5!sle Jaer. Zondag', 16 September 11177. M" liil». tante bets licht een gedeelte van den sluyer or. YZKRKX WEG. VERTREKUREN ÏJST A EEST A A EP» VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Christene Kerkhoven. De Professor en zyne Pleegdochter, —•)%(•- 16® VERVOLG ZIE ONZE VOORIGE NUMMERS. DE DfNDERBODE. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. Re inschryving eindigt met 31 December. Dcndermondc. 4-.®»5 6-45 8-48 12 25 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-10 Mechelen. 4-551 6-451 7-19// 8-12/i Exp. te 2° 3« kl. II-53d 1-04(1 Exp. 1® 2e 3° Id. 2-5Ud 3-061 6-0id 6-401 10-Ö6d Exp. 1° 2° 3C kl. Antw. 4-551 6-451 7-19d 8-12d Exp. 1" 2" 3* kl. 1-04dExr le2® 3® kl. 2-51'd 3 06/ 6-04d 6-40/ 10-Ü6d Exp 1° 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 -00 7-19 7-50 8-I2E 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl.2-50 5-22Exp. I® 2® 3®~kI 6-04 8-49 9-09 10-06 Fxp. 1' 2® 3° lil. beuven, Thienen, buik.Vervicrs 4-40/1 4-55/ 6-451 en 8-12d Exp. 1c 2° 3° kl. 7-5011 9-24d (ll-53d lol Leuven) 1-04/1 Exp. I® 2» 3® kl. 2-50d O-üOd Exp. I® 2' 3® kl. 6-04d 8-49/1 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota De letter beleekcnl langs Termonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El°2'3ck 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 5-31 E. 1®2° 3® kl. 6-12 6-40 0-01 9-36 10-49 Exp. 1® 2® 3® kl. Brugge, Oostende. 7-59 Exi».l«2®3® kl.ó-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 5-31 E I® 2® 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Korlrvk, Rvssel (langs Gend) 8-41 12 22 12-40 3-09 3-41 Exp. *0-12 6-40 Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Al//). 6-00 7-50 H-53 0-00 6 04 Nmove. Geeraerdsbcrgen, bessen, Ath 6-00 7-50 8-12 1 1-53 2-50 O-i'O 6 04 9-09 Bergen, Quïévrain 6-00 7-M) 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04 Engbien Braine, Manage, Gharleroy, Namen langs Geeraerds bcrgen 6 00 I-OU 11-53 2-50 0-00 6-04 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6 02 letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d® bladz. SO cent. Cuique Stitim. NAER AEI.ST UIT A'h 6.49 10.30 1.30 4.20 7.5S 9.12 Anlw. 5.25 9.50 10.50 E. 1® 2® 3® kb 12-15 3-15 E. I°2° 3® kb 3-33 4.45 5.55 6.50 E. I® 2® 3" kb 8.55 Brussel 7.20 E.1®2® 3°kb 7.29 5.00 11.06 11.53 1.55 3.02 en 4.53 E 1® 2® 3® kl.5.01 5.55 0.01)8.20 10.10 E, 3 kb Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50 Gent 0.0CE 6 32 7.39 E 1® 2® 3® kb 8.25 10.59 12.31 E I' 2® 3® kb 1.55 4-50 E 1.2.3. kb 5.09 8.09 8.14 9.33 Exp. 1® 2° 3® kl. bessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32 bokcren 6.35 9.06 10.57 1.49 4 50 7.50 Nmove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18 Oostende O.OOE 0.20E. 1 2 3 kb 6.25 9.00 11.55 0.00 3 30 El® 2® 3® kb 6.04 8.14 Exp uit Gent naer Moorlzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le. Conite 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GZERAERDSBERGEN NAER Maria-Lierde.Sollegem, Moorlzeele en Gent, 5 15 "'24 9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haellert, Burst, llerzele, Sotteg. Audenaerde, AnsegoiD Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelsl, (5.45 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, I.okehen en Gent 4-40 7.10 8.50 10.55 2.05 3.45 6.35 9 15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.00 9.25 1'».50 2.15 5.25 7.10 9.10 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 