29" Jaer. Zondag, 50 Mei 1875. N" 1499.
NARRAMATTAH,
VOLGENDE STATIËN:
YZEREÏV WEG.— VERTREKUREN III AELST AA ER
VERTREKUREN UIT DE
In den Vreemde.
1
Liberale baldadigheden
Ie Brussel.
-$xw-
uit Gbnt naer
Moorlzcele. Sollegem, Geeraerdb., Engine», Braine-I*-
Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 ft.KO
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde.Sotlegem, Moorlzeelo et» Geul, 5.11 7.14
9 49 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.51
uit Denderleeuw naer
Haellerl, Burst, Herzele, Sotleg. Audenaerde, Ansegev,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
UIT SOTTEGEU NAER
Aclst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 1.28 5.05 7.55
uit Antwerpen naer St. NiR^laes, Lokeren en Gent
4.50 7.15 8.50 10.50 2.15 3.45 7.10 0 00
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes bn Antwerpen
4.25 7.00 9.25 10.50 2.45 5.30 6.55 0.09
ABONNEMENTPRYS 6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt inel 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cenl. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3',e blad/.. 30 cent.
Dendermonde. 5-05 6-50 8-48 12 25 3-06 G-40 9.55
Lokeren. 5-05 6-50 8-48 12-25 3-06 6-22
Mechelon. 5-051 6-501 7-09dS-12d Exp. 3*kl. ll-53d
l-04d Exp. 12» 3' kl. 2-51'd 3-061 0-Oüd 6-40/
9-48d Exp. I9 2" 3« kl.
Antw. 5-051 6-50/ 7-09d 8-l2d Exp. I9 29 39 kl. l-04dExp.
I9 2° 39 kl. 2-50d 3-06/ 0-OUd 6-40/ 9-48d Exp.
I9 29 39 kl.
Brussel, langs Denderleeuw.5 52E. 7-197-50 8-12E. I9 29 3"
kl. 9-24 11-53 1-04 E. I9 2" 39 kl.2-50 0-00Exp. I9 2' 39 kl.
6-04 8-49 9-09 9-50 Fxp. 1' 29 3° kl.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5-05/6-50/ 6-22d cu 8-l2d
Exp. 19 29 3' kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tot Leuven) t-04d-
Exp. 1" 2- 39 kl. 2-51 d C-OOdExp. I9 29 39 kl. 6-044 (8-49d
Idt Tbienen)
(I) Nota. Do lettor beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vryd.) 7-59E192"39k 8-41 8-59 42 22 1 2-40
3-26 3-51 en 0-00 E. t«2* 39 kl. 6-20 6-40 8 39 Exp.
I9 2e 39 kl. 9-36.
Brugge, Oostende. 7-59 Exp.l9 29 39 kl.8-41 8-59 12-22
12-40 3 51 en 0-00 E l9 2' 39 kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs C.end) 8-41
12 22 12-40 (3-26 lot Dêinze) 3-51 Exp. 6-20 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Hvss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53
5-52 6-04
Ninove. Geeraerdsbergen. Lessen, Ath 6-00 8-12 7 50
1 1-53 2-50 5-52 6 04 9-06
Bergen, Quiévrain 6-00 8-12 7-50 11-53 2-50 5-52 6-04
Engbien Braiue, Manage. Charlcroy, Naren langs Ceeraerds-
bergen 6 00 <-0u 11-53 2-50 5-52 6-04
letter d langs Denderleeuw.
NAER AELST UIT
Ath 6.49 10.38 1.48 4.28 7.58 9.12
Antw. 5.40 9.5'1 10.50 E. 19.29 39 kl. 12-30 3-15 E. 1°2°
39 kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I92" 39 kl.
