57s,e Jaar.
Zondaglo October f8112,
W 1885.
IJZEREN WEG.VERTREKUREN Uil A EEST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN:
De Kerk e» 't liberalismus.
MEESTER BLOCK.
R-BOD
ABONNEMEN PRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
Deodermonde.
Lokeren.
4-56 6-40 8-45 12-22 3-09 6-38 «0.08
4-56 6-40 8-45 12-22 3-09 6-38
Mechelen. 4-561 6-401 7-17<f 8-12tf Exp. 1° 2» 3* kl. 8-45/
11-59d i-04d Exp. 1"2e 3' kl. 2-51J 3-09/ 6-00d
6-38/ t0-06ci Exp. 2* 3* kl.
Anlw. 4-561 6-40r 7-17<f 8-l2dExp. 3 kl. 8-45/ l-04dExr.
1*2* 3' kl. 2-51J 3-09/ 6-OOd 6-38/10-U6d Exp.
1* 2* 3* kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4 31 7-32 O-OO 8-12
E 3 kl. 9-13 10-25 dir. 11-59 1-04 E S kl. 2-50 4 49 direct
5-20 E 6-00 8-52 9-14 10-08 E 3 klas. i
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-3ld 4-561 6-40/ 8-12d
3 klas. 8-45! 0-Ood 9-13d (I1-59J tot Leuven)l-04d
Exp. «*2# 3'kl. 2-50d5-20d Exp. 2' kl. 6-GOd 9-14<x"
10-48 Exp. 3 kl.
(4) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vrijd7-02 dir. 7-56 E 3 kl. 8-47 9-41
12-21 12-40 2-28 dir. 3-08 0-00 3-38 E 3 kl. 6-12 6-35
8-54 Exp 3 kl. 9-36 12-36
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 2-28 dir. 3 38 0 00 E 1* 2' 3* kl. 6-35 8-54 E 3kl.
Doornyk, Mouscron, Korlrvk, Ryssel (langs Gend) 8-47
12-21 12-40 3-08 3-38 Èxp. 6-12 6-35
Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Alh) 5-55 0-00 11-59
11-59 2-51 6-00
Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5 55 0-00 8-12
2-51 0-00 6 00 9-11
Bergen, Quiévrain 5-55 0-0O 8-12 11-59 2-51 0-00 6-00
Enghien Braiue, Manage, Charleroi, Namen langs Geeruerds-
bergen 5 55 11-59 2-51 0-00 6-00
Sollcgenf, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02
Moorsel, Opwyck, .Mechelen,Antwerpen 5,10 9,30 3,24 6,12
letter d langs Denderleeuw.
ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklaraen fr. 1,00. Vonnissen op 5-1* bladz.50 cenl.
Uuique Suum.
«AAR AELST UIT
Alb 6.49 10.30 1.18 4.09 7.58 9.05
Anlw 5.15 6,40 9,15 9.50 10.50 E. 1« 2" 3a kl. 12-15
3-15 E. 1°2°3* kl. 3-54 4 45 5.54 6.50 E. i"2u 3* k). 9.05
Brussel 6.20 direct 7.15 E 3 kl. 7.30 9.00 11 06
11 53 1-50 dir. 1.55 3.00 E4.49 5.19 E 5.50 7.17 8.15 E
3 kl. 8.20 11-45.
Dendermonde 7.07 9.41 11.34 2.27 5.27 8.23 10,48
Geeraerdsbergen 7.22 11.08 2.00 4.50 8.33 9.41
Gent 6 24 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43 11.07 12.31 E 3kl.
I.55 4-10 dir. 0.00 E 5.06 8.09 dir. 8.18 9.35 E 3 kl.
