52ste Jaer. Zondag', 28 April 1878. 1680. YZEREX WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Liberael programma. Dc Professor en zyne Pleegdochter, Een voorbeeld De ïïospicen en 'I Verbond. ABONNEMENTPRTS6 FRANKS S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 311* bladz. 50 cent. Dendermonde. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 Mecbelen. 4-551 6-451 7-19d 8-12d Exp. 4® 2« 3® kl. 11 -53d 1-04d Exp. 1* 2° 3® kl. 2-50d 3-061 6-04d 6-401 10-06d Exp. 1« 2® 3® kl. Antw. 4-551 6-45<7-19d 8-l*d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-5('d 3-06/ 6-04d 6-401 10-06d Exp. 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl2-50 0-00 Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1® 2® 3® kl. Leuven, Thienen, Luik.Verviers 4-40d 4-551 6-451 cn 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tol Leuven)l-04d Exp. 1® 2° 3® kl. 2-50d O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De letter 1 beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00's vryd.) 7-59El®2®3®k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 cn 0-00 E. 1®2« 3® kl. 6-12 6-40 O-OU 9-36 8-49 Exp. 1® 2® 3® kl. Brugge, Oostende. 7-59 Exr.t"2®3® kl.6-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 0-00 El® 2' 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53 0-00 6-04 Nmove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7 50 8-12 11-53 2-50 0-00 6 04 9-09 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04 Enghien Braine, Manage, Charleroy, Namen langs Geeraerds bcrgen 6 00 (-00 11-53 2-50 0-00 6-04 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725's zat12.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. Cuique Suum. NAER AELST UIT Alh 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.12 Antw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1® 2® 3® kl. 12-15 3-51 E. 1°2°3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1® 2® 3® kl. 8.55 Brussel 7.20 E.l®2'3®kl. 7.29 5.00 11.06 11 53 1.55 3.02 en 4.53 E 1®2® 3® kl.5.01 5.55 8.10 E, 3 kl. 8.20 00.00 Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50 Gent 0.0CE 6 32 7.39 E 1® 2®3®kl. 8.25 10.59 12.31 E I® 2® 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 9.33 Exp. 1® 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32 Lokeren 6.35 9.06 10.57 1.49 4 50 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18 Oostende 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00 0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp. uit Gent naer Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-Ie« Comle 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 uit geeraerdsbergen naer Maria-Lierde.Soilegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24 9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haellert, Burst, llerzele, Solleg. Audenaerde, Ansegem, Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.19 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 0.00 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 1«».50 2.20 5.25 7.05 0.00 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 AELST, 27 APRIL 1878. De liberale Revue de Belyique heeft onlangs een programma meegedeeld, 'i welk door't macon- niek liberalism us zal verwezenlykt worden moesten de aenstaende kiezingen aen zyne voorstaenders op nieuw 't bewind in handen geven. Wy zullen hier dit programma laten volgen opdat onze catholyke landgenoten zou den kunnen oordeelen, 1° welke verdrukkin gen, welke folteringen wy, in ons eigen vader land, zouden te verduren hebben, indien 't maconniek liberalismus hier nog ooit de over hand kwam te behalen en, 2° met welken eerbied zyne aenhangers bezield zyn voor al de vryheden ons door de grondwet gewaerborgd. Ziethier dit programma