55ste «Jaer. Zoodag, 21 Seplember 1JI79. N° 1725. YZEREN WEG.— VERTREKUREN UIT AELST \AER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN OPENING der Vrye Catholyke Scholen le Aelst. De Priester en de Politiek. DE POSTWAGEN. Qlficieele dwang. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3U bladz. 30 cent. Dendcrmonde. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 10.05 Lokeren. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 stechelen. 4-531 6-401 7-17d 8-12(1 Exp. 1 2* 3* kl. ll-57d 1-04d Exp. 1* 2* 3* kl. 2-5id 3-061 6-00d 6-401 10-06d Exp. 1* 2* 3* kl. Antw. 4-531 6-40l 7-17d 8-l2d Exr. 2" 3* kl. l-04dExp. 4* 2* 3* kl. 2-51d 3-061 6-00d 6-401 10-06d Exp. 1*2* 3* kl. Irustel, langt Denderleeuw. 4 40 0-00 7-17 7-50 8-12E. 9-08 11-57 1-04 E. 1* 2* 3* Kl. 2-51 O-OOExp. 1* 2* 3* kl. 6-00 8-49 9-11 10-06 Exp. 1* 2*3* kl. Des zondags 8,59 't avonds houdt stil in. do tusscbenstatien. Leuven, Thienen, Luik.Verviers 4-40d 4-531 6-401 en 8-12d Kip. 1® 3* kl. 7-50d 9-08d (ll-57d tot Leuven)l-04d Exp. 4* 1* 3' kl. 2-51 i O-OOd Exp. 2' 3* kl. 6-G0d 8-49a 40-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De letter 1 beteekent langs Ttrmonde en de Gent, (5-00 's vryd.) 7-56E1® 2*3® k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 5-34 E. 1®2® 3' kl. 6-12 6-40 8-54 Exp 1* 2» 3* kl. 9-36 Brugge, Oostende. 7-59 Exp.l®2®3® kl.0-00 9-45 12-22 12-40 3 41 en 0-00 E 1* 2' 3® kl. 6-40 Doomyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langt Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Exp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Alh) 6-00 7-50 11-57 0-00 6-00 Nmove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6 00 9-11 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00 Enghien Braine, Manage, Charleroy, Namen langt Geeraerds- bergen 6 00 f-00 11 -57 2-51 0-00 6-00 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (-725 's zat11.30 6.02 letter d langs Denderleeuw. Cuique Snum. NAER AELST UIT Ath 6.49 10.30 1.17 4.09 7.58 9.05 Anlw. 5.25 6,50 9,15 9.50 10.50 E. 1* 2* 3* kl. 12-15 3-15 E. 1®2®3® kl. 3-35 4.45 5.55 6.50 E. 1* 2» 3* kl. 9.00 Brussel 7.20 E.1'2' 3®kl. 7.259.00 11.06 11 53 1.553.02 Des zondags 3,20 namiddag houdt stil inde tusschenstatien. en 4.55 E 1*2® 3* kl. 5.01 5.55 7.05 8.15 E. 3 kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.40 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbcrgen 7.27 11.08 2.00 4.50 8.33 9.41 Gent O.OOE 6 24 7.39 E 1® 2®3*kl. 8.15 11.04 12.31E 1® 2® 3® kl. 1.55 4-50 E 1.2.3. kl. 5.06 8.09 8.18 9.33 Exp. 1® 2®3®kl. Lessen 7.09 10.50 1.37 4.29 8.18 9.25 Lokoren 6.35 9.01 10.54 1.49 4.53 7.50 Ninove 7.55 11.36 2.28 5.18 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.04 6.20E. 1 2 3 kl. 9.00 11.55 0.00 0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp. uit Gent nabr Moortzecle, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Brain*-!»* Comte 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT 6ZERAEROSBERGEN NAER Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.18 7.2* 9.54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51 UIT DenDBRLBEUW NAER Haeltert, Burst, llerzele, Sotteg. Audenaerde, Ansegea. Kortryk, 6.17 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20 uit Sottegem langs denderleeuw nabr Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.41 uit Antwerpen naer St. Nikolabs, Lokeren en Gkkt 4.40 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 6.35 9.15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolabs en Antwbrpiw 4.30 7.05 9.25 1O.50 2.20 5.25 7.15 9.16 Uit Sottegem