tr#54. 5Üstc Jaer. Zondag, 6 Januari 1878. VOLGENDE STATIËN: YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER VERTREKUREN UIT DE TWEEDE PREMIE Davidsfonds. Avondfeest. OjYEID-ATII uit Gent naer Moortzecle, Sottegem, Gceraerdb., Enghien, Braine-le- Comle 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGBN NAER Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24 9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 851 uit Denderleeuw naer Haelterl, Burst, Herzele, Solleg. Audenaerde, Ansogon), Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.19 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 12.1)0 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nisolaes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 0.00 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes kn Antwerpen 4.30 7.05 9.25 t'».50 2.20 5.25 7.05 0.00 Uit Sottegom langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 Dendcrmonde. 4-55 6-45 8-48 12 25 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 Mechelen. 4-551 6-45/ 7-19d 8- 12a Exp. 1«2®3®kL 1t-53d 1-04d Exp. 1» 2® 3® kl. 2-501/ 3-06/ 6-0 W 6-40/ l0-06rf Exp. 1» 2° 3' kl. Anlw. 4-55t 6-45/ 7-1 cJd 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. !-04dExp. 1® 2e 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d6-4l'H0-06<i Cxp. le 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 C—00 7-19 7-50 8-I2E. 9-24 11-53 1-04 E. i® 2® 3® kl. 2-50 0-00Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1' 2® 3® kl. Leuven, Thienen, Luik,Verviers 4-40d 4-55/ 6-45/ en 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tol Leuven)l-04d Exp. 1® 2® 3e Jil. 2-50d O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-0id 8-49d 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota De letter beteekenl langs Termonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2'3®k 8-41 9 45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 0-00 E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 0-üü 9-36 8-49 Exp. l® 2® 3® kl. Brugge, Oostende. 7-59 Exp.'.» 2® 3® kl.o-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 0-00 E 1» 2' 3» kl. 6-40 Doornyk, Mouscrou, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Rvss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53 0-00 6-04 Ninove, Geeracrdsbcrgcn, Lessen, Ath 6-00 50 8-12 11-53 2-50 0-10 6-04 9-09 Bergen, Quiévrsm 6-00 7-?0 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04 Énghien Branie, Manage,Charleroy, Nam<>n langs Geeraerds- berge6 00 (-00 11-53 2-50 0-00 6-04 SoNegem, langs Erpe-Mcire. 6.05 (-725 's zal12.30 6 02 letter d langs Denderleeuw. NAER AELST UIT Ath 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.12 Anlw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1® 2° 3® kl. 12-15 3-51 E. P2®3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1® 2» 3® kl. 8.55 Brussel 7.20 E.t®2' 3®kl. 7.29 5.00 11.06 11 53 1.55 3.02 en 4.53 E 1®2U3® kl.5.0l 5.55 8.10 E. 3 kl. 8.20 00.00 Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeracrdsbergon 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50 Gent O.OOE 6 32 7.39 E 1® 2®3®kl. 8.25 10.59 12.31 E 1® 2® 3® kl. 1.55 O-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 9.33 Exp. 1® 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32 Lokeren 6.35 9.06 10.57 1.49 4 50 7.50 Ninovc 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18 Oostende O.OOE 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00 0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp. ANN'ONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen