51ste Jaer. Zondag, 15 Mei 11177. N° 1601. VOLGENDE STATIËN uit Gent naer VERTREKUREN UIT RE YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER REDEVOERING VAN M. WOESTE. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. V ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3J< bladz.SO cent. Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le» Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.37 6.59 UIT GZERAERDSBERGEN NAER Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele cn Gent, 5.15 7.24 9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer j Haeltert, Burst, Herzele, Sotleg. Audenaerde, ADsegero, Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.45 *s Zaterd.) 7.49 12.OG 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.45 7.15 0.00 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.20 9.20 M.50 2.15 5.25 7.05 0.00 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 NAER AELST UIT Ath 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.12 Anhv. 5.30 9.50 10.50 E. 1' 2® 3e kl. 12-15 3-15 E. 1°2° 3* U..3-33 4.45 5.50 6.50 E. 1*2» 3* kl. Brussel 7.20 E.4®2® 3«kl. 7.25 8.1411.06 11.53 1.55 3.02 en 0.00 E 1*2-3e kl.5.01 5.55 8.00 E, 1*2® 3* kl. 8.20 Dendcrmonde 7.18 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50 Gent 5.07E 6 32 7.39 E 1® 2*3' kl. 8.25 10.59 12.31 E 1® 2" 3" kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 Q 31 R\p 1« 9° 3e kl Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32 Lokeren 6.40 9.00 10.57 1.49 4 50 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18 Oostende 3.50E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00 3.09 El" 2" 3e kl. 6.04 0.00 Exp. Dcndermondc. 4-58 6-50 8-48 12-25 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-58 6-50 8-48 12-25 3-06 6-10 Mechelen. 4-581 6-501 7-l9d 8-12d Exp. 1® 2® 3* kl. )l-53d l-04d Exp. 1® 2* 3* kl. 2-50d 3-061 6-04d 6-401 10-04d Exp. 1® 2e 3® kl. Anlw. 4-581 6-501 7-19(1 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-50d 3-061 6-04d 6-401 10-04d Exp. 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 5-39 E. 7-19 7-50 8-12E. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl. 2-50 5-52 Exp. t® 2® 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-04 Exp. 1' i' 3® kl. Leuven, Tliienen, Luik.Verviers 4-581 5-39d 6-501 cn 8-12d Exp. 1® 2® 3" kl. 7-50d 9-21d (ll-53d lol Leuvcn)l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-5' d O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d 10-04 Exp. 3 kl. (1) Nota De teller 1 beteekent langs Tennonde en d Genl, (5-00 's vryd.) 7-59El®2«3®k 8-41 8-59 12-22 12-40 3-09 3-41 cn Ö-00 E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8-39 E\p. 1® 2® 3® kl. 9-36. Brugge, Oostende. 7-59 Exp. t® 2® 3® kl.G-öO 8-59 12-22 12-40 3 41 en 0-00 E 1® 2® 3® kl. 6-40 Doornvk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gcnd) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 'Exp. *6-12 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11 53 5-52 6-04 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Alli 6-00 7 50 8-12 11-53 2-50 5-52 6 04 9-09 Bergen, Quiévrain 6-00 8-12 7-50 11-53 2-50 5-52 6-04 Enghicn Braiue, Manage, Charlcrov, Narein langs Geeraerds bergen 6 00 (-00 11-53 2-50 5-52 6-04 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 12.30 6 02 elter d langs Denderleeuw. 