29" Jaer. Zondag, 50 Mei 1875. N" 1499. NARRAMATTAH, VOLGENDE STATIËN: YZEREÏV WEG.— VERTREKUREN III AELST AA ER VERTREKUREN UIT DE In den Vreemde. 1 Liberale baldadigheden Ie Brussel. -$xw- uit Gbnt naer Moorlzcele. Sollegem, Geeraerdb., Engine», Braine-I*- Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.10 5.34 ft.KO UIT GEERAERDSBERGEN NAER Maria-Lierde.Sotlegem, Moorlzeelo et» Geul, 5.11 7.14 9 49 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haellerl, Burst, Herzele, Sotleg. Audenaerde, Ansegev, Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20 UIT SOTTEGEU NAER Aclst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 1.28 5.05 7.55 uit Antwerpen naer St. NiR^laes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.50 2.15 3.45 7.10 0 00 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes bn Antwerpen 4.25 7.00 9.25 10.50 2.45 5.30 6.55 0.09 ABONNEMENTPRYS 6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt inel 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cenl. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3',e blad/.. 30 cent. Dendermonde. 5-05 6-50 8-48 12 25 3-06 G-40 9.55 Lokeren. 5-05 6-50 8-48 12-25 3-06 6-22 Mechelon. 5-051 6-501 7-09dS-12d Exp. 3*kl. ll-53d l-04d Exp. 12» 3' kl. 2-51'd 3-061 0-Oüd 6-40/ 9-48d Exp. I9 2" 3« kl. Antw. 5-051 6-50/ 7-09d 8-l2d Exp. I9 29 39 kl. l-04dExp. I9 2° 39 kl. 2-50d 3-06/ 0-OUd 6-40/ 9-48d Exp. I9 29 39 kl. Brussel, langs Denderleeuw.5 52E. 7-197-50 8-12E. I9 29 3" kl. 9-24 11-53 1-04 E. I9 2" 39 kl.2-50 0-00Exp. I9 2' 39 kl. 6-04 8-49 9-09 9-50 Fxp. 1' 29 3° kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 5-05/6-50/ 6-22d cu 8-l2d Exp. 19 29 3' kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tot Leuven) t-04d- Exp. 1" 2- 39 kl. 2-51 d C-OOdExp. I9 29 39 kl. 6-044 (8-49d Idt Tbienen) (I) Nota. Do lettor beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59E192"39k 8-41 8-59 42 22 1 2-40 3-26 3-51 en 0-00 E. t«2* 39 kl. 6-20 6-40 8 39 Exp. I9 2e 39 kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-59 Exp.l9 29 39 kl.8-41 8-59 12-22 12-40 3 51 en 0-00 E l9 2' 39 kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs C.end) 8-41 12 22 12-40 (3-26 lot Dêinze) 3-51 Exp. 6-20 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Hvss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53 5-52 6-04 Ninove. Geeraerdsbergen. Lessen, Ath 6-00 8-12 7 50 1 1-53 2-50 5-52 6 04 9-06 Bergen, Quiévrain 6-00 8-12 7-50 11-53 2-50 5-52 6-04 Engbien Braiue, Manage. Charlcroy, Naren langs Ceeraerds- bergen 6 00 <-0u 11-53 2-50 5-52 6-04 letter d langs Denderleeuw. NAER AELST UIT Ath 6.49 10.38 1.48 4.28 7.58 9.12 Antw. 5.40 9.5'1 10.50 E. 19.29 39 kl. 12-30 3-15 E. 1°2° 39 kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I92" 39 kl. Brussel 7.20 E.1'2" 39kl. 7.2C 8.14 lt .06 11.53 2.10 3.12 en 0.0" E l9 2" 3e kl.5.09 5.55 8.Ou E, I9 4* 39 kl. 8.20 Dendermonde 7.23 9.55 11.34 '2.25 5.27 8.28 10.47 Gceraerdsbcrgen 7.27 11.08 2.18 4.58 8.33 9.50 Geilt 5.49E 6 157.39 E l9 29 39 kl. 8.29 10.39 12.31 E l9 2" 3» kl 1.55 O-OO E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 9.17 Exp. I9 2" 3" kl. Lessen 7.09 10.50 2 00 4.40 8 18 9 32 Lokeron 6.50 9.09 10.57 1.49 4 50 7.50 Ninove 7.55 11.36 2 46 5 26 9.01 10.18 Oostende 4.30E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.28 9.00 11.55 2.13 0 00 El9 2' 39 kl. 6.04 7.55 Exp. Zy bewyst overvloedig 't gene wy en onze confraters der catholyke drukpers reeds menig- mael hebben neêrgeschreven, namenlyk dat er by de liberhalers een beraemd plan bestaet om, door geweld, het art. 14 onzer grondwet af te schaffen en ons aldus eene vryheid te ontnemen die onze voorvaderen slechts ten pryze van bun bloed hebben verkregen. En inderdaed, zyn