Brussel 7.20 E.1'2" 39kl. 7.2C 8.14 lt .06 11.53 2.10 3.12
en 0.0" E l9 2" 3e kl.5.09 5.55 8.Ou E, I9 4* 39 kl. 8.20
Dendermonde 7.23 9.55 11.34 '2.25 5.27 8.28 10.47
Gceraerdsbcrgen 7.27 11.08 2.18 4.58 8.33 9.50
Geilt 5.49E 6 157.39 E l9 29 39 kl. 8.29 10.39 12.31 E
l9 2" 3» kl 1.55 O-OO E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14
9.17 Exp. I9 2" 3" kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.40 8 18 9 32
Lokeron 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.50
Ninove 7.55 11.36 2 46 5 26 9.01 10.18
Oostende 4.30E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.28 9.00 11.55 2.13
0 00 El9 2' 39 kl. 6.04 7.55 Exp.
Zy bewyst overvloedig 't gene wy en onze
confraters der catholyke drukpers reeds menig-
mael hebben neêrgeschreven, namenlyk dat
er by de liberhalers een beraemd plan bestaet
om, door geweld, het art. 14 onzer grondwet
af te schaffen en ons aldus eene vryheid te
ontnemen die onze voorvaderen slechts ten
pryze van bun bloed hebben verkregen.
En inderdaed, zyn liet dezelfde helden niet
die te Luik en te Gent de weêrlooze ouder
lingen en priesters sloegen cn in 't aenzicht
spuwden, die te Brussel jonge meisjes en
kinderen, als echte lafaerds. op 't lyf vielen
om de processie te stooren en te beletten
Zyn het de kweekelingen der goddelooze
Staetsuniversiteiten niet, die overal de liaen-
tjesvooruil spelen, en, in naem van 't liberalis-
mus, de schandelykste geweldenaryen plegen
Is het niet met de geliefkoosde oorlogskreet
van 't liberalismus A BAS LA CALOTTE dat
men de processiën te Brussel en te Luik, even
als de bedevaert te Gent, heeft aengevallen
Zyn het de liberale dagbladen niet die ge
durig de kwade hartstochten tegen den caiho-
lyken Godsdienst aenvuren en de helden der
spontanéité foudroyante tegen hem op
ruien.
Gelyk men ziet kan het liberalismus zyne
medewerking of opstokeryen niet loochenen.
Dit is 't gene de liberale drukpers maer al te
wel begrypt en hierom keurt zy de baldadig
heden harer vrienden van zondag 11. ten hoog-
sten af. De Indépendance, de deugdzame
geene woorden streng genoeg om het werk
hunner vrienden te laken. Doch die afkeurin
gen zyn niet rechtzinnig, want zy laken slechts
de geweldenaryen hunner vrienden, omdat zy
op het oogenblik, uit hoofde der politieke
omstandigheden waerin 't liberalismus zich
bevindt, eene groote onvoorzichtigheid zouden
begaen hebben met ze goed te keuren. De
godsdienstige gevoelens zyn nog Ie diep in de
herten der volkeren geworteld. Het liberalis
mus heeft nog geenen genoeg/amen voortgang
gedaen om de walgelyke looneelen openlyk
goed te keuren, die de logiên in den donkeren
smeden.
De Ghronique en de Gazelle- zyn rechtzinniger
en vragen luidop 't gene de Indépendance
de Etoile, de Echo du Parlement en de logie-
mannen inwendig denken, namenlyk dal men
uit oorzake der onlusten van zondag al de
processiën verbieden zou, en de oefeningen
\an den catholyke Godsdienst nog slechts bin
nen de kerken toe te laten ofte gedoogen.
