50ste J a er. Zondag, 8 Ifaerl I87C N° I «5®. YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST MA ER VOLGE.YDE STATIËN VERTREKUREN UIT DE BRACQ, GElïïlïT DE LEERJONGEN- ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. Dendarmoide. 4-58 6-50 8-48 12 25 3-06 6-40 9.55 Lokorea. 4-58 6-50 8-18 12-25 3-06 6-22 Mechelon. 4-58t 6-501 7-19d 6-l2d Exp. 1®2®3®U. H-53d 1-0 4d Exp. le 2® 3" kl. 2-51'cf 3-061 6-Oid 0-40/ 10-04d Exp. 1' 2* 3' kl. Antw. 4-581 6-502 7-19rf 8-1 ->d Exr. 1® 2° 3* kl. 1-04rfExr. 1* 2' 3e kl. 2-50t/ 3*06/ 6-U4d6-4(>/ 10-04d Exp. I®2®3® kl. Brussel,langs Denderleeuw.5 52E. 7-19 7-50 8-12E. 1® 2* 3® kl. 9-24 11-53 1-04 E. 1' 2' 3' kl.2-50 5-USExp. t® 2® 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-04 Fxp. 1® 2® 3® kl. Leuven, Thienen, Luik,Verviers 4-58/ 5-51d 6-50/ en 8-12d Exp. 1® 2® 2® kl. 7-50d 9-24d (ll-53d lol Leuven)l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-5( i 5-18d Exp. 1® 2® 3' kl. 6-04d 8-49d 10-04 Exp. 3 kl. (1) Nota. Dö letter belcekeut langs Termor.de cn de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2'3'k 8-41 8-59 12-22 12-40 3-26 3-51 en Ó-UU E. 1'2® 3® kl. 0-12 6-40 8-39 Exp. 1® 2® 3' kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-59 Exr.l®2®3® kl.8-41 8-59 12-22 12-40 3 51 en 5-33 Et® 2® 3» kl. G-40 Doornvk, Mooscron, Korlrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12 22 12-40 3-26 3-51 'Exp. *6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53 5-52 6-04 Ninove, Gecraerdsbcrgcn, I.cssen, Atb 6-00 7 50 8-12 1 1-53 2-50 5-52 04 9-09 Bergen, Quiévrnin 6-00 8-12 7-flO 11-53 2-50 5-52 6-04 Enghien Rrainc, Manage, Ciiarleroy, Naren langs Geeracrds- bergen G 00 (-00 II -53 2-50 5-52 6-04 letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPRYS, per drflkregclGewone 2(1 ccnl. Reklamcn fr. i,Ü0. Vonnissen op cit Gent naer Moorl/.ccle, Sollegera, Gceracrdh., F.nghien, Bruine-le Coinle 5.52 8.128 8.58 11.18 2.20 5 37 6 59 UIT UfcERA*«DSBEllGEN NA ER Mnria-l.icrde, Sollcgem, Noorlzeelfl.cn Gent8 15 7.24 9 54 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw kaer Raeltcrl, Burst. Ilerzcle, Solleg. Aude* 3rde, Ansegon», Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12,55 7.20 uit Sottegem kakr Aclst, (5.45 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.18 urr Antwerpen naeii St. Nikolaes, I.okeiien en Gent 0.00 7.15 8.50 10 50 2.15 3.45 6.35 0 00 Uit Gent kaf.r Rokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.25 7.00 9.25 19.50 2.10 5.23 7.05 0.09 NAF.R AEI.ST UIT Ath 6.49 10.30 1 10 4 20 7.53 9.12 Antw. 5.30 9.50 10.50 2® 3® kl. 12-30 3-15 E. t®2® 3® kl. 3-33 4.45 5.50 6.50 E. I®2® 3® kl. Brussel 7.20 E.1'2' 3®kl. 7.25 8.14 11.06 1 1.53 2.10 3.12 en 4.55 E 1®2" 3® kl.5.00 5.55 S.Ou E, l® 2® 3® kl 8.29 Dendcrmondc 7.18 9.45 11.34 2.25 5 27 8.23 1M7 Geeraerdsbergcn 7.27 11.08 2.18 4.53 8.33 9.r,o Cent 5.I2E 6 32 7.39 E I" 2'3'kl. 8.25 10.59 12.31 K 1® 2' 3® kl. 1.55 4-42 E 1.2.3. kl. 5.09 S.09 8.14 Q 9 I Fvp 1® 9® 3* kl Lessen 7.09 10.50 2 00 4 40 8.18 9.32 Lokeren 6.40 9.00 10.57 1.49 4 50 7.59 N'inovc 7.55 11.36 2.46 5.26 9.Ut 10.18 Oostende 4.10E 6-20E. t 2 3 kl. 6 25 9.00 11.55 2.13 3 22 El® 2® 3® kl. 6.04 8.10 Ex». AELST, 1 MAE IR T 187G. HEN RICUS—FH AN CISCUS Doen' de bermhertigheid Gods en de genade van den 11. Apostolicken Sloel, BISSCHOP VAN