Zondag, 5 Augusti 1879.
1710.
VOLGENDE STATIËN:
VERTREKUREN UIT DE
YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAER
CMtholyke Medeburgers
en
Landgenoten errinnert u l
Dat de Bisschoppen van
Belgie,in hunnen gezamen-
lyken herderlyken brief
klaer en duidelyk zeggen
over de scholen volgens
de nieuwe fraucmaconswet
ingericht of in te richten
10 Wy vermanen alle
geloovigen en verklaren
hun dat men in conscien-
2° Gevolgelgk de huis-
vaders en moeders mogen
in consciëntie hunne kin-
deren NIET zenden naer
eene openbare school vol-
gens het stelsel der ont-
tvorpene wet ingerichtin-
dien er in de plaets eene
catholyke school bestaet,
indien er in de naburig-
heid eene voor hunne
kinderen toeganglyke te
vinden is, of indien 't hun
mogelyk is op eene an-
dere vvelkdanige wyze te
voorzien in 't onderricht
hunner kinderen.
Dees verbod is toepas-
selyk aen de voogden cn
andere persooneu aen w ie
eens andermans kinde-
DE POSTWAGEN.
ren zyn toevertrouwd.
3° Indien het aen de
ouders in consciëntie niet
toegelaten is hunne kin-
deren te zeuden naer
scholen onderworpen aen
't regiem der ontworpe-
ne wet, zoo kan het aen
geen een catholyken toe-
gelaten zyn, yrywilüglyk
mede te werken aen 't
behoud dezer scholen,aen
de uitvoering der wet. Be
catholyken mogen dus
geene schoolambten aen-
veerden.
4° Elke catholyke moet
alle middelen gebruiken
om aen de catholyke
jeugd een christelyk on~
derwvs en christeiyke op-
voeding te verschaffen.
Nog de Schoolkwestie.
Huiehelary.
ANNONCENPRYS, per drukregelGewone 20 cent. Reklaruen
uit Gent naer
Moortzeele, Sottegem, Gecraerdb., Enghien, Braine-le-
ComteS.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 fi.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAER
Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent. 5.15 ■'9a
9 54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51
dit Denderleeuw naer
Hacltert, Burst, Herzele, Solteg. Audenaerde, Ansegem
Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20
uit Sottegem langs denderleeuw naer
Aelst, (5.38 's Zalerd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.40 7.15 8.50 10.55 ï.05 3.50 6.35 9.15
uit Gunt naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.30 7.05 9.25 10.50 2.20 5.25 7.15 9.15
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48
ABONNEMENTPR^S6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December.
fr. 1,00. Vonnissen op 3,1e bladz. 50 cent.
NAER AELST UIT
Ath 6.49 10.30 1.17 4.09 7.58 9.05
Antw. 5.25 6,50 9,15 9.50 10.50 E. 1' 2® 3® kl. 12 15
3-15 E. i®2®3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1® 2® 3® kl. 9.10
Brussel 7.20 E.l®2® 3'kl. 7.25 9.00 11.06 11 53 1.55 3.02
Deszondags3,20 namiddag ;houdt stil inde tusschenstatien.
en 4.55 E 1®2»3« kl. 5.01 5.55 7.05 8.15 E. 3kl. 8.20
Dendermonde 7.13 9.40 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 H.08 2.00 4.50 8.33 9.41
Gent O.OOE 6 24 7.39 E 1® 2'3® kl. 8.15 11.04 12.31 E
1® 2® 3® kl. 1.55 4-50 E 1.2.3. kl. 5.06 8.09 8.18
9.33 Exp. 1® 2® 3® kl.
Lessen 7.09 10.50 1.37 4.29 8.18 9.25
Lokeren 6.35 9.0i 10.54 1.49 4.53 7.50
Ninove 7.55 11.36 2.28 5.18 9.01 10.09
Oostende 0.0GE 6.04 6.20E. 1 2 3 kl. 9.00 11.55 0 00
0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp.