In die omstandigheden wat blyft cr ons,
catholyken, over? Onbeschroomd ónze rech
ten en vryheden staende te houden en niet te
gedoogen dat 't liberalismus er ons, "t zy door
geweld,'t zy door welkdanig ander middel,
hel minste deel van onlrukke. Men kent de
spreuk van den vinger neemt men de geheele
handen zoo ook zou het met onze gods
dienstige vryheid gaen nu heden zouden de
do liberhalers ons de openbare uitoefening
van den Godsdienst ontnemen en dan later,
als ze weer aen 't bewind zyn, zouden zy ons
uit onze kerken verdry ven, ze ontheiligen en
er, gelyk de oud-catholyken in Zwitserland,
in meesterspelen. Als ze nu roekelooze schel
men genoeg zyn van Ons Heer zeiven van de
straet te jagen wat moet men van hun ver
wachten als hunne bazen aen 't schottelkens
zouden zitten Laet ons onze rechten en vry
heden onbeschroomd bevestigen wy hebben
niet alleen het recht maer wy hebben ook het
getal voor ons, en, als 't getal ter verdediging
van 't recht staet dan is zyneh zegeprael ver
zekerd. Verzetten wy ons dus met krachtda
digheid tegen hel schandelyk slavenjuk waar
onder 't liberalismus, ons, vrye catholyke bei-
gen, doen buigen wil.
Verklaren wy dat wy er noch voor ons,
noch voor onze nakomelingen van willen en
dat wy het, uit al de kracht onzer ziel, vcr-
slooten. Doch deze bevestiging onzer rechten
en vryheden mag zich niet bepalen tot eenige
woorden, neen wy moeten ze door onze wer
ken en daden bevestigen en verdedigen
altyd moeten wy onze woorden door onze
daden bevestigen. Ten dien pryze alleen is de
zegeprael over onze eeuwige liberale vyauden
mogelyk. Moed dus, catholyke landgenoten,
geene zwakheden, geene moedeloosheid, laten
wy ons de rechten en vryheden niet ontnemen
welke onze voorvaderen met hun bloed beze
geld hebben,
_De aenrandingen en baldadigheden waer-
Kcü jegen!?'z'ch schuldig ma.
openbare uitoefènrhg"7iun?ft!,^'^ötóBieiftu^ê
plechtigheden, worden door de vreemde druk
pers, om het even van welke kleur, ten sterk
ste veroordeeld.
Het Journal des Dëbats onder ander, dat men
zeker van klerikalismus niet verdenken kan,
wenschtde belgische liberalen geen geluk met
de afschuwelyke baldadigheden welko zy
dezer dagen hebben gepleegd.
Na vastgesteld te hebben, dat de catho
lyken wettiglyk in hun recht waren voegt
het paryzer blad er by
Wat de liberalen betreft, zy hebben by
deze gelegenheid, blyken gegeven van eene
beklagensiveerdige onverdraegzaemheidmis
schien beantwoordden zy aen het geheim
verlangen een ministerie in verlegenheid te
helpen, dat niet naer hunnen -smaek is, en
het door den oproer lot zynen val te brengen,
zooals zy het zoo wal twintig jaer geleden ge
daen hebben. Indien het zoo was, zouden wy
niet aerzelen om ze nog heviger en, gelooven
ivy, met meer rechtveerdigheid, af te keuren
dan hunne tegenstrevers.
Het belgisch liberalismus moet zeer leeg ge
vallen zyn, om zelfs door het Journal des Dé-
bats verloochend te worden.
Wy hebben meer dan eens de gelegenheid
gehad op te merken, dat de engelsche protes
tanten voor de godsdienstige vryheid der
catholyken, een grooteren eerbied hebben dan
wel onze liberalen.
AELST, 29 MEI 1875.
Niet to vrede met de schandelyke gewelde
naryen die het liberael gespuis te Luik en te
Gent kwam le plegen, moest het ons nog een
schooner voorbeeld van zyne ingewortelde
goddeloosheid, van zynen woedenden gods-
diensthaet geven
De processie van het Allerheiligste Sacra
ment welke tc Parys, de stad der commu
nards, zelve geëerbiedigd wordt, is op de roe-
kelooste wyze te Brussel gestoord en belet
geworden. Ja, het liberael janhagel, opgeruid
en geholpen door de kweekelingen van de
goddelooze universiteiten van Brussel, Luik
en Gent, hebben bet ditmael zooverre gedre
ven van God zeiven, tegenwoordig in liet H.