4'iiiqiic Simei. AELST, !2 MEI 1877. In zitting van Donderdag 3 Mei, heeft de achtbare heer Woeste, onze moedige vertegen woordiger, ter gelegenheid van den redetwist over de kieshervorming, andermael eene rede voering uitgesproken, die de liberale socialisten der linkerzyde nogmaels, doch geweldiger dan voorgaendelyk, heeft doen grollen dacr hy ook den duim beter op de wonde drukte. Het spyl ons deze redevoering gelyk zy uilgesproken werd hier niet te kunnen wedergeven, mact' wy zullen pogen beknoplelyk alles mede te deelen wat M. Woeste heeft gezegd. Ter zake dus M. Woeste begint met le verklaren dat hel wetsontwerp, gelyk het door de midden sek- tie gewyzigd is, aen het dubbel gedacht is ge trouw gebleven, te welen het geheim der stemming te verzekeren en de valsche kiezers uit 't kiezerskorps te verbannen. Mits de voor behoudingen die hy later zal le kennen geven, treedt hy hel wetsontwerp by. Men heeft van verscheidene kanten gezegd, gaet de spreker voort, dat het wetsontwerp het bewys oplevert dat de tegenwoordige wet gevende kamers in haren oorsprong venalscht zyn, en ook dat het als een triomf van 't liberalismus op catholieismus moest aenzien worden. Deze tael is hoogst gevaerlyk zy doet aen de bevolkingen geloovendat de Kamers de uitdrukking van den nalionalen wil niet zyn. Indien zulks de overtuiging des publieks moest wezen, zou dit overaheene diepe op schudding doen onlstaen, welke het algemeen stemrecht zou kuunen voor gevolg hebben, 't geen ons naer de regeeringslooslieid en van daer naer 't despotismus moet leiden. De ach- bare heer Woeste doet opmerken dat liet in bespreking zynde wetsontwerp, de eersie wet 'niet is die tegen het kiesbedrog zal gemaekt worden. In 1867, toen het liberalismus aen 't bewind was, heeft men eene wet tegen het kiesbedrog gemaekt, en alsdan heeft de libera le meerderheid en 't Ministerie nogthans niet aengenomen dat zy met geen regelmatig en wettig mandaet belast waren. Niet alleen van in 1867 maer reeds van in 1861, werd er door de troonrede gevraegd dat het kiesbedrog zou beteugeld worden, en ik herhael, zegt M. Woeste, nooit heeft de liberale meerderheid en het ministerie Frère aengenomen dat de grond zuilen des bewinds geschokt waren. NVat meer is, myne achtbare vrienden en ik, hebben tyderis den redetwist der maend no vember, verklaerd dal wy eene kieshervor ming wilden bytreden, omdat er by onze tegen strevers misbruiken van den ergsten aerd be- statigd worden en dat, ten andere, alle mid delen om het geheim der stemming te verze keren onze denkwyze zouden voordeelig zyn. Er kan dus geene kwestie zyn van eene ont binding der wetgevende kamers, na de stem ming van 't wetsontwerp, gelyk M. Berge het gevraegd heeft ten andere ik geloof dat deze ontbinding slechts gevraegd wordt dan door degenen die er zouden belang by vinden de lieeren Orts en Jamar uit de kamer te verwy- deren. (Gegrol der linkerzyde.) Het wetsontwerp mag ook niet als een ze- geprael van 't liberalismus op 't catliolicismus aenschouwd worden. Errinneren wy ons dal toen het liberalismus eene kieshervorming eischte, het ontegensprekelyk ten doel had de onmiddelyke omverwerping van T ministerie en der meerderheid. En inderdaed, vóór de kiezingen, was er nergens spraek van eene kieshervorming. Na de kiezingen werd niet een misbruik, niet een feil van drukking de rechtbanken aengeldaegd. Men was er niet in gelukt het ministerie door het kiezerskorps omver te werpen en men heeft gepoogd er, door eene kiesbeweging toe te geraken. Ook heeft M. Bara zich wel gewacht een wetsontwerp voor te dragen niettegenslaende hy eene kieshervorming eischte. Hy vraegde ook niet dat er maelregelen zouden genomen worden om de valsche kiezers uil '1 kiezers korps te doen verdwynen en, wanneer de lieer Minister van financien voorstelde eene parlementaire kommissie le benoemen gelast met het bereiden der voorwaerden op de wel ke de kieshervorming zou gescheiden, hebben M. Frère en zyne vrienden onmiddelyk ver klaerd dat zy van die kommissie geen deel wil den maken* Het doel schynt er