5Üste Jaer.
Zondag, 25 December 1877,
N° 16
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST XAER
VERTREKUREN! UIT DE VOLGENDE STATIËN
TWEEDE PREMIE
Uwe kinderen of verhongeren.
De Professor en zyne Pleegdochter,
DE DENDER BODL
ABONNEMENTPR\S6 FRANKS S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d* bla<:
Dendermonde. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 10.05
Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40
Mechelcn. 4-551 6-45/ 7-I9d,8-12d Exp. !e 2" 3® kl. Il-53d
i-04d Exp. 1® 2» 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d 6-40/
10-06d Exp. lc 2® 3e kl.
Anlw. 4-551 6-45/ 7-l9d 8-lïd Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-5('d 3-06/ 6-04d 6-40/ 10-06d Exp.
1® 2® 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 6-00 7-19 7-50 8-12E.
9-24 11-53 1-U4 E. 1® 2® 3® kl. 2-50 0-00Exp. 1® 2® 3® kl.
6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1' 2' 3® kl.
Leuven, Thicnen, Luik.Verviers 4-40d 4-55/ 6-45/ en 8-12d
Exp. I® 2® 3® kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tol Leuven)l-04d
Exp. 1® 2® 3® kl. 2-oOd O-OOd Exp. 1®2' 3® kl. 6-04d 8-49d
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter beteekeut langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2'3®k 8-41 9-45 12-22 12-40
3-09 3-41 cn 0-00 E. t®2® 3® kl. 6-12 6-40 0-00 9-36
8-49 Exp. 1® 2® 3® kl.
Brugge, Oostende. 7-59 Exr.l®2"3® kl.ó-OO 9-45 12-22
12-40 3 41 en 0-00 E 1® 2' 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12 22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 0-12 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Rvss. (langs Alk) 00 7-50 11-53
0-00 6-04
Ninove. Geeraerdsbergcn, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12
11-53 2-50 O-nO 6 04 9-09
Bergen, Quiévram 6-00 7-50 8-12 1 1-53 2-50 0-00 6-04
Enghien Braine, Manage, Charleroy, Narc.nn langs Geerucrds-
bergen 6 00 (-00 11-53 2-50 0-00 6-04
Soltegem, langs Erpc-Meire. 6.05 (-725 's zal12.30 6 02
letter d langs Denderleeuw.
^lB|gpagj^
Uuwjiic Suum.
NAER AELST UIT
Ath 6.49 10 30 1.30 4.20 7.58 9.12
Anlw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E.l'2® 3® kl. 12-15
3-51 E. 1°2°3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1® 2® 3® kl. 8.55
Brussel 7.20 E.l®2® 3®kl. 7.29 5.00 11.06 11 53 1.55 3.02
en 4.53 E 1®2U3® kl.5.01 5.55 8.10 E, 3 kl. 8.20 00.00
Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50
Genl O.OliE 6 32 7.39 E 1® 2®3«kl. 8.25 10.59 12.31 E
1® 2® 3® kl. 1.55 0,-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14
9.33 Exp. 1® 2° 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8 18 9.32
Lokeren 6.35 9.06 10.57 1.49 4.50 7.50
Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18
Oosleride 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00
0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp.
uit Gent naer
Moorlzeele, Soltegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le*
Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde.Sollegem, Moorlzeele en Gent, 5.15 7.24
9 54 11.59 2.58 5.00 5.K0E 8.51
uit Denderleeuw naer
Haellerl, Buisl, Herzele, Solleg. Audenaerde, Ansegem,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.19 7.20
uit Sottegem langs denderleeuw naer
Aelsl, (5.45 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 0 00
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwbrpen
4.30 7.05 9.25 t<».50 2.20 5.25 7.05 0.00
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48
AEILST, 22 DECEMBER !8"7.
voor onze abonnenten.
Daar de eerste serie der premies bijna uit
verkocht is, stellen wij nu een tweede exemplaar
van Het Katholieke Stuiversmagazijn
ter beschikking onzer abonnenten.
Even als het EERSTE bevat dit boek 568
bladzijden gewonen druk.