Lessen 7.09 10.5u 1.42 4.29 8.18 9.25
Lokeren 6.38 8.48 10.57 1.48 4.56 7.53
Ninove 7.55 11.36 2.28 5.18 9.01 10.09
Oostende O.OOE 6.04 6.I9E. 1 2 3 kl. 9.00 0 00 0 00
II.12 E 3 kl. 11-54 2,01 3.29 0.00 E 3 kl. 6.04
uit Gent naar
Moortzcele, Sotlegem, Geeraerdb,, Enghien, Braine-le
Cointe 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.55 6.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAAR
o'o", .rde,Sollegem' Moorlzeeleen Gent, 5.15 7 24
8.35 dir. 9.54 11.58 2.58 4.48 5.50 E 8.51
uit Dendbrlbeuw naar
Haeltert, Burst, llerzele, Sotteg. Audenaerde, Aasegem
korlryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 direct
Aral .'i,L0S?TTEGEM LANGS denderleeuw naar:
Aelsl, (5.38 s Zalerd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48
U'T Antwerpen naar st. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.35 7.12 8.57 10.55 2.05 3.45 5.12 6 30 9.10 E 3 kl.
ül^ Lokeren, St. Nikolaes en Antwbrpen
4 2o 7.0a 8 00E 9.25 t<>.50 2.20 5.25 7.05 9.05E 3 kl.
Uil Sotlegem langs Erpe-Meire. 7.49 1.58 7.48
uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en
«eist5,50 10,04 4,17 7,12
AELST j 14 OCTOBER 1882.
Niets is hatelijker op de wereld dan de ver-
smadingen die de liberalen legen onze Moeder
de H. Kerk dagelijks uitbraken.
Het zijn ondankbare en ontaarde zonen die
zij opkweekte en die, in bunnen mannelijkeu
ouderdom, met verachting op hunne moeder
neêrzien. Ja, het zijn ongelukkige verdwaalden
waarvan enkelen tot de vrijdenkerij, anderen
tot de vrijmetselarij allen lot het liberalismus
zijn overgeloopen.
Die ongelukkige verdwaalden hebben uit't
oog verloren dat de R. C. Kerk de volkeren uit
de duisternissen der afgoderij, van bet heiden
dom trok en hen den waren Godin geesten
waarheid leerde aanbidden.
Zij weten niet meer dat, zonder de R. C.
Kerk, de christelijke liefdadigheid, de ware
broederlijke liefde onbekend zoude wezen,
waardoor alle menschelijke kwalen en ellen
den geholpen en bijgestaan worden.
Zij begrijpen niet dat de Kerk den mensch
van de wieg tot 't graf vergezelt om hemde
deugd en waarheid te leeren beoefenen en
belijden in alle leeftijden.
Waar wordt de geest van familie heden nog
gevonden anders dan in catholieke huisge
zinnen
Wat beteekenen burgerlijke huwelijken al
leen, die gewoonlijk echtscheidingen en schrik
wekkende huiselijke rampen lot gevolg hebben?
Wat beteekenen de zeden der vrijdenkers,
van de vrijmetselaars, der internationalisten,
van de vijanden der Kerk Hel bedroevend
schouwspel dat de van liberalismus doordron
gen groote sleden ons opleveren, beantwoord
genoegzaam deze vraag.
De Kerk alleen kan gehoorzame, liefderijke
en eerbiedige kinderen vormen nooit zal 't
liberalismus er in slagen een goeden zoon, eene
brave dochter voort te brengen.
Waarom anders zenden zooveele liberale
heethoofden hunne zonen en dochters naar
catholieke opvoedings- en onderwijsgestich
ten
Het liberalisnius kan evenmin eeneu goeden
werkman, eenen voorbeeldigen dienstbode
vormen, want liberale dienstboden en werklie
den zouden slaven en hunne meesters tyranen
wezen.
Kn nu ten slotte
Brengt het liberalismus den vrede voort in de
landen waar het heerscht vrede tusschen ar
men eri rijken, tusschen kleinen en grooten,
tusschen onderdanen en koningen
Neen, want altijddurende revolutie is de
vrucht van 't liberalismus
üe R. C. Kerk alleen is in staat de volkeren
gelukkig te makenDoch eilaas eilaas de
volkeren verslooten het geluk, en leenen hel
oor naar de slechte raadgevingen van hunne
verleiders en verdervers die dan later hunne
uitbuiters en verdrukkers worden.