dus dwars door. Wat men wilde, was eene kiesbeweging doen ontstaen, die de omverwerping van 'l Ministerie zou voor gevolg hebben. Ehwel dit doel heeft men gemist het ministerie en de meerderheid staen recht, en niets doet voorzien dat hunnen val nakend is, wel inte gendeel (liberael geknor.) Kan het wetsontwerp, in zich zelve be schouwd, als een triomf van de strydende ele menten des liberalismus op 't catliolicismus aen zien worden vraegt de achtbare spreker. Wel zeker moet men het wetsontwerp als eene overeenkomst aenschouwen die met de byna eenparigheid zal gestemd worden, doch het is niet min waer, dat er niet één maetregel die tegen de catholvke denkwyze is gericht of wel tot uitsluilelyk voordeel der liberhatery strekt, in geschreven staet. Een zeer meikweerdig deel in den schoot van 't liberalismus vraegt dat de bekwaemheid in de plaels van den cyns gesteld worde. De Iiulépendance Beige stond het voor en zy is alleen niet, want, in 1870, stelden de heer Demeur en 10 zyn er vrienden voor de grondwet in dien zin tewyzigen. Hel schynt my moeilyk te gelooven dal zy op nieuw hel eenige afdoen de middel dat, volgens hen, beslaet, om 't kies bedrog uit te roeien niet zouden voorstellen. Nevens deze grondwellelyke hervorming, was eene andere door een nog merkweerdiger gedeelte onzer tegenstrevers gevraegd, name- lyk, de stemming by alphabetische orde, een waer overlegd schelmstuk, dat voor gevolg zou hebben te beletten dat de buitenkiezers hun stemrecht regelmatig zouden kunnen uitoefe nen. Het wetsontwerp wil van dit stelsel niet. Ik wil niet spreken van de hervorming door M. Allard voorgeslaen, welke zou strekken tot het ontzeggen van 't kiesrecht aen de ongelet- terden. Deze maetregel ontmoet zooveel tegen stand by onze tegenstrevers als by ons. Overi gens het is zeer aerdig een zeker deel burgers het kiesrecht te willen ontzeggen, als men zich zoo hevig verzet heeft tegen het art. van 't eerste wetsontwerp, 't welk voorstelde het kiesrecht van de nieuwe schatplichtigen wat te verschuiven. Onze tegenstrevers eischtcu niet alleen po litieke hervormingen, godsdienstige hervor mingen werden ook vuriglyk gevraegd. - In de laetste kiezing, is de liberale party met het ontplooide vaendel van de onafhanke- lykheid der civiele macht ten stryde getrokken. Dees vaendel kon haer naer den triomf niet leiden, om reden niemand, in ons land,de onaf- hankelykheid der civiele macht bedreigt. Ook toen het liberalismus, na de kiezingen, zag dat de onafhankelykheid der civiele macht hem tot niets gediend had, opende het zyn arsenael van ronkende woorden, en haelde er den volgenden volzin uitom 't publiek ten prooi te werpen, namelyk liet misbruik der heilige zaken Van dit princiep voorlgaende, begonnen eenige soldeniers van T liberalismus godsdien stige hervormingen le bereiden. M. Goblet, die de candidaet van gisteren niet is geweest, maer, volgens belofte, de candidaet van mor gen zal zyn, verklaerde dat men de geestelyke invloeden volstrekt moest beteugelen. Een lid dezer kamer ging verder, M. Le hardi de Beaulieu vraegde dat het stemrecht aen de geestelykheid zou ontzegd worden, 't is te zeggen, dat men haer den stempel van onweerdigheid en infamieop't voorhoofd zou drukken. De Flandre libérale keurde de beide voorstellen goed, doch vondt dat men nog ver der moest ga en. Eb wel, zegt de achtbare spreker, niet een dezer godsdienstige hervormingen zal door het wetsontwerp bekrachtigd worden. Dus noch de grondwettelyke, noch de politieke noch de godsdienstige hervormingen, door de liberhatery voorgeslaen, hebben plaels gevon den in 't* wetsontwerp. Ik ben dus ook niet verwonderd dat zekere gewichtige organen van 't liberalismus, in hunne weinige