angs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48 AELST, 20 SEPTEMBER 1879. De inschryvingen zullen beginnen Zondag 7 September, alle dagen van 9 tot 10 uren voormiddag. Voor de Jongensschool in de stad aen de Werf, by den Eerw. heer Haems, onder pastoor, Achterstraet. Voor de tweede Meisjesschool in de Molenstraet, by de Damen van Bermhertig- heid. Voor de groote Meisjes- en Bewaer- school in de stad, Vryheidstraet, achter den notaris De Vriendt, by de Eerw. heeren Pacquay en Van den Abeele, onderpas tors van St-Josephs-kerk. Voor de nieuwe Jongensschool op Po- penrode-Driesch (Mylbeke,) by den Eerw. heer Simoens, onderpastor, nevens de De- keny. Voor de nieuwe Meisjes- en Bewaer- school aen de Molenstraetpoort, by de Zusters in het lokael op de Moorselsche- baen. Voor de nieuwe Bewaerschool aen den Zoutstraetsteenweg, voor de kinderen tot 10 jaren, by den Eerw. heer Onghena, onderpastor, rechtover de kerk van 't kollegie. De vrye school der St-Jorisstraet, bestierd door de Eerw. Broeders der christelyke scholen, blylt bestaen op den ouden voet. De priester, zegt men dikwerl, moet zich met de politiek niet bemoeien. Dit is een valsch princiep dat door het ge ringste onderzoek afgebroken wordt. De priester moet zich met de politiek be moeien,zelfs wanneer de politiek zich met den godsdienst niet bemoeid, en, met nog meer reden, moet hy zich met de politiek bemoeien wanneer de politiek, gelyk het heden voorvalt, zich met den godsdienst bemoeit. Waerom is de priester verplicht zich met de politiek te bemoeien, zelfs wanneer de po litiek de godsdienstige of gemengde kwestien van kant laet Omdat alle burger in geweten gehouden is, in de maet zyner kennissen, van zyn verstand en zyner krachten, tot het gemeenebest mede te werken. Nu, de priester is burger, en te meer, 't is een geleerde burger, beter in staet dan andere burgers om de ware belangen der maetschappy te begrypen. Dus, zells wanneer de politiek zich met den Godsdienst niet bemoeit, is de priester nog meer dan al de andere burgers, min geleerd dan hy, gehouden zich, in 't belang van 't ge meenebest, met de politiek te bemoeien. Hier tegen kan niets opgeworpen worden, want de priester handelt slechts als een bur ger welke, gelyk al de andere burgers, zyne burgerlyke en politieke rechten bezit. Ook men raedplege de historie van alle be- schaefde volkeren en men zal vinden dat er overal in de politieke vergaderingen priesters zetelen. Tafereelen uit de dagen, toen Maxtmiliaen keizer van Mexico was. 7d® VERVOLG. De koetsier bromde oenige woorden binnensmonds, doch scheen door deze verzekering niet gerust ge steld le worden, maer zyne oplettendheid le verdub belen. Hy deed de muilezels, in weerwil dat de weg uaer omlaeg liep, de zweep voelen, en voort ging de diligence in vliegende ren de hoogte af. De officieren hadden mlusschen met eikanderen afgesproken, dal de eene rechts eu de andere links zou uitzieu in hot boscb, om by het geringste, dal hun verdacht voorkwam, alarm le maken dan be hoefden zy het hoofd met gedurig om le draeien. Maor het bosch lag alsof het uitgestorven was, geen enkelen vogel zagen of hoorden zy, cn alleon het ge- ruisch van het rammelende ryluig dreunde door de wildernis Eindolyk waren zy aen eene kromming van den weg, met eene leembank ter rechlerzy, en eenige berkenboomen en struikgewas ter linkerzy, dat zich verder over den weg heenboog dan men'tol nu toe had ontmoet. De koetsier sloeg wantrouwige blikken uaer dit plaelsjcyen onwillekeurig prcveldo hy cuidado. Wat is dat voor een kruis, ter rechterzyde van den weg vroeg een der