55ste Jaer. Zoodag', Ü9 December 18715. N° 1683. ■BHHH YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST WEK VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN God verbannen. Treurige Dagen. »)Z(«— Alaconnismus. DENDER-BODE. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d4 bladz. 50 cent. Dendermonde. 4-55 6-45 8-42 12-25 5-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-55 6-45 8-42 12-25 3-06 6-40 Mechelen. 4-551 6-45* 7-19d 8-12d Exp. 1®2® 3ekl. !l-53d l-04d Exp. 1* 2®.3* kl. 2-50d 3-06* 6-04d 6-40/ 10-06d Exp. 1® 2® 3' kl. Antw. 4-551 6-45/ 7-19d 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. 1-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-504 3-06/ 6-04d 6-40* 10-06d Exp. 1® 2® 3® kl. Brus9ellangs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E. 9-24 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® Kl. 2-50 5-22Exp. I® 2» 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1® 2*3® kl. Des zondags 8,59 's avonds lioudt stil in de tusscbcnstalien. Leuven, Thienen, Luik.Verviers 4-40d 4-55/ 6-45* en 8-12d Exp. 1® 2® 3* kl. 7-50d 9-24d (Il-53<1 tol Leuven)l-04d Exp. 1® 2® 3' kl. 2-50d 5-22d Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00's vrvd.) 7-59E1® 2*3® k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 5-31 E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8-49 Exp 1® 2® 3® kl. 9-36 Brugge, Oostende. 7-59 Exp. I® 2® 3® kl.ó-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 5-31 E 1® 2* 3* kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 Doom. Mouse. Kortryk, Rys3. (langs Alh) 6-00 7-50 H-53 0-00 6-04 Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 1 1-53 2-50 0-00 6 04 9-09 Bergen, Quiévram 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04 Engbien Braiue, Manage,Charlerov, Nam«n langs Geeraerds bergen 6 00 (-00 H-53 2-50 0-00 6-04 Soilegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725's zat12.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. Cnlque Sunm. naer aelst uit Alh 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.05 Antw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1' 2® 3® kl. 12-15 3-15 E. 1°2°3® kl. 3-35 4 45 5.55 6.50 E. 1® 2° 3® kl. 9.('0 Brussel 7.20 E.l«2*3®kl. 7.25 9.00 11.06 11 53 1.55 3.02 Deszondags3,30 namiddag houdt stil inde tusschenslatien. en 4.53 E 1® 2® 3® kl. 5.01 5.55 7.05 8.10 E, 3 kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.41 Gent 0.00E 6 32 7.39 E 1® 2® 3* kl. 8.25 10.59 12.31 E 1® 2® 3® kl. 1.55 4-50 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 9.33 E\p. 1® 2*3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.25 Lokeren 6.35 9.01 10.57 1.49 4.50 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00 3 30 El® 2® 3® kl. 6.04 8.14 Exp. uit Gent naer Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., EnghieD, Braine-le* Comte 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 uit geeraerdsbergen naer Maria-Lierde, Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24 9.54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haeltert, Burst, Herzele, Solteg. Audenaerde, Ansegem. Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.45 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 0.00 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 10.50 2.20 5.25 7.05 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 AELST, 28 DECEMBER 1878. Geëerde lezers, gy hebt allen bemerkt dat er in de laetste troonrede geene spraek was van God. Deze betreurlyke leemte werd tydens den redetwist over het adres in antwoord op de troonrede door den heer De Lanlsheere besta- tigd. Ons Vaderland, zegde de spreker, heelt met geluk de vreeslykste schokken door- slaen; de Voorzienigheid heeft ons zichl- baer beschermdwy verzoeken dus dat onze liberale tegenstrevers zich met ons vereeni- gen om hierover onze dankbaerheid aen God plechtiglyk te toonen. Ik stel dus voor achter de woordende natie steik door zicli zelve: te laten volgen: en betiouwend op de bescherming Gods. Voorwaer, dit was le veel eischen van een ministerie en eene meerderheid die niet alleen God uit de scholen maer ook uit de samenle ving willen verbannen.... Want wat zouden de maconnieke logien ge zegd hebben?.... Hoe zouden zy niet donderen en tempeesten tegen hare verslaefden die de vermetelheid zooverre dorsten dry ven, tegen hare bevelen in, eenig recht aen God in 't be stier der volkeren te erkennen? Wat meer is, wat zouden de vrydenkers of godverloochenaers der Kamer gedaen hebben? Zouden zy hunne ondersteuning aen't minis terie niet geweigerd hebben, ondersteuning, jonder de welke het liberael ministerie geen veertien dagen kan bestaen Dit is wat Z. M. Frèie I maer al te wel be greep, want hy bestreed in eene hevige be- woordiging de voorgestelde wyziging, omdat zy, zoo hy zegde, de vryheid van geweien kwet ste.... Meester Janson, bekrachtigde de woorden van Z. M. Frère: Ja, riep hy uit, wy hebben het recht geen godsdienstig gevoel te bezit- ten; gy wilt onze vryheid van geweten ver- krachten Belachelyk voorwendselDenken die libe rale heeren der Kamer misschien dat het volk niet weet dat zy, eenige dagen vroeger, niet aerzelden de gewetensvryheid van millioenen hunner landgenoten te verkrachten, toen zy be sloten dat hetonderwyslen koste van den Staet gegeven onder 't uitsluitelyk bestier en de leiding van de burgerlyke macht zal geplaetst worden, in andere woorden, dat het gods dienstig onderwys uit de scholen zal verban nen worden? Nog meer, moeteu deze die in God gelooven wellicht hunne godsdienstige gevoelens in hun hert versmachten om aen de vrydenkers of godverloochenaers te behagen Op die wyze zou de gewetensvryheid een uitsluitelyk voorrecht der vrydenkers of god verloochenaers wezen, terwyl de catholyken tot eene eeuwige slilzwygendheid zouden Ver oordeeld worden. Dat onze liberale vyanden het maer wel ont houden, de catholyken zullen niet zwygen niet meer voor de catholyke dwergen der heden- daegsche kerkvervolging als voor de Nero's en meer andere goddelooze dwingelanden der voorige eeuwen.... Eene episode uit den Boerenkryg in Duitschland. 6® Vervolg. De lento was wedergekomen en had zyn met bloemknoppen gevulden hoorn over dc velden uitge schud. De zachte slracl der meizon deed den nevel optrekken, die zwaer over de weiden hing, gelyk het treurende en nedergedrukte hart zich verlicht ge voelt by den strael der hoop. Het was een wonderschoone morgen. Eene jonge boerendeerne ging blootvoets, en een liedje neuriiind over den weg, die van Freinsheim naer het gemeeo- tebosch voerde, dat op ongeveer een uer afslands van daer lag. Zy was niet uit het dorp zelf gekomen, maer uit eene der hullen, die aen den noorderkaot, een geweerschot van de andere huizen verwyderd, op den rug van een lamelyk hoogen heuvel lagen. Het meisje droeg een versleten rokje van grove stof, een blauw wollen jakje en een verscholen balsdoek haer eenige tooi was hel weelderige haer, dat in zware met zorg gevlochten strengen het achterhoofd bedekte en met eene naeld saciugehouden werd. Ofschoon arm zong zy loch met den leeuwrik, die trillend opwaerts sleeg. De stevige, gebruinde dorps- scboone wilde in het gemeentebosch hout gaon rapen, want sprokkelen was thans geoorloofd, ten minste niet zoo