53ste Jaer. bondag, lil Januari 1879. rr 1688. Y/EHEX WEG.— VERTREKUREN UIT AELST i\AER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN: ENCYCLIEK van Z. II. LEO XIII, DE DENDER-BOD ABONNEMENfPR^S6 1'RANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 51 December. ANNONCENPRYS, per drukregelGewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 5de bladz. 50 cent. Dendermonde. 4-55 6-45 8-42 12-25 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-55 6-45 8-42 12-25 3-06 6-40 Mechelen. 4-551 6-451 7-19d 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. 11-53d 1-04d Exp. 1" 2° 38 kl. 2-50d 3-Ofil 6-04d 6-40/ 10-06d Exp. I8 2® 3® kl. Anlw. 4-551 6-45/ 7-19d 8-l2d Exp. l8 28 3ekl. l-04dExp. 1" 2® 3® kl. 2-50d 3-06/ 6-04d6-401 10-06d Exp. 1® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-19 7-50 8-12E 9-18 11-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl. 2-50 5-22Exp. I® 2® 3® kl. 6-04 8-49 9-09 10-06 Exp. 1' 2«3® kl. Des zondags 8,59 'savonds; lioudt stil in de tusschenstalicn. Leuven, Tinenen, Luik,Verviers 4-40d 4-551 6-451 en 8-12d Exp. 1® 2® 3° kl. 7-50d 9-18d (ll-53d lot Leuven)l-04d Exp. 1® 2® 3' kl. 2-50d 5-22d Exp. 1® 2® 3® kl. 6-04d 8-49d 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De letter 1 beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2'3®k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 cn 5-31 E. 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8-49 Exp 1® 2® 3® kl. 9-36 Drugge, Oostende. 7-59 Exp.l®2®3® kl.6-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 5-31 E 1® 2' 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel {langs Gend) 8-41 12 22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Rys3. {langs Alh) 6-00 7-50 11-53 0-00 6-04 Ninove, Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 1 1-53 2-50 0-00 6 04 9-09 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-50 0-00 6-04 Enghien Braiiie» Manage,Charleroy, Namen langs Geeraerds bcrgen 6 00 1-00 11-53 2-50 0-00 6-04 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. Cuique -Suum. NAER AELST UIT Ath 6.49 10.30 1.30 4.20 7.58 9.05 Anlw. 5.25 6,35 9,15 9.50 10.50 E. 1'2® 3® kl. 12-15 3-15 E. l°2°3e kl. 3-35 4 45 5.55 6.50 E. 1®2° 3' kl. 9.10 Brussel 7.20 E.t'2®3ekl. 7.259.00 11.06 11 53 1.553.02 Deszondags3,3ö nimiddag ;houdl stil inde tusschenslalien. on 4.53 E l«2"3®kl. 5.01 5.55 7.05 8.10 E. 3kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.45 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.07 4.58 8.33 9.41 Gent 0.00E 6 32 7.39 E 1® 2«3®kl. 8.19 10.59 12.31 E 1® 2® 3® kl. 1.55 4-50 E 1.2.3. kl. 5.09 8.09 8.14 9.33 Exp. 1® 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.50 4.40 8.18 9.25 Lokcren 6.35 9.01 10.57 1.49 4.50 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.35 5.26 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.20E. 1 2 3 kl. 6.25 9.00 11.55 0.00 3 30 El® 2® 3® kl. 6.04 8.14 Exp. uit Gent naer Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Brainc-le- Cointe 5.52 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGEN NAER Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5 15 i 94 9 54 11.59 2.58 5.00 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, Anscgero Korlryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.19 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.45 's Zalerd.) 