55ste Jaer. Zondag i Juni 1879. N# 1707. YZEREN WEG.— VERTREK!REX I IT AELST NAER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN De nieuwe schoolwet. Een en ander. Schyn en Waerheid. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 3! December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3"1* bladz.50 cent. Dendcrmonde. 4-53 6-40 8-42 42-24 3-06 6-40 40.05 Lokeren. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 Mechclen. 4-531 6-401 7Hd 8-12(1 Exp. l"2®3®kl. 11 -53d 1-0 4d Exp. 4* 2® 3* kl. 2-54(1 3-061 ü-0üd 6-40/ lO-OGd Exp. 4* 2* 3' kl. Anlw. 4-531 6-40H-4Id 8-42d Exp. 4» 2* 3* kl. 1-04dExp. 4*2® 3® ki. 2-51(13-061 6-OOd 6-401 10-06d Exp. 4® 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-47 7-50 8-42E. 9-l®8 14-53 1-04 E. 1® 2® 3® kl.2-51 O-OOExp. l®2®3®kl. 6-00 8-49 9-41 10-06 Fxp. 4* 2*3® kl. Des zondags 8,59 's avonds houdt stil in de tusschenslatien. Leuven, Thienen, Luik.Verviers 4-40d 4-531 6 401 en 8-12d Exp. 4® 2® 3® kl. 7-50d 9-08d (ll-53d tol Leuven)l-04d Exp. 1® 2® 3' kl. 2-51 d 0 OOd Exp. 4® 2® 3® kl. 6-OOd 8-49a 40-06 Exp. 3 kl. (4) Nota De letter 1 beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-59El®2'3*k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 0-00 E. 4«2® 3® kl. 6-12 6-40 8-54 Exp 1® 2® 3® kl. 9 -36 Brugge, Oostende. 7-59 Exp. 1* 2® 3® kl.G-00 9-45 12-22 42-40 3 41 en 0-00 E 1® 2® 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel {langs Gend) 8-41 12 22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Rys3. (langs Alh) 6-00 7-50 11-53 0-00 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 1 1-53 2-51 0-00 6-00 9-11 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-53 2-51 0-00 6-00 Enghien Braine, Manage,Cliarleroy, Namen langs Geeruerds- bergen 6 00 (-00 11-53 2-51 0-00 6-00 Soltegcm, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat42.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. Unique Suuni. NAER AELST DIT Alb 6.49 40.30 1.30 4.09 7.58 9.05 Anlw. 5.25 6,50 9,15 9.50 40.50 E. 1' 2® 3® kl. 12 15 3-15 E. 1°2°3® kl. 3-35 4 45 5.55 6.50 E. 1®2® 3® kl. 9.(0 Brussel 7.20 E.1®2' 3®kl. 7.25 9.00 H .06 11 53 1.55 3.02 Deszondags-4,20 namiddag houdt stil inde tusschenslatien. en 0.00 E 4®2«3® kl. 5.01 5.55 7.05 8.15 E. 3 kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.40 41.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 41.08 2.07 4.50 8.33 9.41 Gent O.OüE 6 24 7.39 E 4® 2*3® kl. 8.00 10.59 12.31 E 1® 2® 3® kl. 1.55 0-00 E 1.2.3. kl. 5.06 8.09 8.18 9.33 Exp. 1® 2® 3® kl. Lessen 7.09 40.50 1.50 4.29 8.18 9.25 Lokeren 6.35 9.0t 10.54 1.49 4.53 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.35 5.18 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.04 6.20E. 1 2 3 kl. 9.00 41.55 0.00 0 00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp dit Gent nabr Moortzeelo, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braino-le» Comte 5.50 8.12E 8.58 41.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGEN NAER Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7 24 9.54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.24 uit Denderleeuw nabr Haeltert, Burst, llerzele, Sotleg. AudeGaerde, Aüsegem Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.40 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 6.35 9.15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwbrpkm 4.30 7.05 9.25 1<>.50 2.20 5.25 7.15 9.45 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 4.58 7.48 AELST, 31 MEI 1879. liet is een bewezen leit dat liet liberalismus door de nieuwe schoolwet de godsdienstige onverschilligheid wil bereiken. Deze onverschilligheid zal weldra in vyand- schap