55ste «laer,
Zondag, 10 November 1070.
N° 1680.
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST MA ER
VERTREKUREN UIT DE VOLGEMDE STATIEM
De Franciscanen.
Het Zware Kruis.
Kuiturkampf.
Medeburgers luislert.
DE
R-BODE
ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 51 December.
ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3-1" bladz. 50 cent.
Dendermonde. 4-55 6-45 8-42 12-25 3-06 6-40 10.05
Lokeren. 4-55 6-45 8-42 12-25 3-06 6-40
Mecbelen. 4-55/ 6-45/ 7-19d 8-lSrf Exp. !®2®3®kl. il-53d
l-04d Exp. 2* 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d 6-40/
10-06d Exp. 1® 2® 3® kl.
Antw. 4-551 6-45/ 7-19d 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-51'd 3-06/ 6-04d6-40< 10-06d Exp.
1® 2® 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E.
9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl. 2-50 5-22 Exp. 1® 2® 3® kl.
6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1® 2'3® kl. Des zondags
8,59 'savonds; houdt stil in de tusschenstatien.
Leuven, Thienen, Luik,Verviers 4-40d 4-55/ 6-45/ en 8-12d
Exp. 1® 2® 3" kl. 7-50d 9-24d (ll-53d tol Leuven)l-04d
Exp. 1® 2® 3* kl. 2-50d 5-22d Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2®3®k 8-41 9-45 12-22 12-40
3-09 3-41 en 5-31 E. 1°2® 3® kl. 6-12 6-40 8-49 Exp
1® 2® 3® kl. 9-36
Brugge, Oostende. 7-59 Exp.1®2®3® kl.0-00 9-45 12-22
12-40 3 41 en 5-31 E 1® 2® 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-53
0-00 6-04
Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12
11-53 2-50 O-t'O 6 04 9-09
Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04
Engliien Braiue, Manage,Charleroy, Namen langs Geeraerds
bergen 6 00 1-00 11-53 2-50 0-00 6-04
Soltegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02
letter d langs Denderleeuw.
Calque Snum.
NA ER AELST UIT
Ath 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.05
Antw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1'2® 3® kl. 12-15
3-15 E. 1°2°3® kl. 3-35 4 45 5.55 6.50 E. 1® 2® 3® kl. 9.1-0
Brussel 7.20 E.1®2« 3®kl. 7.25 9.00 11.06 11 53 1.55 3.02
Deszondags3,30 namiddag houdt stil inde tusschenstatien.
en 4.53 E l®2®3®kl. 5.01 5.55 7.05 8.10 E, 3kl. 8.20
Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.41
Gent 0.00E 6 32 7.39 E 1® 2®3®kl. 8.25 10.59 12.31 E
1® 2® 3® kl. 1.55 4-50 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14
9.33 Exp. 1° 2® 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.25
Lokeren 6.35 9.01 10.57 1.49 4.50 7.50
Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.09
Oostende 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00
3.30 El® 2® 3® kl. 6.04 8.14 Exp.
uit Gent naer
Moortzecle, Sottegem, Geeraordb., Enghien, Braine-le*
Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde,Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.84
9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51
uit Denderleeuw naer
Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, Ansegem,
Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
uit Sottegem langs denderleeuw naer
Aelst, (5.45 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Ntkolaes, Lokeren en Gent
0.00 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.30 7.05 9.25 10.50 2.20 5.25 7.05
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48
AELST, 9 NOVEMBER 1878.
Eenieder kent het catholyk Genootschap der
Franciscanen 't welk, sedert eenige jaren, in
byna al de steden en gemeenten onzes lands
werd ingericht.
Gezegd Genootschap 't welk onder de be
scherming van den H. Franciscus-Xaverius is
gesteld, heeft tot eenig en loflyk doel de chris-
tene principen in de herten der werklieden te
behouden en nog meer te doen ontwikkelen.
Het goede dat door het Genootschap is te
weeg gebracht, wordt door alwie de zedelyk-
heid onder de volkeren wil bewaren ten hoog
ste geprezen.
En inderdaed.uit het verslag 't welk, eenige
dagen geleden, in algemeene vergadering te
Brussel, wierd neérgelegd, blykt dat zichweke-
lyks des zondags 230,000 werklieden voor
Gods Allaer vereenigen en er bidden terwyl
anderen hun geld in ondeugd en slempernyen
verspillen tot groot nadeel hunner gezondheid
en tot meerdere verdrukking van hunne vrou
wen en kinderen.
