52sle *lacB\ Zondag,
VOLGENDE STATIËN:
uit Gent naer
mwssmmssi^m
VERTREKUREN LIT DE
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER
ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3'* bladz. 50 cent.
Moorlzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le^
Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 fi.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde.Sotlegem, Moorlzeele en Gent, 5.15 7.24
9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51
UIT DENDERLEEUW NAER
Ilaclterl, Burst, Herzele, Solteg. Audenaerde, Anseget»,
Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20
I'lT SOTTEGEM LANGS DENDERLEEUW NABR
Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 0.00
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.30 7.05 9.25 1«».50 2.20 5.25 7.05 0.00
Uil Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48
NAER AELST UIT
Ath 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.12
Anlw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1* 2° 3* kl. 12-15
3-51 E. l°2°3e kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1«2° 3» kl. 8.55
Brussel 7.20 E.1e2e 3®kl. 7.29 5.00 11.06 11 53 1.55 3.02
eu 4.53 E 1®2"3® kl.5.01 5.55 8.10 E, 3 kl. 8.20 00.00
Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.50
Gent O.OOE 6 32 7.39 E 1° 2* 3* kl. 8.25 10.59 12.31 E
le 2* 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14
9.33 Exp. 1® 2® 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.32
Lokeren 6.35 9.06 10.57 1.49 4 50 7.50
Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.18
Oostende O.OOE 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00
0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp.
Dendermonde. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40 10.05
Lokeren. 4-55 6-45 8-48 12-25 3-06 6-40
Mechelen. 4-55/ 6-45/ 7-19d 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 11-53d
l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d 6-40/
10-06d Exp. 1® 2° 3' kl.
Anlw. 4-55t 6-45/ 7-19d 8-l2d Exp. 1® 2e 3® kl. l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d 6-40/ 10-06d Exp.
1® 2® 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E.
9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl2=50 0-00Exp. 1® 2® 3® kl.
6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1' 2' 3® kl.
Leuven, Thienen, Luik^Vemers 4-40d 4-55/ 6-45/ en 8-12d
Exp. 1 2® 3® kl. 7-50d 9-24d (H-53d tol Leuvcn)1-04d
Exp. 1® 2® 3® kl. 2-50d O-OOd Exp. 1® 2' 3® kl. 6-04d 8-49d
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vryd.) 7-59E1®2e3®k 8-41 9-45 12-22 12-40
3-09 3-41 en 0-00 E. 1®2® 3» kl. 6-12 6-40 0-00 9-36
8-49 Exp. t® 2® 3® kl.
Brugge, Oostende. 7-59 Exp.1®2®3® kl.0-00 9-45 12-22
12-40 3 41 en 0-00 El® 2« 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscrön, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12-22 12-40 3-09 3-41 Êxr. 6-12 6-40
Doorn. Mouse. Korlryk, Rvss. (langs Alh) 6-00 7-50 11-53
0-00 6-04
Nmove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12
11-53 2-50 O-i'O 6 04 9-09
Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04
Enghien Braiue, Manage, Charleroy, Namen langs Geeruerds-
bergen 6 00 (-00 11-53 2-50 0-00 6-04
Sottegem, langs Erpe-Meirc. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02
letter d langs Denderleeuw.
Cui<|iie Suu ui.
AELST, MEI 1878.