tegen de R. C. Religie veranderen. Ja, wy voorzeggen het, eer er tien jaren zul len verloopen zyn, zal er, in ons land, eenen openbaren oorlog tegen de Kerke Christi en hare Bisschoppen, priesters en kloosterlingen ontstaen. De religievervolging zal hier woeden en dat met meer hevigheid dan in de eeuwen van barbaerschheid. En dit verwoestende werk wordt juist aen- gevangen op een tydslip dat Europa van noord tot zuid, van oost tot west door de handlan gers van 't socialismus zoodanig ondermynd wordt dat de bestaende samenleving er op hare grondzuilen waggelt.... De oude duitsche keizer Willem I, door de gebeurtenissen verlicht, heelt gezien dat Euro pa op den boord des afgronds hangt, en er dreigt in te storten.... En wat raedde hy als reddingsmiddel aen?.... e Men moet het gods dienstig onderwys by 't volk versterken en uit breiden riep hy uit. En juist dit reddingsmiddel door de oude duit sche Keizer aenbevolen, wordt hier verstooten want in plaets van het godsdienstig onderwys by de bevolkingen te versterken en uit te brei den, strekt de nieuwe schoolwet om het zoo niet lotael uit te roeien ten minste gansch onvruchtbaer te maken. Zyne Majesteit onze Koning en onze heden- daegsche wetgevers laden eene zwaerwichlige verantwoordelykheid op hunne schouders. Die verantwoordelykheid zal zich niet oti- middelyk laten gevoelen, doch binnen twintig iaer, indien de wet zoo lang in voege blyft, en t geen wy niet hopen, zullen alle degene die er zullen hebben aen medegewerkt, door de schelmstukken en misdaden die zullen ge pleegd worden, die verantwoordelykheid be- grypen en ten bitterste betreuren dat zy de hand hebben geleend tot hel maken van eene wet die den ondergang en de schande des va derlands heeft bewerkt Men moet zich in 't geheel met de politiek niet bemoeien om het wezenlyk doel te begry- pen dat het maconniek ministerie, met zyn wetsontwerp van wyziging aen de wet op de personeele contributie bereiken wil. Het is immers klaer en duidelyk dat het mi nisterie niet de misbruiken uitroeien wil, maer wel het stemrecht ontrooven aen eenige dui zenden kiezers,vooral van den buiten, wel we tende, dat het kiezerskorps, zoo als het heden is samengesteld, by de eerste gelegenheid de beste, het haetdragend, godshatend, vryheids- vernietigend en dwingelandsch liberael poli tiek, gewis zou veroordeelenDe byna 2d® VERVOLG EN SLOT. III. De klok had Iwaclf uren op den toren van Notre- Dame geslagen, een diepe stilte lag er over de woe ligste stad der wereld verspreid de trotsche palei zen, nog kort te voren stralend van een tooverachtig licht, geleken nu donkere hemclhooge reuzengestal ten. De stevig gesloten magazynen, die over d3g eene oostersche pracht tentoonstelden, mackten nu met hun sterke yzeren poorten en zware sluikeltingen een eigenaerdig somberen indruk. Daercniegen waren dc kleine winkels, waertoe de gasten van moeder Meyer bohoorden, nog geopend. Karei Borthold slapte met rassche schreden voort en mompelde by zich zelve De weg naer 't schavot, heeft zy gezegd Belaclio- lyk Men zal ons niet betrappen En met dezen schoonen troost, betrad hy andermael de spelonk van moeder Meyer. Hy zag overal rond zyn vriend Fila- ge was er nog niet. Berthold ging moeder Meyer een goeden avond wenschcn Ik moet u verzoeken my een flesclije te borgen, ik zal hel u spoedig met dank betalen. Maer, kerel, antwoordde moeder Meyer vrien- delyk, hoe kunt gy zulke praetjos verkoopen verzoeken gy myn beste klant, myn eerlykste betalerdaer pak aen t Met deze woorden gaf zy hem twee, met etiketten voorziene likeurflesschen, en zegde Als gy een glas over de borst drinkt, dat doet er ook niets toe, ge kunt