45000 goede boeken wierden aen die brave
Franciscanen ter lezing gegeven, om aldus den
verpestenden invloed van goddelooze, ongods
dienstige en zedeverdervende schriften te be-
stryden.
De Burgerlyke Stand van 4500 paren die
zonder in kcrkelyk ot burgerlyk huwelyk te
treden met elkander leefden, is geregeld ge
worden, en meer dan 4400 kinderen wierden
hierdoor erkend of bewelligd.
265 kinderen wierden aen de goddelooze
liberale scholen onttrokken en zyn nu, vol
gens de catholyke leerstelsels, opgevoed en
onderwezen tot hun eigen geluk en dit hunner
ouders of voegden.
Dit alles werd. gedaen door 't Genootschap
der Franciscanen tot behoud der openbare
zedelykheid, tot heil van den werkman.
Men weet by ondervinding hoe de liberalen
of liever geuzen gedurig tot de snoodste leu-
gentael, tot de vuigsle lasteringen hunnen toe
vlucht nemen om datgene aen te randen of te
verguizen, 't welk, wy, catholyken, met de
beste inzichten der wereld tot stand brengen
of verrichten.
De Echo du Parlement sprekende over de
algemeene vergadering der Franciscanen, hier-
hooger aengehaeld, neemt deze gelegenheid
waer om die catholyke instelling van onvader-
landsche strekkingen, van opstandsgeest tegen
's lands wetten, van bloedgierigheid jegens de
liberalen op de oneerlykste wyze te beschul
digen.
Luistert, geëerde lezers en oordeelt
Zietdaer nu, schryft hel goddeloos libe-
o rael blad, een genootschap 't welk het
Staetsonderwys aenrandt, 't welk boeken
<i onder 't volk verspreidt door de welke onze
Grondwet wordt bevochten en waerdoor
men onze dierbaerste vryheden leert ver-
achten; een genootschap dat stoutweg den
Syllabus aenkleeft en de Grondwet ver-
smaedt; een genootschap dat niet alleen de
catholyke leerstelsels verspreidt, maer des
noods in fanatieke benden samenscholt be-
reid om 't bloed der liberalen te vergie-
ten! ti
Welke gruwelykheden, niet waer geëerde
lezers?.... Hebt gy wel ooit gedacht dat de
Franciscanen met zulke slechte inzichten be
zield waren?.... En gy, Medeburgers, welke
van dit genootschap deelmaekt, wist gy wel
dat gy eene bende samenzweerders zyt die
niet alleen 's lands Grondwet met vernietiging
bedreigt, maer ook op 't leven der liberalen of
geuzen uit is?
Hoe gaet gy verwonderd staen, Medebur
gers, gy die de overtuiging en de ondervinding
hebt dat godsdienstige onderrichtingen, chris-
telyke vermaningen en gebed de eenigste
zaken zyn waermeê men zich in de zondag-
sche vergaderingen des Genootschaps onledig
houdt; gy die weet dat de politiek nog nooit
in 't Genootschap ingang heeft gehad?
Maer wat is 'l? De liberalen en hunne druk
pers welen zoowel als iemand dat zy liegen en
lasteren maer zy pogen alleen de lichlgeloo-
vige lieden te misleiden en de reeds door hun
verdorvene zielen in hunnen haet tegen al wal
catholyk is nog meer te sterken.
Is dit alles, geëerde lezers? Neen, dit is alles
niet. Uwe verwondering zal nog hooger klim
men als gy met de politieke gevolgtrekkingen
zult bekend zyn die dehbertie Echo du Parlement
afleidt uit de" godsdienstige oefeningen, uit de
gebeden die door de vrome Franciscanen voor
de zondaers, zoo liberale als catholyken, ten
Hemel gestuerd worden.
Luislert nog wat:
Mgr. Vannutelli, de pauslyke Nuntius te Brus
sel, vereerde de algemeene vergadering der
Franciscanen met zyne tegenwoordigheid, en
dit feit is ongehoord in ons vrye landhel
roept wraek tot in den derden liberalen hemel.
