50sle Jaei\
Y/E15EX WEG.— VERTREKUREN LIT A EEST NAER
VERTREKUREN LIT DE VOLGENDE STATIËN
Maconniek liberalismus
BET VERVALLEN BUIS,
Willemsfonds.
ABONNEMEN1PRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inscliryving eindigt met 51 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Rcklamen fr. 1,00. Vonnissen i
Dendermonde. 4-58 6-50 8-48 12 25 3-06 6-40 ft.55
Lokeren. 4-58 6-5»» 8-48 12-25 3-06 6-22
Meehelen. 4-581 6-501 7-lftrf 8-1 id Exp. 1*2'3°kl. H-53d
l-04d Exp. 1° 2® 3* M. 2-5''d 3-061 O-Uid 6-40/
10-04<1 Exp. 1* 2e 3' kl.
Antw. 4-581 6-501 7-18-12d Exr. 1'2®3®kl. 1-04rfExr.
1*2® 3® kl. 2-30(13-06/ 6-04d 6-401 10-04d Exp.
1*2® 3® kl.
Brussel,langs Denderleeuw.5 52E. 7-19 7-50 8-12E. 1® 2' 3"
kl. 9-24 11-53 1-04 E. le 2' 3® kl.2-50 5-18Exp. I® 2' 3' kl.
6-04 8-49 9-09 10-04 F.xp. le 2* 3® kl.
Leuven, Tliienen, Luik,Venders 4-581 5 5Id 6-501 cn 8-(2d
Exr. 1® 2® 3® kl. 7-50rf 9-24d (H-r.3d tol l.euven)l-04d
Exr. 1® 2® 3® kl. 2-5» d 5-18d Exp. 1® 2® 3e kl. 6-04d 8-4ftd
10-04 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter 1 beteekenl langs Tennondt en de
Gent, (5-00's vrvd.) 7-59El'2'3®k 8-41 8-59 12-22 12-40
3-26 3-51 en 5-33 E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8 39 Exr.
1" 2® 3® kl. 9-36.
Brugge, Oostende. 7-59 Txr 1' 2® 3® Id.8-41 S-59 12-22
12-40 3 51 en 5-33 E I' 2® 3® kl. 6-40
Doornvk, Mouscroii. Korlrvk, t'.vsscl (langs Gend) 8-41
12 2-2 12-40 3-26 3-51 Exp. '6-12 6-40
Doorn. Mouse. Korlrvk, Rvss. (lungs Alh) 6-00 7-50 it 53
5-52 6-04
Nmove. Geeraerdsbergen, Lessen, Alh 6-00 7 50 8-12
11-53 2-50 5-52 6 04 9-09
Bergen, Quiévrnin 6-00 8-12 7-50 11-53 2-5(1 5-52 6-04
Enghien Brainc, Manage, Charlerov, Naoi^n langs Geeraerds
bergen 6 00 (-00 11-53 2 :.0 5-52 6-04
letter d langs Denderleeuw.
CTii«|iic Siiuui.
NAER AEI.ST l'IT
Alh 6.49 10.30 1.40 4.20 7.58 9,12
Anlw. 5.30 ft.50 10.50 E. I® 2® 3® kl. 12-30 3-15 E. Iü2°
3® kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I®2" 3® id.
Brussel 7.20 E. 1®2' 3®kl. 7.25 8.14 1 1.06 11 5.3 2.10 3.12
en 4.55 E 1® 2U 3® kl.5.00 5.55 X.0O E. 1® 2® 3* kl. 8.20
Dendormonde 7.18 9 45 (1.34 2.25 5 27 8.23 Ir.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.18 4.58 8 33 ft.50
Gent 5 12E 6 32 7.39 E 1° 2® 3'ld. 8.25 10.59 12.31 K
I» 2" 3® kl. 1.55 4-42 U 1.2.3. ld. 5.09 8.09 8.14
9.31 Exr. 1® 2° 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.49 8 18 9 32
Lokeren 6.40 9.00 10.57 1.49 4 59 7.So
Ninove 7.55 11.36 2 46 5.26 9.01 10.18
Oostende 4.10E 6.20E 1 2 3 kl 6.25 9.00 11.55 2.13
3 22 El® 2® 3® kl. 6.04 8.10 Exp.
uit Gknt naer
Moort/qcle. Soltegcm', Gcorncrdb., Enghien, Bralne-ri-
Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.37 6 59
UIT OBEr.ABUDS&BRGEN NA Er.