I. Herinrichting van liet openbaer onder- wys, dat jvereldlyk en verplichtend zal gemaekt worden. Dit wil zeggen dat de priester, hel kruisbeeld, de O. L. Vrouwbeelden benevens liet gebed uit de scholen zullen worden gebannen, en dal de calho lyken zullen verplicht worden hunne hinders naer die liberale of liever geusche scholen te zenden. II. Reglement op de kerkhoven verbod van het kerkhof, volgens de godsdiensten te ver- deelen. Dit beteekent dat godloochenaers en catholy- ken, allen ondereen zullen moeien begraven wor den en dal men de calholgken het reclit zal ont nemen, naest elkander in de gewyde aerde te rus ten, zoo als ook aen de joden,die, even als wy, aen hun eigen kerkhof houden. III. De priesters zullen, gelyk de andere burgers, moeten deel maken van den jury, hel leger en de garde-civiek Dat is op zyn pruisisch. IV. Afschaffing van al de voorrechten van eerbewyzing, door het dekreet van messidor jaer XII aen de geestelyken toegestaen. V. Afschaffing in het gemeemebudjet van alle uitgaven betrekkelyk de eerediensten. VI. Afschaffing, in het staetsbudjet, van alles wat niet rechtstreeks betrekking heeft op de traktementen en pensioenen van de be- dienaers der eerediensten. By voorbeeld het traktement van het onderwyzend en besturend personeel der seminariën de beurzen aen de seminariën verleend, enz. VII en VIII. Stipte uilvoering van art 268 van het strafwetboek, waerby de bedienaers der eerediensten worden gestraft die, in de uitvoering van hunne bediening, door openba re redevoeringen, rechtstreeks het goeverne- ment, de wet of de akten der overheden zullen hebben aengerand. IX. De godsdienstige drukking straffen, wanneer de geestelykheid misbruik maekt van hare geestelyke macht, om de vrye keuze der kiezers geweld aen le doen Men bemerkt gemakkelyk tot welk stelsel van valsche beschuldigingen en hatelyke vervolging dit artikel aenleiding kan geven. X. Stemming by alphabetische orde, tus- schen al de kiezers van een arrondissement Oorspronkelyke Novelle door J. WAN MEIIEIOORT. Schryver van Wroeging en Genade, Hel Gouden Bidsnoer, Levenscriliek, enz. 46® VERVOLG ZIE ONZE VOOUICE NUMMERS. Dat is nu een schoon praelje, riep de boer, rillend van koude, en als hy nu dood is, dan zal by ook niet veel van myn goed eten. Dan zyn vrouw en kinderen toch, zeido Casper, een leugentje om besiwil debiteerende. Waer woont ge dan, ge zyt zeker zyn knecht, hé Ge hebt 't geraden, ik ben de knecht van den heer, dien wy zoeken hy is de bewoner van Vlin derbeek Nu geen vragen meer, maer help ons lorecht. Ik zal u zeggen hernam de boer, nadat hy zyne uogen eens goed uitgewreven, en de deur ge heel geopend had, ik errmner my nu, dat hier gis termiddag een paerd hollend voorby is gekomen de man, die er opzat, was er afgevallen, en sleepte met zyn hoold langs den weg achter het paerd meé. Ik had hem willen helpen, maer 't beest was my le vlug en draefde dwars door het land met hem weg 't was op dat oogenblik zoo'd weer, dat gy geen hond of kat zoudt uitsturen, en 't beest zal zeker van den bliksem geschrikt wezen. «En waer ligt hel land vroeg Casper. Als ge nog vyf minuten goed doorslapt, was hel antwoord, loopt het pad heelemael krom naer den grooten weg, maer dien kant moet ge niet opgaen. Vlak voor u heb ge daer een groot veld, daer loopen myn beesten 's zomers in ik houd 't er voor, dat ge hem mogelyk daer wel vindt. Zoo, uu wordt ge bedaGkt en wensch ik u en vermenging der kiesbriefjes in hel cenlrael bureel. XI. Maelregels le nemen tegen den handel in missen !f?f!? XII. De slael zal al de goederen van doode hand (namelyk de goederen der kloosters en kerk fabrieken en niet die der buryerlyke godshuizen en bureelen van weldadigheid1 aenslaen, als goe deren zonder eigenaer. Dit wil