Dendermonde. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 10.05
Lokeren. 4-53 6-40 8-4"2 12-24 3-06 6-40
Mechelen. 4-531 6-401 7-17d 8-12d Exp. 1® 2® 3® kl. ll-57d
l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-51 tl 3-06/ 6-00d 6-401
10-Ü6d Exp. 1® 2® 3® kl.
ABlw. 4-531 6-40i 7-17d 8-l2d Exp. 1® 2® 3® kl. l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-51d 3-061 6-00d 6-401 10-06d Exp.
1® 2® 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-17 7-50 8-12E.
9-08 11-57 1-04 E. 1® 2® 3® KI.2-51 0-00 Exp. («2®3®kl.
6-00 8-49 9-11 10-06 Exp. 1® 2®3® kl. Des zondags
8,59 's avonds lioudl stil in- de tusschenstatien.
Leuven, Thienen, Luik,Verviers 4-40d 4-531 6-401 en 8-12d
Exp. 1® 2® 3® kl. 7-50d 9-OSd (I1-57J tol Leuven)l-04d
Eip. 1® 2® 3' kl. 2-5ld O-OOd Exp. 1® 2® 3® kl. 6-ÜÜd 8-49a
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota. De letter t beteckcnt langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vryd.) 7-56El®2'3®k 8-41 9-45 12-22 12-40
3-09 3-41 en 5-54 1®2® 3® kl. 6-12 6-40 8-54 Exp
1® 2® 3® kl. 9-36
Brugge, Oostende. 7-59 Exp.l®2®3® kl.G-00 9-45 12-22
12-40 3 41 eo 0-00 E 1® 2* 3® kl. 6-40
Doornyk, Mouscron, Korlrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12 22 12-40 3-09 3-41 Èxr. 6-12 6-40
Doorn. Mouse. Kortryk, Rys3. (langs Ath6-00 7-50 11-57
ü-00 6-00
Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12
11-57 2-51 O-t'O 6 00 9-11
Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00
Enghien Braiue, Manage, Charleruy, Namen langs Geeraerds
bergen 6 00 1-00 11-57 2-51 0-00 6-00
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02
letter d langs Denderleeuw.
Cuiquc Sddid.
AELST, 2 AUGUSTI 1879.
TIE ZITLKE SClIOLEiV NIET MAG
bïvvooaen, omdat zy tegen
DE CATIIOLXKX kxHK ZYN IN-
GERICHT.
Tafereelen uit de dagen, toen Maximiliaen keizer
van Mexico was.
In een werk over Mexico vertelt Frcdenk Gcrslac-
kcr eene episode, waervan wy hier eene vertaling
laten volgen. Hel was op den dag, dat keizer Maxi
miliaen en keizerin Charlotte hunne intree in de
hoofdstad van Mexico deden, dal gansch de stad in
feest en de stoet in de kerk was, waer, vol hoop op
de toekomst, een Te Deum gezongen werd. De schry-
ver verplaetst den lezer op eene der publieke plael-
sen van Mexico
Waer gaet gy heen zoo riep een zyner vrien
den deD jongen Almeja toe, op bet oogenblik dat de
eerste op een paerd met schuim overdekt, van de
plaza terugkeerde. Is de plechtigheid der mhaling
reeds afgeloopen
Toch niet, antwoordde Silvester den jongen
man, die bestoven als hy was, in't geheel niet op
zyne plaets scheen in de feestelyke straten. Mgr.
Labastida heeft hen daer zoo even in de hoofdkerk
ontvangen, en daer wordt nu een Te Deum gezongen,
dat voor my een weinig al te vervelend is. Waer
komt gy vaD daen, en waerom hebt gy nagelaten
den intocht by te wonen Hy was prachtig.