DE LOTGEVALLEN
VAN
naar 't Duitsch van Muskus,
DOOR PH. VAN CAllTEREN.
le Vkrvolg.
«O»
Meester Kloek.
in j
Die stilzwijgende man was niemand dan meester
Pioter Block, eertijds een der vrolijkste gezellen van 1
Rotlembcrg. Sedert tien jaar had hij trapsgewijze j
al de treden die van den welstand naar do armoede I
leiden afgestegen. Langen tijd was hij dc vermaard
ste tafelhouder der stad geweest Zonder weérga in
do keukenkunst muntte hij uil in 't bereiden van alle
spijzen en had zich daardoor eenen grooten naam
verworven. Op 'i hoogste zijns voorlgangs zijnde I
wilde hij eene vrouw hebben dit was wel geen j
slecht gedacht, maar hij had een slechten keus go-
daan. l)e dochter van meester Volbrechl die hij zich 1
tol gezellin had gemaakt was praalzuchtig, kwaad-
sprekend, twistzoekend, oploopend en werd in de
gansche beurt verfoeid. Nauwelijks waren Block en
zijne vrouw van den autaar terug of de oorlog begon
tusschen hun en vermeerderde van dag lot dag, zon
der anderen stilstand dan de slaapuren. De geboorte
van een jongentje had den armen Block wat geduld
gegeven. Zoodra de kleine zeven jaar was hield zijn
vader, in plaats van hem ter school te zenden, hem
in de keuken, overlaadde hem met liefkozingen en
lekkernijen, en maakte er eene ware snoeperaar van.
Als men de spijzen naar de tafels der klanten van den
spijsbereider droeg, greep de kleine hier en daar eene
bil van een kieken of eenige lepels room, en zijn va-
der lachtte in de vuist. Maar verscheen mev. Block j
dan veranderde het tooneel eensklaps't was eene j
Midden-Afrika.
I De dagbladen bespreken op nieuw eene
brochuur van majoor X, getiteld les Points
j sur les I, die andermaal handelt over de afri-
kaansche vereeniging.
In die brochuur worden de afzendelingen
dezer vereeniging van eene ongehoorde wreed
heid beschuldigd.
Deze mannen hadden in last de negers van
Afrika te overtuigen; maar dewijl de overtui
ging niet helpt, hadden zij ook revolvers met
veertien scholen bij zich.
Eens op den weg naar het Meir werd eene
belgische expeditie, door een der beste offi
ciers gekommandeerd en die ginder gestorven
is, aan de grenzen van M'Dabourou tegenge
houden.
Dè ongelukkige bewoners, verarmd door
de dagelijksclie plunderingen van eenen nabu-
rigen vijandelijken stam, waren eischend ge
weest bij het betalen van den liougo of de
schatting.
De onderhandelingen gingen niet vooruit
en verwekten veel tijdverlies. De belgische
expeditie aarzelde niet meer een honderdtal
negers van haren kant hebbende, met gewee-
ren gewapend, weigerde men nog te onder
handelen en men legde het geweer aari.
Dan hadden er onbeschrijflijke afschuwe
lijkheden plaats, een ijselijke moorderij en toen
de bajonnetten hadden neergestoken wat de
kogels nog niet hadden gedood, joegen de
Arabieren met de geweerkolven de vrouwen
en kinderen in de vlammen terug.
