STAD AALST. Reparation Judiciaire. PLECHTIGE OPENING ei) WIJDING der Vrye Catholyke Scholen. OPENING DER SCHOLEN. dat die plichten gesteund zyn Mag ik dan weer van God spreken Zoo niet, gelief my te. zeggen, heer minister, waerop ik myn onder wys in de zedeleer moet steunen. 7° Als ik in de geschiedenis van België gekomen ben aen het tydstip der Kruisvaerten en dat er gesproken wordt van 't graf van den Zaligmaker, van den Calvarieberg enz. Mag ik dan een woordeken uitleg geven over het bit ter lyden van Christus. 8° En a propros van 't grat van den Zalig maker, als een leerling my dan vraegt wat het grat is van bet catholicismus, waer dat minis ter Van Humbeeck aen bezig is, mag ik daer eene klare en onbewimpelde uitlegging op geven 9° Als ikdeH. Geschiedenis onderwys, voor zooveel dit met uwe goedheid overeen komt zou het niet voorzichtig zyn nooit van Judas te spreken, uit vrees dat de een of ande re kwaedwillige leerling ray zou kunnen toe snauwen Gy zijl er zelf eenen Zie, mynheer, op deze vragen zou ik gaerne een antwoord hebben, om te weten naer wel ken minister ik my zal moeten schikken, naer den sprekenden of naer den schryvenden minister. En in de veronderstelling dat uw antwoord my doet besluiten om in het staetsonderwys te blyven, zoudt ge dan zoo goed willen zyn van aen den Bisschop de permissie te vragen, of ik in de school den catechismus mag aen- leeren Want, men heeft my gezegd, dat nie mand de Christelyke Leering mag onderwyzen zonder daertoe gemachtigd te zyn van de gees- telyke Overheid. Nog iets. Heer Minister, laet my toe u ten slotte te zeggen, dat gy u mogelyks be driegt met ie veronderstellen dat uwe wet op het staetsonderwys zoo gemakkelyk zal uitge voerd worden. Te Brussel kunt gy in die be goocheling zyn, maer wy, die ten platte lande leven, wy voorzien maer al te klaer dat in koi- ten tyd de scholen zonder God ledig zullen staen of misschien maer twee of dry leerlingen zullen tellen. Dit inziende, zult gy dan de goedheid hebben van te beletten dat men ach ter ons roept Opeters van 't goeverncmenl Vi Want waerlyk, voor een man die beseft welke zelfoppoffering hy zich oplegt, zou dit zeer on plezierig zyn. In afwachting van uw antwoord blyf ik, heer Minister, met allen eerbied, GE. onder danige dienaer, F. De Le tier. ter weerde van omtrent 2 milliards franken. Alle jaren worden vele heesten uitgevoerd naer de nyverheidsgestichten van Engeland. In 1876 beliep het getal uitgevoerde hoorn beesten 686,528de schapen 686,808 en de varkens 318,316, voor eene gezamentlyke weerde van 407,000,000 franken. Een aenzien- lyk getal peerden werden ook uitgevoerd. In zekere streken van Ierland, vooral in de provincie Munster, wordt eene groots hoe veelheid boter gefabrikeerd, die aen hoogen prys in Engeland wordt verkocht, waer vooral de'boter van Corck gezocht wordt. De opbrengst van tarwe in Ierland is ontoe reikend voor de behoeften van dit land. De vermindering der uitgestrektheid lands die met koorn bezaeid wordt is eene byzonderheid die verdient opgemerkt te worden. In 1837 beliep die uitgestrektheid 224,000 hectaren in 1876 was zy gedaeld op 48,000 hectaren. Gedurende hetzelfde tydpcrk is de uitgestrekt heid grond waer haver op geteeld wordt, ge vallen van 800,000 hectaren op 600,000 heet. Deze vermindering der koren- en haverteelt is het noodzakelyk gevolg van dc afschaffing der beschermenderechten, als ook van de ver meerdering der pryzen van het vee en van de gemakken die de landbouwers hebben door de uitbreiding dei' spoorwegen om hunne dieren naer de grootste markten van Engeland te zenden. De eenige ierlandsche fabriekeering die den naem van nationale uyverheid verdient, is die van het lynwaed zy heeft eene groote uitbrei ding genomen in het noorden van