7.49 12.C6 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 0.00 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.13 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 1<>.50 2.20 5.25 7.05 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 2.00 7.48 AELST, 18 JANUARI 1879. PAUS, DOOR DE GODDELIJKE VOORZIENIGHEID. Aen al de patriarchen, primaten,aertsbisscliop- pen en bisschoppen der catholyke wereld, in gratie en gemeenschap met den Apostoli- schen Stoel. Aen onze eerbiedwaerdige broeders de Patriar chen, Primaten, Aertsbissclioppen en Bisschop pen der catholylie wereld, in gratie en gemeen schap met den Aposlolisclien Stoel: Leo XIII, Paus. Eerbiedweerdige broeders, heil en aposlo lischen zegen. Van het begin af van ons Pausdom, hebben wy niet verwaarloosd, volgens de plichten Ons door ons apostolisch ministerie opgelegd, te wyzen op die doodelyke pest, die zich indringt tusschen de innigste lidmaten der menschely- ke samenleving en die haer tot haren onder gang leidtgelyktydig hebben wy aengetoond welke de onfaelbaersle middels zyn, door wel ke de samenleving den weg des heils kan te rugvinden en ontsnappen aen de ernstige ge varen die haer bedreigen. Doch de kwalen welke wy alsdan betreurden, zyn zoo spoedig aengegroeid, dat Wy verplicht zyn u opnieuw het woord toe te sturen, want het is alsof wy aen ons oor deze woorden van den Proleet hoorden weergalmen Roep, houd niet op te roepen, verhef uwe stem, en (lat zy gelijk aen de trompet, (i) Gy begrypt gemakkelykEerbiedwaerdige Broeders, dat sprekende van de secte dier mannen, die verschillige en byna barbaersche namen dragen, socialisten, communisten en ni hilisten en die, over geheel de aerde verspryd, en nauw aen elkander verbonden, door een onreehtvaerdigverbond, voortaen hunne macht niet meer vragen aen de duisternissen der ge heime vergaderingen, maer zich opentlyk en met volle vertrouwen in het daglicht vertoo - nen al hunne pogingen inspannen om het plan te doen gelukken, dat zy sedert lang hebben opgevat, de grondvesten der burgerlyke sa menleving omver te werpen. Zy zyn het voor zeker, die. volgens de getuigenis van het god- delyk woord, alle vleesch bevlekken, alle heer- scliappy verachten en alle majesteit lasteren. (2) Inderdaed, zy laten niets geheel of onge schonden van alles wat wyselyk wordt bevo len door de goddelyke en menschelyke wetten voor de veiligheid en de eer van het leven. Terwyl zy de gehoorzaemheid afkeuren, bewe zen aen de hoogcre overheden, die van God bet recht hebben ontvangen te bevelen en aen welke, volgens de leering van den Apostel, el ke ziel moet onderworpen zyn, preeken zy de volkomene gelykheid van alle meuschen aen, voor hetgeen hunne rechten en plichten be treft. Zy onteeren de naluerlyke vereeniging van man en vrouw, die geheiligd was, zells in de oogen der barbaersche volkeren en de band dezer vereeniging, die vooral de huisely- ke samenleving verbindt, verzwakken zy of stellen zy bloot aen de ondernemingen der tuchteloosheid. Eindelyk, verleid door den drift naer de ty- delyke goederen, die de bron is van alle kwalen en waervan de begeerte er velen heefl doen af dwalen van den weg des geloofs (3), randen zy het recht van eigendom aen, bekrachtigd door het natuerlyk recht en, door eenen monster- achtigen aenslag pogen zy terwyl zy bewee ren bezorgd te zyn voor de noodwendigheden van al de meuschen en beloven al hunne wen- scben te vervullen om er een gemeenen eigendom van te maken, alles te rooven wat door iederen persoon in 't byzonder verkregen is, helzy door een wettig erfdeel, helzy door geestes- of handenarbeid, ofwel by middel van spaerzaemheid. Wat meer is, zy maken die monsterachtige denkwyze openbaer iu hunne vergaderingen, zy schryven ze in hunne vlug schriften en verspreiden ze, by middel van on telbare dagbladen, onder de volksmenigte. Ook zyn de eerbiedwaerdige majesteit en hel gezag der vorsten, by het oproerige volk, het voor werp geworden van eene zoo groote vyand- schap, dat afschuwelyke verraders, wars van alle beteugeling en bezield met eene goddeloo- ze stoutmoedigheid, verscheidene keeren, in