5Sste Jaer. Zondag, 16 Januari 1681. FT 1792. YZEHEX WEG.VERTREKUREX UIT A EES I WEU VERTREKUREN UIT DE VOLG EX DE STATIEX Aan onze geëerde abonnenten. Maconnieke excomunicatie. Het Gooehelaerskind Verbod van te bidden. De Godsdienst ouder stoffel ij lv opzieht. Een portret. DENDER-BODE. ABONNEMENTPRYS6 FRANKS 'S JAERS. L>e inschryving eindigt met 31 December. ANNONCKNPRYS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklarnen fr. 1,00. Vonnissen op 3"1® bladz. 50 cent. Dendormonde. 4-56 6-43 8-45 12-22 3-09 6-43 9.38 Lokeren. 4-56 6-43 8-45 12-22 3-09 6-43 9.38 Mechelen. 4-561 6-431 7-17d 8-12J Exp. 1®2®3®kl. ll-57d 1-04d Exp. 1* 2» 3' kl. 2-51d 3-091 6-0Od 6-431 10-06d Exp. 1* 2® 3* kl. Aotw. 4-56t 6-431 7-17d 8-l2d Exp. 3 kl. l-04dExp. 1«2® 3* kl. 2-51d 3-091 6-00d 6-431 10-06d Exp. 1* 2* 3* kl. Brussel, langs Denderleeuw. 5 20 7-17 7-50 8-12 E 3 kl. 9-10 10-21 dir. 11-57 1-04 E9kl. 2-51 4-49 6-00 8-49 9-11 10-06 E 3 klas. Des zondags morgens 8-02 E 3 kl. Leuven, Tbienen, Luik, Verviers 4-40d 4-561 6-431 8-12d 3 klas. 7-50d 9-tud (ll-57d tol Leuven) l-04d Exp. 1® 2® 3' kl. 2-51d 5-20d Exp. 1® 2® kl. 6-0Od 8-49d 10-06 Exp. 3 kl. (1) Nota De letter 1 beteekeut langs Termonde en de Gent, (5-00's vryd.) 7-02 dir. 7-56 E 3 kl. 8-41 9-45 12-22 12-40 3-09 3-41 en 5-34 E 3 kl. 6-12 6-40 8-54 Exp 3 kl. 9-36 12 16 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-45 12-22 12-40 3 41 en 5-34 E 1® 2* 3® kl. 6-40 8-54 E 3kl. Doornyk, Mouscron, Kortrvk, Ryssel (langs Gend) 8-41 12-22 12-40 3-09 3-41 Exp. 6-12 6-40 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alh) 6-00 7-50 11-57 0-U0 6-00 Ninove, Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 O-i'O 6 00 9-11 Bergen, Quiévrain 6-00 7-50 8-12 11-57 2-51 0-00 6-00 Engbien Branie, Manage, Charlerov, Namen langs Geeruerds- bergen 6 00 -Ou 11-57 2-51 0-00 O-0U Soltegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opwyck,Mcchelen,Antwerpen 5,03 9,-23 3,13 6,12 letter d langs Denderleeuw. Culqiie S NAER AEI.ST UIT Alh 6.49 10.30 1.30 4.09 7.58 9.05 Anlw. 5.25 6,50 9,15 9.50 10.50 E. 1®2® 3' kl. 12 15 3-15 E. 1®2®3® kl. 3-56 4 45 5.55 6.50 E. I® 2° 3® kl. 9.1 0 Brussel 6 20 direct 7.2ü E 3 kl. 7.25 9.00 11.06 11 53 1.55 3.02 5.01 5.50 7.05 8.15 E. 3 kl. 8.20 11-30. Dendcrmonde 7.12 9.33 11.34 2.25 5.27 8.23 10.47 Geeraerdsbergen 7.27 11.08 2.03 4.50 8.33 9.41 Gent 6 24 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43dir. 11.04 12.31 E3kl. 4.55 4-10 4-38 en 4-48 E 3 kl. 5.06 8.09 8.18 9.33 E 3kl. Lessen 7.09 10.50 1.50 4.29 8.18 9.25 Lokeren 6.40 8.40 10.59 1.54 4.56 7.55 Nmove 7.55 11.36 2.34 5.18 9.01 10.09 Oostende 0.00E 6.04 6.20EH 2 3 kl. 9.00 0 00 0.00 11.12 E 3 kl. 11-55 0.00 E 3 kl. 6.04 uit Gent naer Moorlzecle, Soltegem, Geeraerdb., Engbien, Rraine-le* Comte 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.59 uit geeraerdsbergen naer Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 7.24 9 54 11.59 2.58 4.48 5.50E 8.51 uit Denderleeuw nabr ilacltert. Burst, Herzele, Sottcg. Audenaerde, Aosegem Kortryk, 6.17 0.00 9.01 t2.55 6.C9 7.20 direct. uit Sottegem langs denderleeuw naer Aelst, (5.38 's Zuterd.) 