het eiland, vooral in de omstreken van Belfast. Het ier- landsch linnen wordt zeer gezocht. Deze nyverheid verschaft aen een 60,0G0tal personen in de fabrieken bezigheid, maer het is niet mogelyk het getal te berekenen van de lieden, die voordeel of winst trekken uit de teelt en de toebereiding van het vlas. Men heeft geschat dat de vlasoogst in 1876 eene weerde van 43,423,000 fr. bedroeg. De provincie Ul ster brengt het meeste vlas op. De fabriekeering der wollen stoffen schynt in Ierland, sedert eenige jaren, uitbreiding te nemen, maer heeft er nog geene belangrykheid die toelaet liaer een groot aendeel toe te schry- ven in de algemeene economische beweging. De gefabri keerde artikelen blyven meest in 't land wijzers, welke hij ten onrechte oplegt den Cathecisinus aan de kinderen te leeren, dur ven schaamteloos weg, in het openbaar, met de leering der Kerk, met de heilige Sacramen ten, door Christus onzen Zaligmaker ingesteld, den spot drijven. Hieruit moeten de ouiiers leeren en begrij pen wat voor een kristelijk onderwijs er voor taan in Van Humbeekens-scholen zal gegeven worden. Aanvaard Heer opsteller mijne oprechte groetenissen. X. Geloofd zij Jesus-Christus Idegem heeft zijne vrije katholieke school. De solemneele feest der zegening en opening der school,vastgesteld op 24 September, feest dag van O.-L.-V. ter vrijkooping der Slaven, is den 23 's avonds door het triumfgeluid der klok aangekondigd. Des morgens vroeg, wapperden op den foren der Kerk, op de buizen de pauselijke vaandels. Het was feest, kinders en parochia nen waren toegesneld om met den Eerwaarden Heer Pastor hunne gebeden te vereenigen tot het bekomen van den zegen des Hemels over schoollokaal en kinderen, tot het bekomen van den zegepraal der Kerke en verlossing van Z. II. Leo XIII, Paus-Koning. Verrukkende oogenblikDe wijding volgens Rituël Kruis aan het hoofd des sloets, ge volgd van de kinderen, de heeren leden des schoolkomiteits, -bedienden en zangers der kerke, trok de Heer Pastor met zijne paro chianen naar het schoollokaal, nauwelijks 20 meters van de kerk, hetwelk uitwendig en inwendig allerluisterlijkst versierd was. De ceremonie geëindigd, stoetsgewijs naar de kerk teruggekeerd, heeft den Heer Pastor het heilig SacriGcie der misse aan God opge dragen, den predikstoel beklommen, de kinde ren vermanende wel op te passen, de ouders zorg te dragen voor hunne kinders, kortom, alle zijne parochianen opwekkende om moedig te strijden, vuriglijk te bidden en mildadiglijk te geven. Vooruit.... God wilt het... Een ooggetuigen. KERKELYK NIEUWS. Kerk ran den II. Martinus te Aelst. Zondag 28 September 1879, onder de mis van 11 ure, zal een Liefdadigheidsser- moon, gepredikt worden door Mgr Cartuyvels, Onder-Rector der Catholyke Universiteit van Leuven, ten profyte der Catholyke vrye Scho len der Stad Aelst. De omhaling zal gedaen worden door de Geestelykheid dezer kerk. KONINKLYKE BESLUITEN. By koriinklyk besluit van 23 september wordt de beslissing verbroken van de besten dige Deputatie van Oost-Vlaenderen enwaerby de geineeule-kiezinjj: van Overboelare, van 21 januari 1879 vernietigd werd. M. De Neyer is dus gekozen als raedslid dier gemeente. Tribunal de Commerce d'Alost. En cause de M. Léon LEIRENS, industriel Alost, sous la lirme ELIAERT COOLS, représeolc par M* Emile Lmipons, avocal Most, contre M. Arthur ELIAERT, industrie!, domicilii Ninove, représenté par M* De Ryck, avocat k Alost Attendu que le «cmandeur conclut devanl le tribu nal 1° A ce que le défendeur soit condamne payers litre de doromages et intéréts la somme de vjngt mille francs 2° A ce que le jugement intervenir puisse être inséré en eniior ou par extraits, aux frais du défen deur, dans divers journaux en Bclgique, en Turquie, en liotlande, en