zeggen dat men de dievery in 't groot zal invoeren, juist gelyk in de jaren 90, en zooals, weinige jaren geleden, in Spanje, in Italië en in Zwitserland werd gedaen. XIII. Ontrekking der burgerlyke persoon- lyklieid aen de gastvrye kloostergemeenten. XIV. Verplichting voor ieder klooster een register le houden gelyk aen dal der Itótel- en logementshouders voorgeschreven door art. 555 van het strafwetboek. XV. Toepassing op de kooplieden in mirakels op flesschender straffen bepaeld by de regle menten tegen de onwettige uitoefening der ge neeskunst !f?f!? XVI. Hervorming der wetten op bet tydely- ke van den eeredienst. De beste hervorming ware de afschafling van de burgerlyke person- nifikatie der kerkfabrieken. Voorzeker is dit een programma dat sterk pruisisch riekt 't Is de onderdrukking der minderheid door de meerderheid die ons bru- laelweg voorzegd wordt. Mei een woord, moest zulk programma ooit verwezenlykt worden dan zou hier de godsdienstige vervolging met haren steert van gewetensdwang, dwinglandy en folteringen van allen aerd hevig woeden. En wat zou het onvermydelyk gevolg hier van zyn?.... De verbreking der eenheid die thans nog onder de Belgen heerscht, de bur geroorlog, vele onheilen en rampen en tot be krooning liet verlies van onze onafliankelyk- heid, van ons bestaen als volk, of liever, de inpalming van ons grondgebied door den eenen of anderen -machtigen slokop onzer naburen. En dan, ja dan, zouden onze liberalen te vrede zyn dan zouden zy dat bekomen waer hun hartje, sedert lang, naer lust, bezonder- lyk als hunne vriend, de godsgenadige pruis ons maer onder zyn gebied zou hebben om onze Bisschoppen, priesters, kloosterlingen en ons calholyken, tot hunne groote vreugde, met zyne hatelyke mei-wetten te kunnen pren- gelen. De liberale dagbladen in 't algemeen treden het programma by. Hier en daer vindt men eene uitzondering. De eenen de doctrinaire bladen, keuren het programma goed, maer vinden dat 't land nog niet ryp genoeg is ge worden om liet heden in toepassing ie bren gen de anderen, de tolken van 'Iradikalismus, of liever der commune, houden het voor onvol ledig en zeggen dal het door hen niet kan aen- genomen worden, ten zy men er by voegt 1' Herziening der grondwet. 2° Wet op de ministerleeleverantwoordelykheid. 3° Afschaffing van '1 Senaet. 4° A fschaffing van de onafzelbaerheid der rech ters. wel te rusten, sprak Caspcr, zich met ons in bewe ging stellende. Kryg ik nu de kalandisie schreeuwde de hoer hem na. Als we zien, dat ge ons terecht hebt gehol pen, ja anders niet, riep Casper terug. Daer wy ons langer dan noodig scheen cp het dwarspad hadden opgehouden, kwamen de beide mannen met de draegbaer ons reeds van de andere zyde tegemoet, en hun vluchtig onze ontdekking me- dedeelende, gingen wy gczamenlyk het land op, dat zeer laeg cn dus half onderwater lag. Onze tocht werd alzoo niet vergemakkelyktdaerby hadden wy thans geen smallen weg, maer een breed en onaf- zienbaer veld voor ons, en wy zouden dus al zeer gelukkig moeten zyn, zoo onze pogingen daer met een goeden uitslag werden bekroond. Om hem niet meer dan noodig was te vermoeien, hadden wy den heer Van Ginterloo aen het hek inel de lantaern, ach tergelaten, en nauwlyks waren wy eenige schreden van hem af het veld in, of hy schreeuwde ons als een bezetene na, om terug te keeren. Toen wy aen zyn verzoek gevolg hadden gegeven, zagen wy hem op zyne knieën in het gras liggen, druk met iets in de weer, wat byzonder zyne aendacht scheen te trekken. Ily is dood riep hy treurig, eene diepe wonde gaept hem in hel hoofd, hy heeft hier te lang zonder hulp moeien liggen. Werkelyk hadden wy het doel van onzen tocht bereikt, en den ongelukkige, die in een deernis- waerdigen toestand verkeerde, gevonden. De burge meester vertelde ons ho6 hy heen-en-weer had wil len loopen, cn toen plotseling over den ongelukkigen Gondelwald was gevallen, die met hel bloedend hoofd in liet gras en zyne beenen half in hel water lag Wy waren blyde, aen onze onzekerheid een ein de te zien. Ons eerste werk was het linnen kroesje met water te vullen, waerna wy de wonde goed uitwieschten. Geen spoor van leven was er meer in hem le ontdekken wy hielden één voor één onze hand op zyne lippen, maer de adem scheen hem voor- 5° Benoeming der magistraten op alle graden by wyze van kiezing. 