Aldus, gaet 't 6russelsch geuzenblad voort,
zal de vertegenwoordiger van een vreemd
goevernement zich met onze pariyen mogen
komen bemoeien; aen hem die tot de streng-
ste onzydigheid gehouden is, zal het toegela
ten wezen zynen invloed in de schael te ko-
men werpen; en tot wiens profyt?... Juist
ten voordeele van mannen die zich niet alleen
bepalen met het eigenlyke verlangen onze
grondwet veranderd te zien, maer die met
raed en daed, onophoudelyk, zooveel zy
maer kunnen, werken tot afschaffing onzer
grondwet en die niet zouden achteruiideinzen
voor oproer en burgeroorlog om aen hunne
dweepzucht en hunnen haet tegen de vryheid
lucht te geven.
Wy vragen het u, geëerde lezers, moet de
liberale logen- en lasterzucht nog palen kennen
om zoo schaemteloos de door elkeen gekende
waerdheid te durven den nek omwringen?
Is het weêr hare oude taktiek niet die de
liberale kliek hier weer wil toepassen, name-
lyk, van hare eigene vuiligheid aen onzen rug
te wry ven?
En inderdaed, wie is het die dagelyks uit
roept dat onze grondwet van 1830 eene groote
foppery is die verdwynen moet?
»d*—
Een afgunstig en ontevreden karakter is voor den
mensch eene gedurige oorzaek van lyden 'l is een
vergif in onze genoegens gemengd, een droom in
onzen voet,dien we by eiken stap in hel leven voelen
Gerril Braek en Willem Bruins woonden al wel veer
tien jaren naest elkander in hetzelfde huis, dat ze
by de week gehuerd hadden, en ook wekelyks be-
taelden. Zeer waerschynlyk zouden de ivvee buren in
de beste verslandhouding geleefd hebben, indien
Bruins, die onder den admirael De Winter gediend
had, op Doggersbank geen klein pensioen had ge
wonnen, dal hy met het verlies van één zyner bee-
nen betaeld had. Dal been minder, en dat pensioen
meer, waren voor Brack eene voortdurende beweeg
reden tot nyd hy beschuldigde de Fortuin, die hem
zyne twee beencn had laten behouden, en hy be-
klaegde zich bitter aen God, dat hy zyne becnen niet
voor denzelfden prys als Bruins had kunnen verkoo-
pen.
Telkens, als hy zyuc huishuer ging betalen, hcr-
haelde hy al grommende, dal zyn buerman toch wel
gelukkig was zyn schulden te kunnen betalen, daer
de Koning hem een goed pensioen gaf, terwyl hy,
arme drommel, moeite had, om van dc eene week
aen de andere te komen, zonder schulden te maken.
In T eerst mackte Braek die opmerkingen stilletjes
in zichzelven, maer langzamerhand hardop, on weldra
sprak hy over niets anders tot ieder, die hem hooren
wilde.
Toen hy zekere week met zyne huer ten achter ge
bleven was en misnoegd naer den huisbaes Hamers
ging, om dezen verschooning voor dat verzuim te
vragen, ontmoette hy buerman Bruins, die er vandaen
kwam, en in het betalen zoo geregeld was, als hel
uerwerk van de beurs. Het gezicht alleen van Bruins
oeg Braek dc koorts op't lyf; hy hield dan ook het
Zyn het misschien de Franciscanen die het
uitroepen
Gy zult deze vraeg onbeantwoord laten, libe
rale lasteraers, omdat de klaerblykelykheid
der feilen u niet toelaten het den catholyken
en Franciscanen ten laste te leggen.
En nu, wie is 'tdie reeds menigmael bewezen
heeft dat zy voor oproer en burgeroorlog niet
achleruitdeinzen om hunnen haet tegen de
godsdienstige vryheid lucht te geven
De liberalen en de liberalen of geuzen al
leen, toen zy de bedevaertgangers te Oostacker
die,volgens het Journal de Gand,tot niet anders
goed waren, afrosten en doodelyke zonnesla
gen toedienden; toen zy de processiën met ge
weld uiteendreven gelyk te Brussel en te Luik;
toen zy de berechtingen openbaerlyk bespot-
teden gelyk te Antwerpen en meer andere
plaetsen, enz. enz. enz...
Zietdaer wie de eenigste vyanden onzer
Grondwet, de wraekzuchtige vryheidshaters
zyn die hier, in Belgie, door huune woorden
en daden, gekend zyn.
