34sle Jaer, Zondag 14 December 1879. Rf° 17 53. g YZEREN WEG.- VERTREKUREN UIT AELST NA ER VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Aelst, (o.38 s Zaterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.50 7.15 8.50 10.55 2.05 3.50 7.15 U|T Gent naer Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 10.50 2.20 5.25 7.05 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48 BERICHT. VERKLARING Zyne Emiueolie Kardinael Decliamps. DE POSTWAGEN. Liberale Godshaet. Ev«S?Sfi: 63SK? ABONNE.MENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. De inschryving eindigt met 31 December. ANNONCENPRYS, per drukregelGewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d* bladz. 30 cent. Dendermondo. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 10 05 Lokoren. 4-53 6-40 8-42 12-24 3-06 6-40 Mechelen. 4-531 6-401 7-17d 8-12d Exp. le 2' 3® kl. ll-57d l-04d Exp. l* 2* 3* kl. 2-5ld 3-061 6 00d 6-40/ 10-06d Exp. 1® 4* 3* kl. Aulw. 4-531 6-40/ 7-17d 8-l2d Exp. 2® 3* kl. l-04dExp 1* 2' 3* kl. 2-51d 3-06/ 6-00d 6-401 10-06d Exp 1' 2* 3* kl. y Brussel, langs Denderleeuw. 4 40 0-00 7-17 7-50 8-12E 9-08 11-57 1-04 E. 2* 3* kl.2-51 0-00Exp. 1* 2® 3® kl' 6-00 8-49 9-11 10-06 Exp. 1' J<3' kl. Des zondags 8,59 'savonds; Loudt stil in do (usschOpstatien. Leuveu, Thienen, Luik.Vcrviers 4-40d 4-53/ 6-40/ en 8-12d Exp. 1®2®3® kl. 7-50d 9-08d (ll-57d lot Leuven)l-04d Exp. 2* 3' kl. 2-51 d O-OOd Exp. 1® 2® 3» kl. 6-OOd 8-49u 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota. De lettor 1 beteekent langs Termonde en de I Gent, (5-00 's vrycl.) ü-00Et®2*3»k 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 0-00 E. 1®2® 3* kl. 6-12 6-40 8-54 Exp 1* 2' 3° kl. 9-36 Brugge, Oostende. 7-59 Exp.l®2®3® kl.ó-OO 9-45 12-22 12-40 3 41 en OOG E 1® 2® 3® kl. 6-40 Doornyk, Mouserou, Korlryk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Èxp. 6-12 6-40 D°orno Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Ath) 6-00 7-50 11-57 Ninove, Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6 00 9-11 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00 Enghien Braine, Manage,Charleroy, Namen langs Geeruerds- bergen 6 00 (-00 11-57 z-51 0-00 6-00 Sottegcm, langs Erpc-Meire. 6.05 (-725 's zat12.30 6.02 teller d langs Denderleeuw. C uiqne Suum. NAER AELST UIT Ath 6.49 10.30 1.17 4.09 7.58 9.05 Anlw. 5.25 6.50 9,15 9.50 10.50 E. 1*2» 3' kl. 12 15 3-15 E. 1°2°3« kl. 3-35 4 45 5.55 6.50 E. 1' 2" 3* kl. 9.1 0 Brussel 0.00 E.1*2' 3ekl. 7.25 9.0(111.06 11 53 i .55 3.02 Des zondags-3,20 namiddag houdt stil inde tusschenslatien. on O.'O E le2°3® kl. 5.01 5.55 7.05 8.15 E. 3 kl. 8.20 Dendermonde 7.13 9.40 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.00 4 50 8 33 0 41 Gent O.OOE 6 24 7.39 E I® 2«3«ki. 8.15 11.04 12.31 E I* 2° 3* kl. 1.55 tl-üü E 1.2.3. kl. 5.06 8.09 8.18 9.33 Exp. 1* 2° 3® kl. Lessen 7.09 10.50 1.37 4.29 8.18 9.25 Lokeren 6.35 9.01 10.54 1.49 4.53 7.50 Ninovc 7.55 11.36 2.28 5.18 9.01 10.09 Oostende O.OOE 6.04 6.20E. 1 2 3 kl. 9.00 11.55 0.00 0.00 El® 2® 3® kl. 6.04 0.00 Exp. uit Gent naer Moortzeele, Sotlegem, Geeraerdb., Enghien, Braino-k. Comte5.oB8.t-2E 8.58 tt.ts 2.20 5.4') B.59 UIT geeraerdsbergen naer Maria-Lierde.Sollegem, Moortzeele en Gent, 5.15 91 9 54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51 uit Denderleeuw naer llacltert. Burst, Herzele, Sotleg. Audenaerde, 'Ausegem korlryk, 6 17 o.OO 9.01 12.55 6.C9 7.20 WT SOTTBGEM '-ANGS DENDERLEEUW NAER AELST, 13 DECEMBER 1879. Te rekenen van heden zal de DENDERBODE, aen de persoonen welke een abonnement nemen voor 1880, GRATIS toegezonden worden. Wy errinneren onze geëerde geabonneerden dat de bekendmakingen, de vyf regels niet overtreffende, die zy ons