liet dezelfde helden niet die te Luik en te Gent de weêrlooze ouder lingen en priesters sloegen cn in 't aenzicht spuwden, die te Brussel jonge meisjes en kinderen, als echte lafaerds. op 't lyf vielen om de processie te stooren en te beletten Zyn het de kweekelingen der goddelooze Staetsuniversiteiten niet, die overal de liaen- tjesvooruil spelen, en, in naem van 't liberalis- mus, de schandelykste geweldenaryen plegen Is het niet met de geliefkoosde oorlogskreet van 't liberalismus A BAS LA CALOTTE dat men de processiën te Brussel en te Luik, even als de bedevaert te Gent, heeft aengevallen Zyn het de liberale dagbladen niet die ge durig de kwade hartstochten tegen den caiho- lyken Godsdienst aenvuren en de helden der spontanéité foudroyante tegen hem op ruien. Gelyk men ziet kan het liberalismus zyne medewerking of opstokeryen niet loochenen. Dit is 't gene de liberale drukpers maer al te wel begrypt en hierom keurt zy de baldadig heden harer vrienden van zondag 11. ten hoog- sten af. De Indépendance, de deugdzame geene woorden streng genoeg om het werk hunner vrienden te laken. Doch die afkeurin gen zyn niet rechtzinnig, want zy laken slechts de geweldenaryen hunner vrienden, omdat zy op het oogenblik, uit hoofde der politieke omstandigheden waerin 't liberalismus zich bevindt, eene groote onvoorzichtigheid zouden begaen hebben met ze goed te keuren. De godsdienstige gevoelens zyn nog Ie diep in de herten der volkeren geworteld. Het liberalis mus heeft nog geenen genoeg/amen voortgang gedaen om de walgelyke looneelen openlyk goed te keuren, die de logiên in den donkeren smeden. De Ghronique en de Gazelle- zyn rechtzinniger en vragen luidop 't gene de Indépendance de Etoile, de Echo du Parlement en de logie- mannen inwendig denken, namenlyk dal men uit oorzake der onlusten van zondag al de processiën verbieden zou, en de oefeningen \an den catholyke Godsdienst nog slechts bin nen de kerken toe te laten ofte gedoogen. In die omstandigheden wat blyft cr ons, catholyken, over? Onbeschroomd ónze rech ten en vryheden staende te houden en niet te gedoogen dat 't liberalismus er ons, "t zy door geweld,'t zy door welkdanig ander middel, hel minste deel van onlrukke. Men kent de spreuk van den vinger neemt men de geheele handen zoo ook zou het met onze gods dienstige vryheid gaen nu heden zouden de do liberhalers ons de openbare uitoefening van den Godsdienst ontnemen en dan later, als ze weer aen 't bewind zyn, zouden zy ons uit onze kerken verdry ven, ze ontheiligen en er, gelyk de oud-catholyken in Zwitserland, in meesterspelen. Als ze nu roekelooze schel men genoeg zyn van Ons Heer zeiven van de straet te jagen wat moet men van hun ver wachten als hunne bazen aen 't schottelkens zouden zitten Laet ons onze rechten en vry heden onbeschroomd bevestigen wy hebben niet alleen het recht maer wy hebben ook het getal voor ons, en, als 't getal ter verdediging van 't recht staet dan is zyneh zegeprael ver zekerd. Verzetten wy ons dus met krachtda digheid tegen hel schandelyk slavenjuk waar onder 't liberalismus, ons, vrye catholyke bei- gen, doen buigen wil. Verklaren wy dat wy er noch voor ons, noch voor onze nakomelingen van willen en dat wy het, uit al de kracht onzer ziel, vcr- slooten. Doch deze bevestiging onzer rechten en vryheden mag zich niet bepalen tot eenige woorden, neen wy moeten ze door onze wer ken en daden bevestigen en verdedigen altyd moeten wy onze woorden door onze daden bevestigen. Ten dien pryze alleen is de zegeprael over onze eeuwige liberale vyauden mogelyk. Moed dus, catholyke landgenoten, geene zwakheden, geene moedeloosheid, laten wy ons de rechten en vryheden niet ontnemen welke onze voorvaderen met hun bloed beze geld hebben, _De aenrandingen en