Maria-l.ierde.Sotlegein. Moorlzcele en Geul, 5 15 7 24
9 54 11.39 2.59 5.00 5.50E 8.51
UIT DF.xnEni.EF.UW NAER i
Haollert, Burst, llcrzclc, Solleg. Aiulcnnordn, Ansugei»,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
UIT SOTTECEM NAKIi
Aclst, (5.45 's Zatcrd.) 7.49 I2.t;ü 1.28 5.00 7.48
UIT ANTWERPEN NAER St. NiKOI.AKS. I.OKKREN KN C.KKT
0.00 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 6.35 0 00
uit Gent naf.r Lokeren, St. Nikoi aes en Antwerpen
4.23 7.00 9.25 10.50 2.10 5.25 7.05 O.UO
AELST, 5 FEBRUARI 1876.
Menigmael hebben wy de stem verheft om
te bewyzen dat liet liberalismus, 't welk de
vryheid in alles en vour allen op zyu vaendel
sebryft, geene andere strekkingen en verzuch
tingen beeft dan den Roomschen CatboJyken
Godsdienst ten onder te brengen.
Echter blyveii wy voor velen in de xvoestyn
prediken. Ja, velen sluiten met opzet de oogen
voor de klaerblykelykbeid der daedzaken en
blyven aldus in de meening verkeeren dat de
Godsdienst mei de politiek geen het minste
gemeens heeft.
Dwaling, allergrootste dwaling, roepen wy
Indien men on-, niet gel mvuii wil, men raed-
plege de mugonmeke liberale scbryvelaers
zeiven deze zullen bun overtuigen van de
noodzakcljklieid onzer aculioudende waer-
scliuwitigen.
Tot meerdere waerschuwing zullen wy heden
onder de oogen onzer geëerde lezers brengen
wat de lieer E. De Laveleye, professor aen de
goddelooze Staetsuniversiteit van Luik, over
deze kwestie schryft. Men weet dat gezegde
•chryvelner liedendnegs in de liberale wereld
het hooge woord voert en zal dus door de
liberale drukpers niet verloochend worden.
Zielliirr dit schrjven 't welk wy aen de
meditatie der liberale kwezels en paternos-
lersbyters overleveren
De stryd tusscben klerikael en liberael,
zegt M. De Laveleye, neemt klaerblykend een
nieuw karakter en eenc godsdienstige kleur
aen het "zyn de principeii der Kerk zelve
tegen welke men opstaet. Te Antwerpen
heelt men de herinneringen der XVI® eeuw
heropgewekl, en de laetste kiezingen hebben
er pluets gehad op het refrein der geuzen
Van 't ongediert der papen verlost ons Vader-
land. Nog onlangs te Geilt werd de kiesslryd
geleid door een dagblad 't welk voor hoofd-
princiep heeftdat de slrvd op godsdienstig
terrein moet gevoerd worden, en de geko-
zene heelt den naem ingeroepen van Marnix,
den held der hervormingen in de Nederlan-
den. Indien die beweging voórigaet en indien
liet de Kerk zelve is welke men bestrydt, zal
men noodzakclyk voor deze vraeg staen
In nacm van welk godsdienstig en wysgee-
rig denkbeeld wilt gy de onfeilbare Keik om-
verwerpen, en indien gy het land van de pries-
ters wilt verlossen, gelyk de geuzen het zin-
gen, waerdoor zult gy hen vervangen? Zoudt
gy durven antwoorden met Voltaire Ik ver-
los u van ecne wilde beest en gy vraegt
my wat ik u in de plaets geef? 'I Is te zeg-
gen zyt gy bereid de afschaffing van elk
godsdienstig denkbeeld aen te prediken
Zietdaer wat M. De Laveleye,die eene nieuwe
religie op de puinen van den ouden catholyken
Godsdienst zou willen vestigen, zyne party
vraegt, omdat hy ziet dat deze laetste het pad
heeft ingeslagen dat tot de vernietiging leidt
van al wat godsdienst is.
