5Sste Jaer.
Zondag, 16 Januari 1681.
FT 1792.
YZEHEX WEG.VERTREKUREX UIT A EES I WEU
VERTREKUREN UIT DE VOLG EX DE STATIEX
Aan onze geëerde
abonnenten.
Maconnieke excomunicatie.
Het Gooehelaerskind
Verbod van te bidden.
De Godsdienst ouder
stoffel ij lv opzieht.
Een portret.
DENDER-BODE.
ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. L>e inschryving eindigt met 31 December.
ANNONCKNPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklarnen fr. 1,00. Vonnissen op 3"1® bladz. 50 cent.
Dendormonde. 4-56 6-43 8-45 12-22 3-09 6-43 9.38
Lokeren. 4-56 6-43 8-45 12-22 3-09 6-43 9.38
Mechelen. 4-561 6-431 7-17d 8-12J Exp. 1®2®3®kl. ll-57d
1-04d Exp. 1* 2» 3' kl. 2-51d 3-091 6-0Od 6-431
10-06d Exp. 1* 2® 3* kl.
Aotw. 4-56t 6-431 7-17d 8-l2d Exp. 3 kl. l-04dExp.
1«2® 3* kl. 2-51d 3-091 6-00d 6-431 10-06d Exp.
1* 2* 3* kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 5 20 7-17 7-50 8-12
E 3 kl. 9-10 10-21 dir. 11-57 1-04 E9kl. 2-51 4-49 6-00
8-49 9-11 10-06 E 3 klas.
Des zondags morgens 8-02 E 3 kl.
Leuven, Tbienen, Luik, Verviers 4-40d 4-561 6-431
8-12d 3 klas. 7-50d 9-tud (ll-57d tol Leuven) l-04d
Exp. 1® 2® 3' kl. 2-51d 5-20d Exp. 1® 2® kl. 6-0Od 8-49d
10-06 Exp. 3 kl.
(1) Nota De letter 1 beteekeut langs Termonde en de
Gent, (5-00's vryd.) 7-02 dir. 7-56 E 3 kl. 8-41 9-45
12-22 12-40 3-09 3-41 en 5-34 E 3 kl. 6-12 6-40 8-54
Exp 3 kl. 9-36 12 16
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-45 12-22
12-40 3 41 en 5-34 E 1® 2* 3® kl. 6-40 8-54 E 3kl.
Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41
12-22 12-40 3-09 3-41 Exp. 6-12 6-40
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alh) 6-00 7-50 11-57
0-U0 6-00
Ninove, Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12
11-57 2-51 O-i'O 6 00 9-11
Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00
Engbien Branie, Manage, Charlerov, Namen langs Geeruerds-
bergen 6 00 -Ou 11-57 2-51 0-00 O-0U
Soltegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02
Moorsel,Opwyck,Mcchelen,Antwerpen 5,03 9,-23 3,13 6,12
letter d langs Denderleeuw.
Culqiie S
NAER AEI.ST UIT
Alh 6.49 10.30 1.30 4.09 7.58 9.05
Anlw. 5.25 6,50 9,15 9.50 10.50 E. 1®2® 3' kl. 12 15
3-15 E. 1®2®3® kl. 3-56 4 45 5.55 6.50 E. I® 2° 3® kl. 9.1 0
Brussel 6 20 direct 7.2ü E 3 kl. 7.25 9.00 11.06
11 53 1.55 3.02 5.01 5.50 7.05 8.15 E. 3 kl.
8.20 11-30.
Dendcrmonde 7.12 9.33 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47
Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.03 4.50 8.33 9.41
Gent 6 24 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43dir. 11.04 12.31 E3kl.
4.55 4-10 4-38 en 4-48 E 3 kl. 5.06 8.09 8.18
9.33 E 3kl.
Lessen 7.09 10.50 1.50 4.29 8.18 9.25
Lokeren 6.40 8.40 10.59 1.54 4.56 7.55
Nmove 7.55 11.36 2.34 5.18 9.01 10.09
Oostende 0.00E 6.04 6.20EH 2 3 kl. 9.00 0 00 0.00
11.12 E 3 kl. 11-55 0.00 E 3 kl. 6.04
uit Gent naer
Moorlzecle, Soltegem, Geeraerdb., Engbien, Rraine-le*
Comte 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59
uit geeraerdsbergen naer
Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24
9 54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51
uit Denderleeuw nabr
ilacltert. Burst, Herzele, Sottcg. Audenaerde, Aosegem
Kortryk, 6.17 0.00 9.01 t2.55 6.C9 7.20 direct.