AftLST, 15 SSEPTFXUBER IH77. Zondag 2 September jl. heeft men, in al de kerken en bidplaetsen van Brussel, lezing ge geven van den herderlyken brief welken Z. II. Kardinael Deschamps, ter oorzake van de af schaffing der catholyke kerkhoven aldaer, als eene openbare protestalie, lot de geloovigen gericht heeft. Deze herderlvke brief, onder letterkundig oogpunt beschouwd, mag een waer meester stuk genoemd worden, doch is hy, van den anderen kant, ons aller aendacht nog meer waerdig uit hoofde van de groote waerheden welke er in verhandeld worden en ook van dc onlegensprekelyke bewyzen dezer waer heden welke erin vervat zyn. Tot over eenige weken, bestonden er nog le Brussel dry gewvde kerkhovenalwaer de getrouw gebleven catholyke familien dier stad hunne overledene vaders, moeders, zusters, broeders en bloedverwanten in de sclniduwe des kruizes konden laten begraven. Dit was voor velen een troost die eenigerwyze hunne diepe droefheid en zielesmarten lenigen kon doch die troost heeft het brusselscbo geuzen- bestuer den catholyken brusselaer oninomen door de afschaffing der dry nog besiaende gewyde kerkhoven. Vooriaen, nu zullen de catholyke familien van Brussel welke de middelen niet hebben, om hunne afgestorvene leden en vrienden elders te laten begraven, ze in oen ongewyd stuk land, te Evere gelegen, waer geen kruis geplant is en waer een priester nooit den voet zetten zal, nevens eenen godverloochenaer, een ketterof eene verachtelyke slechte vrouws persoon, moeten laten delven Die afkeurlyke bandelwyze van liet brus- selsch geuzenbestuer, zegt Kardinael Deschamps, moet niet alleen als eene roekelooze versma ding van ons catbolyk Geloof maer tevens als eene volkstergende schending onzer grondwet aenschouwd worden. Ja, die versmading is roekeloos want zy vertrapt de weerdigheid, de onsleilelyklieid der ziele, zy loochent de algemeene verryzeais en het werk van -zaligmaking, zy miskent den bovennatuerlyken geest van den catholyken Godsdienst. Het recht der zielen, scbrvft Mgr. Deschamps, is bel recht van Christus zelve, en wie het recht der zielen loochent, verloochent Hem De overtreding der goddelyke wet is onbe- twistbaer want het brusselsch Geuzenbestuer beeft zich plichtig gemaektaen eene schending der vryheid van de Kerk, en die vryheid is een goddelyk recht. Het oefenen der waerheden van ons Geloof, het kvvyten der plichten ons door den Gods dienst opgelegd, zyn ontegensprekelyk, voor ons christenen, een recht dal al ander recht te boven gaet. De christenen moeten dus vry zyn, zy moe ten volle vryheid hebben in het uitoefenen en kwyten vanaf hunne christelyke plichten, zoo gebiedt het de goddelyke wet. By gevolg, moeten de christenen de vryheid genieten, het recht hebben de stolTelyke overblyfsels Oorspronkelijke Novelle door J. I». Vi.Y 3BB< YOOBST. Schryver van Wroeging en Genade, Hel Gouden Bidsnoer, Lcvenscriliêk, enz. Caspcr kwam ons op dat oogenblik roepen voor 't onlbyt, ging Wouter voort, en zoodoende ben ik haer bet antwoord schuldig gebleven, in hoeverre ik haer racd denk op te volgen. En thans uw oordeel Nora heeft gelyk mei op uwe verwydering aen te dringen, zeide ik. Ileb ik 't niet gedacht, dal gy my ook al zoudt afvallen, nep by, een paer oogen naer my opslacndc, als wilde hy mv verslinden. v Nu, bedaor maer, klonk myne terechl- wyzing, wanneer gv ophoudt Vlinderbeek te bezoeken, beloof ik er my een goeden