8tL'c Jaer. Zondag, 15 September 1874. V 1462.
VOLGE.\TöE STATIËN
uit Gent nabr
4ZEKEN WEG.— VERTREKUHEN UIT AELST NAER
VERTREKUREN UIT DE
EENE BEKEERING.
De Zaek van Biesmerée.
Moortzeclo. Sollegem, GeeraonJb., Engh.cn, Braioo-I»-
tomle 3.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.84 0.59
UIT GKEIUKKDSUEHOBN NAER
Maria-Lierde, Sollegem, Moortzeole cn Genl 5 15 ®>4
9 49 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.51
uit Denderleeuw naer
llaellerl, Burst, Herzele, Solleg. Audenacrdc, Ansegera
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.175 6.09 7.20
LIT SoTTRGE.M NAER
Aclsl, (5.4's Zalcrd.) 7.49 1.28 5.05 7.55
in Antwerpen naer St. Nikoi.aes, Lokeren en Gent
4,40 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 7.10 9 10
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.25 7.00 9.25 10.50 2.45 5.30 6.55 9.05
ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December
Hendermondc. 5-G5 7-35 8-48 12 25 3-C6 6-40 9.55
Lokeren. 5-05 7-35 8-48 12-25 3-06 6-22
Mcelielen. 5-05/ 7-3.-/ 7-ö9r/S-l2d Exp. 1"2" 3'kl. ll-53d
1-Ü4d Exp. 1" 2e 3® KI. 2-51'd 3-06/ 5-14d O- W
9-48d Exp. 1" 2e 3* kl.
Anlvv. 5-051 7-35/ 7-09rf 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. t-0-MExp.
1'25 3e kl. 2-50d 3-06/ 5-14d6-40/ 9-48d Exp.
1® 2e 3e kl.
Brussel, langs Deudcriceuw.6 22E. 7-097-50 S-12E. 1® 2* 3'
IJ. 9 24 1 1-53 1-04 E. 1° 2® 5® kl. 2-50 5-14 Exp. t'2®3®kl.
6-24 8-49 9 (9 9-5ü Exp. 1' 2° 3° kl.
Leuven, Thienen, Luik, Vervicrs 5-05/7-35/ 6-22f/*en 8-12d
E\p. 10 2° 3e LI. 7-50d 9-24d (ll-33d tol Leuvcn)l-04rf
Exp. I' 2» 3* kl. 2-51 d 5-l4dExp. I2' 3* kl. 6-24d (8-49d
lol fhicnen)
(l) Nota. De letter beteekonl langs Termonde cn de
Gent, (5-00 's vryd 7-59E1®2'3«k 8-41 8-59 12 22 12-40
3-26 3-51 en 5-35 E. 1*2* 3* kl. 6-20 6-40 8-39 Exp.
1® 2' 3' kl 9-36.
Brugge, OosleDdo. 7-59 Exr.1®2®3® kl 8-41 8-59 12-22
12-40 3 51 en 5-33 E 1" 2' 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Korlryk, Rvssel (laugs Cend) 8-41
12 22 12-40 (3-26 lol Denize) 3-51 Esp. G-20 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. {langs Ath) 6-00 7-50 11-53
O-ÜO 5-52
N'iuovo, Gecrnerdsbcrgcn, Lassen, Ath 6-00 8-12 7 50
1 1-53 2-50 5-52 9-UÜ
Bergen, Quiéirain 6-00 8-12 7 *-0 11-53 2-50 5-52
EngUien Braiue, Manage, Charlerov, Namen langs Gccracrds-
bergen 6 00 1-00 11-53 2-56 5-52
letter d langs Denderleeuw.
NAEIt AELST VIT
Ath 6.49 10.38 1.48 4-28 7.58 9.12
Antw. 5.40 9.50 10.50 E. 1® 2e 3® kl. 12-30 3-15 E. l°i°
3® kl. 3-33 4.45 5.50 G.50 E. t® 2" 3" kl.