korten tyd, tegen de opperhoofden der goever- menten zeiven,hunne wapens hebben gekeerd. Welnu, deze stoutmoedigheid van trouwe- looze menschen, die eiken dag de burgerlyke maetschappy met grootere vernielingen be dreigt, en die in al de geesten onrust en vrees doet ontstaen, beeft hare oorzaek en haer ont staen te danken aen die vergiftigde leerstelsels die, in deze laetste lyden onder de volkeren verspreid als hetzaed der ondeugden, in hun nen tyd zulke verderfelyke vruchten hebben opgeleverd. Inderdaed, gy weet zeer wel, Eer- 1 biedwaerdige Broeders, dat de wreede oorlog, die, sedert de zestiende eeuw, door de her vormers verklaerd is legen het catholyk geloof voor doel had alle openbaring te zyde te stel len en geheel de bovennatuerlyke orde omver- tewerpen, ten einde toegang te geven aen de uitvindingen of liever aen de uilspattingen van de rede alleen. Schynheilig haren naem aan de redeontlee- nende, heelt deze dwaling, die de zucht naer grootheid, welke natuerlyk is aen het hart van den mensch,streelt en aenhitst en die den teu gel viert aen ;ille slach van driften, spoedig hare vernielingen uitgebreid, niet alleen in de geesten van een groot getal meuschen, maer in de burgerlyke samenleving zelve. Alsdan, door eene gansch nieuwe goddeloosheid, welke de heidenen zelve niet gekend hebben, heelt men goevernementen 'zien tot stand komen, zonder dat eenige rekening werd gehouden van Cod en van de orde door Hem ingesteld men heeft uitgeroepen dat de openbare over heid niet van God het princiep, de majesteit en de macht ontving om te bevelen, maer van de volksmenigte, welke, zich ontslagen den kende van alle goddelyke bekrachtiging, niet langer heeft willen verdragen dat zy moest onderworpen zyn aen andere wetten dan die wellte zy zelve, volgens hare grillen zou ge- maekt hebben. Vervolgens, nadat men de bovennatuerlyke waerheden van hel geloof had bestreden en verworpen, als slrydig met de rede, wordt de Goddelyke Verlosser van het menschelyk ge slacht zelve, trapsgewyze en langzamerhand verbannen uit de studiën in de hoogescholen, 1 lyceums en colleges, alsook uil al de openbare gewoonten van het menschelyk leven. Eindelyk na de belooningeu en straffen van hel eeuwig toekomende leven aen de vergetelheid te heb ben prys gegeven, heeft men het vurig verlan gen naer het geluk besloten binnen de palen van liet tegenwoordig leven. Is het te verwon deren dat, met de algemeene verspreiding de zer leerstelsels, met de groote bandeloosheid van denken en handelen die alzoo langs alle kanten is ontstaen, de menschen die tot de lagere standen behooren, zy die eene arme woning of een arm werkhuis bewonen, begee- rig zyn om zich te verheffen tot aen de paleizen en de fortuin van hen die ryker zyn is het te verwonderen dat er geene rust meer bestaet voor het openbaer of byzonder leven en dat het menschelyk geslacht byna lot op den bodem van den afgrond gezonken is Welnu, de opperherders der Kerk, aen wie den plicht is opgelegd de kudde des Heeren te beschermen tegen de hinderpalen van den vyand, hebben zich van stonden af bevlytigd om het gevaer aftekeeren en te waken over hel heil der geloovigen. Want, zoodra de geheime genootschappen begonnen te vermenigvuldi gen, in welker schoot alsdan reeds de zaden aen 't kiemen waren der dwalingen waervan wy hooger spraken, hebben de Roonische op perpriesters Clemens XII en Benedictus XIV niet verwaerloosd de goddelooze plannen der secten te ontmaskeren en de geloovigen van de>gansche wereld te waerschuwen tegen het kwaed dat men alzoo in de duisternis voorbe reidde. Doch nadat, dank aen hen die zich be roemden op den naem van wysgeeren, eene toomelooze vryheid aen den mensch was toe gekend, nadat bet nieuwe recht, zooals zy