7.49 12.06 0.00 5.00 7.48 uit Antwerpen naer St. Nikolaes, Lokerbn en Gent 4.50 7.15 8.50 10 55 2.05 3.50 7.15 uit Gent naer Lokeren, St. Nikolabs en Antwerpen 4.30 7.05 9.25 l'LSO 2.20 5.25 7.05 Uit Soltegem langs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48 uit Mechelen naer Opvvyck, Moorsel en Aelst 0,30 tO,55 4,40 7,45 AELST, IS JANUAUI 1881. By den drukker van ons blad, komt onlangs een weekblad uitgegeven te worden, getiteld De Aelstersche Pachter, verschy- nende des Donderdags morgens. Bedoeld weekblad is geslicht geworden, onder de bescherming der Lanrtbouw-Maatscliappy De Vereenigde Landbouwers van Aelst lot bevorde ring en verdediging van landbouw en nijverheid. Boven eenige opstellen over landbouw of nyverheid, bevat de Pachter een zekpr deel allerhande berichten en mededeelingen van aerd om den lezer aen te belangen. Verder zullen de markten van Dendcrmonde, Gee- rardsbergen, Ninove, Soltegem, enz., worden meegedeeld. De abonnemenisprys van den Pachter is fr. 2.SO 's jaars, franco l'liuis gebracht. Voor de geëerde geabonneerden aen den l/enderhode wordt eene vermindering loe- gestaen.Dezen welkedeu Pachter begeeren te ontvangen zullen slechts fr. 2.00 te betalen hebben. Dus fr. 0.00 voor den Denderbode en fr. 2 00 voor den Pachter te samen fr. 8 00 's jaeis. Deze vermindering wordt niet loegestaen dan aen de geabonneerden welke ten bureele betalen; dezen aen welke men eene kwittantie met de post moet laten aenbiedeo, zullen de onkosten betalen, 't is te zeggen, fr. 8.25. Wy verzoeken dus onze geëerde geabon neerden welke begeeren des Donderdags den Pachter te ontvangen het ons te laten weten. Men merke wel op dat de geëerde geabonneerden van den «Denderbode» niet verplicht zyn den Aelsterschen Pachter te nemen, men blyft vry het te doen of te laten. Zekere kortzichtige lieden vinden in het maconnismus of liberalismus geen het minste kwaed tegen de R. C. Religie. Bewyst men hen op de onlegensprekelykste wyze dat zyne strevingen en zyn doel godde loos zyn tot in den grond, daer gelooven zy geen enkel woordje van.... Immers, men heelt hen wys gemaekt dal T maconnismus eenvoudig een lieluadig genoot schap is, 't welk zich alleenlyk onledig houdt de hongerigen te spyzen, de naeklen ie klee- den, de zieken by te staen en de ongelukkigen te helpen, *t is gelyk welk gelool zy belyden. En van dan af, denken die kortzichtige», is T onbetwistbaer dot de logiebroers zich met geene hoegenaemde godsdienstige kwestiën bekommeren of bemoeien. Nu, ten einde die kortzichtigen wat klaerder te laten zien en hen te doen begrypen dat men hen om den tuin leidt, zullen wy heden twee stukken meêdeelen, die hen tot bril of ver grootglas zullen kunnen dienen, opdat zy des te beter de dwaling zouden begrypen, waerin zy moedwilliglyk verkeeren. Vooreerst dus, laten wy den authentieken voorstel volgen, welke in een der laetste vergaderingen van de logie Les Anus Phi- lantrophes van Brussel, gedaen werd. Voorstel. Overwegende dat het algemeen bekend is, dal hel maconnismus door de zoo gezegde ca tliolieke, apostolieke cn romeinsche Kerk in den ban is geslagen; Overwegende dat, ten gevolge van deze excomunicatie de leden der LovengezegdeKerk, op 't verbod hen gedaen, moeten weigeren eenen geexeomuniceerden logiebroer by te staen, ten ware dat deze laetste de macon nieke princiepen en leerstelsels zou afzweren Overwegende dat van dan af, de logie broer, welke Komt te sterven, voorzien van de HU.Sacramenten,indien liet bewezen is dat hy, wetens en willens, de hulp der romeinsche Kerk ontving, door deze daed zelve de leerstelsels afzweert die het maconnismus zich eene eer achtte belyden; dal hy aldus zyne Broeders verloochend en vryvvilliglyk al de banden ver broken heelt, die hem aen 't maconnismus hechtten. De Vergadering besluit 1. Alle lid der logie Les Amis Philan- tiopliesoverleden voorzien van deliulpmidde- len der catliolieke, apostolieke en romeinsche Religie, er. die overtuigd zal wezen, wetens en willens, liet maconnismus en zyne leerstelsels afgezworen te hebben, met den catliolieken priester te roepen en vanhem de hulpmiddelen der Kerk te onlvangen, zal als oningewyde aenzien worde», en de leden zullen niet geroe pen worden om zynebegraveuis by te woonen. 