcuOveral
principen, nergens verheft liet liberalismus
de stem tegen deze toepassing zyner prin
cipen.
De achtbare lieer Deken van Aubel eindigt
zynen brief met de volgende bemerkingen die al
deliberate phariscers den mond zullen stoppen.
l it deze voordracht, ziel gy, Mynheer de
Uitgever, dat ik slechts eene strenge plicht
heb vervuld, bestaende in de geloovigeu tegen
dolingen in zake van geloof en zedeleer op
hunne hoede tc stellen. Heb ik daermede uwe
party bestreden, dan is het omdat zy niet
vreemd ol onverschillig aen onzen heiligen
Godsdienst is. liet liberalismus, ik herhael liet
met al de herders der Kerk, is eene veelvou
dige en volkomen afgeteckende kettery. Ik
had het nog met Mgr. den Aertsbisschop van
Meclielcn kunnen noemen de groole moderne
(leloofsverlooclienintj, bel nieuwe heidendom dat
hedendaegsch de beschaving van de Kerk, de
dochter van de Moeder, wil afscheiden.
Dit noemt men in plat vlaemsch ecne les
met uitlegging.
Wy hopen dat vele kortzichtige lieden,welke
zich katholyk noemen en de liberhaters. in de
hiezingen, door hunne stem ondersteunen,
voordeel uit deze les zullen trekken. Want
al wie niet ziende blind en hoorende doof
is moet door deze les de overtuiging beko
men, dot het liberalismus, zoo als het zich
heden voorstelt, met de kalliolyke geloofsleer
niet kan gepoerd gaen en dal lieden kathohk
cn liherael zyn zoo onmogelyk is als van óp
den grond het weörhaentje van eencn kerk
toren te willen kussen.
Hy wordt langzamerhand oen oud man, cn
houdt mot van vreemden.
Oud hcrhaelde Mark, on vreemden 't Is
hard dal ge my een vreemdeling noemt.
Toen hy dit zeide, 7.ag ik dat de gangdeur geopend
werd en myn stiefvader zich in de deur vertoonde.
Mark zag hem ook, en keerde zich snel nacr my
heen
Hy houdt cr niet van dal ik hier ben dal bc-
nydt by my zelfs. Best, we zullen licm niet uit zyn
humeur brengen. We zyn toch vrienden, gy en ik,
niet waer
Ik hoop hel.
Ten minste ik 7.011 u geen vreemde genoemd
hebben, züt Mark, bitter op dat woord terugko
mende, ik zou't doet er niets loc. Een ding
wil ik u echter vragen. Uw stiefvader heeft my ver
der niet uilgcnoodigd om hem le komen bezoeken
hy is vry onbcscholl tegen my geweestdoch wan
neer ik weder eens in dc luiert kom, mag ik u dan
eens opzoeken? Hem zal ik niet welkom zyn, dal
weetik, maer 11....?
Ik zag van Mark nacr dc gedaento van myn stief
vader in de deur, en kon met antwoorden. Een
oogen hl ik greep hy myne hand met een verwylcnden
blik, cn liet die toen half lachende glippen, zeg
gende Kotnaen, geef my die bloem, cn vergeel
niet (kil ik u tuinieren hebt geleerd.
Zoo namen wc afscheid. Ik durfde hem niet door
het bosscliaedje naoogen, want myn stiefvader stond
my nog aen de deur le begluren.
Ik weet niet wal dit beduidt, begon hy, dat
punt op ecninael aenrocrcnde, toen ik my iu zyne
nabyheid bevond, dat Mark Fernham maer goedge
vonden heeft 0111 van dit huis eene soort van logement
tc maken Gy en ik, Alice, kennen onze wedcrzyd
selie positie, ik draeg zorg voor ti welvaren, en
ontzeg 11 niets redelyks doch zoo gy u vermeten
hebt iemand in myn huis uit to noodigen....
Ik heli Mark Fernham nooit hier gevrnegd,
zei ik snelcn nu is hy immers vertrokken, is dat
niet voldoende
Ik zeg liet u nog eens, hoor, ging mvn
stiefvader voort, zonder op mync inlassclung acht
le slaen, hel is ten slrengsie verboden iemand
hier uil le noodigen of dacrioe aen le moedigen.
Ik houd er niet van dat er mensehen iu myn buis
komen om den spion te spelen. Dal is alles" wat ik
u tc zeggen beli.cn nu vcrslacn we elkaêr, hoop ik?
Wyl ik zog dal ik op een antwoord wachtte, zode
ik Ja, ik versta u en daerop knikte hy en
trad liet huis binnen.
Ik voelde dal hel lol niets 7.011 leiden om over riio
zack met hem, of met my zei ven le redetwisten.
Ik zou immers toch geene gelegenheid meer hebben
om bezoekers acu tc moedigen, al had ik zulks ge-
wenschl en ik had een angstig denkbeeld dal do
zaken haer loop moesten hebben, wal ik ook zeggen
of doen mocht Nicllcgcnstaer.dc dit, hoe dwacs hel
ook ware, ik moest Mark weérzien ik moest hem
doen weten dat tiet myne schuld niet was, zoo hy
te Ravemboom ongnslvry ontvangen werd. Ik vond
dal hy dit alles welen moest, doch vooral wenschte
ik wel, dat ik hem dit in woorden gezegd hcd.
Akelige, treurige dagen verliepen cr. gedurende
welke ik niet kon nalaten voortdurend nen hem le
denken, leder woord van hem ging ik na en dacht
over elk dat ik my herinneren kon, en ik bevreemdde
my over myne eigen dwaeshcid dat ik niet eerder
bewust was geweest van hetgeen ik nu duidelyk
genoeg voelde.
De wandeling van bet spook was voortdurend
akelig cn het treurige gekletter der regendroppels
daer hinten had wel kunnen doorgacn voor het
spook doch ik had wel over andere dingen to
denken.
(wordt voortgezet4