zeggen, begon gesmeed en bekrachtigd te wor den, in stryd met de natuerlyke en goddelyke wel, ontmaskerde Paus Pius VI onmiddelyk, door openbare documenten, bet verderfeïyk karakter en de valschheid van die leerstelsels. j Niettemin, en aengezien niet een afdoende j middel had kunnen beletten dat hunne verder- felyke leerstelsels van dag tot dag meer door de volkeren werden aengenomen en indrongen tot in de openbare besluiten der goevernemen ten, hebben de Pauzen Pius VII en Leo XII de geheime secten gebanvloekt en voot zooveel het van hen afhing, opnieuw de samenleving gewaerschuwd tegen het gevaer dat haer be dreigde. Eindelyk, iedereen weet nog volkomen goed met welke ernstige woorden, met welke kloek heid van ziel en welke aenhoudendheid onze roemryke voorganger, Pius XI, van zaliger ge dachtenis, hetzy in zyue aenspraken, hetzy door zyne encyclieken,* gezonden aen de bis schoppen van de gansche wereld, gestreden heeft zoowel tegen de onreohtvaerdige pogin gen der secten als, by name, tegen de pest van het socialismus die, uit deze bron, zich overal heeft verspreid. Maer wat men moet betreuren is dal zy, aen wie de zorg voor hel algemeen welzyn is toe vertrouwd, zich latende omringen door de be- driégeryen der goddelooze menschen en af schrikken door hunne bedreigingen, altyd tegenover de Kerk eene wantrouwende ol zells vyandige houding hebben aengenomen. Zy hebben niet begrepen dat de pogingen der secten vruchteloos zouden geweest zyn, indien de leering der catholyke Kerk en het gezag der Roomsche Pauzen altyd in eere ware gebleven, zooals liet zyn moet, zoowel by de vorsten als by de volkeren. Want de herk van den levenden God, die de kolom en den steun is der waerlieid (4) onderwyst die leerstelsels, die voorschriften door welke men voorziet in het heil en de rust der samenleving en te zelfder tyd volkomen de noodlottige verspreiding van het socialismus tegenhoudt. Inderdaed, ofschoon de socialisten, misbruik makende zelfs van het Evangelie, om te ge- makkelyker de lichtgeloovige menschen te be driegen, gewoon zyn liet te verdraeien om het te doen overeenkomen met hunne leerstelsels, de waerheid is dat er een zoo groot verschil bestaet tusschen hunne verderfelyke stellingen en de zuivere leering van Jesus-Christus, dat er geen grooter zou kunnen bestaen. Want, ivat gemeens is er tusscfTen de rechtvaerdigheid en de ongerechtigheid En wat overeenkomst is er tusschen het licht en de duisternis (3) De eerst- genoemden houden niet op zooals wy welen, uitteroepen, dat aide menschen door de na- tuer, gelyk zyn onder hen, en uil oorzaek daervan beweeren zy dat men aen het gezag noch eer noch eerbied verschuldigd is, noch gehoorzaemheid aen de wetten, behalve aen diegene welke volgens hunne grillen zouden bekrachtigd zyn. Integendeel, volgens de Evangelische docu menten bestaet de gelykheid der menschen hierin dat allen dezelfde natuer hebbende, allen geroepen zyn tot dezelfde, zeer hooge waerdig- heid van kinderen Gods, en gelyktydig dal, aen alle een en hetzellde einde voorgesteld zynde, ieder moet geoordeeld worden volgens dezelfde wel en de straffen of de belooning bekomen welke hy zal verdiend hebben. Er be staet noglhans eene ongelykheid van recht en macht, welke voortkomt van den Maker zelve der natuer, uit wiens kracht alle vaderschap haren naem ontvangt in den hemel en op aerde. (6). Wat de prinsen en onderdanen betreft, hunne zielen zyn volgens de catholyke leering en voorschriften, onderling verbonden door plichten en rechten van zulken aerd dat, van den eenen kant, de matigheid wordt opgelegd aen de drift van het gezag en van den anderen kant, de gehoorzaemheid gemakkelyk, kloek en zeer edel wordt gemaekt. Alzoo print de Kerk gestadig aen de menigte der