Verder schryft de zelfde heer De Laveleye,
professor aen de Staetsuniversiteit van Luik
nog het Volgende
EEN VERHAALUIT JIET LEVEN.
Door IIEARY
32*1" VERVOLG EN SLOT.
HOOFDSTUK XX.
Geld kan in korten lyd groote veranderingen lot
stand brengen. Dal ondervond ook de oude'baron
Van Stralen, loon by, door de liefderykc Zorgen van
Eduard cn juffrouw Kammen, zich binnen tweemael
.vier en twintig uren op een nel en gemakkelyk bo
venhuis veiplaëlst zag. Zyn oude hoogmoed was
geheel verdwenenhy had uu geen dierbaerder
vrienden, dan den heer Engerhof cn diens dochter
Nargarotha.
Pater Kamps was wegens zyne werkzaemlicdcn
genoodzaakt naer E— terug te keeren doch zou
reeds spoedig weder in Amsterdam zyn want hy
moest Eduard van Stralen en Margarela Engerhof
door den band des huwelyhs vereenigen.
Het was eene zeer eenvoudige huwelvkspleclitig-
hciil. Hoewel de beide pariyen ryk wii-eu - waal
Eduard was niet alleen door zyn eerwnerden heer
oom lot algemeen erfgcnacm benoemd, maer had nu
reeds aenzienlyko sommen van hem 'ontvangen
hoewel zy meer prachtige peerden, meer bloemen
op hun pad, meer klokkengelui, meer vlaggen en
eerepoortcu kouden krygen, dan zy hadden kunnen
hegeeren hoewel zelfs honderden werklieden uit
de fabrieken van den heer Engerhof gereed waren
de peerden van den wagen af te spannen cn zeiven
net rytuig voort te trekken, zeide Margareta.
■*- Laet de huwelyksplccbligheid zeer eenvoudig
Het liberalismus wordt meegesleept op
eenen weg, waervan men raóeilyk de uit-
komst kan voorzien. Vroeger deed het zich
voor als zynde vol eerbied voor liet geloof
zijner vaderen en had voor programma de
onafhankiykheid der burgerlyke macht. Van
daeg herliaelt men 't refrein der geuzen en
men bevecht de geloofspunten het is voortaen
voor het liberalismus onmogelyk den stryd
MET 01' 'T GODSDIENSTIG TERREIN TE I'LAETSEN.
Van dan af moet het bepaeld weten wacr
het henen wil. Indien hel gelooft, dat het
mensclidom zonder godsdienst kan leven,
het heeft maer de oude eerediensten om-
verre te werpen, op hunne puinen zal de
vrydenkery heerschen, ontslaefd van die
HERSENSCHIMMEN': GOD EN DE ON-
STERFELYKHEID DER ZIEL.
Verders poogt M. De Laveleye zyne macon-
nieke party tot de overtuiging te brengen, dat
het menschdom zonder Godsdienst niet leven
kan,en men het oude catholyke geloof door een
nieuwmodische religie moet vervangen.
Wy gelooven niet dal de luiksche professor
ernstig schryft als hy de vervanging van het
oude cathoiyk geloof door een nieuwmodische
religie ooruitzeten aenpredikt'l liberalismus is
en blyft immers de eenvoudige verloochening van
allen godsdienst. Men zou dus veel eerderde
maen met de handen kunnen vaslgrypen dan
het liberalismus eene nieuwmodische religie
op de puinen va» nee uuuu geiuui
zien op te richten.