Sakrament, te beleedigen en te versmaden
Ziehier wat wy omtrent die goddelooze
heiligscliendery in de brusselsche dagbladen
lezen
De stad Brussel komt getuige te ,#yn van
hoogst beweenlykc tooneelen, zie door gansch
de cerlyke bevolking der hoofdstad zyn ge-
schanvelkt geworden. Zondag jl. is de pro
cessie van de Kapelle-parochie snoodelyk ge-
stoord en belet geworden door dc icoxiinpcn
der liberale universiteiten en eenige betaelde
schoeliës en woedende godsliaters.
Deze schandalige betoogingen waren reeds
van daegs te voren voorbereid, in eene verga
dering van studenten der liberale universi
teiten, door een byvoegsel van den Journal
des Etudiants byeengeroepen. Ongetwyfeld
ten einde nogmaets het voorwendsel te kun
nen inroepen dal zy uitgedaegd waren, gaven
zy eene leugenachtige proclamatie uit, onder
teekend door de redactie van gemeld blad,
waerin de liberale jeugd werd uitgenoodigd
zich ten 7 uer des morgends naer Etterbeek
te begeven, om eene bedevaert te beletten,
welke, naer men verzekerde, van die plaets
moest vertrekken. Na de vergadering, rond 11
uren des avonds, trok de bende brusselsche
luiksche en gentsche studenten, muziek aen 't
hoofd al zingend, en van tyd tot tyd de oor
logskreet van 't liberalismus, a bas la Calotte
aenheffende, door verscheidene straten der
stad. Deze optocht, omringd van mannen die
fakkels en venetiaensche lanteerns droegen,
begaf zich naer de wetstraet, hield stand voor
de mitiisterieele hotels en liet er eenige wel
gekende oproerige kreten hooren. Korts daer-
na gingen de oproerlingen uit een om zich in
de verschillige kroegen der hoofdstad te ver
spreiden.
Zondag morgend rond 7 1/2 uer vereenigden
zy ziclt op nieuw leu getalle van 300, op de
jourdanplaets, naby het ofeningsplein en
wachtten ér te vergeefs de pelprims af. Van
deze 300 waren er ten minste 200 studenten,
de óverige waren straetschoelies, die, in
hoop eener vergelding of eens te mogen zui-
DE DOCHTER DER WILDERNIS.
7* VERVOLG ZIE ONS VORIG NUMMER.
Dc kerk, waer de overige dorp6bewooners zich nu
i verzamelden, stond in liet midden van het dorp en
was uit groote. houtblokken opgericht. In de onmid-
i ddiykc iiabyheid daervan was een lamelyk groot
gebouw opgVriehl. dooi palissaden omringd. Hier
woonde de geeslelyke der kolonie, tcrvvyl het tevens
bet hospilael wa6 voor alle zware zieken, daer men
steeds invallen van dé wilden te vreezen had Eene
vry pro te klok, die in den toren van hel eenvoudige
kelkje hing, deed nu haor plechtig geluid hooren en
zweeg eerst, toen de geheele gemeente in liet gods
huis verzameld was. Nauwelyks had de godsdienst
oefening een aenvang genomen en klonken de eerste
toonen van een feestgezang door hel kerkgebouw,
toen men plotseling liet woeste krygsgeschreeuw
hoorde der Indianen, dat door het geheele vreedzame
dal weerkaatste
Het vrome gezang verstomde oogenblikkelyk de
vrouwen verzamelden hare kinderen rondom zich,
en de mannen, die nooit ongewapend hunne woonin
gen verlieten, grepen hunne karabynen of musketten,
doch voor zy naer builen gingen, viel de geeslelyke
op de knieën cn gaf de geheele gemeente een teeken
hetzelfde te doen.
Heer riep hy toen met sterke, luide slem, do
armen uitgebreid houdende. HeerAlmachtige
God, op Uw bevel gaen wy den vyand te gemoet,
wees Gy met onze wapenen cn verleen ons de zege
j over de'bloeddorstige Heidenen. Ja, wees Gy onze
I beschermer en onze steun Amen! Amen
Door dit gebed versterkt, ja in geestdrift ontstoken,
haesttep zich nu de mannen uit de kerk, schaerden
zich in 't gelid en trokken toen in verschillende
richtingen op om hunne haerdstcden to verdedigen.
pen, zich by het studenten gespuis had aetige-
sloten. Allen waren van slokken en casse-
têtes voorzien.
