811"" Jaer. bondag*, 27 December 11174. M" 1477. DE ZWARTE FRITS HÜii&y YZEREA WEG.- VERTREKUREN UIT A EEST NA ER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN: Aelst, (5.45 s Zalerd.) 7.49 1.28 5.05 7 55 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 0 7.15 8.50 10.50 2.15 3.45 7.10 0 00 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.25 7.00 9.25 10.50 2.45 5.30 6.55 0.00 BERICHT. De vyandschap en vriendwording van Herodes en Pilatus. Eene onbewimpelde verklaring. DË ABONNEMENTPRYS6 FRAiNKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op od® blad/.. Oendermonde. 5-05 6-50 8-48 12-25 3-06 6-40 9.55 Lokeren. 5-05 6-50 8-48 12-25 3-06 6-22 Mechelen. 5-05/ 6-50/ 7-09</S-12d Exp. 1®2®3®kl. It-53d 1-04d.Ëxp. 1° 2e 3" kl. 2-5i d 3-06/ 0-0üd 6-40/ 9-48d Exp. I" i" 3s kl. \ntw. 5-0 51 6-50/ 7-09d 8-1 -id F.xr>. 1®2®3®kl. l-04dExp. I8 2® 3® kl. 2-30d 3-06/ 0-0(Jd6-40f 9-48d Exp 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 5 52E. 7-197-50 8-I2E. 1® 2® 3® kl. 9-24 1 1-53 1-04 E. 1® 2® 3° kl 2-50 Ö-00Exp. 1®2® 3® kl 5-24 8-49 9-09 9-50 Fxp. 1° 2® 3® kl. Leuven, Thiencn, Luik, Verviers 5-05/6-50/ 6-2 2d en 8-12d Exp. le 2® 3* kl. 7-50d 9-24t/ (l l-53d tol Leuven)l-Old j Exp. 1® 2® 3® kl. 2-5( d C-00dExp. 1®2® 3® kl. 6-2-1 d (8-49d lot Thienen) (1) Nota. De letter beteekenl langs Termonde en dc Gent, (5-00 's vrycl.) 7-59El®2®3®k 8-41 8-59 12-22 12-40 3-26 3-51 en 0-00 E. 1®2® 3® kl. 6-20 6-40 8-39 Exp. 1® 2® 3® kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-69 Exp.!«2®3® kl.8-41 8-59 12-22 12-40 3 51 en 0-00 E I® 2° 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel [langs Genet) 8-41 12 22 12-40 (3-26 Jot Deinze) 3-51 Exp. 6-20 6-40 Doorn. Mouse. Iiorlryk, Ryss. tlangs Alh) 6-00 7-50 11 53 '0-00 5-52 Ninove, Geeraer'dsbergen, Lessen, Alh 6-00 8-12 7 50 1 1-53 2-50 5-52 9-06 Bergen, Quiévrain 6-00 8-12 7-6 0 11-53 2-50 5-52 Enghien Braiiie, Manage, Charlcrov, Namen langs Geeraerds bcrgen 6-Q0 (-00 11-53 2-50 5-52 letter d langs Denderleeuw. 4 usque NA KR AF.I.ST UIT 6.49 10.38 1.48 7 58 9.12 Alh Anlw. 5.40 9.5"1 10.50 E. 1® 2® 3® kl. 12-30 3-15 E. 1®2® 3® kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. 1®2® 3' kl. Brussel 7.20 E.t®2® 3®kl. 7.86 8.14 11.06 11 53 2.103.12 en 0.0" E 1*2" 3* kl.5.09 5.55 H.Ou E. l®2® 3® kl. 8.20 Dendermonde 7.23 9.55 11.34 2.25 5,27 8.28 10.47 Gecraerdsbergen 7.27 1).08 2.18 4.58 8.33 9.50 Gent 5.49E 6 157 39 E 1® 2® 3* kl. 8.29 10.59 12.31 E I" 2' 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.29 8.09 8.14 9.17 Exp. 1® 2° 3® kl. '-essen 7.09 10.50 2.00 4.40 8 18 9.32 Lokeren 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.50 N'nove 7.55 11.36 2.46 5.26 9.01 10.18 Oostende 4.30E 6.20E. 1 2 .3 kl. 6.28 9.00 11.55 2.13 0 00 El® 2" 3® kl. 6.04 7.55 Exp. uit Gent naer Moorlzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-Ie- Comle 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 6.59 uit geeraerdsbergen naer Maria-Lierde, Sotlegem, Moortzeele en Gent. 5 15 t sa 9 49 11.69 2.59 5.00 5.60E 8.51 uit Denderleeuw naer Haettert, Burst, Herzelo, Solteg. Autlenacrde, Ansesei», Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20 a ,m Ü1T s°ttegem naer De persoonen welke een abon nement op den DENDERBOBE nemen voor 1875, zullen het blad van Zon dag 8 December aenstaende tot nieuw- jaer GRATIS ontvangen. AELST, 26 DECEMBER 1874. Elkeen weet dat, vóór het wraekcoepend vonnis '1 geen onzen Zaligmaker lot de sclian- dige dood des kruizes vocrdeelde, Herodes en Pilatus, tegenover elkander, in de grootste Oneenigheid verkeerden. De