Caracho (i) riep de jonge man op brutalen toon,
terwyl zyn paerd steigerde, door hy liet onwillens
de sporen deed gevoelen. Ik heb die lieele geschie
denis verslapen. Gister avond raekten wy te Tacuba-
ja aen het spelen, en wy speelden door tot heden
(I) Charajo of caracho met den keelklank een gemeene
spaensche vloek, die enkel door gemeen volk gezegd wordt.
Talryke familievaders vragen of het nood-
zakelyk is vrje catholyke scholen te stichten
in die sleden en gemeenten waer de Gemeen-
teoverheid en ook de officieele schoolmeesters
en meesterssen openlyk tot de catholyke denk-
wvze toebehooren en zich openbaerlyk als
overtuigde roomsche christenen loonen
Wy antwoorden, Ja, overal tol in de klein
ste gemeente moeten er vrye catholyke scho
len gesticht worden om te voorkomen dat het
maconniek liberalismus zooveel zielen mogelyk
aen de Kerke Christi ontrukke.
De eerste reden die de stichting van vrye
catholyke scholen noodzakelyk maekt, is dat
men de ouders niet mag gewennen hunne kin
deren naer de gevaerlyke Staets- of Gemeen
tescholen te zenden, want het vergift van een
vooroordeel of eener ongelukkige kwade ge
woonte eindigt altyd met de rampzaligste ge
volgen, die niet alleenlyk de kinderen maer
tevens de ouder» treffen.
Het maconniek ministerie begrypt maer al
te wel de noodzakelykheid de kinderen in zyne
scholen te behouden.
Om dit doel te bereiken zal het de ouders
trachten te foppen ofte verschalken.
morgen, ten half zes ure. Vandaer was ik dood af en
precies niet zeer vroolyk gestemd.
Gy hebt dus weêr verloren hoeveel wel
Acht duizend posos (i), aen dien vervloekten
ilalien, die met BazaiRo (den franschen kommandant
der troepen) hier in het land gekomen is. Ik wenscb-
te dat de schavuit nooit in Mexico aenge'and was,
want hy is buitengewoon gelukkig, of wel
Ofwel?
Hy speelt valsch, zegde de jonge man bitsig
maer de hemel hebbe genade met hem, wanneer ik
hem betrappe kan.
Ik zou hem liever links laten liggen.
Ik moet myn geld terug hebben.
Neem u in achtmaer waer wilt gy nu heen
Nog een oogslag geven op den stoet en op de
feest vrienden en waer gaet gy heen
Naer huis om my te kleeden voor hel mael in
het paleis. Gy zyt toch ook geïnviteerd
Misschien welik was niet l'huis maer daer
is nog lyd voor en bovendien geef ik daer weinig
om. Er wordt daer niet gerookt of niet gespeeld.
Gy zult nooit beteren
Ik moet myn geld terug hebben, zegde de jon
ge man, die er wild uitzag, ofschoon hy tot eene der
voornaemste familiën van de stad behoorde. Daerop
drong hy do spoor in de llank van zyn paerd en
draofde weg.
II.
Hei daer, Rodolpho, kerel, vanwaer komt gy
riep een mesties, die tot de gemeenste burgerklas
behoorde, lot een sambo (a) die, het gezicht half met
serape bedekt, met een ouden strooien hoed op en
sandalen aen, hem juist op de straet voorby liep.
De mesties zag er ook, by hem vergeleken, zeer
En inderdaed wat is de laetste omzendbrief
van minister Van Humbeeck anders dan een
vvalgelyk fopmachien om de ouders over den
aerd en 'tdoel der Staetsscholen te bedriegen?
Wie zou er durven houden staen dat de
laetste omzendbrief van geus Van Humbeeck
niet een stuk is waerin leugens, valschheden
en huiehelary alle opeen gegrilVeld zyn, om
aen 't volk te doen gelooven dat er niets of
weinig veranderd is aen 't onderwys en op
voeding der kinderen dat het Crucifix en
Mariabeeld in de klassen zullen gedoogd bly-
ven dat, zoo als te voren, vóór en na de
schooloefeningen, zal blyven gebeden worden
dat de catechismus of christeiyke leering,
vóór en na de klasuren, door den priester zal
mogen onderwezen worden, in een lokael der
school, hiertoe geschiktdat indien de pries
ters de catechismusles niet willen geven er
een bekwaem persoon zal meê gelast worden,
enz. enz.