uitslag van dan eerst zal zy ondervinden, hoe onmisbaer uwe tegenwoordigheid voor haer is. Zond ge dat denken wocg Wouter pein zend maer het is toch een verduivelde waeg, vindt ge niet Het is toch te beproeven, meende ik; ge kunt immers toch nog wel een oog in 'i zeil houden. G'hcbt gelyk, sprak hy, ja, er moest iets gedaen worden, dat gevoel ik, en hel zal niet kwned zyn, haer eenigen tyd acn haer zelve over van hunne overledene geloofsgenoten le ver eeren, gelyk de Kerk het hun voorschryft. Nu, in de oogen der Kerk zyn de doode lichamen der christenen iels wat geheiligd is geweest. Die lichamen moeten immers eens glorieus verryzen zy zyn eerbiedweerdig om dat zy vereenigd zyn geweest met eene onster- felyke ziel, eene ziel door het Doopsel en de andere H. Sacramenten geheiligdZy zyn, volgens de H. Schriftuer, tempels van den H. Geest geweest.... Hieruit volgt dat de christe- lyke begravenis eene plechtigheid des Gods- dienstes daerstelt, en hierom moeten de catho lyke kerkhoven gewyde plaelsen wezen. De kerk is de gewyde bidplaets der leven den het kerkhof de gewyde rusiplaets der overledenen christenen het kerkhof is, in andere woordeneene onderaerdsche kerk. Alwie het gewyde karakter zoo van die bid plaets als van die rusiplaets verkreukt, miskent het recht der Kerke Christi, miskent het god delyk recht. Het Geuzenbestuer van Brusselvervolgt Mgr. Deschamps, overtreedt openlvk onze grond wet. De grondwet geeft ons, wel is waer, de godsdienstige vryheid nietimmers niet eene menschelyke of wereldlyke wet, al ware zy de volmaeksle die er bestaet, kan die vryheid geven, want 't is God die ze ons geschonken heeft en dit overtreft alle menschelyk of wereldlyk rechtonze grondwet heeft alleen de godsdienstige vryheid gewaerborgd. By gevolg niemand mag dus de w'vheid van onzen H, Godsdienst schenden of hy verkienkt terzell'dertyd onze grondwet, omdat hy ze vol gens hare letter en in hare geest overtreedt. Ten andere buiten onze grondwet is de wet van Prairial, jaer XII, ook nog in leven, welke uitdrukkelyk bepaell dat de kerkhoven in zoo vele van elkander door eenen gracht ol liaeg gescheiden deelen moeten afgelegd worden, als, er eerediensten in de stad of gemeente beslaen Houden de geuzen, daer waer zy meester zyn, eenige rekeningen van de voorschriften dezer beide wetten Voor waer, neen. zy ban delen juist alsof deze wetten slechts de gods dienstige vryheid waerborgen of verzekeren aen deze die geenen bepaelden Godsdienst bel yd en. Eindelyk besluit de Kardinael Deschamps met de volgende zeer verkorte regelenwelke groote waerheden bevatten en die van tyd tot tyd moeten in 't geheugen gebracht worden aen deze die ze scliynen vergelen te hebben. De openbare eeredienst is de levende uit drukking, in andere woorden, de uiterlyke oefening van ons geloof. De christelyke be gravenis maekt klaer en duidelyk deel van den openbaren eeredienst, en zy vereischt eene gewyde aerde, eene plaets door de gebe den en ceremonien der Kerk geheiligd. Nu, de vryheid der Kerk houdt op te beslaen, van den oogenblik dat men haer berooft van die gewyde aerde, van die geheiligde plaets. Nog- tlians de Kerk is vry in Belgie, en zy bezit die vryheid uit goddelyk recht en uit kracht der grondwet; alwie Haer dus van die vryheid berooft of haer belet die rechten uit te oefenen, is niet alleen een overtreeder .der goddelyke le laten. Wouter had zyne bedaerdheid geheel tciuggekre- gen, toen \vy op het terras aenkwamen. Juffrouw Polfring zal met tante Beis onder de veranda, en las haer het feuilleton uit een bekend dagblad voor Nora was verdwenen, en toen wy vroegen, waer de hceren zich bevonden, kregen wy tot antwoord in de biljartkamer. Wy begaven ons dcrwaerls, cn werden met gejuich ontvangen. a Waer blyven de vrienden toch zoolang? vroeg de heer Wilgers, g'hebt wat vorzuimd De professor maekt caramboles, dal wy er van dui zelen 't is of hy met de ballen toovert. Deze uitroep ging vergezeld van eene pooging om den rooden bal in den hoekzak te brengen, die even wel mislukte. De speler, die, gelyk wy welen, tamelyk groot was, had zich lot "dal einde halver wege over hel biljarl gebogen, en hygdê thans, aemboistig als hy was, naer zyn adem, terwyl hy zyn voriger. stand had hernomen. Een amusement, dal zeer vermoeiend is, mynheer Wilgers, sprak Masters, terwyl hy hem op den rug klopte. «Ja, voornamelyk voor dikke Hén, van de soort als ik er eon ben, was hel lachend ant woord. En, ik zeg maer, sprak de professor, als een vervolg op hel gesprek, waermede men zich bezighield locn wy binnenkwamen, ik zeg maer, bel is de vraeg, of de rnensch zyn vryen wil heeft, althans of dle niet lot zekere boogie beperkt is. Wanneer dil waer is, viel ik vry brutael en onhandig in, dan kan er geene zonde be slaen. Gondelwald zag my met een vragenden blik aen, alsof hy zeggen wilde Zyl ge er ook alweer niet by t en antwoordde wet welke wil dat de Kerk vry zy, maer ler- zelfdertyd een verkrenker der wereldlyke wet ten welke diezelfde vryheid waerborgen. Zieldaer eene redenering die men logiek mag lieeten en die de geuzen zich wel zullen wachten te wederleggen. Doch, ongelukkiglyk, zal zy weinig baten by de versteende geuzen. Hunne woedende godsdiensiliaet beeft hen met verblindheid en wa en zinnige stylhoofdig- lieid geslagen. Hunne liaet botvieren tegen de R. C. Kerk en hare kinderen, dit alleen zyn hunne verzuchtingen, dit alleen maekt het doelwit van alle hunne strelingen uit. Dit is onbelwistbaer Wie durft dit loochenen in tegenwoordigheid der menigvuldige feiten en daedzaken die het dagelyks bewyzen. Ten slotte zeggen wy, dat byaldien het catbolyk ministerie denkt, in deze omstandig heid, nogmaels werkeloos te mogen blyven, liet hierdoor de genegenheid van vele zyner vrienden en voorstaenders zal verliezen,terwyl het van den anderen kant, de ieverigste catho lyke werkers met moedeloosheid zal slagen. Die houding is onweerdig van ons catholyk ministerieHet moet de bestaende wetten, kost wat kosten moge, sliptelyk doen uit voeren en zoo wel de Burgemeester van Brus sel als deze van de kleinste gemeente des lands tot de naleving der wetten roepen. Gelyk de zaken heden gaen, maken de groote steden een Staetje in den Staet uit, en dit mag men niet gedoogen omdat het onder vele op zichten hoogst gevaeiiyk is niet alleen vnnr i'uot an nivio mao.- ooi.' to or onze onafhanke- 1> kheid en ons volksbeslaen Men vreest opstand in de groote steden, liooren wy roepen doch heeft men de midde len niet by de hand om hem te dempen en de wet ie doen heerschen Indien men overtuigd ware dat de minste oproer ernstig zou beteu geld worden, zou dit aen velen den lust ont nemen 't spelleke te wagen. Maer wat is 't, men heeft alles verbrod door eene al te groote langmoedigbeid by vroegere straetoproeren, en't is juist die langmoedigbeid die de iiber- fialery heeft verstout en lieden