52ste Jaer. Zondag', 28 April 1878. 1680.
YZEREX WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Liberael programma.
Dc Professor en zyne Pleegdochter,
Een voorbeeld
De ïïospicen en 'I Verbond.
ABONNEMENTPRTS6 FRANKS S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 311* bladz. 50 cent.
Dendermonde. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 10.05
Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40
Mecbelen. 4-551 6-451 7-19d 8-12d Exp. 4® 2« 3® kl. 11 -53d
1-04d Exp. 1* 2° 3® kl. 2-50d 3-061 6-04d 6-401
10-06d Exp. 1« 2® 3® kl.
Antw. 4-551 6-45<7-19d 8-l*d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-5('d 3-06/ 6-04d 6-401 10-06d Exp.
1® 2® 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E.
9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl2-50 0-00 Exp. 1® 2® 3® kl.
6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1® 2® 3® kl.
Leuven, Thienen, Luik.Verviers 4-40d 4-551 6-451 cn 8-12d
Exp. 1® 2® 3® kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tol Leuven)l-04d
Exp. 1® 2° 3® kl. 2-50d O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter 1 beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00's vryd.) 7-59El®2®3®k 8-41 9-45 12-22 12-40
3-09 3-41 cn 0-00 E. 1®2« 3® kl. 6-12 6-40 O-OU 9-36
8-49 Exp. 1® 2® 3® kl.
Brugge, Oostende. 7-59 Exr.t"2®3® kl.6-00 9-45 12-22
12-40 3 41 en 0-00 El® 2' 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53
0-00 6-04
Nmove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7 50 8-12
11-53 2-50 0-00 6 04 9-09
Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04
Enghien Braine, Manage, Charleroy, Namen langs Geeraerds
bcrgen 6 00 (-00 11-53 2-50 0-00 6-04
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725's zat12.30 6.02
letter d langs Denderleeuw.
Cuique Suum.
NAER AELST UIT
Alh 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.12
Antw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1® 2® 3® kl. 12-15
3-51 E. 1°2°3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1® 2® 3® kl. 8.55
Brussel 7.20 E.l®2'3®kl. 7.29 5.00 11.06 11 53 1.55 3.02
en 4.53 E 1®2® 3® kl.5.01 5.55 8.10 E, 3 kl. 8.20 00.00
Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50
Gent 0.0CE 6 32 7.39 E 1® 2®3®kl. 8.25 10.59 12.31 E
I® 2® 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14
9.33 Exp. 1® 2° 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32
Lokeren 6.35 9.06 10.57 1.49 4 50 7.50
Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18
Oostende 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00
0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp.
uit Gent naer
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-Ie«
Comle 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59
uit geeraerdsbergen naer
Maria-Lierde.Soilegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24
9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51
uit Denderleeuw naer
Haellert, Burst, llerzele, Solleg. Audenaerde, Ansegem,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.19 7.20
uit Sottegem langs denderleeuw naer
Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 0.00
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.30 7.05 9.25 1«».50 2.20 5.25 7.05 0.00
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48
AELST, 27 APRIL 1878.
De liberale Revue de Belyique heeft onlangs een
programma meegedeeld, 'i welk door't macon-
niek liberalism us zal verwezenlykt worden
moesten de aenstaende kiezingen aen zyne
voorstaenders op nieuw 't bewind in handen
geven. Wy zullen hier dit programma laten
volgen opdat onze catholyke landgenoten zou
den kunnen oordeelen, 1° welke verdrukkin
gen, welke folteringen wy, in ons eigen vader
land, zouden te verduren hebben, indien 't
maconniek liberalismus hier nog ooit de over
hand kwam te behalen en, 2° met welken
eerbied zyne aenhangers bezield zyn voor al de
vryheden ons door de grondwet gewaerborgd.
Ziethier dit programma
I. Herinrichting van liet openbaer onder-
wys, dat jvereldlyk en verplichtend zal gemaekt
worden.
Dit wil zeggen dat de priester, hel kruisbeeld,
de O. L. Vrouwbeelden benevens liet gebed uit de
scholen zullen worden gebannen, en dal de calho
lyken zullen verplicht worden hunne hinders naer
die liberale of liever geusche scholen te zenden.
II. Reglement op de kerkhoven verbod van
het kerkhof, volgens de godsdiensten te ver-
deelen.