eerste dezer twee sehandbrokken was een overspelige bloed- schender, de moordenaar van den H. Joannes de andere was een onrechtveerdige rec.liter, die, uit persoonlyk zelfbelang, zyne ziel en zyne consciëntie verkocht. Nogthans, alhoe wel dit schandig koppel elkander volkomen weerdig was, waren zy, sinds lang, doode- lyke vyariden. Maer meteen keer houdt die hittere vyandschap op, met een keer verdwynt alle oneenigheid, en die eerlooze wezens wor den innige vrienden Wat was er gebeurd Ilerodes had, met geheel zyn hof, Christus uitgeschimpt en d'Eeuyvige Wysheid met een spotkleed bedekt, als nen zot, naer Pilatus gezonden Pilatus had zyn geweten verkracht en, we tens en willens, de onschuld zelve onrecht- veerdiglyk tot de ergste doodstral verwezen. Aldus om de waerheid en de rechtveerdig- heid te verdrukken, om het ware licht te ver smachten, ziet men die twee riooit genoeg geschandvlekte snoodaerds samenspannen elkander de hand geven en van vyanden vrienden worden. Maer waerom deze aenlialing? Omdat wy de geschiedenis van Herodes en Pilatus dageiyks voor onze oogen zien ver nieuwd worden Omdat de hedendaegschè booze Herodesseu en Pilatussen zoo talryk zyn en zoo hardnek kig werken Onraen de goeden de dringende noodzake- lykheid te doen zien van moedig op de bres te springen, ten einde de goede principcn tegen de aenvallen der boozen te verdedigen, om de waerheid tegen de verschalking dei- helle te handhaven en de rechtveerdigheid te doen zegevieren. En inderdaed, wat is er thans meer aen 't orde van den dag dan de tweespalt, de rusie, de oneenigheid onder de liberhaters In (eite van politiek, is het liberalismus te Brussel, te Gent, le Verviers, te Luik en in meest al de steden des Lands zoodanig ver deeld, dat deszelFs leden elkander niet meer verstaen. Zy beladen zich onderlinge met scheldwoorden, geene smaedredens zyn te erg en te bitter om de eene de anderen te schandvlekken. Immers- '1 is de vyandschap tusschen Herodes en Pilatus, en dit wel in den hoogslen graed MAER (en 't is hierop dat wy de aendacht der ware calholyken ten dringendste inroepen,) zooliaest by de liberhaters de politiek aen kant gesteld word, zoo gauw er kwestie is van 't catholicismus le bevechten, van de Kerk te vervolgen, van de waerheid te versmachten en de rechtveerdigheid te verdrukken, oh dan zyn de liberhaters van alle kleur, van allen kaliber het seffens eens. Op staenden voet stellen progressisten en docirinairen, vryden- kers en socialisten alle vyandschap ter zyde, vergeten alle ongelyk én trekken allen te ge- lyk, hand aen hand, even als een troep kal koenen, die met de zweep voortgedreven wordt, ten stryde, om den gemeenen vyand, de Kerk, den priester, den calholyken Gods dienst te verpletleren. Dit alleen heeft de liberhalerssekie van allen graed gemeen, den haet tegen Christus en zyne Kerk, en om dien haet te voldoen, worden de aenhangers dier sekte, op bekwamen tyde, juist gelyk Herodes en Pilatus, vrienden van vyanden die ze le voren waren. Wy hebben het al zoo dikwyls gezien en ondervonden: te Brussel, te Gent, te Verviers, te Luik en in andere sleden, als de liberhaters diep verdeeld waren op de kandidaten, als er verscheidene liberale lyslen bestonden van kandidaten verschillend in liberale politieke denkwyze, dat zy, op liet laetste uer, overeen kwamen gelyk twee mosselschelpen, omdat zy vreesden de calholyken te zien triomferen door de verdeeldheid onder de liberalen. Al wederom de historie der vriendwording tus schen Herodes en Pilatus. Een verhaal uit de duüsche bergen. -)X(- 3d® vervo: ZIE ons voorig