zullen toesturen en slechts 3 malen moeten afgekondigd worden, ook GRATIS zullen gedaen worden. VAN Aertsbisschop van Mechelen. Wy ontvangen eene breedvoerige verklaring van Zyne Eminentie Kardinael Dechamps.Aerls- bisschop van Mechelen, over het zoogezegde verschil van gevoelen dat tusschen de belgi- sche Bisschoppen en den H. Stoel zou bestaen ten opzichte der wet l'an 1879 op het lager onderwys. De Kardinael-Aertsbisschop begint met te zeggen dat de belgische catholyken, by middel der edelmoedigste opofferingen catholyke scholen hebben geslicht in omtreni al de parochiën van het land. Dit grootsch bewys van geloof en vader landsliefde, dit schitterend gebruik van de vry- heid van onderwys, verbittert de uitvinders en de partygangers der nieuwe onderwyswet daerom stellen zy alle mogelyke middelen in 't werk om *t catholyk onderwys by de bevol - king in een vèrkéerd en slecht daglicht te stellen. De byzonderste middel dien zy daertoe ge bruiken, is de beWééfmg dat de Bisschoppen van Belgiën niet l'akkoord zyn met den II. Stoel over de kwestie dér lagere scholen door de wet van 1879 ingericht. Welnu, hel voorgewende verschil van ge voelen bestaet in geener wyze. De belgische bisschoppen hebben zich in hunne herderlyke brieven aen de geloovigen en in hunne onder richtingen aen de geestelykheid, altyd gedra gen volgens de leeringen van den H. Stoel, in zake van geloof, en volgens de regelen van toepassing welke van de Pauzen zyn uitgegaen. Om dit, zoo in zynen naem, als in dien van al de belgische Bisschoppen te bewyzen, niet aen de belgische catholyken, welke dit bewys niet noodig hebben, maer aen het klein getal onzer landgenooten welke niet alleen de leering der Bisschoppen, maer oók die van den H. Stoel zelve verwerpen, haelt de Kardinael- Aertsbisschop verscheidene ontegensprekelyke bewysvoeringen en stukken aen. Zyne Eminentie bewyst vooreerst, dat de kwestie der gemengde, onzydige en verwereld- lykte scholen in lerlanü, in Holland en in de Vereenigde-Siaten, vroeger als hier, door de Bisschoppen op dezelfde wyze is begrepen ge wéést gelyk zy nu door de Belgische Prelaten verstaen wordt. Dit blykt duidelyk uit de besluiten genomen door de Bisschoppen die te Maynoolh, in 1869 en te Dublyn in 1871 vergaderd zyn geweest. Deze besluiten worden door den Kardinael- Aertsbisschop in zyne verklaring aengehaeld. Tafereelen uit dt dagen, toen Maximiliaen keizer van Mexico was. 19d® vervolg. Hel was omtrent dry uren in den morgenslond, toen do patrouille langzaem door de straten der slad' reed. Zy badden nog lyd genoeg over en bel was beter hier langzaem te ryden, dan groolen spoed ie verraden, waardoor misschien de verdenking by sommige kwaedwilligen kon opgewekt worden. Builen dc stad brachten zy hunne peerden in straf fen draf, maer door de dorpen reden zy weder stap voets en lieten hun weder den vryen "teugel als zy de dorpon ver genoeg achter zich hadden. Zy ontmoeten nu en dan kleine troepen indianen die in den nacht marcheerden om vroeg in den mor gen in Mexico op de markt te kunnen zyn,'ook enkele troepen muildieren, dio van het Zuiden kwamen, doch achlerhaelde geone ruiters of voetgangers en stegen af toen de schemering aenhrak om hunne peerden by den teugel te voeren tegen de steilte van het gebergte en hen niet al te veel te vermoeien. Hel terrein was hier lamelyk open en vlak hier er daer had men enkele hoogten of engten die met kaklusplanten waren begroeid, zoodal hei zeer onge schikt was zich hier in hinderlueg te leggen, en i kapitein Orsmond, de aenvoerder, liet de patrouille stilhouden, toen zy niet ver meor van de guarda venVyderd waren. Ion einde te qverlegen wat men zoude doeti; oül de-diligence ongemerkt af te wach