De Encykliek van 21 April 1878, bewyst
plechtiglyk en onbetwistbaer de ongegrond
heid der, ten andere weinig overtuigde verho
pingen, die van wege Leo XIII, zoo niet eene
afkeuring, ten minste eene verzachting ver
wachtten, der groote leeringen welke de glo-
rieryke loopbaen van Pius IX kenschetsen'
Indien wy met eene eerbiedige voorzichtigheid
onderzoeken welk het hoofdgedacht is geweest
van den hoogwaerdigen Opsteller der aposto-
sche brieven, zal men zonder moeite klaer en
duidelyk het doel gewaerworden, dat Hy de
leerstellige overleveringen der voorige rege
ring wil en zal blyven volgen. Men moet met
geen scherp vernuft begaefd zyn om te ontwa
ren dat elke en alle der byzonderste trekken
van dees merkweerdig dokument tastelyk
overeenstemmen zoowel met de Encykliek van
1864, als met den Syllabus, en de dekreten van
't Concilie des Vatikaens. Dit stuk moet als het
voorwoord van 't algemeen apostolaet des
nieuwen Pauzes aenzien worden. Er is niet liet
minste verschil lusschen de lael van Leo XIII
en deze van zynen heiligen voorganger. De
twee regeringen versmelten zich en zyn aen
elkander vastgehecht gelyk de ringen eener
zeilde keting welke van het kruis op den Kal-
varieberg afdaelt om op het einde der eeuwen,
aen dei) troon van den Opperrechter der leven
den en der dooden te eindigen.
Catholyken waerdig van dien naem kunnen
zich i;iel verwonderen over die altyd gelykvor-
mige en voortdurende werking van hel Paus
dom. Zy weten wel dathet politiek der Pau
zen, dit is de vernederende naem dien
men te dikwyls aen de Opperbestiering der
Kerk geeft, nooit aen de wisselvalligheden
van het menschelyke politiek onderworpen is.
Het gelool doet ons de bovennaluerlyke ont
wikkeling vau het goddelyke plan begrypen
de ondervinding en de geschiedenis leeren ons
de vooruitgaende veroveringen van den Stoel
van Petrus kenneneindelyk geoorloofde
voorgevoelens doen ons, in eene nakende toe
komst, de ontluiking te gemoet zien van eene
catholyke beweging welke den Paus te gely-
kertyd tot middenpunt eu bezonderste bewe
ger zal hebben. PiusIX zelve herhaelde geerne
op 't einde zyns levens deze schoone woorden
Simon-Pelrus kan sterven het Pausdom
sterft niet en een der meest aenhoorde
stemmen van het hedendaegsch bisschopschap,
deze van Mgr. Mermillod, wees ons onlangs
het Pausschap van Pius IX aen, als de gewelf
de zuilengang van het herstelde christene
orde, waerin het Pausschap van Leo XIII ons
zal doen treden.
't Is by de klaerte dezer waerlyk chrislene
gedachten dat men de Encykliek van den nieu
wen Paus moet lezen om er de waerde van le
begrypen en ook om er de praktische gevolg
trekkingen uil af te leiden welke zy behelst.
Plaetsen wy ons op dit oogpunt en zonder
ons eeneonnoodige en ten andere niet gemach
tigde uitbreiding toe telaten, wyzen wy in de
woorden van den algemeenen Vader der chris
tenen, eenige voornemens en raedgevingen
van gemakkelyke en onmiddelyke toepassing
aen.
De Encykliek begint met aen het tafereel der
hedendaegsche beschaving, op de leerstelsels
der revolutie gesteund, de kortbondige ge
schiedenis legen te stellen der christene be
schaving uit 't Evangelie voortgesproten en
altyd door de Kerk uitgebreid.
Wat moet men uit deze vergelyking welke
geen twyfel over het Pauselyk gedacht toelaet,
besluiten
De gevolgtrekking is blykbaer. Zy is dat in
de oogen van Leo XIII zoowel als in deze van
Pius IX, de Kerk zich met de hedendaegsche
beschaving noch moet noch kan verzoenen.
Aldus wordt nog eens te meer, door den on-
faelbaren leermeester, de tegenstrydigheid be
vestigd die lusschen de catholyke leerstelsels
en de liberale gedachten beslaet.
Jesus-Christus is de eeuwige Koning der
tyden vóór zyne komst baenden zy Hem den
weg sedert zyné komst, vergezellen zy Hem
in zynen zegevierenden tocht en werken tot de
ontluiking zyner heerschappy meê. Gansch de
leer des christenen vooruitgangs is in deze
gedachte samengedrongen. Hieruit volgt datdc
ware beschaving deze is welke liet maetschap-
pelyke Koningdom van Jesus-Christus aen-
neemt, en dat het liberalismus, 't geen onder
voorwendsel van verwereldlykirigJesus-
Clirislus uit de maelschappy, uit de instellin
gen, uil de openbare zeden verjaegt, om Hem
des te beter uit de zielen te verbannen, in der
waerbeid eene achteruitgaende beweging naer
't heidendom en naer de barbaerscheid daer-
stelt.