baldadigheden waer- Kcü jegen!?'z'ch schuldig ma. openbare uitoefènrhg"7iun?ft!,^'^ötóBieiftu^ê plechtigheden, worden door de vreemde druk pers, om het even van welke kleur, ten sterk ste veroordeeld. Het Journal des Dëbats onder ander, dat men zeker van klerikalismus niet verdenken kan, wenschtde belgische liberalen geen geluk met de afschuwelyke baldadigheden welko zy dezer dagen hebben gepleegd. Na vastgesteld te hebben, dat de catho lyken wettiglyk in hun recht waren voegt het paryzer blad er by Wat de liberalen betreft, zy hebben by deze gelegenheid, blyken gegeven van eene beklagensiveerdige onverdraegzaemheidmis schien beantwoordden zy aen het geheim verlangen een ministerie in verlegenheid te helpen, dat niet naer hunnen -smaek is, en het door den oproer lot zynen val te brengen, zooals zy het zoo wal twintig jaer geleden ge daen hebben. Indien het zoo was, zouden wy niet aerzelen om ze nog heviger en, gelooven ivy, met meer rechtveerdigheid, af te keuren dan hunne tegenstrevers. Het belgisch liberalismus moet zeer leeg ge vallen zyn, om zelfs door het Journal des Dé- bats verloochend te worden. Wy hebben meer dan eens de gelegenheid gehad op te merken, dat de engelsche protes tanten voor de godsdienstige vryheid der catholyken, een grooteren eerbied hebben dan wel onze liberalen. AELST, 29 MEI 1875. Niet to vrede met de schandelyke gewelde naryen die het liberael gespuis te Luik en te Gent kwam le plegen, moest het ons nog een schooner voorbeeld van zyne ingewortelde goddeloosheid, van zynen woedenden gods- diensthaet geven De processie van het Allerheiligste Sacra ment welke tc Parys, de stad der commu nards, zelve geëerbiedigd wordt, is op de roe- kelooste wyze te Brussel gestoord en belet geworden. Ja, het liberael janhagel, opgeruid en geholpen door de kweekelingen van de goddelooze universiteiten van Brussel, Luik en Gent, hebben bet ditmael zooverre gedre ven van God zeiven, tegenwoordig in liet H. Sakrament, te beleedigen en te versmaden Ziehier wat wy omtrent die goddelooze heiligscliendery in de brusselsche dagbladen lezen De stad Brussel komt getuige te ,#yn van hoogst beweenlykc tooneelen, zie door gansch de cerlyke bevolking der hoofdstad zyn ge- schanvelkt geworden. Zondag jl. is de pro cessie van de Kapelle-parochie snoodelyk ge- stoord en belet geworden door dc icoxiinpcn der liberale universiteiten en eenige betaelde schoeliës en woedende godsliaters. Deze schandalige betoogingen waren reeds van daegs te voren voorbereid, in eene verga dering van studenten der liberale universi teiten, door een byvoegsel van den Journal des Etudiants byeengeroepen. Ongetwyfeld ten einde nogmaets het voorwendsel te kun nen inroepen dal zy uitgedaegd waren, gaven zy eene leugenachtige proclamatie uit, onder teekend door de redactie van gemeld blad, waerin de liberale jeugd werd uitgenoodigd zich ten 7 uer des morgends naer Etterbeek te begeven, om eene bedevaert te beletten, welke, naer men verzekerde, van die plaets moest vertrekken. Na de vergadering, rond 11 uren des avonds, trok de bende brusselsche luiksche en gentsche studenten, muziek aen 't hoofd al zingend, en van tyd tot tyd de oor logskreet van 't liberalismus, a bas la Calotte aenheffende, door verscheidene straten der stad. Deze optocht, omringd van mannen die fakkels en venetiaensche lanteerns droegen, begaf zich naer de wetstraet, hield stand voor de mitiisterieele hotels en liet er eenige wel gekende oproerige kreten hooren. Korts daer- na gingen de oproerlingen uit een om zich in de verschillige kroegen der hoofdstad te ver spreiden. Zondag morgend rond 7 1/2 uer vereenigden zy ziclt op nieuw leu getalle van 300, op de jourdanplaets, naby het ofeningsplein en wachtten ér te vergeefs de pelprims af. Van deze 300 waren er ten minste 200 studenten, de óverige waren straetschoelies, die, in hoop eener vergelding of eens te mogen zui- DE DOCHTER DER WILDERNIS. 