Allemagne ei eu Italië, et ce jusqu'a concurrence d'une somme de quinze cents francs pour cltaque pays Attendu que faction est fondée sur co fait que le défendeur a vendu Conslantiuoplc cinq caisses con- tcnant des paquels de fits a coudre, lesquels paquels porlaient lous la marque conlrefaite du demandeur; Attendu que le demandeur soutienl que la conlre- fayon de ses marques et éliquettes avaient eu lieu antörieurement la présente action et dans d'autres pays que la Turquie AUendu que faction telle qu'elle est édiclée contre le défendeur constitue une aciion pour concurrence déloyale Attendu que la concurrence déloyale suppose né- cessairemeut la mauvaise foi de celui qui fexcerce et qu'elle ne peut étre opposée au défendeur que pour des fails qui lui sont personnels que dès lors il faut éliminer du débat les fails que le demandeur veut rattacher a la présente action, fails qui, s'ils sont réols, doiveni resier a charge de Ia maison J.-B. Eliaert, laquello formait alors une communauté com- merciaie Atlendu qu'ü la dale du quinze juin mil buit cent soptante-huit le défendeur a repris la maison J.-B. Eliaert Ninove, maison dont il a conservé la firme que e'est done de ceile dale seulemcnl jusqu'au seize décembre mil buit cent septanie-huit, date de l'inten- tement de faction, que Ie défendeur peut être soumis ii responsabilité pour des acies de concurrence dé loyale posés vis-ii-vis du demandeur Atteudu qu'il est de doctrine el de jurisprudence qu'on no peut revendiquer la piopriété d'une marque de fabrique que si celie ci a été soumise au double dépöt prescrit par la loi Attendu que faction en concurrence déloyale se fondc sur l'article treize cent qualre-vingt-deux du Code civil, mais qu'il faut de toutc nécessilé, pour que faction ail une base legale el juridique, que le demandeur prouve qu'il a un droit privatil la pro- priété de la marque de fabrique AUendu qu6 la loi a prescrit les mesures nécessai res pour acquérir le droit privalif une marque de fabrique, et que ces formalités consistent dans le double dépöt faire de la marque de fabrique augrelTe du tribunal de commerce et au grefTe du conseil des prud'bommcs AUendu que ce n'est que le six juillet mil huit cent sepionte-huil que le demandeur a fait le double de pót, prescrit par la loi, de la marque dont s'agit au procés Auondu que dans ces circocslances encore ce ne peut être que postérieureroent it cette dale que le dé fendeur peul être recherché, puisque antcrieurement la marque du demandeur n'avail pas rovêlu lo carac- lère de propriélé privative que le dépöt seul peut donner Attendu que le défendeur soutient qu'il a agi de bonne foi et qu'il a pu croire que la marque du de mandeur, connue depuis longtempsü Constantinople était lombée dans le domamc public Attendu que le défendeur soutient aussi quo le demandeur, la date du six juillet mil buil cent septante-huit ne pouvait plus elfecluer lo dépöt de la marque de fabrique puisque cello-ci était lombée dans le domaine public Atlendu que s'il est vrai qu'il faut le double dépöt au greffe du tribunal de commerce et du conseil des prud'hommes pour que findustriel ou le fabricant acquière la propnété de sa marque de fabrique, la loi n'a nulle part dit dans quel délai le dépöt devait se faire ni après quel laps de temps le propriélaire d'une marque serait forclos dans son droit de dépöt AUendu qu'il est évident qu'il ne peut étre permis au premier venu de s'ernparer d'une marquo non en core déposée, connue dans le public, pour 6n faire le dépól afin d'en acquérir la propriélé Atlendu que pour que le depót puisse produire ses diets légaux, il faut qu'il n'y ait pas de doule sur l'origine do la marque, sur celui qui fa créée et en a fait le premier usuge AUendu qu'au procés