2. Het overlyden van dezen gewezen broeder, welke-ook zyn rang, zyne bedieningen en zyn titel in de logie mogen wezen, zal in geene vergadering aengekondigd en de doffe battery zal ter zyner nagedachtenis niet afge schoten worden 3. Indien het volstrekt noodzakelyk is, het overlyden van dezen gewezen broeder ter ken nis der logiën of van de hooge maconnieke korpsen van 't binnen-en T buitenland te bren gen,zal de aenkoridigiugsbrief de volgende mel ding behelzenDeze man,die eens onze broe der was,alvorens te sterven,de maconiekeleer stelsels en princiepen afgezworen hebbende omde hulpmiddelen der catliolieke, apostolieke en romeinsche Kerk te ontvangen, hebben de Broeders der vergadering zyne begravenis niet bygewoond. Is hel klaer en duidelyk genoeg Zouden de kortzichtigen, door dees vergrootglas nu nog, niet klaer genoeg zien Immers de logie broer welke zich op zyn sterfbed, met God en de Kerk verzoent, zweert de maconnieke leer stelsels en princiepen al.... Dus moeten de tafereelen uit MARLITT's verhael. Het Geheim der oude Jufvrouw. (10® vervolg.) Het strakke gezichtje ontspande zich weêr, toen hel, cp hel half door de memelen verteerde deksel gedrukt, met gesloten oogen, onbevvegelyk liggen bleef. Daer drong een zachte bloemengeur door hel vens ter naer binnen hoe kon die zoo hoog in de lucht komen En wal waren dat voor tonen, die daer uit de verte tot Felicitas doordrongen Zy opende do oogen en ging luisterend zitten. Dal kon het orgel uil de nabygelcgcn kerk niet zyn De mis was lang uit. Een geoefend oor zou ook by die harmonie niet aen een kerkorgel hebben gedacht....'t was deourer- lure van don Juan die door eene meesterhand op do piano werd gespeeld. Felicitas trok eene oude tafel voor het venster en klom er op. Niet3 was er te ontdekken van het ruime verge zicht dat zy zich had voorgesteld hel was een vier kant van daken, waervan de kant, dien zy tegenover zich had, boven de andere driezyden uitstak, zoodal zy er niet over heen kon zien. Doch juist.hel dak tegenover haer was voor hare verbaesde kinderoogen een wonder, zooals geen tooversprookje haer had kunnen vertellen Daer waren geene pannen, zooals op de andere daTich, maer hel was geheel met bloemen bedekt "met asters en dahlias's die hare kruinen met dezelfdo 'gerustheid lieten wiegelen als beneden dicht by den vasten gronde Zoo ver een mcnschenarm van het balkon kon reiken, dal onder het dak uitstak, pronkten bloemen legen den muerdan loste zich die rykdom van bloemen op in een weefsel van blaêren de wilde wygaerdranken reikten tot boven toe en strekten zich zelf lol twee andere daken uil cn kropen met hare lichte blaêren en donkore druiven gedurig verder vooruit. Hel balkon was even lang als het dak zelf en hing daer zoo luchtig en licht, alsof hel er heen was ge- waeid, en toch droeg het grooie bakken vol aerde waeruil de reseda te voorschyn kwam en honderden maendrozen hare knopjes opstaken. Een witte, hofstoel en een rond lafellje, vvaerop een porceleincn kolïieservics stond, bewezen dat hier een nienschelyk wezen woonde maer toch liet het kind hare eerste gedachte met los, dat er in hel kleine vooruitspringende gedeelte van het gebouw, dal door eene glazendeur op hel balkon uitkwam, eene toover- godin moest wonen. Er was dak noch muer lo zien,alles was met klimop begroeid. De glazendeur stond op een