Ir. 1,00. Vonnissen op Z4" bliklf.50 cent. Cniqiie Sisuiu. ABONNEMENTPRYS6 FRAiNKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 51 December. AELST, 5 JANUARI 1378. voor onze abonnenten. Daar de eerste serie der premies bijna uit verkocht is, stellen wij nu een tweede exemplaar van Het Katholieke Stuiversmagazijn ter beschikking onzer abonnenten. Even als hel EERSTE bevat dit boek 583 bladzijden gewonen druk. De tekst van dit boek is heel gevariëerd en bevat den volgenden inhoud VEERTIEN SCHOONE VERHALEN van tamelijk grooten omvang ELF SPROKEN, VERTELLINGEN, LEGEN DEN, FABELEN, en/..; VIER STICHTELIJKE LEKTUUR VIER LAND- en VOLKSKUNDE, REIS- en PLAATSBESCHRIJVINGEN en AARDRIJKS KUNDIGE BIJZONDERHEDEN ZEVEN GEMENGDE OPSTELLEN en WE TENS WEERDIGHEUEN ZEVENTIEN GEDICHTEN ZES-EN-ZESTIG ANEKDOTEN ELF RAADSELS, LOGOGRYPHEN, REKEN- OPGAVEN cm OPLOSSINGEN. Het boek dat wij nu aankondigen, kost ook slechts drie franks. De inhoud is zedelijk en mag gerust in ieders hand gesteld worden, n zeilde 3 franks in postmandaat of egels, aan den uitgever van dit blad. o eerste premie is nog verkrijg bar aan den prijs van 3 franks. Deze premie is bijzonder geschikt voor NIEUWJAARSGESCHENK. Voordracht des heeren De Beucker. Oi* Avondfeest welke, zondag 11., alhier in ael der Kortezoutestraet, door de zorgen van t Davidsfonds en met de welwillende me .verking van 't beslierend komiteit des n s 9. De Vriendschap gegeven werd, mag oil., alle opzichten wel gelukt geheeten wc m. Een deftig en uitgelezen publiek van de stad en n liggende steden en gemeenten vervulde de ime zael des Krings tot propends toe. G. twonder, het programma kondigde eene x iraclit aen te houden door den gevierden vla.' ischen redenaer, den uitmuntenden na tuerkundige, den heer J. I. De Beucker van Antwerpen. De achtbare heer De Beucker is immers bel id als een der uitmunteudsle redenaers lord- en Zuid-Nederland, en die faem, hy ten rechte geniet, was het welke die schaer toehoorders had uitgelokt. Oio zes uren slipt, ving het feest aen door 'nel willekomlied aen den heer De Beucker, ge- t door onzen stadsgenoot den E. H. torman, direktor van '1 klooster te Bug- icohout, en op eene talentvolle wyze gezon- -v.i "oorden heer E. V. I). B., lid des Krings. i beklom de achtbare lieer De Beucker het reekgestoelte onder de geestdriftige loe- ingen en 't donderend handgeklap der verga .-ering. j zullen het niet wagen de leerryke voor- dr hier weèr te geven in de welke de roemde natuerkundige zvn onderwerp 't verkbedryf in de 3 natuerryken op e meesterlyke wyze behandelde. Gedu rende meer dan twee uren, hield by zyne aen- 11ooiI >rs als 't ware aen zyne lippen gekluis- iei'i'i En niet zonder reden: liet woord van er De Beucker is klaer, duidelyk, vloei- i ierlyk en doorspekt met geestige zetten do de welke de leerstelsels onzer heden- i he geusche theologanten onder den menen spotlach als een kaertenhuis in ee:i orten. zullen ons dus bepalen in vlugge trekken het i zonderste trachten mede te deelen van al de wonderen der natuer welke de geroemde soreker ons leeren kennen heeft 'eerst bewees de achtbare redenaer, hoor menigvuldige voorbeelden, dal alles in de i.'