nummer. vreemdeling sprak hneroclHer telkens tegen hy beschouwde den kapitein der roovers in een veel ongunstiger licht: ook scheen hy van zyne handelin gen heel nauwkeurig onderricht le zvn,' naerdien hy hoer menige, nog onbekende byzoiiderheid nopens hem mededeelde, en haer, onder anderen, voor waer heid verzekerde, dat hy een zweedsch officier ge weest was, met ouderscheiding gediend en, bv het sluiten van den vrede, uit hoofde cener ontvangen beleediging, uil wanhoop de tegenwoordige leefwvs aengenomen had met dat al verklaerde bv zich stel lig tegen hem. Ik kan u, daer gv zoo wel onderricht schvnt }e zyn, zeker niet wederleggen,» zeide zy einde- jyK maer ik wil niet ontkennen, dal hel my harle- lyk leed doet, myne betere gedachten over 'hem le moeten verlaten. De vreemdeling zuchtte, zag somber voor zich neder, en zegde Had de ongelukkige altvd met meuschen van zulk eene edele denkwys als'gy te doen gehad, misschien zou hy zoo diep niet gezonken zyn Gelooft gy dal Welnu, dan zyt gy wel wezenlyk van myn gevoelen, en zoo durf ik u gerust zeggen, dat ik reeds meer dan eens God zeer hartelyk gebe den heb, dal Hy hem verlichten en bem van zynen bloediger: weg op den rechten en goeden terug bren gen wilde. Deze woorden schenen den vreemdeling te Ireffen ook stond Luitgarde, toen zy nadacht wat zy gezegd Om nog eenige bewyzen te geven van 't gene wy bier neêrschryveiï, hoeven wy maer te errinneren wat er, met de laetste kiezing voor de wetgeving, te Brussel, te Luik, te Verviers en te Gent is voorgevallen. In die vier steden waren de liberalen ver deeld. Er bestonden twee liberale lysten de eene van doctrinaire of oude liberalen, de andere van progressisten of van vooruitloo- pende liberalen. Na lang geharreward, gedis- coureerd, geschreven, elkander uitgescholden en zwart en blauw verweten te hebben, wat gebeurde er?Juist't gene door elkeen voorzien was eenige dagen vóór de worste ling, wierd er van weêrskanten wat toege geven, de oude liberalen deden eenen oproep tot de jonge liberalen, zy schilderden den gemeenen vyand, den Godsdienst af onder de hatelyksie kleuren, zy tamboerden op T kleri- kaei spook, zy verlevendigden den onder hun gemeenen priester- en Godsdiensthaet, en, d;t was genoeg om dc jonge liberhaters den duim te doen leggen en jube dominé spelen. Van vyanden die zc waren, wierden Ilerodes en Pilatus vrienden 1 had, zelve verbaesd, dat zy jegens .oenen vreemden mensch, dien zy voorde eersten macl zag, en wiens rang en stand haer ten cenemale onbekend waren zoo opcnbarlig wezen kon Maer er was iels in hei gedrag van dezen man, dal haer als het ware ge dwongen had, om hem rondborstig haer gevoelen lo zeggen. Eindelyk kwamen zy in hel dal, en waren nu niet vermeer van het huis. Nu vloog de vreemdeling vooruit, en weldra verschenen de bewooners, die oenstonds de koels haelden en tot haro herstellino- de handen aen het werk sloegen. De vreemde scheen hier heere meester le zyn. Daer hy nu eene geruime poos wegbleef, zoo irad Luit garde op eenen dezer heden loe. Thans kon zy hen nauwkeuriger bezien zy hadden zulk een vreemd ja afzichlelyk voorkomen, dat Luitgarde niet zonder schrik, eenigen hunner aensprak en naer den heer vroeg. Zy ontving lot antwoord, dal hy een koopman uit Budvveis en eigenaer dezer yzermyn was. Dit bericht stelde haer gerust. Zy begreep nu, dat deze mfinnen, die er zoo zwart en woest uitzagen, mvn- werkers waren ook was zy recht in haren schrik loenzy bemerkte hoe behendig zy hun werk verricht ten, naeulien zy nu hopen kon, dat zy zich hier niet lang zou behoeven op te houden. Inlusschen