ÏZEREK WEG.— VERTREKUREN l'IT AELST S.
DE VÖLGË.VDE STATIEF:
PL A EC, DER I 'LIEGEN.
GERUIT DE LEERJONGEN-
PendurmonJe. 4-5S 6-! n 8-iS 12 25 3-06 6-49 9.55
Lokcrco. 4-58 6-5'» 8-48 12-25 3-60 6-22
Nechclen. 4-581 6 501 7-19u 8-1 id Exp. t'2"3®kl. il-53rf
4-04d Esp. 1° 2e 3e kl. 2-5' d 3-06/ 6 Old C-4'7
13-G4d Exp. I" 2® 3' kl.
ADlvv. 4-581 6-50/ 7-1 9d 8-12d Ex?, 1® 2* 3* kl. l-04dExp.
4<" 2' 3» kl. 2-30d 3 061 G-U4rfG-4i 1 10 (I4d Cxp.
1® -2® 3* kl.
Brussel,langs Denderleeuw..5 52E. 7-19 7-50 8-I2E. ic 2° 3®
kl. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® k 1.2-50 5- l8Lxp. 1® 2® 3® kl.
6-04 8-49 9-! 9 lfi-04 Fxp. i® 2* 3° kl.
Leuven, Thionen, Luik.Vervicrs 4-58/ 53d 6-50/ en 8-1 -2d
Fxp. i®2°3® IJ. 7-M'd 9-2 Vd (11-83.1 lol Leuven)!-04d i
Exp. 1° 2® 3° kl. 2-5' d 5-l8d Exp. le2®3® kl. 6-04d 8-49d j
40-04 E.\p 3 kl
Gent, (5 00 's vryd.) 7-59Et"2'3«k 8-4! 8-59 12 22 12-40
3-26 3-51 en 5-00 E. 1*2" 3' kl. 6-12 6-40 8 29 Exp.
I® 2* 3® IJ. 9 36.
Drugge, Oostende 7 M Exp 1® 2'3" 1.1 8-41 S 59 12-22
42-40 3 51 en 5-33 E 2® 3® kl. 6-40
Ooormk, Mouscron, Kortrvk, Rvssel (langs Caul8 il
12 22 12-40 3-26 3-51 Exp G-12 6-46
Doom. Mouse. Korlrvk, Kvss. (luwjs Alh) b-'D 7-59 11 53
5-52 04
Xinove. Gecracrdsbcrpen. Less
11-53 2-50 5-52 6 04 9-09
Bergen, Quicvrain 6-00 8-12 7
Enghicn Bi nine, Manage, Chnrlei
bergen 0 00 (-00 11 -53 2-50
All) 6-00 7 50 8-12
'étiiv n laio.
04
5-52 6-04
s Geënterd
(4) Nota. De leller beleekenl langs Temonde cn de letter d langs Denderlecn
KAER AEÏ.ST l'IT I
Alh 6 49 10.30 4 40 4 2) 7.5S 9.12
Anlw. 5.39 9.5 i 10.50 E. 2® 3" kl. 12-30 3-15 E. 1*2»
3® kl. 4-33 4.45 5.M» 6.50 E. I®2° T- iJ.
Brussel 7.2 j E.l'2'3®kl. 7 2'i8 14 11.06 II 53 2.103.12
en 4.57 E 4*2" 3® kl.5.00 5 53 C. I' 2* 3® kl 8.20
IlerulermOnde 7.18 9.45 41.34 2.25 5.27 8 -23 10.47
Geeraerdsliergen 7.-27 41.08 2.18 4.58 8.33 9.60
Geul 5.12E 6 32 7.39 E 1® 2®3*kl. 8.25 P.79 12.3! E
I' i' 3" IJ. 4.55 4 42 E 1.2.1. kl. 5.09 8.09 8.14
9.31 Exp. 1®2°3®IJ.
Lessen 7.09 10.50 2 00 4.40 8 18 9 32
I.o Keren 6.40 9.00 10.57 1.49 4 50 7.50
Niuovo 7 53 II 36 2 46 5.26 9.04 40.18
OOKlendo 4 10E 6.2-li I 2 3 kl. 0.25 9.00 11.55 2.43
3 22 El® i' 3° kl. 6.04 8.10 Exp.