Brussel 7.20 E.1®2C 3-kl. 7.2(! 8.14 11.06 11.53 2.10 3.12
en 4.55 L 1 2U 3® kl.5.09 5.55 8.Ou E. 1® 2" 3® kl. 8.20
Dcndcrmonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5.27 8.28 10.47
Geeraerdsl.crgcn 7.27 11.08 2.18 4.58 8 33 9.50
Gent 5.49E 6 157.39 E 1® 2® 3' kl. 8.29 10.59 12.31 E
l' 2' 3' kl. 1 55 4-42 E 1.2.3. kl. 5.29 8.09 8.14
9.17 Exp. 1® 2° 3® kl.
Lossen 7.09 10.50 2 00 4 40 8.18 9 32
Lükcrcn 6.50 9.09 10.57 1 49 4 5.) 7.50
Ninove 7.15 11.36 2 46 5.26 9.01 10.18
Oostende 4 30E 6.20E. t 5 .3 kl. 6.28 9.00 11.55 2.13
3 53 El® 3® kl. 6.04 7.55 Exp
AKKOAXEKPBYS, per drukregel: Gewone 20 cenl. Rckla.nen fr. 1,60. Vonnissen op 5" bkldz. 80 cent.
AELST, 1-2 SEPTEMBER 1871.
Zyne dwaling konnen zien en gevoelen, is een
leeken \an versland zyne dwaling erkennen,
is een leeken van een edelmoedig hertzyne
dwaling aikeuren en verloochenen, is een
onwederleggelyk bewys van rechtschapenheid.
Van waer komen deze dry hoedanigheden
Zy konnen niet anders komen dan van de
gratie welke God aen de menschen geeft om
de waerheid te zien, te erkennen en te be-
lyden.
En hoe verkrygt men deze gratie
Door een rechtschapen hert, door den wil
van het goede te doen, door de verzuchting
lot Hem die de Weg, de Waerheid en het
Leven is.
Alzoo zien wy in een artikel van 't grootste
en 't meest verspreidde dagblad van gansch
de wereld, den Times r. van Londen, welke
ons de lyding medebrengt van eene nieuwe
bekeering lot het katholyk geloof van een
beroemd cn zeer geleerd man, welken, om
zoo le zeggen, de draeispille is van gansch
hel engel sell gocvernement.
En inderdaed, de Markies dc Ripon, lord
de Grey, lid van de kamer der Pairs, Groot-
Meester, niet van 't paleis der Koningin, gelyk
men het eerst met den telegrael' overgeseind
bad, maer Groot-Meesier der vrymetselary ir.
Engeland, beeft liet jirotestantismus afgezworen
om zich in den schoot dei" Roomsch Katholyke
Kerk le werpen.
'i Was woensdag avond der verledene week,
by liet eindigen van de zitting der vrymel-
selaerslogie die lord Ripon moest voorzitten,
da4 bel nicuwszyner bekeering lol liet Roomsch
Katholyk Geloof zich verspreidde. De zitting
der vrymelselaerslogie werd geopend door de
lezing van eenen brief, door welken de Groot-
Meester der engelsche vrymetselary zyn ont
slag gal. De lezing van dezen brief deedt
onder de toehoorders eene zekere versla
genheid ontslaen welke in eene dolzinnige
gramschap en woede veranderde van den
oogenblik dat hel bun ter wete was gekomen
dat lord de Grey hel wacraclitig katholyk
geloof kwam le omhelzenDe a Times
van Londen, die wy hierboven aenhalen, was
vooral gram en boosaerdig. Dit orgacn van
't prolestanlismus schreef in zyn nummer van
zaterdag 11. dat de bekeering van den Markies
de Ripon aen een zeker slach van noodlottige
geestverlnjstering moest toegeschreven worden.
HET WITTE EN ZWAKTE 11LIS
IN IJ ET DAL.
Eene vertelling uit het Uuogduitsch,
7dc vervolg; zie onze vorige nummers.
Des morgens vroeg, sloep ik naer de deur, welke
nu alreeds ccne geheimzinnige beleckcnis gekregen
had ik mackte «lie stil open, liep op myne leeucn
nacr 'l lied cn boog my over myn slapenden neef.
Ik zeg dc bleekheid zyner wangen, de ingezonken
holle oogen, en de magere doorschynénde vingers
zyner ecnige hand en z.cide by myn zeiven liy
zal niet 111 leven blyven ik zal alle mogelyke zorg
cn oplelleiidbeid voor hem hebben,en dat is waerlyk
een geluk voor hem, want, zoo ik my zelvcn voer
hem opoffer, zal hy wéér Y oude luchtige levemje
leiden, en zich zeiven vermoorden.