gcvaerlyk, vvyl dc knechten van den paltsgraef in die oproerige dagen wel wat anders te doen hadden, dan een meisje na te gaen dal dor rys en vermolmde lakken samenlas. Zy bereikte het woud en ging vlylig aen het werk. Na cenigen lyd had zy ccne voldoende vracht üood Maer hel ordewoord was gegeven; de op permeester had gesproken en de liberale ja knikkers gehoorzaemden aenzynebevelen... Het dagorde door heerke Bara voorgesteld werd met 66 stemmen tegen 54 aengenomen. Aldus werd God, Regeerder over Hemel en Aerde, door de liberalen, uit het bestier onzes lands verbannen!... De liberalen vinden dat Belgie kracht en macht genoeg bezit om Gods hulp en bystand te verstooten en Hem zoo maer vlakal' toe tc snauwenwy hebben u hier niet noodig! Ga naer de landen waer men nog dom genoeg is om te gelooven dat er een God is welke zich met de aerdsclie zaken zou willen be kommeren Ja, landgenoten, dit hebben de liberalen, door hunne stemming, tot God, den Almachti- gen, gezegd.... Zietdaer wat in ons land, waer de over- groote meerderheid des volks nog in God ge looft, en Hem dagelyks eert, bidt en looft, op onze dagen gebeurt! Is dit niet een waer schandael Voorzeker, en dit schandael komt ons nog afkeurlyker voor, als men ziet dat keizers, koningen en opperhoofden van protestantsche landen, in hunne toespraken den Almachtigen God aen roepen.... De voorzitter der Vereenigde Staten van Amerika, de keizers van Rusland, Oostenryk en Pruissen, de koningin van Engeland, enz. enz. hebben allen in de redevoeringen, welke zy hielden, den Almachtigen voor zyne welda den bedankt en op nieuw de zegeningen des Hemels over hunne landen afgesmeekt.... Maer wat is 't In Belgie hebben wy dit volgens de liberalen niet noodig, en ten andere, moest men om de vrydenkers te believen, niet toonen dat zy, liberalen, aen 't voorvaderlyk geloot hebben verzaekt Wy hopen dat deze schandelyke verbanning van God uit 't bestuer onzes lands, de oogen aen velen zal openen, welke nu eindelyk zullen zien en begrypen met welke goddelooze en haetvolle inzichten het maconniek liberalismus bezield is Nog iets ten slotte Den 17 December was het dertien jaren ge leden datZ. M. Leopold II. onze Koning, den troon beklom. Na getrouwigheid aen de Grond wet te hebben gezworen, sprak Hy eene rede voering uit welke eindigde als volgt Toen myn vader den troon beklom zegde hy tot de Belgen c Men hert kent geene andere eerzucht dan u gelukkig te zien. Die woorden, welke zich gansch zyne a regeering door verrechtveerdigd hebben, vrees ik niet in mynen naem te herhalen. God heeft zich gewaerdigd den wensch wel- a ken zy uitdrukken te verhooren. Moge IIy die a heden nog aenhooren, my den waerdigen opvol- ger mijns vaders maken, en, ik vraeg het Hem u uit ganscher lierte, voorlgaen met ons duerbaer België te beschermen Wal verschil heden tegen over 15 jaren niet waer, Landgenoten Heden mag er van God, de Voorzienigheid, nimmer gesproken worden. Maer waerom hout verzameld, die zy op hel hoofd nam, en door het lage struikgewas voortgaendc, kwam zy weder op het pad, dat door het boseh liep. Eensklaps bleef zy slaen en sloeg verwonderd den blik op eene andere vrouwelyke gestalte, die, met den rug tegen den stam van een ouden beuk geleund, op den grond zat en, oogenschynlyk door vermoeidheid en uitput ting overweldigd, in slaep was gevallen lleidaer, riep zy, haer last afwerpend, wat doet gy daer Wyl evenwel goen antwoord volgde, schudde zy de vreemde stevig aen den schou der, met de woorden Sla op gy moet hier niet slapen, do grond is te vochtig. De sluimerende onlwaekte, en terwyl zy haer hoold langzaem oprichtte, keek zy de speekster