l'IT CeST NAER
Mooitzeclr. SoMcgrm, Gccracrdh., Enghicn, Braini-ls-
Comle 5.52 8.122 8.5,8 11.13 2.20 5 37 6.59
ut cekraerdsbergek naer
Maria I ;erde. Sotlcgem, Moortzcele en Gent, 5 43 7.24
9 54 11.59 2.59 5.00 5.50E 8.31
uit Denderleeuw kaep
j llae'lcrl, Bursl. Ilerzele, Soileg. Andi-fincrd», Ansegoo*,
Kortryk, 6.17 O.OO 9.01 12.5.7 fi.i.9 7.20
üit Sotit.gkm naer
A el si, (5.45 's Zalcrd.) 7.49 i2<6 1.28 5.00 7.18
irr Antwf.iipkn nai".n Sr. Nikoi.aes, Lokeren en Grnt
ü.Oü 7.13 8.50 1 50 2.1.3 3.45 6 33 0 00
üit Gent naer Lokkken, Sr. Nikoi.aes kn Antwerpen
4.25 7.00 9.25 D'.SO 2 10 5.25 7.05 6.00
ABÖNKEMENTPRYS6 FRAMES 'S JAKRS. l)e iiischryving eindigt niet 51 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel
AFLST, 6 35EI I.S7G.
Oiidei dezen titel brengt onze confrater,deGazelte
van Kortrykons een artikel mee, waerin onze
hedendaegsche libei haters op eene meester-
lykewyze worden afgeschetst. Met waer ge
noegen deelen \vy dit artikel onze geëerde
lezercn mee, cn hopen dat onze geachte con
frater, welke ten andere aen zynen eersten
proef niet is, ons dit genoegen nog zal ver
schaffen.
\Yy laten dus bet woord aen onzen confrater
Sedert vyfiig jaren is er over Europa ecne
plaeg gekomen, die wel -geijkt aen eene der
plagen van het oude Egyptenland. Die ploeg is
besmeitelyk en afschuvvelyk zy bederll en
vernielt ui de levende deelen van de maet-
achappy, den Godsdienst, liet Geloof, de zeden,
de wellen, de politieke en sociale instellingen,
hel gc:'ag en dc onderwerping, eigendom cn
voorspoed.
De bcdorvene nest waer uil al die vernie
lende vliegen voortkomen, is de vryheid der
drukpers, 't is te zeggen, tlie verpestende en
noodlottige vryheid van 1789, van alles te
drukken, slecht en goed, cn die eigeiilyk de
vryheid is van leugentael, bedrog, laster, eer-
roovcry de vryheid van God te lasteren, te
verfoeien en ie beschimpen de religie uil te
jouwen de priesters mei slyk le besmeuren
met al wat eerlyk en deugdzaem is den spot
te dryven. (i).
En al die vuile en eerlooze vliegen zyn de
dui/endc en duizende gazetten, die eiken dag,
's morgends en 's avonds, overal rond fladde
ren, in buizen cn werkwinkels, groote hotels
en kleine vuilkoljes, cercles en cafés, statiën
en leeszalen, op de markten, straten, wegen,
in steden en dorpen, overal.
Die vliegen zyn van alle soorten en grootten.
Er zyn vuile vliegen die door haren aerd en
constitutie vuil zyn, zich met vuile zaken bezig
houden, en, uit goeste en voorkeus, gaen zit
ten oplibc-rale feuilletons.
Er zyn vliegen dm ronken en brommen, en
zingen en klingen, cn leven en beslag houden,
maer die dreunen als ydele tonnen, en gebor-
slcne trommels.
Er zyn geweldige, oploopende, wreedaerdige
vliegen, die dorst hebben nacr bloed, naer
zonneslagen cn stokslagen, spontauèité fou-
drouaiile, en die ronken Hou Iiou houa
bas Malou
Er zyn bevallige, gepinte en gepluimde vlie
gen, met een masker of blanketsel op liacr
acngezielit, die maer fladderen in lusthoven,
op kovkebrood en /7i/;amandels'l zyn elegante,
vreedzame en onnoozele vliegen, die maer
vragen om op wacht ie zitten op den top van
uwen neus, om u te beschermen tegen de
eleiicalen.
Er zyn vliegen die steken en stralen open-
lyk, zonder haer slrael. te verduiken.