uit Sottegem langs denderleeuw naer
Aelst, (5.38 's Zuterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48
uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokerbn en Gent
4.50 7.15 8.50 10 55 2.05 3.50 7.15
uit Gent naer Lokeren, St. Nikolabs en Antwerpen
4.30 7.05 9.25 l'LSO 2.20 5.25 7.05
Uit Soltegem langs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48
uit Mechelen naer Opvvyck, Moorsel en Aelst
0,30 tO,55 4,40 7,45
AELST, IS JANUAUI 1881.
By den drukker van ons blad, komt onlangs
een weekblad uitgegeven te worden, getiteld
De Aelstersche Pachter, verschy-
nende des Donderdags morgens. Bedoeld
weekblad is geslicht geworden, onder de
bescherming der Lanrtbouw-Maatscliappy De
Vereenigde Landbouwers van Aelst lot bevorde
ring en verdediging van landbouw en nijverheid.
Boven eenige opstellen over landbouw of
nyverheid, bevat de Pachter een zekpr deel
allerhande berichten en mededeelingen van
aerd om den lezer aen te belangen. Verder
zullen de markten van Dendcrmonde, Gee-
rardsbergen, Ninove, Soltegem, enz., worden
meegedeeld.
De abonnemenisprys van den Pachter is
fr. 2.SO 's jaars, franco l'liuis gebracht.
Voor de geëerde geabonneerden aen den
l/enderhode wordt eene vermindering loe-
gestaen.Dezen welkedeu Pachter begeeren te
ontvangen zullen slechts fr. 2.00 te betalen
hebben. Dus fr. 0.00 voor den Denderbode
en fr. 2 00 voor den Pachter te samen
fr. 8 00 's jaeis.
Deze vermindering wordt niet loegestaen
dan aen de geabonneerden welke ten bureele
betalen; dezen aen welke men eene kwittantie
met de post moet laten aenbiedeo, zullen de
onkosten betalen, 't is te zeggen, fr. 8.25.
Wy verzoeken dus onze geëerde geabon
neerden welke begeeren des Donderdags den
Pachter te ontvangen het ons te laten weten.
Men merke wel op dat de geëerde
geabonneerden van den «Denderbode»
niet verplicht zyn den Aelsterschen
Pachter te nemen, men blyft vry
het te doen of te laten.
Zekere kortzichtige lieden vinden in het
maconnismus of liberalismus geen het minste
kwaed tegen de R. C. Religie.
Bewyst men hen op de onlegensprekelykste
wyze dat zyne strevingen en zyn doel godde
loos zyn tot in den grond, daer gelooven zy
geen enkel woordje van....
Immers, men heelt hen wys gemaekt dal T
maconnismus eenvoudig een lieluadig genoot
schap is, 't welk zich alleenlyk onledig houdt
de hongerigen te spyzen, de naeklen ie klee-
den, de zieken by te staen en de ongelukkigen
te helpen, *t is gelyk welk gelool zy belyden.
En van dan af, denken die kortzichtige», is
T onbetwistbaer dot de logiebroers zich met
geene hoegenaemde godsdienstige kwestiën
bekommeren of bemoeien.
Nu, ten einde die kortzichtigen wat klaerder
te laten zien en hen te doen begrypen dat men
hen om den tuin leidt, zullen wy heden twee
stukken meêdeelen, die hen tot bril of ver
grootglas zullen kunnen dienen, opdat zy des
te beter de dwaling zouden begrypen, waerin
zy moedwilliglyk verkeeren.
Vooreerst dus, laten wy den authentieken
voorstel volgen, welke in een der laetste
vergaderingen van de logie Les Anus Phi-
lantrophes van Brussel, gedaen werd.
Voorstel.
Overwegende dat het algemeen bekend is,
dal hel maconnismus door de zoo gezegde ca
tliolieke, apostolieke cn romeinsche Kerk in
den ban is geslagen;
Overwegende dat, ten gevolge van deze
excomunicatie de leden der LovengezegdeKerk,
op 't verbod hen gedaen, moeten weigeren
eenen geexeomuniceerden logiebroer by te
staen, ten ware dat deze laetste de macon
nieke princiepen en leerstelsels zou afzweren
Overwegende dat van dan af, de logie
broer, welke Komt te sterven, voorzien van de
HU.Sacramenten,indien liet bewezen is dat hy,
wetens en willens, de hulp der romeinsche Kerk
ontving, door deze daed zelve de leerstelsels
afzweert die het maconnismus zich eene eer
achtte belyden; dal hy aldus zyne Broeders
verloochend en vryvvilliglyk al de banden ver
broken heelt, die hem aen 't maconnismus
hechtten.