ver stoord en vragend aen. Deze zag nu een paer groote blauwe oogen op zich gericht cn een bleek en lydcnd gelaet. Al was echter hel kleed der vreemde eenvou dig en armoedig, zoo verrieden toch de edele trekken en de fyne, wille handen, datzy niet tot den boeren stand behoorde. Ik meende waerlyk, dat gy dood waert, wyl gy zoo stil daer laegt, sprak de medelydende houl- raepster, terwyl zy de vreemde hielp opstaen gy zyt zekei wel niet uit deze streek Neen, hernam de andere, met de oogen vol tranen, ik ben verdwaeld, ik wilde naer Pfed- dersheim. Dat is niet om hel boekje van de deur en gaet zoo ook nietkom met my naer myne peettante, daer kunt ge uitrustten, want gy ziet er vermoeid en bleek uit. Ik dank u, goed meisje maer geef my dan den arm, wantik hen gansch afgemat. Onze boerin hief haer bundel weer op het hoofd, nam den arm der vreemde in uen haren, en vervolgde alzoo zwygend den weg naer hare hui. Misschien Omdat de logic besloten heeft God uit de samenleving le verbannen,en dees besluit moet kost wat kost ten uitvoer gebracht worden. Nu, de liberale ministers en de meerderheid die hen ondersleunl, zyn de speelpoppen der logien, welkers besluiten en bevelen zy ge dwee als slaven uitvoeren. Dus het huidige liberael ministerie heeft geene andere beteekenis dan de logien aen 't bestuer des lands en zietdaer de reden waerom er nimmer van God mag gesproken worden en men Hem uit 't bestuer des lands bant.... Maer zal God nu wezenlyk uit 't bestuer onzeslands verbannen wezen \Vcl neen, ondanks al de stemmingen der liberalen, ondanks al hunne pogingen, ondanks al hunne geweldenaryen zal Gods wil blyven schieden in den Hemel, op de aerde en op alle plaetsen Het Handelsblad vart Antwerpen heeft onlangs een heel kurieus document uit de ma connieke logien medegedeeld, 't welk op de onbetwistbaerste wyze loont dat die helsche vergaderingen verre van eon liefdadig doel te hebben, gelyk men het aen't volk poogt wys te maken, integendeel zyn ingericht om Cod en zyne Kerk te bestryden, en, indien het mogelyk ware, ten gronde le vernietigen. De echtheid van 't documfent kan niet geloo chend worden, en wy laten het hier volgen Or: d'Anvers, 12e.*. 9C m.*. 5878.-. C.\ F. Oost.*, van Antwerpen 12 d.\ 9 m.\ 5878. Lr. B.*. Ik heb de eer in uw aendenken te herinne ren de formuel van testament, welke door onze V.*. cz aengenomen is en er u een dubbel van te zenden. Ik neem die gelegenheid waer om u eenige praktische opmerkingen mêe te deelen, welke opgeworpen zyn inden schoot van ons werkh.*. tydens de beraedslaging over deze formuel, opmerkingen welke betrekking hebben op de herroepende bepaling en op de bepaling welke de opvoeding aengaet. Herroepende bepaling. De notarissen schry- ven iu de testamenten, waervan hun de op stelling is toevertrouwd, den volgenden volzin, welke tot den styl behoortIk verklaer al myne vorige testamenten te herroepen. Die bepaling gaet soms onopgemerkt voorby, alhoewel zy aenzienlyke uitwerksels heeft." By voorbeeld indien een onzer broeders na de formuel be treffende zyne lykplechtigheden te hebben ge- deposeet'd, zich by eenen notaris begeelt om er de testamentschikkingen te nemen betref fende zyne goederen, en hy zonder voorbehou ding de herroepingsbepaling laet sehryven in het testament, dat ter dezer gelegenheid wordt opgesteld, wordt het eerste testament ongel dig en de broeder die het ontvangen heeft zal den uitersten wil van den testamentmaker niet kunnen doen eerbiedigen. Het eenvoudigste middel om dit noodlottig gevolg le vermyden, is, de herroepingsbepaling te doen volgen door eene stellige voorbehouding, en, by voorbeeld, te zeggen