hier uitslapen. Dank, dank mompelde Berthold, ging aen een tafeltje zitten, zette er zyne twee üoschjes op, ont kurkte bet eene en nam een duchtige» slok. Ha, mecsmjildc hy, dat noem ik een drank Maer waer blyft Filage toch? En de ongelukkige dronk en dronk; langzaem vordwenen do ga3len uil de herberg, het werd stillor en stiller. ontelbare petitiën tegen 't wetsontwerp- Van i Humbeeck, bekleed met duizenden handleekens van gemeentelyke kiezers en familievaders, hebben de liberale budjetvreters met schrik voor eene algemeene afkoking bevangen en po gen er, door eene tweede verminking des kie zerskorps zoo schandelyk als de eerste, aen te ontsnappen. Deze nieuwe verminking zal wellicht, in 1880, den zegeprael aen den liberalen kant brengen, doch deze zegeprael zal, zedelyker wyze, als geene goedkeuring van de liberale politiek mogen gehouden worden, daer hy slechts aen valschheid, bedrog, onreclitveer- digheid en miskenning der grondwet zal ver kregen zyn. Dat men de Wetgevende Kamers ontbinde en men zal ondervinden hoe diep het gezond deel des lands de liberale politiek, nu het door allen gekend is, verfoeit. Maer daer zal 't mi nisterie zich wel van wachten en het weet waerom Nog iets.— Naer men verzekert is deze twee de verminking des kiezerskorps, blykens een officieel stuk uit de logie van Les Amis Phi- lantiophes in verschillige zittingen der logie- broers besproken. De maconnieke logie is dus in een janklaes- barak herschapen waervan de liberale minis ters de polichinellen zyn. De logiebroers trek ken van in de duisternis hunner barak aen de koordekens en de ministers slaen onmiddelyk armen en beenen open en dit zoo traeg en zoo vlug als de maconnieke koordekenstrekkers het maer willen.... En dan durven de liberale ministers onze catholyke vertegenwoordigers toesnauwen dat zy moeten gehoorzamen aen eene geheime machtO die liberale logie- slaven Begrypt men eindelyk in het ministerie dat men eene dwaesheid heeft begaen met de Bur gemeesters te willen verplichten de logenach- lige en hedrieglykplakkaerten en blauwe boek jes van heerke Rolin aen te plakken en te ver spreiden Dit schynt waerheid te wezen, want zoo een gentsch blad schryft, zal men de blauwe boek jes terugnemen en ze langs de post den kie zers toesturen. Natuerlyk weêr op de kosten des lands Indien deze maetregel van verzending wordt ten uitvoer gebracht dan is het de plicht van allen waren catholyken de briefdragers met hunne blauwe boekjes wandelen te zenden, of liever,ze aen te riemen en ze op eene aengewe- zene plaets te bezorgen om ze dan ten prolyte van een goedwerk te verkoopen. Op uwe hoede dus catholyken Het ministerie der zeven lykgravers zendt op dit oogenblik omzendbrief op omzendbrief naer de provinciën ten einde de catholyken te overhalen van heden af de verbintenis* aen te gaen deel te nemen aen de feesten van 1880. De uitnoodiging van 'l ministerie is eene op rechte spotlerny. Het ministerie zet de catho lyke ambtenaren en bedienden afhet kwelt ons catholyken waer 't maer kan het stapelt de eene onrechtveerdigheid ten onzen opzichte Eindelyk kwam Filage le voorschyn. Kom, vriend kom goed, dal gy uw woord gehouden hebt Waer zyn de loopers Waer is het breekyzor Hier, mompolde Berthold, hier in mynen jaszak verborgen, ik heb ook eenen hamer meögebracht. Komaen, wy hebben geencn lyd te vei liezen Zy gingen naer buiten. Filage had een leeren zakje in de hand, waeruk hy eene dievenlanleern voor den dag haelde Voorzichtig ging hy de trappen op, Ber thold volgde hem nu kwamen zy voor een deur. Sleek open beval Filage. Berthold sidderde over al zyne leden, hy beproef de zyne loopers de eene paste er juist op, de