(1) Onze geëerde confrater zal liet ons niet ten kwade dui
den, hopen wy, dat wy bovengemelde vryheid van leugen,
bedrog, eerroovery, enz. niet aenzien als eene vryheid maer
wel als een misbruik der vryheid van drukpers.
Eene schets uil het Paryzcr Volksleven.
124® VERVOLG ZIE ONS VORIG NIMMER.
E3c ft'ncld of do Pen. JóSnria'» ziekte.
Indien dc heer Mcchin een paer dagen langer
gebleven ware, zou ik zyn ra cd over etne bclaug-
ryko zatk ingowonnen hebben. Nauwelyks w?s by
vertrokken, of de heer Sauvage bood my by hem
do plaels van boekhouder aen, die inlussehen door
do dood van den heer Gram opengevallen was.
Lnclslgcncemde bad my uil welwillendheid ccnige
lessen gpgoven, zoodal boekhouden voor my geen
geheim meer was ik kon de handelsregisters zoo
goed houden, als schacr en naeld. Het salaris van
den lieer Gram bedroeg niet meer dan hel. myne,
maer de arbeid was veel aengonamer en rustiger.
Ik verbeeldde my reeds, hoe heerlyk ik ziiten zou
in dat eenzaem kantoortje, in vergelylting van dien
grooten, vvoeligen werkwinkel, waerin ik myne
dagen moest slylen Misschien was ik echter ook
zou niet onbewust van den voorrang, dien de een
voudigste schryver boven een kleermaker beeft,
ik was dan ook op het-punt den voorslag aen te
nemen, toen ik op het denkbeeld kwam, den lieer
Sauvage eerst nog om ecnigc uren van overweging
te verzoeken
Dc verslniidclyke vermogens van myn vader waren
inlussehen dermate achlcruilgegaen, dal ik hem
geen racd kon vragen Ik nam dus nivnc toevlucht
tot den lieer Maurcille, den sehrynwerker, by wiens
racd ik mv allyd goed bevonden had en deze was
van gevoelen, dal ik de naeld niet voor de pen moest
laten varen.
Praci my niet van die broodscbryvers, 'l is
net armoedigste bacnlje, dal men zich voorstellen
Er zyn er andere, fyn cn teer, en flauw van
constitutie, die niet te hard mogen stekken,
want zy zouden met ééne steel;, liacr slrael
verliezen cn sterven die bygevolg voorzichtig
zyn, niet le veel in 't aengexicht te vliegen der
onparlydige liberalen, die een weinig zeem aen
de punt van haer slrael slryken, cn die dan
laflmrlig, van achter, in bet doakcr stralen en
aenranden al wal heilig, groot, heldliaflig,
eerlyk cn waer is.
Zy zyn alle van de zelfdefamilie: roode, groene,
gele, zwarte, vergulde. L);i lafste zyn ze een
weinig alleJodeverguldsel, zooals belgene
dal ligt op den rugge van de Jodegazelle van
Brussel, üismarck's-verguldselziet op den
rugge van zekere dwaze schoenpoetser, en op
de muts van meest al de liberale gazellen die
cencn duitschen galon dragen er is nog Örle-
ansch verguldsel, Spaenscli verguldsel, ltali-
aeusch verguldsel enz., enz. (2).
Al die vliegen van versctiillige kleuren Jieb-
ben alle eentvvat dal haer eigen is.
Zy zyn allen dwaes, onwetend, ongeleerd, en
ronken van de meeste zaken als blinden van
de kleuren en koppig daerby om de waerhgid
te loochenen en weg te stooten.
Zy weten de eerste letter van haren calhe-
cismus niet
Zy veranderen van opinie gelyk van frak, en
draeien naer alle winden
Zy verdedigen de brutale macht legen liet
recht
Zy stryken met iever de mauw en poetsen
met heldhaftigheid de botten van groote van
en kleine, inlandsche en buiieiilandschc
dwinglanden
Zy zyn moedig cn dapper tegen cencn ge
vallen en overwonnen vyand
Zy kruipen eerloos lot in de geheimen van
liet huiselyk leven
Zy hebben een' zekeren natuerdrift, om Kerk
en Paus cn priesters, en al wat catholyk is, te
beschimpen cn te beslyken
Zy willen de vryheid voor allen, maer niet
voor de clericalen deze mogen zicli slil hou
den. en 'tevreden zyn van geene stokslagen le
voelen hagelen op bunnen rug.
pit is voorwaer eene afschuwelyke pest
Wie zal er ons van verlossen, vraegl de con
frater en wy zullen hem antwoorden
De ware vaderlanders, die liet behoud van
hunne instellingen, zoo sloflclyk als zede-
lyke,willen handhaven.