7* VERVOLG ZIE ONS VORIG NUMMER. Dc kerk, waer de overige dorp6bewooners zich nu i verzamelden, stond in liet midden van het dorp en was uit groote. houtblokken opgericht. In de onmid- i ddiykc iiabyheid daervan was een lamelyk groot gebouw opgVriehl. dooi palissaden omringd. Hier woonde de geeslelyke der kolonie, tcrvvyl het tevens bet hospilael wa6 voor alle zware zieken, daer men steeds invallen van dé wilden te vreezen had Eene vry pro te klok, die in den toren van hel eenvoudige kelkje hing, deed nu haor plechtig geluid hooren en zweeg eerst, toen de geheele gemeente in liet gods huis verzameld was. Nauwelyks had de godsdienst oefening een aenvang genomen en klonken de eerste toonen van een feestgezang door hel kerkgebouw, toen men plotseling liet woeste krygsgeschreeuw hoorde der Indianen, dat door het geheele vreedzame dal weerkaatste Het vrome gezang verstomde oogenblikkelyk de vrouwen verzamelden hare kinderen rondom zich, en de mannen, die nooit ongewapend hunne woonin gen verlieten, grepen hunne karabynen of musketten, doch voor zy naer builen gingen, viel de geeslelyke op de knieën cn gaf de geheele gemeente een teeken hetzelfde te doen. Heer riep hy toen met sterke, luide slem, do armen uitgebreid houdende. HeerAlmachtige God, op Uw bevel gaen wy den vyand te gemoet, wees Gy met onze wapenen cn verleen ons de zege j over de'bloeddorstige Heidenen. Ja, wees Gy onze I beschermer en onze steun Amen! Amen Door dit gebed versterkt, ja in geestdrift ontstoken, haesttep zich nu de mannen uit de kerk, schaerden zich in 't gelid en trokken toen in verschillende richtingen op om hunne haerdstcden to verdedigen. pen, zich by het studenten gespuis had aetige- sloten. Allen waren van slokken en casse- têtes voorzien. Na een weinig vertoef aldaer vertrokken de liberale schoelies naer Etterbeek. Onderweg vonden zy volgens de eenen of stolen zy vol gens de anderen eene kleine pauselyke vlag, waerop zy de woorden a Woluwe-Sint-Lum ber lus schilderen. Van Etterbeeck begaven zy zich naer de kapel van Linthout gelegen achter den eigendom van M. Malou, Minister van financiën. In deze kapel worden de H. Maegd Maria als ook eene andere Heilige, Maria de ongelukkige, sedert vele jaren, aenroepen. Daegs le voren op ge ruchten die aen zyne ooren waren gekomen, had de eerw. heer pastoor het O. L. V. Beeld, 't welk in de kapel bewaerd wordt, doen weg nemen en naer de kerk brengen. De bende liberale schurken omringden al hu-lend en tierend de kapel en poogden de deur in te stampen doch zy wederstond! aen hun ge weld. Vreezende van door de buitenlieden op heelerdaed van braek betrapt te worden, staekten zy hunne poogingenom de deur open te krygendoch een oud beeldje van Maria de ongelukkige in eene nis boven de deur ontwaerd hebbende, stolen zy het en na men het meé. Alsdan begaven zy zich al zin gend naer Woluwe-Sint-Lambei lus waer zy rond 9 uer aenkvvaemen en onmiddelyk de kerk omringden, welke gelukkiglyk gesloten was. De tegenwoordigheid dezer schurken, wooden moor jv neut reeas aroinimi I waren, begon weldra eenen zekere argwaen onder de dorpslieden te verwekken. Zy dreven de stoutmoedigheid zoo verre van te durven vragen waer den heer pastoor was. Doch de antwoord die zy ontvingen deedt hun weldra begrypen dat het te NVoluwe voor hen niet pluis was en zy verlieten onmiddelyk het dorp. Rond 11 uren zag men op de St. Jans-plaels eene bende van omtrent 300 liberale schoelies aenkomen. Deze bende was voorafgegaen van eenen straetbengel drager'van het klem pause lyke vaendel met de woorden Woluwë-Sint- Lambertus, en waervan wy