.'icr gehoorzaemde aen de onveranderlyke u die de Almogende, van 't begin "der schepping af, in zyne schepselen heeft neder- gelega. Zelfs de doodestofïën, zooals de hard steen, het metaal, enz., zyn er niet uitgezon derd. De niensch kan aen deze wetten niets veranderen en ook niets vernietigen van 'tgerie God geschapen heeft. De niensch kan nog geen druppeltje water van een spellepunt groot vernietigen al wat by kan is het van gedaente doen veranderen, door het, by middel van 't vuer, in damp te doen vergaen,die later toch weèr water worden zal. Als bewys dat de doode stof aen de wetten geboorzaemt die de Almogende heelt voorge schreven, geeft hy 't volgende lot voorbeeld Het keukenzout heeft een vierhoekige en de aluin een achtkantige] vorm nu smelt de/.e twee stoffen by elkander in water, laet bet vochl koken en uitdampen en het zout zal van den aluin gescheiden zyn, 't is te zeggen, liet zout zal wederom een vierhoekige en de aluin een achtkantige vorm aengenomen heb ben. En waerom Omdat deze beide sloffen gehoorzamen aen eene onveranderlyke macht die den Schepper in haer, sedert eeuwen, heeft neergelegd. De Sterrekundigen, riep de heer De Beucker uit, toonen ons met verwondering den melkweg aen waerin duizenden en dui zenden sterren flikkeren dit is overheerlyk en prachtigmaer dat zy een greintje zout nemen, hel op T vuer werpen, en den damp die er van voortkomt met een vergrootglas onderzoeken, en ze zullen in dien damp meer schitterende lichten zien dan in den melkweg. De beroemde natuerkundige loonde ons, onder andere, ook de eeuwige en onverander lyke natuerw'elten, aen de welke de vogelen, zelfs als zy in koeien zyn opgesloten, gehoor zamen. De nachtegaels, de canarievogels, enz. ziet men geweldig vliegen, als het tydstip hun ner vlucht of landverhuizing is aengebroken. De achtbare spreker haelde nog menigvuldige bevvyzen aen om den mensch te leeren oot moedig zyn, en T hoofd te buigen voorzynen Schepper welke in alles wonderen heeft ge- zae.id tot in de geringste zaken, en welke wy, tot ons spyt, moeten daerlaten. Zoo min de mensch iels vernietigen kan, kan hy ook niet bymakeu wal niet beslaet. Al wat de mensch kan is maer byeenbrengen wat er beslaet. Een bewys de mensch heelt vyf zinnen en de wereld met al haren bluf kan geen zesde maken. Wy menschen kunnen niets bymaken of vernietigen alleen de Godheid kan ditGeuzen, roept de beer De Beucker uit, ellendigen, gy die de almacht van den Schepper loochent, verandert slechts een dropje water en dan zullen wy bekennen dal qy waerlyk groot zul (toejuichingen). Er zyn goddelooze schryvers, gaet de rede naer voort, die beweren dat de beesten weldra zooveel versland zullen hebben als de mensch. De beesten hebben geen verstand of zullen er nooit hebben. Het is 't versland niet dat hen bewegen of werken doet, maer hunnen instinct, de werkkracht, de onveranderlyke natuerwet ten. De dieren kunnen zich niet verbeteren noch van eikanderen iets afleeren. De dieren zullen dieren blyven zoo willen het de onver anderlyke wetten der natuer. Zekere wanzinnigen gaen zelfs zoo verre met Darwin te houden staen dat de mensch van den aep afstamt. Die bewering valt in duigen by 't minste onderzoek. Men heeft in de eilanden Borneo en Sumatra, van waer de apen afkomstig zyn, bestatigd dat deze dieren uit instinct op hunne vier pooten loopen. De aep kan zich onmogelyk op zyne achterste pooten recht houden, ten zy men er hem met koesteringen of zweepslagen toe dwingt. Nu, de hals van den aep is derwyze geschikt dat hy op zyne vier pooten loopende kan om hoog zien, terwyl de mensch als hy op handen en voeten gaet altyd naer den grond moet zien. Dit was toch niet zeer aengenaem voor de voorouders van Darwin als zy zoo met het aenzicht naer den grond in de straten van Londen liepen..... (gelach) Nog meer, in de aep is een afschrik van 't vuer geschapen, 't geen maekt