6" De kieziny toegepast op de benoeming der pastors. Uil het bovenstaende programma en zyn radikael byvoegsel blykt klaer en duidelyk dat onze liberale vyanden het plan hebben op gevat de Kerk door den hongersnood te over weldigen. Zy hopen hierdoor den siryd te ver korten en weldra door de vervolging die er zou uit voortspruiten God en zyne Kerk uit de samenleving te verbannen. Calholyken, wy zyn dus verwittigd.... In dien wy ons legen de plannen der geuzery, niet verzetten cn ze verydelen dan zal een tyd- slip vol van onheilen en rampen voor Befgie aenbreken. Bestryden wy dus dit programma met zyn radikael byvoegsel uit al onze krachten.... Kondigen wy op onze beurt een programma van wettige maetschnppelyke en godsdienstige verdediging af, 't welk door alle ware belgen, met de vrede en rust des lands bezorgd, zal aengenomen worden. Dit programma is kort- bondig en kan in deze weinige woorden beslo ten worden WAT HET MACONNIEK LIBERALISMUS WIL, WILLEN WY NIET 't Liberalismus wil de Kerk aen de wereld- lvke macht onderwerpen, wy, wy willen de Kerk hare volle vryheid laten 't Liberalismus wil hier den kullurkampf, alias de duitsclie mei-wetten invoeren, wy verstoolen den kullurkampf. 't Liberalismus wil een politiek van vervol ging en stryd, wy willen een politiek van maetscliappelyk behoud, van vryheid in alles en voor allen, en van strenge rechtveerdig- heid En daervoor zullen wy stryden gelyk wy, in 't jaer 30, tegen het godsdienstverdruk- kend Oranje gestreden hebben Dat onze landgenoten nu oordeelen, of 't maconniek liberalismus nog eenig vertrouwen waerdig is dat, volgens onze liberalen, in Belgie zou dienen nagevolgd te worden. Meer dan eens hebben onze liberalen, in hunne vergaderingen en nieuwsbladen, uitge roepen dat 't Duitsclie Keizerryk en Zwitser land ons voorbeelden geven die, in ons land, zouden dienen nagevolgd te worden. Ten einde onze geëerde landgenoten over die voorbeelden eens te laten oordeelen, wil len wy hier het verhael laten volgen van 't geen er onlangs in Zwitserland is gepleegd geweest. Luistert geëerde landgenoten Te Chêné zagen dc calholyken eerst hunne kerk onleeren. Daerna wierden zy uit eene provisoire kapdle verdreven. Nu laeist kwamen gendarmen en veldwachters de paslory omzetten, zoogezeid onr voorwerpen op te zoeken die aen dc kerk toebehooren, maer door het goevernement aengeslagen. De pastory.van onder lot boven, van den zolder tol den kelder, wierd gretig onderzocht en alles meögenomen wat er eenigszins- kerkelyk uitzag kasuifelen, koorkappen, missalen, kruisbeelden cn zelfs de lapylen der slaepkuiners. allyd ontvloden. Toen zyn gelaet gereindigd was wilde ik, alvorens wy hem op de draegbaer logden, de zekerheid hebben, of werkelyk alle hoop verlo ren was ik maekle dacrom zyne kleederen los, eu nu myne hand op zyn hart leggende, voelde ik, dal het nog klopte. Hy leeft, Goddank, nogwas myn biyde uitroep. En zoo lang als er leven is, is er hoop vulde de burgemeester aen. Ik bond myn linnen zakdoek zoo styf mogelyk om Gondelwald's hoofd, teneinde eene verbloeding te voorkomen, cn trok zoo vlug mogelyk myn overjas uil, welke ik opvouwde en hem lot "kussen op de baer verstrekte, terwyl wy met de