dreigen doet.... Het huidige ministerie heeft eene groote ver- antwoordelykheid tegenover onze party, want een der eerste oorzaken van zynen min of meer vrocgeren val zal voorzeker in zyne al te groote toegevendheid gelegen zyn, voor namelyk onder opzicht onzer catholyke rechten en vryheden welke het geroepen was, in weer wil der geuzen en al ander liberael gebroed te handhaven en te verdedigen. Kongres der socialisten. Zondag 11. is le Gent het wereldkongres der socia listen,aeogevnngen, 't welk reeds verscheidene dagen geduerd heelt. De engheid der plaets waerover wy beschikken laet ons niet toe het uitgebreid verslag mede te deelen, 't welk wy over 't gemeld kongres in de gentsche catho lyke bladen aentrefïen wy zullen ons dus bepalen de deelen er uit te knippen welke de brutale en yssclyke redevoeringen behandelen die er uilgebraekt werden. Leest en oordeelt, geëerde lezers Eindelyk om 4 1/2 ure, in de zael van Parnassus aengekomeu, begon daer hel Wereldkongrcs». Bur ger Van Bcveren spreekt in T vlaemscli liet welkom 1 lol de aenwezigen. Hy betreurt het evenwel, dal er 't Is waer, de racnsch is vry om te doen en te lalen wat hy wil, maer hoe dikwyls lacl hy niet wat hy doen moest, en volvoert datgene, waer hy nooit aen had moeten denken. De omstandigheden, waerin de rnensch voortdurend leeft, zyn maer al te vaek de beperking van den vryen wil....», Gy noemt omstandigheden, viel ik hem in de rede, n hetgeen eigcnlyk verleiding, of liever bekoring, ook wel beproeving is, en de rnensch heeft de kracht gekregen om over de eerste le zege vieren en de tweede door le slaen. De professor macule eene prachtige carambole, en zeide toen - Mag ik u vragen, van uien die bekoring uit- gaet? Van vvien anders dan van den duivel? sprak k ernstig. Ha, ha, ha lachle Gondelwald, my veel- beleekeiicnd aenzienae, hy kykl er waeïaëbtig zoo vreesachtig by, of hy 't meent. Zeg eens, g'boudt ons toch zeker voor den gek, niet waer? In vollen ernst, professor, zeide ilt, bel is myne oprechte meening. Het laetsie woord ging verloren onder hel stam pen met de queuen de heer Wilgers maekte een zevenslool, die hem de benydbaersle zelfvoldoening op het gelaet bracht. Dal is een beest, fluisterde Masters my mol kwalyk verholen spyl in de ooren. Ik geloof, dal de stoot er op genomen was, gaf Wouter my voor, even zacht, ten antwoord. De heer Wilgers wreef met zichlbaer welbehagen over zyn gcvulden buik, en riep in geestvervoering Hy was prachtig, hè? Colossael, colossaelriepen wy allen ie gelyk. Gondelwald deed nog eene krasse pooging om zoo weinig Genlenaers zyn, en vaeil te dezer gele genheid op de hevigste wyze uit, tegen een achtba ren catholyken fabrikant, die zyne duizende werklie den heeft verboden me 6 le doen acn de voorbereiding van 't bankroet der burgery, de maelschappelyke likwidalie De spreker bidl en smeekt hel werkvolk, toch so cialist tc worden De prieslers zegt byj werven kwezelaers aen; wy zoeken slechts soldalen, geneigd om voor hunne ontvoogding le vechten. Ja, wy moe ten ons gereed maken onze dwingelanden, dc rgken neer le slaen, die zich vet mesten met de millioenen des volks De verdrukten moeten die bloedzuigers van kant stellen Wil dit zeggen, dat wy de wereld onderst boven gaen keeren Toch nietwy moeten hel algemeen stemrecht hebben, en daermeè winnen wy al de rest. En dat algemeen stemrecht zullen wy hebben Eindigende, noodigl spreker de omstaenders uil, dal zy