actuel il résultc de tous les documents produits que la marque, c'cst-ü-dire un timbre sec ovale dans lequel se trouve un lion de- bout avcc los inscriptions dans Je contour de l'ovalo Eliaeri-Cools, Prima a élé créée parlc deman deur, mise en «ruvro par lui et employée exclusive- ment par lui pendant un long laps de temps avant que la contrefayon s'en fél emparée AUendu que le demandeur se trouvail done dans les conditions voulues pour pouvoir encore, au mois de juillet mil huil cent septanie-huit, efTeclucr le de pót de sa marque et revendiquer la propriélé de celle- ci pour l'avenir AUendu que le fait de concurrence deloyale donl s'agit au procés dalo du onze décembre mil huit cent septante buit, qu'il est dene postérieur fépoque oü le. demandenr avail fait légalement constater son droit de propriélé li la marque de fabrique AUendu qu'il suflït d'un simple examen pour con stater quo la marebandise employée par le défendeur est la conlrefagon de la marquo du demandeur AUendu que des documents du procés il résulte que le défendeur n'ignorait pas que la marque con lrefaite était la propriélé du demandeur et qu'il ne peut invoquer sa bonne foi Attendu quo le fait de concurrence déloyale est élabli Quant au montanl de la demande AUendu que la concurrence déloyale sur laquelle Ie demandeur fondc son action se borne un seul fait, celui du onze décembre mil buit cent septante- huit Que même la marchandise placée sous le couvert de la marque contrefaite n'est pas parvenue 5 sa des tination, Constantinople, puisqu'elle a élé saisie h Auvers AUendu qu'ainsi le dommage éprouvé par le de mandeur est de miuime importance el que le tribunal, en tenant compte des fails et documents de la cause, peut le fixer e.i ccquo et bono AUendu néanmoins que les fails de concurrence dé loyale sont de nature porter préjudice a la réputa- lion commerciale d'une maison et qu'il est licite d'en empêchcr le relour par tous moyens légaux AUendu que la demande d'insertion dans les jour- naux du jugement b iulervenir se juslifie par fintérêl évident du demandeur faire counaltre les manoeu vres déloyales du défendeur AUendu pourlant que dans les circonstances du procés, Il y a lieu de tenir compte que le défendeur nc peut ötre rendu responsable jusqu'aujourd'hui que d'un seul fait cl dans un seul pays, el que la publi- cité dn jugement doit être reslreinte aux seuls en- droits oü les actes ont été consommés AUendu qu'ici encore le tribunal trouve dans les faits de la cause des cléments suffisants d'apprécia- tion Atlendu que la demande est admise qu'il n'échet done plus d'examiner la demande reconvontionnelle; Par ces motifs, le tribunal, statuant contradictoi- rement et en premier ressort Rejelte toutes fins, exceptions et conclusions con- tr«airos Rcjette comme non fondée la demande reconvenli- onnelle du défendeur Dit pour droit que le défendeur a contrefail la marque de fabrique du demandeur en apposant sur des paquets de fils dc lin en destination de Constan tinople le timbre sec représentant un lion Dit qu'ainsi le défendeur a posé des actes de con currence déloyale qui ont porté au demandeur un préjudice dont il est riü réparation Condamne le défendeur a payer au demandeur la somme de cinq cents francs «t litre de dommages et intéréts Dit que le présent jugement sera inséré avec les noms des parties, aux frais du défendeur, dans qua- tre journaux deux en Bclgique et deux Constan tinople, au choix du demandeur Dit quo ces frais, récupérables sur simples quit tances, ne pourront touiefois excéder la somme de deux cents francs Condamne le défendeur aux intéréts de laditc som me suivant la loi, et aux dépens taxés la somme de trenie-huit francs oinquante centimes, non compris le coüt ni la signification du présent jugement Ainsi jugé et prononcé en audience publique de ce tribunal, cn date du vingt-six mars mil huit cent sep- tante-neuf Présents MM. Charles Cumont-Faider, président Charles Schuermans, juge Louis Van Langenhove, juge 8uppléantHenri-Joseph Pappaert, greffier. Etail signé Cb. CUMONT, 1I.