De Heilige Vader past deze leering aen
gansch de wereld en bezonderlyk aen Italië
toe. Hy wordt er aldus toegebracht een der
heilloosste gevolgen van het stelsel der libe
rale verwereldlvking af te schetsen de ruïne
der Pauselyke heerschappy.
Het is onmogelyk zich niet getroffen te ge
voelen door de krachtdadige juistheid der we-
dereischen welke het Opperhoofd der Kerk
tegen de revolutionnaire aenslagen opwerpt.
Nog eens, 't is de tael en de houding van Pius
IX. Even als zyn doorluchtige en heilige
voorganger, heeft Leo XIII zorg genomen de
opperste en verhevene reden zyner protestatiën
te doen kennen.
Wat Hem bekoort, is nocli de glans van
eenen troon, noch de begoocheling der heer
schappy. Van zyne Stalen beroofd, bekleedt hy
eene hoogere waerdiglieid dan al de wereld-
lyt<o Koningdommcn, en zyne heerschaoov
overschrydt de beperkte grenzen der wereld-
lyke machten. Dcv.li de heerschappy is Hem
noodzakelyk, omdat zy het bovennatuerlyk bol
werk is der vryheid van de Kerk zy is ook de
sluitsteen, de grondzuil van 't christene maet-
schappelyk orde, en deze grondzuil verdwe
nen biyft er een gapende afgrond over in den
welke alle wettige heerschappy noodzakelyk
moet verloren gaen.
Di grootsche denkbeeld van het maetschap-
pelyke koningdom van O. H. Jesus-Christus
beheerscht gansch de Encykliek van 21 April.
De Paus boezemt eerst aen de goevernemen-
ten en de koningen in, hoe, tervalle tyde, en
zelfs ten huidige ure, de opperst regel huns
gedrags moet zyn. Hy wekt hen op ten voor-
deele der herstelling van 't maetschappelyke
christene orde, 't welk tot in zyne grondzuilen
geschokt is. Welke pynlyke gepastheid in de
de uitroeping derleerspreuk van den H. Augus-
tinus De leering van Jesus-Christus is hel
groole heil als men er zyne daden naer regelt.
Dit programma opent eenen uitgebreiden werk
kring aen al deze welke het lot der volkeren
in banden hebben en errinnert, terzeifdertvd,
dat het te midden onzer tyden van angst en on
rust, de verzekerde onderpand is van den vre
de en den voorspoed der volkeren.
Zal deze oproep aanhoorders vinden bezield
met genoegzamen christenen geest om Hem le
begrypen en met genoegzame krachtdadigheid
om er met daden aen te beantwoorden Men
kan het niet hopen als men den huidigen staet
van Europa inziet. Het christianismus is uit
het openbaer leven der volkereu gestooten.
Slechts eenige onder hen hebben het in hunne
gebruiken behouden. Maer deze gebruiken zou
den nog de noodige kracht bevatten om hen
tegen de laetste verdervingen te beschutten en
hen allengskens aen tot de eerste tyden des
geloofs terug te brengen. Zal men weieens re
geringen en koningen ontmoeten geloovend en
edelmoedig genoeg om dit werk van herstel
ling aen te vatten Dit is 't geheim der
toekomst en der bermhartigheden Gods.