de socialiiisehe party toch niet onleeren zou den door zich zat ie drinken, wat verleden jaer maer ai te veel is gezien geweest. Burger Anseeie treedt nu op de planken. In hel fransch heet hy dc waelschc broeders welkom. Hy ook zegt, dat hel onmiddellyke doel der socialisten liet algemeen stemrecht is. Nu komt een Anlvverpcnaer. Deze verklacrt den oorlog aen heel de wereld aen de prieslers en aen dc koningen, aen de ryken cn aen de burgers, aen de liberalen en aen de papisten, aen de geuzen en aen de kwezelaers, aen de radikalen, enfin, aen ieder een, zonder andere uitzondering dan de socialisten. De eerste, die vallen moei, zegt hy, is de catholyke Kerk. De liberalen zullen wy overwinnen of doen bukken, maer wie nooit zal buigen, is de Boomsche Kerk, is de priester, is elk catholyk. Wy moeten dcz.e dan neèrslaen, en ten bunnen opzichte de traditie V(VP 1793 voortzetten... Wy zvn toch de zonen van rlo mannen van dien tyd, de broeders der Commune, die ons model is en blyfl Een Brusselaer komt nu de Gentsche socialisten hulde brengen, omdal zy 'l roode vaendel de eer be wyzen, die zy vroeger gaven aen 't princiep van alle kwaed, 't is te zeggen God... Na eene geldinzameling ten voordeele van '1 socia listisch werk, wordt deze eerste zitting geheven, om des avonds hernomen te worden. Ten 6 uren 20 minuten had de tweede vergadering plaets. Er was veel minder volk dan 's morgends. Vooreerst verhcerlykle men de Commune, de Interna tionalen, de revolutie, de socialistische republiek, de moord der gyselncrs en de gewapende wrack, om de Commune wcêr tol stand te brengen. Het groote stuk echter, bestemd om 't meest effekt le maken, was eene verhandeling over het catholicismus, hel libera- lismns en 't socialismus. Burger Anseeie gelastte zich met dit werk. 't Was, in der woerheid, niets dan de herhaling van artikels, als die welke de Flandrc libé rale en andere liberale gazellen tegen het catliolicis- musdageiyks afkondigen. De spreker zegde vlakweg, godloochenacr le zyn. God, riep dal onmensch, is de vijand God is de leugen, God is den sluitsteen van hel chailatanismusvan de godsdienstige fabelleer, uitgevon den door de monsterachtige bloedzuipers die men priesters heet... Ter eere der gentsche werklieden zy gezegd, dat die brutale uitval by het publiek blykbaer slecht ge komen was. Eene huivering van afgryzen en walg doorliep dc menigte, groolendeels samengesteld nog- thans uil lieden, die weinig van de Kerk houden. Een honderdtal personen verlieten beurtelings de zael,als zwakke protestalie tegen de afschuwelyke stelsels van hel socialismus, van den weerdigen broeder van het liberalismus Ook dil laetste werd ongenadig over den hekel ge- hneld.Wal is 'tliberalismus?vroeg spreker. Indiende paepschcn ons bedriegen, ten minste doen zy het ter goeder trouw misschien, maer 't liberalismus is eene party van bedriegers. Dc sloisom is, dal hol algemeen stemrecht komen moei, niet als doel, maer als mid del lol vestiging der revoHitionnairc, dcrnokratische weder op zyn slokpaerdje te komen, die echter by niemand byval vond, daer vooreerst het spol onze onverdeelde aendacht in beslag nam, cn ten tweede het behandelen van zulk een gewichtig ondeiwerp lot eene andere gelegenheid wat de vrienden, evenals ik, vvaerschynlyk dachten - behoorde uit gesteld te worden. Toen wy, na een groot gedeelte van den morgend in dc biljartkamer le hebben doorgebracht, weör rustig onder de