officieren, heelt dat eenige beteekenis De koetsier antwoordde hem niet, Doch in België zoekt men den priester van den eenen kant uit de politiek te verwyderen, terwyl, men er hem, van den anderen kant, langs de deur der godsdienstige vervolging wil doen intreden. Waerom die stelselmatige uitsluiting Wel dit is zeer eenvoudig.... Men begeert in troebel water te visschen en men denkt dat het belgische volk nooit duer genoeg het geluk kan betalen van gepluimd, belast en over- heerscht te zyn door de trawanten van den mooitelbak en hunne aenhangets. En om dit voor de liberalen of geuzen zoo winstgevend schoon regiem van liberale uit buiting te doen duren, om, in andere woorden, het kieken te kunnen pluimen zonder dat het schreit, tempeest men onophoudelyk tegen de klerikale pretentien en dwingelandy en haelt men, van tyd tot tyd, het catholyke spook uit 't liberael arsenael om het voor de oogen der dommerikken te doen dansen. Doch al dit tempeesten, al die vertooningen met 't klerikale spook, kan slechts de domme straetgapers bevredigen. Wat ons betreft, wy bekommeren er ons weinig meê, wy gaen in den grond der zaken, en wy dagen, wie het ook wezen moge uit, dit tegenwoordig artikel met eenigen grond te wederleggen. Het Journal de Bruxelles meldt, schryft het Handelsblad, dat het weldadigheidsbureel van Geldenaken eene beslissing genomen heeft, waerlegeu het krachtdadigste protest moet worden aengeteekend. Dit weldadigheidsbureel heeft in genoemde gemeente plakkaerten doen plakken, waerop gemeld stael, dat alle hulp zal geweigerd worden aen de ouders, die hunne kinderen naer eene vrye school zullen zenden. Die maetregel, welken een lid van den Ant- werpschen raed eveneens officieel wil zien nemen, is wel inderdaed de hatelykste druk king, op deu arme gepleegd, niet alleen by middel van den honger, maer van alle men- schelyke ellende, tot wier leniging de open bare weldadigheid is ingesteld. Wy zouden kunnen vragen hoe zoo iels overeen gebracht wordt met de grondwet, die de vryheid van onderwys, de gelykheid van al de Belgen en zooveel andere vryheden voor- schryftdoch waertoe zou zulks dienen Men stoort zich aen die kleinigheden niet meer, wanneer de logie spreekt is de letter van wet en recht, eeue doode letter. Het dwangmiddel dat thans officieel wordt gehuldigd, staet gelyk met de afschaffing van meer dan ééne onzer vryheden als belgisch burger het is het hatelykste middel dat men vinden kan omdat het enkel de armen, de on- gelukkigen treft. Men ontneemt die menschen alle gezag over hunne kinderen, omdat zy het ongeluk heb ben, de hand te moeten uitsteken tot het wel- dadigheidsbestuer, dat hun zegt Ha, gy zyt arm, gy hebt honger, gy zyt ziek Welnu, hier is geld, hier is brood, hier zyn geneesmiddelen. Ik zal u dat stuk brood geven, maer geeft my uwe kinderen. En wanneer gy, arme menschen, dan zegt Maer ik ben toch ook Belg ik heb toch ook recht en vryheid, dan zal men u antwoorden Neen, recht en vryheid zyn voor u niet in de wet geschreven omdat gy arm zytgy zyt buiten de wel, buiten het gemeen recht, omdat gy honger hebt en ongelukkig zyt. Met de zweep voor zich had hy met beide handen do leidsels gevat, om zoodra liet noodig mocht zyn, in een oogenblik, al de dieren iu zyne macht te heb ben. De belling van den weg was hier nauwelyks merk- baer, en de muilezels hadden hier een vryen weg. Maer eensklaps, juist toen zy het struikgewas voor- byreden viel er een schot, en de officieren gaven een schreeuw. Doch de koetsier sloeg daerop geen acht, want voor hem, op ongeveer twintig stappen af- slands, sprongen zes of zeven mannen