GENT, Aen de gecstelyklieid en geloovigen van Ons Bis om, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jesus Christus. Zeer beminde Broeders, Cod heeft op deze wereld dry groole maet- schappyen geslichtde geestelyke, de burger- lyke cn de huizelyke maelschappy, welke elkander ondersteunen. Acn iedere maetschap- py heeft hy hare opperhoofden, hare rechten, nare plichten en hare regelen geschonken. De geestelyke maelschappy is de Heilige Calholykc Kerk, welke hy door onzen Heer Jesus Christus gesticht heeft. Reeds hebben \vy mecrmaels liare goddclyke kenieekenen, haer vvonderbïer, vry en onafliankelyk be- siuer. alsook hare moederlyke liefde jegens alle ïr.enschcn doen kennen. Wy hebben uit gelegd den aerd der conciliën, de rechten der bisschoppen, de oppermacht en de onlael- baerhei'l van haer Hoofd, den Roomschen Opperpriester, den Stadhouder van Christus, telkens dat hy lot de Kerk spreekt om haer volgens de overlevering te zeggen wat zy moet ■gelooven. De burgerlyke maelschappy bestaelopgansch den aerdbod'e.mook zy komt vah Cod, die haer ingericht heeft lol de behoudenis en het geluk (Jcr menschen. Men ontmoet ze onder de wilde stammen van den Oregon en van Australië, zoowel als onder de beschaefde volkeren. Overal zyn er onderdanen en een boold. den naem aenncmende van keizer, koning, voorzitter, oppethoold of sultan, naem die overal een besturend gezag aenduidt. Hare verplichtingen en rechten staen geschreven in liet goddelyk Wetboek God, het einde willende*, wil ook de noodigc middelen om dit einde te bereiken. Wy hebben vroeger over deze maelschappy of Staet gehandeld en Wy hebben awe plichten jegens hem uitgelegd. Heden roepen Wy uwe byzondere aendacht, Z. B. Br.;'over de derde maelschappy, welke wy de buiselyke of vaderlyke maelschappy noemen. De vader is er hoofd en koning van tot hulp heeft hy de moeder, die hy eert, on dersteunt en beschermt, en die wy gcern de koningin des huisgezins zullen noemen de kinderen zyn hunne onderdanen. Ouders cn kinderen hebben hunne wetten van God zeiven ontvangen. Hel burgerlyk gezag heeft meest overal deze wetten bekrachtigd, en deze be krachtiging put hare verplichtende macht in den goddelyken wil. De ongelpovigert, die van God niet willen, die lot den oppersten Heer durven zeggen Gy zult over ons niet lieersehen, deze zoo onge lukkige menschen in hunnen opstand tegen Eene schets uil het Paryzcr Volksleven. 3d® vervolg zie ons vorig nummer. r~.w Nu, Gerrit, ge ziet, dal ik vertrek; maer ik neb de stad niet willen verlaten, zonder afscheid van u to nemen. «Gaetgy heen, mynheer? vertrekt gv voor goed schreide ik. Welnu, jongen, dacht gy, dat de kapelaans onverplactsbaer waren Ik verteek naer Forgevieille, eene groote, landclyke parochie, waer ik pastoor geworden hen. 't ls eene allerliefste placlshet eeni- ge, dat ik er legen heb, is, dal er eene nieuwe kerk cn pastorie moeten gebouwd worden overigens zal ik er voel brave lieden le bekecren hebben, die sedert hunne eerste H. Communie niet meer naer de Mis zyn geweesten de burgemeester is wel een god- ioochenacr, maer dal zyn latere zorgen. Eergister ontving ik eerst de order, dal ik overmorgen op mync bestemming de Mis lezen moet. Myn vertrek is wel w#} haestig, maer in enkele opzichten mag ik dat wel. Ziet ge wel, Gerrit.de priesters zyn als soldaten, die altyd gereed