Eu het geweer in den arm trok de bescha
vende zending voort, dwars door de rookende
puinen.
i) Eenigen tijd later kwam een eugelsch rei
ziger op de plaats waar vroeger M'Dabourou
lag, en daar hij met afschrik de verbrande
beenderen zag, gemengeld met het verbrandde
overschot der woningen, stak zijn gids den
arm uit in de richting van Karema, en met een
oog, waarin een onbeschrijfbare haat fonkelde,
"~gdea Belgouic, Belgouic
Wij zijn het eens met onze confrater, 7 Han
delsblad, om te zeggen dat die bijzonderheden
afschuwelijk zijn en het is hoog tijd dal het
gekend worde, cf zij al of niet waar zijn. Indien
het waar is dat de Belgen daar, in Alrika, zoo
bloedig zijn te werk gegaan, dan is er voor
tegenwraak le vreezeri. De stations die men
sticht, zullen altijd verdacht zijn en op gegeven
oogenblik zal de Indiaan wraak nemen over
het vergoten bloed. Wij hebben reeds over
jaren het geweld van Stanley afgekeurd, en dat
zeilde geweld is nu aan de Congo de oorzaak
geweest dat hij er slecht ontvangen werd.
Geweld kweekt geweldwie met den kogel
omgaat, zal door den kogel geraakt worden.
Ilaat tegen die Priesters.
De heer Bara heeft le Doornik gezegd dat
hij, in de vervolging tegen al wat katholiek is
en vooral tegen de priesters, tot het einde zal
gaan Schier geen dag gaat voorbij ol de eene
of andere hatelijke maatregel, door den minis-
vlaag verwijtingen voor den vader en schuimlepel-
slagen voor het kind de vader weende, de kleine
schreeuwde, de moeder iierde, de klanten en dc ge-
buren lachten of schokschouderden. Moeder, zegde
meester Block smeekende, het kind heelt honger
waarom zouden wij hem niet een stukje van dit kie
ken geven Die schoone opvoeding kon tot geen
goed brengen, liet kind stierf zeer jong, van schuim-
lepelslagen en dood geëten
Verscheidene andere kinderen kwamen opvolgent-
lijk de droevige ondervinding van een kort leven in
dit ongelukkig huishouden doen. Enkel een schoon
doclilcrlje overleefde zij werd LuciP3 genaamd
'l was een engeltjede ruwheid der moeder kon hare
goede gezindheid niet bederven, nog de zwakheid
des vaders haar gulzig maken.
Ondertusschen veranderde meester Block's stand
allengkens en ging hoe langer hoe slechter. Nooit
had hij iels van dc rekenkunst geweten. Had hij geld
dan vulde hij zijnen kelder met halve okshoofden,
zijn winkel met hel kostelijkste proviant, borgde de
dronkaards, herbergde iedereen die aangename din
gen verhaalde, zonder, wel is waar, den armen rei
ziger te vergelen. Begon zijne kist integendeel den
bodem te laten zien, dan leende hij bij woekeraars.
Ten lange laatste, zal ik het weer goed krijgen,
zegde hij Maar na korten tijd was hij onteigend, ver
vallen, genoodzaakt zijn winkel te sluiten.
Een magistraat had medelijden met hem en deed
hem de plaats van fonteinwachler bekomen, een el
lendig beslaan, wel is waar, maar dat de keizerlijke
stad Roltemberg buiten bereik stelde van het verwijt,
zijn oud eerste tafelhouder van honger le laten om
komen. Eventwol bleef het ongeluk den armen man
in die nederige bediening nog vervolgen. Zekeren
dag liep 't gerucht dat de joden het water der fontei-
nen vergiftigd hadden. Het volk stond op, plunderde
de joden uit, maakte de eene af, verjoeg de anderen.
Daarna wendde men zich tol meester Pieter die de
zoogezegde euveldaad had laten begaan men stelde
ter-koster genomen, bewijst ons dat zijne be
dreiging gemeend is.
Het Algemeen Belang meldt thansdal gemelde
J minister aan 59 priesters der provincie Limburg
zonder eenige voorafgaande verwittiging,
1 hunne jaarwedde beeft ontnomen, waarvan zij
reeds beroofd zijn te rekenen van 1 October.