Neen, het liberalismus wil niets anders dan
het menschdom ontslaefd van de hersenschim
men t God en de onsteufei.yrheid der zif.l 't is
te zeggen: DE VRYDENKERY OVER DE
WERELD DOEN HEERSCHEN
Zullen deze uitdrukkelyke bekentenissen der
leiders van de maconnieke liberale kliek aen
vele verdwaelde lieden de oogen openen Wy
antwoorden, neen, want velen zyn in hunne
boosheid versteend. Doch beklagensweerdig
en hoogst beklagensweersdig zyn zy aen wie
men de woorden der heilige schri'ftuer kan
toepassen Zy hebben ooren en ze hooren niet
zy hebben oogen en ze zien niet, omdat zy hier
door hun vaderland op den boord des afgronds
brengen.
Dat de liberalen van gedachten en principen
veranderen gelyk van hemd, zoohaest zy de
verovering van 't geliefde geldscholelken 'in T
verschiet zien, bewvzenons de laetste gebeur
tenissen in 'l walenland.
De werkstaking aldaer scheen het cathoiyk
ministerie iu moeielyklieden le zullen bren
gen, ;en oogenbliklyk zag men de liberalen
van alle slach en kaliber de werkstaking be-
dektelyk voorstaen cn verdedigen.
Zy verweten het ministerie zyne nalatigheid,
zyne achteloosheid i» 't nemen van strenge
maeircgelen doch als het ministerie sprak
van maetregels te nemen logen vreemd ge
spuis, tegen galeiboeven dio de koolmyners
opruiden en aenhitsten, riep de liberale druk
pers in clioro de persoonlyke vryheid in.
Akelige gezangen tegen den koning, tegen
de geestelyke en wereldlyke overheden lieten
zich hooren, de rooöe vlag, liet zinnebeeld
der communards, doorkruiste de straten en
wegen, en geen woord van afkeuring was in
de liberale bladen aen te treffen. De catho-
eeu zy, die ik altyd zal bcminnon, helzy ik
.ha Entferliof of Margareiha Van Stralen ben.
zyn. Alleen
Margaretha I
moeten legcnwoordig zyn, cn ik zal daerom niet
eene minder liefhebbende echlgenootevooru wezen.»
Op zekeren dag, tegen het middaguër, hielden
twee gewoone ryluigon stil voor de kerk, weer het
huwelyk zou plaels hebben. Margarela, in wille zy.Je
gekleed cn een bloemenkrans op het hoofd, waervan
een sluier afhing, kmeklc een oogenblik later naest
Eduard neder, en keerde als mevrouw Van Stralen
naer hel ryluig terug.
Weinige weken na de onheilvolle gebeurtenis, in
het vorige hoofdstuk beschreven, zal Pater Kamps
alleen in zyn studcerverlrek na tc denken over de
gebeurtenissen van de laetste maend Hy hield een
brief van Juffrouw Kammen in de hand, waerin deze
hem mededeelde,dal de jonggehuwden op reis waren
naer Weepen, en de oude baron aenmerkelyk ii:
beterschap toenam.
Plotseling werd hy in zyno overdenking gestoord,
door de komst \an eene dame in diep rouwgewaed
de weduwe van den ovorlcden notaris Daniël Ver
meulen.
lk kom, zoo begon de binnentredende,
om met u over hel buitengoed Slraleustein le spre
ken, waermede myn echtgenoot zoo dwaes gehan
deld heeft. Ik kan den baron zeiven niet opsporen
maer ik weet, dat gy veel moeite gedaer. hebt om te
voorkomen, dat het goed in handen van myn echt
genoot zon geraken. Ach, het was voor ons allen
een ongelukkige dag, toen hy er zich mede ging
bemoeien Ik weel ook, dat by omgang had met
David Smits, cn met dien man oncerlyke plannen
mackto om Slraleustein in bezit tc krygen. Ik kom
nu, om u in liet bezit tc stellen van ai de papierou,
lyke drukpers van haren kant riep de aen-
dacht der overheid op deze gezangen en ge
drag in, en onmiddelyk beweerden de liberale
bladen dat die gezangen niet gezongen wier
den en er niets oproerigs in 't walenland be
stond. Doch, wie zou liet gelooven, weinige
dagen.later bracht die zelfde liberale druk
pers aen 't ministerio 't verwyt toe dat liet
niets aenwende om hel gevaer in de koolrny-
nen te bestrvden een gevaer dat, eenige dagen
le voren, niet bestond, daer er niets oproe
rigs by de werkstaking was.