Niemand zal zich aen die vuile lymstok laten
vangen, uitgesteken door een persoon die het
catholicismus als een verrot kadaver aenziet
en wil hegraven.
Doch gelukkiglyk 't volk is zoo dom niet als
de maconnieke ministers het wel denken, want
voorzeker moet alwie met eenig verstand be-
gaefd is zich afvragen
Maer als er aen 't onderwys geene verande
ring is toegebracht, waerom dan die nieuwe
wet gemaekt Waerom dan in do maconnieke
holen, in de maconnieke nieuwsbladen, in de
troonrede, in de Kamers gezegd dat het volks-
onderwys aen den invloed der priesters nood
zakelyk moet ontrokken worden Waerom
dan openlyk in de wet bepaeld dat het onder
wys noch catholyk, noch protestantsch, noch
joodsch, maer wel onzydig, dit is te zeggen,
goddeloos zal wezen
Wy welen het wel dat er hedendaegs nog
vele en zeer vele meesters en meesterssen aen
'l hoofd der Staetsscholen staen, welke, nu
gelyk vroeger, de kinderen vóór en na de
schooloefeningen zullen doen bidden en hen
den catechismus zullen onderwyzen.
Maer, er. dit moet iedereen wel weten en
verstaen dat de meesters uit zich zelve en bui
ten het kerkelyk gezag noch zending, noch
bevoegdheid bezitten om catechismus of zede-
leer te onderwyzen. En wat meer is, is dal zy
zich in openbaren opstand stellen tegen de
wettige Overheid der II. Kerk, en zich zelve,
om zoojte zeggen, van hare gemeenschap af-
snyden.
Die meesters en meesterssen helpen immers
het geuzenministerie om 't volk te foppen en te
bedriegen.
En hoe dat, zal men ons vragen
Met aen de school op dit oogenblik een be-
drieglyken schyn van godsdienstigheid te ge
ven. iets wat door de Ongelukswet ten strengste
verboden is en die later, als de ouders de
gewoonte zullen aengenomen hebben hunne
kinderen naer de Staetsscholen te zenden,
stillekens aen'Zal verdwynen.
En hoe zal die schyn van godsdienstigheid
stillekens ncn uit de Staetsscholen verdwynen
Natuerlyk zooliaest de tegenwoordige onder-
wyzers, 't zy door sterfgeval, 't zy door eene
andere oorzaek verdwynen,zullen zy uoodzake-
(1) Een peso geldzoo wat 5 francs.
(2) De Mestiesen stammen af van Blankenen Indianen,
terwyl de Sambo's van Indianen en Negers voortkomen.
beiamelyk gekleed uit, en echt Mexikaensch met een
breedgeranden, zoo wal opgelaplen hoed, aen den
voorkant een weinig versleten, verder met eene
broek, waervan de buitenzy opengespleten en dicht
met ronde knopjes bezet was, en daeronder de witte
onderbroek, die door de spleet te zien was. De ont
moeting met zyn' vriend scheen hem niet zeer aenge-
uaera te zyn, want hy wierp een vrcesachtigen blik
om zicli heen, alsof by vreesde, door iemand in zvn
gezelschap gezien te zyn.
Caracho, Geronimo, zegde de Sambo lachende,
die ook zyn oog rechts en links liet gaen, zonder
echter zyn gelael te onlblooten, wat doel gy hier in
Mexiko. Man, gy ziet er uil als een Caballero. Uwe
zaken schynen goed te gaen. Kom, laet ons samen
een glas pulque drioken, want hier op de straet
hoil ik niet veel van lange praetjes.