moeten zyn hunne tent te vcrplacl- sen en hunne reistasch vast te gespen. Toch kan ik niet ontveinzen, dal het my zeer leed doet, de plaets, waer ikvyfticn gelukkige jaren heb doorgebracht, le verlaten doch Gods wil geschiede Maer lael my van u spreken, beste jongen ik vrees u in de eerste jaren niet weer le zien, want Forgevieille ligt op de grenzen van ons bisdom, zeker dertig uren van hier. Zorg, dat ge altyd een goed Christen blyft. Gaet gy nu vertrekken, mynheer gaet cv nu voergoed weg? De nieuwe pastoor van Forgcvielle, door myno Kinderlyke droefheid getroffen, drukte myne handen feeder tusschen do zync, en omhelsde my vaderlvk. hunnen Schepper, beslryden de geestelyke maelschappy en schokken door dezelfde aen- vallen de burgerlyke maelschappy zy vernie tigen de vaderlyke. Luistert dan, Z. B. Br., naer hetgeen de liefde Ons ingeeft en Ons neigt u uil te leggen nopens de rechten cn de plichten der kinde ren, nopens de rechten en de plichten der ouders. I. Ziehier liet groot gebod van God in den Decaloog Eert vader en moeder, opdat gy lang level. De H. I'aulus. inprentende dit aloud gebod van God, door Jezus Christus vernieuwd doet aen de geloovigen opmerken dat dit het eerste gebod is aen wiens volbrenging eene belooningsgelofte is vastgehechtdo gelofte van een lang leven, dit is, een leven vol zegeningen, zooals de lieer zelf liet heeft ui.lgelegd in liet Dcuteronomium. Maer waerin beslaet deze eerbied aen de ouders verschuldigd Wy hebben het geleerd van onze kinderjaren af in bet gulden boek dat men den Catechismus van Mechelen noemt, omdat hy door de Bisschoppen der Mechel- sche provincie, in 1053, is afgekondigd ge worden. Dit boek heeft ons gezegd, dat deze eerbied beteekenl de uitwendige en inwendige eer, de gelioorzaemlieid en de behulpzaem- heid. Deze dry punten bevatten de plichten der kinderen, die er niet één van mogen ach terlaten, willen zy niet deze liemelsche keten breken dewelke, tot hun geluk, hen aen hunne ouders vastgebonden houdt. De eerbied in het binnenste der zie! gevoed, zich uitwendig door woorden cu daden ver openbarende, ziedaer de eerste plicht. Een godvruchtig kind bemint zyne ouders liet vraegt eiken dag hunnen zegen het nadert tot lien met vertrouwen on heeft, met hen sprekende, zyn hert op tic lippen, zoo nog- thans dal deze allerloiïelykste gebruiken nooit tot eene ellendige gemeenzaemheid overgaen. Dit kind-begrypt de weerdigiieid van vader en moeder en nooit maekt liet misbruik van hunne groote goedheid. Het keurt niet af wat liet door zyne ouders ziet doen of boort zeg gen het legt niet kwalyk uit wat bet soms niet verstaec, en, kwame zyn vader zich tc vergelen en God le vergrammen, het werpt ecucn sluier op de schande van hem dien het blyft eerbiedigen en God gedurig aenbeveelt. Ver van den boozen Cham na le volgen, die het ongeluk zyns vaders, den patriarch Noë, dierf te kennen geven, het volgt de voetstap pen van Sem en Japhet, om voor de oogen der menschen te duiken hetgeen zynen vader mocht oiiteeren. Wee den boozen die aen dezen plicht le kort blyven, die zich niet herinneren dat de H. Geest vreeselyke onheilen heeft voorzeid aen elk kind, dat den eerbied zou geschonden hebben. Hoort zyne woorden Dat hel oog, welk den vader beleedigl, door de raven der stroo men worde uitgepikt en door de jongen der aren den verslonden. Wee