slippen zyn gelaet tegen den verderen invloed der koele nachllucht trachten le beveiligen. Op deze wyze vingen wy den terugtocht aen. Den grooten weg genaderd zynde, verzocht ik dc mannen de draegbaer neer te zetten, om eens naer den gewonden te kunnen zien. Doe eens even wal brandewyn in hel kroesje!» klonk myn bevel op verzoekenden toon. Men voldeed acn myr. verlangen, en toen ik hel geesiryke vocht aen zyne lippen bracht, zag ik, dat liet zyne uitwerking met miste. Een flauwe zucht ontvlood zyn borst, en hy deed zyne oogen open, doch met dien starren, wczenloozcn blik, welke geei: bewustzyn loont van hetgeen ons omringt of er met ons voorvalt. Spoedig zetten wy ons weder in bewe ging. Wy haddert nog een goed eind af te leggen de baer, die op den langen duer veel meer van dc kracht der dragers vergde, dan toen zy onbevraehlwas, werd om de tien minuten neergezet, en de mannen wisselden elkandea af; ook ik droeg op myne beurt; de burgemeester was van dit werk vry, maer droeg lantaern of fakkel, soms beiden te gelyk. Zoo naderden wy Vlinderbcek om halfdry in den nacht. Doodstil was alles om ons heen, tben wy aenkwamen, doch ternauwernood hadden wy de baer voor het huis nedergezet, of Nora kwam met j tante Bels (waerschyulyk, hoe bedaerd wy ook le j werk gingen, door eenig gerucht opmerkzaem ge- j Ik zocht alleenelyk, schryfl de Pastor, de kelkdoeken en korporalen le bevryden welke reeds in de misse gediend hadden en door geene wercldlyke hand mogen aengcraekl worden. Mynheer, zegde M. Benoit, de acnleider der kerkplunderaers, wy zyn geene heidenen. Neen, mynheer, antwoordde dc Pastor, een heiden zou beschaemd zyn over uw werk. Als hel zes uren was mei-nden wy dat de plun dering gedaen was. Eilaes de opleider noodigde ons uil hem naer de kerk le vergezollen. liet was eene soort van houten kapelle, waer het Hoogwecr- dig uitgesteld was voor hel gebed van veertig urén. Wy trachtten hem uileen le doen dal het niet zyn konde nu die plaels le doorsnuislcren, waer Ons Heere ter aenbidding uitgesteld wasdal hel een schandael zou wezen, eene publieke onlecring en eene gruweldaed in de oogen der godvruchtige me nigte die daer zat te bidden. Vooruilklonk de geuzenslemmeen het eerste dal zy eischlen was de Remonstrantie waer- in Ons Heere ter aenbidding uitgesteld en in de pro- cessiën rondgedragen wordt. Myn prieslerherle klopte van veronlwecrdiging by die schaemteloosheid. Neen, Mynheer, die voorwerpen zult gy niet aenraken dio my duerbaerder zyn dan hel leven. De geusche-afgezanten trokken acnieruit. Een onder hen ging den aenleider racdplegen die van verre het onedel werk zyner weerdige knechten gade sloeg. Op nieuw kwamen zy op; zelfde vraeg, maer zelfde weigering. Zy dreigden geweld te gebruiken, toen ik hun zeide Zwicht u tot den aulaer te naderen. Gy gelooft in God, elnvelDeze die daer uitgesteld is, is onze God. 'lis de wreker der ongerech- tigheid hier of in 't ander leven. Gy zult ons kele- nen gy zult 0113 onder uwe ruwe voelen verlre- den vooraleer die gruwelyke onteering te voltrek- ken. Een oogenblik schenen zy te aerzelen. Maer de bevelen des dwingelands drongen aen en de sloihaek, die lol nutoe maer gediend had om kerkdeuren open le wringen, wierd nu gebruikt op eene tabernakeldeur De Pastor vcrhaesle zich de heilige Hostiën weg te nemen, en de slotmaker, met zyne zwarte vuile han den greep de gewyde vaten eu droeg ze haestig naer een rytuig waerin de vooiwerpen der plunderingver- zameld geworpen wierden. Het schendig werk was voltrokken.Het volk kwam loegeslroomd, en de Miserere werd gezongen onder eenen vloed van tranen, 's Anderendacgs had ik de kleederen niet om misse te doen. Eenige dagen later wierd de E. II. Pastor aenge- houden en in den kerker geworpen. Zietdaer, geëerde