Na een weinig vertoef aldaer vertrokken de
liberale schoelies naer Etterbeek. Onderweg
vonden zy volgens de eenen of stolen zy vol
gens de anderen eene kleine pauselyke vlag,
waerop zy de woorden a Woluwe-Sint-Lum
ber lus schilderen.
Van Etterbeeck begaven zy zich naer de
kapel van Linthout gelegen achter den eigendom
van M. Malou, Minister van financiën. In deze
kapel worden de H. Maegd Maria als ook eene
andere Heilige, Maria de ongelukkige, sedert
vele jaren, aenroepen. Daegs le voren op ge
ruchten die aen zyne ooren waren gekomen,
had de eerw. heer pastoor het O. L. V. Beeld,
't welk in de kapel bewaerd wordt, doen weg
nemen en naer de kerk brengen. De bende
liberale schurken omringden al hu-lend en
tierend de kapel en poogden de deur in te
stampen doch zy wederstond! aen hun ge
weld. Vreezende van door de buitenlieden op
heelerdaed van braek betrapt te worden,
staekten zy hunne poogingenom de deur
open te krygendoch een oud beeldje van
Maria de ongelukkige in eene nis boven de
deur ontwaerd hebbende, stolen zy het en na
men het meé. Alsdan begaven zy zich al zin
gend naer Woluwe-Sint-Lambei lus waer zy
rond 9 uer aenkvvaemen en onmiddelyk de
kerk omringden, welke gelukkiglyk gesloten
was. De tegenwoordigheid dezer schurken,
wooden moor jv neut reeas aroinimi I
waren, begon weldra eenen zekere argwaen
onder de dorpslieden te verwekken. Zy dreven
de stoutmoedigheid zoo verre van te durven
vragen waer den heer pastoor was. Doch de
antwoord die zy ontvingen deedt hun weldra
begrypen dat het te NVoluwe voor hen niet
pluis was en zy verlieten onmiddelyk het dorp.
Rond 11 uren zag men op de St. Jans-plaels
eene bende van omtrent 300 liberale schoelies
aenkomen. Deze bende was voorafgegaen van
eenen straetbengel drager'van het klem pause
lyke vaendel met de woorden Woluwë-Sint-
Lambertus, en waervan wy hier hooger spre
ken.
De processie der Kapelle-parochie verliet de
kerk om dezelfde uer en doorkruiste een ge
deelte van haren gewoonen doortocht zonder
erg gestoord te worden. Hier en daer werdt
door eenige vrydenkers geschuifeld en ge
schreeuwd, maer het volk protesteerde tegen
deze onbetamelykheden door eene ingetogen
en eerbiedige houding.
Intusschen wachtte het grof van T liberale
maconnieke leger, dat niet had durven mani
festeren in de omstreken der Hoogslraet, de
processie op de St. Jansplaets af. Hier ont-
stondt eene onbeschryfelyke woeling.
Op hel oogenblik dat de maegdeVens welke
het beeld van O. L. V. vergezelden den hoek
der St. Jansplaets en der Koornhal omdraei-
den, sprong eene talryke ben Je liberale schur
ken in de rangen, joeg de meisjes uil elkander
en rukte hare sluiers en kroontjes af. De
politie heeft, in deze omstandigheid, moedig
Dc sidderende vrouwen vluchtten met hare kinde
ren naer de citadel, en nauwelyks eenige minuten
later hoorde men de geweersalvo's door het stille
dal knetteren Het was ook hoog tyd, want juist
hadden de wilden het dorp bereikt en stormden op
de verschillende wooningen los, niet als gewoonlyk
in-wanorde maer in gestolen gelederen daeraen
zagen dc kolonisten, dal zy door een bekwaem aen-
voerdcr werden geleid.