-J. PAPPAERT. PRIESTERLYKE BENOEMINGEN. De Eerw. Heer Claessens, onderpastoor van Zele, is pastoor van Grammene benoemd. De Eerw. Heer H. De Svvaef, professor in de Normaleschool van Sint Nicolaes, is directeur der scholen van Temsche benoemd. Stad Aelst. Catholyke School penning. De heeren Leden worden ver zocht de vergadering by te woonen, welke zal plaets hebben, op Maendag 29 September 1879, om 8 li ure, stipt, ter estaminet Het Brou wershuis by den heer Emiel Veruimmen, naby de St-Martinuskerk. Kaetspel op de Houtmerkt alhier. De eindehjke beslissing van den Pryskamp met den Kaetsbal op de hand,zal morgen. Zon dag 28 September, om 3 uren namiddag, plaets hebben tusschen de groote party van Schoon- aerde en de groote party van Aelst. Dynsdag 11., om 6 uren des morgens heeft men te Hofstade het lyk uit den Dender opgevischt van den genaemden De Smet. Men veronderstelt dat de ongelukkige by toeval in 't water is gevallen. Maendag, 's middags, is de hoeve van den landbouwer Daemerste Appelterre door een brand vernield een peerd, twee koeien en twee varkens zyn de prooi der vlammen geworden. De oorzaek der ramp is niet gekend. De schade beloopt tot 5700 fr., verzekerd voor 3500 fr. De Moniteur van donderdag bevat een koninklyk besluit van 24 september, waerby het kieskollegievan het arrondissement Brugge wordt opgeroepen tegen dynsdag 14 october, ten 9 ure 's morgends, ten einde over te gaen tot de verkiezing van een Senateur, in vervan ging van M. Boyaval, overleden. In geval van balloteering zal de herstemming plaets hebben op dynsdag 21 october daerna. De Septemberleesten zyn stil en onge stoord voorby gegaen, zonder eenigen geest drift op te wekken. Woensdag ten 10 ure had de feestelyke optocht plaets der verschillende maetschappyen van volksspelen de stoet was zeer schoon en heeft eene menigte volk uit gelokt. De plechtige uitdeeling der pryzen voor daden van moed en zelfopoffering had ten 11 ure plaets in het Paleis der Akademies, onder voorzitterschap van den minister van binnen- landsche zaken. De groote regatten op de vaert van Willebroeck (Alleé-Verte) werden door een uitmuntend weer begunstigd en opgeluis terd door de tegenwoordigheid der koninklyke familie. Er waren woensdag zeer veel vreem delingen in de stad en de museums werden druk bezocht, vooral het Museum van schilde ryen, dat thans met 0e triptiek van Quinlen- Metzys verrykt is. Den 20 dezer is de molen van mejuffer De Balster, rentenierster te Brussel, en in huer by M. Van der Veeken, molenaer te Ni nove, afgebrand. Alles is de prooi der vlam men geworden, ter uitzondering van eenige zakken meel. De verliezen worden geschat op 25,000 fr., en zyn verzekerd voor 54,000 fr. De oorzaek van den brand is niet gekend. De genaemde John Retsin was voor dief stal veroordeeld tot dry raaenden gevangenis hier, tot zes maenden gevangenis te Brussel. In plaets van zich aen die straf te onderwer pen, verliet Retsin heimelyk onze stad en is dus voortvluchtig. Welnu, men bericht ons op dezen oogen blik, dat John Retsin, niettegenstaende zyne vlucht, gegracieerd is geworden. Het nieuws komt in Antwerpen zóó vreemd voor, dat men het niet kan gelooven. Doch waerom zou men het niet gelooven Is Br.-. Fontainas niet losgelaten na eenige dagen zittens Wandelt Br.