bleef de vreemdeling nog al weg. Einde lyk echter verscheen hy, en bad haer, met ceue uit drukking van treurigheid op liet gelaet, 0111 vergiffe nis, uat hy haer zoo lang had laten wachten, terwyl hy haer tevens eerbiedig verzocht, in huis le komen. Zy volgde hem in eene benedenkamer, waer een klein kollalie op de tafel gereed stond, en een oude vrouw haer ontving. De vvys, waerop de vreemdeling haer eenen stoel bracht en van de vruchten en konfi- luren voordiende loonde beschaefdheid aen, en de zwaermoedige trek in zyn mannelyk gelact, gepaord melden zaehlen loon zynerstem, weklc in hare ziel zeldzaemsle gewaervvordidgen op. Hel duereïe echter niet lang, of een harer lieden Nog meer. le Gent zyn onlangs de jonge liberhaters ol progressisten met pak en zak uit den ouden liberalen winkel verhuisd. Zy heb ben zich, even als_'t liberalendom te Brussel, een ander lokael aengeschaft en een dagblad, La Flandre libérale geslicht, waerin zy de oude liberale kalotien, gelyk zy de liberale docirinairen heeten, roskammen dat het eene ware benedictie is om lezen. No thans, dit zelfde progressistenblad versmelt zyne denk beelden, voor wat den Godsdienst betreft, met degene der oude liberalen en bewaerheidt aldus wederom de vriendwording van Herodes en Pilatus. De Flandre libérale op de oude liberalen steunende en deze als doodelyke vyanden des catholicismus meerekenende, snauwde, over eenige dagen, de calholyken toe De oorlog is tusschen ons, calholyken en liberalen, en hy zal duren lot dat of de Staet of de Kerk bezwyke. Maer wy heb- ben vertrouwen in onze zaek de toekomst is aen ons, en 't is uwe Kerk die, niet kunnende buigen, zal verpletterd worden en van het tooneel der wereld verdwy- nen r Deze brutale oorlogsverklaring onder nen nieuwen vorm verwondert ons geenzins de Denderbode beeft ze van over 25 jaren voorzien en voorzegd, 't Is de raaponnieke duivel, als toen geketend, die nu losgelaten is, zyne liel- sche woede wil uitwerken en daertoe de libe rale Herodessen en Pilatussen van vyanden tot vrienden maekt. Maer, O uitzinnige schryvelaers van de Flandre libérale, onthoudt het wel, de Kerk is van het tooneel der wereld nog niet verdwenen, en reeds lang zult gv ten mollen- roove wezen, als de Kerk nog stevig op hare grondzuilen zal pryken. Anderen, duizenömael sterker dan gy, hebben 500 jaren lang het verslindende zweerd der vervolging rond, over, tegen en op de Kerk doen snerpen. Oocli zy, en niet de Kerk, zyn van het tooneel der wereld verdwenen, alhoewel de Kerk niet gebogen hebbe. Machtiger veroveraers en geniën zooals Henricus VIII, Juliaen de Apostaet, Napoleon I Willem de Koppige, Luther, Calvyn, Voltaire' Rousseau, Mazzini, Cavour, enz., enz., heb ben dit dwaes liedje ook gedurig gezongen Doch zy, en niet de Kerk, zyn van liet tooneel der wereld verdwenen. Von Bismarck, Victor-Emmanuel, Caleret met geheel den pruisischen-zwitserschen gen darmenwinkel meenen nu dat zy er boven op zyn omdat de Kerk, ouder hunne wpeede sla gen, zucht gelyk eene duive, omdat (luizende harer dienaren. Bisschoppen, pastoors, onder pastoors, religieusen, enz., of in kerkers zit ten te weenen, of het brood des ballingsschap moeten afs.ncekenMaer weet het, uit de overmate van het kwaed zal de Goddelyke Stichter der Kerk. voor Haereen goed welen te trekken dat al de vervolgers zal beschamen, en welhaest zullen zy, en niet de Kerk, van het tooneel der aerde verdwynen 't En is anders niet mogelyk voor af wie geloof heefthet verledeue is de proefsteen van het toekomende, en daerby de belofte van Christus aen zyne Kerk Ik zal met U zyn