De Vergadering besluit
1. Alle lid der logie Les Amis Philan-
tiopliesoverleden voorzien van deliulpmidde-
len der catliolieke, apostolieke en romeinsche
Religie, er. die overtuigd zal wezen, wetens en
willens, liet maconnismus en zyne leerstelsels
afgezworen te hebben, met den catliolieken
priester te roepen en vanhem de hulpmiddelen
der Kerk te onlvangen, zal als oningewyde
aenzien worde», en de leden zullen niet geroe
pen worden om zynebegraveuis by te woonen.
2. Het overlyden van dezen gewezen
broeder, welke-ook zyn rang, zyne bedieningen
en zyn titel in de logie mogen wezen, zal in
geene vergadering aengekondigd en de doffe
battery zal ter zyner nagedachtenis niet afge
schoten worden
3. Indien het volstrekt noodzakelyk is, het
overlyden van dezen gewezen broeder ter ken
nis der logiën of van de hooge maconnieke
korpsen van 't binnen-en T buitenland te bren
gen,zal de aenkoridigiugsbrief de volgende mel
ding behelzenDeze man,die eens onze broe
der was,alvorens te sterven,de maconiekeleer
stelsels en princiepen afgezworen hebbende
omde hulpmiddelen der catliolieke, apostolieke
en romeinsche Kerk te ontvangen, hebben de
Broeders der vergadering zyne begravenis niet
bygewoond.
Is hel klaer en duidelyk genoeg Zouden de
kortzichtigen, door dees vergrootglas nu nog,
niet klaer genoeg zien Immers de logie
broer welke zich op zyn sterfbed, met God en
de Kerk verzoent, zweert de maconnieke leer
stelsels en princiepen al.... Dus moeten de
tafereelen uit MARLITT's verhael.
Het Geheim der oude Jufvrouw.
(10® vervolg.)
Het strakke gezichtje ontspande zich weêr, toen
hel, cp hel half door de memelen verteerde deksel
gedrukt, met gesloten oogen, onbevvegelyk liggen
bleef.
Daer drong een zachte bloemengeur door hel vens
ter naer binnen hoe kon die zoo hoog in de lucht
komen
En wal waren dat voor tonen, die daer uit de verte
tot Felicitas doordrongen
Zy opende do oogen en ging luisterend zitten. Dal
kon het orgel uil de nabygelcgcn kerk niet zyn De
mis was lang uit.
Een geoefend oor zou ook by die harmonie niet
aen een kerkorgel hebben gedacht....'t was deourer-
lure van don Juan die door eene meesterhand op do
piano werd gespeeld.
Felicitas trok eene oude tafel voor het venster en
klom er op.
Niet3 was er te ontdekken van het ruime verge
zicht dat zy zich had voorgesteld hel was een vier
kant van daken, waervan de kant, dien zy tegenover
zich had, boven de andere driezyden uitstak, zoodal
zy er niet over heen kon zien.
Doch juist.hel dak tegenover haer was voor hare
verbaesde kinderoogen een wonder, zooals geen
tooversprookje haer had kunnen vertellen
Daer waren geene pannen, zooals op de andere
daTich, maer hel was geheel met bloemen bedekt
"met asters en dahlias's die hare kruinen met dezelfdo
'gerustheid lieten wiegelen als beneden dicht by den
vasten gronde
Zoo ver een mcnschenarm van het balkon kon
reiken, dal onder het dak uitstak, pronkten bloemen
legen den muerdan loste zich die rykdom van
bloemen op in een weefsel van blaêren de wilde
wygaerdranken reikten tot boven toe en strekten zich
zelf lol twee andere daken uil cn kropen met hare
lichte blaêren en donkore druiven gedurig verder
vooruit.
Hel balkon was even lang als het dak zelf en hing
daer zoo luchtig en licht, alsof hel er heen was ge-
waeid, en toch droeg het grooie bakken vol aerde
waeruil de reseda te voorschyn kwam en honderden
maendrozen hare knopjes opstaken.