onderdanen dit apostolisch voorschrift in Er is geene macht die niet van God komt en al de machten die bestaen, zyn door God gevestigd. Daerom, al wie weerstand biedt aen het gezag, biedt weerstand aen God. Uus, zy die weerstand bieden, trekken op zich zelve 'de veroordeeling. Dit voorschrift beveelt nog noodzakelijk onder danig te zyn, niet alleen uit vrees voor de gram schap, maer nog in geweten, en aen allen te geven wal hun toekomtde hulde aen hem wien de hulde, de belashng aen wien de belasting, de vrees aen wien de vrees en de eer aen wien de eer toekomt. (7) Want Hy die alle zaken geschapen heeft, en bestuert, heeft ze, in zyne alvoorziende wys- heid zoodanig geschikt, dat de mindere hun einde bereiken door de middelbare en de middelbare door de meerdere. Evenzoo, dus, als Hy gewild heeft dat in bet hemelsch ryk zelve de kooren der engelen verscheiden waren en de eene ondergeschikt aen de andere, even zoo als Hy in de Kerk verschillende graden van orders heeft ingesteld, met verschillende be dieningen, zoodanig dat niet allen apostels, noch allen leeraers, noch allen herders waren (8) zoo ook heelt Hy in de burgerlyke samenle ving verscheidene orders ingesteld verschillen de in waerdigheid, in rechten en in macht, opdat de Staet, e\enals de Kerk, een enkel lichaem zou uitmaken, samengesteld uit een groot getal leden, de eenen eldeler dan de anderen, maer allen noodzakelyk voor elkan der en bezorgd voor het algemeen welzyn. Doch, opdat de bestuerders der volkeren ge bruik zouden maken van het gezag dat hun ge geven is voor de .-lichting en niet voor de ver nieling, vermaent de Kerk van Christus ten behoorlyken tyde de vorsten zeiven, dat de strengheid van den Oppersten Rechter over i hen hangt en de woorden gebruikende der eeuwige wysheid, roept hy tot hen allen in den naem van God Leent het oor, gy die de volkeren bestiert en u bebaegt in de menigte der natiën, want de macht is door God gege ven en de sterkte door den Allerhoogste, die uwe werken zal onderzoeken en uwe gedach ten doorgronden want het oordeel zal streng zyn voor de bestuerders... God zal, inder daed, niemand uitzonderen, en geert acht nemen op eenige grootheid, want het is God die. het klein en het groot heeft gemaekt, en Hj* draegt dezelfde zorg voor allen maer aen d, machtigsten staet de zwaerste straf te wach- tr,n. (9) .1 Indien het nogthans aen de vorsten gebeurt stoutmoediglyk, in de uitoefening van hun ge zag, hun recht te buiten te gaen, laet de catho lyke leering niet toe uit zichzelven tegen hen optestaen, uit vrees dat de rust der orde meer en meer zou gestoord worden en dat de sa menleving, er een grooter nadeel zou door be komen. En wanneer de buitenspoorigheid zoo verre gekomen is, dat er geene andere hoop van redding meer schyiit te bestaen, leert deze zelfde leering het hulpmiddel te zoeken in de verdiensten der christene verduldigheid en in aerihoudende gebeden tot God. Indien de be velen der wetgevers en der prinsen iets be krachtigen of opleggen dat strydig zy met de goddelyke of naluerlyke wet, dan verklaren de waerdigheid van den christen naem, de plich ten hei apostolisch voorschrift, dat men eerder aen God dan aen de menschen moet gehoorza men. (toj Doch deze heilzame kracht der Kerk, die terugkaetst op de burgerlyke samenleving, voor het behoud der orde in haer en voor haer. eigen behoud, wordt ook noodzakelyk gevoeld en ondervonden door de huiselyke samenle ving zelve, die het grondbegin is van elke stad en eiken Staet. Gy weel inderdaed, Eerbied waerdige Broeders, dat de regel dezer samen leving, volgens liet natuerlyk recht, zynen grondslag vindt iu de onverbreekbare vereeni ging van man en vrouw, en zyne voltrekking in de plichten en rechten der ouders en