Een feit is van nu af bewezenhet is
dat, indien de herders der volkeren zich
ter hoogte hunner plichten nog niet heb
ben getoond, het Pausdom, gelyk altoos,
zich ter hoogte der zyne toont. Na Gregorius
XVI, na Pius IX, verschynt Leo XIII als eene
nieuwe Moses, op de toppen van het openbaer
christene recht, in zyne handen de tafels der
wet houdende Beatus populus cujus Deus Do-
minus ejus gelukkig is het volk 't welk God
voor zynen Heer en Meester heeft. Aldus toont
de Kerk zich, in deze 19® eeuw geslingerd door
zoovele verscheidene dwalingen, beurtelings
door zoovele tegenstrydige slroomen meêge-
sleept, even als op al de tydstippen der ge
schiedenis, de voorstaenster der ware be
schaving. Petrus staet recht by het roer van
zyn schip, bereid om de tempeesten le trotse
ren en langs eene kalmere zee de haven van
heil en vrede te bereiken
Wat dan ook het onthael zy dat de wereld-
lyke machten aen de leerlingen van den Plaets-
vervanger van Jesus-Christus voorbehouden,
deze zyn toch tot het geloof, lot de onderwer
ping, tot de zelfsoppoffering der geloovigen i
gericht. Onder dit opzicht is het praktische
vermogen der Encykiiek van Leo XI11 zeer ge
wichtig. Zy schryft aen alle catholyken eene
klare richting voor, welke des te gemakkely-
ker zal gevolgd worden omdat de groote da
den van 't pausschap van Pius IX er, sedert
lang, de geesten toebereid hebben.
Wy zullen dikwerf op die leerlingen van
den oppersten Herder moeten terugkomen,
want wy denken dat er voor de catholyke druk
pers geene noodzakelykere en verheveneret aek
beslaet dan ze alle dagen te verspreiden, er
de gepastheid en de vruclitbaerlieid van aen
te tooneu, er de duizende toepassingen op hel
dagelyks leven van aen le wyzen.
Bevredigen wy ons heden met de byzonder
ste bakenstokken aen te wyzen door den Paus
gezet om de catholyken onzer tyden den weg
aen te wyzen.
De eerste aenbeveling van den H. Vader,
en zy is dringend, schryft de catholyken
voor die nauwe vereeniging welke sterkte
geeft en naer duerzame zegepralen leidt. Maer
de voorwaerden dezer vereeniging zyn duide
lyk bepaeld, en er is geen middel om ze te
verwarren met die luie verslapping die, de
wel gestelde kwestien en de wel afgeteekende
toestanden ontvluchtende, slechts een wanke
lenden en bedriegelyken vrede behoudt met de
ongeschondenheid der leering te slachtofferen.
De eendracht der catholyken moet ten eer
ste voortvloeien uit hunne vereeniging met
den Stadhouder Christi T Is aldus dat, in de
familien, de verstandhouding tusschen de
kinderen door den liefdevollen eerbied, wajsr-
meë zy hunnen vader r -.dugeiT, uevestigd
wo rat.
Ten tweede, uit de vereeniging der willen
in de zelfde streving versmolten, moet de ver
eeniging der verstanden het zelfde geloof be-
lydende voortspruiten. Onder dit opzicht is de
lael van den II. Vader zeer duidelyk. Hy vraegt
dat de catholyken zich nauwer en nauwer
aen den aposlolischen Stoel zouden vast-
hechten, dat zy allen zyne leering met de
volmaekste onderwerping van geest en wil
aennemen, dat zy eindelyk volstrekt de opi-
nien zelfs de meest verspreiddeverwerpen,
welke zy weten tegenstrydig te zyn aen de
leerlingen der Kerk. De Encykliek de da
den der voorige pausschappen en de dekreten
van het concilie des Vatikaens, errinnerende,
wyst genoegzaem aen welke verdachte en
valsche opinien het noodzakelyk is te verloo
chenen.
Verder drukt de II. Vader op de duidelykste
wyze uit tot welken graed die eendrachtigheid
der geesten zich moet verheffen Wy vragen
vuriglyk aen den Vader des lichts,te verlee-
nen dat al de geloovigen gansch vereenigd in
een en zelfde gevoelen en een en zelfde oor-
deel, denken en spreken zoo als wy. De
wyze op de welke de Paus deukt en komt offi-
cieellyk te spreken over de hedendaegsche
dwalingen ontslagen ons deze nieuwe veroor
deeling van het calholyk liberalismus le melden.