dat er hy geen gebruik van.maken kan. In de bossclien van Borneo en Sumatra had men, gedurende een strenge koude, een groot vuer aengelegd, en toen de menschen zich verwyderd hadden, kwamen de apen zich rond liet vuer scharen om zich te verwarmen. Hout lag met hoopen by de hand en niet een aep nam er een enkel stokje van om het op 't vuer te werpen. Men heeft wel eens een aep eenig huiswerk leeren verrichten, maer nog nooit heelt men hem kunnen leeren vuer aensteken. Indien de mensch van den aep afstamt dan zou in hem ook dien afschrik van 't vuer ingeboren zyn doch integendeel, 't is door 't vuer dal de mensch gansch den wereldbol tot in zyne ingewanden bebeerscht De apen bewoonen, gelyk gezegd is, de eilanden Borneo en Sumatra, eii indien men ze allen naer een ander land moest overvoeren, ze stierven letlerlyk uit. De mensch integen deel bewoont alle de werelddeelen. De aep heeft van God'een kleed ontvangen gepast aen 't klimaet dat hy bewoont, aen ons, menschenscliyut de Schepper gezegd te hebben ik geef u geen kleed maer 'i verstand om u een kleed ie maken, gepast voor de luchtgesteltenis van 't werelddeel dat gy be woonen zult.... Hieruit blykt ontegensprekelyk dat de mensch alleen de wercldbewooner, alleen de meester van 't dierenryk is.... Alsdan sprak de achtbare redenaer over de naiuerwonders die by de vledermuis en den mol bestatigd worden. De vledermuis wordt door vele als pen schadelfk dier, dal veel gely- kenis op den duivel heeft, oenzien. Men martelt hei soms met het op dé poort te nagelen,'t geen eene wreedheid is ten opzichte van een diertje dat ons vele diensten bewyst. Nu, 't natuur wonder dat by de vledermuis bestatigd wordt, beslaet in bet feit dat zy nooit hare schuil- plaets verlaet dan wanneer wy eene warmte van 10 graden hebben, omdat alsdan alleen de insekteu vliegen waermeé zy zich by voor keur voedt. De maeg van de vledermuis is derwyze gevormd dat zy moet gevuld worden als er tien graden warmte is, en niet moet gevuld worden als die warmte niet gewaer geworden wordt. Des winters moet de maeg der vledermuis niet gevuld worden en wy zien ze dan ook niet vliegen. De heer De Beucker verhaelde dat hy op het oogenbük de proef maekt hoe lang dé vleder muis kan blyven leven zonder voedsel als er min dan 10 graden warmte bestatigd wordt. Deze proef doet hy sedert verscheide ne jaren en heeft reeds eene uitgave van 150 franken veroorzsekt yoor 't noodige ys om liaer des zomers in eene luchtgesteltenis van min dan 10 graden-.warmte te kunnen houden. Jaerlyks in den winter weegt de lieer De Beucker die vledermuis en zy blyft altyd haer zelfde gewicht behouden. De mol, integendeel, moet alle zes uren verscli voedsel hebben. Zet een mol in eenen bokael met aerde gevuld waer geen voedsel voor hem in le vinden is, en de 7"® uer is hy dood. Dat de geuzen die God verloochenen, eens zulke natuerwonderen totstand brengen. Vraegt hen eens eene vledermuis le maken die slechts voedsel noodig heeft als er 10 graden warmte is, of eenen mol die alle zes uren moet elen en ze zullen daer staen te kyken gelyk nen uil op nen kluit Eindelyk sluit de achtbare spreker het eersle deel zyner voordracht met te bewyzen dat de mensch niets in de natuer te verrichten, met een woord, geen taek of rol te vervullen heeft, en hy alleen geschapen is voor omhoog wv alleen zyn de bewooners van 't Eeuwig Vader land Eene tusscbenpoos werd aen den achtbaren spreker gegund, tydens welke de beer L. K., met bet talent 't welk hem kenschetst een lied getiteld Aen de leden van 't Davidsfonds liet