hier hooger spre ken. De processie der Kapelle-parochie verliet de kerk om dezelfde uer en doorkruiste een ge deelte van haren gewoonen doortocht zonder erg gestoord te worden. Hier en daer werdt door eenige vrydenkers geschuifeld en ge schreeuwd, maer het volk protesteerde tegen deze onbetamelykheden door eene ingetogen en eerbiedige houding. Intusschen wachtte het grof van T liberale maconnieke leger, dat niet had durven mani festeren in de omstreken der Hoogslraet, de processie op de St. Jansplaets af. Hier ont- stondt eene onbeschryfelyke woeling. Op hel oogenblik dat de maegdeVens welke het beeld van O. L. V. vergezelden den hoek der St. Jansplaets en der Koornhal omdraei- den, sprong eene talryke ben Je liberale schur ken in de rangen, joeg de meisjes uil elkander en rukte hare sluiers en kroontjes af. De politie heeft, in deze omstandigheid, moedig Dc sidderende vrouwen vluchtten met hare kinde ren naer de citadel, en nauwelyks eenige minuten later hoorde men de geweersalvo's door het stille dal knetteren Het was ook hoog tyd, want juist hadden de wilden het dorp bereikt en stormden op de verschillende wooningen los, niet als gewoonlyk in-wanorde maer in gestolen gelederen daeraen zagen dc kolonisten, dal zy door een bekwaem aen- voerdcr werden geleid. Toen zy nader kwamen herkenden zy uien dan ook duidelyk acn zyne werkelyk koninklyke houding en aen de adelaersvcren op zyn hoofd. Vóór de bende trok hy aen, de zware strydbyl bovenhel hoofd slingerende zyn donker oog rolde dreigend over'de scliaer der verdedigers, en met krachtige stem vuerde hy zyne krygers aen, hem te volgen Maer nog geen twintig schreden was hy in die trolsche houding voortgegaen, toen een musket kogel van een der kolonisten hem nederslrekte. De enkelpees van zyn rechtervoet was afgescholen, en hoe vrceselyk hy zich ook inspande om slaendc. te blyven, het gelukte hem niet, en hy zonk in het midden van het dorp ineen. Nu begon er een vreeselyk gevecht romdom den gewonde, dien de Indianen in geen geval in handen Van den vyand wilden laten Men vocht man legen man, en vele offers koos dc dood aen beide zyden eindejyk echter bleef de zege aen de zyde der kolonisten, die een aenlal der Indianen gevangen namen en de overigen of in de pan bakten of op de vlucht sloegen De gewonden werden naer de citadel gebrachtmaer dewyl Con tent en zyn zoon Jozua, die op 't eerste schot mede ter hulpe was gesneld, in den aenvoerder, die hun als de wydvermaerde Conanchel genoemd werd, met verbazing hunne vroegere» gevangene hadden her kend, lieten zy dezen op eene dracgbaer naer hunne eigene wooniug brengen. Toen deze in hel voorhuis was nedergezet, verza melden zich, op het bericht van dc gevangenneming van den beroemden hoofdman Conanchct, alle huis- bare plicht gekweten. De agenten hebben zelfs hunne wapens moeten gebruiken om de libe rale aenranders te verdryven. Deze roekelooze aenranding had voor gevolg de processie te stooren en de persoonen welke er deel van maekten le verschrikken. De jonge meisjes en kinderen vluchtten van schrik, terwyl de geeslelykheid met het H. Sacrament eene schuilplaels zocht in het provinciael goevernemenlshótel. Hel beeld van O. L. V. werd in 't huis van M. Mills gedragen en aldus in veiligheid gebracht. Middelerwyl hadden er menigvuldige worstelingen plaets tusschen de verontweerdigde bevolking en de liberale schurken, de laffaerds die zich zoo snoodelyk op de meisjes en kinderen kwamen te werpen. In deze worstelingen hebben de liberale schur ken de onderlaeg gehad en meer dan ëén heelt eene duchtige korrektie gekregen die hy langen tyd onthouden zal. Eenigen tyd nadien kwam M. Heyvaert, pro cureur des Konings ter plaets, vergezeld van den hoofd-kommissaris van politie en eene talryke