tot het einde der eeuwen, is de zegel van Gods Almacht, tegen welke noch duivel, noch hel, noch mensehen iets vermogen. Doch, al de rampen die de Kerk lydt, al de vervolgingen die de waerheid en de recht veerdigheid verdrukken, al de valsehheden en slechte leeringen die nu de overhand heb ben moetèn ons, calholyken, tot zooveel spoorslagen strekken om standvastig te blyven in het goed, te bidden en veel en wel te bid den, om van den Hemel de verkorting der dagen van uiltartende boosheid en schelm- sche goddeloosheid te hekomen. Aenhoudend en met "alle wettige middelen moeten wy 't snood maponniek liberalismus bestryden ja, bestryden in zyne gazetten, bestryden in zyne scholen, bestryden in zyne herbergen,be stryden in zyne conferenliën,bestryden in zyne walgelyke theaters, bestryden in zyne schrif ten en boeken, eerstens met er ons zorgvuldig van ie onthouden, ze uit ganscher herte als eene pest te verfoeien tweedons mei er zoo veel wy kon nen de rampzaligheid en bittere vruchten van te doen kennen. Dan nog met in, 't is gelyk welke kiezingen, nooit voor liberalen te stemmen of iemand Le doen stem menWant als een cathoiyke voor nen liberael stemt, 't is gelyk om wat reden, volgt hy het voorbeeld na van Herodes en Pilatus, die van vyanden vrienden wierden om het Opperste Goed te verdrukken. kwam cn meldde, dal het ryluig weder in slael was om cr dc reis meê tc vervolgen. De vreemdeling rees, op dit bericht, hncstig van zynen stoel op en wierp eenen vrecselykeo blik op den bediende, die zyner meesteres deze hem zoo onaengename bood schap bracht- Luitgarde dc drift van den vreemdeling ziende, verschrikte doch zoodra hy dit bemerkte, herstelde hy zich dadelyk, bad haer,op zynen voorigen zachtcn loon, om vergiffenis over zyne groote haestigiieid, cn bood haer den arm, om haer naer het ryluig le ge leiden Zy boog zich. en legde hare hand ol) zvnen arm. Thans bleef hy plolseling stnen, zag haer 'er-ne poos aen, en zeide, na eenige oogenbhkkon met zich zeiven 111 iweeslryd geweest te zyn Sta toe, freule dat ik u een paor woorden onder vier oogen zegge Luitgarde gaf de kamenier eenen wenk, om voor uit le gaen, en de oude vrouw verliet do kamer ins- gelyks. Gy hebt tegen my over den Zwarte Frits gespro ken, doch gy zyt niet zoo zeer bevreesd voor liem, als wei voor zyne lieden. Hy heeft 1 eden om my te onl- yyyken Waer ik ben zal hy voorzeker niet komen. Neem dus dezen ring van my aen en, wanneer gy door een of ander ongelukkig toeval in zyne of in de handen zyner bende valt, zoo toon dezen ring, en gv zyl gered. Luitgarde stond versteld. Eene gedachte, die haer als een bliksem door het hoofd schoot, maekle haer sprakeloos. De vreemdeling, dien zy aen den Moldati gezien had, kwam haer weder voor den geestzy verbeeldde zich tusschen hem en den eigenaer dezer yzermyn eenige gelykheid te ontdekken eene sidde ring liep haer over de leden, en, zonder le kunnen spreken, of den ring welken hy haer voorhield aen le nemen, zag zy hem aen met onderzoekende blikken, Maer do adel zyner trekken gepaerd met de wchtc uitdrukking zyner oogen, verbanden weldra La Flandre libérale waervan wy in 't voorige artikel spreken, 't orgaen der gent- sche radikalen, of liever van de liberhaters die hunne gedachten, neigingen en verzuch tingen ronduit en zonder omwegen te kennen geven, bevestigde, eenige dagen geleden, dat de slryd tusschen 't liberalismus en 't catho licismus niet alleen op 't politiek maer ook op 't godsdienstig terrein bestondt, niettcgen- staeride de liberliaters-doctrinairs het hard nekkig loochenen. Doch La Flandre libérale