De ware calholyke-ii die aulaer en troon
rechtzinniglyk zullen onderschragen, cn, des
noods, vuist en elleboog zuilen gebruiken om
derzeher afbrekers, en verwoesters te be
kampen en machteloos le maken.
Eu hoe zullen de ware vaderlanders en ware
catholyken du doen
Door hunne krachtdadigheid cn ondersteu
ning van alles wat goed is
Door hunne eensgezindheid om in de kie
zingen trclïelyke cn godsdienstminnende per-
soonen met een mandaet le verecren
(2) Onze geachte confrater beeft nog eene walgclyke snort
van vliegen, namelyk de vosse peerden vlieg, baren óf (baras),
vergelen. Dit vuil ongediert dwareli, op zekere (y.len des
jaers, op de lastdieren néér en zuigt er zich zoo"vol: bloed op,
dat het er eindclyk dood afvalt, juist als zekere liberal® eer-
en reputaticroovcrs die eindelyk onder den volksvlock cn de
algemecnc verachting beznyken.
kan Die hoeren zyn deftig in 't zwart gekleed, en
hebben geen zout in de pap. Ik ken eene massa
boekhouders, kantoorbedienden, dcurwnerders cn
notarisklerken, die dagelvks hunne nikt beniorsle
nagels afknagen, uit louler spyt, van bel noJeiig,
doch winstgevend handwerk huns vaders te hebben
laten varen. Een werkman kan een kiel acnlrekki-n,
en desnoods zelf zyn poije koken maer een penue-
likker, neen, die moet altvd z,n fatsoen houden.
Proucurcur Morizol wilde eens Victor op zyn
kantoor nemen. 't Is een goed Boontje, vader
Maurcille, zeiuc liy.
Dat is ic zeggen, een goed kauskc voor u,
procureur, antwoordde ik, om voor een kleine
tachtig franken 111 dc maeiul oen Hinken, vluggen,
werkzamen jongen le hebben, die al uw sclirvfwerk
doel, en do boodschappen van mevrouw nog op Hen
koop toe. Neen, ik doe Victor liever op ecu ambacht
dsn is liy spoedig ecu knop werkman, die veel inccr
geld verdient dan oen eerste klerk of een deurwaar
der vierde klasse op hun ouden dag.
De heer Morizol antwoordde ui' Is, omdat cr
niets le antwoorden viel, en gaf ecne vvyle later
hetzelfde posljc aen den 20011 zyncr oude "keuken
meid. Hel blyft nog allyd do vraeg, or liy dal kind
niet een beleren dienst bewezen had, zoo by hel,
gelyk zyn vader, tuinman gelaten had. Neen,
waerlyk, men moest hel schryversambl alleen aen
vrouwen, gebochelden, kreupelen en andere suk
kelacrs overlaten. Hoeveel Bood de heer Sauvage
u om zyn hoek le houden
Honderd franken per inaend, mynheer Mau-
reillc.
Dat is hut loon van een kleermakersknecht,
meer nietgy zult binnen eenigc jaren aenmcrkelyk
meer verdienen, vooral wanneer ge oppassend èn
werkzaem blyft, en eens voor eigen rekening gacl
werken. Op zoo een kantoor, daercnlcgen, blyft gy
uw bcele leven een papierkrabbcr. Ik kan my echter
vergissen, jongen daerom, spreek er nog eens met
Door hunnen hinkenden iever om alles was li-
berael, god- en zedeloos is aen den schandpael
te hechten en den volke aen te klagen
Eindelyk door liet goed voorbeeld en hel
gebed lot den Allerhoogste» van wien alleen
zy alles te verwachten hebben.
LIBERALE BRSJK-KSB*.