ten 8h voöllty tteiatdfi pèn. j Vervolgens om te doen zien dat die verkla ringen gelykvormig zyn aen de leering van den H. Stoel, baeltde Kardinael-Aertsbisschop den brief aen door Zyne Heiligheid Pius IX ge schreven aen den Aertsbisschop van Freiburg, in Zwitserland, alsook den algemeenen regel door denzelfden Paus voorgeschreven en lui dende als volgt In al de landen waer men dit verderlelyk inzicht zou uitvoeren, van de scholen aen het gezag der Kerk te onttrekken, en waer catholyke jeugd bygevolg zou blootgesteld zyn aen bet gevaer van T geloof te verliezen, zou het dus zeer zeker voor de Kerk eene strenge verplichting zyn niet alleen alle poogingen aen te wenden en alle middelen te gebruiken om aen die jeugd het christen onderwys en de cbristene opvoeding te ver- schaffen welke liaer noodzakelyk zyn, maer nog al de geloovigen te verwittigen, en hun te verklaren dal men zulke scholen, tegen de catholyke Kerk ingesteld, in geweten niet a mag bywoonen. Git dien algemeenen regel blykt duidelyk, dat de belgische Bisschoppen de kwestie van het onderwys hebben verstaen zoo als de II. Stoel die verslaet, en dat zy enkel de grond- stelsels hebben toegepast die door de Kerk zyn voorgehouden. In alles wat zy betreffende deze kwestie hebben geleerd en bevolen, hebben zy enkel de onderrichtingen gevolgd welke het H. Oflicie zelve, met de goedkeuring van den Paus, den 24 November 1873 aen de amerikaensche Bis schoppen heeft gezonden. Zy hebben dit met zooveel meer zorg gedaen, daer zy wisten dat zy zich zoodoende, gedropgen volgens de aen- bevelingen van Zyne Heiligheid Paus Leo XIII. Wat ik hier zeg, voegt de Kardinael erby, zeg ik met de vaste overtuiging dat ik er mede beantwoord aen de gevoelens van den H.Vader Want indien Zyne Heiligheid nooit heeft opge houden de Bisschoppen van ons land aen te manen om altyd getrouw te blwen aen de liefde en de gematigheid welke dè herders dei- zielen rïioeten geleiden, hebben de Bisschop pen, gehoorzamend aen de stem van den Stad houder van Jesus-Christus, altyd die gematig heid in acht genomen. D Zyne Eminentie haelt de besprokene onder richtingen tot de amerikaensche Bisschoppen aen, en doet ten slotte zien dat de Staet. indien hy wenzenlyk wilde onzydig zyn, zich zou moeten bepalen by het verleenen van bescher ming aen het onderwys van alle eerediensten, maer zelf geen onderwys zou mogen inrichten waerin, wat den Godsdienst betreft, eene eene leering van den Staet wordt aengenomen Het einde der verklaring van den Kardinael Aertsbisschop luidt als volgt De schoolkwestie is geene uilsluitelyke poiltieke kwestie zy is vooral en ontegen- sprekelyk eene doctrinale, godsdienstige, gees- telyke kwestie, eene zaek van geloof en van recht der gewetens. Hel is volkomen nutteloos deze kwestie door woorden te willen verkleinen, en te be- weeren dat eene catholyke kwestie, slechts eene klerikale ol bisschoppelyke kwestie is. Zeker, de Catholyke Kerk is niet alleen samengesteld uit geloovigen zy heeft hare herders en hare hoogere herders,'allen onder worpen aen den eenigen Opperherder, en de geloovigen zouden ophouden van geloovigen te zyn, indien zy, in geestelyke zaken, zich van hunne herders afscheidden. Maer de herders Van Leeuwen bracht in het midden dat het meer- maels was gebeurd, dat zich handlangers van de bende in de diligence bevonden, die plaets daerin hadden genomen, len einde op het beslissende oogenblik den reizigers een paer geladen revolvers voor te houden, om bun te verhinderen cenigen tegenstand te bieden. Het was niet wacrschynlyk, dat er thans een der- gelyk plan bestond, want in den brief kwam daer- onurent niets voor, doch het was echter raedzaem zulks niel builen rekening te