Ttrwyl ik hem dus bespiedde, opende by plotse
ling de oogen, en gedurende een oogenblik of wal
staerde hy my zonder ccnig besef aen daerop
kwam er een flauwe glimlach op zyne lippen.
Drommels, als de reis een dag langer geduerd
bad, zou ik linvcmboom nooit terug hebben gezien
!k ben geheel af zwak, erg zwak.
Siaet gy niet op van daeg
Hy schudde 'l hoofd
Dan zal ik 11 wat koffv brengen.
Wederom sloot ik slil de deurdoch dc sleutel
draeidc street in 't slot, en niaekte dus een hovig
gekras. Dc eerste persoon, die ik zag toen ik nacr
heneden ging was Martha, dc huishoudster. Ik brak
iri woede los, doch de uitdrukking op haer gelaal
deed my my zeiven in toorn bonden.
Ze zyn allen weg, behalve ik, zeidc zv met
nadruk. Ik dacht dal gy ten minste een persoon
zoudt noodig hebben in buis. Ik zie niet tegenwerken
op, zoo ais gy weet, ten minste, wanneer ik er voor
bctaeid word. Wil ik 'l onlbyl binnen brengen
I Doch die gramschap eu woede welke men
j aenmei kt telkenmale dat er eene nieuwe be-
keering lot liet Roomsch Katholyk Geloof
J bestaiigd wordt, zyn het klaersle en duide-
lykste bewys dat de openbare geest vooral in
Engeland naer dc Roomsch Katholyke Kerk
streeftVolgt de eene bekeering de andere
niet op, cn vermenigvuldigen zy zich niet
vooral onder de geesltyksle, geleerdste eri
boogstgeplaetsle standen der engelsche maet-
scliappy
En wie zou den invloed durven loochenen
welken die byna wekelyks vernieuwde bekee-
ingen tot liet Roomsch Katholyk Geloof ver
wekken
Want wat ziet men
Mannen welke noch wereldlyk.noch polilick
belang hebben om de beleedigde, versmaedde
en vervolgde Roomsche Katholyke Religie aen
le nemen, ziet men zich met vurigheid in
haren schoot werpenmet heldenmoed de
beschimpingen en haetvolle woede hunner
vorige geloofsgenoten tiotserende, hunne we-
reldlykc belangen slachtofferende, met hunne
vriendschapsbetrekkingen afbrekende en mees
tendeels schitterende «ereambten verlatende
om aen de stem der gratie, welke God in hen
veropenbaerd heeft, te gehoorzamen, hunne
dwaling te zien, te erkennen cn te verloo
chenen
Deprolestanlsche sohryver uit den Times
loochent de goddelyke gratie en schryft de
bekeering van den Markies de Ripon, aen eene
geestverbysicring toe!! Doch de scbryver uil
't eogelsch proteslantenblad begaet hierin
eene van die tegenslrydigheden die deszclls
plegers belachelyk maken in dc oogen der
lieden welke nog gezond oordeel bezitten,want
weinige regelen na dal hydie bekeering aen
eene geestverbysicring toeschreef, bekent lij-
dat die zelfde bekeering van lord de Grey een
van de schitterendste bewyzen is der begecs-
tcringskrachl welke de Roomsche Katholyke
Kerk op de verhevenste geesten bezit. Gelyk
men ziet, geëerde lezers, de Times is on
der dil opzicht niet sterker dan onze belgische
liberhaterstolken, die ook schamen het zich
niet zulke armzalige argumenten aen hunne
lezcrcn op te disschen.
Het is onbetwistbaer cn troostvol dat wy
ons in tegenwoordigheid van eene wonderbare
bekeering, van eenen nieuwen en schitteren
den zegeprael van 't Roomsch Katholyk Geloof
bevinden, van eenen dier zegepralen die onzen
welbeminden Vader, l'ius IX, tot groote ver
troostingen zal verst rekken.
j Waeraen moeten wy dit toe schryven
Volgens ons, moei hel aen niets anders loe-
geschreven worden dan aen de eenheid der
leering welke de Roomsch Katholyke Kerk,
niettegenstaende de bloedigste en gruwelyk-
sle vervolgingen, niettegenstaende al de kwel
lingen en verdrukkingen welke zy lieden
onderslaet en reeds onderstaen heeftal-
tyd bh 11 behouden, te'rwyl 't protestantismus
van de eene verandering aen zyne leering in
de andere valt, en men het meermacls heeft
zien aenbidden 't geen het 't jaer daerna als
gevaerlyk cn ongodsdienstig afkeurde.