Een witte, hofstoel en een rond lafellje, vvaerop een
porceleincn kolïieservics stond, bewezen dat hier een
nienschelyk wezen woonde maer toch liet het kind
hare eerste gedachte met los, dat er in hel kleine
vooruitspringende gedeelte van het gebouw, dal door
eene glazendeur op hel balkon uitkwam, eene toover-
godin moest wonen.
Er was dak noch muer lo zien,alles was met klimop
begroeid. De glazendeur stond op een spleet, en van
daer drong de muziek tol het kina door, die haer naer
het venster had gelokt
Een blik naar beneden, op de plaets die tusschen
de vier achtergebouwen lag ingesloten, deed eens
klaps een vermoeden by Felicitas onlstaen Jdaer be
nedon was de hoenderhof en kraeide en kakelde het
pluimgedierte.
Felicitas had deze plaets nooit gezien, want uit
vrees dat een van het gevederd vee in huis zou ko
men, had Rika allyd den sleutel in den zak dikwyls
was zy echter met een nydig gezicht by Hendrik in
de keuken gekomen, en had geroepen
Daer begiet het oude menscli haer onnuttig
gew33 weêr, dat de goten er van overloopen.
Dat onnuttig gewas waren dus die duizende schoone
bloemen daerboven, en zy, die ze kweekte en ver
zorgde, was. de oude jufvrouw,die ook op 'toogen-
blik,volgens Je prolestantsche mevrouw, den zondag
weder ontheiligde door hare onheilige muziek.
Nauwelyks waren die gedachten in hel kinder
hoofdje opgekomen,of de vodjes stonden in de vons-
maconnieke of liberale princiepen vyandig aen
de R. C Kerk en goddeloos zyn,... moeten de
liberalen of moortelbroers de Kerk als eene
vyandin besiryden Want als bel muconnis-
mus met de R C. Religie niet in stryd is,en zelfs
zich met haer niet bekommert,xvaerom worden
dezen zyner aenhangers die zich met de Kerk
willende verzoenen, op hun sterfbed de HH.
Sacramenten ontvangen, dan als overloopers,
als maconnieke apostaten behandeld?
Wy zouden zulke vragen by honderden kun
nen steller., doch wy latende kortzichtigen de
zorg over deze enkele le beantwoorden
Ten tweede,spreken wy nu van 't ander ver
grootglas. bel zal niet min helpen om de kort
zichtigen doen klaer te zien.
Op verzoek van een liberalen luikervvael, M.
O. Leek, kondigt de vuile Chronique eene for-
muel van testament af die zy al de logiebroers
aenraedt, te maken.
Zielhier deze formuel
lk ondei geteekende (voornamen, familie-
naein, hedryt en wooning) wil zonder gods
dienstige plechtigheid begraven worden.
Myn lieliaem, in eene doodkist gelegd op
de welke geen godsdienstig leeken mag le vin
den zyn, zal van het sterfhuis naer 't gemeen-
te-Kerkhol gedragen worden.
De doodwagen zal van kruis beroofd zyn,
en voor'l geval men mvne plaets op het eeuwi
ge rustveld zou willen herkennen door eene
grafstede. zerk ol al ander voorwerp, zullen
deze voorwerpen evens als myne sterfkamer
cn de uitnoodigingsbrieven lot mytte begrave
nis, geen godsdienstig karakter moeten heb
ben.
lk aenzie eene jaergelyde als eene belee-
diging aen myne nagedachtenis, welke ik eisch
als deze te wezen van eenen onverzoenbaren
vyand van alle religiën en van alle. bare cere
moniën.
Wetende aen welke belegeringen de ster
vende vrydenkers dikwerf zyn blootgesteld,
wil ik dat myne bier vryelyke uitgedrukte wil
stiptelyk worde uitgevoerd, wanneer men
zelfs zou beweren dat ik hem, door woorden
en gebaren, zou geloochend hebben.
Ik stel hem onder de bescherming van 't
art. 1035 van 't burgerlyk wetboek en beveel
aen de loyauleit en oplettenheid mytier vrien
den (voornamen, lamilienamen, enz., als hoo-
ger,) welke ik, ten einde van dees myn tes
tament, te samen en alzonderlyk als myne
testamentuitvoerders benoem, en aen welke
ik, elk, een kopy van myn testament door my
geschreven eu onderteekend overhandig, hen
verder belastende bel des noods, door de
rechterlyke macht, te doen eerbiedigen.