deur ging open. Het vertrek waer zy zich bevonden, was een klein portael met eene deur in den zymuer. Fila ge lichte een weinig met zyn lanteern by en zegde weêrdoe open Berthold beproefde weêr een loopcren... getrof fen de deur ging open even als de vorige. Het ge luid van ademhalingen of liever van een regelmatig gesnork trof zyn oor. Pas op (luisterde Filage hem toe, hier ligt de knecht. Houd de lanteern eens voor my vast Berthold geboorzaemde. Hy kon zells niet begry- pen, hoe het mogelyk was, maer in minder dan een minuet was de knecht gebonden en gekneveld, zoo dat hy geen geluid kon geven, noch eenige beweging m3ken. Dit alles was zonder geraes en zonder cem- gen weerstand van den knecht geschied. Goed zoo riep Filage, dal gael heerlyk dat heet eerst werken, dal durf ik zeggen. Nu zullen wy den huisheer ook allerbeleefsl ons koinplimeui gaen maken. Eensklaps werd Bertholk ook met veel moed cn vastberadenheid bezield. Filage beproefde zacht de kruk der zydeur, die naer de slaepkamer van den engelschman leidde Het bleek dat zy van binnen ge sloten was. Op hetzelfde oogenblik hoorde men de stem van den engelschman, die riep Wie is daer zyt gy hel John Berthold beefde als een blad. op de andere het kwest onze godsdienstige overtuiging in de kerken, in de kerkhoven, in de scholen vooralhet verkreukt de vryheid ons door de grondwet gewnerborgd het be handelt ons als echte parias in ons vaderland, en dan zouden wy, na dat alles, om onze ma connieke verdrukkers te believen, met hen moeten gaen feest vieren en aldus bekennen dat wy hunne handelwyze ten onzen opzichte goedkeuren Neen, heeren Ministers, dat zullen de catho lyken niet doen.... Wy hebben immers meer eer in 't lyf Hoopt niet ons ooit zoo verre te zien verlagen de hand te kussen dergene die onze godsdienstige vryheid, onze geheilig de rechten van familievaders hebben vernie tigd en die gedurig wapens smeden om ons in de slaverny te dompelen. Wil men weten hoe M. von Bismark over de landbouwers spreekt men leze bet volgende De landbouwers hebben de verdienste, eene bevolking te zyn geduldig en vooral kon- servatief, en aen bet goevernement verkleefd. Ik wil niet zeggen dat de liberalen noodzakelyk albrekers zyn maer ik wil doen gevoelen, dat de landbouwbevolking een geest van behoud beeft, en dat zy eene gansch byzondere veilig heid aen den Staet geeft. Het is in die landbouwbevolking dat de zekerste bazis voor het kiesrecht te vinden is. a Op den dag van bet gevaer, wordt de landbouwbevolking dc bron, waerin de Staet nieuwe krachten gael pulten, en hel is zy die het eerste voor het gevaer staet. a De landbouwbevolking weet zelf nog niet wat belangryke rol zy vervult, in de maet- scliappelyke samenleving. Al wat ik kan doen om liaer dit te doen begrypen, zal ik doen niet om beweging te makend maer om het recht te dienen Ik heb het vaste vertrouwen dat, als de landbouwer de volledige kennis heeft van zyn recht, hy den stryd zal volhouden met eene rustige vastheid, lot dat hem zal recht gedaen worden. Zoo spreekt M. von Bismarck over de land bouwers. Men ziet dat de duitsche kanselier verre is van de boeren voor domkoppen, ezels, luiaerds, ploegen die in God gelooven uit te schelden gelyk onze belgische liberalen het gedurig doen. In tegendeel, hy spreekt hunnen lof uil met ze voor te stellen als de bron waer de Staet, tot zyne verdediging, nieuwe krachten gael put ten. 