De tekst van dit boek is heel gevarieerd en
bevat den volgenden inhoud
VEERTIEN SCHOONE VERHALEN van
tamelijk groolen omvang
ELF SPROKEN, VERTELLINGEN, LEGEN
DEN, FABELEN, enz.;
VIER STICHTELIJKE LEKTUUR
VIER LAND- en VOLKSKUNDE, REIS- en
PLAATSBESCHRIJVINGEN en AARDRIJKS
KUNDIGE BIJZONDERHEDEN
ZEVEN GEMENGDE OPSTELLEN en WE-
TENSWEERDIGHEDEN
ZEVENTIEN GEDICHTEN
ZES-EN-ZESTIG ANEKDOTEN
ELF RAADSELS. LOGOGRYPIIEN, REKEN-
OPGAVEN en OPLOSSINGEN.
Hel boek dat wij nu aankondigen, kost ook
slechts drie franks. De inhoud is zedelijk
en mag gerust in ieders hand gesteld worden.
Men zende 3 franks in postmandaat of
postzegels. aan den uitgever van dit bhid.
De eerste premie is nog verkrijg
baar aan den prijs van 3 franks.
Deze premie ts bijzonder geschikt voor
NIEUWJAARSGESCHENK.
Vele lieden zien, welen of begrypen niet
genoegzaem tot wat schandige middelen hel
miiponniek liberalismus zynen toevlucht neemt
om zoovele zielen mogelyk aen de Kerk te
ontrukken.
Hierom is het eene geheiligde plicht voor
de catholyke drukpers de aendaclit op de wer
kingen der liberhatery of liever geuzery in le
roepen, ze bloot te leggen en de gevaren er
van te doen uitschynen, ten einde elkeen in
te lichten en men later niet beweren kunne,
dat men, door onwetendheid, in de kaert dei-
geuzen gespeeld heeft.
Sedert verscheidene jaren, heeft men, iu
zekere steden, scholen ingericht alwaer eene
opvoeding en een onderwys gegeven worden
gansch naer den geest van T mavonnismus.
God en de christelyke leering en by gevolg de
priester zyn uil die liberale- of geuzenscholen
verbannen. De jeugd wordt daer opgevoed en
onderwezen buiten alle gedacht der Godheid
men handelt alsof er geen God bestond....
Deze scholen worden door de penningen
der liberhaters opgericht en onderhouden.
Dit recht willen wy onze tegenstrevers niet
betwisten, daer onze grondwet het hen toe
kent, wy er ook gebruik van maken en het
behouden willen.
Oorspronkelyke Novelle
door J. I». VAM 3Sa£S&EV©©3ST.
Schryver van Wroeging en Genade, Hel Gouden
Bidsnoer, Levcnscritiek, enz.
29® vervolg zie onze voorige nummers.
Dat had geenc minuet langer moeten duren,
of gy waerl weg geweest, zeide hy, hygend en
met dien opmerkelykeu glans op zyn gelaet, welke
innige zelfvoldoening alleen by machte in le schen
ken.
Ik stamelde, meer dood dan levend, cenige woor
den van dank.
Kom, spoedig maer, viel hy my in de rede,
nu maer aen den loop is uwe woniog ver van
hier gelegen
Bevend door al myi.e leden, gaf ik hem le vcrslaen,
dat zy ongeveer op een halluer afstand lag. Hy nam
het paerd by den loom, en duwde my voor zich uit
om my tol sneller gaen le bewegen ik gehoorzaem-
de werkluiglyk, en in minder tyd dan ik meende
noodig te hebben, hadden wy gezamenlyk myne
woning bereikt. Inderdaed had het schielyk loopen
myn bloed in beweging gebracht.
Het was my acngenaem u van dienst le kun
nen zyn vergun my thans myn paerd naer stal lc
brengen, morgen zal ik my hel genoegen vérschalTen
u te komen zien, zeide hy, en reikte my de. hand.
Daerna wiplo hy in den zadel, en was spoedig uit
myne oogen verdwenen. Ik voorzag my van schoon
linnengoed, gebruikte een verwarmendeo drank, en
begaf my te bed. Toen ik den anderen morgen op
stond, bevond ik my tamelyk wel, cn ontving reeds
vroeg bezoek van ile dry vrienden, die als op won
derdadige wyze aen hel gevaer waren ontsnapt. La-
Nu, in de steden waer het liberalismus de
overhand heeft, heeft men niet alleenlyk een
vry liberael onderwys lot stand gebracht, maer
ook het officieel onderwys allengskens naer
den geest vah 't magonnismus ingericht. De
voorschriften der wet van 1842 worden er
schaemleloos onder de voeten getrappeld, met
een woord, men heeft het godsdienstig onder
wys en bygevolg. de christcne opvoeding uil
de openbare scholen zoo niet verbannen ten
minste vruchteloos gemaekt.