met geweren gewapend te voorschyn er viel weder een schot en een der muilezels, die voor de diligentie was aengespannen, stortte neder, «n stuitte byna in het zelfde oogenblik tegen het wiel aen. De diligentio kreeg eenen hevigen schok, en van binnen werd het gillend geschreeuw der vrouwen gehoord. XII. Een der officieren had zyn revolver opgelicht, om op een der bandieten te vuren, die by links dicht in het struikgewas bespeurde, terwyl hy zyn geweer aenlegde. De schok van den wagen deed hem echter het evenwicht verliezen en hy moest zich met beide banden vasthouden, om niet van boven neOr te tuimelen en lusschen do dieren te vallen. Weder viel er een schotde revolver ontviel aen zyne hand hy zelf hief zich op en staerde wild in liet rond weder kreeg hy hel rytuig eonige schok ken door het rukken der dieren, die sprongen alsof zy dol waren geworden, terwyl zy geheel in het tuig Zulke tael, zulke beslissingen, zeggen wy, roepen wraek ten Hemelte meer daer geen weldadigheidsbureel het recht heeft alzoo te handelen. Het geld, de middelen waerover een weldadigheidsbureel beschikt, hooren aen dat gesticht niet toezy zyn het eigendom der behoefligen, voor welke zy geschonken wer den uit christelyke liefdadigheid Wanneer die bureelen dan ook het geld der armen gebruiken om politieke propagande te maken en hulp weigeren aen ongelukkigen die onderstand behoeven, plegen zy eene schreeu wende onrechtveerdigheid ten voordeeie hun ner politieke driften en tot voldoening van hun persoonlyken liaet. De haiidehvyze van het weldadigheidsbureel van Geldenaken is dus onder geen enkel op zicht rechlveerdig, en wy denken het dan ook noodig, de aendacht in te roepen op die han- delwyze vao die phariseërs der vryheid, van die model-menschenvrienden, die om hunne ledige schoolbanken te vullen, de arme men schen de keuze geven tusschen hun geweten en den hongersnood De catechismus van het Gouver nement. Om te begrypen niet alleenlvk hoe belache- lyk, hoe dwaes, maer vooral hoe plichtig en slecht deze verzekering is door het gouver nement gegeven nopens bet leeren van den catechismus in de Staetsscholen, is het ge noeg van een oogenblik te overdenken wat de Staet, wat het bestier is. Ons bestier en ons gouvernement zyn god deloos zy herkennen geenen godsdienst. Onze ministers zyn geuzen zy weten noch van God noch van zyn gebod. En het zyn zulke mannen die zouden willen de christelyke leering onderwyzen in de school, die zullen oordeelen en voorschryven wat er mag en moet geleerd worden in zake van religie. Verstaet gy nu hoe redelyk en hoe gegrond het verbod is door de Bisschoppen aen de onderwyzers gegeven van den catechismus te leeren Mannen die noch gebod noch religie kennen, en die zouden zich bemoeien met het gods dienstig onderwys? Mannen die zeggen dat eenige der geboden van God slecht zyn, en zy zouden die geboden laten of doen leeren Mannen die verre zyn van de geboden van God en van de II. Kerk te onderhouden en die (zeggen zy ten minsten) meenen wel te doen, en zy zouden die geboden laten onderwyzen Is dat niet strydig met het gezond oordeel en de rechte rede En indien morgen nog ergere mannen aen het hoofd komen (indien er nog ergere zyn, wel te verstaen) gelyk by voorbeeld de socialist Janson en consoorten wat zal alsdan het godsdienstig onderwys zyn? Indien over den anderen dag het bestuer verandert, over den anderen dag ook moet de leering der religie veranderen nu socialismus morgen nihilismus en overmorgen beeldstor- mery, enz., al het fynsle en het treffelyksie eerst. Vandaeg één gebod weg en in 14 dagen, dry weken de Tien