't Is de landbouwbevolking die de zekerste bazis voor 't kiesrecht bezit, zegt de duitsche kanselier, en onze liberalen maken wet op wet om aen de landbouwbevolkingen het kiesrecht te ontnemen. Indien onze liberale ministers met de zelfde doorzichtigheid begaefd waren als M. von Bis- mark, dal zouden zy begrypen dat eene nation ale misdaed is dit bewarend element te doodi- gen 't welk ons op een gegeven oogenblik uit de klauwen van 't socialismus alleen redden kan. De catholyke redenaers der Kamer houden. Nu komt hel cr op aen vermetel te zynriep Filage, of wy zyn gefopt 1 wy moeten ons den weg banen. Den weg naer 't schavotzegde Berthold tan denklapperend. Geene lafheid hernam Filage en beiden zetten hunnen schouder tegen de deur. Met een enkelen stoot waren het slot en de hengsels verbroken. De deur sprong open en Filage stormde met Berthold de kamer binnen. Er brandden nog kolen in den haerd, die een flauw licht verspreidden, en wacrby men den engelschman, op zyn bed zag zitten, in elke hand eene pistool vasthoudende. Berthold greep van angst zyuen hamer. Hulp, John hulp policie moordenaers riep de engelschman, met luider stem cn legelykertyd brandde hy de beide pistolen los. Een enkele ging slechts af en de kogel, die lusschen de hoofden van Filage en Berthold floot, verbryzeldc den spiegel bo ven den schoorsteen. De tweede pistool weigerde. Do engelschman sprong op Berthold toe, terwyl deze in zynen angst en schrik, den hamer hoven het hoofd zwaeide en den engelschman het hoofd verpletterde, zoodat het bloed van den vermoorde hem in 't ge zicht spatie Op hetzelfde oogenblik werdén er voetslappen ge boord, eerst een geroep.... toen een wild geschreeuw licht.. licht overal.... polilie-agenten stormden binnen en in een oogenblik hadden zy Berthold en Filage de handen op den rug gebonden. Vóór het huis had zich eene menigte menschen verzameld. Dal is de moordenaer schreeuwde hel volk en wees met den vinger op Berthold, wiens haren le berge rezen zyne knieën knikten en liet angstzweet parelde van zvn voorhoofd. Moeder Mcyer stond voor haren winkel toen men hen voorby bracht en riep met kouden spot De ellendeling, dat moest er van komen, vrouw er. kind liet hy honger lyden... hy verkwistte haef en goed in lichtzinnigheid. Weg met hem naer het schavot volgens rede en gezond oordeel staen dat de zedeleer den godsdienst tot grondzuil hebben moet, dat de zedeleer onmogelyk zonder gods dienst kan beslaen. De geuzen konnen dit niet weêrleggen zon der de grootste ongerymdbeden en dwaeshe- den uit te kramen. Zy roepen onder andere op alle toonen uit dat de catholyke leering de ze deloosheid verspreidt, dat de heilige geschie denis den geest verstompt en dat de catechis mus een gevaerlyk boek is in banden der kin deren. Deze dwaze beschuldigingen hebben alleen de eer niet nieuwigheden te zyn, want zy zyn eenvoudig der herhaling van 't geen de liberale aerstvader, de goddelooze en vuile Voltaire, dorst schryven.... Zullen wy die beschuldigingen hier heden voor de duizendste mael wederleggen?... Neen, laet ons alleenlyk zeggen vergelykt de zeden der bevolkingen die volgens de lessen van den catechismus leven met die der plaetsen waer dit boekje nimmer gekend is en oordeelt dan Om die vergelyking te doen moet men on- gelukkiglyk ons land niet verlaten. Neemt de bevolking van bet godvergetene Brussel, ver gelykt ze met de vlaemscbe bevolkingen waer de chrislelyke leering nog nageleefd wordt en men zal zien waer de zedeloosheid ten volle heerscht Brussel moet ryk zyn, ja, door en door ryk zyn Jaerlyks gaf die stad 25 duizend franks zonder de geblesseerden tneê te rekenen aen M. Anspach, haren overleden burgemeester en nu schenkt zy aen zyne weduwe eene jaerlykscbe lyfrente van 10 duizend franks.... Wy durven wedden dat moesten de brussel- sclie Raedsheeren die lyfrente uit bunnen eigen zak betalen, zy zouden vinden dat madame VVe Anspach ryk genoeg