Nu, nevens die ongodsdienstige of liberale
scholen, bestaen er andere vrye scholen, sedert
etlelyke jaren, door de catholyke liefdadigheid
tot stand gebracht, alwaer het hart en den
geest der jeugd volgens de voorschriften onzer
Moedei' de H. Kerk, gevormd worden. Deze
twee verschillige scholen verbeelden, twee
legers, te vyelen het leger van 't kwade en
't leger van 't goede. Het eerste strydt om
zielen aen God en de Kerk te ontrukken, en
ze onder 't vaendel van satan, de vyand van
alle volksgeluk, te scharen hel tweede om
zielen voor God en de Kerk te winnen
Hel is dus niet te verwonderen dat de catholyke
ouders welke het geluk hunner kinderen lei'
herte nemen en er goede christenen willen var,
maken, zich wel wachten ze aen die ongods
dienstige of geuzenscholen toe te vertrouwen.
En het is, bygevolg, dan niet min te ver
wonderen ook dat die ongodsdienstige scholen
door de catholyke ouders gevlucht worden
als de pest, iu andere woorden, dat die scholen
byna onbevolkt zyn.
Die toestand stoot liet maconnismus lievig
tegen het hoofd. Dit wantrouwen der enthohke
ouders maekt de maeonnieke bazen grimmig,
en bongré malgré, willen zy dit wantrouwen
doen verdwynen..
Buiten eeuige staets- of stadsbedienden
hebben zy geenen invloed op de overgroole
menigte der begoede burgers. Wat gedaen in
die omstandigheid om hunne goddelooze scho
len te bevolken
In de duisternis der magonnieke holen werd
er weldra besloten den noodlydenden of zieken
werkman, de bedrukte weduwe, door uithon
gering, te pramen, hunne kinderen, tegen hun
geweten naer de geuzenscholen te zenden.
Die schandelyke dwangmiddel strydt regel
recht niet alleen tegen het natuerlyk recht des
vaders, maer tegen onze grondwet. De gods
dienstige vryheid, door liaer bekrachtigd, geeft
aen de ouders het recht' de opvoeding en het
onderwys te verkiezen welke zy aen hunne
kinderen willen geven. Ryken en armen heb
ben evenveel rechten, en 't roept om wraek
by God en by de mensclien dit recht aen de
armen, door geweld, te ontrukken.
En nogthans. wat ziet men
Het mafonniek liberalismus in zekere steden,
vertegenwoordigd door een hartelooze kerel,
die men armmeester heet, een vrydenker en
onzedige vuilbaerd wellicht, hoort men den
gebreklydetiden werkman, de bedrukte weduwe
met eene duivelsche stem toeroepen
Levert my uwe kinderenlevert my hunne
0 zielen, zoo niet zult gy van gebrek, van honger
1 kreveren
ter op den morgen kwam myn redder opdagen, en
zag lol zyne niet geringe voldoening, dat ik in bla
kende» welstand verkeerde.
Ik wist gcene woorden genoeg te vinden, om hem
nogmaels mvn dank to beluigen, maer hy wilde er
mets van welen, en zeide. dal wy op de wereld wa
ren om elkander te helpen. F.en paer uren brachten
wy zeer gezellig met elkander door Gedurende den
loop van ons gesprek maektc hy zich bekend als den
kolonel Von Glahn lerwyl ik ook van myne zvde
niet in gebreke bleef hem myn naem en kwaliteit "op
le geven.
Ik ben sedert eenige jaren gepensioneerd,
vervolgde hy, en bewoon een villa op den Zschen-
weg, niet ver van de plaets, waer gy hel ongeluk
hebt gekregen zoo ge my eens spoedig met een be
zoek wilt vereeren, zal my dit zeer oengenaem zyn.»
Ik beloofde hem reeds dcu anderen dag hieracn
gevolg le geven, en hield my overtuigd, zooals ik
zeide, dal het aengename alsdan geheel aen myn
kant zou zyn.