landgenoten, een van die voorbeelden onder duizend die hier, volgens de liberalen, in ons land, zouden dienen nage leefd te worden Wie zou zulke feilen anders kunnen noemen dan geweldadige heiligschendery, godsdiens tige vervolging tot de uiterste palen gedreven, schandige dwinglandy, laffe foltering der roomscb calholyken in alles wat zy eerbiedi gen, vereeren en liefde toedragen Overweegt het, landgenoien, tol daer willen onze hedeudaegsche liberalen hel brengen, zy die zich de voorstaenders der godsdienstige vryheid uitroepen. Zy ook zouden hier onzen Goddelyken Zaligmaker tot in zyn H. Sacra ment willen vervolgen, Hem uil de II. Taber nakels, als een schurk, verjagen Wy weten zeer wel dat er, hier en daer, oude liberalen gevonden worden die deze af- scliuwelyke goddelooze schandakten afkeuren, worden) naer buiten. Gillend wierp het meisje zich op de bDer onder den uitroep 0 myn God, het is dan zooals ik vreesde, hy is dood Houd u bedaerd, sprak de burgemeester, hy is nog niet dood, en zoolang er leven is, be- staet er hoop. Dacrop verhaelden wy waer en hoe wy haer pleegvader gevonden hadden. Met den moesten spoed werd Gondelwald te bed gebracht, en de mannen, die ons zulke uitstekende diensten hadden bewezen, niet karig beloond. De kellner uit De gekroonde Ade- laer nam de draegbaer mede, en beloofde den chirur- gyn te halen. Slechts een halfuer ging er voorby voor deze verscheen. Ily verklaerde den toestand des pro fessors voor haohelyk, maer had alle hoop op het behoud van zyn leven nog niet verloren liet over matige bloedverlies had zyne laelstc krachten uitge put, zeide hy, er. hy meende teekenen te bespeuren, dat er hersenschudding had plaels gehad. Stille en rust waren in do eerste plaels de grootste behoeften voor den lyder, die iemand van een sterk gestel sehoen le zyn, daer hy anders, na hetgeen hy had moeten uitsiaen, onmogelvk nog in het land der le venden kon verkceren. Hy legde hel verband, schreef een drank voor, om de levensgeesten weder op te wekken, en vertrok toen, met de belofte des mor gens bylyds terug le komen. De professor bleef voortdurend buiten bewustzyn. Nora, door tante Bels opmerkzaem gemaekt hoe rust en stilte ook voor haer noodzakelyk waren, scheen dien bedekten raed niet ter harte te willen nemen, en was niet van het bed te verdryven. Met moeite scheen zy de klachten le smoren, die hel zelfverwyt haer op de lippen brachtdoch na een uer in stilte aen de lydenssponde geweeklaegd te hebben, over mande haer de slaep, en zy besloot gevolg te geven aen den herhaelden wensch van hare zorgzame vrien din, om naer bed tc gaen. Tante Bels nam de taek van ziekenpleegsler op zich, waervoor zy uitstekend geschikt bleek. De burgemeester, welke dien avond had willen vertrekken, vond zich thans genoodzaekt lot den maer zy zyn van geenen tel meer, ze worden overheerschl door 't maconniek gebroed dat heden aen 't hoofd van 't liberalismus staet.... Welk catholyk hert gevoelt zich niet veront- weerdigd by de lezing van zulke zoo laffe als goddelooze heiligschendery Men zou, gelyk onze geachte konfrater, de Gazette van Korlryk het zeer wel zegt, byna willen dat God die heiligschenders zou straffen. Doch God is eeuwig en kan wachten. Een engelsch spreekwoord zegt God komt met looden voeten, maer slaegt met yzeren handen 't Is waer ook zullen die helsche geuzen, die heiligschenders, die kerkvervolgers wei eens die yzeren handen gevoelen Gekoterd en in de vys genepen door zyne eigene, door ons, met den vinger aengewezene beestigheden, weet het Verbond niets meer te antwoorden dan dat de Denderbode kolonnen vol schryft zonder zin of kop. Daerby foeffelt het hier en daer, tusschen zyn onverstaenbaer gesnater, eene verdraeiing onzer argumenten en eenige ongerymde valschheden op den hoop. Geen wonder, 't is een natuerlyk bewys dat de overal afgedankte advokaet, door de gezonde rede en de waerlieid zelve, is afge kookt, en alleen, gansch alleen, in den hoek van zynen haerd, moet zi!ten koekeloeren en zyn bitter spyt verkroppen dal zyn tyd hier voor altoos voorby is. 