is en geen hulpgeld noodig heeft om te leven. Maer wat is 'l 't Is immers toch zoo gemak- kelyk riemen snyden uit eens andermans leêr De redetwist in de Kamer over 't wetsont werp Van Humbeeck levert hel zonderlingste schouwspel op. Terwyl de eene geus hypokrie- telyk op zyne liefde en genegenheid voor 't H. Geloof onzer vaderen boft, valt de andere er op de brutaelste en schandelykste wyze tegen uit. Terwyl de eene minister heimelyk het wetsontwerp voorstelt als zynde eenvoudiglyk de voortzetting van de principen der wet van 4842 behalve eenige onbeduidende wyzigen om haer te verbeteren, bekent de andere, maer vlakaf dat het ontwerp geen ander doel heeft dan den Godsdienst uit 't volksonderwys te verbannen, in andere woorden, scholen zonder God in te richten. Wie heelt nu gelyk Vast eu zeker deze die vlakaf zeggen dat men alleenlyk beoogt in te richten scholen zonder God Nooit hebben de liberalen hunnen haet tegen God en zyne Kerk meer doen uitschynen dan in den loop der huidige beraedslagingen in de Kamer. Naer het schavot met den moordenaer schreeuwde het volk. Toen drong eene bleeke vrouw met een kind dooi de menigte het was de vrouw van Berthold Zyt gy het gilde zy met eene vreeselyke stem. Gy, myn man, dc vader van myn kind 1 O, God 1 heb ik u niet gezegd gy gaet op weg naer het schavot Daer is zyne vrouw schreeuwde het volk Ja, ik ben zyne vrouw.. zyne ongelukkige vrouw Ik moet leven ik de vrouw van een mbor- denaerZiel dat bloed in zyn gezicht het bloed van den vermoorde... hel arme kind zyn vader is een moordenaer Zy scheurde zich de kleeren van het lichaem. Houdt haer vast, zy is krankzinnigriep de menigte Het was te laet. Met eenen kreet van wanhoop stortte de ongelukkige zich met haer kind in de Seine Berthold kon geen adem meer scheppen het bloed van den engelschman brandde hem op voor hoofd en handen, hy wilde het afwisschen, toen eene oude vrouw met woeslen blik en loshangende gryze haren eensklaps voor hem stond. Nu zonk Berthold op de knieën, zyne samenge vouwen handen omhoog heffende. Moederdierbaersle moeder, heb medelyden vergeving ik ben een ongelukkige Een moordenaer zyt gy riep zy uit, ziet gy het bloed niet aen uwe handen, op uw aengezicht... ik ben uwe moeder niet... ik kan de moeder eens moor denaers niet zyn En ben ik uwe moeder, dan ver vloek ik u Levenloos zonk de arme vrouw neêr. Weg met hem weg met den ellendeling I naer het schavot met hem schreeuwde het volk. Men sleepte Berthold voort naer de gerechlplaets. De vlammen der fakkeldragers verlichtten het scha vot Berthold maehte een kruis, en bad het was hem alfol zyn hart moest breken. Daerop kwam er eene gestalte te voorschyn, die hy tot nu toe niet be- j merkt had, het was do beul. Hy maekt de halsdoek van Berthold los en legde zyn hoofd op den blok. Terwyl de eene logiebroer door allerlei spotternyen en gekkernyen onze godsdienstige ceremoniën poogde belachelyk te maken,slaek- te de andere eenen oorlogskreet tegen de ca tholyke waerheden. De vrydenkers en.socialisten aldaer hebben de afgryslykste godslasteringen uitgebraekt.... De oiislerflykheid der zielhet eeuwig leven de belooning des goeds eu de bestraffing dea kwaeds hierna; bet beslaen van God; de God heid van Christus, onzen Zaligmaker, wierden brutael weg geloochend en verstooten.... En wal dit schandael nog kwam verergeren, was dat deze ongehoorde goddeloosheden op de banken der liberale linkerzyde algemeen wier- den toegejuicht!Schande! dry dubbele schande En dan als wy de liberalen van vyandschap tegen den R. C. Godsdienst beschuldigen, zyn zy stout of liever bypokriet genoeg om ons toe te roepen gy lastert ons O die fariséen Het is heden