Ik vond my zoodanig tot myn redder aengeliok-
ken, dal het my speet, toen hy afscheid van my nam,
en met welgevallen begroette ik het oogenblik, dat
ik het beloofde bezoek kon afleggen. Schoon my de
uren langzaem schenen voort ie kruipen, was de tyd
hiertoe dan'toch eindelyk gekomen, cn in alleryl
begaf ik my tp weg. Hv had my duidelyk genoeg zyn
adres opgegeven, en de vervelende lack bleef my
dus gespaerd van lang te moeien zoeken.
Hy bewoonde eene prachtige villa, waerachler
zich een uitgestrekt bosch bevond. Hel huis was in
een sierlyken styl opgetrokken, en mocht ook in
wendig op al het comfortable, wal onze tyd wist in
le voeren, bogen. Hy ontving my zoo mogelyk nog
vriendelyker dan hy my had verlaten, cn weldra
kwam zyne echtgenoote binnen, eene brunette,
nauwelyks de derlig gepasseerd, aen wie ik schert
send werd voorgesteld als mynheer do walerdui-
ker
De arme werkman, de bedrukte weduwe
antwoorden Wy behooren tot de catholyke
religie ons geweten legt ons de plicht op ónze
kinderen in onze II. Heligie op ie kweeken, ze
i God te leeren beminnen en eeren, er brave en
deftige lieden nuttig aen de samenleving van te
vormen, neen, daer kunnen wy niet in toestem-
men, God en ons geweten verbieden het
En die liberale armmeester, die hartelooze
kerel, antwoordt: Wat geeft my uwen God,
uwe religie, uw geweten, de opvoeding en l
ondericys uwer lievelingen moet ik hebben, om
ze op den leest van 't liberalismus le schoeien
i en er soldaten voor 't leger van Satan van te
kweeken.
Wy vragen helis dit niet de schandelykste
aller verdrukkingen, de verdrukking der zwak
ken, dei' ongelukkigen, der bedrukten, welke
hun droevig lot niet kunnen ontgaen?
Al wie eenig eergevoel bezit moet zulke
hatelyke dwingelandy krachtdadiglyk laken.
- Neen, het is immers niet toegelaten gebrek
en lydeti ten zynen dienste te roepen om de
ouders het recht te ontnemen aen hunne kin
deren een godsdienstige opvoeding te geven.
Het ongeluk zou beu eerbied moeten inboeze
men, doch die liberale trawanten van Satan
zyn voor geen gevoel van eerbied meer vat-
baer, hunne ziel is als versteend door den
haet dien zy tegen God en zyne Kerk gezworen
hebben
Te vergeefs roepen de magonnieke liberalen
in dat het onderwys van bene zoo dringende
noodzakelykheid is geworden a's de vacciner
ing
Nu, daer men door de weigering van allen
onderstand de arme ouders praemt hunne kin
deren te laten vaccineren, 200 ook, beweren
zy, moet men ze dwingen hunne kinderen naer
de school le zenden.
Wy nemen aen dal T onderwys den werkman
voordeelig en hierdoor noodzakelyk is, maer is
het dan wel noodzakelyk de noodlydende ouders
te pramen hunne kinderen naer eene school
te zenden, waer een luchtkring heerschl tegen-
strydig aen hunne godsdienstige gevoelens Y
Is het dan niet voldoende dat de noodlyden
den bewyzen dat hunne kindereu ter schoole
gaen om van honger niet te moeten kreve
ren Het liberalismus roeptneen,t zyn
de zielen der kinderen welke wy moeten hebben
En nogthans, het geld en goed, heeren libe
ralen, waermeè gy den noodlydenden werk
man, de bedrukte weduwe pramen wilt u de
zielen hunner kinderen te leveren, behoort u
niet maer wel hem alleen toe. De wel heeft
u gelast mei het beheer der armgoederen om
ze tot leniging van druk en smerte te gebrui
ken, en gy doet ze van bestemming veran
deren, gy gebruikt ze om zielen voor den
duivel aen te wervenJa, het geld en goed
dal de catholyken aen de armbureelen, sedert
eeuwen, zoo mildadig hebben geschonken ge
bruikt gy om hunnen Godsdienst, om alles
wal hun heilig is te beslryden
Indien die schandelyke gewetensdwang niet
krachtdadig bevochten wordt, dan zal de geu
zery weldra tot eene andere nog hatelykere
dwingelandy overgaenDe geuzen zullen
Zonder de menschlievcnde hulp van uw moe
digen echigenoot, mevrouw, zeide ik, zou ik
thans niet lachen. Mynheer heeft
O, kom, kom, viel hy my in de rede, gy
moet nu zoo erg niet over die daed roepen ik ver
trouw, dat gy my tn zulk een geval ook zoudt gehol
pen hebben, en bovendien ge zyt nog met van my af,
mogelyk kunt ge mv ook een dienst bewyzen
Spreek, als hel eeuigszins in myn vermogen
is, zal my niets aengenamer zyn.