kin- ders, der meesters en der dienaers, de eenen jegens de anderen. Gy weet ook dat de leer stelsels van bet socialismus haer byna geheel outbinden, aengezien zy, de kracht verloren hebbende, welke zy pul uit het godsdienstig huwelyk, noodzakelyk de vaderlyke macht tegenover de kinderen en de plichten der kin deren jegens de ouders ziet verslappen. Integendeel, de Kerk leert dat het huwelyk, eerlyk in alles, (\i) dat God zelve heeft inge steld, in het begin der wereld, voor de ver spreiding en de vereeuwiging van het men schelyk geslacht en dat Hy onverbreekbaer heeft gemaekt, nog vaster en'heiliger is gewor den door Jesus-Christus, die het tot de waer digheid van sacrament heeft verheven en er het evenbeeld heeft willen van maken van zyne vereeniging met de Kerk. Uaerom is, vol gens de leering van den Apostel, de man het opperhoofd der vrouw, gelyk Jesus-Christus die haer overschaduwt met eene zuivere en eeuwige liefde, zoo ook moeten de vrouwen onderworpen zyn aen hare mannen en deze moeten, in vergelding, haer beminnen met eene trouwe en standvastige genegenheid. De Kerk regelt insgelyks de macht van den vader en den meester, derwyze om de zonen en dienaers in de plicht te behouden, zonder de maet te overschryden. Want, volgens de catholyke leering, is het gezag der ouders en der meesters slechts een uitvloeisel van het gezag van den hemelschen Vader en Meester, en alzoo vindt hel niet alleen in dit laetste zynen oorsprong en zyne kracht, maer het ontleent hem noodzakelyk ook zyne natuer en zyn karakter. Daerom vermaent'de Apostel de kinderen, in God aen hunne ouders te gehoor zamen en hunne vader en moeder te eeren, hetwelk het eerste gebod is dat van eene be lofte is vergezeld. (13) En tot de ouders zegt hy En gy, vaders, wekt by uwe kinderen het misnoegen niet op, maer voedt ze op in de regeltucht en de oprechtheid des Heeren. (u) Het voorschrift dat dezelfde Apostel geeft aen de dienaers en aeri de meesters, is dat de eenen gehoorzamen aen hunne meesters vol gens het vleesch.... hen dienende met allen goeden wil, gelyk God zeiven, en dat de ande ren geen gebruik zouden maken van slechte behandeling jegens hunne dienaers, zich herin nerende dat God de Meester van allen is in den hemel en dat er voor Hem geen onder scheid van personen bestaet. (15) Indien al deze dingen werden nageleefd dooi iedereen van hen die ze betreffen, volgens de beschikking van den goddelyken wil, zou elk huisgezins hel evenbeeld aenbieden der hernel- sclie woning en de onschatbare weldaden web- ke daeruit zouden voortspruiten zouden niet alleen ie vinden zyn binnen de muren van liet huisgezin, maer zou zich over de Staten zelve verspreiden. Wat de openbare en huiselyke wet betreft, daenn voorziet de catholyke wysheid, gesteund op de voorschriften der goddelyke en naluer lyke wet, zeer voorzichtiglyk door de denk beelden welke zy aenneemt en leert over het recht van eigendom en over de verdeeling der goederen, die gekocht zyn voor de noodzake- lykneid en het nut des levens. Want, terwyl de socialisten het recht van eigendom voorstellen als eene menschelyke uitvinding, in stryd met de natuerlyke gelykheid tusschen de men schen terwyl zy, de gemeenzaemheid der goederen aensprekende. verklaren dat men niet geduldig de armoede kan* verdragen en dat men ongestraft de bezittingen en rechten der ryken mag schenden, erkent de Kerk veel nut- 1 Dger en wyzer, dat de ongelykheid bestaet ondei de menschen, welke van nature ongelyk zyn 111 de krachten van het lichaem en van den geest, en dat die ongelykheid zelfs bestaet in liet bezitten van goederenzy beveelt, daerenboven, dat hel recht van eigendom en van domein, voortkomende van de natuer zelve, ongeschonden moet bewaerd worden in de handen