hooren. Onnoodig te zeggen dat de heer L. K. uitbundig werd toegejuicht. De achtbare lieer Voorzitter des Krings, Baron Bethune, kondigde alsdan de vergade ring aen, dal bet best uer, op verzoek der leden van Catholyken Schoolpenning, toeliet eene omhaling te doen. Deze omhaling bracht eene som van fr. 83 85 cent. op. In naem van den Catholyken Schoolpenning, bedanken wy de Heeren en DamesZoo eene omhaling zou, niet by alle c-atholyke feesten, maer eens van lyd tol tyd moeien toegelaten worden. Men vergete liet niet de Schoolpenning is de Sirydpenning die ons redden moet. Alsdan hernam de talentvolle spreker het woord. Na uitgelegd te hebben dat de natuer eene domme kracht is welke niets uit eigen beweging kan verrichten, en altyd geboor zaemt aen de eeuwige wetten door God inge steld, legde hy ons een onder bewys voor oogen der wanzinnigheid van deze die ons van een aep willen doen afstammen. Indien wy van een dier afstammen dan is het voorzeker van geenen aep, roept de heer De Beucker uit. De aep heeft immers geene braeien aen de beenen en kan geene koussen aeuhouden. Wy zouden dan veel eer van nen kikvorsch afstammen, want deze heeft ten minste braeien. Alqemeen gelach.) De overgroote meerderheid der geuzen ver loochenen de Godheid niet, want, hoe geus zy ook zyn brandt er in hun hert nog een vonkje voor den Schepper. De achtbare redenaer sprak ook over de plichten der catholyken op onze dagen. Wy allen, catholyken, moeten in de maet onzer krachten liet liberalismus of liever degeuzerg bestryden. Niemand onder ons mag den stryd met gekruiste armen aenschouwen allen moeien wy de geusche leerstelsels bevechten. De geuzery heeft het vooral op de jeugd en op de geestelykheid gemunt. De eerste wil zy, door 'i onderwys, de verderflyke liberale leerstelsels in 't hert blazen de tweede poogt zy onder de laslertael te doen bezwykeh. den kende door deze beide middelen liet R. G. Geloof weldra te vernietigen. Het is dus de opperste plicht der catholvke ouders aen hunne kinderen een christelyke opvoeding en onderwys te laten geven. Zy moeten hunne kinderen naer caiholyke scho len zenden, willen zy ze van de liberale be smening bevryden-Vooral de moeders moeten zorg dragen hare kinderen en bezonderlyk hare dochters in de vreeze Gods op te voeden. Gelukkig huisgezin 'twelk eene goede christene moeder heelt. Een huisgezin waer de vader slecht is en de moeder goed, is gerust, terwyl een huisgezin waer de vader goed en de moe der slecht is, zelden goed is. Als de moeders en de vrouwen calholyk blyven, dan hebben wy den liellt der wereld met ons, en dan ook zyn wy onovervvinnelyk. De geuzen zeggen dat wy dommerikken, weetnieten, enz., enz., zyn. Hóe is 't mogelyk? Men ga de wereld rond en men zal zien dat de catliolyke priesters en kloosterlingen overal aen 't hoofd der weten schappen staen Verder wees de spreker op 't kwaed dat er in beslaet de kinderen naer liberale scholen te zenden, en maeride by alle caiholyke ouders aen het liberael onderwys te vluchten als de pest. Men heeft u, meer dan eens gesproken, gaet de heer De Beucker voort, van goede geuzen... Weel gy wal een geus moet doen om goed te zyn Eene goede geus moet liegen, lasteren en bedriegen zooveel hy maer kan maer wel opletten dal hy zich uil de klauwen der polilie houdt. 