spleet, en van daer drong de muziek tol het kina door, die haer naer het venster had gelokt Een blik naar beneden, op de plaets die tusschen de vier achtergebouwen lag ingesloten, deed eens klaps een vermoeden by Felicitas onlstaen Jdaer be nedon was de hoenderhof en kraeide en kakelde het pluimgedierte. Felicitas had deze plaets nooit gezien, want uit vrees dat een van het gevederd vee in huis zou ko men, had Rika allyd den sleutel in den zak dikwyls was zy echter met een nydig gezicht by Hendrik in de keuken gekomen, en had geroepen Daer begiet het oude menscli haer onnuttig gew33 weêr, dat de goten er van overloopen. Dat onnuttig gewas waren dus die duizende schoone bloemen daerboven, en zy, die ze kweekte en ver zorgde, was. de oude jufvrouw,die ook op 'toogen- blik,volgens Je prolestantsche mevrouw, den zondag weder ontheiligde door hare onheilige muziek. Nauwelyks waren die gedachten in hel kinder hoofdje opgekomen,of de vodjes stonden in de vons- maconnieke of liberale princiepen vyandig aen de R. C Kerk en goddeloos zyn,... moeten de liberalen of moortelbroers de Kerk als eene vyandin besiryden Want als bel muconnis- mus met de R C. Religie niet in stryd is,en zelfs zich met haer niet bekommert,xvaerom worden dezen zyner aenhangers die zich met de Kerk willende verzoenen, op hun sterfbed de HH. Sacramenten ontvangen, dan als overloopers, als maconnieke apostaten behandeld? Wy zouden zulke vragen by honderden kun nen steller., doch wy latende kortzichtigen de zorg over deze enkele le beantwoorden Ten tweede,spreken wy nu van 't ander ver grootglas. bel zal niet min helpen om de kort zichtigen doen klaer te zien. Op verzoek van een liberalen luikervvael, M. O. Leek, kondigt de vuile Chronique eene for- muel van testament af die zy al de logiebroers aenraedt, te maken. Zielhier deze formuel lk ondei geteekende (voornamen, familie- naein, hedryt en wooning) wil zonder gods dienstige plechtigheid begraven worden. Myn lieliaem, in eene doodkist gelegd op de welke geen godsdienstig leeken mag le vin den zyn, zal van het sterfhuis naer 't gemeen- te-Kerkhol gedragen worden. De doodwagen zal van kruis beroofd zyn, en voor'l geval men mvne plaets op het eeuwi ge rustveld zou willen herkennen door eene grafstede. zerk ol al ander voorwerp, zullen deze voorwerpen evens als myne sterfkamer cn de uitnoodigingsbrieven lot mytte begrave nis, geen godsdienstig karakter moeten heb ben. lk aenzie eene jaergelyde als eene belee- diging aen myne nagedachtenis, welke ik eisch als deze te wezen van eenen onverzoenbaren vyand van alle religiën en van alle. bare cere moniën. Wetende aen welke belegeringen de ster vende vrydenkers dikwerf zyn blootgesteld, wil ik dat myne bier vryelyke uitgedrukte wil stiptelyk worde uitgevoerd, wanneer men zelfs zou beweren dat ik hem, door woorden en gebaren, zou geloochend hebben. Ik stel hem onder de bescherming van 't art. 1035 van 't burgerlyk wetboek en beveel aen de loyauleit en oplettenheid mytier vrien den (voornamen, lamilienamen, enz., als hoo- ger,) welke ik, ten einde van dees myn tes tament, te samen en alzonderlyk als myne testamentuitvoerders benoem, en aen welke ik, elk, een kopy van myn testament door my geschreven eu onderteekend overhandig, hen verder belastende bel des noods, door de rechterlyke macht, te doen eerbiedigen. (Datum). Zullen de kortzichtigen, nu nog niet klaer zien?... De logiebroers zouden de R. G. Religie niet halen en bcstryden, maer waerom verfoeien zy dan T H. Kruis lot na hunne dood? Waerom verstooten zy dan bare hulpmiddelen, de HII. Sakramenlen, en