De misdaad van die geestelijken bestaat
enkel en alleen hierin, dat zij niet in België ge
boren zijn. Het grootste deel van hen zijn Hol
landers, welke zich, na lange en trouwe dien
sten aan de belgisch-calholieke bevolking
bewezen, terug naar hun vaderland zullen
moeten begeven, omdat ze hier uitgehongerd
worden.
Ziedaar de genegenheid van het gouverne
ment dat de Septemberfeesten afgeschaft heeft
voor onze Noorderbroeders. Zoodra zij het
priesterkleed dragen zijn zij vijanden, goed om
over de grenzen gezet te worden
Het gouvernement handelt nochtans geheel
anders met de vreemdelingen welke in ons
land burgerlijke bedieningen bekleeden. Aan
dezen wordt hunne jaarwedde niet onthouden,
integendeel, want in vele gevallen snijden zij,
voor het bekomen van vette postjes, de Belgen
den weg af.
Zoo zagen wij, bij de instelling van het mini
slerie van openbaar onderwijs, in strijd met
de Grondwet, eenen Hollander die nog niet
genaturaliseerd was, tot eenen der hoogste
posten van dat ministerie benoemen. Wellicht
zal men zeggen, was die man een specialiteit
in zake van onderwijs
Geenszins, hij was eenvoudig liberaal dag
bladschrijver en lid van de Loge. Die titel is
genoeg om van onze ministers alles te beko
men, gelijk den naam van den priester genoeg
is om als een wild dier achtervolgd eh over
de grenzen gejaagd te worden.
I*»tronen en Werklieden.
Zekere patronen, aangehitst door den dorst
naar winst en hunne verantwoordelijkheid van
vaderschap tegenover hunne werklieden ver
getende behandelen hunne oriderhoorigen
zonder eerbied en zonder liefde; zij schijnen
ze op gelijken voet te stellen met de raderwer
ken der macliienen, die zij in hunne werkhui
zen bezigen. Men bekreunt er zich weinig om
dat de werkman eene ziel le redden, eenen
God te dienen, kinderen op te voeden, lichaams
krachten te herstellen heeft; en op den dag
des Heeren ziet men hem over zijne werktui
gen gebukt gelijk op de andere dagen der week.
Wellicht zal men hem eeuige vleierijen,
gepaard bij een weinig goud en alcohol aan
bieden op den dag dat men zijne stem zal
willen bekomen in de eene of andere kiezing;
doch de overdrevene bekommeringen van het
winstbejag hebben bij vele meesters alle ver
hevener gevoelens uitgedoofdHet is waar
dat de werkman, van zijnen kant, zijnen pa
troon de Maandagrusl heeft opgelegd, wijl deze
hem de heilige wet der Zondagsrust niet heeft
doen eerbiedigen. Het is 's Maandags dat de
werkman den ondergang van zijne ziel en van
zijn lichaam bewerkt, dal hij zijn buisgezin
hem af. Wat nu gedaan Hij wilde niet stelen cn had
schaamte van bedelen. Hij bevond zich gelukkig zak
drager te worden bij zijne vrouw die een klein meel-
magaziju geopend had. De arme man spaarde haar
den aankoop en 'l onderhoud eens ezels. Zij over
laadde hem onmeedoogend, en "als hij gansch be
zweet en afgemat van den molen wederkeerde, diende
zij hem, volgens zij gezind was, eene slechte portie
ol'een pak slagen op. Zooveel ongeluk en gelatenheid
was eene oorzaak van diepe droefheid voor het deugd
zaam hart hunner dochter De ongelukkige Block be
minde haar als de appel zijner oogen, en haar zoo
erkentelijk, zoo teeder ziende, getroostte hij zich een
weinig zijno smart. De beminnelijke Lucina was eene
zeer behendige borduurster geworden zij muntte
uit in de autaarversierselen, mauwen van magistra
ten en sluiers voor bruiden zij had al de parabels
van 't Heilig Schrift met zijde en wol op doek ge
bracht. Hare lieflijkheid belette haar voortgang niet:
van 't geld dat zij won en waarvan zij hare moeder
eene juiste rekenschap moest geven, hetgeen zij ten
andere gaarne deed, legde zij nu en dan een klein
geldstukje weg om het haar vader in de hand te ste
ken. Zij had hem een dubbel gegeven op den feest
dag der herders, en aldus had meester Block het
geluk gehad 's avonds eene p nt in de herberg het
Gulden Schaap, te gaan drinken.