Na, heden dat de werkstaking allengskens
ten einde loopt, poogen de liberalen er nog
profyt uit te zuigen.
Weel gy wie. nu vandaeg, volgens de libe
ralen, de schuld zyn van de werkstaking in
't walenland
De catholyken die oproer wilden verwek
ken Iets, wat de brave, goede en vader
landslievende liberale aenbidders van Von Bis-
mark hun belet hebben. Kan men de dwaes-
heid verder dryven
Zedeles. De liberale dag- en weekbladeren
juichten aen de werkstaking toe, ondersteun
den liner hedeklelyk met woord en daed, den
kende op die wyze aen 't geliefkoosde scliotel-
ken te geraken, en nu dat het hun mislukt is,
zouden zy geerne hunne eigene vuiligheid
aen onzen rug vryven.
Maer holakadéééééëééé Wy zyn er by
ae iju uer voiksioppery is Uu - 3
Toen, pas een jaer geleden, bet godsdienst
en vaderlandsminnend Davidsfoiuls werd inge
richt, schreeuwde de liberale drukpers moord
en brand, omdat deae inrichting zoo niet den
doodsteek ten minste nen harden slag aen 't
Willemsfonds zou toebrengen. De inrichting
van 't Davidsfoiuls was overbodig, schreef zy.
Het Willemsfonds bemoeit zich met de politiek
nietbet streelt alleenlyk tot de verspreiding
onzer moedertael en lot de herstelling der
vlaemsche grieven. Nog meer, de liberale
drukpers wierp den schandnaem Van logenaer
toe aen al wie scliryveu of zeggen durfden dat
het Willemsfonds ten dienste van 't liberalismus
stond. Het was dus, volgens liaer, eene slechte
daed die inrichting van 't Davidsfoiuls. Men
weet hoe onzydig het Willemsfonds op 't poli
tiek terrein altyd geweest isonnoodig dus
het te herhalen.
Doch, wat zyn de tyden veranderd Heden
beweert de liberale drukpers niet meer dat
liet Willemsfonds onzydig is, neen, zy zegt dat
het net openlyke liberale gedachten en neigin
gen bezield isJa, dit is eene waerheid,
want het Willemsfonds heeft het masker afge
worpen en loont heden zyne macornieke gods-
hatende en goddelooze tronie natkt, gelyk zy
wezenlyk isZyne boekeryen. de schriften
die liet verspreidt, de voordrac'iten die liet
houdt getuigen allen van een vergevorderde
snoode godsdiensthaet, van eene verregaeri-
de goddeloosheid
Eene correspondentie aen den Bien Public
van Gent loegestuerd, geeft ons ie maet van
de goddeloosheid, van den godëiaet die de
leden van 't Willemsfonds bezielt. De scliryver
van gezegde correspondentie, bedt zondag 11.
te Geilt de voordracht bygewooid die door
zekeren Vande Ven van Antwerpei.in 't lokael
die op de zaek betrokking hebben. lal buitengoed
zou noch my, noch de mynen gelukkiginakei;
liet is u zeker niet onbekend,dat wylen uw
echtgenoot wegens deze zaek met 'crvolging be
dreigd werd vroeg de priester.
Dal weet ik, antwoordde deweduwe, en
zyn plotseling afsterven stelt my in stad, alles ineens
weder in orde to brengen. De ramp,die zyne dood
ten gevolge bad, moei ongelwyfeld dseraen" worden
toegeschreven, dat een der werklieden naphla beeft
laten stacn in de groote zacl, die vroiger voor por-
trct-galery diende. Myn eclitgcnool is dien nacht
niette bed geweesthy was zelf oirzaek van het
ongeluk, dat het schoone, oude goouw vernield
heeft Ik xvenschte den baron en diers zoon te laten
weten, dat ik bereid ben de som, di; voor het her
stellen van hel builen noodig is, e betalen, in
afkorting van het bedrag, dat er vricger op voor
geschoten werd.