Dit beteekent dat godloochenaers en catholy-
ken, allen ondereen zullen moeien begraven wor
den en dal men de calholgken het reclit zal ont
nemen, naest elkander in de gewyde aerde te rus
ten, zoo als ook aen de joden,die, even als wy, aen
hun eigen kerkhof houden.
III. De priesters zullen, gelyk de andere
burgers, moeten deel maken van den jury, hel
leger en de garde-civiek
Dat is op zyn pruisisch.
IV. Afschaffing van al de voorrechten van
eerbewyzing, door het dekreet van messidor
jaer XII aen de geestelyken toegestaen.
V. Afschaffing in het gemeemebudjet van
alle uitgaven betrekkelyk de eerediensten.
VI. Afschaffing, in het staetsbudjet, van
alles wat niet rechtstreeks betrekking heeft
op de traktementen en pensioenen van de be-
dienaers der eerediensten. By voorbeeld het
traktement van het onderwyzend en besturend
personeel der seminariën de beurzen aen de
seminariën verleend, enz.
VII en VIII. Stipte uilvoering van art 268
van het strafwetboek, waerby de bedienaers
der eerediensten worden gestraft die, in de
uitvoering van hunne bediening, door openba
re redevoeringen, rechtstreeks het goeverne-
ment, de wet of de akten der overheden zullen
hebben aengerand.
IX. De godsdienstige drukking straffen,
wanneer de geestelykheid misbruik maekt
van hare geestelyke macht, om de vrye keuze
der kiezers geweld aen le doen
Men bemerkt gemakkelyk tot welk stelsel van
valsche beschuldigingen en hatelyke vervolging dit
artikel aenleiding kan geven.
X. Stemming by alphabetische orde, tus-
schen al de kiezers van een arrondissement
Oorspronkelyke Novelle
door J. WAN MEIIEIOORT.
Schryver van Wroeging en Genade, Hel Gouden
Bidsnoer, Levenscriliek, enz.
46® VERVOLG ZIE ONZE VOOUICE NUMMERS.
Dat is nu een schoon praelje, riep de boer,
rillend van koude, en als hy nu dood is, dan zal by
ook niet veel van myn goed eten.
Dan zyn vrouw en kinderen toch, zeido
Casper, een leugentje om besiwil debiteerende.
Waer woont ge dan, ge zyt zeker zyn knecht,
hé
Ge hebt 't geraden, ik ben de knecht van den
heer, dien wy zoeken hy is de bewoner van Vlin
derbeek Nu geen vragen meer, maer help ons
lorecht.
Ik zal u zeggen hernam de boer, nadat hy
zyne uogen eens goed uitgewreven, en de deur ge
heel geopend had, ik errmner my nu, dat hier gis
termiddag een paerd hollend voorby is gekomen de
man, die er opzat, was er afgevallen, en sleepte met
zyn hoold langs den weg achter het paerd meé. Ik
had hem willen helpen, maer 't beest was my le
vlug en draefde dwars door het land met hem weg
't was op dat oogenblik zoo'd weer, dat gy geen
hond of kat zoudt uitsturen, en 't beest zal zeker van
den bliksem geschrikt wezen.
«En waer ligt hel land vroeg Casper.
Als ge nog vyf minuten goed doorslapt,
was hel antwoord, loopt het pad heelemael krom
naer den grooten weg, maer dien kant moet ge niet
opgaen. Vlak voor u heb ge daer een groot veld, daer
loopen myn beesten 's zomers in ik houd 't er voor,
dat ge hem mogelyk daer wel vindt.
Zoo, uu wordt ge bedaGkt en wensch ik u
en vermenging der kiesbriefjes in hel cenlrael
bureel.
XI. Maelregels le nemen tegen den handel in
missen !f?f!?
XII. De slael zal al de goederen van doode
hand (namelyk de goederen der kloosters en kerk
fabrieken en niet die der buryerlyke godshuizen
en bureelen van weldadigheid1 aenslaen, als goe
deren zonder eigenaer.
Dit wil zeggen dat men de dievery in 't groot
zal invoeren, juist gelyk in de jaren 90, en zooals,
weinige jaren geleden, in Spanje, in Italië en
in Zwitserland werd gedaen.
XIII. Ontrekking der burgerlyke persoon-
lyklieid aen de gastvrye kloostergemeenten.
XIV. Verplichting voor ieder klooster een
register le houden gelyk aen dal der Itótel- en
logementshouders voorgeschreven door art. 555
van het strafwetboek.