De Tooverwortel.
IV.
Achter de sloof in den grooten leuningstoel geze
ten had meester Pieter oplettend naar het verhaal
van den ouden Marten geluisterd en er geen enkel 1
woord van vergeten. Niettemin bad hij er geen ander
vermaak ia gesteld dan hetgeen zich gewoonlijk aan
wondere geschiedenissen hecht. Maar geheel anders j
was het als de gebuur Bias hel middel had aange
toond om den tooverwortel te vinden, en dit op zoo
overtuigend een loon had gezegd dal bet hart van
den vervallen tafelhouder erdoor ontroerd werd.Hij
was uiet begeerlijk maar zijn stand van ezel was
hulpeloos laat om de kroeg bij te wonen:
dien dag beweenen vrouw en kinderen eenen
ontaarden echtgenoot en vader,indien,helaas.'
zij hem niet vervloeken
De christen, de burger, de vader, de echt
genoot en de zoon kunnen niet beslaan tegen
over zulke gewoonten de schande der vroe
gere slavernij en der heidensche vreugden
verschijnen op nieuw om het individu, liet
huisgezin, en de maatschappij tot een afgrijse
lijk verval te leiden
De werkman, slaaf zijner schandige driften,
na God verzaakt te hebben, ontkent, door eene
logische en noodlottige gevolgtrekking, het
gezag van zijnen patroon. Ah! 't is omdat het
goede voorbeeld van hooger moet komen en
de meerderheid der geboorte, der kennissen
of der fortuin moet geene bron van ijdelbeid of
van hoogmoed zijn, maar de gelegenheid en
het uitgangspunt van eene krachtdadige be
scherming jegens de oriderhoorigen.
Schennis der Zondagrust zoo noodig aan de
ziel en aan het lichaam, afwezigheid van gebe
den, van godsdienstige onderrichtingen, van
sacramenten, van gedachten betrekkelijk de
eeuwige bestemming een ganscb verdierlijkt
leven; vernietiging van bet familieleven, perio
dieke werkstakingende verdrukking van
boven, de dienstbaarheid van onder; overal
tegenstreving, nergens eendrachtdusdanig
is de loesiand, door den nieuwen staat van
zaken aan de werkende klas voorbereid.
De landbouwwerklieden ontsnappen ook niet
aan bel bederf. De revolulionnaire dagbladen,
de slechte en gemeene volksalmanakken en
andere soortgelijke uitgaven komen hun geloof
verlammen en ze afkeerig maken van de ware
plichten des christen en des burgers. De kroeg
doet het overige.
Het is duidelijk dat de landen naar de god
loochening en naar de zedenloosheid gaan. De
openbare machten,verre van de natie in tegen
overgestelde richting te leiden, stooten ze in
tegendeel met duizelige snelheid naar den
afgrond.
De plannen dervrijmetselaarslogiën, namen-
lijk God. uit de samenleving bannen en de
drilten uittarten, zijn verwezenlijkt. Eertijds
noemde men dal bet heidendom
Beschuldiging en antwoord.
Aanhoudend zeggen en schrijven de geuzen
De catholicken leven onder den dwang der
bisschoppen.
En gij, geuzen, gij leeft onder het truweel
der vrijmetselaarsloge. Is dal beter
Hetgeen gij dwang noemt is voor ons de staf
van den goeden herder welken wij liefhebben,
en aan welken wij gehoorzamen omdat wij
weten dal hij ons slechts in goede weilanden
zal leiden.
Uw Groot-Oosten en het truweel uwer mees
tors zoeken slechts u slaven te maken. Zij
zeggen u ja; en wildet gij neen zeggen, zij
zouden u dwingen om even als zij uit te roe
pen ja.