slaen. Kort vóór de guarda liep de weg links om den heuvel heen, dien zy rechtsaf konden omgaen, om zich builen het gezicht te houden, terwyl men een man in het geboomte deed post vatten, om le kunnen waerschuvvcn, wanneer dc passagiers, nadat zy hnn middagmacl hadden genoten, weder gereed waren om hun plaets in de diligeuce le hern-men. Volgde men hel rytuig op een korten afstand, dan kon men de roovors, wanneer zy hun voornemen inderdaed ten uitvoer brachten, ook op de daed be trappen en zy konden hun niet ontgaen. In den voorslag nam Orsmond genoegen, en juist wilde hy bevel geven om weder op te stygen, toen achter hen by de kromming van den weg, een ruiter kwam aendraven, die, zoodra hy de militairen ge- waer werd, zyn peerd inhield, verrast en besluite loos scbccn le zyn, of hy zoude voorby ryden of Jerugkeeren maer niet lang draelde hy in zyn besluit, wanl onmiddelyk gafhy zyn peerd* weder de sporen, nam beleefd zyn hoed af, met een btienos dias cuballerus, toen hy in hun midden was, en wilde daerop doorryden. Daerin werd hy echter vorhmderd want twee der manschappen zalen reeds in den zadel en hem j zyn voor de geloovigen, en als het waer is (lat de sakramenten voor de menschen zyn, is het ook zoo met de bedienaers van het woord en van de sakramenten. Alzoo houden de Geeste lykheid en de Bisschoppen zich alleenlyk met zooveel iever met deze kwestie bezig, omdat zy de groote kwestie der zielen is. De belgische catholyken van hunnen kant, en onder hen hunne Vertegenwoordigers in de openbare Raden der natie, spreken zooals on langs op het kongres der duitsche catholyken, de doorluchtige leider van het centrum in het duitsche parlement sprak, toen hy zeide In geestelyke zaken, in zaken van geloof, zyn wy slechts écn met onze Bisschoppen, gelyk de Bisschoppen één zyn met den Paus. Deze catholyke eenheid verbittert de vyan- den der Kerk, en zy hopen die eenheid te ver breken, door de geloovigen van de geestelyk heid, de geestelykheid van de Bisschodpen, de Bisschoppen van den Paus te scheiden maer hunne hoop is vruchteloosnon proevalebunt adversus earn (hare vyanden zullen liaer niet overweldigen). Dit woord bewaerheid zich sinds twee duizend jaren, en dit zal zoo zyn lot het einde der geestelyke worstelingen van de strydende Kerk Iels wat zonncklaer bewyst dat het macon- niek liberalismus lieden byna uitsluilelyk* uil godshaters godverloochenaers, heiligschen ders en vrylevers is samengesteld, is de razende woede waermeè zy God, zyne H Moeder, de heilige zaken, de Bisschoppen, priesters en kloosterlingen, onophoudelyk in hunne drukpers en in hunne vergadering aen- randen, lasteren, beleedigen, hoonen, ver smaden en bespotten. Leest een libcrael dag- of weekblad, aen- boorl eene liberale redevoering en zegt ons of zv beide niet overloopen van godslasterin gen. van hoon en smaed tegen de H. Moeder Gods en tegen de Heiligen, van bespotting der heilige zaken, van lastering en beleediging legen de geestelykheid en de kloosterorden in 't algemeen Nooit, sedert 1830, is de razende woede der liberalen tegen al wat slechts van verre God, zyne Kerk, barer leering en Dienaren raekt zoo hevig geweest. De liberale scbryvelaers en redenaers wedyveren om de vuigste laste ringen, de snoodste beleedigingen, de bloe digste spotternyen uit te braken En men denke niet dat dit hier in Belgie alleen gebeurt. Neen, dit gebeurt heden in al d<- europesche landen. Doch in Belgie en in Frankryk vooral is de woedende godshaet ten toppe geslegen. Een correspondent uit Parys geeft ons een staeltje van de wraekroepende godslasteringen die in dit zoo beproefd land, door de radikalen of liberalen worden uitgebraekt, en die door onze belgische geuzen worden