XV. Toepassing op de kooplieden in mirakels
op flesschender straffen bepaeld by de regle
menten tegen de onwettige uitoefening der ge
neeskunst !f?f!?
XVI. Hervorming der wetten op bet tydely-
ke van den eeredienst. De beste hervorming
ware de afschafling van de burgerlyke person-
nifikatie der kerkfabrieken.
Voorzeker is dit een programma dat sterk
pruisisch riekt 't Is de onderdrukking der
minderheid door de meerderheid die ons bru-
laelweg voorzegd wordt. Mei een woord, moest
zulk programma ooit verwezenlykt worden
dan zou hier de godsdienstige vervolging met
haren steert van gewetensdwang, dwinglandy
en folteringen van allen aerd hevig woeden.
En wat zou het onvermydelyk gevolg hier
van zyn?.... De verbreking der eenheid die
thans nog onder de Belgen heerscht, de bur
geroorlog, vele onheilen en rampen en tot be
krooning liet verlies van onze onafliankelyk-
heid, van ons bestaen als volk, of liever, de
inpalming van ons grondgebied door den eenen
of anderen -machtigen slokop onzer naburen.
En dan, ja dan, zouden onze liberalen te
vrede zyn dan zouden zy dat bekomen waer
hun hartje, sedert lang, naer lust, bezonder-
lyk als hunne vriend, de godsgenadige pruis
ons maer onder zyn gebied zou hebben om
onze Bisschoppen, priesters, kloosterlingen
en ons calholyken, tot hunne groote vreugde,
met zyne hatelyke mei-wetten te kunnen pren-
gelen.
De liberale dagbladen in 't algemeen treden
het programma by. Hier en daer vindt men
eene uitzondering. De eenen de doctrinaire
bladen, keuren het programma goed, maer
vinden dat 't land nog niet ryp genoeg is ge
worden om liet heden in toepassing ie bren
gen de anderen, de tolken van 'Iradikalismus,
of liever der commune, houden het voor onvol
ledig en zeggen dal het door hen niet kan aen-
genomen worden, ten zy men er by voegt
1' Herziening der grondwet.
2° Wet op de ministerleeleverantwoordelykheid.
3° Afschaffing van '1 Senaet.
4° A fschaffing van de onafzelbaerheid der rech
ters.
wel te rusten, sprak Caspcr, zich met ons in bewe
ging stellende.
Kryg ik nu de kalandisie schreeuwde de
hoer hem na.
Als we zien, dat ge ons terecht hebt gehol
pen, ja anders niet, riep Casper terug.
Daer wy ons langer dan noodig scheen cp het
dwarspad hadden opgehouden, kwamen de beide
mannen met de draegbaer ons reeds van de andere
zyde tegemoet, en hun vluchtig onze ontdekking me-
dedeelende, gingen wy gczamenlyk het land op, dat
zeer laeg cn dus half onderwater lag. Onze tocht
werd alzoo niet vergemakkelyktdaerby hadden wy
thans geen smallen weg, maer een breed en onaf-
zienbaer veld voor ons, en wy zouden dus al zeer
gelukkig moeten zyn, zoo onze pogingen daer met
een goeden uitslag werden bekroond. Om hem niet
meer dan noodig was te vermoeien, hadden wy den
heer Van Ginterloo aen het hek inel de lantaern, ach
tergelaten, en nauwlyks waren wy eenige schreden
van hem af het veld in, of hy schreeuwde ons als
een bezetene na, om terug te keeren. Toen wy aen
zyn verzoek gevolg hadden gegeven, zagen wy hem
op zyne knieën in het gras liggen, druk met iets in
de weer, wat byzonder zyne aendacht scheen te
trekken.
Ily is dood riep hy treurig, eene diepe
wonde gaept hem in hel hoofd, hy heeft hier te lang
zonder hulp moeien liggen.
Werkelyk hadden wy het doel van onzen tocht
bereikt, en den ongelukkige, die in een deernis-
waerdigen toestand verkeerde, gevonden. De burge
meester vertelde ons ho6 hy heen-en-weer had wil
len loopen, cn toen plotseling over den ongelukkigen
Gondelwald was gevallen, die met hel bloedend
hoofd in liet gras en zyne beenen half in hel water
lag Wy waren blyde, aen onze onzekerheid een ein
de te zien. Ons eerste werk was het linnen kroesje
met water te vullen, waerna wy de wonde goed
uitwieschten. Geen spoor van leven was er meer in
hem le ontdekken wy hielden één voor één onze
hand op zyne lippen, maer de adem scheen hem voor-
5° Benoeming der magistraten op alle graden
by wyze van kiezing.