Wy spreken daer aenstonds over, zeide hy.
En wal zegt ge nu van Berlyn
Ik vind hel eene zeer schoone stad met
prachtige, doelmatige inrichtingen, waer men goed
weet le leven en zeer veel genoegen kan smaken,
antwoordde ik.
u Zoo dat doet me pleizier, gy kunt er u dus
nog al schikken.
Op deze wyze werd het gesprek, behoudens eenige
wyzigmgcn, gedurende ruim twee uren door ons
vervolgd, onder het genot van ec-n keurig glaesje
port. Mevrouw was het innemendste wezen, dai ik
ooit op de aerde heb ontmoet. Zeer gepast 111 hare
vragen cn antwoorden, veroorloofde zy zich geene
enkele aenmerking, waerdoor zy hare onbekendheid
met eene zaek kon verraden, en paste, niet zelden
naer ik meen, hel alledaegschc spieekwoord, by al
wat zy dacht ten uitvoer le brengen, toe Spreken
is zilver, maer zwygen is goud.
Zeker zal zy geweten hebben wat haer man op
hel gemoed drukte, doch daer hy zich in haer byzyu
van dal zielsbezwaer niet kon ontlasten, wilde zy
hem hiertoe ongezocht do gelegenheid geven, en
zeide met een van haer bckoorlyksle lachjes
Werner, zou gc nu mynheer onzen tuin niet
eens laten zien
Ja, dal was niet kwaed, antwoordde hy,
wy kunnen evengoed wandelend samen spreken,
als zoo slyf by elkander zittende.
het zich niet schamen de noodlydende, toe te
roepen
a Geen brood meer als qe noq den voet in de
kerk zet.
1 Geen onderstand meer, indien qu uw qeloof
a niet afzweert.
Van honger sterven zult zy, indien gy nog
voor de kerk trouwt, uwe binders laet doopen,
en uwedooden door de priesters doet begraven.
Wee u, indien gy ons uwe dochters niet
1 levert, om op theaters en in kavalkaden, de
Kerk, hare leering en hare dienaren te hoonen
a en leversmaden.
Zietdaer landgenoten wat het/mvermydelyk
gevolg zal zyn van den schooldwang dien de
liberhatery heden tegen de noodlydenden ge
bruikt, indien hy niet krachtdadiglyk wordt
tegengewerkt en bevochten
Zietdaer ook hoe de zonderlinge liberale
voorstaenders der vryheid in alles en vooral-
len, het lot van den armen werkman, van de
bedrukte weduwe willen verbeteren
Herhalen wy ten 'slotte dat het schandigste
van gansch deze zaek beslaet in het feit dat die
zelfde liberalen die den armen en gebreklyden-
den werkman, enz., pramen zyne kinderen
riaer de liberale scholen te zenden, voor hun
ne eigene kinderen van de geuzenscholen niet
willen, en hunne zonen aen de Jesuleten en
Broeders en hunne dochters aen de nonnen
toevertrouwen.
En waerom Omdat zy geen vertrouwen in
de liberale scholen stellendaerzy.by ondervin
ding, weten dat hunne kinderen er zouden uit
wederkeeren bedorven in 't hart en in de ziel.
Daei'om zyn de liberale goddelooze scholen
goed voor de kinderen van den armen werk
man en slecht voor de zonen en dochters van
de ryke liberhaters.
Kan men schadelyker te werk gaen, geëerde
landgenoten
Wy hooren u antwoorden en uitroepen
NEEN, WANT NIETS IS SCHANDELYKER
DAN DE VERDRUKKING VAN ARMEN, WE
DUWEN EN WEEZEN
Vragen en antwoorden.
V. Wie zyn de vrienden der priesters
A. Al de brave, tre/felyke, deftige, liefdadige
christelyke, eerbiediveerdiye, deugdryke en eerlyke
lieden, rnet een woord, de lieden welke hunne
plichten jegens God, jegens de geestelyke en
wereldlyke wetten en overheden en jegens
hunnen evenaesten kwyten.