De verhevenste geesten onder de protes
tanten begrypeu dit door de goddelyke gratie
welke in hen veropenbaerd wordt en daeracn
alleen moeten al die menigvuldige nieuwe
bekeeringen in Engeland en Duitschland loe-
geschreven worden.
De waerheid zal immers altyd de waerheid
blyven. De waerheid moet en zal eindelyk
over de dwaling zegepralen en dan zullen de
nieu-we bekeeringen tol de Roomsche Katho
lyke Kerk met duizenden aengeslipt worden.
Mochte dit zich weldra verwezeniyken en de
verlossing van Kerk en Paus verhaesten, en
mochten wy, katholyken, 0112e \urigste ver
zuchtingen ten Hemel sturen om Hem te be
danken Over ut; /.uu «.iL-avr, v ïzescueniiiug
welke Hy, volgens de belofte van den Zalig
maker, tien dc Kerke Gods, die eeuige vuer-
baek van licht en waerheid, verleent.
Dc francmafons-schryvers zullen wel de
Kerke Christi te lasteren, le honen en te be
spotten hebben, dil alles zal om niet zyn,
er is eene macht die nooit iemand ter aerde
zal bereiken die macht is de macht Gods cn
deze zal, op bekwamen lyd, over alles, zelfs
over de bel, zegevieren
=SO=2^S3BOB—
KLERÏKAIUK.
Iedere maetschappelyke krisis, ieder tydslip
van stryd, gelyk het hedendaegsch,heelt tegen
de katholyken zyne ronkende woorden, zyne
holklinkende belecdigingen voortsgebraclit.
Wy waren de galiléers oud or Juliaen den
aposlaet, de eerlooze onder Voltaire, de aris
tokraten onder de regeering der guillotien, de
Jesuielen onder Lodewjk-Philips, de achtemil-
kruipers onder Ledru-Rollin; wy zyn de kanker,
de ultramontanen, de klerikalen in de oogen
van 't hedendaegsch liberael despotismus of
revolulionnair libera lismus.
Heden, gelyk voorlyds, is liet byna altyd
de eonigste, de laetste en de meesiafdoendc
rede die men aen de artikelen der katholyke
schryvers, aen de krachtdadige wederlegging
der liberale dwalingen en lasteringen legen-
tcruglrcdcn meer le denken. Ik was verplicht 0111
voort te gaen en toen ik hom verliet 'cn als naer
gewoonte do deur sloot, rag ik 'l lange magere
figuer der huishoudster my in den gang aengapen.
Ge zuil 't misschien mocielyk kunnen geloovcn,
doch in 't eerst was dit myne bedoeling niet ge
weest ik was er allengskcns toe gekomen. Pein
zende over gevallen v/,» bedrogen identiteit en
zondei linge gelykenis, was'l my livna gelukt my
zelvcn te overtuigen dat dil in werkelykbeid er een
was cn zoo 't geen was, deed ik immers een goed
werk door den verlatene voor verder onheil te
behoeden. Ge ziel de kleingeestigheid dezer rede
neringen doch bedenk levens dc lallooze verzoe
kingen, denk aen den ondergang cn "hel gebrek die
my op myn ouden dag bedreigden Ik wil niets
rechtvae'idigon van 't geen ik deed doeb wik en
weeghel van beide kanlen. Gy ziel dc misdaed,
en verfoeit die, doch denk ook aen de vreesselykc
verzoeking.
Daer ik nu wist dal de huishoudster de middelen
tol myn vcrdoif 111 handen had, achtte ik 'l veiliger
haer geheel tot vertrouwelinge te maken. Ik ben er
niet zeker van of my dit wel speet. Ik ben van
nature zwak, en geloof dat het eene verlichting voor
my was om '1 geheim mei iemand le deelen. Doch
do prys dien zy voor dc geheimhouding vroeg was
vrcesselylt.
Die prys noodzacklc my hem een heelen dag te
verlaten een dag van onuitsprekelyhe kwelling
voor my. Hy moest echter belacht worden cn de
betaling gaf my voor eene poos een gevoel van
dragelyke ongerustheid.