6" De kieziny toegepast op de benoeming der
pastors.
Uil het bovenstaende programma en zyn
radikael byvoegsel blykt klaer en duidelyk
dat onze liberale vyanden het plan hebben op
gevat de Kerk door den hongersnood te over
weldigen. Zy hopen hierdoor den siryd te ver
korten en weldra door de vervolging die er
zou uit voortspruiten God en zyne Kerk uit de
samenleving te verbannen.
Calholyken, wy zyn dus verwittigd.... In
dien wy ons legen de plannen der geuzery,
niet verzetten cn ze verydelen dan zal een tyd-
slip vol van onheilen en rampen voor Befgie
aenbreken.
Bestryden wy dus dit programma met zyn
radikael byvoegsel uit al onze krachten....
Kondigen wy op onze beurt een programma
van wettige maetschnppelyke en godsdienstige
verdediging af, 't welk door alle ware belgen,
met de vrede en rust des lands bezorgd, zal
aengenomen worden. Dit programma is kort-
bondig en kan in deze weinige woorden beslo
ten worden
WAT HET MACONNIEK LIBERALISMUS
WIL, WILLEN WY NIET
't Liberalismus wil de Kerk aen de wereld-
lvke macht onderwerpen, wy, wy willen de
Kerk hare volle vryheid laten
't Liberalismus wil hier den kullurkampf,
alias de duitsclie mei-wetten invoeren, wy
verstoolen den kullurkampf.
't Liberalismus wil een politiek van vervol
ging en stryd, wy willen een politiek van
maetscliappelyk behoud, van vryheid in alles
en voor allen, en van strenge rechtveerdig-
heid En daervoor zullen wy stryden gelyk
wy, in 't jaer 30, tegen het godsdienstverdruk-
kend Oranje gestreden hebben
Dat onze landgenoten nu oordeelen, of 't
maconniek liberalismus nog eenig vertrouwen
waerdig is
dat, volgens onze liberalen, in Belgie
zou dienen nagevolgd te worden.
Meer dan eens hebben onze liberalen, in
hunne vergaderingen en nieuwsbladen, uitge
roepen dat 't Duitsclie Keizerryk en Zwitser
land ons voorbeelden geven die, in ons land,
zouden dienen nagevolgd te worden.
Ten einde onze geëerde landgenoten over
die voorbeelden eens te laten oordeelen, wil
len wy hier het verhael laten volgen van 't
geen er onlangs in Zwitserland is gepleegd
geweest.
Luistert geëerde landgenoten
Te Chêné zagen dc calholyken eerst hunne kerk
onleeren. Daerna wierden zy uit eene provisoire
kapdle verdreven.
Nu laeist kwamen gendarmen en veldwachters de
paslory omzetten, zoogezeid onr voorwerpen op te
zoeken die aen dc kerk toebehooren, maer door het
goevernement aengeslagen. De pastory.van onder lot
boven, van den zolder tol den kelder, wierd gretig
onderzocht en alles meögenomen wat er eenigszins-
kerkelyk uitzag kasuifelen, koorkappen, missalen,
kruisbeelden cn zelfs de lapylen der slaepkuiners.
allyd ontvloden. Toen zyn gelaet gereindigd was
wilde ik, alvorens wy hem op de draegbaer logden,
de zekerheid hebben, of werkelyk alle hoop verlo
ren was ik maekle dacrom zyne kleederen los, eu
nu myne hand op zyn hart leggende, voelde ik, dal
het nog klopte.
Hy leeft, Goddank, nogwas myn biyde
uitroep.
En zoo lang als er leven is, is er hoop
vulde de burgemeester aen.
Ik bond myn linnen zakdoek zoo styf mogelyk om
Gondelwald's hoofd, teneinde eene verbloeding te
voorkomen, cn trok zoo vlug mogelyk myn overjas
uil, welke ik opvouwde en hem lot "kussen op de
baer verstrekte, terwyl wy met de slippen zyn gelaet
tegen den verderen invloed der koele nachllucht
trachten le beveiligen. Op deze wyze vingen wy den
terugtocht aen. Den grooten weg genaderd zynde,
verzocht ik dc mannen de draegbaer neer te zetten,
om eens naer den gewonden te kunnen zien.