trekt aen de liberhaters-doclrinairs liet schyn- Iieilig masker af achter 't welk zy hunne ware inzichten jegens den calholyken Godsdienst verduiken. Ziethier hoe het orgaen der radikalen zich uitdrukt Zoolang de cathoiyke Kerk zal zyn wat ze is, zoolang hare leeringen en hare strek- kingen zullen zyn wat wy zien, en zy op de menigte den invloed zal behouden dien zy bezit, zullen wy-te vergeefs hare politieke ingrypingen bestryden en zullen wy door haer verpletterd worden. Haer slechts onder 't politiek opzicht willen,bestryden, ZONDER IIARE HERVORMING TE BEPROEVEN OF HAER EENIGE ZIELEN TE ONTRUKKEN, is dit geene oprichte dwaesheid Dit mag men ten minste eene onbewimpelde verklaring noemen. Al wie een weinig gezond oordeel bezit zal begrypen dat 't schryven van La Flandre liberale de ware verzuchtingen hare kinderachtige vrees zy herstelde zich cn ram den ring aen. Het was een schooue karniool, rondom sicrlyk in goud gevat, cn ter wederzvde met kleine- diamanten. in hei fatsoen van een klaverblad, bezet Ik bedank u ten hoogste, zegde zy, en erken den ganschen omvang myner verplichting aen u. Dezen ring zal ik als oen kleinood bewaren, en denzelve, wanneer ik hem niet meer noodig heb, niet de hartc- Ivkste dankbetuiging acn den eigenaer weer tor hand stellen. Maer wees nu ook 7.00 goed.jmy uwen naem en uwe woonplaets te zeggen, opdat*ik.... Is u het arme geschenk van eenen vreemden tot eenen last? riep de man in eene opwelling van gramschap die ring is my zeer duerbaer Ik gaf u denzelve. ten einde hv u van dienst zy, ja u misschien redden zal, en daerom uw eigendom bly ven zoude, en u Luitgarde werd rood van schaemte, sloeg de oogen neder, cn borg zonder te bedenken wat zy deed, den ring, wyl er iemand binnenkwam. De "bezitter der yzermyn bood haer op nieuw den arm, en zy gingen naer buiten. Hy hielp haer in hel ryuiig een lichte handruk werd vlug beantwoord hunne blik ken ontmoetten elkander nog eens, en de wagen rolde voort Met een hoofd vol gedachten cn een hart vol tegen- strydige aendoeningen, reed zy naer huis, en kon niet ontkennen, dat de verschyning van den Budwei- ser eigenaer der yzermyn, een wonderbaren indruk op haer gemaelvt had. Nauweiyks was zy op het slot van haren oom te ruggekomen, of deze snelde haer, met de grootste blydschap en levens met de tyding le gemocl, dat haer bruidegom nog denzelfden avond op hel kasteel zou zyn. Ofschoon nu Luitgarde dit len'naeslenby wel ver moed had, trof dit bericht haer en maekle haer ten eenemale sprakeloos Wyl echter het onderweg voer- gevallen ongeluk reeds door do kamenier omstandig j verhaeld was, zoo diende haer do vermoeidheid en 1 ra„ldHlJibfï,ater,s betrekl<elyk den calholyken Godsdienst blootlegt die de doctrinairs, 'door bedriegelykc logentael en berekende sclivn- heiliglieid, altyd gepoogd hebben en nog heden pogen te verbergen. nJnM®. r!""dre, Avydt verders haer gedaclit uit om liet de^ te verstaenbaerder te maken. Het orgaen der radikalen stelt zich' de vraeg voorHoe zal men tot eene hervorming dei cathoiyke Kerk geraken Iszy mogelyk? Het volgende dat weerd is aen 't dossier van l Iibeialismus gevoegd te worden, geeft bet ten antwoord Indien eene godsdienstige hervat-min» eenige kans had te gelukken in ons Land indien eene beweging in den zin van 't pro- testanüsmusol 'toud-catholicismus mogelyk ware in Belgie of de minste kans had te gelukken, altdan zou den te volgen weg zeer eenvoudig wezen en gansch op voorhand aenge- wezen zynDoch wy zyn Eilaes de eersieri om het te bestatigen. Het fanatismus in een deel des Lands en de ongodsdienstige