bespreken zy dat zy zonder godsdienstige plechtigheid moeien begraven worden?,... En dc maconnieke liberalen die aldus handelen zouden de R. G. Religie niet i vyandig zyn, zouden geene goddeloozen wezen Men make dit de waelschc ganzen wys!.... De Vlamingen zyn immers nogzoo dom niet, dal men ben zulke logens kan wys maken IKfeS SI*— By testament vermaekte zekere dame Van A'oyen, eene som van 500 fr. aen 't Gasthuis van Room, op voorwaerde dat, gedurende een jaer, alle avonden, ter barer zielerust, den Rozenkrans zou gebeden worden door de in T geslicht verblyvende armen. Een koninklyk besluit op voorstel van heerke Bara gegeven, zegt dat die gift van van 300 fr. niet mag aengenomen worden,om rede onze grondwet zegt dat niemand kan of mag gedwongen worden deel te nemen aen eenige godsdienstige oefening ol' plechtigheid. Die redenering van den minister van rr/jus- ticie gael mank... En inderdaed, dame Van IS'oyeu gaf baar geld niet op voorwaerde dat men de armen zou dwingen den Rozenkrans te bidden, want deze dame, welke eene goede cliristene was, wist immers le goed dat bid den eene daed is waerloe men niemand dwin gen kan, Van bet oogenblik dal men niemand dwingen kan te bidden, vragen wy, hoe er dan inde zaek eene tegen stryd igbeid aen de grondwet te vinden is Doch daer ligt de knoop niet.... Even als alle slaven der logiën, die factoiyen der bel, haet heerke Bara bet gebed Ily verstoot en veracht het, en wil dus riiet dat anderen zou den bidden voor dc goede zielen die ben helpen en troosten.. Verbod dus van bidden Hoe zou men den burger moeten bestempe len die slechts zyn vaderland en zynen koning zou zoeken te benadeeligen; die de baud aen den vreemde zoude leenen om zyn land te verwoesten; die van alle middelen zou gebruik maken om alles rond zich bel onderste boven le werpenïZulke burger zou versmaed eri mis acht worden cn men zou niet uitstellen hem te verbannen of gevangen te nemen. Wy zouden zulke welverdiende straf toejuichen. Doch, als wy rond ons been blikken, boe- veel burgers, zelfs hoeveel overheden ontmoe ten wy niet die bet land beroeren en naer zynen ondergang slepen En men juicht deze burgers, deze overlieden toe, men bewondert en verdraegt ze. 't Is omdat deze ellendige» besloten hebben bun doel te bereiken met den godsdienst te vervolgen, en vervolgt men den godsdienst dan vindt men altoos lieden, dwaes genoeg om uil le roepen weg met het land, weg met den geboortegrond, veeleer dan den godsdienst le zien bloeien. terbank. Al de veerkracht eencr kinderziel, die alle verdriet door iels nieuws in een oogenblik vergeten kan, deed zich ook hier gelden, Hel kind kon klauteren als een eekhoorn, en over de daken le loopen was een kleinigheid, meende zy de goien waren lang zoo gevaerlyk niet als de dunne koorden, waerop Felicitas wel veel kleinere meisjes had zien loopen. Zy sloop het raem uit, cn na twee stappan op het schumsche dak, stond zy in dc goot. Hel brak onder bare voetjes; rechts had zy niet den geringsten steun, links eene gapende diepte van vier verdiepingen. Als moederoogen dat eens gezien hadden Maer het ging goed. Nu nog hel hoogero dak op, dan een sprong over de leuning van het balkon, cn hel kind stond met gloeiende wangenen schitterende oogen midden onder de bloemen en zag over de an dere gebouwen heen, de wyde.. wyde wereld in, die door de purperen avondzon beschenen werd. En nu zag de kleine bedeesd door de glazen deur. Groeide die klimop door het dak heen en slingerde hy zich voort in die groote kamer Van hel behangsel aen de muren kon Felicitas niets zien alles