Wij, wij zijn vrij. Wij gehoorzamen aan de
bisschoppen, omdat wij liet willen.
Gij. gij zijt sla\en en gij gehoorzaamt aan de
moeielijk om verduren. Indien hij terug man kon
worden en zijne dochter een huwelijksgift kon ge
ven Eene zoo rechtvaardige eerzucht was wel toe
gelaten. De verbeelding van Block verwarmde traps
gewijze, cn terwijl hij nog met hel hoofd in de han
den naar de laatste gezegden der herders luisterde
had hij reeds het vast besluit genomen om de reis
naar llartz-te doen. Hij ging naar huis bijna zoo ge
lukkig als hadde hij het vermaarde gulden vlies ont
dekt. Maar, op 't oogenblik van nog een uurtje te
slapen, verminderde eene droevige overweging zijne
opgewondenheid. Hij moest zich den tooverwortel
verschaften, en op Sl-Egidius zijn de spechten nog
verre van hun nestle bouwen. Hij staat terug op,
snijdt eene pen cn begon al de inlichtingen die 't
spook aan Marlen en Bias aan 't gezelschap gegeven
bad in 't wijd en in 'l breed op te schrijven'. Daarna
ging hij naar den moten om zijn dagelijks werk te
beginnen, maar den ganschen dag was hij verstrooid
en dacht hij aan den schat, zoodat hij zijn werk
slecht verrichtte, hetgeen hem niet weinig stoksla
gen van zijne megera deed bekomen Sedertdien
dag tot de lente legde hij zorgvuldig al de geldstuk
jes bijeen die zijne dochter hem in 't g, heim bezorg
de.
Zoodra de eerste bladeren op de boo nen versche
nen, zoodra de vogels door hun ge.- ing de lente
aankondigden, hield meester Pieter :il de jongens
staan die hij te gemoet kwam, hun zeg onde Gaat
mij een spechtnest zoeken en als geY ij den boom
weet te wijzen waar gij hem gevonden hebt, krijgt
gc een batz.» De snaken liepen in de bosschen, pluk
ten vruchten, ontneslelden de vogel, n, cn lieten
nooit na aan den armen man le komen zeggen
Meester Block, geef mij een balz die gc mij beloofd I
hehi, ik heb een schoon spechtsnest ontdekten
na den batz weggestopt le hebben, brachten zij den
sukkelaar voor een vledermuis- of ravennest, daarna I
liepen zij snel weg, den armen vent uitlachende Ech
ter was er een die eerlijker was en hem eindelijk
een ware spechtsnest aanwees en hem zelfs de moe-
loge omdat gij moet. Houdt op vandaag te ge
hoorzamen en morgen zult gij ongenadig over
boord gesmeten worden. Zijt gij niet be
schaamd over uwe slavernij
De vrienden van het onderwijs.
Men las den 19 september in het liberaal
blad Le Perron van Luik
Zoolang de klerikalen in geleerdheid en
beschaving voor ons niet moeten onderdoen,
zullen wij hen niet te boven komen. Wij moe
ten ze trachten dom te maken als hei volk
hen als eene lagere menschensoort beschouwt,
zal liet wel naar ons overkomen.
En dat heet liberalismus
HANDEL EN NIJVERHEID.
Belpie en Australië. De Sydney Morning
Herald van 16 augusti deelt het verslag meê
van een banket, dat aldaar den vorigeri dag had
plaats gehad. Op dit banket nam M. Parkes,
wiens omreis in Europa wij in den tijd gemeld
nebben, het woord, en, nagezegd te hebben
dat de Amerikanen denken dat Melbourne een
onbeduidend dorp is en dat vele Engelschen
beweeren dat het leven iri Australië bijna eene
onmogelijkheid moet genoemd worden, sprak
hij in de volgende bewoordingen over ons
land
Ik heb op het vasteland, in dit klein maar
volkrijk België, eene groote neiging ontmoet,
om handelsbetrekkingen met Australië aan te
knoopen. De nijveraars en de kooplieden zien
dal het volk wol, ijzer, mineralen en veel andere
onzer produkten noodig hebben, en dat zij
zelf hunne voortbrengsels moeten kunnen
plaatsen. Zij zijn dus zeer benieuwd om te
weten wat Australië eigenlijk is.