(Datum).
Zullen de kortzichtigen, nu nog niet klaer
zien?... De logiebroers zouden de R. G. Religie
niet halen en bcstryden, maer waerom verfoeien
zy dan T H. Kruis lot na hunne dood? Waerom
verstooten zy dan bare hulpmiddelen, de HII.
Sakramenlen, en bespreken zy dat zy zonder
godsdienstige plechtigheid moeien begraven
worden?,... En dc maconnieke liberalen die
aldus handelen zouden de R. G. Religie niet i
vyandig zyn, zouden geene goddeloozen
wezen Men make dit de waelschc ganzen
wys!.... De Vlamingen zyn immers nogzoo dom
niet, dal men ben zulke logens kan wys
maken
IKfeS SI*—
By testament vermaekte zekere dame Van
A'oyen, eene som van 500 fr. aen 't Gasthuis
van Room, op voorwaerde dat, gedurende een
jaer, alle avonden, ter barer zielerust, den
Rozenkrans zou gebeden worden door de in
T geslicht verblyvende armen.
Een koninklyk besluit op voorstel van
heerke Bara gegeven, zegt dat die gift van
van 300 fr. niet mag aengenomen worden,om
rede onze grondwet zegt dat niemand kan of
mag gedwongen worden deel te nemen aen
eenige godsdienstige oefening ol' plechtigheid.
Die redenering van den minister van rr/jus-
ticie gael mank... En inderdaed, dame Van
IS'oyeu gaf baar geld niet op voorwaerde dat
men de armen zou dwingen den Rozenkrans
te bidden, want deze dame, welke eene goede
cliristene was, wist immers le goed dat bid
den eene daed is waerloe men niemand dwin
gen kan,
Van bet oogenblik dal men niemand dwingen
kan te bidden, vragen wy, hoe er dan inde
zaek eene tegen stryd igbeid aen de grondwet
te vinden is
Doch daer ligt de knoop niet.... Even als
alle slaven der logiën, die factoiyen der bel,
haet heerke Bara bet gebed Ily verstoot en
veracht het, en wil dus riiet dat anderen zou
den bidden voor dc goede zielen die ben helpen
en troosten.. Verbod dus van bidden
Hoe zou men den burger moeten bestempe
len die slechts zyn vaderland en zynen koning
zou zoeken te benadeeligen; die de baud aen
den vreemde zoude leenen om zyn land te
verwoesten; die van alle middelen zou gebruik
maken om alles rond zich bel onderste boven
le werpenïZulke burger zou versmaed eri mis
acht worden cn men zou niet uitstellen
hem te verbannen of gevangen te nemen. Wy
zouden zulke welverdiende straf toejuichen.
Doch, als wy rond ons been blikken, boe-
veel burgers, zelfs hoeveel overheden ontmoe
ten wy niet die bet land beroeren en naer
zynen ondergang slepen En men juicht deze
burgers, deze overlieden toe, men bewondert
en verdraegt ze. 't Is omdat deze ellendige»
besloten hebben bun doel te bereiken met den
godsdienst te vervolgen, en vervolgt men den
godsdienst dan vindt men altoos lieden, dwaes
genoeg om uil le roepen weg met het land,
weg met den geboortegrond, veeleer dan den
godsdienst le zien bloeien.
terbank.
Al de veerkracht eencr kinderziel, die alle verdriet
door iels nieuws in een oogenblik vergeten kan, deed
zich ook hier gelden,
Hel kind kon klauteren als een eekhoorn, en over
de daken le loopen was een kleinigheid, meende zy
de goien waren lang zoo gevaerlyk niet als de dunne
koorden, waerop Felicitas wel veel kleinere meisjes
had zien loopen.
Zy sloop het raem uit, cn na twee stappan op het
schumsche dak, stond zy in dc goot. Hel brak onder
bare voetjes; rechts had zy niet den geringsten steun,
links eene gapende diepte van vier verdiepingen. Als
moederoogen dat eens gezien hadden
Maer het ging goed. Nu nog hel hoogero dak op,
dan een sprong over de leuning van het balkon, cn
hel kind stond met gloeiende wangenen schitterende
oogen midden onder de bloemen en zag over de an
dere gebouwen heen, de wyde.. wyde wereld in,
die door de purperen avondzon beschenen werd.