Ik verklaer al myne vroegere tes tamenten te herroepen, behalve datgene,waerin ik bevelen geef betreffende myne lykplechtig heden. De aeridacht der broeders eens ingeroepen verwachtte zy wel, dat hare gozellin een en ander nopens de omstandigheden, die haer naer hel bosch geleid hadden, zou mededeelen, want van tyd tot-tyd wierp zy een nieuwsgierigen blik op hel bleeke gc- laei en de fyne magere handen cn het daermedo mei overeenstemmende armoedige gewaed, maer de vreemde scheen niet geneigd deze stomme vragen le beantwooiden. lk ben ook niet uit deze streek, zoo onder brak de houtraepsler eindelyk het pynlyke zwygen 'i ik ben naer myne peellanlo gevlucht,'wyl ons dorp door den ridder Von Kleen verbrand is en ik geen te huis meer had. Door wien vroeg naestig de vreemde. Door den ridder Von Klcen o, dat is een slechte man, en hard jegens do arme boeren. Wie de tiende niet betalen kon heeft hy gegyzeld en nog daerenboven uil moedwil o' toorn zyne hut in brand gestoken. Een donkere schaduw van treurigheid legde zich over het bleeke gelaet der vcrdwaelde. Hoe heet gy vroeg zy hare geleidster. Barb Mèrwein lk heb nog een broeder, maer die is heengegaen. sederl onze hul verbrand is, en onze ouders zyn reeds lang dood En toch Barb, ziet gy nicttegenslaendc uw ongelukkig lot nog vroolyk en opgeruimd de toe komst in w Waerom zou ik treuren en het hoofd laten hangen Het ongeluk is eenmael over my gekomen, en de droefheid maekt hel niet beter. Wat heb ik arm meisje toch anders dan myn opgeruimd gemoed o, ik was vroeger nog veel vroolyker. Gy hebt gelyk Barb, en ik bcnyd u om uwe gelatenheid. My ook vervolgt een nydig lot, maer reeds de gedachte daeraen drukt my zoodanig ter neder, dal ik daeronder meen te bezwyken. De vreemde zweeg, on een schitterende tracn zynde op dit punt, zal het hun gemakkelyk zyn het aengeduide ongemak te vermyden. Opvoedingsbepaling. Verscheidene BB.*, heb ben gevraegd welke de wettelyke middelen zyn zouden om aen die bepaling, in hun testa ment geschreven, eene afdoende bekrachtiging te geven, welke de tenuitvoerlegging van hun nen laetsten wil kan verzekeren, in deze zoo belangryke stof. Na onderzoek is men tot eene konklusie gekomen, dat de bepalingen, die van aerd zyn de overlevende moeder te verplich ten, de opvoeding der kinderen in een bepael- den zin te richten, zich ongelukkig moeten bepalen tot enkele wenschen of enkele bevelen zonder bekrachtiging. Men heeft nochtans de personen aengeraden, welke verlangen zouden hunne kinderen eene liberale opvoeding te verzekeren, in het testament eene bepaling te lasschen, betreffende dit ontwerp en desnoods het gesticht aenduiden, waerin zy verlangen, dat die opvoeding gegeven wordt. Men heeft met reden gezegd, dat de overlevende moeder in den eerbied, aen de nagedachtenis van haren man verschuldigd, een soort van zede- lyken dwang vinden zou, die haer zou doen waken op de tenuitvoerlegging van zyn laet sten wil. Het kan nochtans gebeuren dat de testa mentmaker, wanneer hy niet in gemeenschap- jyelykheid van gedachte leefde met zyne vrouw, kan vreezen dat deze, gehoor gevende aen vreemde inblazingen, zich openlyk in stryd zou stellen met de bevelen, betreffende de opvoe ding der kinderen en nochtans deze in staet zou willen stellen eens het ware licht te ken nen. In dit geval blyft er hem maer een middel, dat hem door de wet zelve wordt geleverd, datgene van het voegdyschap te ontnemen aen de moeder die dit ambt onweerdig zou zyn, en by testament, een voogd te benoemen, die door gerechtelyk vonnis wordt aengesteld. (Art. 591, 392 van het burg. wetboek). By mand1.*., De Br.*. Sekr.