't Is wel waer, hy hoopt nog altyd, de hoop is een balsem voor alle wonden, dat zyne schoone dagen van opstryken, trekken en zuigen, misschien nog wel eens zullen terugkeeren. Maer die blinde hoop bedriegt, begoochelt hem, en doet hem vergeten dat hy oud en krank wordt, en dat het versleteka zyn gedurig naderende grypklauwen naer hem uit steekt. Zullen wy dan verder nutteloos tyd en plaels blyven verspillen om dien slimmerik, in de zaek van 't Beggynhof, te overtuigen Wy zullen er ons wel van wachten die liberale Jan heeft ^oren om niet te hooren, oogen om niet zien. Hy mag, als liberael, ons niet vefslaen, hy mag, als liberael, niet klaer zien in de onbesprekelyke principen van recht en rechtveerdigheid die wy hem voor oogen leggen. Wat zou het ons dus balen verder over deze zaek met hem te redeneren ;.onze argumenten zullen altyd de zelve zyn, zy steunen op de principen van waerheid en rechtveerdigheid, en als men over die principen redeneert, voor 't volk, moet men die rechtzinnig willen en begeeren. Nu, rechtzinnigheid by een liberalen valschaerd onderstellen, eu frikadellen zoeken in een hondenkot, is juist het zelve, want naer rechtzinnigheid riekt de vent uit 't Ver bond gelyk een bok naer den saffraen. Wy bepalen ons dus met hem te zeggen La cause est entendue, de zaek is begrepen en afgedaen, en looze advokatentrekken komen hier nog le pas gelyk mostaerd naer 't eten anderen dag te blyven, en wy beiden zochten onze kamers op, daer er voor het oogenblik aen het onge val niets ie verhelpen viel. De lyder tracht een lustigen nacht door, maer bleef steeds buiten kennis, en ofschoon de chirurgyn de hoop niet opgaf om hem le redden, kon deze niet ontveinzen, dat zyn toestand voortdurend zeer be- denkelyk bleef. Opnieuw schreef hy denzelfden drank voor, en sprak tante Bets zooveel mogelyk moed in. Zy was eene zorgzame ziekenverpleegster, leder oogenblik verscheen zy aen hel bed, om te zien of bare hulp ook vereischt werd. Ik weet, jufvrouw, sprak de heelmeester, wanneer eene leedere verpleging cn de zorgzaem- sle opletlenheid iels vermogen, dat myn patient ge red is. Stille en rust, ik behoef hel u niet te zeggen, blyven ïnlussehen hoofdvcreischten, cn wanneer de natuer een weinig medewerkt, vlei ik my, den heer Gondelwald van eene anders wisse dood te redden. Tegen den avond kwam de lyder langzamerhand lot bewustzyn. Nora moest met geweld van het bed verwyderd worden, daer elke heftige aendoening eene verkeerde uitwerking voor den patient kon heb- bon. De burgemeester, die onmogelyk langer kou blyven, vertrok, met de verzekering, dat hy spoedig iels van zich zou doen hooren, en daer ik bemerkte dat tante Bets my ongaerne wilde missen, knooplo ik er nog eenige dagen aen. Eerst toen dc heelmees ter den vyfden dag verklaerde, dat de professor bui ten gevaer was, besloot ik heen te gaen, maer een- dringende blik van myn vriend maektc my besluite loos, en noodzaekle my ten laetste nog te blyven. Had ik geene oprechte deernis met den ongelukkigen man gehad, dan zou ik voorzeker aen zyn verzoek geen gehoor hebben gegeven, daer hel thans op Vlinderbeek lang niet amusant was maer de gedachte, dal ik tehuis nog wel gemist kon worden, en een langer verblyf waerschynlyk veel lot zyne De lerschap kon bybrengen, waervan dikwerf eene vol komen genezing afhankelyk is, deed my besluiten my deze kleine opolfering te getroosten. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1878 | | pagina 1