dengenen die de zoo stip- lelyke vermaning des Heiligen Geestes .zal vergeten hebben Myn zoon ondersteun den ouderdom uws vaders en bedroef hem niet gedu rende zyn leven. Indien zyn geest verzwakt, ver- droeg hem cn veracht hem met...; uwe liefde lot uwen vader zal niet vergeten worden. Weel gy wel, Gerrit, dol 'l my ac» 'l hart gaet u achter le moeten laten Ik had u nog zoo goeroe verder nuttig geweest, en zelf een goed pa troon voor u uitgekozen. Nu moet ge 't alleen doon, arm kind maer wilt ge my wat beloven, Gerrit O ja, gceme. mynheer. Beloof my dan,"met uw acnstaenden patroon overeen te komen, dal liv u op Zon- en feestdagen vry loet. Menige jongen, met even goede bedoelingen als gy bezield, is later daeraen ontrouw geworden, omdat hy genoedzaekt werd 's Zondags te werken en de Mis te verzuimen. Allerlei andere misbruiken zyn daeruit voortgesproten. Zy houden nu Maendag, en verschynen met meer in de kerk. Belooft gy my, Gerrit, te deen wat ik u verzoek Ik zweer liet u, mynhccr. Ge behoeldol niet le zweren, jongen, ik geloof u op uw woord. Maer nu ge eenmael den eed gedaen hebt, neem ik hem aenvergeet dus niet, dat ge een meineedige wacrl, zoo ge bot gebod van de heiliging des zondags durfdel schouden. Eu nu moeten wy elkander verlaten. Dit zeggende, haclde de heer Méchin een in papier gewikkeld pakje uit zyne reistasch en overhandigde my de Navolging van Christus met de woorden Lees dikwyls in dit schoone boek, ter herin nering aen my Gy zult er eenige plaetjes in vinden, benevens ecu papier, dat u nuttig kan 2\n. Vaerwel brave jongen Ik keerde my om, en onder een vloed van heete tranen ging ik huiswaerts, zonder my le bekommeren om de opmerkingen der voorbygangers, die zich verwonderden, een grooten jongen van dertien jaren op strael le zien schreien. Den ganschen nacht deed ik geen oog toe, en zoodra hel licht werd, hoestte ik my, liet geschenk van den heer Mucliin uit het papier tc wikkelen. Het boek was stevig en sierlyk ingebonden, en met mooie plaetjes cn een banknoljö van 25 franken voorzien. De edclmoedigo priester gaf die aclmoes waerlyk uiet van zyn overvloed. Later vernam ik, dat roeu- N'iet min noodig is de gelioorzaemlieid zy spruit uit den eerbied voort en vindt er haren steun en hare bescherming in. Gy weet dal God eertyds de afstammelingen van Abraham, Isacc en Jacob lot zyn uitverkoren volk heeft willen aennemen, en dal hy bun niet alleen wetten tot liet eeuwig leven gal, maer ook eene gansche wetgeving tot hun burgerlyk bestuer en eene reeks voorschryvingen, welke wy een strafwetboek zouden mogen noemen Het geval van een ongeboorzeem kind is er it voorzien, en ziehier op welke wys de lieer zich uitdruktIndien een mensch eenen weder- spannigen en onbeschaemden zoon heeft, die naer het gebod zyns vaders of zijner moeder niet luistert, en die vei maend zijnde weigert le ge hoorzamen, zy zullen hem opnemen en lol de ouderlingen der stad (de rechters) leiden, cn zy zullen hun zeggen Ziehier onze zoon, die weder- spannig en onbeschaemd is, hy verwerpt en ver acht onze vermaningen.... Hoort nu hoe God hem doet straffen Het volk dezer stad, zegt de Heer, zal hem steenigen en hy zal de dood ster ven opdat gy het iwaed uil uw midden nikkel en dat ganscli Israel, deze sti af vernemendedoor vrees worde bevangen. Deze wet beslaet niet meer, Z. JJ. Br., ver