Toen zy nader kwamen herkenden zy uien dan ook
duidelyk acn zyne werkelyk koninklyke houding en
aen de adelaersvcren op zyn hoofd.
Vóór de bende trok hy aen, de zware strydbyl
bovenhel hoofd slingerende zyn donker oog rolde
dreigend over'de scliaer der verdedigers, en met
krachtige stem vuerde hy zyne krygers aen, hem te
volgen Maer nog geen twintig schreden was hy in
die trolsche houding voortgegaen, toen een musket
kogel van een der kolonisten hem nederslrekte.
De enkelpees van zyn rechtervoet was afgescholen,
en hoe vrceselyk hy zich ook inspande om slaendc.
te blyven, het gelukte hem niet, en hy zonk in het
midden van het dorp ineen.
Nu begon er een vreeselyk gevecht romdom den
gewonde, dien de Indianen in geen geval in handen
Van den vyand wilden laten
Men vocht man legen man, en vele offers koos dc
dood aen beide zyden eindejyk echter bleef de zege
aen de zyde der kolonisten, die een aenlal der
Indianen gevangen namen en de overigen of in de
pan bakten of op de vlucht sloegen De gewonden
werden naer de citadel gebrachtmaer dewyl Con
tent en zyn zoon Jozua, die op 't eerste schot mede
ter hulpe was gesneld, in den aenvoerder, die hun
als de wydvermaerde Conanchel genoemd werd, met
verbazing hunne vroegere» gevangene hadden her
kend, lieten zy dezen op eene dracgbaer naer hunne
eigene wooniug brengen.
Toen deze in hel voorhuis was nedergezet, verza
melden zich, op het bericht van dc gevangenneming
van den beroemden hoofdman Conanchct, alle huis-
bare plicht gekweten. De agenten hebben zelfs
hunne wapens moeten gebruiken om de libe
rale aenranders te verdryven.
Deze roekelooze aenranding had voor gevolg
de processie te stooren en de persoonen welke
er deel van maekten le verschrikken. De jonge
meisjes en kinderen vluchtten van schrik,
terwyl de geeslelykheid met het H. Sacrament
eene schuilplaels zocht in het provinciael
goevernemenlshótel. Hel beeld van O. L. V.
werd in 't huis van M. Mills gedragen en aldus
in veiligheid gebracht. Middelerwyl hadden er
menigvuldige worstelingen plaets tusschen de
verontweerdigde bevolking en de liberale
schurken, de laffaerds die zich zoo snoodelyk
op de meisjes en kinderen kwamen te werpen.
In deze worstelingen hebben de liberale schur
ken de onderlaeg gehad en meer dan ëén
heelt eene duchtige korrektie gekregen die hy
langen tyd onthouden zal.
Eenigen tyd nadien kwam M. Heyvaert, pro
cureur des Konings ter plaets, vergezeld van
den hoofd-kommissaris van politie en eene
talryke afdeeling pompiers. Deze laetsie ver
gezelden het H. Sakrament tot aen de kerk al-
waer Het zonder stoornis en onder de gedurige
geroepen der bevolking van Leve Jesus-Cliris-
tusLeve de processieLeve de catholyken
Leve de politie! aenkwam.
De bevolking der hoofdstad en vooral deze
der Kapelle-parochie geeft hare verontweer-
lyke tooneelen die hel liberael -av ckt
heeft. Indien de ellendelingen, zegt de Journal
de Bruxelles, die zoo laf geweest zyn weêr
looze meisjes en kinderen aen te vallen, de
krachtdadige uitdrukkingen van het veront
weerdigde volk moesten gehoord hebben, zou
het schaemterood hunne wangen overdekt
hebben, al waren zy nog zoo verdorven.
De politie heelt een dertigtal aenhoudingen
gedaen. De liberale schurken werden naer
't politiebureel der Blaesstraet geleid. Na een
verhoor te hebben onderstaen werden zy vry-
gelaten.