't Is niet noodig dal ik deze twee jaren uitvoerig
besohryf. Gv, die weet wal ik gedaen had, kunt u
niet voorstellen 'l afgryzen dal ik voor my zeiven
had, noch 't vrccsselyke van myn leven. Men zegt
wel eens, dal God '1 land liee'fl geschapen, eu de
menschen en de sleden.
Lnel hen eerst oudeizooken of er gecnc boosheid
in de eenzame placlscn is, gecne lersluiksche, ver
borgen misdaed op '1 verlatene eenzame platte land,
dat zy als den zclol van alle goeds beschouwen,
's Menschen hartstochten zyn overal dezelfde, er.
dc verleider is even machtig onder 't rustigge
boomte als in 'l luchtige stadsleven Ik kom aen
'1 einde, Hy, myn neef, moet zyne kracht hoimelyk
hebben ontwikkelddaer hy altyd toeucmendc
zwakte voorgaf. Ilv verliet nooit zyne liggende hou
ding wanneer ik binnentrad zyne bedreigingen
hadden opgehouden, alsof hy niet langer kracht had
0111 ze te mien, cn ten slotte werd ik daerdoor mis
leid. Toen vielen uwe wooidcn my als een donder
slag op 1 Ivf, cn begreep ik dat hv op eene of
aiuleio wyze do vzercii slaven moest hebben los
gebroken, die ik, sedert zyne toenemende zwakte,
bad nagelaten by elk bezoek le bekyken, cn dat hy
zich door middel der takken in 't struikgewas hail
laten zakken Ik veronderstel dat hv zyne ontvluch
ting bespoedigd bad, omdat ik by liiyu eerstvolgend
bezoek de slucf ontdekken zou II. volgde hem,"zoo
als ge weet. Dy 'l vyverlje werden wy handgemeen.
l!y was geen legonparly voor my.cn ik zou hem
spoedig genoeg meester zyn geweest, en terug
hebben gebracht, ware niet myn voel op 'l vochtige
gras uitgegleden, zoodal wy beiden in den vvver
vielen.
De vreesselykc koü van het water, wacrover zich
reeds eene dunne yskorst was begonnen te sprei
den, scheen myno ledematen te verslyven hel werd
toen ccn stryd op leven en dood, en' oio ecuc arm
van hem hield myne ledematen vastgeklemd. Abee,
ik had heui willen redden, ik kon geene grooter
vcisclii ikkelykkcid bcseireu dan dat hy door myn
toedoen zou omkomen. Zoo waer als ik nu in leven
ben, zoo waer als ik spoedig zal ophouden onder
de levenden geteld te worden, ik had hem willen
redden, doch de drift van bot zelfbehoud hebeerschlo
my: ik slikte; wanhopig rukte ik'die hand weg,
cn bevrydde my zeiven
Myn stiefvader hield op, en mén hoorde in do
kamer geen ander geluid dan zyne benauwde adem
haling, cn liet tikken tan zyne borlogie.
(WORDT VOORTGEZET.)
Ik volgde haer blik op-Y tafel, eu zag dat er voor
twee persoonon was gereed gezel. Plotseling kwam
my '1 vrecsselyk denkbeeld iu Y hoofd dal deze
vrouw alles wist. Hoe wist zc dit, en was zy de
ccn1ge
Waer wacrl ge gisteren avond, toen ik plo'seling
ziek ben geworden?
Ik was uil. Ik was naer de tuinmansvvooning
geweest, en kwam langs Y bosch terug
Waerl gv alleen >1
Ja.
N11 komacn, ik heb gracg dat ge blyft, want ik
heb een logeergast boven.
Len andere blik op de lafef bewees my dat zy dil
wisl
0 Hy komt echter niet beneden ik zal hom zyn
onlbyl boven brengen.
Daerop begon il. over Y gesprek by den raven-
boom 113 te denken Wanneer deze vrouw allés
gehoord had. zoo als ik wel geloofde, wisl zc toch
niet wie de bezoeker waszy kon dan eenvoudig
weten dat ik iemand boven had dien hel my van
groot belang was ml het gezicht te houden.