Ten slotte zeggen wy dat de veranlwoorde-
lykheid van deze die uit haet tegen't R. C.
Geloof zulke snoode leugens en lasteringen
ivetens en willens verspreiden onafmetelyk is....
Ja, zy zullen oneindig verantwoordelyk bly-
ven voor God en voor de samenleving van al
de geweldenaryen, al de misdaden, al de ram
pen en al de onheilen die zy, door hunne god
delooze, haetvolle en wraekgierige schriften
en redevoeringen, zullen verwekt hebben
Tot hiertoe waren de jonge deugnieten, in 't
Verbeteringshuis van St.Huibrecht opgesloten,
aen de zorgen en de bewaking van geestelyke
Broeders toevertrouwd.
By besluit van 27 October jl. heeft heerke
Bara verklaerd dat die Eerw. Broeders het
geslicht moesten verlaten en door wereldlyken
zouden vervangen worden.
Het zelfde besluit komt ten opzichte van 't
tuchthuis van Namen, het eenigste dat nog
door geestelyke Broeders bestierd wierd, ge
nomen te worden.
En welke zyn de reden waerom het goever
nement het bestier dezer twee gestichten aen
de geestelyke Broeders ontneemt?
Het goevernement geeft geene te kennen
het weet niet een feit hoe gering ook de Broe
ders ten laste te leggen.
Meer dan eens hebben rechtzinnige liberalen
openbaerlyk getuigenis gegeven van het goed
beleid, de wysheid en de zelfsopolTeringen die
deze godvreèzende mannen in het uitoefenen
van hunnen moeielyken en onaengenamen
dienst aen den dag legden.
Maer zy dragen het kloosterkleed en dit is
meer dan genoeg om door de liberalen gehaet
en vervolgd te worden.
Die Eerw. Broeders worden danop de bru-
taelste wyze weggejaegd.
Op 15 dezer maend moeten zy de bedoelde
gestichten verlaten.
Zy worden verjaegd zonder eenige hoege-
naemde verwittiging, zonder eenige rede te
doen kennen, zonder eenige vergoeding, zonder
hen den tyd te laten eene schuilplaets te zoeken.
Zulk eene handelwyze is hoogst schandelyk,
't is ongehoord in een beschaefd land
Zietdaer, Landgenoten, wat er voorvalt, niet
onder de heerschappy der nooit genoeg ver-
maledyde Commune van Parys, maer onder de
regering van Z. M. Leopold II, koning der
Belgen.
Deze maetregelen legen de Eerw. Broeders
van St. Huibrecht en Namen genomen, zyn een
nieuw bewys van den onverbiddelyken haet
dien de liberliatery tegen het kloosterkleed
gezworen heeft, haet, welken zy op alle moge-
lyke wyzen, zullen pogen bot te vieren tot
schande van 't Vaderland.
Wie zou er durven houden staen dat de
Kulturkampf in Belgie niet aengevangen is?....
In ons laetste nummer vóór de geraeente-
kiezingen. zegden wy u, Medeburgers, dat by
aldien de liberalen hier moesten gekozen wor
den. het met ons gewyd catholyk Kerkhof,
weldra zou gepast zyn, daer het thans be-
staende reglement op de begravenissen zou
afgeschaft worden.
Ehwel, twee koninklyke besluiten, onlangs
op voorstel van minister Rolin gegeven, laten
genoegzaem kennen wat de liberliatery betrek-
kelyk deze voor ons zoo gewichtige kwestie der
catholyke Kerkhoven in den zin heeft en beves
tigt ter zelldertyd de waerheid van T gene wy
hebben vooruitgezet.
Wy zullen hier de feiten en omstandigheden
in 't kort mededeelen opdat de catholyke
Aelstenaers, welke, gelyk wy, aen ons gewyd
Kerkhof sterk houden, zouden begrypen hoe
gelukkig wy zyn dat eene formidabele meer
derheid van 322 stemmen de liberhatery voor
vele jaren en wellicht voor altoos, van ons
stadhuis zal verwyderd houden.
Ter zake dus
De gemeenteraed van Ruddervoorde had,
even als onze stedelyke Raed het, in 1867, ge
daen heeft, een besluit genomen waerby het
kerkhof dier gemeente, ingevolge het dekreet
van prairial, jaer XII, zou verdeeld worden en
dat de Burgemeester de begraefplaetsen zou
aenwyzen volgens den eeredienst waertoe de
overledene behoorde.