oogen- blikken van rechtzinnigheid, verklaerd hebben dat het wetsontwerp hen niet bevredigt. De achtbare redenaer bestatigt hier dat de liberhatery door den mond van een lid der kamer, M. Jot hand, in eene vergadering der liberale associatie te Brussel, en door dezen van MM. Gits, in den Antwerpschen gemeente- raed, de voorgestelde kieshervorming eene achteruitkruipende wet, een party akt, een wet van uitzonderingen, beleedigend voor het kiezerskorps der nyverheids- en handelsste den heeft geheelen. De heer Cuylits ging zoo verre de wetgevers te durven uitdagen het artikel in de wet te durven schryven dat het wraken der getuigen afschaft. Eb wel, deze uitdaging is aengenomen ge weest cn het zoo gegispte artikel is in het wetsontwerp geschreven. Men mag dus bevestigen, roept M. Woeste uit, dal het onder alle opzichten, onmogelyk is, te houden staen dat het wetsontwerp, al hoewel een overeenkomst zynde, een zege- prael van 't liberalismus op 't catliolicismus daerstelt. Doch, indien ik het wetsontwerp in zich zel ve onderzoek, gaet M. Woeste voort, zie ik dat hel twee groote reeksen maelregelen be helst, welke altyd door onze calholyke denk- Doch het is enkel een zedelyke invloed, (liberael getier) vrylyk uitgeoefend en vrylyk aengenomen (liberael gegrol). Ja, een zedelyke invloed die op de tydelyke macht niet gesteund is en zich van geene tydelyke macht kan be dienen. Ten andere, dè invloed der geestelyk heid waerover gy klaegt komt voort uit de heerschappy der religie over de zielen. Zoo lang de religie over de zielen zal heerschen, zullen de bevolkingen die voor ons stemmen, ondanks al de maelregelen die gy ter vryma- king des kiezers zult in leven roepen, voor ons blyven stemmen. De achtbare redenaer haelt hier twee voor beden van dien aerd aen die zyn gezegde sta ven. Hy eindigt zyne aenhaling met de liberha- ters te voorzeggen dat de heerschappy, der religie op de volkeren zich meer en meer zal uitbreiden, naer mate hunne aenrandingen tegen het geloof zullen verdubbelen. Het is onloochenbaer, zegt de achtbare spreker, dat er op 't oogenblik, in 't liberale kamp, eene uitgestrekte samenzwering tegen de Kerk, tegen de Religie en tegen de gees telykheid bestaet. In deze kamer maekt men nog onderscheid tusschen de religie en de geestelykheid. De religie wordt geëerbiedigd, maer de geeste lykheid is alle vermaledydingen weerdig Denkt gy, heeren, (liberhaters) dat de religie zal blyven geoefend worden, indien gy de geestelykheid verwydert Denkt gy dat bevol kingen zullen blyven de sermoonen bywoonen, te biecht gaen, hunne kinderen naer den cate chismus zenden indien de priester die tot dit alles noodig is, een voorwerp van verachting wordt Het is onmogelyk het te denken of te zeggen. Ook verduiken uwe schryvelaers van hier buiten het waer doel niet dat zy bereiken wil len. Zy verklaren openlyk dat zy zielen aen de Kerk willen ontrukken. Toen M. Bara er op bofte hier nooit de religie te hebben aenge - rand, zegde hem de Flandre libérale, dat zyne lakliek ellendig was. Niets is zoo onrechtvcerdig dan die gedurige aenrandingen tegen de geestelykheid Als du geestelykheid onverschillig blyftvoor de poli tieke belangen, zegt men haer Gy zyt solda ten van Roomen Integendeel, indien zy er zich meè bemoeit, indien zy van hare grond wettelyke rechten wil gebruik maken, roept men haer toeAchteruit blyft in uwe ker ken Wal zy ook zegge, watzy ook doe, zy heeft altyd ongelyk.... Die houding van 't liberalismus is ondank- bacr. Onze historie bewystdat de geestelykheid altyd ten grooten deele aen de vaderlandsche en verstandelyke ontwikkeling der natie heeft meegewerkt. In 't begin van 't christene tyd- vak, was zy het die onze provinciën uit de