Toen ik my weer nacr hem begaf, zei myn neef
scherp. Waerom sluit ge my op
Omdal gebrekkige menschen in den regel on
voorzichtig zyn, en gy le zwak zyt om alleen op u
beencn tc staen.
Ik ben er niet op gesteld om opgesloten tc
zitten.
Neen, ge moet naer beneden komen cn u over
spannen, dan heb ik dubbel oppassen aen u, niet
waer?
Ily zag my wantrouwend aen, doch gaf geen ant
woord.
Dag op dag nam die verdenking toe, cn ging in
een norsch verdriet over, Y welk ik dagolyks vcr-
wachlle dat in ccn slonn zou uitbreken. Tenslotte
zeide hy my Ik ben nu krachtig genoeg om op
te staen.
Ik wees naer ecnige kleéren die ik voor hem
gchaeld had. ilv nam den jas op en bekeek dien.
Y was een eenvoudig kleediugsluk, doch gecu jas
voor een fatsoeulyk man.
Denk ge dal ik my in zoo'n plunje vortooneu
zal
Noen, dat denk ik niet.
Hy zal oji in bed, en staerde my als ccn wild
beest aen.
Ilcb gy vergelen dat ge bier ecu onderkruiper
zyt, vroeg hy, en dal ik bier de cigeulykc baes
van Ra ven hoorn beu
Ik heli dal niet vergeten, omdal ik Y nooit ge
weten bob. Weikc reden heb ik om te geloovcn dat
gy dc persoon zyt dien gc voorwendt lo zyn
Met eene inspanning die hem moeite kostte, .be
dwong hy nog den hertstocht, die naer Y meester
schap worstelde.
Waerom heb ge my dan hier gebracht, in placls
van mv publick voor een iasteraer uil te maken
Omdat dc wereld blind is, cn zulk oen opge-
discht verbad gretig zou acunemen —.omdat ge my
met uw vcrhnel zoudt kunnen benadeelcn. Wie gé
ook zyn mooet, ik ben geen kvvaod legen u van
zins integendeel zal ik zorgen dat, zoo lang gy in
myn huis zyt, gy met zorg zult behandeld worden.
Een plotseling denkbeeld scheen hem te treilen
cn hy greep nacr Y linnen dat ik voor hem bad neer
gelegd. liet was niet geteekend.
De plunje van ccn vagebond, barstte hy uil,
ik zie liet alles
En toen verloor hy alle zelfheheerscbing. Vcr-
wylingen, bedreigingen en scheldwoorden door
elknêr, maeklen my nog slechts hardvochtigerik
had den bcpacldeu slap gedaen, en kon niet terug
treden.
Is het waerschynlyk dal ik u nu in vryheid zou
laten zeide ik. Wel, wanneer gy de domme
wereld uw verhael zoudt doen geloovcn, wat zoudt
ge dan voor my doen
De leugenachtige beloften vvacrmeê hy begon
werden weldra verdrongen door krachtige bedrei
gingen van wraak, die my bewezen dat de zack nu
outierroepclyk moest voortgaen er was aen geen
j werptGy zyt uiiramonlanen, ofwel, kleii-
lialen Eu in den driftigen stryd, dien Y libe-
ralismus tegen de Kerk voert, hoort men
onophoudend liet wachtwoord slaken Oorlog
aen de klerikalen
Bemerken wy echter dal dilmael liet woord
in zich zeiven zeer vereerend is, niellegen-
dat hel liheralismus hel slechts gebruikt als
eene beleediging, eene verachting, een bloedig
verwyt de katholyken toegeworpen.
Waerom worden de katholyken klerikalen
goheelen?
Omdat zy zich geloovig toonen aen de lee
ringen en wetten hunner wettige oversten,
de waerachtige klerikalen, 't is le zeggen, de
priesters, de Bisschoppen, den Paus, Vader
en Koning van die geestelyke mactschappy.