Geboden van kant. Is het dan niet waeilyk eene beklagelyke spotterny van staende te houden dat de Staet voor het godsdienstig onderwys zou zorgen De 10G fr. of meer die het gouvernement belooft aen de onderwyzers die zouden oen- veerden van den catechismus te leeren, dient dan tot niets anders als om schismatieken te maken. verward gcraekien. Nog een klem eind gingen zy voorwaerls, in weer wil van den neergestorten muilezel, totdat het rytuig eindelyk dwars over den weg bleef staen. De officier wilde naer do yzeren leuning vallen, maer voelde deze niet meerhy sloeg zyne hand in hel ronde in de lucht, en een oogenblik later stortte hy, met het hoofd voorover naer beneden van zyne hooge zitplaets af, terzyde van deD weg. Curachoriep de koetsier, die zich reeds by het eerste schot van den hok had laten vallen, en op de voetbank was gaen zittenwant hy wist bv onder vinding, dat de roovers, zoo zy in bindorlaeg" liggen, altyd op de gewapende passagiers schieten, die zich boven op den wagen bevinden. Lage schurken bromde hy tegelyk by zich zelve, toen hy een blik wierp op den treurigen toe stand van zyn voertuig. Zoo gemeen hen ik nog van myn geheel leven nog niet behandeld. Gedeeltclyk had hy gelyk, want gewoonlyk spron gen do roovers, die eene diligentie aenhielden, een groot eind vooruit in den weg, en riepen den koet sier een hallo toe, waerna de koetsier gelegenheid had, zyne dieren lol staen te brengen en alles in orde le houden. Dat zy daerna de postkoets plunderden, kon de koetsier niet verhinderen, daermede had hy ook niets le maken, on doeraen leed hy ook geene schade, on als d11 alles was afgeloopen reed hy verder, en kwam hoogstens een nor lator op de plaets" zyner bestem ming. Thaus was het alsof de duivel in hen gevaren was, een zyner dieren hadden zy doodgeschoten, Onze Vrydenkers aen 't Werk. Sedert 14 dagen schryft men de kinders in, welke begeer en het onderwys te ontvangen in de schoone en ruime scholen welke in onze stad worden ingericht ter bestryding der hel- sche wet door de logiën uitgevonden om het Geloof by 't volk uittedooven. De inschryvingen zyn talryk en alles toont aen dat de officieele scholen byna totael zullen verlaten zyn. Zoo men er zich moest aen verwachten, zullen onze francmacons, vóór zy het stryu- perk verlaten, eene laetste poging wagen om den ondergang der Staetsscholen le beletten welke geroepen zyn om de kinderen des volks naer hun evenbeeld en gelykenis te vormen. Het middel dat zy zullen gebruiken, zal niet nieuw wezen. Gelyk altyd, zal hy hen door hunnen haet tegen de religie en hunne liefde voor de baet ingegeven worden, twee gevoe lens welke zy altyd trachten te doen samen- gaen. Elkeen weet dat handel en nyverheid, op 't oogenblik niet ai te wel gaen. Meer dan één fabrikant zou een zeker getal zyner gasten kun nen wegzenden, welke hy nu in 'l werk houdt, min uit belang dan om aen die brave lieden hunne broodwinning niet te ontnemen. Ehwelnaer liet schynt, zouden onze libe rale bazen beginnen te vinden dat deze opoffe ring te lastig is. Eu, de aengckleefdheid onzer werkende volksklas aen zyne godsdienstige overtuiging kennende, zeggen zy aen dezen hunner werklieden welke kinderen op schoei hebben u Uwe kinderen naer de geusche scholen zenden, of wel uw werk kwijt. Het middel is onfaelbaer de ongelukkige vader verkiest tc vertrekken en zietdaer onze francmacon die twee vliegen in eene lap slaethy doet zich by zyne logiebroers voor een moedig man doorgaen, waerdig van al de eer en voordeelen van 't goevernement, en ontlast lerzelfdertyd zyne geldkas van de opoffering die hem zoo lastig viel. 