En nu zag de kleine bedeesd door de glazen deur.
Groeide die klimop door het dak heen en slingerde
hy zich voort in die groote kamer
Van hel behangsel aen de muren kon Felicitas
niets zien alles was door takken en bladen bedekt
maer by kleine lusschenruimtcn kwamen er pelcr-
straels te voorschyn, waerop grooie witte borstbeel
den stonden, eene verzameling van ernstige onbe-
i wegelyke hoofden, als gcestverschyning tusschen
i het krachtige groen van den gebladcrden muer.
Onder het venster stond eene piano De oude juf-
vrouw, precies zoo gekleed als gisteren, zal er voor,
i en hare l'yne handen zweefden met kracht over de
toetsen, ilaer gelaet was ecnigzins veranderd zy
droeg nu een bril en hare gisteren zoo bleeke wan
gen waren gekleurd.
Felicitas was zacht binnen gelreden en stond in
een boog, die het voorste gedeelte van het gebouw
vormde.
Voelde de oude dame de nabvheid van een men-
schelyk wezen, of bad zy Redruisch gehoord? Zy
brak eensklaps af in eon ruischend akkoord en hare
En nogtans, wat wordt een land zonder
godsdienst wat wordt een man zonder gods
dienst?
Indien gy zooals men gemeenlyk zegt
noch aen God, noch aen duivel gelooll, wat
zal u dan op d'en weg uwer drillen, uwer mis
daden en uwer onrechiveerdigheden tegenhou
den VVyl cr buiten de wereld niets is, laet er
ons maer goed leven en met volle teugen aen
de sehael der wellusten drinken. Zieldaer de
tael der goddelooze logiek.
Zoo gy noch aen God, noch aen duivje! ge
looft, tracht alsdan uw ongeloof door den arme
en door den werkman le doen aennemen en
deze niet meer eene enkele schoone zyde aen
zyn bestacn vindende, zal uwe geldkassen,
uwe paleizen cn uwegenielingen zonder dralen
komen bestormen. Ja, hy die uit liet hart der
volkeren den godsdienst wil roeien is de
slechtste burger, dien men kan ontmoeten;
't is een vyand van zyn vaderland en als dus
danige moest men hem met walg en afkeer
verstooten.
De godsdienst doet meer dan de hairen-
mutsen en de gevangenissen; hy stelt zyne
wet en zvne overreding in de harten, by
vertroost liet ongeluk, hy schrylt de ryken
hunne plichten voor en de werklieden hunne
rechten; by toont het leven in gansch zyne
waerlieid en na de beproeving dezer wereld,
doet by naer den hemel blikken, waer zich de
eeuwige belooning bevindt.
Zietdaer bet eenige middel om de harten
gelukkig, de huisgezinnen gerust cn de volke
ren bloeiend te maken.
In den Katholieken Kring, aen de Groote
Merkt, hier ter stede, is tegenwoordig het
gesteendrukt portret ten toon gesteld van
eenen onzer grootste mannen, van Monseigneur
De Haerne. Huis-Prelaet van Z. H den Paus,
Lid van TNationael Congres in 't jaer'30, en
nu Lid van de Kamer der Volksvertegenwoor
digers.
Monseigneur De Haerne is een man van
Vlaenderen;' als priester en leeraer, wrocht by
te Gent, le Kortryk, te Moorslede, te Rousse-
laere en te Brugge. Na de omwenteling van
't jaer '3D. koos Rousselaere hem tot zynen
afgeveerdigde in 't Congres, en later koos
Kortryk hem tot zynen vertegenwoordiger in
de Kamer, waer hy tegenwoordig nog zetelt.
Hy is een moedige priester en een schrandere
staetsman, die nu al vyftig jaer lang, met
woord en pen, de vryheid van de Kerk en van
zyn vaderland verdedigt. In 1872, wierd de
geleerde geestelyke door Pius IX tot Kamer
heer verheven, en in 1879 schonk Leo XIII
hem den titel van Huis-Prelaet.
Het portret van Monseigneur De Haerne zal
hem rengeboden worden door zyne talryke
vrienden, ter gelegenheid v,in de vyfligste
verjaring zyner politieke loopbaen. Hunne
Hoogweerdigheden de Bisschoppen van België,
benevens alle voorname katholieken, hebben
grooie oogen vielen aensionds over den bril heen op
hel kind Iels als een clcklrickc schck liep de een
zame vrouw door de leden,een llainvc kreet ontsnapte
hare lippen; zy nam met bevende hand den bril af en
stond op, lerwyl zy zich aen het instrument vast
hield.