Ik zal u het bedrag doen tcrhnnd stellen,
hernam de priester. Slechts dry iren na den vcr-
valtyd werd het den heer Vormeubii aengeboden,
en zou reeds den vorigen dag betjeld zyn, zoo de
verraderlykc list van David Smits m| dit mei verhin
derd had. Ik zal eenige bevoegde mannen de ge
bouwen laten onderzoeken, en mvi notaris zal dan
zonder uitstel do zaek afmaken rneilcn persoon, die
door u zal worden aengewezen. Ik wil zelf eigenaer
van het buiten worden.
HOOFDSTUK XXI.
Dry jaren later zag men, op eei schoonen Mei
avond, eene kleine groep mensche hel pad inslaen,
dal van den groolen weg naer de Juitcnplaels Slra-
Icnslein voerde. Op de plek vgo lit oude gebouw,
waervan sleehts een kloin gedccllodoor de vlammen
1 van 't Willemsfonds gehouden werd. Hel pu
bliek was voor de zeven achtste samengesteld
uit werklieden allen tol de internationale be-
hoorende, aen de welke een gazetverkooper,
vóór de zitting, het orgaen der vlaemsche
internationalisten, de Werker, verkocht.
Het onderwerp der voordracht was getilcld
Uit de geschiedenis van hel Pausdom. De rede-
naér, zegt de correspondent, heeft zich waer-
dig getoond van zyne loehoorders. De logons,
de godslasteringen, de gruwelykheden die hy
uilgekraemd heeft z\n ongehoord. Neen, de
internationale kon er geen meerdere uitvin
den.....
Onmogelyk is het ons gansch de correspon
dentie onze gecerde lezers mede te deelen.
Wy zullen ons dus bepalen met hier en daer
er eene zinsnede uit tc knippen.
De Kerk is logen, luvaed, eerloosheidriep
Van de Ven uit, en de internationalisten klapten
in de handen.
Dan loochende hy de Godheid van Christus.
Ily vrieg wata Een God menscli gemaekl
beduiden wil Wal zou hy hier komen doen
zyn Zyn ryk is van deze wereld niet en hy zelve
is slechts ecne uil vinding der Pauzen.
De Pauzen de Bisschoppen zyn laeghartige
huichelaers en naluerzieken, riep hy uit
Alle oogenblikken hoorde men in de zael de
schroomelykste vermaledydiugen weergalmen.
De vermaledyding, Vloek legen God, werd me
nigmael heriiaeld en door de aenwezigen loe-
gejuioiii. i»y ciwe »cij
ding, klommen de woede van den spreker in
hevigheid en de toejuichingen der aenhoor-
ders in luidruchtigheid.
Op den kap der Pauzen verhaelde den rede-
naer zulke walgelyke infamien, dat men niet
twyfelen kan of iiy is in de hersens geraekt.
De H. Maegd Maria noemde de godshater
Van de Ven Eene zoogezegde heilige Maegdmei
wie een dier Pauzen in zeer nauwe betrekking
stondI
Eindelyk en tol bckrooning, braekte hy het
volgende uit
Vloek over de Kerk! Vloek over den Paus!
Vloek over de Bisschoppen over de pajien Voor
ons is er geen rust voor dat wy den laelslen paep
en den laelslen papisl zullen verplet hebben
En zeggen dat deze ongehoorde godslaste
ringen en vermaledydingen in tegenwoordig
heid van kinderen en jonge meisjes werden
uilgekraemd, om, volgens Y smeeiïg Verbond,
de zedelijke oiilvoegiling en de beschaving des
volks voort te zeilen
Liberale huichelaers en volksbedervers, die
ge zyt, meent gy misschien dat de verpleite-
'ng,'waervan gy zöo lichtzinnig spreekt, maer
een gapen en gieten zal zyn
Meent gy misschien dal uwe duivelsclie lael,
alhoewel zy alle ware'catholyken yskoud doet
worden, deze derwyze zaj verschrikken, dat
zy aen geenen tegenstand zullen denken
Peist gy misschien, liberale schurftpredi-
kanten eu scbryvelaers, dat uwe helsclie woe
de, legen God, tegen zyne Kerk, tegen hare
dienaren en tegen al hare verknochte kinderen
uilgebraekt, de catholyken van Belgie van
hunne plichten eu hunne liefde lot God en
zyne Kerk zal afkeeren. Ah gy zyt bedrogen,
en gy zult liet ondervinden, mocht uwe ver
blindde razerny u aenzelten uwe reeds lang
gekende ontwerpen van verplettering der Kerk
en liarer dienaers le beproeven. De catholyken,
onthoudt liet wel, zullen, gelyk een man, in de
bres springen en aen honderd vuisten zullen
zy duizend tegenvuisten welen te stellen, om,
zonder vaer of vrees, door een onafgebroken
tegengeweld, liet snood en nooit genoeg ver- 1
maledyd maconniek geweld tegen te kanten.