Doe eens even wal brandewyn in hel kroesje!»
klonk myn bevel op verzoekenden toon.
Men voldeed acn myr. verlangen, en toen ik hel
geesiryke vocht aen zyne lippen bracht, zag ik, dat
liet zyne uitwerking met miste. Een flauwe zucht
ontvlood zyn borst, en hy deed zyne oogen open,
doch met dien starren, wczenloozcn blik, welke geei:
bewustzyn loont van hetgeen ons omringt of er met
ons voorvalt. Spoedig zetten wy ons weder in bewe
ging. Wy haddert nog een goed eind af te leggen de
baer, die op den langen duer veel meer van dc kracht
der dragers vergde, dan toen zy onbevraehlwas,
werd om de tien minuten neergezet, en de mannen
wisselden elkandea af; ook ik droeg op myne beurt;
de burgemeester was van dit werk vry, maer droeg
lantaern of fakkel, soms beiden te gelyk.
Zoo naderden wy Vlinderbcek om halfdry in
den nacht. Doodstil was alles om ons heen, tben wy
aenkwamen, doch ternauwernood hadden wy de
baer voor het huis nedergezet, of Nora kwam met
j tante Bels (waerschyulyk, hoe bedaerd wy ook le
j werk gingen, door eenig gerucht opmerkzaem ge-
j Ik zocht alleenelyk, schryfl de Pastor, de
kelkdoeken en korporalen le bevryden welke reeds in
de misse gediend hadden en door geene wercldlyke
hand mogen aengcraekl worden.
Mynheer, zegde M. Benoit, de acnleider der
kerkplunderaers, wy zyn geene heidenen.
Neen, mynheer, antwoordde dc Pastor, een
heiden zou beschaemd zyn over uw werk.
Als hel zes uren was mei-nden wy dat de plun
dering gedaen was. Eilaes de opleider noodigde ons
uil hem naer de kerk le vergezollen. liet was
eene soort van houten kapelle, waer het Hoogwecr-
dig uitgesteld was voor hel gebed van veertig urén.
Wy trachtten hem uileen le doen dal het niet zyn
konde nu die plaels le doorsnuislcren, waer Ons
Heere ter aenbidding uitgesteld wasdal hel een
schandael zou wezen, eene publieke onlecring en
eene gruweldaed in de oogen der godvruchtige me
nigte die daer zat te bidden.
Vooruilklonk de geuzenslemmeen het
eerste dal zy eischlen was de Remonstrantie waer-
in Ons Heere ter aenbidding uitgesteld en in de pro-
cessiën rondgedragen wordt.
Myn prieslerherle klopte van veronlwecrdiging by
die schaemteloosheid.
Neen, Mynheer, die voorwerpen zult gy niet
aenraken dio my duerbaerder zyn dan hel leven.
De geusche-afgezanten trokken acnieruit. Een onder
hen ging den aenleider racdplegen die van verre het
onedel werk zyner weerdige knechten gade sloeg.
Op nieuw kwamen zy op; zelfde vraeg, maer zelfde
weigering. Zy dreigden geweld te gebruiken, toen
ik hun zeide Zwicht u tot den aulaer te naderen.
Gy gelooft in God, elnvelDeze die daer uitgesteld
is, is onze God. 'lis de wreker der ongerech-
tigheid hier of in 't ander leven. Gy zult ons kele-
nen gy zult 0113 onder uwe ruwe voelen verlre-
den vooraleer die gruwelyke onteering te voltrek-
ken.
Een oogenblik schenen zy te aerzelen.
Maer de bevelen des dwingelands drongen aen
en de sloihaek, die lol nutoe maer gediend had om
kerkdeuren open le wringen, wierd nu gebruikt op
eene tabernakeldeur
De Pastor vcrhaesle zich de heilige Hostiën weg te
nemen, en de slotmaker, met zyne zwarte vuile han
den greep de gewyde vaten eu droeg ze haestig naer
een rytuig waerin de vooiwerpen der plunderingver-
zameld geworpen wierden.
Het schendig werk was voltrokken.Het volk kwam
loegeslroomd, en de Miserere werd gezongen
onder eenen vloed van tranen, 's Anderendacgs had
ik de kleederen niet om misse te doen.
Eenige dagen later wierd de E. II. Pastor aenge-
houden en in den kerker geworpen.