't Is aen ons, catholyken, ter hulp te komen aen die moedige werklieden welke zoo on- weerdiglyk behandeld worden, en te beletten dat die ware martelaers der vryheid van gewe ten en der vryheid van onderwys in armoede en ellende zouden vervallen. Dat elkeen dus zoeke om hen werk te ver schaffen, en, in afwachting dat wy er hen kun nen bezorgen, zullen wy zeggen gelyk het geusche blad L'Echo du Parlement deze week zegde, mits er één enkel woord aen te veranderen De Bureelen van Weldadigheid zouden aen hunne plicht te kort blyven, indien zy de wapens niet gebruikten waerover zy beschikken, om de armen te beschermen tegen de schandelyke drukking waervan de liberalen ze op't oogenblik hel slachtoffer maken. De stelligste verzekering is ons gegeven dat het Bureel van Weldadigheid onzer stad aen deze edele plicht niet zal te kort blyven en alle Aelstenaer, dien naem waerdig en die het hert op de ware plaets draegt, zal aen zyne beslissing toejuichen. Xs de school volgens de nieuwe wet nu waerlyk eene geuzenschool Zy is het werk der vrymetselaers om zielen te verleiden, Miuister Van Ilumbeeck noemt den catho lyken Godsdienst een dood lyk datin den graf- put moet. De Tien Geboden Gods, zegt hy, mogen in de school niet meer geleerd worden. De zedeleer mag in de scholen een tweede scheen verwond tc zyn,.en een derde was ecu der voorbeenen stuk geslagen en het ge- heelespan was zoo volkomen in de war geraekt, dat er geen redden aen was, tenzy hy de strengen aen stuk sneed en hoe kwam hy dan "te Cuernavaea en nog eenmacl Caracbo De bandieten sloegen echter geene aendacht op den koetsier, want dat zy van hem ovenmin als van zyn kameraed iets te vreezen hadden, wisten zy zeer goed. Deze personen mooslen den weg iedere week een paer raael passeeren, en zouden het dus niet wagen eene vyandelyke houding tegenover zulke schurken aen te nemen zy mochten heel tc vreden zyn als men hen nimmer eenig leed deed. Weldra bleek het dat de bende niet zoo sterk was, als men in het begin vermoeddo. Behalve do zes, die den weg versperden, waren er nog twee-die zich in het bosch hadden geplaetsl, en van daer hun doodelyk lood afvuerden. Deze traden thans stoutmoedig le voorschyn, en met aengelegde geweren, die misschien niet eens geladen waren, riepen zy de reizigers toe er uit te komen, en zich voor het rytuig te plaetsen, of zy zouden hun een paer ladingen schroot toezenden, die hen weldra op de beonon zouden brengen. Tromme, die eon kleinen revolver in den zak had, zag zyne reisgenooten aen, maer begreep spoedig dat alle tegenstand hier nutteloos was. Hy begreep niet waerom de Franscbe oflicieren, die zulk een groot woord hadden gehad, m het ge heel niets van lieten zien, doch by alleen kon mot zyn onbeduidend wapen het gcheelc rytuig niet ver niet catholyk zyn. Die geuzenwet is eene oorlogsverklaring, zegt Prins de Ligne, die het land in twee kampen verdeeld en het ware tegen de weer- digheid van den Priester van in die scholen te gaen. Ai de gemagtigde liberalen zyn er tegen De liberale associatie van Yper schreef dat die wet de ondergang en de val is der liberale party, 't Is ae ruïne der officieele scholen in Ylaenderen. De kinderen verlaten ze by honderd en duizenden en de beste onderwyzers gaen over naer de vrye school. 