veranda plaets namen, vroeg de professor niet eenige bevreemding naer zyne pleeg dochter, en zyn gelaet betrok by het antwoord van de huishoudster, dat Nora zich ongesteld gevoelde en hare kamer wcnschle te houden. Hy werd echter gerust gesteld door de bygevoegde verklaring, dat hare onpasselykheid van voorbygaenden aerd was. Den gehoelen dag bleef zy evenwel voor ons onzicht- baer, en bare afwezigheid werkte voortdurend on gunstig op de gemoedsstemming van Gondelwald, die, ofschoon altyd even voorkomend, stroef werd in zyne vragen en antwoorden. liet was avond geworden, en wy begaven ons lei' rust, zonder dal er in deze onaengename stoornis eenige verandering kwam, en met welgevallen be- groclte in myne kamer, welke ik mei een gedrukt hert betrok, ofschoon ik blyde was, aen my zclven lo zyn teruggeven. Een langer verblyf op Vlinder beek i» scheen my in die oogenblikken niet meer zoo verkieslyk toe, en hel slrookle niet geheel met myne wenschen, dat ik my welsiaenshalve genood- zaekt vond, dil lot Zondagavond uit te strekken. Ik had my gedurende den avond sclirikkelyk verveeld, daer wy niets vonden om ons le ontsnappen, en hel gesprek kvvynde, ofschoon ieder van zyn kant zich beieverde hel levendig te houden. Dankbaer be groette ik daerom den slaep, toen hy op myne malle oogleden neerstreek, cn weldra doolde ik 'om in hel land der droomen. en socialistische republiek Hel volk is niets, het moet olies zyn, en het zal daer komen, door zyne tegenstrevers poliliekelyk en maelschappelvk af le schaffen. De spaerkas van Laurent geeft ons*niet dan een belachelyk middel - alleen hel socialismus kan ons redden l Y olk moet alles hebben Staet, provincie, ge meente, kerk, paleis, rykdom, machiencn, goederen, rechten, alles moet aen hel volk komen. Wy moeten ue loodc vlag en de republiekeinsche muts hyschen nie n leen op Parnassusberg, maer op 't Belfort, op do kerken op de stadhuizen, op de hotels der goe- verneurs, der ministers en der Kamer. De roode vln« moet overal wapperen, ook boven het paleis des konings en zy zal er wapperen. Toen spreker geëindigd had, lelde de zael maer de liellt meer van de personen, die by de opening der avondz.iung aenwezig waren. Nu begon men repu bliekeinsche, socialistische en communardsliedjes te zingen de Internationale, en vooral het Ivfsluk van die Heden la Canaille. De eerste^ geheime zitting had zondag plaets de groote volksvergadering, maendag avond Deze werd bygewoond door ongeveer 400 personen, meest nieuwsgierigen. De eerste spreker vertelt niets van belang. Na hem komt burger Bertram (Brussel) op dezclrsl oene iransche redevoering over den aerd en de werking van hel socialismus. Hy klimt daerloe op tot aer. den zondvloed, en vertelt vcrschrikkelyk veel nieuws In ue zestiende eeuw (zoo beweert hy) stonden te Gent, Breidel, de Conine en Van Arlevelde op, legen i juk van de priesters, cn vielen glorievol op 'l slagveld van Gaver! (I) ij Hy hoopt dat de tegenwoordige Genlenaers zich weerdig zullen tooncn van die edele (waerom niet commumijsche ?1 voorvaderen er. Hoi ny don vo<.t zullen zetten op den kop der dwingelanden Bravos Burger Anseeie geeft nu van die redevoering eene meer dan vrye vertaling, en vvyst lichtelyk de histori sche dwaesheden van den vorigen spreker te recht. Hy randt op geweldige wyze den Bicn public aen, die in zyn eerste verslag den naem van Verbauwen heeft gesteld, in plaets vau den zyne, voor de verhande