't Is tegen de geestelykheid dat -de geuzen hunne logens en lasteringen richten, ja,,tegen de priesters en kloosterlingen die ons in 't al gemeen, zoovele voorbeelden van zedigheid, deugdzaamheid, zelfsopoffering, goedhartigheid en menschlievendheid geven, braken de geu zen al hun venyn uit De geusche dag- en weekbladen smyten hen onverpoosd met gehe'ele vrachten modder naer 't hoofd.... De liberale schryvelaers begaen de walgelykste infamiën tegenover de geestelyk heid. Van lyd tot tyd ziet men ze neér- schryveo de heer pastoor van X. heeft dit of dat-schandelyk feit begaen De caiholyke dagbladen stellen onmiddelyk een onderzoek in, en denkt gy, als het ten duidelykste bewezen wordt dat het aenge- klaegde feit eene liberale lastering is, dat de liberale bladen die lastering zullen herroepen Neen, ze laten de lastering haren gang gaen, die eerlooze schryvers En welke kreet van vreugde gaet er in het geusche kamp niet op als er onder duizenden en duizenden priesters en kloosterlingen, één gevonden wordt die zynen staet te buiten gaet of liet kleed, welk hy draegt, door eenig wan- bedryf bezoedeld heeltHet is toch zoo wonder niet, dat er onder de talryke priesters- en kloosterlingenschaer hier en daer één valle Onzen Goddelyken Zaligmaker had slechts 12 apostelen en er was al één geus onder en de liberalen durven hem nog voor hunnen patroon niet nemen De begaefde redenaer spoorde de catho lyken aen altyd hunne princiepen kracht- dadiglyk te bevestigen. Weest edelmoedig in den stryd, doch standvastig in uwe overtui ging, nep hy uit!Vertrouwt nooit de opvoeding en T onderwys uwer kinderen aen de liberalen toekoopt nooit liberale gazetten in de statiën, want hierdoor ondersteunt men de slechte drukpersEr zyn er die bewe ren dal zy de eene of andere liberale gazette noodig hebben voor hunnen handel. Dwaling, zegde de achtbare spreker, 't geen men in de liberale gazellen hieromtrent vindt, vindt men ook in de catliolyke Ten slotte wakkerde de heer De Beucker de catholyken aen altyd onwrikbaer in hunne principen maer zacht tegen de persoonen le zyn, 't is le zeggen altyd, overal en in alles tedoenblyken dat wy ware catholyken zyn. Indien men u om uwe catliolyke "principen vervolgt en 't brood ontneemt, vreest dit niet. God, onze Vader, aen wien gy dagelyks verscli brood vraegt zal u brood geven. Men mag den Onzen Vader niet veranderen en zeggen Lieve geus, geef ons heden ons dagelyks brood. Dit ware eene lafheid. Blyven wy dus getrouw aen 't gelool onzer vaderen, bestryden wy T liberalismus met moed en krachtdadigheid en den zegeprael zal onzen stryd bekroonen De achtbare spreker werd geestdriftig toe gejuicht een donderend handgeklap gemengd met de geroepen Leve De Beuckerdeden de zael verscheidene minuien lang dreunen. Toen de stilte hersteld was, bief de heer L. K., met heldere stemde Ylaemsche Leeuw aen. Het refrein werd door al de aenwezigen medegezongen. De geesldrilt was onbeschryf- lyk. Indien vele franskillons dien zang moesten gehoord hebben, zy zouden weldra overtuigd zyn geweest dat de Vlaming aen zyne moeder taal en volksaerd rotsvast gehecht blyft en zy er nimmer aen denken moeten hem te verbas teren. Neen, zy zullen hem niet temmen den lieren vlaemschen leeuw Zietdaer, geëerde lezers eene zeer flauwe schets van de merkweerdige voordracht des heeren De Beuckerwy hebben getracht het bezonderste mede te deelen, doch meer dan de helft van 't gene waerover hy gesproken heelt, hebben-vvy, uit vrees van te lang te wor den, daer moeten laten. Zulke voordrachten zyn byna niet le ontleden; men moet ze hooren wil rnen er zich een goed gedacht van vormen, maer dan ook betreuren dat zy geen uerlje langer konnen duren. -nVCgfaTre==r. Hebt gy al bemerkt, geëerde lezers, welke satanische vreugde de liberalen vervult als zy vernemen