afdeeling pompiers. Deze laetsie ver gezelden het H. Sakrament tot aen de kerk al- waer Het zonder stoornis en onder de gedurige geroepen der bevolking van Leve Jesus-Cliris- tusLeve de processieLeve de catholyken Leve de politie! aenkwam. De bevolking der hoofdstad en vooral deze der Kapelle-parochie geeft hare verontweer- lyke tooneelen die hel liberael -av ckt heeft. Indien de ellendelingen, zegt de Journal de Bruxelles, die zoo laf geweest zyn weêr looze meisjes en kinderen aen te vallen, de krachtdadige uitdrukkingen van het veront weerdigde volk moesten gehoord hebben, zou het schaemterood hunne wangen overdekt hebben, al waren zy nog zoo verdorven. De politie heelt een dertigtal aenhoudingen gedaen. De liberale schurken werden naer 't politiebureel der Blaesstraet geleid. Na een verhoor te hebben onderstaen werden zy vry- gelaten. Gedurende gansch den dag bevondt zich eene talryke menigte in den omtrek der Kapelle-kerk. Op een gegeven oogenblik heb ben eenige betaelde schoelies gepoogd een lokacl binnen te dringen, dal aer. de kerk paelt en uitkomt in de H. Geeslesstraat, waer men verschillige godsdienstige voorwerpen be- waert. Deze pooging is door het volk belet geworden. Ziedaer, geëerde lezers, het veihael van den schandelyken aenslag die het haetdragend en goddeloos liberalismus tegen de vryheid van den catholyken Godsdienst op nieuw, ditmael te Brussel,komt te plegen. Nu is het geene bedevaert die het liberael gespuis woedend aenvalt, maer wel eene processie van 't II. Sacrament welke sedert vele jaren gedaen wordt, die liet door zyne geweldenaryen stoort en belet. De roekelooze en schandelyke heiligsclien dery van zondag is een onbetwistbare aenslag tegen de godsdienstige vryheid der catholyken. genoolen om hunnen vroegcren bekende. Ook dc arme moeder, die op nieuw begon le hopen, dal zy iels van hare vcrlorone lieveling zou vernemen, plaetste zich, op Phöbe's arm leunende, naestden gewonde Deze lag nog, door bloedverlies uitgeput, niet gesloten oogen maer toen het gelukt was den kogel uil de wonde te halen en het bloed te sluiten, sloeg hy de oogen op, richtte zich overeind en beschouwde met eene uitdrukking van de grootste verwondering, nu eens de omstanders, dan weder de zwarte luïne van het blokhuis, die op den heuvel tusschen de vruchtboomen zichlbaer was. Daerop begon hy eerst zeer zacht, maer daerna helder en duidelyk de omstander in goed verstaenbaer Engelsch aldus aen te spreken Ziet, lienmael is de sneeuw gevallen en gesmol ten, sedert op dien heuvel de wooning der bleekge zichlen stond. Conanchel was toen een knaep zyn arm had lot nog toe slechts dieren uit hel woud ge veld, maer zyn hart verlangde vurig naer een anderen stryd. Des daegs dacht hy aen de scalpen der Peqiots, des nachts hoorde hy de woorden van zyn vermoorden vader Is het kind van zoovele hoold- mannen sterk? Begint zyn arm kracht te verkrygen, is zyn voel licht van bouw, zyn oog vurig, zyn hart moedig zal de jonge Sachem (opperhoofd) der Narragansets op zynen vader Miantonimo gelyken en zal hy hem wreeken Hy beval zynen zoon Conanchel op te trekken naer de bleekge/icblcn. om met veel buit naer zynen wigwam terug ie keeren. Conanchel heelt gehoorzaemd, naer de booze geest gaf hem in de banden der bleekgezichlen hy werd hun gevangene Zy sloten hem op als een getemden panier. Daer was zyn hok. Het bericht van zyn on geluk bereikte eerst lang daerna de ouren derNarra- gansots. Myn volk had zynen Sachem verloren en kwam hem opzoeken. Maer de knaep Conanchel had de macht ondervonden van den grooten geest der bleekgezichlen. Zyne ziel werd zwak; hy gedacht der wraek niet meer; de geest zyns vaders verscheen hem niet meer by nacht. Er werd veel mot den onbe kenden God gesproken, en zacht en