mits de mozaïsche wetgeving door onzen lieer Jezus Christus is afgeschaft geworden, maer zy toont ons klaerblykend de diepe boosheid der ongehoorzaemlieid, vermits God haer eene zoo wreede straf oplegt. Dit vonnis van God moet dus alle kinderen, van jongs af, van allo ongehoorzaemlieid aen de geboden en eischen hunner ouders afwenden. De II. Paulus leert deze heilige onderwer ping hinderen, zegt hy, weest aen uwe ouders gehoor zoem in den Heer. En in eenen anderen Brief Weest in alles gehoörzaem, omdat dit Gode behaegt. Uil de eerbiedige gelioorzaemlieid zal als door zich zelve de behulpzaemheid onlslaen, welke alle kinderen aen hunne ouders schul dig zyn, in bun leven, tydens hunne ziekten en na hunne dood. De kinderen zyn gehouden hunne ouders te helpen in de overkomende noodwendigheden met hun de vrucht huns arbeids le overhandi gen zy moeten hun ook door hunne gebeden behulpzaem zyn. Vergeet nooit dezen heiligen plicht 's morgens en 's avonds en wanneer gy het geluk hebt hel H. Sacralicie der Misse by te woonen bidt voor uwe ouders, name- lyk toen krankheden of ziekten het naderend einde hunner dagen voorspellen. Verdubbelt uwe zorgen in deze gewichtige oogenblikken en bekomt vele gratiën voor lien, die zoo dik wyls voor u gebeden hebben. Verschaft bun allen troost en vooral den troost der ziel, met hun de laelslc sacramen ten te bezorgen, en weet wel dat deze de grootste uwer plichten is, vermist bel eeuwig leven dikwyls van liet weerdig ontvangen dezer sacramenten afhangt. Wat zyn zy wreed deze kinderen, die, uil vrees van eenen ster venden vader schrik in te jagen, tc lang wach ten eenen biechtvader te roepen en hem maer by den zieke brengen wanneer hy byna liet gebruik van zyn verstand verloren beeft Welke rekening zullen zy niet moeten geven aen onzen Zaligmaker Jezus Christus, die zyn bels, linnen, boeken, alles wal by by de verhuizing na vyfiienjaringen arbeid medeaam, «eene 1500 franken waerde hadden. V. Gerrit zoekt naer eenen patroon. Toen ik dertien jaer oud was, ging ik met meer ter school, en moest ik een ambacht leeren. Myne sin f- moeder beknorde haer man lederen dag, dat by zoo lang draolde my een patroon te bezorgen. Op een Donderdagavond zeide myn vader Nu, jongen, morgen moet het er doorik zal naer den heer Levallois gaen, kleermaker op de Place Royale. Hy is bekend voor een eerlyk man en een knap kleermakerzulk een patroon'moet ge juist hebben. Denkt gy er niet aen, dal het dan Vrydag is viel juffrouw Benoit in y Wy hebben ons daerdoor reeds ongelukken genoeg op den hals gehaëld. Be proef niets op een Vrydag, cn stel uw plan m Gods- naem lol overmorgen uit. Nu, goed, zeido myn vader. Ik vond, dal liet oogenblik doer was, myn ouders bekend le maken met mvn vast besluit, om nergens in de leer le gaen, waer ik der. Zondag niet bchoor- iyk vryhad. Het kwam my echter raedzaem voor, een omweg le gebruiken, en ik bracht dus liet gesprek op den beer Méchin. Myn vader erkende, dat hy een u.lmunlcnd man was, die my, zoo hy niet vertrokken was, nog veel van dienst had kunnen zyntciwyl myne stiefmoeder hem hemelhoog verhief. De reden hiervan was, dal de heer Méchin haer verscheidene malen liet eerst op de strael gegroet had zelfs had hy haer eens een oogenblik slaende gehouden, om te vragen boe wy allen 'i mackten dit was voldoende om de arme vrouw le