was door takken en bladen bedekt maer by kleine lusschenruimtcn kwamen er pelcr- straels te voorschyn, waerop grooie witte borstbeel den stonden, eene verzameling van ernstige onbe- i wegelyke hoofden, als gcestverschyning tusschen i het krachtige groen van den gebladcrden muer. Onder het venster stond eene piano De oude juf- vrouw, precies zoo gekleed als gisteren, zal er voor, i en hare l'yne handen zweefden met kracht over de toetsen, ilaer gelaet was ecnigzins veranderd zy droeg nu een bril en hare gisteren zoo bleeke wan gen waren gekleurd. Felicitas was zacht binnen gelreden en stond in een boog, die het voorste gedeelte van het gebouw vormde. Voelde de oude dame de nabvheid van een men- schelyk wezen, of bad zy Redruisch gehoord? Zy brak eensklaps af in eon ruischend akkoord en hare En nogtans, wat wordt een land zonder godsdienst wat wordt een man zonder gods dienst? Indien gy zooals men gemeenlyk zegt noch aen God, noch aen duivel gelooll, wat zal u dan op d'en weg uwer drillen, uwer mis daden en uwer onrechiveerdigheden tegenhou den VVyl cr buiten de wereld niets is, laet er ons maer goed leven en met volle teugen aen de sehael der wellusten drinken. Zieldaer de tael der goddelooze logiek. Zoo gy noch aen God, noch aen duivje! ge looft, tracht alsdan uw ongeloof door den arme en door den werkman le doen aennemen en deze niet meer eene enkele schoone zyde aen zyn bestacn vindende, zal uwe geldkassen, uwe paleizen cn uwegenielingen zonder dralen komen bestormen. Ja, hy die uit liet hart der volkeren den godsdienst wil roeien is de slechtste burger, dien men kan ontmoeten; 't is een vyand van zyn vaderland en als dus danige moest men hem met walg en afkeer verstooten. De godsdienst doet meer dan de hairen- mutsen en de gevangenissen; hy stelt zyne wet en zvne overreding in de harten, by vertroost liet ongeluk, hy schrylt de ryken hunne plichten voor en de werklieden hunne rechten; by toont het leven in gansch zyne waerlieid en na de beproeving dezer wereld, doet by naer den hemel blikken, waer zich de eeuwige belooning bevindt. Zietdaer bet eenige middel om de harten gelukkig, de huisgezinnen gerust cn de volke ren bloeiend te maken. In den Katholieken Kring, aen de Groote Merkt, hier ter stede, is tegenwoordig het gesteendrukt portret ten toon gesteld van eenen onzer grootste mannen, van Monseigneur De Haerne. Huis-Prelaet van Z. H den Paus, Lid van TNationael Congres in 't jaer'30, en nu Lid van de Kamer der Volksvertegenwoor digers. Monseigneur De Haerne is een man van Vlaenderen;' als priester en leeraer, wrocht by te Gent, le Kortryk, te Moorslede, te Rousse- laere en te Brugge. Na de omwenteling van 't jaer '3D. koos Rousselaere hem tot zynen afgeveerdigde in 't Congres, en later koos Kortryk hem tot zynen vertegenwoordiger in de Kamer, waer hy tegenwoordig nog zetelt. Hy is een moedige priester en een schrandere staetsman, die nu al vyftig jaer lang, met woord en pen, de vryheid van de Kerk en van zyn vaderland verdedigt. In 1872, wierd de geleerde geestelyke door Pius IX tot Kamer heer verheven, en in 1879 schonk Leo XIII hem den titel van Huis-Prelaet. Het portret van Monseigneur De Haerne zal hem rengeboden worden door zyne talryke vrienden, ter gelegenheid v,in de vyfligste verjaring zyner politieke loopbaen. Hunne Hoogweerdigheden de Bisschoppen van België, benevens alle voorname katholieken, hebben grooie oogen vielen aensionds over den bril heen op hel kind Iels als een clcklrickc schck liep de een zame vrouw door de leden,een llainvc kreet ontsnapte hare lippen; zy nam met bevende