Hoe komt gy hier myn kind vroeg zy eindclyk
met onvaste slem, die echter, ondanks den schrik,
zacht en licfclyk bleef.
Over de daken, antwoordde hel angstig gewor
den meisje beschroomd, en .wees met haer handje
naer hel balkon.
Over do daken Dal is onmogclyk. Kom, wys
my hoe gy gekomen zyl.Zy vatte hel kind by de hand
en ging met haer naer hel balkon. Felicitas wees naer
hel dakvenster en naer de goten.
De oude dame sloeg ontzet de handen voor hel
gelaet.
Och, gy moet er niet van schrikken zegde
Felicitas, met hare lieve onschuldige stem. liet ging
wezcnlyk heel goed. Ik kan klimmen als een jongen
en doktor Böhm noemt my altyd een kwikstecrije,
dat over alles kan heen huppelen en vliegen.
Dc oude dame liet de handen weêr vallen en glim
lachte met ingenomenheid. Zy bracht hel kind naer
dc kamer terug en ging in haren armstoel zitten
Gy zyl de kleine Fee, niet waer zegde zy, ler
wyl zy het kind naer haren schoot trok 'k weel het,
o'schoon gy ook niet op rooskleurige gazenwolkjes
by my binnen zyl komen vliegen. Uw oude vriend
i Hendrik heeft my van middag va» u verteld.
By den naem van Hendrik kwam al de droefheid
weêr over hel kind terug liet bloed steeg haer naer
de wangen, en toorn en smart trokken weêr die
scherpe lynen om haer mcmoje, die het gelaet van
liet kind in éénen nacht veranderd hadden. Die plot
selinge omkeer ontging de oude dame nietzy nam
het gezichtje slrcelend tusschen hare handen en
zegde
Ziel ge, dochtersedert vele jaren komt Hen
drik alle zondagen by my boxen, om allerlei zaken
voor my le bezorgen. Ily weet, dat hy nooit spreken
mag over hetgeen er beneden gebeurt en tot hiertoe
heeft hy dit ook niei gedaen hy moet dus veel van
de kleine Fee houden om tegen myn streng verbod le
handelen.
De strakke oogen van hel kind smolten.
Ja, hy houdt veel van my anders niemand,
brak zo wccncnd uil.
Niemand herhaelde de oude dame, met erns
tig en liefderyk golact, weel ge dan niet, Jat er Een
is, die u allyd lief heeft, al hield ook geen mensch
van u De goede God....
0, die wil niets van my welen, omdat ik oen
kunslcnmakerskind ben viel Felicitas haer uriflig in
de rede. Mevrouw llclwig zegde dezen morgen dat
myn ziel in alle geval verloren gaet.cn allen beneden
zeggen ze,dal God myne arme mama verstooten heeft
en zy met by Hem is Nu heb ik Hem ook niet meer
lief, en ik wil niet naer Hem toe als ik sterf, als myne
mama loch mei by llera is
Rechlvoerdige God, wal hebben die onbarm-
hatligc menschel, met hun zoogenaemd geloof van u
gemaekt, arm kind
De oudo dame stond snel op on opende eene zy-
deur die op hare slaepkamer uitkwam. Op het tafeltje
neven hel ledikant lag een groolen bybel. De oude
dame sloeg hem met zekere hand open en las over
luid en diep aengedaen Al ware hel dat ik de talen
der menschen en der engelen sprak en de liefde niet
had, zoo ware ik een klinkend nietael ol luidende
schel geworden, lol aen hel vers De liefde ver-
gael nimmermeer maer hetzy profetiën, zy zullen
te niet gedaen worden, hetzy talen, zy zullen ophou
den, hetzy kennis, zy zal te niet gedaen worden.
En die liefde komt van Hem, ja. God is de liefdo
zelve, ging zy voort en sloeg haren arm om het kind.
Uwe mama is evén goed Zyn kind als wy allen, en zy
is lot Hem gegoen, want Zyne liofde vergaet nimmer
meer. Moge zy rusten daer boven
Hel kind antwoordde nietmaer sloeg driftig baro
armpjes om de lieve troosteres en de tranen ströóto-
den haer uil de oogen.
{Wordt vtorlgeut.)