Te St-Pieters-Jelte, by Brussel, wierd on
langs 't zelfde besluit genomen.
Nu. deze beslissingen behaegden minister
Rolin in 't geheel niet en hy legde onmiddelyk
Z. M. den Koning twee besluiten ter ondertee-
kening voor welke deze beslissingen der hooger
genoemde gemeenteraden zouden vernietigen.
Minister Rolin steunt de vernietiging dezer
beslissingen op grond dat het dekreet van
prairial, jaer XII, in de veronderstelling dat het,
onder 't beheer onzer grondwet, nog kan toegepast
worden, slechts de verdeeling der Kerkhoven
toelaet, in die gemeenten, waer er verscheidene
godsdiensten worden beleden, hetgeen noch
voor Ruddervoorde, noch voor St-Pieters-Jette
't geval is.
Minister Rolin, beslist dus, op eigen gezag
dal er te Ruddervoorde en te Jette, geenen an
deren godsdienst dan den R. Catholyken be-
boofd naer omlaeg, toen Bruins hem groette, en zyn
blik geleek veel op dien van een stier, die zyne
horens aen een hond laet zien Toen hy by den huis
baes gekomen was, berispte deze hem en werd hem
Bruins lol voorbeeld gesteld, die altyd op tyd en tot
den lactsten cent betaelde.
Ja. ja, morde Braek, er zyn menschen,
die met den mond vol geld geboren worden Bruins
is zeer gelukkig, en het verwondert my niet, dat men
geregeld betalen kan, als men een pensioen trekt,
zooals hy.
Bruins heeft een pensioen, dat is waer,
hernam Hamers, maer zyne verminking is een
zwaer kruis, en als gy hel moest dragen, zoudt gy
u nog veel meer beklagen.
Volstrekt met, antwoordde Braek als ik
vóór twintig jaien zoo gelukkig was geweest als
hy, van een been te verliezen, zou dat voor my een
winstgevende dag zyn geweest. Ik zoa al myne lede
maten wel voor denzelfden prys willer. verkoopen,
als Bruins zyn been alleen. Drommels noemt gy
zyn houten been een zwaer kruis Ik geloof, dat zyn
pensioen hem dat heel licht maekt. Het zwaerste
kruis, dat ik ken, is, verplicht te zyn onophoudelyk
te werken, om zyne huer te kunnen betalen.
Hamers was een opgeruimd man, en een goed men-
schenkenner. Hy had sedert lang de afgunstige
inborst van Braek opgemerkt, en besloot dezen eens
te overtuigen, dal hel lichtste kruis weldra zwaer
wordt voor een ontevreden mensch.
Ik zie, zei hy tot Braek, dat gy veel lust
hebt, om niets te doen welnu, ik kan u bevryden
van die verplichting om te werken, v/aerover gy u
zoozeer bcklacgt. Gy zegt, dat het kruis van uw buer
man gemakkelyk te dragen is wilt ge een lichter
van my aennemen, dan behoeft ge my geene huis
huer meer te betalen.
Maer welk soort kruis zult gy my dan op de
schouders leggen vroeg Braek, eenigszins onge
rust, dat het voorstel niet aennemelyk zou zyn.
Dit, antwoordde Hamers, terwyl hy met
een stuk kryt een wit kruis op de jas van Braek
schreefzoolang ge dit kruis zult dragen, behoeft
ge my geen cent huer te betalen.
Braek dacht, dat zyn huisbaes den spot met hem
dreefdoch zich verzekerd hebbende, dat het ernst
was, riep hy uil Nu, dan kunt gy zeggen, dat
gy myne laetste duiten gezien hebt, want ik zal dal
kruis heel myn leven dragen.
Braek ging oogenblikkelyk heen, en wenschle
zichzelven geluk, terwyl, hy onderweg over de
dwaesheid van Hamers lachte, die hem de huishuer
zoo gemakkelyk kwytschold. Hy was nog nooit zoo
vroolyk thuis gekomen hy wit niets af te keuren,
en de hond kwam aen zyne voelen zitten, zonder
dathy eraen dacht, hem die vrypostigheid kwalyk te
nemen.