winnen. Het terrein nu eenmael goed voorbereid, deelde ik de belofte, of liever den eed, door my aen den heer Méchin gedaen, mede Urn bromde myn vaderge hebt uw neus voorby gepract, jongen Eiifln, wel zullen r bloed voor alle menschen heeft vergoten cn die wil dat allen zalig worden Neen, neen, Z. B. Br., volgt deze beween- lyke voorbeelden niet na. Roept in tyde den Priester des Heeren om den zieke le troosten, om zyn leven door liet sacrament van hel Heilig Olyscl te verlengen, en hem tot de ge lukzalige eeuwigheid voor te bereiden. II. Beminde ouders, wy hebben dc onver vreemdbare rechten bewezen welke gy van God zeiven over inve kinderen hebt ontvan gen. Deze goddclyke Meester heeft u bevolen op le voeden, te onderwyzen en tc kastyden degenen die by u toevertrouwd heeft. Uwe plichten zyn groot, volbrengt ze gclrouwiglyk. De Apostel legt ze uil in zynen Brief lol de Ephesicrs in deze korte woorden Maekt uwe kinderen niet grammoedig, maer voedt hen op in de tucht en bestraffing des Heeren. Zielaer dry groote verplichtingen voor eerst de verduldigheid in het opvoeden uwer kinderen, dan de onderwyzing, eindelyk de kastyding. Vaders en moeders, Wy smeeken u door liet Heilig Hert van Jezus, luistert naer dc vaderlyke uitleggingen der woorden van den H. Paulus, die Wy u geven zy zullen uw geluk in dit leven vermeerderen en u liet eeuwig leven in den Hemel verzekeren. Uwe kinderen opvoeden met veel verduldig heid, ziedaer uwe eerste plicht. Deze verdul digheid is noodznkelyk, omdat bel werk moei- lyk is. Maekt uwe kinderen niet gramstorig, opdat zy met kleinmoedig worden. DM is nog oen gebod van den Heiligen Paulus. Handelt in alle omstandigheden incl eene lofwcertligc bedaerdheid, u nooit in gramschap, stellende; gy weel door den H. Jacobus dal de gramschap de rechtveerdigheid van God niet teweegbrengt. zy .ontstelt den geest, maekt hem onbekwaem om goed te oordcelen en belioorlyk le bande len zy onsliclit de kinderen, die recht op goede voorbeelden hebben, omdat uwe voor beelden, veel meer dan uwe woorden, geschikt zyn om hen tol het goed le brengen. Vergeet niet dat hunne jeugd ben blootstelt lol bet gcmakkelyk aennemen van slechte gewoonten, welke gy van in bel begin af moet beslryden door wyzen raed, een goed bestuer, eene slichtende levensvvyze cn godvruchtige oefe ningen. Leeft met uwe kinderen, gelyk Maria cn Joseph te Nazareth met bet Kindeken Jezus leefden. O zalig familieleven, bron van alle geluk, dring meer en meer in al do buizen myner zeer beminde diocesane» Uwe tweede plicht is, uwe kinderen le onderwyzen in alles wat geschikt is om van ben weerdige leden der samenleving en op rechte discipelen van Jezus Christus te maken. De eerste onderwyzing moet uil hel hert en van de lippen der moeder vloeien liet is haer onschalbaer voorrecht haer kind den goeden God le doen kennen, den oorsprong van alle goed, den getuige van al onze woorden en van onze lieimelykste gedachten, den rechter cn den oppersten looner onzer ganscher levens- wys. Hoc aengenaem is liet eene teedere moe der let hare kinderen tc liooren herbalen Daerboven hebt gy eenen Vader, liet is God; by bemint u en zendt u zyne heilige Engelen om u le dienen kind lief, bemin Hem, doe al wat Hy gebiedt. Deze eerste onderrioh- Jii(Trouw Benoit had niet nagedacht wal haer trouwens dikwyls gebeurde), toon