ling over het catholicismus, het liberalismus en het socialismus. De voorzitter geeft het woord aen burger Reulig van Zurich. Deze spreekt in 't duilsch, en op zeer merkweerdige wyze. Hel publiek luistert, maer ver- slaet er naluerlyk geen woord van. Hy hangt een al- ersoniberst tafereel op van den toestand der wer kende klasse, en besluit op eene verschrikkelyke wraekneming in al de yselykheid der wanhoop. Reulig heelt het ook vooral gemunt op de catholy- ko Kerk men moet die vernietigen door het vuer en hel slael, even als de doryphora. Laten wy loeiicn mannen le zyn, en niet honden Indien de houd on der de zweep ineenkrimpt, zullen wy ons weten op le beuren onder den geesel, en de priesterbende be talen, wat wy haer verschuldigd zyn, vermeerderd met de intresten van achttien eeuwen... Burger Van Bcveren verlaell de woorden van den vongen spreker, maer merkelvk verzwakt, en gaet dan voort met zyne eigene gedachten uit te drukken Voor twee jaren (zegt hy; zullen wy T algemeen stemrecht hebben. Dezen winter zullen wy een monsler-pelilionncmenl inrichten de burgery zal die verstoolen, maer de tyd der zwakheden is voor- by zoo wy geen antwoord bekomen, gaen wv met honderd duizend man naer Brussel onzen wenseh vragen, cischen, afdwingen... Wy zullen zien of men ons l algemeen stemrecht zal geven, of men 't zal durven weigeren aen een leger van 100,0U0 man. (Geestdriftige toejuichingen.) De spreker-voorzitter begint nu een tweeden uitval tegen den Bicn public en M. Jozef de Hemplinne (1) Breidel en de Conine leefden op 't einde der XIII® en in t begin der XIV® eeuw Arlevelde omtrent het midden der \ly, en de slag van Gaver had plaets in de tweede helft der XV® eeuw.. (Nota der Redakt'ie.) Nora verscheen den anderen morgend evenmin aen het onlbyt, en des professors komst, die te paerd was uitgegaen, werd in spanning door rns afge wacht. Juffrouw Warlman gaf zich alle moeite, zooals dit eene waerdige gastvrouw betaemt, om ons op eene acngename manier bezig le houden doch hare poogingen vonden niet den gcwenschlen byval. Wouter was ernstig, maer niet treurig meer en meer klampte by zich aen my vast, en ik geloof, dal zyne genegenheid voor niy, zooals dal in zulke gevallen meestal gaet, by 'i uer toenam, daer hy such gelukkig ge/oelde, by zyne onbeantwoorde Helde zich door myne vriendschap ecnigzins schade loos te zien gesteld. Eene wedorzydschs verlrouwe- lykheid werd er lusscheri ons geboren, die zyne smart verzachlte, en my de gelegenheid gaf zyn karakter te doorgronden, dat by al zyne vroolykheid en loszinnigheid zeer veel goeds had Ik zou hem echter wat minder fyngevoelig gewenscht hebben en niet zoo prikkelbaer, daer een diep gevoel dik wyls lot eene goede uitkomst kan leiden, doch, zoo hel ons tol speelbal maekt, vaek de schroomelykste afwykingen ten gevolge beeft. Wouter was eigenlyk wat men noemt een excentriek wezen. Hy hield in zyne handelingen nooit hel juiste midden in hel oog; hy zou overdreven vroom kunnen worden, of tot eene beklagensweerdige ongodsdienstigheid verval len. Hy gevoelde geestdrift of verachting voor eene zaek, voedde liefde of li'aet voor een persoon, en hel hing geheel en al van de omstandigheden af, wat hy in de toekomst worden zou een engel of een duivel. Hoe meer ik my lol hem acngelrokken voelde, des le meer verontrustte ik my over hem. (Wordt voortgezel.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1877 | | pagina 1