Gedurende gansch den dag bevondt zich
eene talryke menigte in den omtrek der
Kapelle-kerk. Op een gegeven oogenblik heb
ben eenige betaelde schoelies gepoogd een
lokacl binnen te dringen, dal aer. de kerk paelt
en uitkomt in de H. Geeslesstraat, waer men
verschillige godsdienstige voorwerpen be-
waert. Deze pooging is door het volk belet
geworden.
Ziedaer, geëerde lezers, het veihael van den
schandelyken aenslag die het haetdragend en
goddeloos liberalismus tegen de vryheid van
den catholyken Godsdienst op nieuw, ditmael
te Brussel,komt te plegen.
Nu is het geene bedevaert die het liberael
gespuis woedend aenvalt, maer wel eene
processie van 't II. Sacrament welke sedert
vele jaren gedaen wordt, die liet door zyne
geweldenaryen stoort en belet.
De roekelooze en schandelyke heiligsclien
dery van zondag is een onbetwistbare aenslag
tegen de godsdienstige vryheid der catholyken.
genoolen om hunnen vroegcren bekende.
Ook dc arme moeder, die op nieuw begon le
hopen, dal zy iels van hare vcrlorone lieveling zou
vernemen, plaetste zich, op Phöbe's arm leunende,
naestden gewonde Deze lag nog, door bloedverlies
uitgeput, niet gesloten oogen maer toen het gelukt
was den kogel uil de wonde te halen en het bloed
te sluiten, sloeg hy de oogen op, richtte zich overeind
en beschouwde met eene uitdrukking van de grootste
verwondering, nu eens de omstanders, dan weder
de zwarte luïne van het blokhuis, die op den heuvel
tusschen de vruchtboomen zichlbaer was. Daerop
begon hy eerst zeer zacht, maer daerna helder en
duidelyk de omstander in goed verstaenbaer Engelsch
aldus aen te spreken
Ziet, lienmael is de sneeuw gevallen en gesmol
ten, sedert op dien heuvel de wooning der bleekge
zichlen stond. Conanchel was toen een knaep zyn
arm had lot nog toe slechts dieren uit hel woud ge
veld, maer zyn hart verlangde vurig naer een anderen
stryd. Des daegs dacht hy aen de scalpen der
Peqiots, des nachts hoorde hy de woorden van zyn
vermoorden vader Is het kind van zoovele hoold-
mannen sterk? Begint zyn arm kracht te verkrygen,
is zyn voel licht van bouw, zyn oog vurig, zyn hart
moedig zal de jonge Sachem (opperhoofd) der
Narragansets op zynen vader Miantonimo gelyken
en zal hy hem wreeken Hy beval zynen zoon
Conanchel op te trekken naer de bleekge/icblcn. om
met veel buit naer zynen wigwam terug ie keeren.