Zietdaer, geëerde landgenoten, een van die
voorbeelden onder duizend die hier, volgens
de liberalen, in ons land, zouden dienen nage
leefd te worden
Wie zou zulke feilen anders kunnen noemen
dan geweldadige heiligschendery, godsdiens
tige vervolging tot de uiterste palen gedreven,
schandige dwinglandy, laffe foltering der
roomscb calholyken in alles wat zy eerbiedi
gen, vereeren en liefde toedragen
Overweegt het, landgenoien, tol daer willen
onze hedeudaegsche liberalen hel brengen, zy
die zich de voorstaenders der godsdienstige
vryheid uitroepen. Zy ook zouden hier onzen
Goddelyken Zaligmaker tot in zyn H. Sacra
ment willen vervolgen, Hem uil de II. Taber
nakels, als een schurk, verjagen
Wy weten zeer wel dat er, hier en daer,
oude liberalen gevonden worden die deze af-
scliuwelyke goddelooze schandakten afkeuren,
worden) naer buiten. Gillend wierp het meisje zich op
de bDer onder den uitroep 0 myn God, het is
dan zooals ik vreesde, hy is dood
Houd u bedaerd, sprak de burgemeester,
hy is nog niet dood, en zoolang er leven is, be-
staet er hoop.
Dacrop verhaelden wy waer en hoe wy haer
pleegvader gevonden hadden. Met den moesten spoed
werd Gondelwald te bed gebracht, en de mannen,
die ons zulke uitstekende diensten hadden bewezen,
niet karig beloond. De kellner uit De gekroonde Ade-
laer nam de draegbaer mede, en beloofde den chirur-
gyn te halen. Slechts een halfuer ging er voorby voor
deze verscheen. Ily verklaerde den toestand des pro
fessors voor haohelyk, maer had alle hoop op het
behoud van zyn leven nog niet verloren liet over
matige bloedverlies had zyne laelstc krachten uitge
put, zeide hy, er. hy meende teekenen te bespeuren,
dat er hersenschudding had plaels gehad. Stille en
rust waren in do eerste plaels de grootste behoeften
voor den lyder, die iemand van een sterk gestel
sehoen le zyn, daer hy anders, na hetgeen hy had
moeten uitsiaen, onmogelvk nog in het land der le
venden kon verkceren. Hy legde hel verband, schreef
een drank voor, om de levensgeesten weder op te
wekken, en vertrok toen, met de belofte des mor
gens bylyds terug le komen.
De professor bleef voortdurend buiten bewustzyn.
Nora, door tante Bels opmerkzaem gemaekt hoe rust
en stilte ook voor haer noodzakelyk waren, scheen
dien bedekten raed niet ter harte te willen nemen,
en was niet van het bed te verdryven. Met moeite
scheen zy de klachten le smoren, die hel zelfverwyt
haer op de lippen brachtdoch na een uer in stilte
aen de lydenssponde geweeklaegd te hebben, over
mande haer de slaep, en zy besloot gevolg te geven
aen den herhaelden wensch van hare zorgzame vrien
din, om naer bed tc gaen. Tante Bels nam de taek
van ziekenpleegsler op zich, waervoor zy uitstekend
geschikt bleek.
De burgemeester, welke dien avond had willen
vertrekken, vond zich thans genoodzaekt lot den
maer zy zyn van geenen tel meer, ze worden
overheerschl door 't maconniek gebroed dat
heden aen 't hoofd van 't liberalismus staet....
Welk catholyk hert gevoelt zich niet veront-
weerdigd by de lezing van zulke zoo laffe als
goddelooze heiligschendery Men zou, gelyk
onze geachte konfrater, de Gazette van Korlryk
het zeer wel zegt, byna willen dat God die
heiligschenders zou straffen.
Doch God is eeuwig en kan wachten. Een
engelsch spreekwoord zegt God komt met
looden voeten, maer slaegt met yzeren handen
't Is waer ook zullen die helsche geuzen,
die heiligschenders, die kerkvervolgers wei
eens die yzeren handen gevoelen
Gekoterd en in de vys genepen door zyne
eigene, door ons, met den vinger aengewezene
beestigheden, weet het Verbond niets meer
te antwoorden dan dat de Denderbode kolonnen
vol schryft zonder zin of kop. Daerby foeffelt
het hier en daer, tusschen zyn onverstaenbaer
gesnater, eene verdraeiing onzer argumenten
en eenige ongerymde valschheden op den
hoop. Geen wonder, 't is een natuerlyk bewys
dat de overal afgedankte advokaet, door de
gezonde rede en de waerlieid zelve, is afge
kookt, en alleen, gansch alleen, in den hoek
van zynen haerd, moet zi!ten koekeloeren en
zyn bitter spyt verkroppen dal zyn tyd hier
voor altoos voorby is.