De Encykliek vergezelt vervolgens de catho
lyken op het groot slagveld der hedendaegsche
stryden het onderwys.
Zy doel de noodzakelykheid uitschynen aen
dit onderwys een verdedigend karakter te ge
ven.
Wat het werk der hoogere opvQeding des
geesles betreft, schryft Leo XIII ons, in eeni
ge regels, een eenvoudig maer klaer program
ma voor. Zy heeft de vruchtbare vereeniging
der wetenschap en van 't geloof tot grondzuil.
De uitmuntendheid der methoden en de een
heid in de bestiering moeten liaer vruchtbare
uitslagen verzekeren. Er is in dit kortbondig
vertoog eene gansche verhandeling vervat,
welke zich niet alleenlyk lot de Bisschoppen
richt, maer ook tot de leeraers der catholyke
Hoogscholen en tot alwie met het gewichtig
ambt der christelyke opvoeding van de jeugd
gelast zyn. Deze raedgevingen tfyn, in bare be
knoptheid, van eene opperste gewichtigheid.
Stemmen begaefd met de dubbele weerdigheid
der ondervinding en van gezag, zullen wel-
haesl, zonder twyfel, aen woorden welke van
zoo boog komen eene opheldering geven die
in al hare afdeelingen, hel uitgebreid domein
van bet calholyk onderwys op onze dagen zal
omvatten.
Wy hebben eindelyk den bezondersten trek
te bespreken welke in de apostolische brieven
van den II. Vader voorkomten welke gewaegt
van de samenstelling en de christene bestiering
der familiën.
Men ziet bier dit hoofd gedacht terugkomen
welke gansch de Encykliek beheerscht de
herstelling, het behoud en de uitbreiding van
de maetschappelyke heerschappy van O. H.
Jesus-Christus.
De familie is de wortel der maetschappy
zoo lang die wortel ongeschonden en christen
blyft, kan de boom herle\en, zich met bloemen
bekroonen eu vruchten dragen integendeel,
indien de wordel is aengetast, wordt de kwael
zonder hulpmiddel en de boom moet sterven.
Nu, onder de gevaren die heden de christe
ne familie bedreigen, klaegt de Paus op de
eerste plaets de heillooze wetgeving aen die
het huwelyk heeft verwereldlyk en de eehte-
lyke vereeniging lot oen rang van burgerlyk
en verbreekbaer kontrakt heeft doen vallen.
Het is de plicht der catholyken hunne haerd-
steden van den verpestenden invloed dezer
wetgeving le bevryden, de wezenlyklieden der
goddelyke wet boven de verdichtsels der we-
reldlyke wel te behouden, en aldus, door hel
behoud en door de vermenigvuldiging der
christene familiën, tot de hervorming der
maelschappy zelve le geraken, welke laetste
geene afzondering is maer eene samenhooping
van familiën verbonden door de gemeenschap
der oorsprongen en der belangen.
Welk uitgebreid veld wordt bier nog eens
aen de werkzaemheid der catholyken gegund
Deze werkzaemheid keurt de H. Vader goed,
Hy moedigt ze aen en zegent ze in hare veel
voudige betoogingen de maetsehappyen voor
de verdediging der catholyke belangen in Italië
ontstaen en waervan men gemakkelyk het
verwantschap met onze catholyke kringen be
merkt het Werk van den St-Pieterspenning,
in eene bewoordiging aenbevolen welke alle
geloovige herten zal treffen het gebed voor
der Kerk.
Het is onnoodig de gewichtigheid dezer aen-
bevelingen te doen uitschynen. De werkzame
mannen zullen ze begrypen en zy zullen de
woorden van Leo XIII beantwoorden juist ge-
beaniwoord hebben.
Daden Is dit niet de natuerlyke vrucht
des geloofs Het catholicismus is noch zal
ooit een bespiegelend stelsel wezen. Het maekt
zich, in den naem Gods, van gansch den
mensch meester om hem te beslieren in zyn
openbaer en byzonder leven. Dit is wat de
Paus aen de wereld komt te errinneren, welke
te veel geneigd is om de opiniën met'l geloof
tè verwarren.