hand den bril af en stond op, lerwyl zy zich aen het instrument vast hield. Hoe komt gy hier myn kind vroeg zy eindclyk met onvaste slem, die echter, ondanks den schrik, zacht en licfclyk bleef. Over de daken, antwoordde hel angstig gewor den meisje beschroomd, en .wees met haer handje naer hel balkon. Over do daken Dal is onmogclyk. Kom, wys my hoe gy gekomen zyl.Zy vatte hel kind by de hand en ging met haer naer hel balkon. Felicitas wees naer hel dakvenster en naer de goten. De oude dame sloeg ontzet de handen voor hel gelaet. Och, gy moet er niet van schrikken zegde Felicitas, met hare lieve onschuldige stem. liet ging wezcnlyk heel goed. Ik kan klimmen als een jongen en doktor Böhm noemt my altyd een kwikstecrije, dat over alles kan heen huppelen en vliegen. Dc oude dame liet de handen weêr vallen en glim lachte met ingenomenheid. Zy bracht hel kind naer dc kamer terug en ging in haren armstoel zitten Gy zyl de kleine Fee, niet waer zegde zy, ler wyl zy het kind naer haren schoot trok 'k weel het, o'schoon gy ook niet op rooskleurige gazenwolkjes by my binnen zyl komen vliegen. Uw oude vriend i Hendrik heeft my van middag va» u verteld. By den naem van Hendrik kwam al de droefheid weêr over hel kind terug liet bloed steeg haer naer de wangen, en toorn en smart trokken weêr die scherpe lynen om haer mcmoje, die het gelaet van liet kind in éénen nacht veranderd hadden. Die plot selinge omkeer ontging de oude dame nietzy nam het gezichtje slrcelend tusschen hare handen en zegde Ziel ge, dochtersedert vele jaren komt Hen drik alle zondagen by my boxen, om allerlei zaken voor my le bezorgen. Ily weet, dat hy nooit spreken mag over hetgeen er beneden gebeurt en tot hiertoe heeft hy dit ook niei gedaen hy moet dus veel van de kleine Fee houden om tegen myn streng verbod le handelen. De strakke oogen van hel kind smolten. Ja, hy houdt veel van my anders niemand, brak zo wccncnd uil. Niemand herhaelde de oude dame, met erns tig en liefderyk golact, weel ge dan niet, Jat er Een is, die u allyd lief heeft, al hield ook geen mensch van u De goede God.... 0, die wil niets van my welen, omdat ik oen kunslcnmakerskind ben viel Felicitas haer uriflig in de rede. Mevrouw llclwig zegde dezen morgen dat myn ziel in alle geval verloren gaet.cn allen beneden zeggen ze,dal God myne arme mama verstooten heeft en zy met by Hem is Nu heb ik Hem ook niet meer lief, en ik wil niet naer Hem toe als ik sterf, als myne mama loch mei by llera is Rechlvoerdige God, wal hebben die onbarm- hatligc menschel, met hun zoogenaemd geloof van u gemaekt, arm kind De oudo dame stond snel op on opende eene zy- deur die op hare slaepkamer uitkwam. Op het tafeltje neven hel ledikant lag een groolen bybel. De oude dame sloeg hem met zekere hand open en las over luid en diep aengedaen Al ware hel dat ik de talen der menschen en der engelen sprak en de liefde niet had, zoo ware ik een klinkend nietael ol luidende schel geworden, lol aen hel vers De liefde ver- gael nimmermeer maer hetzy profetiën, zy zullen te niet gedaen worden, hetzy talen, zy zullen ophou den, hetzy kennis, zy zal te niet gedaen worden. En die liefde komt van Hem, ja. God is de liefdo zelve, ging zy voort en sloeg haren arm om het kind. Uwe mama is evén goed Zyn kind als wy allen, en zy is lot Hem gegoen, want Zyne liofde vergaet nimmer meer. Moge zy rusten daer boven Hel kind antwoordde nietmaer sloeg driftig baro armpjes om de lieve troosteres en de tranen ströóto- den haer uil de oogen. {Wordt vtorlgeut.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1881 | | pagina 1