't Is wel waer, hy hoopt nog altyd, de
hoop is een balsem voor alle wonden, dat
zyne schoone dagen van opstryken, trekken
en zuigen, misschien nog wel eens zullen
terugkeeren. Maer die blinde hoop bedriegt,
begoochelt hem, en doet hem vergeten dat hy
oud en krank wordt, en dat het versleteka zyn
gedurig naderende grypklauwen naer hem uit
steekt.
Zullen wy dan verder nutteloos tyd en plaels
blyven verspillen om dien slimmerik, in de
zaek van 't Beggynhof, te overtuigen
Wy zullen er ons wel van wachten die
liberale Jan heeft ^oren om niet te hooren,
oogen om niet zien. Hy mag, als liberael, ons
niet vefslaen, hy mag, als liberael, niet klaer
zien in de onbesprekelyke principen van recht
en rechtveerdigheid die wy hem voor oogen
leggen.
Wat zou het ons dus balen verder over deze
zaek met hem te redeneren ;.onze argumenten
zullen altyd de zelve zyn, zy steunen op de
principen van waerheid en rechtveerdigheid,
en als men over die principen redeneert, voor
't volk, moet men die rechtzinnig willen en
begeeren. Nu, rechtzinnigheid by een liberalen
valschaerd onderstellen, eu frikadellen zoeken
in een hondenkot, is juist het zelve, want
naer rechtzinnigheid riekt de vent uit 't Ver
bond gelyk een bok naer den saffraen.
Wy bepalen ons dus met hem te zeggen
La cause est entendue, de zaek is begrepen en
afgedaen, en looze advokatentrekken komen
hier nog le pas gelyk mostaerd naer 't eten
anderen dag te blyven, en wy beiden zochten onze
kamers op, daer er voor het oogenblik aen het onge
val niets ie verhelpen viel.
De lyder tracht een lustigen nacht door, maer
bleef steeds buiten kennis, en ofschoon de chirurgyn
de hoop niet opgaf om hem le redden, kon deze niet
ontveinzen, dat zyn toestand voortdurend zeer be-
denkelyk bleef. Opnieuw schreef hy denzelfden drank
voor, en sprak tante Bets zooveel mogelyk moed in.
Zy was eene zorgzame ziekenverpleegster, leder
oogenblik verscheen zy aen hel bed, om te zien of
bare hulp ook vereischt werd.
Ik weet, jufvrouw, sprak de heelmeester,
wanneer eene leedere verpleging cn de zorgzaem-
sle opletlenheid iels vermogen, dat myn patient ge
red is. Stille en rust, ik behoef hel u niet te zeggen,
blyven ïnlussehen hoofdvcreischten, cn wanneer de
natuer een weinig medewerkt, vlei ik my, den heer
Gondelwald van eene anders wisse dood te redden.
Tegen den avond kwam de lyder langzamerhand
lot bewustzyn. Nora moest met geweld van het bed
verwyderd worden, daer elke heftige aendoening
eene verkeerde uitwerking voor den patient kon heb-
bon. De burgemeester, die onmogelyk langer kou
blyven, vertrok, met de verzekering, dat hy spoedig
iels van zich zou doen hooren, en daer ik bemerkte
dat tante Bets my ongaerne wilde missen, knooplo
ik er nog eenige dagen aen. Eerst toen dc heelmees
ter den vyfden dag verklaerde, dat de professor bui
ten gevaer was, besloot ik heen te gaen, maer een-
dringende blik van myn vriend maektc my besluite
loos, en noodzaekle my ten laetste nog te blyven.
Had ik geene oprechte deernis met den ongelukkigen
man gehad, dan zou ik voorzeker aen zyn verzoek
geen gehoor hebben gegeven, daer hel thans op
Vlinderbeek lang niet amusant was maer de
gedachte, dal ik tehuis nog wel gemist kon worden,
en een langer verblyf waerschynlyk veel lot zyne De
lerschap kon bybrengen, waervan dikwerf eene vol
komen genezing afhankelyk is, deed my besluiten
my deze kleine opolfering te getroosten.
(Wordt voortgezet.)