Het artikel nopens de hoedanigheden, de
eigenschappen en poogingen van nel Itberalis-
mus, in uw nummer \an 10*" der vcrledcne
maand April medegedeeld, heeft mijnde vol
gende overwegingen Ic binnen gebiecht, over
de slechte drukpers. Maar vooraleer lol mijn
hoofdpunt te komen, zal ik zeggen, dat onge
twijfeld het Vei boud van Aalst, in zijnen ge
weldigen haat logen al wat godsdienstig en
goed is, geenzins zal nalaten, volgens zijne
oude gewoonte, aan zijne dungezaaide lezers
op le disschen, dat de 'geestelijkheid legen de
lezing is der liberale dag- en weekbladen om
dat de mensélien, waaronder wel bijzonderlijk
de landsman, de waarheid niet kennen zou
den juist alsof de liberale gazetten de eenige
waarachtige cn geloofbare waren, daar zij
nogthans al de gebeurtenissen, al de historiën
die meer of min dienen kunnen om de pries
ters cn de godsdienstige persooucu hatelijk
te maken, al de feiten waaruit er verergernis
Kan getrokken worden, gretig opzoeken, in
T lang en in 'l breed verlui Ion, vergi ooien,
verdraaien, vervalschen en zelfs uil den duim
zuigen.
Van honderd zulke geschiedenissen die
rondloopen door dc gehoede liberale drukpers,
zijn negen en negentig volstrekt valsch, en
worden door de katholieke dagbladeren gelo-
genstraft. Denkt nogthans niet dat de liberale
dag- en weekbladeren de logenstraffing zullen
overnemen. Verre van daar; zij schrijven
maar altijd voort, juist alsof dc gebeurtenis
gegrond ware, en alzoo hekomen zij hun doel,
welk is de II. Kerk, 't Priesterdom, den Gods
dienst verachtelijk te maken. Zij liegen,welen-
de dat zij liegen, volgens den raad van hunnen
aartsvader in goddeloosheid. Immers zoo
schreef Voltaire den 21 October 1756 naar
ThiriotDe leugen is maar slecht als zij
a ons nadcelig is zij is eene allergrootste
deugd als zij ons goed doet. Zij is op die
manier deugdzamer dan ooit. Gij moet iie
gen gelijk een duivelniet voor eenen lijd,
n maar stout cn altijd liegt, vrienden, liegt,
c ik zal liet ook doen, cr zal toch iets van
geloofd worden.
Ja, als de katholieke priesters, zegt ergens
een geleerde schrijver van onzen.lijd, op den
predikstoel aan de gcloovige voorhouden dat
deze die tot nu toe nog eenige godsdiens
tige plichten kwijlen, zulks maar doen legen
dank en eigenó overtuiging
Als onze Priesters, zegt hij, in hunne onder
richtingen houden slaan dal er onder de libe
ralen die Ier kerk komen vele Judassen zijn
Als zij beweren dal de strijd tussclien de
Kerk en helliheralismus geen politieke strijd is;
Als zij zeggen dat Iscl verschil, bestaande
tussclien de liberalen en de katholieken een
ccn ander over.
Myn biechtvader was van hetzelfde gevoelen a's
de heer Maurcille, zoodat il; myn patroon reeds d. 11
volgenden dag voor zyn nenbed ging bedanken, eft
hem zei-Ie. dat il; liever Kleermaker bleef.
Wellicht heli- ge gelyk. jongen, antwoord :e
liydie kleine kautoorposljcs zyn cigenlyk niet
veel wacrd, cn Ik hhc'i op den ducr nicer bezwaren
dan men nenvaekclyk mcenen zou.
Myn patroon lir.d dc goedheid er by te voegen,
dal by tevreden over my was. en bereid, niy 111 het
goede werk, om myne (.omlie te onderhouden, zoo
veel inogelyk lerzyde le slacn. Dacrop bood hv mv
de placis van secretaris der i« Weldadigheid aen,
een genootschap van ouderlingen bysiaud, dat den
heer Sauvage tot voorzillpr.cn iiyna aile kleermakers
en schoenmakers der slad lot medeleden lolde. Aan
dit secretarisschap was, wel is waer, dc gehecle
vcrantwoordclykheid, maer levens eer; inkomen van
twee honderd vyfiig franken verhonden.