zy hoer man aenricd, zyn plan lol Zaterdag uitte stéllen. Zaterdag was een belacldag, cn bygevolg een, dien myn ai ine vader in de kroeg doorbracht, zoodal wy eerst Dinsdags samen naer dc Place Royale stapten. Wy werden zeer koel door den kleermaker ontvangen, cn verzocht zoo spoedig inogclyk Ie vertrekken, door hy op hel oogenblik geen leerjongen noodig had. llclaes, ceri der rampzalige gevolgen van het druk bezoeken dor herberg is, dal men-door zyn rood gezicht, door zyn waggelenden gang on door de dolle uitdrukking ni zyn wezen iels walgcïitls krygi, dal juist niet lol acnbeveling strekt. Myn vader beweerde, dal Levallois een troUche kerel was, die, zooals allen, welke van niets lot iels kwamen, vergat, dal zyn vader een arme dorpskleer- makcr geweest was. Die weinig chrislelyke opmerking, ofschoon mis schien veel waers bevattende, troostte my niet over de vernederende afwyzing. Ik zou zoo gaurne ge werkt hebben in die prachtige werkplaels, meteen ruim uitzicht op vele schcuno huizon, den schouw burg. de bank en eene monumentale fontein tervvyl acn den horizon zich een lieflyk groen landschap vnrtoondc. Nog twee andere voorname kleermakers ontvingen ons niet heter dan de lieer Levallois, zoodal myn vader, die zich licht ontmoedigen liet, my op onte vreden loou toevoegde Ik voor my heb cr meer dan genoeg van ik moet naer myn werk, gy Kunt dus alleen naer dc overige kleermakers der stad gaen, en zeil uw woord doeu. Ik geef myne goedkeuring acn allo voorwoor den, die gy maken zulthoud slechts in het oog, dal ik uw patroon geen cent geven kan, en dal ge binnen twee jaren in staet mooi zyn, in uw eigen onderhoud le voorzien. Ik nam liet besluit, naer den heer Ménager, tc gaen, een kleermaker, met wiens zoon ik by meester tingen, gepaerÜ met liet stamelen van den verheven Naem Jezus en der zoele namen Maria en Joseph, blyven voor eeuwig geprent in hel hert der kinderen. En wanneer de tyd gekomen is, dan moet gy, beminde ouders, aen uwe kinderen een aen uwen maelscliappclykcn stand passend onder- wys geven of doen geven, altyd indachtig zynde bet woord der Pauzen /Jt onwetend heid is de moeder aller ondeugden. Kiest de beste school uil, dit is, deze welke liet geloof en de zeden volkomen beschut. Wy zyn bet niet die gezegd hebben, dat de lucht 'der school godsdienstig moet zyn deze zoo gegronde ou zoo belangvolle woorden zyn aen de overtui ging van we rel dsche persoon en ontrukt. Neen, bel is niet geoorloofd uwe koslbaersle schat ten le vertrouwen aen eene school waer dc godsdienst met al de hem toekomende eer niet omringd is. Zoohaest eene school gevacrlyk wordt voor geloof of zeden, leidt er uwe kin deren niet heen. Zoudt gy hen willen leiden naer eene plaets waer de typhus of de nokziek- te heersebt Niemand handelt zoo ja, op liet eerste gerucht dat eene besmeltelyke ziekte in een buis is gedrongen, haest men zich zyn kind er uit le trekken opdat hel de kiem der kwael niet kryge cn een uitzinnige vader zou zyn geliefd kind in een goddeloos of onzede- lyk gesticht willen luien Hy zou zvne ziel aen eene zekere dood willen bloedslellen Eilaes men handelt soms alzoo no ouzo dagen, en later, wanneer bet ongeloof zich van den geest des kinds heelt meester gc- mnckt, wanneer liet bederf zyn bert heeft besmet, dan weent men, dan beklaegt men de bedrevene onvoorzichtigheid. O