op de ontegensprekelykste wy ze bewezen dal de herziening der wet van 1842 alleenlyk gebeurt uit haet tegen de catholyke geestelykheid en de leering welke zy onder- wyst. Men veracht den priester en men verstoot de religie, bare dogmas en hare zedeleer Nu, vragen wy aen onze liberale tegenstre vers of liever vyanden gelyk de heer Coomans het in de Kamer deedtIndien de priesters zulke slechte lieden zyn, indien de catholyke lee ring zoo hatelyk en zoo noodlottig is, waerom dan noodigl gy die zelfde slechte priesters uit die zelf de hatelyke en noodlottige leering in uwe scholen, vóór en na de klasuren te komen onderwyzen Onze geuzen hebben zich wel gewacht en zullen zich wel blyven wachten op deze kwes tie te antwoorden. En inderdaed, zy brengt hen in verlegenheid want zy hebben te kiezen tusschen de beken tenis eener legenstrydigheid of van eene hy- pokrietery Wy zyn de voorstaenders der vryheid, roe pen onze liberalen uit, maer er zyn in de we reld geene grootere dwinglanden dan zy. Zy gebruiken de vryjiéid om er hunne tegenstre vers meê te plagen, te knevelen, te vervolgea en te folterenLuistert, geëerde lezers,en zegt ons of wy de waerheid sparen Zy hebben onze catholyke kerkhoven ont stolen, in den naem der vryheid Zy hebben onze openbare gebeden belet en verhinderd, in den naem der vryheid Zy hebben de vryheid van den predikstoel ingekort, in den naem der vryheid Zy breken de testamenten van onze god- vreezende voorouders, in den naem der vry heid 3 Zy hebben onze studiebeurzen ontroofd, ia den naem der vryheid Zy zitten de inkomsten onzer priesters na te eyferen en te verminderen, in den naem der vryheid Zy die nooit ter kerke gaen, spelen meester over de Kerk, in den naem der vryheid Zy ontnemen aen de arme ouders het recht Een hevige smart maekte zich van den ongelukkige meester, hy sprong op... maer, goede God wat is dat Hel looneel is veranderd de eerste stralen der morgendzon vielen door een venster Zyne oude moeder en zyne vrouw stonden met bezorgde blik ken by hem. Op de lafel lagen de twee brandewyn- flesschen omvergeworpen, de inhoud daervan had hy opgedronken. Hy greep naer zyd hoofd Moeder en vrouw vreesden eene losbarsting van scheldwoor den. Maer wal is er dan voorgevallen Berthold be gint te weenen cn gilt luidkeels! Hel was een droom, een vreeselykeu droom Hy voelt in zynen zak en trekt er den hamer uit, hy is wel roestig, maer Diet bebloed. Een droom jubelt Berthold cn stort zich voor de voeten zyner vrouw en moeder. Moeder, beminde moederdierbare vrouw, gy leeftHy drukt baer de handen. Wegweg van hier I roept hy Moeder en vrouw staren elkander verstomd aen, zy begrypen niet wat er met Berthold is voorgeval len, hy trckl haer voort, naer buiten, op straet. De klok van den kerktoren weêrgalmt en noodigt de ge- loovigen t<n dc mis. Karei Berthold leidt ze de kerk binnen, hy zinkt op de knieën, en bidt lang en vurig. Toen sprong hy echter weêr op en snelde langs den- zelfden weg lenig, van waer zy zoo even gekomen waren. Nu beginnen de vrouwen voor zyn verstand te vreezen. Myn God wat zyt gy toch van zin roepen moe der en vrouw te gelyk. Komt mede en vracgt niets, antwoordde Ber thold ernstig en ging met de beide vrouwen naer het huis van den engelschman Toen hy boven was, belde hy na eenige oogen® blikken komt er een knecht \oor en vraegt hem wal by verlangt. Ik moet onmiddelyk uwen beer spreken, ik heb hem iels zeer gewichtigs roede te deelen. De knecht gaet heen en na eenige oogenblikken komt hy met de lyding terug, dat mynheer hem al wachtte. Berthold begecit zich met zyne vrouw en rooedef

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1879 | | pagina 1