vriendelyk waren de woorden der bleekgezichlen. Plotseling hoort Conanchel op zekeren nacht krygsgeschreeuw; de Narragansets verschenen en de gebouwen wer den verbrand. Daer is de toren van steen waerin de bleeke mannen zich op leven en dood verdedigden, maer hel vuer tastte ook h»-m 3en er was voor hen geene hoop meer zich le redden. Op dit gezicht werd de geest van Conanchel bedroefd, want de bleekge zichlen hadden vele goede woorden tot hem gespro ken. Maer de vlammen verleerden den toren, en alle die daer in waren werden lot asch verbrand, en de geheele kolonie geleek op liet uitgedoofde vuer van een groolen boschbrand. Conanchets geest was zeer bedroefd, dal allen daerin waren. Maer nu dat de booze geest my ten tweeden male in de handen der bleekgezichlen heeft gegeven, nu staen hier allen, die toen in de vlammen stonden. Gryze hoof den, jonge mannen, vrouwen en knapen, en ik vraeg, kan ecu kleekgezichl wanneer hy in hel vuer is omgekomen, weder levend op de aerde komen Is de stroom tusschen hun heden en toekomst zoo smal, dal zy die naer welbehagen kunnen over trekken Dal kan zich slechts een kind der onwelenheid, zooals gy zyt, verbeelden riep nu de oude Puri tein Weet dat geen sterveling den afstand tusschen hemel en aerde kan overschrydenHel is waer, dal wy allen in dien toren in groot gevaer waren maer de groote geest der bleekgezichlen sprak tol ons eu gaf ons redding. De opgedroogde put, waerin wy vluchtten, werd ons redmiddel Een uitdrukking van verwondering over deze een voudige verklaring van heigeen in do oogen van den zoon der wildernis een wonder geweest was, slond op zyn gelaet te lezen maer voor hy op nieuw kon apreken, vatte hem Ruth, die byna ademloos naer zyne woorden had geluisterd, by de hand cn riep op smeekenden loon maer myn kind Waer is wal weet gy van myn kind Leeft my no lieve ling nog Mei een blik van deelneming zag Conanchel da ongelukkige moeder acn, en zeido toen; Ja, er was eene kleine, lieve blocn) in' bel dal, die niet io de vlammen was omgekomen Nauwelyks had hy dil gezegd, toen hy plotseling zyne oogen op do buitendeur richtte, welko juist door Japhei, die gedurende den stryd ontvlucht was, geopend werd. Een jong meisje volgde hem, dio zich schuw achter hem hield toen zy echter den gewonden Narraganscl op dc baer za^ liggen vloog zv naer hem toe, greep zyne handen eu zag hem mei smarlelyke blikken aen. Terwyl deze beiden elkander liefkoosden on de Indiaen hcl meisje even treurig aenzag als deze hem, hadden de omstanders tyd, haor nauwkeuriger in oogenschouw te nomen. Hare huidkleur die slrehls aen gezicht, hals en handen zichlbaer was. daer zy een nauwsluitend gewoed van boomwol droeg, was zacht rozenrood hel haor hing niet, zoonis by do indiaensche meisjes gewoonlyk hel geval is. in zwarte vlechten op rug en schouders, maer kwam in dikke blonde krullen onder een. met paerlen ver sierden hairband, le voorschy», cn do oogen. dio zoo weemoedig in die van Uonanchet stoeiden, wa ren zaclithlauw als de avondhemel. Nu klopte het hart der moeder byna hoorhaer, eu ook de vader begon weór moed te vatten maer bei' den zwegen nog en luisterden naer do woorden, welke de jonge hoofdman, ten aenhoore van allen, in de engelsche lael tot het nu gcknicldo meisje richtte Heeft Nnrramattah (pas gevallen st.ceow) verno men, dat haer broeder Conanchel door liet vuerwa- pen der bleeke mannen werd getroffen, en dat hy nu hun gevangene is Ja, fluisterde het meisje, met den vinger op Japhr t wyzende, in zeer gebroken Engelsch Nipsei bracht Narramaltnh de treurige mare, toen zy, ge- hoorzaem aen Conanchet's bevel, mei de andere vrouwen aen den zoom des wonds vertoefde. (WORDT VOORTCKZET).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1875 | | pagina 1