barbaerschheid heeft getrokken 't is zy die over onze provinciën, gelyk over gansch Euro pa, de fakkel der letteren en wetenschappen heeft gehouden In 1830 heeft de geestelykheid tot de revolutie geholpen en krachtdadig meegewerkt om haer een behoudend karakter te geven wellicht, heeren, zal er een dag aenbreken dat een deel van 't liberalismus zich zal gepraemd vin den haer en de catholyken de handen toe le reiken om den vooruitgang derrevolutiomiaire en socialistische denkbeelden te bestryden. Dit is, iu 1848,in Frankryk gebeurd. Men roept my daer zoo even toe dat de geestelykheid de vryheidsboomen gezegend heeft zy zou ze lieden nog zegenen omdat er in de natie geene klas van burgers bestaet die meer aen onze instellingen en aen 't gegeven woord gehecht is. (Liberael getier.) Men sprak gister van den inval der ultra- montaerische denkbeelden. Dit is eene zonder linge inbeelding, nu dat de Paus alleenlyk het Opperhoofd der christene republiek niet meer is, maer zelfs geene tydelyke macht meer bezit. Doch waer zyn die ultraniontaen- sclie denkbeelden te vinden Heeft het minis terie of de meerderheid eene enkele wet voor gesteld waerover de linkerzyde zich te bekla gen liebbe Twee politieke wetsontwerpen werden voorgesteld het eene op 't liooger onderwys 't welk door een groot deel liberalen werd bygetreden en het tegenwoordige dat schynt met eenparigheid te zullen aengenomen worden. Indien het liberalismus weder aen zooveel bekommernis voor de verstandelyke j 't bewind komt, verbind ik my nooit le zullen belangen des lands niet te vinden dan by u V klagen, indien de liberale opperhooluen niet wyze zyn nagejaegd geweest. En voor eerst het ceheim der stemming. Men heeft in der waerheid in het liberale kamp zonderlinge gedachten over de gevoe lens, der catholyken aengaende het geheim der stemming Voorzeker, ben ik, in princiep, voorstaen- der van de openbare stemmingik heb dat stelsel, 't welk bv de engelschen tot in 1872 bestaen heeft, altyd bewonderd. Een vry man moet zich zyne stemming niet schamen, het schaemleroo'd moet hem niet doen blozen als hy openbaerlyk het mandaet uitoefent wacr- meê hy bekleed is. Doch ik berken, dal in den tegenwoordigen toestand onzer politieke zeden, liet geheim der stemming noodzakelyk is geworden hierom ook treedt ik al de be palingen by die ten doel hebben het rechtzin- niglyk en op eerlyke wyze te verzekeren. Ook, nauwelyks was er kwestie eene wet op 't geheim der stemming te maken of wy ontvingen aenmoedigingen uit al de deelen des lands. Uil Antwerpen riept men ons toe: verlost ons van den liberalen hooge handel uit Charleroi klonk het verlost ons van de drukking der liberale groote nyverheid uit Nyvel en Thuin hoorden wy smeeken verlost ons der plagery var. den liberalen grooten eigendom. En, in onze vlaemsche arrondisse menten, in die arrondissementen welke gy (de liberhaters) altyk onder een valsch dag licht stelt, zegt men ons Vreest niethoe heler gy het geheim dor slumming zult verze keren, hoe grooler zal onze meerderheid zyn 't zyn wy niet die geteekende briefjes gebrui ken. Dat begrypt zich. De catholyke denkwyze heeft noch de openbare stemming, noch de drukking op de gewetens noodig om le zege pralen zy vindt hare krachtin de gevoelens van orde, van vryheid, van bezadigheid des lands, in de nationale overleveringen die de bevolkingen zoo nauw aen 'l harte dragen, in die godsdienstige overtuigingen, welke gy dagelyks met eene waerlyk onuitlegbare ver blindheid aenrandt, en waervan wy, het land weet het wel, op hel oogenblik de eenigsle verdedigers zyn. Het is waer, men heeft het van alle zyden herhaeld dat het wetsontwerp de buitenlieden van de beheersching der geestelykheid zal ver