chrislcnc ouders! Ziet onze vrees en angstvoor uwe beminde kinderen Wy welen maer al te wel boe dal velen hunne ziel verloren kobben in eene slechte school. Eene nieuwe verplichting begint wanneer de tyd der opvoeding vervlogen is. De ouders moeten alsdan de eerste stappen hunner kin deren in de wereld leiden, want aen den inging slael de engel des goeds en naest hem de engel dos kwaeds, die de lael van zynen tegenstrever namaekt. Daar bevinden zich de aciilimtgers der geheime" genootschappen, zoo dikwyls veroordeeld door de Kerk en onlangs nog door den H. Vader Pius IXdaar ook bevinden zich de onkuiscliaerds, de beder vers, de bespotters, door den koninklyken profeet afgeschetst, wier keel een open graf is, wier mond vol is van verwensehing en bitterheid'. Vermaent dus uwe kinderen, verwydert ben van alle gevaren en fact lien later vry in den keus van eenen slact. Maer somlyds gebeurt hel dat het slecht gedrag eens kinds liet bert der ouders be droeft. Het is bun niet genoeg daerover le wecncn de Apostel zegt hun die te bestraffen en le kastyden volgens den llcer. Hedendaags is de macht der ouders veel verzwakt door bewceulyke gebruiken en zelfs door de burgerlyke weiten, maer noch de wet der menschen noch de gewoonten kunnen dc wet des Hemels afschaffen. Nu, bet is van God zeiven, beminde ouders, dat uw plicht komt van uwe kinderen le bestraffen. Vcrwiltigd dan uw wederspannig kind met even veel Pliilippon had ter school gegacn. Ik werd zeer vricndelyk door dun heer Ménager ontvangen, en wy waren op het punt het mot elkan der eens te worden, toen ik hem zcide, dal ik Zon en feestdagen vry woiischlc hebbrn. Waeraen denkt ge toch, kind Viert gv den zondag nog Dat is volstrekt geen gebruik meer. Evenals alle knechts, zult ge den Maendagmorgeu, oii zelfs, hy verkiezing, gelyk do inceslcn, don ganschen Maendag ivryhcltben. Maer zondags moet or liet vly- tigst op den winkel gewerkt worden, omdat cr dan hel meest tc doen is. Op een klein verschil nu, moest ik by den hoer Grosbois en nog zes andere kleermakers hetzelfde vernemen. Alleen hy den heer Vallede zou ik op myno voorwoorden aengenomen zyn, doch deze had onge lukkig zeer weinig wcik bovendien was hy oud, cn had gecue andere hulp op zyn winkel dan zyne vrouw. Ik had dacr dus niets kiinnen uitrichten, dan dc draden voor dit eerwaardig pacr in te stoken, do groente voor hel huishouden selioon te maken, en boodschappen le doen. Geheel ontmoedigd keerde ik huiswaerts, zonder hoop, in myne geboortestad ecu Kleermaker le vinden, die my als lecijongen, op mync condities, aennemen wilde Gy moet l zelf welen, zeide myn vader, maer vóór hel einde dor week moet ge eene plaets gevonden hebben. De hoekbiiulery gaet tegenwoor dig slap, alles wordt sehaudelvk duer, en hel zal my nog moeite genoeg kosten," u in twee leerjaren den Kost te geven. Kom, zeide myne stiefmoeder, die gecne kleine verbeelding van zich zelve had, ik zie wel, dat ik cr my néér mcê moet bemoeien. Niet later dan morgen ga ik naer mevrouw Sauvage, de vrouw van dien ryken fabrikant, die acn liet hoofd stacl van hot groole huis der e Honderdduizend paletots. A ida is myne oude vriendin van dc kostschool, die bly zal zyn my weer te zien, cn my gaerne ecu dienst zal bewyzen. (wordt voortcezec).

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1876 | | pagina 1