-. Fortamps niet vrank en vry rond Ja, zal men antwoorden, maer die hebben zich ten minste in de gevangenis begeven, en ze kregen afslag maer John Retsin is \oort- vluchtig en lachte vierkant, van genen kant der grenzen, de belgische justicie uit. In alle geval moet John Retsin wel machtige voorsprekers hebben in het ministerie van jnsticie... We hebben maer eene vrees, die namelyk dat men ten slotte de magistraten en de getui gen nog vervolgen zal, die John Retsin hebben aengeklaegd. Wie weet Men verwacht eenen grooten sterrenre gen, ter gelegenheid van de feesten van sep tember. Een groot getal verdienstelyke mannen der liberale party, doen reeds den paraplue toe en het knopsgat open, en zien verlangend naer den ministerieelen hemel... Dynsdag namiddag is een ongeluk nevens de fabriek van M. Pernot te Gent voorgevallen. Eenige kinderen vermaekten zich op het veld met vuer te ontsteken, waerin zy aerdappelen te braden legden. Een hunner was te dicht by 't vuer genaderd en zyne kleederen zyn in brand geraekt. Zonder de spoedige hulp van voorbygangers, die toesnelden en zyne klee deren afrukten, ware hel kind tot asch ver brand. Het heeft erge wonden aen 't aengezicht bekomen, doch welke gelukkig niet gevaerlyk zyn. Het gemeentebestuer van St-Amands- berg, by Gent, heeft aen zyne medeburgers eenen omzendbrief gestuerd om een even dwaes als lasterend gerucht te logenstraffen, door de geuzen dier gemeente verspreid. Men wil namelyk aen de burgers van St-Amands- berg doen gelooven dat de verhooging der be lastingen, door de geuzenmeerderheid in de Kamers gestemd, het werk is van den catho- lyken gemeenteraed. Men ziet dat de geuzery voor geen grove leugen achteruit gaet, om de calholyken by het volk hatelyk te maken; doch ditmael zullen zy zonder den weerd gerekend hebben. Diefstal van Diamanten. Dynsdag is er te Antwerpen een buitengewoon stoutmoedige diefstal gepleegd. Rond kwart na 9 uren 's morgends kwam er ten huize van M. Nys, juwelier, Schoenmaerkt, alhier, een persoon, die goed gekleed was en zeer gemakkelyk franscli sprak, op allerbe leefdste wyze vragen om mynheer te spreken. Daer M. Nys in gezelschap zyner dochter uit de stad waren, kon madame Nys aen het ver zoek niet voldoen, en op hare vraeg, of zy zelve of haer zoon zich met de boodschap niet konden belasten, vroeg de onbekende of de jonge heer Nys een jongeling van 17 of 18 jaer oud met hem niet eens tot aen de sta tie zou willen gaen, om er juweelen te zien en hunne weerde te schatten. Madame Nys, die geen kwaed vermoedde, stemde toe en de vreemde heer begaf zich met den jongeling op weg. In plaets echter van den rechtsten weg van de Schoenmarkt naer de statie te nemen, sloeg de onbekende verscheidene zystraten in en raaekte omwegen, tot de jonge heer Nys, daer- over opmerkingen maekte en de vreemde hem antwoordde Ik ken de stad niet goed ga maer vooruit en neem den koristen weg. Zoo kwam men aen de statie. Daer gekomen leidde de vreemde den jonge ling in de Pelikaenstraet, alwaer hy voor een venster staen bleef, naer binnen zag en met de hand gebaren maekte afsof hy tot iemand teekens deed dan keerde hy zich om tot M. Nys en zegde De vrouw is uitgegaen wy kunnen dus de juweelen niet zien, maer ik zal juist ten 11 uren by u komen. Terwyl de jonge heer Nys den onbekende naer de statie had vergezeld, was een oud heer, die met een engelschen tongval fransch sprak, in den winkel van M. Nys gekomen, en had gevraegd eene gouden speld te koopen. Madame Nys, die alleen te huis was, had hem verscheidene spelden getoond, waervan hy er, na lang kiezen en aerzelen eene kocht van 20 fr. en heenging. Wanneer men het huis van M. Nys binnen komt, heeft men eerst een gangrechts in dien gang is de deur van den winkel en in bet diep van den gang is een andere deur, die toe gang geeft tot een kabinet, achter den winkel. Toen Madame Nys uit den winkel in dat kabi net terugkeerde, bemerkte zy weldra dat eeue blikken