En als men u herkent
Ba, zegde de Sambo lachend, dc partyen ver
wisselen tegenwoordig zoo snel, dat de eene van den
anderen niet weet tot welke party hy behoort. En
als ik ook werd erkend, dan zegde ik eenvoudig dat
ik goed keizcrlyk gezind ben geworden, en liet my
by de soldalen inlyven. Dan had ik nog het voordcel
een goed geweer meê naer huis te brengen
En waerheen wilt gy nu vroeg Geronimo, ter
wyl by hem by den arm nam cn eene smalle zystraet
met bem insloeg
Waerheen misschien weer terug naer Juarez,
naer Monterey, misschien blyf ik nog in de stad.
Stil, niet zoo luidruchtig, zegde de voorzich
tige Mesties er zyu op 't oogenblik in Mexiko geen
gevaerlyker namen, dan die gy daer genoemd hebt.
Zy zullen nog gevaerlyker worden, zuchtte de
Sambo, want de opgewondenheid kan hier zoo lang
niet duren.
En hoe gaet het ginder
Goed, de Franschen, die vervloekt mogen zyn,
(t) De pulque is liet sap van de agave.
lyk door kweekelingen der geusche normael-
scholen vervangen worden, door lieden, die
noch van God, noch van zyn gebod zullen we
ten, apostels van ongeloof en twyfelary, die
geen ander doel noch zending konnen hebben
dan de kinderen tot in 't merg te vergoddeloo-
zen en bygevolg tot zoo verre te verderven,
dat deze in plaets van de vreugde en 't geluk
hunner ouders uit te inaken, hen in oneer
schande en armoede zullen dompelen en ein-
delyk de eerste nagels hunner doodklste wor
den.
Wy zeggen het hier rond uit, indien wy het
onderwyzersambt in eene stads- of gemeente
school moesten waernemen, wy zoude*, liever
dan dien onweerdigen hypokrietenrol te spe
len, om 't volk te helpen verleiden en te hel
pen foppen, ons ontslag geven, en ons ten
dienste van 't vrye catholyke onderwys stellen
om het even wat er zou van komen. Dan ten
minste zouden wy de verantwoordelykheid,
ja, de vreesiyke verantwoordelykheid voor God
en voor de samenleving van boven ons hoofd
verdryven, van namelyk en dadelyk medege
werkt te hebben om de ouders over den aerd
en 't doel der Staetsscholen te foppen of te
bedriegen, en aldus het eeuwig en tydelyk on
geluk van duizenden huisgezinnen te veroor
zaken.
Dal de tegenwoordige onderwyzers en on-
dcrwyzeressen welke waerlyk catholyk zyn en
het willen blyven, de kwestie wel mediteren,
en ongeiwyfeld zullen zyal de verantwoorde
lykheid begrypen die zy, door dien onweerdi
gen hypokrietenrol ten voordeele van 't ma-
Connismus te spelen, op zich laden.
Ten slotte dus. Het is dringend noodzakelvk
overal vrye catholyke scholen in te richten.
Geene beweegreden van persoonen, geene om
standigheden mogen ingeroepen worden om
het te beletten.De ongelukswet is goddeloos en zy
zal mets anders dan goddeloosheid en bygevolg
volksverderf voortbrengen
Dus oorlog, onverbiddelyke oorlog aen de
Staetsscholen zonder God, zy onze leus
De minister van 't onderwys komt een om
zendbrief uit te geven aen de Gemeenteraden
om deze eene beslissing te doen nemen nopens
het behoud van 't godsdienstig onderwys,
godsdienstig onderwys, welk nogthans stellig,
door art. 4 van de nieuwe goddelooze wet, uit
de scholen verbannen is. Onnoodig te zeggen
dat het al wederom een vuige janustrek is van
Pieter Van Humbeeck om zyne vallende scho
len kounen recht te houden.
Wy sporen de heeren Burgemeesters aen
wel op hunne hoede te zyn en zich door dien
maeonmeken vossentrek niet te laten foppen.