Ik heb dadelylc aen 11 gedacht, zcide myn
palroon, <1 en nog minder om uwe schoone hand
van schryven, dan wel 0111 uwe hraefhcid on uwe
godsdienstige gevoelensuw voorganger cn de
pè.nniiigmccs'.cr zyn dcrwyzo builen hun hoekje
gegaen, dat ik hen heel goed aen dc correclioncele
politie had kunnen overleveren, maer ik heb hen
liever van hun post ontzet, cn hun onlslog als mede
lid i-gediond.
Ik danste den lieer Sauvage van gagscber harle,
en beloofde hem, dal hy zich nooit over hel my
geschonken vertrouwen 'zou le beklagen hebben.
Deze verdubbeling van inkomen kwam my spoedig
zeer ter stade eenige dagen daerna werd myne
zuster Marie cevacrlyk zien, zoo zelfs, dal dc dokier
my niel verheelde, dat haer leven in gcvacr was
Ook voegde hy er by. dal de oppassing van juffrouw
Benoil, hoe zorgvuldig ook, niel locreikcr.d was,
daer hel goede mcnscb te weinig verstand en over
leg had zoodal de zieke ten minste voor dry weken
f verschil van religie is, ecne kwestie van
i Godsdienst, wal hoort men
Men beschuldigt de predikanten van over-
drevenheïd en laster, men beweert dat zij,
onder liet voorwendsel van Godsdienst, tijde
lijke belangen verdedigen. 'T is al polilick,
zegt men.
Ha 't is al politiek mocïite liet slechts al
politiek zijn Nu wel, 't is politiek als gij liet
zoo noemen wilt. Geen twist over een woord
maar alzoo is geheel dc Godsdienst eene zaak
van politiek. Onder de politiek, waarvan gij
spreken will, ligt geheel liet bestaan van Kerk,
van ziel, van Godsdienst, van zaligheid, van
eeuwigheid, van Got!. De maatschappelijke,
de zedelijke, de godsdienstige, de eeuwige
belangen,'t is dan al politiek? Al wat hoog,
edel, eeuwig is.'l is dan al politiek O! gi
vuige liberale leugenaars die gij zijl! Is het
alzoo dat gij de mensohen tracht om den luin
te leiden, het zal niet pakken. Vele stedelin
gen noch ook de landsmans zijn toch niet
dom, gij moogt cr zeker van zijn.
Ja, lieve lezers, wat de liberale gazellen
betreft, daarover valt veel te zeggen, doch om
niet te veel wijdloopig te zijn, wil ik mij voor
heden bepalen hij hel volgende, getrokken uil
den bierliooger gemclden schrijver.
Men kent de liberale gazellen, zegt hij.
Haar getal is zeer groot. Er is bijna geene
ééne stad, hoe klein ook, of zij heeft eer. blad
ten dienste van de liberale denkwijze. Men
vindt er van alle formaat en van alle prijzen
vele zelfs worden gratis uitgedeeld. Weinige
ijzerenxveg-statieii zijn er waar u geen liberaal
dag- of weekblad onder den neus gesteken
wordt.
Van al deze gazellen, de eerste tot de
laatste, in geheel de uitgestrektheid des lands,
is er niet ééne die den 001 log niet voert legen
den Godsdienstige!) invloed der H. Kerk. Alle
randen den katholieken Godsdienst aan, be-
dektelijk of openlijk, hel zij in zijne leerstuk
ken, zijne bewijsredenen, zijne uitwendige
bestiering, zijn opperhoofd, den Paus, of zijne
dienaars, het zij in zijne zcdelcer, zijne regel
tucht of zijne oefeningen.
Een goede katholiek, die nooit een slechte
gazet in zijn hand neemt, kan niel vatten hoe
ver de goddeloosheid der liberale drukpers
gaat. Niel alleenlijk het ccn of liet ander ge
loofspunt is erin bestreden, maar de persoon
zelf van onzen Goddelijken Zaligmaker is op
de ongeboiidendsle wijze gehoond en door de
modder gesleept. Om een staaltje te hebben
van die ongehoorde godslastering, zie wal de
Toekomst van IJpercn in haar nummer van
den 19 September 1875 schrijft, sprekende
van het zoo schoon mirakel van Cana, waar de
Zaligmaker het water in wijn veranderde:
Weet gij niet dat diezelfde mensch
(Jesus-Cliristus, de Zoon van den levenden
God, is dan maar een enkel mensch 1 en welk
mensch gij zult hooien!) i;i de bruiloft
van Cana een rondeke meêsprong en wan-
neer a! het volk dronken was cn nog drank
vroeg, hij kruiken deed vullen met klaar
water, er iets in wierp, zoo als bois de
a Champêche, binst dat niemand zulks zag, dat
hij zei!' rond schonk en baas speelde binst
eene ervaren ziekenoppaster behoefde.