Dit geloof, 't welk bergen verzet, zal ook
wel weten te zegepralen over de hinderpalen
en listen waermeê de weg der Kerk bezaeid is.
In weerwil der benauwdheid van de tyden,
besluit een christen altyd tot vertrouwen hy
weet dat Christus uit 't graf, bewaekt door de
soldaten der revolutie en verzegeld met den
steen eener godverloochenende wetgeving le
vend kan opstaen. Moed dus en aen 't werk
Leo XIII wekt ons op in den stryd, onder de
bescherming van Pius IX acngevangen, te vol-
lierden. Zyn oproep zal gehoord worden door
alle catholyke herten, welke, van heden al, ule
Encykliek, gedagteekeud van den heiligen dag
van Paesschen 1878, als eene !uchtslrael,»"een
symbolum, en een onderpand van zegeprael
begroeten. Mocht zy, een dag in de geschiede
nis der Kerk met den naem, dien onze hoop
haer reeds geeftde Encykliek de Verrijzenis
betiteld worden.
BOND DER CATHOLYKE KRINGEN.
De opkomst in de bondsvereenigingen te
Dendermonde, is zeer talryk geweest en ver
scheidene belangryke punten werden hespro -
ken. De redenaers waren zoo wat dezelfde van
de voorgaeude jaren. Na dat M. Cannarl-d'Hn-
male hulde en eerbied bewezen had aen wylen
Z. II. Paus Pius IX en zynen opvolger Z. 11.
Paus Leo XIII, werd er een adres aen dezen
laetsten gezonden, opgesteld door M. V. Hen
ry, om te betuigen hoe verkleefd de federatie
aen den Stadhouder van Christus hier op aer-
de is.
üaerna las M. Neut het jaerlyksche verslag
der vergadering, waerin de opsteller zyne
spyt uitdrukte dat in vele Kringen het vermaek
boven de werking gesteld werd, en hy zette
allen aen, het tegenovergestelde te doen, en
aen de iverking de eorsle plaets te geven.
Er werd verslag gegeven over de kringen
van Floreffe, Dendermonde en Lokeren van
andere kringen zien wy niets vermeld.
Men handelde verder over de vraeg, of er
spraek is om de politieke werking der verbon
dene kringen uit te breiden. Deze kwestie
wordt door verschillende redenaers besproken.
Praktischer was 't voorstel om bescherming
te verleenen aen de arme familiën, die men
tusschen de armoede en haer geweten plaet
sen wil. Wy hopen dat de besluiten, te Den
dermonde genomen, krachtig zullen uitgevoerd
worden.
Men heeft ook gesproken over de geuzen-
maskeraden, over het werk der federatie, over
de plichten der kringen, over het inrichten
van eene vereeniging ter verdediging der
geestelykheid en geestelyke orders tegen den
laster der liberale pers.
Het eentrael bureel zal dit alles in werking
moeten stellen.
Men stemde dankbetuigingen aen de catho
lyken van Doornik, die in de laetste geuzen-
maiufestatien veel krachtdadigheid aen den
dag hebben gelegd.
Het banket had plaets in de groote zael van
he stadhuis, welke versierd was met de borst
beelden van Z. II. den Paus, van HH. MM. den
koning en de koningin. Het muziek van den
Burgerkring voerde tydens het banket muziek
stukken uit.
M. Cannart d'Hamale deed den heildronk
aen Z. H. den Paus, waerna M. De Bruyn,
burgemeester van Dendermode, een toast
bracht aen HH. MM. de koning en de koningin.
Men had M. De Beucker uitgenoodigd een
toast in het vlaemseh te-doen, die zeker wel
prachtig zal geweest zyn, doch de fraiische
dagbladen brengen hem ons niet aeri. M. Van
den Steen, afgeveerdigde van Dendermonde
beeft op dien heildronk aen het vlaemsche
Dendermonde, geantwoord.