toegejuichd. Ziethier wat wy in bedoelde correspondentie lezen In een zyncr vertrouwelyke gesprekken met zyne boezemvrienden, zegde M. Gambetta, sprekende van de Kamer der Afgeveerdigden die hy de eer heeft voor te zitten 't is eene beestachtige en booze Kamer. Die woorden waren grof, voor een voorzitter, maer volko men waer. Nauwelyks was de zittyd geopend ol de Kamer bevestigde de woorden van haren Voorzitter met vooreerst de wet van 1814 op den weg versperrende, riepen zy hem een gebiedend hallo toe. Cnramba, senores, zeide de Mexicaen, een m3n uil de mindere klassen, doch zeer bescheiden is hel verboden dezen weg ie ryden Ik dacht dat liet den openbaren weg was naer Cuernavaca Dal is het ook zoo, zeide van Leeuwen, die vlug Spacnsch sprak, doch voor een korien lyd moet gy in ons gezelschap blyven, cn levens moeren wy u verzoeken met ons een weinig van don weg al'te gaen. Den weg af? zeide de Mexicaen met een ge dwongen lachje, bezyden den weg heb ik niets te doen. Ik moet zoo snel mogelyk terug naer Cuerna vaca en zou niet geerne een kwarlieruers verzuimen. Hebt gy ooit een Mexicaen gezien, die haest had, van Leeuwen vroeg Orsmond in hel Fransch daer is er een, en wel de eerste, dien ik ooit heb ontmoet, en dat alleen maekt hem reeds verdacht Dien knaep moeten wy niet uit hel oog verliezen ol onze tocht is vergeefsch Als het eens de knaep was, van wien in den brief gewag wordt gemaektik durl zyn naem niet noemen. Zeer ligt mogelyk, hoe is uw naem senor, als ik u vragen mag vioeg hy verder in zvn gebroken 5paensch. Que dice, senor Uw naem, hoe is uw- naem Artigcs. En de andere De man draelde een oogenblik niet het ant woord, wacrna hy zeide Felipe. Urn... Goed... zeg hem nu, van Leeuwen, dat wy hein overhoop zullen schieten, zoo hy hel wagen aurll ons le omvLichkin. Hy moet by ons blyven. de Zondagrust af te schaffen, wet, die reeds lang in de scheurmand is geworpen, en ten tweede, de voorstel van afschaffing der mili taire aelinoeseniers, welke reeds lang als alge- schalt mogen aenzicn worden, in aenmerking te nemen. De wanzinnige vyandschap tegen al wat van verre of van naby de religie raekt, die de republiek kenschets, is eene ware ra- zerny. Onder dit opzicht bestaet er wedyver tusschen de Kamer en den Municipalenraed van Parys. Dit begint eene ware duivelsche dolheid, zoo beestachtig als halelyk te wor den, die de radikalen van alle landen besmet. Deze dolheid wordt door eenige onzer com munards tot liet uiterste gedreven, en ten bewyzc, ziethier de authentieke woorden die zy aen een der roodste afgeveerdigden die de stad IS'anles naer de Kamer zendt, heeft inge blazen. Deze afgeveerdigde, ciioyen Laisant, oud-kapitein van liet Geniekorps, is een lange magere vent met langen baerd die zeer wel aen een gemeene Méphistoplielès gelykl. By een gesprek in de gangen der Kamer, riep hy, in tegenwoordigheid van verscheidene andere algevee.rdigden uitIndien ik eene ladder kon vinden die lang genoeg is om den Hemel te bereikenzou ik ze dadelyk beklimmen om God tot in zyn Para- dys te gaen beleedigen Dezedwaze en afgryslyke godslastering deedt onmiddelyk elkeen van hem wegvluchten. Zietdaer, geëerde lezers, welke wraekroe pende afschuwelyke godslasteringen de radi kalen durven uitbraken. VVare liet te verwon deren dat de straffende arm Gods op ons kwam nederdalen 7 Eu in tegenwoordigheid van zulke afdoende bewyzen, zyn de liberalen en hunne drukpers scliaemteloos genoeg om uit te roepen dat het liberalismus zicli zeiven zou dooden moest liet zich met den Godsdienst bekommeren. De haet tegen God en zyne Kerk is de eenige reden van bestaen van 't maconniek liberalismus. En inderdaed, men stelt de godsdienstige kwestiën aen kant en wat blyft