V. Wie zyn de vyanden der priesters?
A. Al de schelmen, al de dieven, al de moor-
denaers, al de communards, al de petroolmannen,
al de over spelers, al deonkuischaers, al de ver
drukkers van weduwen en weezen, al de kroeg-
zit Iers ofherbergpilaren, al de persoonen die noch
eer noch trouw hebben, met een woord, het slechl-
volk in 't algemeen
Wie durft dit betwisten
V. Nu, willen wy hierdoor zeggen dat al
deze die tegen de priesters huilen, schelmen,
dieven, moordenaers, communards, petroolman
nen, overspelenenz. enz. zyn.
A. Neen, verre van ons dit te beweren,
doch wy zullen aen meester Peperhol uit
Verbond, alias sire van Ermen en Beenen, doen
opmerken dat als men geenen uil is men met
de uilen die in het bosch zyn niet meêhuilt
Dit is immers zoo klaer als de zon
De heeren zullen my wel excuseeren, dat ik
niet van de paity kan zyn, sprak mevrouw, maer
ik heb bier eenige zaken, welke spoed vereischeu
tot zoo aenstonds dan.
Het spyt my zeer, hernam ik, dan za! ik
my door hel gezelschap van uw ccblgeuool voor het
gemis van het uwe moeten schadeloosstellen wy
komen ook zeker spoedig terug.
In den tuin gekomen, zag den kolonel my met een
blik aen of hy my in de ziel wilde lezen, en toen hy
terstond dacrop liet volgen Gy hebt my een
dienst willen bewyzen, thans zal ik er u de gelegen
heid toe verschaffen, raekte ik ecnigszins van myn
sluk, daer ik hel vermoeden kreeg, dat hy van my
iels zou verlangen, dat niet in mvn vermogen was,
of, met betrekking tot godsdienst en zedeleer, niet
door my mocht worden ten uitvoer gelegd.
Ik heb eene zaek van eer te verefTenen,
waerby ik uwe hulp noodig heb, sprak Von Giahn.
En die is vroeg ik, lerwyl my do adem in
de keel bleef steken.
II, heb morgen vroeg een duél, en al myne
vrienden zyn zoo flauwbertig om my niet lerzyde le
willen slaen ik verzoek u dus myn secondant le
zyn.
Nooit heb ik my in een neteliger toestand bevon
den dan in die oogenblikken hel duerde dan ook
een geruimen tyd, voor ik een antwoord kon vinden,
dat, hoe gepast hel ook mocht zyn, volgens myne
begrippen in eene weigering moest bestaen.
Heb ik het niet gedacht riep hy met een
vroolyker gelaet, dan ik van hem by die gelegenheid
verwachtte, de lié willen u allen een dienst bewy
zen, maer als het er op aen komt, weten zy er zich
allyd van af le maken.
Gy beoordeelt my zeker verkeerd, zeide ik
met een blik op hem, die gewis treurig en smeekend
te gelyk moet zyn geweestvraeg my alles wat gy
Zal men het nu nog durven loochenen?
Ondanks de menigvuldige bewyzen die de
catholyke drukpers gedurig aenhaelt, blyvert
de liberhaters beweren dat zy de R. C. Religie,
't heilig geloof onzer voorvaderen, gelyk zy ze
ten tyde van kiezingen noemen, noch in hare
leering, noch in hare kerkgebruiken, noch in
hare ceremoniën, noch in hare priesters vyan-
dig zyn.... Men kent immers het deuntje dat
alsdan door de liberalen in den sleutel van
schynheiligheid gezongen wordt.
Doch het is de catholyke drukpers alleen
niet welke bewysl dat byna al de liberhaters
schandelyk liegen als ze van hunnen eerbied
voor de R. C. Religie gewagen, neen, daerin
wordt zy, van tyd lot tyd, eens geholpen door
de Flandre libérale, het goddeloosste dagblad
onzer dagen, maer ook het rechtzinnigste,
omdat het de strekkingen, de verzuchtingen
en 't doel der helsche liberale magonnieke
sekte, zonder doekjes, ten toon spreidt.