doos, die aldaer eenige oogenblikken te voren op eene tafel stond en voor 20,000 fr. diamanten bevatte, verdwenen was. Op de tafel stond ook een zilveren koffiservies, doch daeraen ontbrak niets. Nogthans had zy niemand gezien dan den ouden Engelschman, en deze had den winkel niet verlaten dan om terug de straet op te gaen. In bare verslagenheid deelde zy het gebeur de onmiddellyk meé aen een schilder, die in den gang werkte die man gaf aenstonds het raedselwoord van hetgeen er gebeurd was. Terwyl de Engelschman by Madame Nys eene spéld kocht, was een ander heer met een overjas op den arm, vrypostig den gang door- gegaen in de achterkamer, waeruit hy onmid dellyk was teruggekeerd. De werkman, die dacht dat die heer een bekende van het buis was, aengezien zyne vrymoedige handelwyze, had op dien persoon zeer weinig acht gegeven. Onze liberalen hebben België in het buiten land eene scboone reputatie gemaekt. Toen de ouderdomsdeken van de Tweede Kamer der Staten-Generael van Nederland, M. von Bieberstein, dezer dagen het voorzit terschap dier vergadering overliet aen II. Dullert, wensehte hy zich geluk over de wel levendheid die by onze noorderburen in hun Parlement wordt in acht genomen. Het is zelden, voegde M. von Bieberstein a erby, dat de voorzitter, ten einde stilte le bekomen zyn toevlucht moet nemen tot de bel, en nog nooit is het gebeurd, dat een der voorzitters zyne plaets heeft moeten 8 verlaten en zynen hoed of dien van een der a sekretarissen heeft moeten opzetten, om de i zitting op te schorsen en de te zeer opge wonden Afgeveerdigden den tyd te geven, i tot bedaerdheid te komen. Wy hebben in hel. Nedcrlandsch. Parlement niet noodiy de zit- tingzael langs eene achterdeur te verlaten, om in de straet niet blootgesteld te zyn aen het gehuil van het volk. De walg.waermeé M.von Bieberstein spreekt over de parlementaire zeden van Frankryk en België, is, eilaes, al te zeer verdiend. De Bien public voegt by het bovenstaende nog eene opmerking, die niet ten vooróeele van België is Wanneer de iransche radikalen over gaen tot de beleediging, zegt het gentsch blad, hebben zy nog den moed, dit zeil te doen, in het byzyn hunner tegenstrevers; onze geuzen hebben dien moed niet. Zy beta len schoeliebenden om de achtbaerste per sonen te doen uitjouwen de naemlooze be- leediging past beter aen die edele harten. De geuzen van Bergen konnen toch zeker by de andere geuzen des lands niet gerekend worden die beweren dat er aen 't lager onderwys niets veranderd is. Te Bergen gelyk in al de groote steden, was het werk van den liberalen schoolpenning in gericht. De statuten van den bergenschen liberalen schoolpenning schryven voor dat het onderwys van alle hoegenaemde religie uit het programma der leergangen zal verwy- derd blyven. Eene meisjesschool is aldaer vol gens die statuten ingericht, 't is te zeggen, dat er in die meisjesschool noch van God, noch van zyn gebod mocht gesproken worden. Doch deze school kostte veel geld aen de bergensche geuzen, toujours pingres zegt de Chronique. Nu, by het invoege treden dei- ongelukswet, zegden zy by middel van hun or- gaen, de geusche Gazette de Mens tot el- kanderen Waerom zouden wy, Burgers, nog langer uitgaven doen om eene school te onder houden waer alle godsdienstleer uilverbannen is, als de Staet eene wet komt te doen slem- men waerdoor alle godsdienstleer uit al de offi- ciëele of staetsscholen verwyderd zal blyven.» Begrypt gy dat, geëerde lezers, en dan durfl men hypokrietelyk uitroepen Er is aen 't on derwys niets veranderd HANDEL EN NYVERHEID. Een berichtgever der JV. Gr. Courant te Oude Pekela, geeft, over slechte aerdappelen sprekende, het volgende middel aen de hand Om den smaek te verbeteren en de aerdappe len meer eelbaer te doen worden, heb