Daer hy, binnengekomen zynde, onmiddelyk was
gaen zitten, had zyne vrouw niet terstond het wille
kruis, dal op zyne jas stond, opgemerktmaer toen
ze achter haer man omgegaen was, om de gewichten
van de klok op te trekken, riep ze eensklaps bils uit
Wel, Heer in den hemel Brack, waer zyt gy
geweest Gy hebt een kruis, wel van een voet lang,
op uw rug staen, gy komt ongelwyfeld uit de kroeg,
waer de een of andere dionkaerd van uw vrienden
i u die poets gespeeld heeft, om u als een gek door di
slraet te laien loopen. alsof gc nogzoo'n kenleekcn
daervoor noodig hadt. Sta even op, terwyl ik het eraf
borstel
Terug, riep Braek, terwyl hy haer achter
uit sliet, blyf van myne jas afgaet ge kousen stop
pen, en houd de handen van myn lyf.
Dal zal ik niet docu, schreeuwde vrouw
Draek o ik wil niet hebben, dat myn man door het
1 geheele dorp uitgelachen wordt, en al moest ik li
ook de jas van 'l lyf scheuren, dat kruis zal er niet
I opblyven.
j En zoo sprekende, wilde de vrouw het er met alle j
geweld afborstelen, Braek, die wel wist, dat alle I
L1-1 W
leden wordt en dat er daer nooit persoonen
eenen anderen of geenen godsdienst belydende
zich zullen komen vestigen.
De besluiten zyn hoogst onrechtveerdig en
wy konnen niet begrypen dat zy door Z. M.
den Koning kunnen geteekend worden.
Niet alleen de wet van prairial geeft ons,
catholyken, het recln een catholyk Kerkhof te
bezitten maer het wordt ons ook door <Te
grondwet welke de vryheid der eerediensten
uitroept gewaerborgd.
Begrypt gy, Medeburgers, hoe het hier zou
;aen, moesten de liberalen hier gezegqpraeld
ïebben Onmiddelyk zou de liberale gemeen
teraed wyzigingen aen hel thans hier bestaende
reglement op de begravenissen toegebracht
hebben, en daer die wy?igingi/|gpn door M.
Rolin moesten goedgekeurd worden, zou hy
die gelegenheid hebben waergenomen om het
gansche reglement te vernietigen om reden er
hier geenen anderen dan den R. Catholyken
Godsdienst beleden wordt.
En nogthans. Medeburgers, gy hoort en zipt
dagelyks dat M. Rolin hier de waerheid zóu
sparen want meer dan de dry vierden onzer
aelstersche liberale kopstukken zyn zoo verre
gekotóen dat ze geenen bepaelden eeredienst
meer belyden en zich met lyf en ziel in dé
armen der vrydenkery hebben geworpen.
Wat in deze zaek al ware catholyken grieven
zal, is de schandelyke partydiglieid waermeê
de geusche minister Rolin, te werkegaet.
En inderdaed, de liberale burgemeesters
spelen baes op 't kerkhof, zy handelen volko
men naer hunnen zin, alles is hen toegelaten
niemand komt er tussclien.
De catholyke burgemeesters passen pene
nog bestaende wet toe, die tot heden toe altyd
werd uitgevoerd en die alle onteering van een
gewyd kerkhof voorkomt maer wat gebeurd
er?.... Onmiddelyk roept de liberale minister
Rolin lialte-liidie wet is volgens my, als 't
de rechten der catliolykèn geldt, niet meer
toepasselyk uwe beslissing is vernietigd.
Zietdaer eene schandelyke partydigheid die
door 't liberael ministerie uit haet tegen ons
catholyken, gepleegd wordt.
Doch die schreeuwende partydigheid zal
onhetwistbaer voor ons goede vruchten voort
brengen zy zal de oogen doen openen aen
zekere verblinde catholyken die tot hiertoe nog
niet hebben kunnen onderscheiden dat de ver
deeling die in ons land bestaet, alleen de gods
dienstige kwestie tot oorsprong heeft.
Wy hopen dat er hier en daer catholyke
burgemeesters zullen aeogetrollen worden die
genoegzaem mannenmoed aen den dag zullen
leggen en zullen willen toonen dat zy zooveel
rechten hebben als den eerslen geuschen bur
gemeester den beste en onze gemeenterechten
en vryheden tegen de aenslagen van 't godde
loos ministerie der vyf moortelbroers, zullen
weten te verdedigen.