M. Parkes, die over eene bekende zaak han
delde, roemt dus België om zijnen geest van
ondernemingen zegt dal Duilschland en Frank
rijk weldra ons voorbeeld zullen volgen.
De gloeilampen van Edison werden nu ge
maakt ia eene speciale fabriek te East-Newark.
Sedert den 11 november 1880, zijn daar 80,000
lampen afgeleverd, en bleven er 50,000 in het
magazijn. De nieuwe fabriek is ingericht om
i-00 lampen per dag te maken, met 180 per
sonen doch er is ruimte genoeg om de pro-
duktie te doen klimmen tot 40,000 per dag.
De liberale drukpers begint zachtjes 't land
aan te prediken dat het ministerie zich in de
noodzakelijkheid bevindt, nieuwe belastingen
te heffen, ten befoopen van 20 millioenen.
Het ministerie, zeggen de liberale schrijve-
laars, heeft noodig: vooreerst 1» mil
lioenen om het tekort in de Staatskas be-
statigd te dekken, en 2° H millioenen
om de intresten te betalen der leening van
200 millioenen onlangs aangegaan.
Ten einde de liberale ministers tegen de
hatelijkheid dezer heffing van SO millioe-
der deed zien die rondom den boom vloog meester
Pieier vreesde nogmaals bedrog. Als tafelhouder had
hij vele vogels gekend, maar nooit had hij spechten
opgediend, en hij had wel Ie kijken, hij wist niet met
welk pluimgedicrt hij te doen had. Gelukkiglijk
kwam er een wildstrooper voorbij die hem beves
tigde dal het een ware spechlsnest was. De gelukkige
Pieier dacht sedert aan niets meer dan om zich een
rooden mantel te bezorgen Vier ellen roode stof kon
den man niet koopen en waar een mantel gevonden
Hij zocht lang, en kwam tol de weinig aangename
zekerheid dal er in geheel Rollemberg slechts één
mantel van die kleur was, en die mantel hoorde loe
aan meesier Hamerlmg den beul Verscheidene da
gen verliepen eer Block den moed had aan de deur
van den vreesselijken bezitter van het roode klee-
dingstuk durfde gaan kloppen. Eindelijk besloot hij
ertoe, en meester Kamerling, bijna gevleid dat iemand
zijner medeburgers zich gewaardigde zijn ceremo-
niekleedsel tc gebruiken, stond zijne vraag gewillig
loe. Eens in 't bezit van dit zoo noodige gerief begon
onze held zijne tooverachtige bewerking. Hij stopte
zorgvuldig de opening langs waar de vogel in en uit
ging en alles gebeurde zooals meester Bias gezegd
had. Als de specht wederkeerde, kwam Pieter Block
met de snelheid des bliksems uit zijne schuilplaats
en spreidde den bloedrooden mantel aan den voet
des booms open. De verschrikte vogel liet iels vallen
dat in 't oog van den armen man te recht kwam,maar
om zijne malschheid en vochtigheid weinig op een
wortel geleek. Block bracht de hand aan 't gezicht
cn verzekerde zich dal het geen wortel was die hem
bijna van 't gezicht beroofd had. Mistroostig raapte
hij den mantel op, en zag lot zijn groot geluk de
wonderwortel voor zijne voelen liggen. Bijna zot van
blijdscliad bracht hij don denzelfden aan den mond
en kustte hem als eene relikwie.
's Anderendaags, vooraleer de haan zijne slem had
laten booren was Pieter Block le been en ging op
reis zonder er iemand kennis van te geven.
(Wordt voortgezet.)