Is het noodig geworden het spreekwoord:
Vim vi repellere licet dat men het geweld
door het tegengeweld mag verstooten, werk
stellig te maken, weet dat de moedige catno-
l.vken zulks des te krachtdadiger zullen weten
te doen, als 't er zal op abnkomen datgene le
verdedigen 't welk hun 't naost aen 't herte
ligt GOD, ZYNE KERK EN HARE PRIES-
IEKS.
was gespacid, was nu eene geheel nieuwe villa
verrezen. De groote i.unnie \oor het huis was inel
fyn kiezelzand bedektui hel midden verhief zich
een zeer fraei acngelcgd, ovaelrond bloemperk
terwyl de gröote tuin aeluci' het gebouw begrensd
werd door ec-n bosclije van jong bout.
Geen woord meer, Eduard, geen enkel
woord 'i is hel uwe voor allvd. lk ben reeds meer
dan voldoende beloond door "liet geluk, dal ik my
iederen dag, als ik naer de werk/.aemheden dor
arbeiders ging zier., voorstelde van het oogenblik,
waerop ik u en de uwen in de nieuwe wooning zou
kunnen binnenleiden.
Gy hebt my mderdacd overtroflen, broeder!
zeide ten man met gryze liaircn, wiens gebogen
gestalte en bevend lichaem meer van zwakheid dan
van ouderdom getuigden, gy hebt my inderdacd
ovcrlrolTen in wysbeid ondeugd. Hoc kunnen wy u
ooit cemgzins vergelden, wal gy aen ons gedaen
licbl
Door dc gelukkige bcwooners van Slralcn-
Mein lo worden, zonder ooit weêr over hel verludenc
tc spreken, antwoordde Daler Kamps.
O, waerdc Pater, sprak daerop Margarela,
nooit zullen wy dankbaer genoeg kunnen zyn.
Myn beste vader heeft my bel buis beschreven, maer
zyne voorstelling bleef toch verre beneden de weike-
lykheid. Slechts ten gevoel van smart komt myne
vreugde storen, en dat .s, dat myne dierbare moeder
dit oogenblik niet mocht beleven ln de dagen van
geluk weegt het verlies van lien, die ons zoo na aen
hel hart liggen, dubbel zwaer.
Maer hoewel zy plotseling stierf, was haer
afsterven toch kalm, hernam do priester. Als
ons geluk niet mei ecnig verdriet vermengd was,
zouden wy ons le zeer aen de *crde hechten, cn
DE ZWARTE ZUSTERS.
Onze lezers weten dat de Gemeenteraed van
Brussel, onlangs met eenparige stemmen be
sloten hoeft, de Zwarte Zusters te verjagen
uit liet lokael dat zy sinds jaren van de stad
in bezit hebben.
Het klooster der Zusters bestaet sedert de
XIV® eeuw. doch werd, lydens de fiaiische
revolutie, in beslag genomen en verkocht. De
verjaegde Zusters werden door liefdadige
catholyken opgenomen.