Dezer dagen, heeft de Flandre libérale ons
nogmaels geholpen door de afkondiging van
de volgende regelen
Nooit heeft de liberale party zooveel
1 krachtdadigheid in Belgie getoond, als ge-
durende deze laetsle1 jaren ondanks onze
neerlagen in de kiezingen, gevoelen wy ons
sterker dan in de dagen onzer schoonste
overwinningen allen weten wy dat de toe-
komst aen ons is. Nooit nogthans hebben de
liberalen de kerk zoo hevig aenyerand, nooit
hebben zy hunne vyandelykheid met meer-
der kracht en luider stem aen den dag ge-
legdOnze party verwyderl zich eiken dag meer
1 en meer van het catholicismus, en door dit te
doen, verkrygt zy meer samenhangende
sterkte clan zy ooit gehad heeft. De zelfde
uilslag zal zich onmisbaer in Italië voor-
doen, zoo men er openlyk den oorlog aen
de kerk durft verklaren.
Is liet klaer en duidelyk genoeg Zullen ze
kere lieden, catholyk van religie maer liberael
in 't politiek omdat zy door 't een of 't ander
liberael heethoofd, door janusstreken, gelyk te
Haeltert en elders, om den tuin geleid worden,
nu nog de oogen niet openen
Indien zy nu de oogen niet openen of niet
begrypen wat 't doel van '1 liberalismus is,
dan zyn ze weérdig by de ezels gerangschikt
te blyven.
JACHTSLUmNG.
De Moniteur kondigt den volgenden om
zendbrief af, gericht tot de goeverneurs der
provinciën
Ik heb de eer u te herinneren dat krachtens,
het ministerieel besluit van 18 augusti, laetst-
leden, de jacht niet meer toegelaten is na 31
dezer maend nogthans zullen de klopjachten
op groot wild, even als de konynenjacht in de
bosschen en de duinen open blyven tot 31
januari 1878, en de jacht op het waterwild
toegelaten zyn tot 30 april, daeropvolgende.
Uit deze schikkingen, in verband met art. 5
der wet van 26 februari 1846 en het reglement
van 23 april 1873 op de insekt-etende vogelen,
volgt
1° Te rekenen van 3 januari aenstaende, is
het verboden te koop le stellen, te verkoopen,
le koopen of te leuren met
wilt, al zou ik er zelfs myn leven by in gevaer bren
gen, maer dal niethel tweegevecht is strydig met
myne beginselen,— ik kan niet, omdat ik niet mag.
Juist, vervolgde hy, dal is met my het
zelfde geval, het strydt evenzeer legen myne begin
selen. Maer gy weel hoe hel onder militairen gaet.
Het duel is in ons land niet geoorloofd, en toch, wan
neer een officier, na uilgedaegd le zyn, weigert le
vechten, kan hy zyn levensgeluk als verloren be
schouwen, want iedereen draeit hem den rug toe en
noemt hem een lafaerd.
Dan zou ik my liever een lafaerd laten noe
men, dan in zulk een roekeloozen slryd, hel leven te
verliezen, of het een ander le ontnemen.
Ja, maer ronduit gezegd, vervolgde jhy,
ik ben geen lafaerd en wil er dus ook niet gaerne
voor gehouden worden. Het is toch wel wat hard
gedecoreerd te zyn door moed en beleid, als ik, en u
dapperheid in twyfel gelrokken te zien.
Alzoo hebt ge bewyzen van moed gegeven,
hernam ik, welnu, men zal er dan geen oogenblik
aen denken, dal gy uil lafhartigheid weigert te vech
ten, maer uw weerstand zoeken in eene godsdiensti
ge overtuiging, die hel tweegevecht niet ten onrechte
veroordeelt.
1 Er zal wel niemand zyn, die hel duël sterker
verfoeit en verafschuwt dan ik, vervolgde hy, en
daerom zou ik liever willen, dalhy, die de taek van
secondant op zich wil nemen, de zaek in der minne
zocht te schikken, zonder dat er myne eer mede ge
moeid werd. In ieder geval is de aenleiding tot dezen
twist zoo nietig, dal het belachelyk zou zyn, indien
het niet zoo ernstig en treurig ware, daerom le moe
ten vechten. Ik heb u slechts in het kort een ge
schiedenis uil myn vroeger leven mede te deelen, om
u le doen zien, hoezeer my de verklaring, dat ik bet
tweegevecht veracht, ernst is.
Waerschynlyk hebt gy er in uwe jeugd de
treurige gevolgeD reeds van ondervonden zeide ik.
(Wordl voortgezel.)