onverschilligheid in 't andere, zyn zoo groot dat alle proefneming in dit slach op voor- hand veroordeeld is. Ook scliynt ons alle rechtstreeksche strvd tegen de Kerk onder 't godsdienstig opzicht 1 gansch onmogelyk. liet godsdienstig gevoel i kan uit t hert des menschen niet geroeid wor- den, en de zedelyhe invloed der Kerk zal zonder x tegenstrever blijven zoolang wy geenen anderen zeue!yken en godsdienstigen invloed in zune plaets zullen konnen stellen. Is die verklaring klaer en duidelyk genoeg? leiden m°et m6n U'1 die verkIarin& 1" Een schilferende en weinig verdachte hulde aen de godsdienstige standvastigheid onzer bevolkingen gebracht 2° Het bewys dat het onkruid der kelterv en godverloochening in ons Land. en bezon- derlyk m 't Vlaemsch gedeelte, geen wortel schieten kan o° Eene getuigenis aen de oppermacht der Kerk gegeven, welke, niettegenstaende al de vervolgingen, de herten en geesten weet te vinden en er haren heilzameu invloed od te behouden. F 4° Dat 't liberalismus slechts onverschillig heid en loochening .is, en dus geen zedelvk noch godsdienstige invloed aen dengenen van 't catholicismus kan legen stellen. La Flandre liberale bekent dus dat 't li beralismus den godsdienstigen en zedelyken invloed der cathoiyke Kerk door niets vervan gen kan het is volkomen machteloos onder dit opzicht.... Maer wat ziet men gebeuren? Niettegenstaende zyne bekende machteloos heid poogt het door alle oneerlyke en Ja»e mid delen den zedelyken en godsdienstigen in vloed der Kerk af te breken. De redding der liedeiidaegsche samenleving denkt het in den vooruitgang des lichts, van 't onderwys en der verzedelyking, van de massas te vinden, ïdele hoop want onze eenige redingsplank is in de herstelling des ryks van O. H. Jesus- ontslellenis, welke de reis haer vcroorzaekt had tol een geschikt voorwendsel, om zich naer hare kamer te begeven. Hier wierp zy zich op eenen stoel neder zy was misnoegd op zich-zelve, lastig over Frederik's aen- komst. geraekuloor des vrcemdclings al te groote vriendelykheid, ja lastig op de gansehe wereld. Zoo had zy eene geruime poos gezeten, toen er eensklaps een geraes onlslond. Zy hoorde deuren open en toe gaen, menschen snel door de gangen slappen, met een woord Frederik was aengekomen. Luitgarde stond met dal oogmerk op, maer be voelde dat zy beefde en dat hare knien waggelden. O God.wat is dat wat scheelt my riep zy, en hiel weenend de handen omboog. Door deze bewe ging viel de ring van den vreemdeling uit de nlooien van haren halsdoek. Op het zien der glinsierende diamanten, die voor hare voeten lagen, verschrikte zy, even alsof zy eenen geest zag doch wyl het ge luid der stappen hoe langer hoo meer naderde, zoo mepte zy den ring schiclyk op, en verborg hem op zyne vorige plants. Thans ging dé deur der voorzoc) open, cn zv hoor de, behalve die van haren oom, nog eeno tweede jyne manssltm, weke haer hart als omkeerde Zv herstelde zich echter weder, stond op en liep den aenkomenden te gemoet. Daer trad haer oom meteen jongen man binnen, in wiens gelaet, dat zich thans volkomen gezet had, zy de trekken van den vriend harer jeugd herkende, die haer met eene diepe bui ging groette Dal is myn zoon, myn Frederik, en ook uw Fre derik, lieve nicht zeide de oom vroolyk, en dat is uwe jiru d. Frederik Myuo schoone bruid zegdo Frederik, en breidde de armen uit, om baer le omhelzen. Doch de slorm in haer binnensle, vervulde haer hart met een onheschryfelyken weedom zy gaf eenen Hauwen gil en zonk bevvusteloos neder. (WORDT VOORTGEZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1874 | | pagina 1