Dot zal eene kostbare geschiedenis voor u
worden, goede vriend, zcide dc doktor, ccn be
scheiden blik in hel armoedige vertrek r-iciulc
misschien dee dl gv verstandiger, uwe zuster nacr
het gasthuis Ic doen brengen daer heeft zy betere
oppassing, cn ik zal cr haer zelf zoo goed inogelyk
verzorgen.
Ik gevoelde my dooi dit voorstel gekrenkt, liel cr
echter niets van blyken, lu dankte den heer Jnlien,
en zcide hem, dal ik hoop had, myne zuster le huis
bchoorlyk le kunnen verzorgen.
Gedurende dry maenden bleef de toestand van
Marie lusscbcn leven cn dood. Dag en nacht moesi
ik dus werken, en mv verscheidene ontberingen
getroosten, om in hel noodigc le kunnen voorzien.
Ik deed zulks mei liefde, wanl ik hield veel van
myne zusier, vooral van Marie, die myne lieveling
was. en geloof ook, dat zy my boven alles ter wereld
liefhad. Wal heb ik menig ucr aen haer ziekbed
doorgebrac'.it. Mei bare bami in do myne, bouwden
wy duizenden luchlkasleelen, cn verzekerde ik haur
voortdurend, dal zy spoedig beter zou zyn. Ofschoon
zeer godvruchtig cn aen Gods heiligen wil over
gegeven, vreesde het jonge meisje de dood, en ver
langde zy vurig naer hare genezing.
Opeen schoone» Junimorgen zeide dokter Julieu
lot my
Vriend, ik weet, dal py ccn goed Christen
zytga naer de H. Mis, om God te danken, wanl
uwe zuster is builen gcvacr. Aen u is zy hare gene
zing verschuldigd, want zondere uwe menigvuldige
(cedero zorgen, zóu zy bezweken zyn. Ik geloof wel,
dat de oude dokter Juüen ook geen kwaed aen dit
berst'I heeft gcdacn, vei volgde hy, met zelfvol
doening zich de handen vvryvende. Maer zelden
komt men de ziekte, die uwe zusier doorstaen heeft,
te boven. Gelooft gy wel, dal er op de tien persoo-
nen, door deze kwael acngelasl, aebt of negen ster
ven Dank dus God van bade, want ik ben van het
dat de gefopte dronkaards uitriepen Mi-ne-
keiMirakel
Die poetsspeler (7.00 noemt die walge
lijke godslasteraar den aanbiddeüjken God-
Menscli1 vergeestigdo nog hel volk.
't Is jammer dat hij 7.00 ongelukkig aan
t zijne dood gekomen is
De geachte schrijver en wij ook vragen de»
lezer vergiffenis voor dc aanhaling van /ullc
eene afgrijslijke godslastering. Ze is alleenlijk
hier uitgeschreven om aan de eenvoudige
katholieken te loonen dal al hetgene de pries
ters prediken over de goddeloosheid van da
liberale dag- eri weekbladeren, nog ver bene
den de waarheid is.
Waarlijk de losbandige goddeloosheid en de
verbeestende valscblieid der liberale drukpers
kennen geene palen. Hetgene ik vind in de
Toekomst van IJperen, zegt gemelde schrijver,
ontmoet ik in vele andere ongodsdienstige
gazellen. Alle zijn gelijk. Alle vinden uit of
verspreiden schandelijke historiën ten laste
der geestelijkheid
Zij eigenen aan de priesters gevoelens e#
inzichten toe die dezen geheel vreemd zijn
Zij geven gelijk aan dc vervolgers der If.
Kerk, cn ongelijk aan de vervolgde katholiek»
Bisschoppen en priesters
Zij schrijven legen de katholieke werken
den Sl-Dicieispentiing, de voortplanting ues
Gcloofs, de II. Kindsheid, enz.;
Zij geven deze werken uit als aflroggelarij,
als uihiiidscls van de priesters om g-Md le
slaan en de kieskosten tc dekken.