lossen. In der waerheid, men kent wel weinig de vlaemsche buitenlieden en men spreekt er van gelyk de blinde van kleuren. Indien de druk king, welke gy aenklaegt, waerlyk bestaet, hoe" komt 'net dat men nevens den catholyken buiten, eenen liberalen huiten vindt Hoe komt het dat in Henegauw den builen liberael is en in de Vlaenderen catholyk Dit verschil is toch wel in '1 verschil van ras niet te vin den want indien Henegauwen door walen is bevolkt, de walen der provincie Namen geven ons de meerderheid en, ten andere de Vla mingen hebben aen de walen onder 't opzicht der standvastigheid, van de krachtdadigheid hunner overtuigingen en van de onafhankelyk heid der karakters niets te benyden. De bui tenlieden zyn dikwerf meer verlicht dan de kleine burgers de groote steden. Liberael ge ronk) De statistieken bewyzen dat de geleerd - beid meer verspreid is op den buiten dan in de steden. De buitenlieden schitteren door bunnen geest van orde, door een gezond oor deel en door hunne zedigheid. 't Is by ben niet dat eene socialistische can- didatuer zou mogelyk zyn (onderbreking) 't is by lien niet dat men die bevolkingen aentreft die M. Anspacli ons heeft afgeschilderd, toen hy de afbraek van hel O. L. V. ter Sneeuw kwartier te Brussel voorstelde. lie heeren (liberhaters), wie hoopt gy te overtuigen met uit te kramen dat de buiten kiezers aen eene kudde vee gelyken die door de eigenaers en de geestelykheid naer de stembus gedreven wordt? Indien, van daeg tot morgen, die buitenlieden, die gy beschuldigt, voor uwe candidaten stemden, gy zoudt hen geene loftuitingen genoeg naer 't hoofd kun nen zwieren, geene kroonen genoeg kunnen vlechten gy zoudt hunne scherpzinnigheid, hun doorzicht, de uitgestrektheid hunner kennissen roemen. Is het dan eene kwestie van verstand die ons verdeelt Is er by ons zoo veel liefde tot de wcreldsche kennissen, zooveel aengekleefdheid voor de wetenschap, En van dan af, boe kunt gy dan in het feit van voor ons te stemmen een teeken van misver stand, van onredelykheid zien, en in 't deze van voor u te stemmen een bewys van be kwaemheid en van politieke doorzichtigheid? Men spreekt veel van de drukking der gees telykheid. Zy drukt op den buitenkiezer der- wyze dat liet liern onmogelyk is, volgens zyn geweten, te stemmen. Ik zal den invloed der geestelykheid niet loochenen. meer politieke weiten voorstellen alsM. Malou Ik besluit my op dit eerste punt, zegt de spreker, en verklaer dat ik de bepalingen van liet wetsontwerp bylreed die het geheim der stemming verzekeren. Wil dit zeggen dat het aengenomen stelsel datgene is 't welk ik liefst zou willen zien invoeren Ik geloof dal het gaugske en eenige veranderingen aen 't op stellen der kiezerslysten voldoende was. Ech ter zou men kunnen aennemen, zoo het voor gesteld is geweest, dat het officieel kiesbriefje ten huize zal besteld worden, 't geen niet belet dat de voorzitter een briefje aen den kiezer ■geeft vóór dat deze laetste zich in 't afzon derend gangske begeeft. Wy willen allen twee zaken de eerste dat men voortaen geen geteekende briefkens kan maken de tweede, datde kiezer zelvezynkies- briefje kan maken, beveiligd van allen invloed, van alle bewaking. liet eerste doel is bereikt door de officiële briefjes,-het tweede door de plicht, den kiezer opgelegd, zich af te zon deren om zyn briefje te maken indien hy het noodig acht. Ik vrees dat liet voorgestelde stelsel veel misgrepen zoowel ten nadeele van ons als ten nadeele der liberalen zal veroor zaken. Ik zegde daer zoo even dat bet wetsontwerp de stemming by alphabetische orde niet zal invoeren en dat liet een van de reden is waerom ik liet bytreed. De stemming by alphabetische orde zou, in tegenwoordigheid van 't