't Is eene wei van verdeeiing tusschen de kinderen zelve, in haet en afkeer zullen zy opgroeien. Zal het ook geene wet van verdee ling worden lusschen winkels en neering- doeners enz.? En waerom die wet kloeg er iemand van te voren alleman was tevreden. De geuze- school is dan 't werk der vrymetselaers om de kinders te vergeuzen. De Pauzen verklaren openlyk dat men naer zulke scholen zyne kinders niet mag zenden, als men christen wil blyven omdat zulke scholen tegen de Kerk zyn ingericht zei Pius IX omdat zy een aenslag zyn tegen geloof en godvruchtigheid zegt Paus Leo XIII. Zulke scholen zyn veroordeeld door de Bis schoppen van Holland, Engeland en Amerika, en nu ook, in de laetste mandemenlen onzer wettige Kerkvoogden. DUS Alwie christen mensch wil heeten mag daer geen schoolmeester in blyven. Die zyn Paeschen wil houden mag voor de geuzescholen niet medewerken noch ten haren voordeeie spreken, noch kinders aenwerven. Die met als geus en ketter wil leven en ster ven mag zyne zoontjes noch zyne dochters naer de geuzeschool niet zenden. Hoe menigmael hebben wy de liberale of geusche redënaers en nieuwsbladen niet hooren uitroepen en zien neêrschryven dat zy het Heilig Geloof onzer voorvaderen, 't is te zeg gen, 't R. C. Geloof, eerbiedigen, bewonderen, ja, zelfs eene onbeperkte genegenheid toe dragen. Indien wy den Catholyken Godsdienst bestryden, roepen zy uit, dan bestryden wy enkel de misbruiken die door de geestelykheid in sommige gevallen gepleegd worden. Indien die misbruiken wiet bestonden of uitgeroeid wierden, dan zouden wy, liberalen en geuzen, den stryd staken en vrede en rust zou over het land heerschen. Duizend mael hebben wy op eene ontegen- sprekelyke wyze bewezen dat deze woorden der liberalen of geuzen eenvoudig logens zyn om 't volk te verschalken, of liever, omtrent de liberale verzuchtingen te bedriegen doch de Flandre libérale, het orgaen van eenen gentschen woeslen godshater, komt ons dees mael ter hulp om andermael te bewyzen dat het liberalismus of geuzery geen ander doel heeft dan de R. C. Kerk te vernietigen en op hare puinen de heerschappy der mar.onnieke logiën te vestigen. Ziethier hoe de Flandre libérale ons ter hulp komt 4 Het is dus ditmael goed verstaen, zelfs voor deu Journal de Bruxellesdat het tegen den catholyken Godsdienst is dat wy het gemunt hebben, dat hel de Kerk, de catho- lyke apostolieke Kerk en Roomsche Kerk is 4 die wy bevechten, en dat wy geheel ons dedigen, en daer hy van allen liet minste had te ver liezen. zag hy ook niet in, waerom hy alleen zyn heldenmoed moest ten loon spreiden De Mexicanen waren reeds, gehoorzaem aen het bevel, uilgestogen en daerna de vrouwen hy volgde daerom ook, en weldra stonden zy tegenover de struikroovers, waervan de zes man, die den wagen hadden aengehouden, op hen toekwamen, en met het geweer in aenslag bleven staen, terwyl de twee eer3tgenoemden zoo weinig voor hunne* veiligheid bezorgd scheneu te zyn, dal zy zelfs het geweer aen een boom hingen. Deze twee waren lamelVk goed, en de een zelfs elegant, op Mexicaenscbe wyze gekleed Hy, die het woord deed, droog glacé handschoe- non en bewerkte laorzen, die ongelwyfeld uit een Fransch magazyn naer Mexico waien gekomep. Beiden hadden hun gelael met een masker bedekt, een bewys van voorzorg, om niet herkend te wor den, en behoorden waerschynlyk in de nabuerschap te huis. De anderen hadden hot voorkomen van schelmen van beroep, en waren misschien voor deze onder neming slechts geboerd. Zy speelden eene zeer ondergeschikte rol, en dienden, met hunne geweren in aenslag, alleen om den reizigers ontzag in ie boezemen, en allen tegen stand te verydcleii. Hunne kleedmg was tamelyk slordig en versleten, en zy behoorden ook niet lol het zuiver Indiaenscbe ras, maer schenen veeleer, boewei gemengd, toch van blanken oorsprong te zyn. Wordt voor tg tul.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1879 | | pagina 1