er over Niets dan kwestiën van bestuerlyke politiek welke de eenen op deze wyze en de anderen op gene willen oplossen. Indien het maconniek liberalismus zynen oorlog tegen God en zyne Kerk moest staken, alle verdeeldheid zou, als by tooverslag, uit 't land vei'dwynen. Want men gaet in de grond der zaken en weldra zal men ondervinden dat de verdeeldheid die in ons land lieerscht haren oorsprong vindt in den oorlog dien 't maconniek liberalismus tegen God en zyne Kerk, uit overheerschingzucht, voert.... Duizende leiten zouden wy tot slaving kunnen aenhalen, welke onwederleglyk bewy zen dat den haet tegen God en zyne Kerk de eenige reden van bestaen is van 't maconniek liberalisnius Minister Rolin lasteraer. Minister ROLIN komt den volgenden brief te ontvangen, welken wy hier meèdeelen om aen 't publiek eens le laten oordeelen tot welke ellendige lasteringen hy zynen toevlucht moet nemen om zyne onrechtveerdige en partydige benoemingen van Burgemeesters en Schepenen te billyken. Ziethier dezen brie! Aen Mynheer Rolin Minister van 't inwendige. Mynheer de Minister, Om u over de verwytsels te rechtvaerdigen die onze achtbare Vertegenwoordiger M. Woeste, Van Leeuwen deelde hem dit mede, hetgeen hem echter niet extra scheen te bevallen. Hy wendde nogmaels voor groote haest le heb ben en dat hy een koop moest sluiten van een paer muilezels, doch toen hy zag, dat er niets aen le doen was, en de soldalen inderdaed eruslig meenden wat zy hadden gezegd, schikle hy zich dok in zyn on- vermydelyk lot, en bleef bedaerd by dc manschappen die een nader bevel stonden af te wachten. Ja, hy scheen zelfs nieuwsgierig te zyn, wal hun cigenllyk plan was, en sloeg zyn blik gedurig naer den straetweg, als of hy van de eene zvde iels of iemand verwachtte. De patrouille was inlussehen weèr te paerd ge stegen en van Leeuwen voorde haer acn, direct van den weg af, die verder op door ccno leem- bunk werd ingesloten, naer den anderen top van den heuvel. Dowyl daer echler geen begane weg was, scheen senor Artigcs ook geen begrip le kunnen maken van die beweging Vragen kon hy echler ook niets en daerom bleef hem niels anuers over, dan zwygend met de manschappen mede le gaen, van wie er twee hem tot byzondere bewaking waren gegeven, die hunne karabvnen geladen en voor zich op den zadel knop hadden gelegd Zoo bereikte de kavalkade de kromming van den bergrug, en daerdoor gedekt, hield zy omlrcnt een ucr rust, terwyl er een wachtpost uiigezet werd die den straetweg naer Mexico m hel oog hield lerwyl de manschappen aeDstalten maektcn hunne paerden eemg voedsel le laten zoeken. XXVIII. Eindelyk werd de nadering der diligencie gemeld Zy kwam in een tamelyk sterken draf aen want de u ten opzichte der benoeming van den Burge meester van Oultre heeft toegestuerd, hebt gv eene nota aen de Kamer voorgelegd, welke zoo gy zegt, in korte woorden de reden samen- Nat, om de welke gy dien keus hebt gedaen. Deze-nota behelst eene lasterende aenteiging ten mynen opzichte myne eer vereischt dat ik ze met ontegengesproken late. Ziehier den tekst, geiascht in de Kamerjaer- boeken van 5 December II., blad 119; De benoeming van M. Ceuterick als bur- gemeester voorstellende, heelt bet goever- nement niets anders gedaen.dat liet Collegie weder sajnenstellen zoo bel vóór 1872 be- stondt. lot het ambt van Burgemeester benoemd den 20 Maert 1867, kweet M. Ceu- terick zich van zyne zending met zelfsopof- lering, met verstand en met onpartydigheid. Hy werd in 1872 herkozen. Er bestondt geene reden om zyn mandaet niet te ver- nieuwen. Echler wierd hy afgesteld en ver- vangen door M. Van Sinay, een fanatieke ultramontaen, die de verdeeldheid zaeiile in eene gemeente die tot dan toe rustig bleef. De