dat, hier of daer, tot zelfs in China, een priester, een pater, een broeder aenge- troften wordt, die, zyne heiligste plichten met de voeten tredende, zich plichtig heelt ge- maekt aen ergerlyke wanbedryven en hierom door 't gerecht is geschandvlekt geworden. Nauwelyks is het vonnis uitgesproken of de liberale bladen kondigen het in 't lang en in 't breed al, niet nalatende er eenige regelen by te voegen door de welke zy 't volk toeroe pt. Ziel gy die slechte priester, die slechte pui er, die slechte broeder.... ehwelzoo zyn al de priesters, zoo zyn al de paters, zoo zyn al de broeders. Ab uno disce omnes, 7 geen de eene is, zyn al de andere, zietdaer de leus der liberalen. Onnoodig de hatelyke roekeloosheid van het liberael lasterstelsel breedvoerig te doen uit- schynen de christene deugden, de gedurige zelfopofferingen, de edelmoedigheid, de naes- tenlieïde, de deftigheid der duizende priesters, paters en broeders welke zich rond ons in de wereld bewegen, zyn immers te wel gekend en bewyzen ze ten duidelykste. Wat meer is, die redeneering der Iiber- haters is valsch, zy strydt legen de gezonde rede, en men moet paphersens hebben om zulke dwaesheden te durven uitkramen. Nu, indien al de priesters, al de paters, al de broeders wangedrochten zouden zyn, om dat, hier en daer, één onder hen de plichten van zynen staet te buiten gaénde, zich plichtig maekt aen ergerlyke misdryven en er om ge straft wordt, dan zou er byna niemand op de wereld meer zyn of het zou een schelm, een dief, een moordenaer, een onzedige vuilbaerd, enz., enz., zyn. By voorbeeld Omdat de liberale representant de Perceval van Mechelen een onzedigaerd van d'ergsle soort is geweest, zyn hierom al de liberale representanten onzedigaerds.vuilbaerden.enz.? Omdat een liberale director van den Berg van Beimhertigheid van Leuven nen grooten dief was, zyn hierom al de liberale directors der Bergen van Bermherligheid des lands groote dieven Omdat de liberale griffier Herman van Door nyk een bedrieger, een schriftvervalscher was, zyn hierom al de liberale griffiers bedriegers en scliriftvervalschers Omdat een liberale advokaet van Bergen is veroordeeld geweest voor bedrieglyke afper singen van geld, zyn hierom al de liberale advokaten schuldig aen bedrieglyke afpersing van geld Omdat de liberale notaris Sclavon van Meche len zyne kalanten op zulke groote schael be droeg en bestooi, zyn hierom al de liberale notarissen dieven en bedriegers Omdat de liberale onderzoeksrechters Petithan van Luik, eene groote som gelds ontvreemde, die hem, uit hoofde zyner bediening, was toe vertrouwd, zyn hierom al de liberale onder zoeksrechters oneerlyke lieden Omdat Desiré Van Varenbergh, Chomé en Pier Noël, onzer stad, gepoogd hebben, door een yzingwekkend schelmstuk, hun geschokt krediet te herstellen, zyn hierom al de koop- mans en nyveraei's van Aelst schelmen die voor niets zouden achteruitgaen, zelfs de dood van velen veroorzaken, om hunne zaken te redden? Omdat de liberale zaekwaernemer Jaumart van Namen, door een valsch testament, een aen- zienlyke lorluin poogde in te slokken, zyn hierom al de liberale zaekwaernemers valsche teslamentmakers Omdatjde liberale schepen Fontainas van Brussel, na eene wereldlyke onderwyzeres onteerd te hebben, haer broeder in tweegevecht ver moorde, zyn hierom al de liberale schepenen lalaerds, verachtelyke lieden Omdat Furth en Dees ontrouwe bedienden waren, zyn hierom al de bedienden der liberale banken ontrouwe lieden

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1878 | | pagina 1