Voorzeker die geloovigheid vereert hen,want,
indien men vrywilliglyk van eene nuttige
maeischappy declmaekt, is de eerste plicht
er den geest van te verkrygen nu, de geest
der kristenen is de getrouwighcid aen 'l geloof
der Katholyke Kerk zietdaer waerom zy zich
de geloovigen noemen. Wat hunne macht en
hunne glorie uitmaekt, is dc gehoorzaemheid
aen hun geloof, getrouwigheid des geesles,
getrouwighcid des herten, gelyk de macht en
de glorie eens lc^cro-Mur-cn wrsprong nemjen
in den eerbied der lucht en de liefde lot liet
vaendel. De katholyke moet dus niets van den
titel van klerikael verwerpen waer 't liheralis
mus hem een spotmantel wil van maken. T Is
overigens met lafheid en schynheiligheid dal
Y liheralismus aldus le werk gaethet durft
niet openlyk verklaren dat het vyandig is aen
de leer van Christus zeiven, aen de leeringen
zyner onfeilbare Kerk.
In tegenwoordigheid der smaedwoorden die
onze liberale lasleraers onophoudelyk naer
'l hoofd der geesielykheid en van deze welke
zich klerikalen. noemen, srnylen in tegen
woordigheid dierhelsche razerny met de welke
de liberhaters den haet tegen den priester en
tegen den katholyken naem in 't ben der jeugd
inboezemen, en hun, wy herhalen het, den
veracluelyken stiel aenleeren van strikken aen
deugd en eer te spannen, zal het wellicht niet
ongepast zyn hier ecnige bedenkingen te her
inneren welke een fransche schryver onlangs
neerschreef.
Zonneklaer is hel, zegt hy, dal de kleri
kalen niet gansch van dc zcdclyke zwakheden
bevryd zyn, maer rechtuit gezegd, hebt gy
ware klerikalen in groot getal, in de rasp
huizen cn gevangenissen onimoel? Is liet niet
altyd na zyne priucipen verloochend te hebben
dal een ongelukkige de eer cn de rechtvecr-
digheid miskent, (getuige Mouls en Opsomer),
dat een misdadiger aen zyn kwaed en slecht
inwendige toegeeft, iot dan gedempt, maer
met vernietigd, omdat de noodlottige kiem
nog altyd in 't diepste van 't menschelyk hert
lecli 'l En daer nog, wie- doet de zedelyke
vet beteringen te Cayenne en op de schreden
van 't schavot ontstien Wel myn God men
moet het u toch zeggen, gy moet het toch
hooien, t is een aelmoezenier, een priester,
ecu klerikael, een Jesuiet, een Jesuiel vooral
want als hot volk zeer te vrede is vap een
Jesuiet, zendt men hem naer Cayenne, naer
eene zekere dood, om uwe galeiboeven en
slechte vrouwen te bekeeren. Gy zoudt wel
willen, niet waer, dal men ze allen naer
Cayenne, naer eene zekere dood zondt? Zy
zouden er allen met genoegen naertoe gaen;
maer 't is onnoodig, want als zy allen zouden
dood zyn, zouden er anderen voor den dag
komen. Hoe meer men een boom snooit, hoe
dieper zyne wortels de aerde indringen, zich
uitwerpen eu de grond met nieuwe cn krach
tigere scheuten overdekken.
Liberale lasteraers, wilt gy nu juist weten
wat wy zyn
1 1 oensr/a 1 - /its 10n vvelk.fi dft
beste soldaten zyn Moedige kristenen, boe
ren, klerikalen
Vraegt aen de meesters welke hunne
vlytigste werklieden zyn Klerikalen
Vraegt aen de familievaders welke de
toegenegensie leermeesters voor hunne kin
deren zyn Klerikalen, priesters, broeders of
vrye wereldlykcn, kongreganisten en andere.
0 Ondervraegt eindelyk die persoonen welke
in stael zyn veel zaken te kennen, en zy zullen
u zeggen, dat de vrouwen, de dochters, de
zusters \an klerikalen,klerikalen zelve,diegene
zyn welke wederzyds de minste bekommer
nissen aen hare echtgenoten en broeders
geven, weest verzekerd, de ware liefde en
't geluk, indien ze op* deze wereld bestaen,
treft men bczonderlyk in de woonstede van
een klerikael aen. (Brtigsclie vty.)
De liberale dagbladen komen terug op dezaek
van Biesmerée en kondigen de verrechlveer-
digende Memorie af van den oud-burgemcesler
van dit gelukkig dorp, den heer Vincent, die
opgeschorst werd en daerna zyn ontslag gaf,
ten gevolge der zonderlinge misbruiken van
gezag, die thans van elkeen gekend zyn. De
liberalen geven hunnen held uit voor een