M. de Kerckhove van Mechelen, heeft nog
het woord gevoerd, even als M. Leschevin
van Doornik, die beiden voortreffelyk spra
ken.
Verslag over het nieuw kiesstelsel.
Zooals wy gezegd hebben,is "het verslag der
midden-seklie, verschenen, over de wyzigin-
gen welke aen het nieuw kiestelsel zullen toege
bracht worden.
De midden-sektie heeft liet goed gedacht ge
had, eenige artikels af te zonderen en het zyn
deze welke aen de Kamer zullen onderworpen
worden.
in werking komen
Daer het altyd moeielyk is de bureelen sa
men te stellen,wordt het volgende voorgesteld
Zal gestraft worden met eene boet van 30
lot 200 fr., degene, die, uitgenoodigd de be
diening van stemopnemer te vervullen, binnen
de 48 uren aen den voorzitter, zyne redenen
van belet niet zal doen kennen hebben, of die,
na de bediening aenvaerd te hebben, zich zon
der wettige redenen, zal onthouden hebben (le
bediening te komen vervullen.
Voor de wetgevende kamers zal elk lid of
sekretaris van een bureel 20 fr. schadeloos
stelling bekomen.
De midden-sektie heeft de vervanging van
den tampon door het potlood aenvaerd.
Elke kiezer zal uit handen van den voorzitter
terzelfde tyde als zyn bulletyn, een potlood
ontvangen, met hetwelk hy zyne stem op het
bulletyn moet uitbrengen. Hy zal by bet verla
ten van liet kiesbureel het potlood op het bu
reel neerleggen.
Indien de kiezer zyne stem aen al de kandi
daten wil geven van eene volledige lyst, moet
hy met het potlood een kruis maken in het
vierkant dat te dien einde aen het hoold der
lyst van de kandidaten is geplaetst.
De kiezer, als hy kreupel of blind is, mag
zich door een gids laten ondersteunen.
Ziehier eenige schikkingen om de stemop
neming te vergemakkelyken.
Art. 158. In de bureelen, gelast melde stem
opneming, lelt :de voorzitter afzonderlyk zon
der ze te openen, de bulletyns die elke bus
bevat.
Indien liet bureel terzelfder tyd twee of dry
kiesbussen ontvangt, gelast den voorzitter een
of twee stemopnemers te samen met hem over
te gaen tot het tellen der bulletyns.
Het getal bulletyns in elke bus gevonden en
hetgene der stemmers worden in 't proces-
verbael opgeschreven.
De voorzitter, alvorens de bulletyns te ope
nen, mengt degenen die hel bureel gelast is
op te nemen.
Art. 139. De voorzitter en een der stemop
nemers ontplooien de bulletyns en rangschik
ken ze afzonderlyk, eene categorie vormende
van al de briefjes geldig erkend en voor de
zelfde kandidaten stemmende.
De bulletyns als nietig of verdacht aenzien,
maken eene afzonderlyke categorie uit.
Art. 140. Als al de bulletyns van dezelfde
categorie zyn vereenigd, overzien de overige
leden van het bureel en de getuigen de bulle
tyns, zonder de klasseering te veranderen cn'
maken aen het bureel hunne opmerkingen of
reclamatien.
De reclamatien worden in het proces-ver-
bael opgeschreven alsook de beslissingen van
het bureel.
De getuigen hebben raedplègende stem in de
beraedslagingen betrekkelyk de betwiste bul
letyns.
Het getal bulletyns van elke categorie wordt
opvolgentlyk door twee leden van het bureel
geteld. Waerna de stemmen worden te samen
gerekend en bepaeld hoeveel stemmen iedere
kandidaet heeft bekomen.
Vervolgens wordt alles onder omslag ge-
daen en toegesloten.
Het proces-verbael wordt onmiddellyk door
den voorzitter van hel bureel naer het hoold-
bureel gedragen.
De nieuwe kieswet zal op de provinciale
en- gemeentekiezingen toegepast worden.