Conanchel heelt gehoorzaemd, naer de booze geest
gaf hem in de banden der bleekgezichlen hy werd
hun gevangene Zy sloten hem op als een getemden
panier. Daer was zyn hok. Het bericht van zyn on
geluk bereikte eerst lang daerna de ouren derNarra-
gansots. Myn volk had zynen Sachem verloren en
kwam hem opzoeken. Maer de knaep Conanchel had
de macht ondervonden van den grooten geest der
bleekgezichlen. Zyne ziel werd zwak; hy gedacht
der wraek niet meer; de geest zyns vaders verscheen
hem niet meer by nacht. Er werd veel mot den onbe
kenden God gesproken, en zacht en vriendelyk
waren de woorden der bleekgezichlen. Plotseling
hoort Conanchel op zekeren nacht krygsgeschreeuw;
de Narragansets verschenen en de gebouwen wer
den verbrand. Daer is de toren van steen waerin de
bleeke mannen zich op leven en dood verdedigden,
maer hel vuer tastte ook h»-m 3en er was voor hen
geene hoop meer zich le redden. Op dit gezicht werd
de geest van Conanchel bedroefd, want de bleekge
zichlen hadden vele goede woorden tot hem gespro
ken. Maer de vlammen verleerden den toren, en
alle die daer in waren werden lot asch verbrand, en
de geheele kolonie geleek op liet uitgedoofde vuer
van een groolen boschbrand. Conanchets geest was
zeer bedroefd, dal allen daerin waren. Maer nu dat
de booze geest my ten tweeden male in de handen
der bleekgezichlen heeft gegeven, nu staen hier
allen, die toen in de vlammen stonden. Gryze hoof
den, jonge mannen, vrouwen en knapen, en ik
vraeg, kan ecu kleekgezichl wanneer hy in hel vuer
is omgekomen, weder levend op de aerde komen
Is de stroom tusschen hun heden en toekomst zoo
smal, dal zy die naer welbehagen kunnen over
trekken
Dal kan zich slechts een kind der onwelenheid,
zooals gy zyt, verbeelden riep nu de oude Puri
tein Weet dat geen sterveling den afstand tusschen
hemel en aerde kan overschrydenHel is waer, dal
wy allen in dien toren in groot gevaer waren maer
de groote geest der bleekgezichlen sprak tol ons eu
gaf ons redding. De opgedroogde put, waerin wy
vluchtten, werd ons redmiddel
Een uitdrukking van verwondering over deze een
voudige verklaring van heigeen in do oogen van
den zoon der wildernis een wonder geweest was,
slond op zyn gelaet te lezen maer voor hy op nieuw
kon apreken, vatte hem Ruth, die byna ademloos
naer zyne woorden had geluisterd, by de hand cn
riep op smeekenden loon maer myn kind Waer
is wal weet gy van myn kind Leeft my no lieve
ling nog
Mei een blik van deelneming zag Conanchel da
ongelukkige moeder acn, en zeido toen; Ja, er
was eene kleine, lieve blocn) in' bel dal, die niet io
de vlammen was omgekomen
Nauwelyks had hy dil gezegd, toen hy plotseling
zyne oogen op do buitendeur richtte, welko juist
door Japhei, die gedurende den stryd ontvlucht was,
geopend werd. Een jong meisje volgde hem, dio
zich schuw achter hem hield toen zy echter den
gewonden Narraganscl op dc baer za^ liggen vloog
zv naer hem toe, greep zyne handen eu zag hem mei
smarlelyke blikken aen.
Terwyl deze beiden elkander liefkoosden on de
Indiaen hcl meisje even treurig aenzag als deze hem,
hadden de omstanders tyd, haor nauwkeuriger in
oogenschouw te nomen. Hare huidkleur die slrehls
aen gezicht, hals en handen zichlbaer was. daer zy
een nauwsluitend gewoed van boomwol droeg, was
zacht rozenrood hel haor hing niet, zoonis by do
indiaensche meisjes gewoonlyk hel geval is. in
zwarte vlechten op rug en schouders, maer kwam
in dikke blonde krullen onder een. met paerlen ver
sierden hairband, le voorschy», cn do oogen. dio
zoo weemoedig in die van Uonanchet stoeiden, wa
ren zaclithlauw als de avondhemel.
Nu klopte het hart der moeder byna hoorhaer, eu
ook de vader begon weór moed te vatten maer bei'
den zwegen nog en luisterden naer do woorden,
welke de jonge hoofdman, ten aenhoore van allen,
in de engelsche lael tot het nu gcknicldo meisje
richtte
Heeft Nnrramattah (pas gevallen st.ceow) verno
men, dat haer broeder Conanchel door liet vuerwa-
pen der bleeke mannen werd getroffen, en dat hy
nu hun gevangene is
Ja, fluisterde het meisje, met den vinger op
Japhr t wyzende, in zeer gebroken Engelsch Nipsei
bracht Narramaltnh de treurige mare, toen zy, ge-
hoorzaem aen Conanchet's bevel, mei de andere
vrouwen aen den zoom des wonds vertoefde.
(WORDT VOORTCKZET).