Een onzer confraters der catholyke drukpers
roept de aendacht in op eene in 't oogloopende
tegenstand vruchteloos zou geweest zyn, vluchtte
vloekende de deur uil, en trok deze met geweld ach
ter zich toe.
a Welk een helseh wyl, mompelde hy, zich
verwyderende als ze wat zachtzinniger was ge
weest, zou ik haer verteld hebben, welk geluk my
overkomen was, maer zy verdient niet bet te weten.
Ho, Braek, ho riep de oude Cox, toen
Braek langs den bock van zyn buis wilde afdraeien.
wat beteekent dat witte kruis op uw rug
Bemoei u met u eigen rug, naeldridder, lap-
pendief, schreeuwde Braek, terwyl by zyn weg
vervolgde.
Braek, riep Betje van den kruidenier,blyf
een oogenblik staen, dal ik dat witte kruis van uw
rug veeg.
Ga u haringen maer verkoopen, en geef den
menschen hun gewicht, babbelkous, zei Braek,
en laet degenen, die hier voorbykomen, maer
ongehinderd doorgaen.
Het meisje werd verlegen, en vluchtte in den win
kel van haer vader. Op dit oogenblik kwam Braek
aen hel huis van den slachter, die met zyn buerman,
den smid, aen de deur stond te praten.
Ha, gy zyt juist dc man, dien wy moesten
hebben, zei de eerste, terwyl hy Braek staende
hield, en hy begon hem over zaken te spreken doch
nauwlyks was hy hiermede begonnen, of de oude
baker Lysbel kwam er by en riep verwonderd uit,
terwyl ze haer voorschoot in de hand pakte
Braek, 't is toch schandelyk, iemand zulk een
kruis op den rug zetten
Braek keerde zich om, en verzocht haer hem maer
met rust te laten, doch toen bemerkte dc smid hel
teeken ook.
Sapperloot, zei by lachende, nu zoudt
gy goed als uithangbord voor de herberg T Wille'
i Kruis kunnen dieDen.
Ik geloof, voegde de slachter erby, dat
zyne vrouw dat leeken op zyn rug zal gezet hebben
om hem niet te verliezen.
Braek gevoelde, dat er maer één middel was, om
aen liet voorschoot van Lysbet en de spotternyen van
den slachter en den smid te ontkomen hy haeslte
zich om heen tc gaen, schold echter de baker eerst
nog uit voor eene oude tooverheks, en zyne twee
buren voor leegloopers doch hel kruis begon op
zyn rug al zwaerder te wegen, dan hy had kunnen
denken.
Braek scheen echter veroordeeld te zyn, dien dag
geene dan onaengename ontmoetingen te hebben
want nauwlyks was hy eenige schreden voortgegaen,
of hy bevond zich tegenover het schoolgebouw. De
school ging juist uit, en de leerlingen stormden op
slrael, evenals altyd, belust, om guiteryen uit te
richten. Bmek was niet op zyn gemak, en hy meende
hunne spotternyen en iiitjouwingen al achter zich te
hooren. Zyne vrees was niet ongegrond ternauwer
nood was hy voorby de deur der school, óf hy hoor
de een luid hoera en een vyftigtal jongens be
gonnen bem achterna te loopen, met dc Vingers óp
hem te wyzen en hunne petten en mutsen in de hoog
te tc gooien.
Ziet gy niet, antwoordde een angler, dat
het een kruis\aerder is, die naer Palestina gaet, om
de Turken te bckeeren
o Neen, riep een derde, hy heeft geen
zwaerd of lans, 't is zeker een misdadiger, die uit de
gevangenis ontsnapt is, en wiUicht een brandmerk
van den beul zal gehad hebben
Och kom, jongens, riep er weer eeD, de
man is stellig door'een razenden hond gebeten, en
zoo niet, dan heeft hy eene besmetlelyke ziekte
En liet gejool en gejouw der schooljeugd weer
galmden door de slraet. Brack werd bleek van woe
de hy sprong om, als een bulhond, die door een
troep straetjongens vervolgd wordt, en misschien
zou hy zich erg op de jongens gewroken hebben,
ware meester Goedhart niet aen de deur komen
staen. Braek ging naer hem loe, en beklaegde 4ich,
dal zyne school uit niets anders dan bengels en