Er is zeker niet éér. liberaal blad, dat niet
geschreven heeft tegen don Pauslijken Om
zendbrief van 1864. Alle maken de godvruch
tigheid belachelijk en doen ze aanzien als
kwezelarij alle staan voor cn verdedigen de
zedebedervende vermaken, zooals ontuchtige
looiicclspelcn, dansvergaderingen, enz., enz.
Zoo wy reeds herhaalde malen gezeid heb
ben, maakt dë lezing van zulke gazetten nood-
zakclyk beween baren indruk en verflauwt het
geloof, vermindert den eerbied voor hel gees
telijk gezag en bereidt den geest en liet hert
van den lozer tol afval.
Immers ccn liberaal dag- of weekblad, waar
aan men eene inschrijving neemt is als een
vriend die dageiyksch het huis binnen komt,
een ucr lang zijne leering komt prijzen en al
tijd met aandacht aanhoord woidt. De lezer
mort ontwijfelbaar eindigen met de gedachten
en de gevoelens van den schrijver ie aanvaar
den en. indien hy 10; nu loc niet liberaal is.
voorzeker zal hij eindigen met het te worden.
Ook is er niemand die zulke lezingen kan doen
zonder gevaar van geloof en zeden le vei lie
zen. Daarom is het op doodzonde verboden zulke
gazetten te koopen, te aanveerden, rond te
dragen, uil te deelen, te lezen, te bewaren, tc
prijzen, ol aan te raden. Uil is een zwaar ver
bod, spruitende uit de natuurlijke wet en uil
de voorschriften der II. Kerk en, opdat dit
gebod van niemand onbekend zou zijn, hebben
de Bisschoppen van België, in eenen omzend
brief van Augusli 1843, in alle kerken het
zelve doen afkondigen.
gevoelen van Ambroiso Paré Dt; geneesheer hc-elt
cn God geneest.
Veertien dagen later ging ik, met Marie aen den
arm, tul Zy >ag zoo wil nis een doek. cn was 1 ?g
zoo zwak als een riet, dal hy den minsten wind of
schok geknakt wordt. Met hoeveel vertrouw cn
steunde zy op myn arm En wal was ik iroUth en
gelukkig, haer le mogen ondersleunen
Op onze wandchng ontmoetten wy Victor Mau
rcille mei twee zyncr vrienden. In hel voorhygaeu
Boorde ik. dal hy lol hun zeide Z-et. daer is
Deuoll mei zyne zuster hy kan cr zich op beroemen,
haer bel leven te hebben wefirgegeven. zoo voor
beeldig heelt hy haer opgepast. Myne moeder heeft
die juffrouw meermalen in hare ziekte bezocht, maer
zy zegt allyd, dal die genezing een waer wonder is
Ik hield my alsof ik niets hoorde, doch myne
zuster had elk woord opgevangen.
'1 ls waer, wat de heer Maurcillo daer zegt,
Genil, zcide zy. zonder uwo verzorging lag ik
al lang daer ginds onder dc dennen tc rusten.
Dit zeggende, wees het jongo meisje met tnro
wille, kleine hand naer dc hoornen van bel kerkhof,
wier groene toppen door den westenwind zscbijes
hcen-en-vveder bewogen werden.
Hel leven is vol Irgunslcllighedcn. Na dit looneol,
dat my tranen uil dc oogen perslo. kon ik. hv myno
tehuiskomst, my niet van lachen onthouden, Wn ik
myne slielmocdcr ky hare buurvrouw hoordo Bluffen
over al de zorgen en hol verstandig oveil.%\ waer-
mede zy bare dociilor, in weerwil van de'slechte
nidclregelen des geneeshcers, aen de dood ontrukt
had. Van my repte zy in dit gesprek gc-n enke l
woord dal slilzwygen was juist zeur vB.n nd voor
myn gevoel hel was een bewvs, dal ik in ;le gratie
van juffrouw Üonoft vooruit was gegaen, want do
geede vrouw liel anders nooit de gelegenheid voor-
bygaen om jeugdige vrouw.-n, die wvduwnaers roet
een zoou getrouwd hadden, diep le beklagen.
(wordt voortgezet).