*., Ik ondergeteekende (naem, voornamen, hoeda nigheid en woonplaets) verklaer burgerlyk te willen begraven worden, zonder de hulp van bedienaers van eenigen godsdienst en zonder eenige godsdienstige plechtigheid. En, ten einde de tenuitvoerlegging van dien akt van mynen laetsten wil te verzekeren, geef ik last 1° aen Mynheer (naem, voornamen en hoedanigheid) en 2° aen Mynheer (naem, voor namen en hoedanigheid), in geval van overlyden of belet van den eerstgenoemde, zich te ver- staen met myne weduwe, myne erfgenamen of myne legatarissen, verklarende te onterven van gansch de beschikbare hoeveelheid, den- gene of degenen dezer laetsten, welke zich tegen de burgerlyke begrafenis zouden verzet ten. In geval van onterving voor de boven voor ziene reden, vermaek ik het beschikbaer ge deelte aen mynen vriend (naem, voorman, be drijf en woonplaets) en, in geval deze reeds zou overleden zyn, aen mynen vriend (naem, voor noem, bedrijf en woonplaets.] Aldus gedaen te Antwerpen, uit myn vryen wil, in dry origineelen, waervan ik een heb be- waerd en de andere aen myne bovengenoemde testamentuitvoerders heb overhandigd, den (de dagleekeniiig ten vollen uit.) (Handteeken.) trilde aen hare lange wimpers. Nu, spreek dan toch, zei Barb. Ja, ik zal hel u verhalen Gy zyt een goed meisje en kunt myn leed medegevoelen. Zie, Barh, ik woonde in een schoon kasteel en was de bruid van een fleren ridder. Maer op denzelfden dag dat ik my met hem in don echt zoude verecnigen, overvie len de boeren ons slot. Hel vreeselyk gedruisch be roofde my van gevoel en zinnen, en toen ik weder tot my zeiven kwam, bevond ik my in dc macht van een boer, die my in myn wit bruiloftskleed op zyn paerd had genomen en naer Spiers bracht Zoo werd ik eensklaps van ouders en bruidegom gescheiden, en weet niet of zy nog leven, want hun slot werd aen de vlammen prys gegeven en alles vernield. In Spiers bevond ik my by brave menschen, die my goed behandelden, maer levens zorgvuldig bewaekten nochlhans gelukte het my le ontkomen, en zoo was ik thans op weg naer Pfeddersheim, waer ik nog bloedverwanten heb, ten einde nadere berichten nopens myne onderste bekomen Dat is myn toe stand, en zoo hebt gy my gevonden. Reeds in den loop van dit verhael was Barb eerbie dig eenige schreden van de spreekster teruggeweken cn vroeg thans nieuwsgierig en medelydend Maer wie zyt gy dan Adelgonde Gebelin Von Scharfeneck. God in den Hemel riep de boerin in de hoogste verbazing, de genadige burchtjonkvrouw Vergeef my, dot ik met u sprak, als tot myns gelykon. Dikwyls heb ik van uwe goedheid jegens de boerfcn hooren spreken. Laet datmaer zoo. Barb ik ben thans een meisje, zoo arm als gy ik heb ouders en alles ver loren, en slechts de hoop in Pfeddersheim goede lyding en bescherming le vinden, houdt my staende. Wilt gy my daerheen geleiden N.-B. Deze verklaring moet op simpel papier geschreven zyn, m dry origineelen van de hand van den testamentmaker en mag noch byschryving, noch doorschrabbingen be vatten. Wat bewyst dees dokument, geëerde lezers! 1° Dat er geen verschil bestaet tusschen de francmacoiis en de vrydenkers of'godverloo chenaers, dat het al koeken zyn van denzelfden deeg. 2° Dat alwie in de maconnieke logien treedt afstand moet doen van zynen vryen wil en zich slaeflyk onderwerpen aen de reglementen en hevelen der helsche sekte... Men moet zich met lyf en ziel overleveren aen de geheime macht die de logiën leidt, met een woord, men is slaef geworden. 3° Dat het nog niet genoeg is dat de francma- cons hun eigenzelve doemen maer zy moeten willen dat hunne kinderen zich later ook kunnen doemen. 