ik al sedert eenigo jaren een eenvoudig en zeer goed middel aengewend. Wanneer ze namelyk goed aen den kook zyn, roert men door een ketel aerdappelen twee gewone eetlepels azyn, en laet ze daermeè zoolang koken tot ze gaer zyn. Wanneer de aerdappelen, als ze droog zyn, goed geschud worden, dit vooral niet te verge tendan heeft men een veel smakelyker en aengenaraor voedsel op tafel. Ieder huismoe der neme er eens eene proef van, en ik houd my overtuigd, dat zy er zich wel by zal bevin den. De Landbouw in Ierland. De veeteelt kan als het hoofdwerk van den landbouw in Ierland beschouwd worden. In 1876 beliep het getal hoornbeesten 4,113,696 het getal schapen 4,007,518bet getal var kens, 1,424,143, het getal peerden 526,160, Woensdag 1 October 1879, om 81/2 ure voormiddag, Maandag 6 October, om 10 ure voormiddag Solemneele Mis, ter eere van den H. Geest, waerin zullen tegenwoordig zyn, de kinderen van alle de Catholyke Vrye Scholen der Stad, vergezeld door hunne Heeren Onderwyzers en Jofvrouwen Onderwyzeressen. Onder de Mis, zal er eene aenspraek gedaen worden, door den Zeer Eerw. Heer Collin. Eene byzondere plaets zal aen de Heeren Leden van den Schoolraed en Schoolpenning in den Koor voorbehouden zyn. Om 2 uren namiddag, plechtige wyding der volgende scholen i° Van den H. Jozef. (Vryheidstraet). 2° Van -het H. Hert. (Zoutstraatpoortj. 3° Van O. L. Vrouw ter Druiven. (Werf). De stoet zal zich vormen aen de Dckeny, om zich van daer tc begeven, met muziek aen het hoofd, naer de verschillige aengeduide schoollokalen. Zondag 12 October, om- 2 uren namiddag, wyding der scholen Van de HH. Dorothea en Vincentius, beide op de Moorselschebaen, en van de H. Gudula, op Papenrodedries. Men zal vergaderen aen de Dekeny, ten einde zich stoetswyzedoor het muziek voorafgegaen, naer Mylbeek, Moorselschebaen en Papenrodedries, te begeven. De heeren Leden van den Schoolraed en Schoolpenning, alsook alle catholyke vrien den, worden verzocht de bovengemelde plech tigheden met hunne tegenwoordigheid te ver eeren [Medegedeeld.) Aalst 25 September 1879. Heer Opsteller van den Denderbode, Niettegenstaande de leering der Kerk, ra kende't onderwijs,door onze HH.de Bisschop pen, bij hunnen omzendbrief van 12 juni lest, aan de geloovigen hunner bisdommen gericht, klaar en duidelijk uitgelegd is, zijn nog een zeker getal onderwijzers, de eene uit haat te gen die zelfde Kerk, anderen uit ijdel belang, ten dienste gebleven van Pietje Faro, Alias Van Humbeek. Nu, om uwe geëerde lezers een staaltje te geven van het geloof en de zedeleer waarmede die heeren in het algemeen bezield zyn wil ik hier laten volgen de antwoord, welke een hunner, officieel onderwyzer in eene gemeente door den Dender bespoeld en ten zuiden aan onze Stad palende, over eenige dagen gaf Men sprak aldaar over de hatelijke nieuwe schoolweteen boerken zegde met veel eenvoudigheid, dat,volgens de leering der Kerk, waaraan elke kristen zich moet onder werpen, alle vaders en moeders van familie in geweien verplicht zijn, hunne kinderen naar de vrije katholijke scholen te zenden en geen zins mogen toelaten dat ze geuzen scholen bij woonen, want bun geloof en zeden aldaar het grootste gevaar loopen, en niet een onder wijzer mag zich leenen tot de uitvoering van die schandige wet, indien hij te biechten gaande, de Absolutie ontvangen wil. Waarop de quidam schoolmeester, die van schrijnwer kers afstamt en ongetwijfeld zelve in vroegere jaren dit ambacht uitgeoefend beeft, spoedig antwoordde dat hij dikwijls, in oude biecht stoelen de Absolutie aan de planken had vin den hangen. Voorwaar zedelijke antwoord voor eenen schoolmeester Niets is veranderd, zegt de minister van openbaar onderwijs, en zijne officieel© onder-

De Denderbode | 1879 | | pagina 2