voorstel strekt om M. Ceuterick in de bedieningen van Burgemeester te herstellen. Lr bestaet daer niets in dat niet gelykvormig is aen de principen van een wys bestuer en aen de noodzakelykheid de uitvoering der wetten te verzekeren. Ik vergram my niet, M. de Minister, over uwe benaming van fanatieke ultramontaen. Deze woorden zyn zoo gemeen en zoo holklinkend dat men, zelfs op den buiten, verwonderd is ze onder eene officieele pen uit de Wetstraet te vinden. Maer ik protesteer met verontweer- d'gmg tegen uwe onbewysbare aenteiging dat M. tan Sinay de verdeeldheid zaeide in eene gemeente die lot dan toe rustig bleef, en ik zeg dal deze die u dit beeft ingeiluislerd, groote- yks de benamingen verdient die gy andere hebt toegeduvven 't is een leugenaer en een hy pok) iet. Tegenover deze lastering, stel ik eene be stuerlyke loopbaen van veertig jaren en de onafgebrokene getuigenis der kiezers van Oultre, wier vertrouwen my nooit heeft ont- broken. Ik ben burgemeester benoemd geweest in 1842, ik heb dit mandaet gedurende drv termynen van 6 jaren volbracht, en indien het. in LS-*8 en in 1866, niet werd vernieuwd, 't is dat ik, gelyk heden, geweigerd had, de libe rale politiek by te treden. M. Ceuterick die men, in 1866,in myne plaets verkoos, kwam, weinigen tyd na zyne aen- komst in onze gemeente, by list, in den gemeenteraed te treden. Was bet dan een akt van wys bestuer de bedieningen van burge meester aen dien nieuw gekomen toe te ver trouwen Zoo gy zegt, beeft hy, van 1866 tot 1872 zyne zending met zelfsopoffering, met versland en met onpartydigheid uitgeoeffend. Waerom er met bygevoegd met krachtdadigheid Dit zoudt gy ten minste beter konnen bewyzen dan al bet overige, want de rechtbank van - Audenaerde heelt hem een diploma van be- kwaemheid afgeleverd met hemto veroor- deeien om, op 21 September 1872, in een lierberggevecht den gemeente sekretaris met te veel krachtdadigheid bestormd le hebben. Wat er dan ook van zy, indien gy geloofd hebt M. Ceuterick wederom tot de bedieningen van Burgemeester te mogen roepen is dit geene reden om my in den geest myner mede burgers, openbaerlyk zoeken te benadeeligen. weg liep by de kromming een weinig naer beneden en de leizigers konden geen vermoeden hebben van de nabyheid der fransche eskorte. Omtrent tien minuten later reed zy ratelend door bet kleine gehucht,dat uil niet meer dan twaelf hullen bestond, en thans moest de wacht meer in den om trek geplaetst worden. Wie er echter nu den weg langs ging, konden zv ongemoeid zyn weg laten vervolgen, omdat de pa trouille toch voor niemand zichibaer was, cn dus niemand de bende kon waerschuwen voor het bedrei gende gevaer. De wachtpost die zich schuil hield, zag echter niemand dan kort achter de diligencie een paer Indiaensche jongens, die een iroep ezels voor zich uitdreven, bevryd vau hun last, dien zy waerschynlyk in Mexico Ier markt hadden gebracht, waervan zy nu naer hun stal, misschien in den omtrek vau Cuerna vaca, terugkeerden. Eindelyk keerde onverwacht dc uitgezonden wacht post. die zich zoo ver mogelyk vooruil had gewaegd terug, en meldde dal de muildieren reeds weder voor de diligencie werden gespannen en de passa giers op het punt stonden weder plaets le nemen. Hy had echter nieis bespeurd van een escorts maer wel onder de reizigers een Fransch officier gezien, die zeer opgewonden cn toornig scheen to zyn. Orsmond lachte dat was stellig Solfmto. De gevangene sambo hing met bange blikken aen de lippen der vreemden, want hy verslond niet, wat zy inei elkaoder spraken, en scheen loch veelmeer belang te stellen in de diligencie, dan hy had willen '«"gen. Wordl voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1879 | | pagina 1