4° Dat men de logie boven alles moet lièf- hebben, ja, boven huisgezin, boven ouders, boven vrouw, boven kinderen, en dit wei zooverre dat men ouders, vrouw enz. dus danig moet miskennen dat men vreemdelingen moet verkiezen die men met de maconnieke opvoeding en 't onderwys zyner kinderen ge last. 5° Dat de maconnieke logien niet alleen de R. C. Kerk en hare leering bevechten maer ook allen godsdienst, hoegenaamd Met een woord, 't is vlakal: Godverlooche ning Begrypt gy nu, geëerde lezers, wat 't macon^ nismus ten doele heeft Muntconventie. De nieuwe muntconventie te Parys gesloten, den 5 november laetst, tusschen Belgie, Frank- ryk, Griekenland, Italië en het Zwitsersch Verbond, herneemt de voornaemste schikkin gen der overeenkomst van 1865, en is geheel nieuw *in twee van derzelver voornaemste ver ordeningen De eene schorst op het slagen van zilveren vyffrankstukken, en laet dat slagen maer toe wanneer eene eenparige overeenkomst des wegens zal gemaekt zyn tusschen al de eon- trakteerende Staten. Volgens de andere, het italiaensch gouver nement verklaerd hebbende zyn papieren pas geld onder de 5 franken af te schaffen, hebben de andere contrakteerende Staten zich verhon den om het die bewerking te vergemakkelyken, uit de circulatie uit te trekken en op te houden in hunne kassen aen te nemen het zilveren italiaensch pasgeld; die uitsluiting zal ophou den wanneer de gedwongen koers zal afge schaft zyn in Italië. Italië te hulp komen om by haer de metale circulatie te herstellen, zegt het vertoog der beweegredenen, is niet alleenlyk een bewys van gewettigde toegenegenheid aen dien Staet gegeven. Het is ook van wegens de andere con trakteerende staten, voornamelyk Frankryk dat liet meest geraekt wordt doör het inko men van het Italiaensch zilveren pasgeld, een goed finantieël maetregel. Het intrekken van het Italiaensch geld zal moeten gedaen zyn den 31 december 1879. Er zyn byzondere schikkin gen genomen om de byzondere deelen van di* Zeer gaemc, antwoordde Barb myne peettante is arm en heeft ir»y om Godswil opgeno men, wyl ik anders geen ouderkomen heb maer ik weel, dat ik haer lot last ben. Middelerwyl hadden de beide meisjes de hutten by Freinsheim bereikt. Uitgeput zonk Adelgonde op eenen slroozak neder, welken Barb's peettante voor de genadige freule bereid had. Welkom was baer ook Barb's besluit van naer Pfeddersheim te gaen in die slechte tyden toch hadden do boeren nauwe- lyks genoeg om le leven, en iedere aenwas van huis- genooten bracht nieuwe zorgen mede. Des anderendaegs 's morgeus begaf zich Adelgonde met Barbara op weg naer Pfeddersheim. V. Van den Onder-Elzas tol den Donderberg, van de bron der rivior, wier wateren Spiers bespoelen tol aen hare monding, en aen de andere zyde des Ryns van af de snelvlietende Murg tot aen den Neckar woedde bet oproer der boeren. Altyd loomeloozer werd hun irots, altyd wilder de teugelooze schaer, gelyk een allesmedesleurende schielstroom, als hy eenmael door dam en dyk gescheurd, met vernielende macht zyne wateren over de velden stort. Tot in de verborgendste dalen der Vogezen was de roep der opstandelingen doorgedrongen, waer de rondkoppen huisden, moorden en branden. Het klooster Siörz6l- brunn, de burchten van den graef Von Leioingen Grafenstein, Lindelbrunn en Landeck, waerop vol gens oude geschiedschrvvcrs eenmael koning Dag- oberl woonde, waren toi op hunne grondslagen ver nietigd. Een gclvk lot was helslot Helmstein be schoren, op vyf uren afslands van Neustad gelegen en in bezit van de graven van Pagk, alsmede de burcht Ramberg, eene prachtige sterkte van den rid der Dalberg. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1878 | | pagina 1