Eerst raed vragen aen bevoogde persoo
nen vooraleer te handelen zal voorzichtig we
zen want het schyut dat de francmaconslogiën
tegenwoordig handel dry ven in huiehelary en
foppery in 't groot en in 't klein.
HANDEL EN NYVERHEID.
Hebben de landbouwers geen reden van
vergenoeging, schryft De Wekker, de vetwei
hebben ons een lyd lang hier en daer heen gejaegd,
doch hot helpt hun nipts. Hel is alsof zy kwikzilver
in eene 21ft willen vangen, en spoedig zullen zv hel
moê worden.
- Maer wat kan hy uitvoeren
- Dat zult gy spoedig zien. Vier weken geleden
was ik aen den Rio Grande de Amerikanen zyn er
heel op, om het land hier binnen te trekken.
Die hebben zeiven de handen vol werk.
Dal doet niets daermeê zullen zy spoedig ge
reed zyn, eu dan zyn wy als de wind by de hand
maer ginder is eene pulqucria kom, de weerd is
een oud kameraed, daer kunnen wy een uer samen
pralen, en moei ik weer weg. Ik b'e'n juist te goeder
uer hier gekomen om het schouwspel der inhaling tc
kunnen zien.
UI.
In de Cille Jesus, in het zuidelyke gedeelte van
Mexiko, dus in een afgelegen hoek der stad, in dc
nabybeid van het kanael, waer heel veel Indianen
woonden, stonden echter ook vele groote huizen,
maer deze waren in zoovele pcrceclcn verdeeld, dal
byna iedere kamer een ander huisgezin tot woniocr
diende.
Vooral de gebouwen, die de binnenplaets der bui
zen insloten, en van eene verdieping waren, waer
van by sterke regenvlagen al het water op de binnen
plaets stroomde, warec ingericht tol woningen van
van den geringen stand, waerom dan ook iedere deur
van een nummer was voorzien.
De plaets werd door allen, wier woning daerop
uitkwam, gemeenschappelyk gebruikt, en diende dus
ook als plaets van bycenkonist die zich aen den
omgang met zyne buren wilde onttrekken, bleef in
zyu eigen huis, hetwelk, behalve van eene afzonder-
lyke deur, ook van een sterk getralied venster met
eene vensterluik voorzien was.
Het was omtrent op het middeD van den dag, doch
in wcêrwil van hel feest heerschte er in dit gedeelte
ders insgelyks loopen kans van het kwaed te
hebben.
Gansch eene omwenteling bedreigt hunne
ny verheid.
Inderdaed iets zeer merkwaerdig doet zich
heden in de haven van Antwerpen op. Over
eenige maenden landden er daer eenige hoorn
beesten uit Amerika aen. Die dieren had men
om proef te maken, naer België verzonden eri
zy wederstonden allerbest aen de zeevaert by
nnddel van een stoomboot, waerin zv goede
ingerichte stallen vonden.
De pooging gelukte dan ten volle en-de ver
koop ging allerbest. Het gevolg daer van liet
zich met lang wachten. Van nu af komen er
stoombooten wekelyks uit de Vereenigde-Sta-
ten aen en ontschepen regelmatig te Antwer
pen talryk vee.
i .?00 y' voorbeeld bracht, den 1 juli laetsl-
leden de steamer Athens uit Philadelphia, 110
hoornbeesten aen wal en 's anderendaegs ont
scheepte de Henri Edge van New-York 155
ossen en eene groote hoeveelheid pacrden.
Die laetste steamer is tot dit vervoer op zyn
volmaekst ingericht. Gansch het achterdek be
staet int overgroote stallingen waer het vee
veilige schuilplaets vindl.
De dieren den 5" en 6® dezer maend, te Ant
werpen ontscheept, behoorden nagenoeg aen
het Durhamras en werden op verschillige
merkten aen hooge pryzen verkocht. Ook is
het zeker dat de amerikaensche uitvoerders
hunne verzendingen op grooteren voet zullen
doen, zooals liet uit het volgende zal blyken.