afgezon derd gangske, nog slechts goed zyn om de buitenkiezers door de kiesagenten der steden te laten misleiden deze laetste zouden ze om ringen, hen valsche wegen aenwyzen en ze hunnen weg doen verliezen om te laet in 't kiesbureel aen te komen en aldus niet te kunnen stemmen, gelyk liet reeds gebeurd is. Ik ga verder, en zeg dat de stemming by alphabetische orde een premie zou zyn aen 't bedrog gegund. Er zyn 800 gemeenten die min dan 10 kiezers lellen en 1000 die er van 10 tot 25 hebben, nu, verdeelt de kiezers van die gemeenten in de 50, 40 en 50 kiesbureelen in de groote arrondissementen en alle nazicht belrekkelyk de identiteit der kiezers zal on mogelyk zyn. In 't arrondissement Brussel zyn er 72 gemeenten en in dit van Antwerpen 52 meng de kiezers van die arrondissementen en niemand zal zyn gebuer nog kennen. Indien men de stemming by alphabetische lyst moest invoeren zou de stemming in de hoofdplaets des cantons eene ware noodzakelykheid wor den. Er is eene tweede rede om de welke ik het wetsontwerp bytreed, namenlyk, bet verban nen der valsche stemmers uit T kiezerskorps. Ten allen tyde, in 1843, in 1861, in 1867, heeft men de aenwezigheid van valsche kiezers in 't kiezerskorps aengeklaegd. Doch, sedert eenige jaren, is het maken van valsche kiezers in de arrondissementen waer er stryd bestaet, merkelyk aengegroeid. Om het te bewyzen hoeft men slechts de vermeerdering der kie zers in zekere arrondissementen te bestatigen. Nu, de vermeerdering des kiezerskorps was gemiddeld 9 voor gansch 't land en in dc arrondissementen van Antwerpen iszy!8°/0 in deze van Doornyk en Thuin 4 en in dit van Nyvel 13 °/0. Wat maelregelen beeft de liberale party voorgesteld om de valsche kie zers uit 't kiezerskorps te verbannen Niet een M. Bara heeft in zyne redevoering van November niets in dien zin gevraegd. In de sectiën hebben de liberale leden tegen den titel II geprotesteerd, maer hebben niets aen- gewezen die hem kon vervangen. Men heeft gezegd dat die protestatien voortkwamen uit liet art. waerby het nazicht der handelsboeken toegelaten zou worden. Wat my betreft daer heb ik nooit voorslaender van geweest, dit kon ons tot ons doel niet leiden. Ik hoop dus dat de gunstige bepalingen van den titel II, weldra door de kamer zullen aengenomen worden. Ik noem deze bepalingen gunstig, want de fabricatie van valsche kiezers brengt onze instellingen in gevaer, doet den cyns verachten en zou ons eindelyk tol het alge meen stemrecht brengen. Men mag bevestigen dat de fabricatie van valsche kiezers, in deze laetste jaren, aen 't liberalismus vooral voordeel heeft bygebracht. Reeds van in 1843, heeft de liberale party, in deze Kamer de vervalsching der kiezerslysten aengewezen, en beschuldigde er de catholyken van. Doch, na onderzoek,werd er bewezen dat het de liberale party zelve was die de kieslys- ten vervalschte. Hetgeen men alsdan besta- tigde beeft zich op nieuw, in deze laetste jaren voorgedaen, bezonderlyk in de arrondissemen ten waer de liberale party hoopt te zegepralen om op nieuw op de kussens te geraken. Ik hael eenige voorbeelden aen te Gent waren er, in 1867, 4,085 kiezers en 9 jaren later, in 1876, 5,154le Nyvel is de vermeerdering van 1860 lot 1872, dus in 12 jaren, slechts van 548, en van 1872 tot 1875, dus in 3 jaren was zy van 419, en nogthans waren er een groot deel oude kiezers van de lysten ge selt rapd. Te Antwerpen is het getal kiezers in de stad, van 1870 lot 1876, met 2,810 ver meerderd, zoodanig dat men lieden 54 kie zers per 1000 inwooners telt, terwyl er te Brussel maer 59, te Gent 57 en te Luik 56 per 1000 zyn. Er zyn dus te Antwerpen een groot

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1877 | | pagina 1