van hem die het bezit want zy weet dat de diefstal en de roovery veroordeeld geworden zyn in ae natuerlyke wet, door God, de oorsprong en de bewaerder van alle recht in zoo verre dal liet zelfs niet toegelaten is het goed van anderen te begeeren en dat de dieven en roovers, evenals de overspelers en afgo- dendienaers, uil het ryk der hemelen gesloten zyn. Zy verwaerloosd daerom, als goede moeder, de zorg voor de armen niet, en laet niet na te voorzien 111 hunne noodwendigheden, omdat zy, hen omhelzende op haren moederlyken schoot en wetende dat zy zeiven Jezus-Chris- tus vertegenwoordigen, die beschouwt als aen hem gedaen het goede gedaen aen den minste der armen, lien in groote eer houdt zv staet ze by uit al hare macht, zy doet overal*huizen en hospiciën oprichten waer zy opgenomen opgevoed en verzorgd worden, en zy neemt ze onder hare voogdy. Wat meer is, z*y legt den ryken als eene strenge plicht op hunnen over vloed aen de armen te geven, en zy verschrikt hen door het denkbeeld van het goddeiyk oor deel, dat hen zal veroordeelen lot de eeuwige straffen, indien zy niet voorzien inde nood wendigheden der noodlydenden. Eindelyk zy beurt den geest den armen op en vertroost hen, hetzy door hun liet voorbeeld van Jezus- Chrislus voor te stellen, die ryk zynde zich arm heeft willen maken voor ons (ie) hetzy met hun de woorden te herinneren door welke hy de armen zalig heeft verklaerd en hun de be looningen van liet eeuwig geluk heeft doen verhopen. Wie ziet niet dat zulks het beste middel is voor de vereffening van het aloude geschil tusschen armen en ryken opgeworpen? Want, zooals de klaerblykendheid der zaken en feiten hetzelve bewyst, indien dit middel wordt verworpen of miskend, gebeurt het noodzakelyk, ofwel dat het grootste gedeelte van het menschelyk geslacht vernederd wordt tot den lagen stand der slaverny, zooals men het langen tyd gezien heeft by de heidensclie volkeren, ofwel dat de menschelyke samenle ving beroerd wordt door onophoudende troe bels en verscheurd door roof en baenstroope- ry, zooals wy nog met droefheid in de laetste tyden hebben bestaiigd. Terwyl het zoo is, Eerbiedwaerdige Broe ders. Wy, aen wien hel bestuer over de gan sche Kerk is opgelegd, evenals wy in liet begin van ons Pausdom reeds aen de volkeren en vorsten, geslingerd door een hevig tempeest, de haven van het heil hebben aengetoond, alzoo verheffen Wy op dit oogenblik van uiterst ge vaer, opnieuw met ontroering Onze Apostoli sche slem, om hen te bidden, in den naem van hun eigen belang en van bet heil der Staten, en hun te smeeken dat zy lot meesteres de Kerk zouden nemen, die een zoo groot deel heeft genomen in den openbaren voorspoed der natiën, en erkennen dat de betrekkingen van het goevernement en van den godsdienst, zoozeer mei elkander verbonden zyn dat alles wat men aen dezen ontneemt, met zooveel de onderwerping der onderdanen en de majesteit van het gezag vermindert. En wanneer zy zul len erkend hebben dat de Kerk van Jezus- Christus, om den geesel van het socialismus afteweeren eene kracht bezit, welke zich nog in de menschelyke wetten, noch in de beteu- gelingen der magistraten, noch in de wapens der soldaten bevindt, dat zy eindelyk deze Kerk herstellen in de voorwaerden en de vryheid, welke zy noodig heeft om, tot voordeel van elke samenleving, haren heilzamen invloed uitteoefenen. En gy, eerbiedwaerdige Broeders, die den oorsprong en den aerd kent der kwalen welke op de wereld opeengehoopt zyn, legt u met al den iever en al de kracht van uwen geest er op toe om de catholyke leering in al de zielen diep te doen doordnngen en in te prenten. Handelt zoodanig dat allen, van de teederste jeugd af,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1879 | | pagina 1