Eene amerikaensche kompagnie is te New-
ïork tot stand gekomen en beoogt het daer -
stel en eener nieuwe steamers-linie (tmieorn
line, tussehen New-Yorks haven en die van
Liverpool den Haver,Antwerpen en Hamburg,
lo stoombooten zullen die linie, die met de
centrale yzerenwegen van New-York verbon
den is en alzoo de hand rykt aen de Staten die
net vee en de granen voortbrengen, bevaren.
De Umcorn-line zal dan graen, vee en ande
re eetwaren met eene ongekende snelheid uit
Amerika in Europa brengen.
Om in alles te voorzien en de vermoeide
dieren te laten uitrusten en aen te voederen,
heeft eene fransche kompagnie in Normandië,
*{e? bedaren weiden gehuerd waerop
40,000 hoornbeesten uit Amerika aengekomen
rust en weeldng gras zullen aentreffen.
Uit dit alles, en uit menige andere daedza-
ken die wy kortheidshalve ter zyde laten, blykt
het zonneklaer dat onze inlandsche vetweiders
met de amerikaensche gaen te kampen heb
ben. Zullen zy het tegen hen volhouden Er
is sterk voor te vreezen.
Wy moeten het dan wel bekennen, de staet
van zaken ziet er maer zwart uit in ons Bel-
gae't V°0r 'andbouw en vetweidery aen-
Wat geluk dat wy een ministerie hebben dat
gansch het land in rep en roer zet en onder-
tusschen de pachters gedurig op de hielen zit
met nieuwe belastingen van allen aerd
Toe maer landlieden helpt de geuzery maer
Zy zal u wel zoo arm krygen als Job, maer wat
doet dit als Frère en Bara maer op de kussens
blyven en gy door uw zweet en uw geld den
triomf der geuzery blyft bewerken.
der stad weinig drukte, toen een jonge caballero dc
straten doorliep, en zyne aendachl op dc nummers
der hmzen vestigde.
Hy scheen een bepaeld nummer te zoeken, cn toch
eenigzins te Iwyfelcn, want by liep de .tract twee-
mael op en af, eer hy tot een besluit scheen te ko-
meo, om een der huizen aen de linkerzv binnen te
gaen
Hier liep hy eorst door het voorhuis, on toen hy
de binnenplaets bereikte, bleef hy andcrmael staen,
en zag rechts en links, alsof hy niet wist, aen welke
deur hy wezen moest.
Op de plaets zag hy eene oude vrouw, die bezig
was met wasschen, cn verder eenige jongens, bezig
met het inpakken van beeldjes, uit leem gevormd cn
geschilderd, die zy zeiven hadden gemaekt, en nu
ten verkoop naer de markt wilden brengen.
De jonge Caballero scheen echter geenen trék te
hebben iemand \an hen om opheldering te vragen,
want hy liep dwars de plaets over, recht op eer.è
deur acn, die even als het daerby behoorende venster
gesloten was. Naer allen scbyii-waren de bewoners
niet te huis.
De Caballero klopte aen, maer niemand antwoord
de.
Do oude vrouw zag naer hem op, schudde het
hoofd cn zegde Er niemand thuis, allen zyn naer
do Platn. Dc jonge vreemdeling liet zich echter niet
van zyn sluk brengen, maer zonder eenig acht te ge
ven op de woorden der vrouw, klopte hy nogmaels,
zoodra zy haren arbeid hervatte, zacht, "met fle vin
gertoppen, zevenmael achtereen op het vensterluik.
Er kwam geen antwoord, maer weldra had hy toch
de voldoening te bemerken, dat binnen beweging
werd gemaekter kraekten planken in eene bedsteë,
weinige minuten later werd het vensterluik van bin
nen geopend en een geelbruin gezicht met een klei
nen zwarten snorbaerd cn een paer glinsterende
oogen kwam te voorschyn.
Wordt voortgezet.)