De protestanlsche Koning Willem I, lier-
stelde deze nuttige inrichting de Zwarte Zus
ters kregen een lokael waervan de Koning de
eene, en de stad de andere helft van don
ISaSSPWiiSiW^ de revolutie van JSöo
»c diensten door de Zwarte Zusiers bewezen
zyn ten alle tyde door de overlieden erkend
lydens de cholera, die in 1866 le Brussel
heerschte, onderscheiden deze liefdadige vrou
wen zich zoodanig door hare zelfopoffering,
dat haer door de Gemeentebesturen van Lakeii
en Elsenc opeulyk hulde werd gebracht.
Up o October 18G7 schreef N. Van den I'ee-
renboom, liberale Minister van binnenland-
sche zaken een vleienden brief aen de Overste
van liet geslicht, om haer namens het goever-
nement, te bedanken over den moed en de
zelfverloochening door hare Zusters aen den
dag gelegd, by het oppassen der cholerazie
ken in Brussel.
Op 27 december 1870, bood het Collegie van
Burgemeester en Schepenen der stad Brussel
de Overste van 't klooster der Zwarte Zusters
zyne vurigste bedankingen aen, voor den iever
en de zelfopoffering, welke zy getoond hadden
in den dienst der ambulancen, ingericht door
het Gemeen lebestuer.
Het komiteit der ambulancen, voorgezeten
door M. Veldekens, schreef op zyne beurt, den
28 juli 1871 eenen brief, in den welken aen dc
Zwarte Zusters den hoogslen lof werd toe"e-
zwaeid.
NA y halen dit alles niet aen om te pogen de
vyanden dezer bewouderensweerdige dochters
lol inkeer te brengen. NVy weten dat de druk
pers der gcuzery zal voörtgaen met tegen haer
al hare gal uit te spuwen. Doch aen de catho
lyken zeggen wy zietdaer de moedige voor
beelden van chrisiene liefdadigheid en heilige
plichtbetrachting; aen u de eer en de plicht
haer te eerbiedigen cn te beschermen
De Courtier de Bnucelles vertelt een ver-
schrikkelyk geval Een huisvader had zich
lang geleden in de libre pensee le Brussel laten
werven cn in zyn testament geschreven, dal
vergeten, dal wy voor ecne betere wereld bestemd
zyn. Üocb laten wy voorlgaen, want ik zie-juffrouw
Kammen reeds naer ons loc komen. Evenals liet
klimop zich om den eik geslingerd liecfl, zoo is live
loven onafscheiubaer van de familie, die zy zoovele
jaren gcliouw gediend heeft Hel aimo'menscli
zy heelt er veel verdriet van, dal haer neef havni
Smits aen den diefstal medeplichtig was zy kon
gedachte dacraen met uil het hoofd siclleiï. Het is
goed, dal die twee mannen dadelyk na den brani
liet land verlaten hebben hel werd hier te beet
voor hen. Juffrouw Smits, die nu de zaek in De
dry Kracien op cenc zeer falsoenlyke vvyzc voori-
zet, en nog goed haer brood verdient, vertelt, dat
zy naer Amerika zyn gegaen, en sieebtaen hun einde
zyn gekomen. Maer zie, daer nadert juffrouw Wild
berg zy ook heeft zich zoo verdienslelyk gemaekl,
dal zy i.iel gemakkelyk vergelen zal worden.
De beide huishoudsters kwamen nu Eduard cn
diens eehlgenoole verwelkomen in hunne nieuwe
wooning, ,cn overridden vooral hel kind, dal Mar
garcta hy zich had, met welkomstgroeten en lief.
koozmgen. Toen men eindelyk in het voorportaal
was acngekomen, kou niemand meer een woc-d
spreken hun geluk was Ie groot om hel uit tc druk
ken. De diepe stille werd alleen afgebroken door
het gekeuvel van het knaepje. dat nn aller aeinlacht
tol zich trok cn de eens zoo hoogmoedige barua,
wiens zilveren lokken door do schoone avondzon
als met een gouden glans versierd werden, zei da
met eene van aendoening bevende slem
De oude plaels is weg, Margarela, dc oud
plaets is wegach, leerden jongen vooral nooit
irolscli le wezen, omdat zyn bins toch ma^rc
Vervallen lluis is
LINDE.