58s,e Jaar. Zondag1 April 1885. N" 1907. IN DE WERELD, IJZEREN WEG. VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN De voorteekens van den zegepraal. Niets is veranderd! Nieuwe belastingen. LOTGEVALLEN VAN JONAS B0NTEKRAAI. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. ANN0NCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3110 bladz.50 cent. Dend«rmon4e. 4-56 6-37 S-45 iMi 3-09 6-31 tQ.öl Loktrea. 4-56 6-37 8-45 12-22 3-09 6-38 Michelen. 4-561 6-371 7-32J 8-124 Exp. 1' 3* kl. 8-451 11-594 1-044 Exp. 1*2* 3* kl. 2-504 3-691 6-004 6-31/ 10-084 Exp. 2* 3' kl. Aatvr. 4-561 6-37i 7-324 S-12dExp. 3 kl. 1-451 1-04d Exr. 1* 2* 3* kl. 2-504 3-091 6-004 6-38M0-084 Exp. 1*2* 3* kl. Kraistl, langs Denderleeuw. 4-31 7-32 1-00 1-12 E 3 kl. 9-10 10-25 dir. 11-59 1-04 E3kl. 2-50 6-00 •-00 direct 8-52 9-16 10-08 E 3 klas. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-314 4-5616-371 8-124 E 3 kl. 8-45* 0-004 9-104 (11-594 tot Leuven)1-044 Exp. 1* 2* 3' kl. 2-504 6-004 0-004 direct 9-164 10 08 E 3 kl. (1) Not*. De letter t beteekent langs Tertnonie en de Gent, (5-00's vrijd 7-02 dir. 7-56 E 3 kl. 8-44 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 0-00 3-38 E 3 kl. 6-09 6-35 9-38 10-10 Exp 3 kl. en des donderdags 12-36 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 38 0 00 E 2' 3* kl. 6-35 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-38 Exp. 6-12 6-35 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 11-59 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 5-55 7-32 8-12E.3 kl. tot Denderl. 2-51 6 00 9-11 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.U-59 2-51 6-00 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 11-59 2-51 0-00 6-00 Sottcgem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel.Opwyck.Mechelen,Antwerpen 5,07 9,27 3,21 6,09 letter 4 langs Denderleeuw. Cnlqne Saam. NAAR AELST UIT Ath 6.48 10.19 1-18 4.08 7.57 9.05 Antw. 5.15 6,40 9,15 9.50 10.50 E. 1* 2* 3* jl. 12-15 3-15 E. 1*1*3* kl. 3-54 4.45 5.54 6.50 E. 1' 2' 3* kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E 3 kl. 7.30 9.00 11.06 11.55 1-50 E 3 kl. 3.CO E 5.01 5.50 dir. 7.17 8.24 9-30 E. 3 kl. en des zondags 11.45 Dendermonde 7.07 9.41 11.34 2.27 5.27 8.24 10,54 Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.41 Gent 6 40 7.39 E 3 kl. 8.15 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 5.06 7-15 dir. 8.14 dir. 8.23 9.35 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.25 Lokeren 6.38 8.48 10.57 1.48 4.44 7.53 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.09 Oostende 6.04 6.19E. 3 kl. 9.00 11.12E 3 kl. 11.54 6.04 uit Gent naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Brsine-le« Corate 5.50 8.12E 8.58 11.18 2.20 5.40 6.55 ...59 UIT GEERAERDSBERGEN NAAR Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 2.58 4.48 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, He^zele, Sotteg. Auder.aerde, Ansegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.09 7.20 direct. uit Sottegem langs denderleeuw naar Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nikolaes, Lokeren en Gent 4.35 7.12 8.57 10.55 2.05 3.45 5.12 6.35 9.10 E 3 kl. uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.25 7.05 8 00E 9.25 1O.50 2.20 5.25 7.15 9.05E 3kl. Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.50 1.58 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en Aelst: 5,50 10,04 4,17 7,12 AELST, 31 MAART 1883. Het is ten allen tijde het lot geweest der catholieken van te strijden. Onze voorvaderen streden wij ook moeten strijden. Nu de strijd op onze dagen is hevig en hardnekkig. Wij hebben te kampen tegen alle de machten der hel door Satan losgelaten. Doch hoe heviger, hoe hardnekkiger de strijd is, hoe roemrijker, hoe glorievoller ook zal deeindelijke zegepraal wezen.... Onze voorvaderen streden onver poosd soms wanneer de zegepraal om zoo te zeggen onmogelijk scheen; volgen wij hun voorbeeld na, en strijden wij met meer moed en krachtdadigheid dan ooit, nu vooral dat wij de zekere voorleekens van den eindelijken ze gepraal aan den gezichteinder beginnen te ontwaren. En inderdaadop geen tijdstip heeft de Voorzienigheid zich meer met de strijden der Kerk bekommerd dan op het onze. Dat de menschelijke wijsheid, indien zij het kan, ons eens die wonderbare omkeeren in de politiek, die onverwachte veranderingen van handelwijze uitlegge waarvan wij getuigen zijn Twee keizerrijken, archi-vijanden van 't catholicismus, het eene schismatiek, het andere protestant, Rusland en Duilschland, blijven eensklaps stil staan op den weg der vervol ging, juist wanneer elkeen zich van hunnen twege aan eene geweldige poging verwachte om de Kerk totaal te verdelgen. Zij hadden alle de machten bewerkstelligd, waarover zij beschikten. De verbanning en 't gevang, de politieke invloeden en de brutale macht, de bestuurlijke drukking in 't binnen land, de diplomatie in T buitenland, met een woord, alle middelen waren goed om de Kerk te overweldigen en haar met machteloosheid te slagen. Wij waren in 't warmste van den'strijd. In 't Vatikaan leefde een zwakke grijzaard, zonder verdediging welke slechts de kreten van zijn geschokt en bedroefd geweien kon laten hoo- ren, tegen de aanmatigingen der liberale dwinglandij... En deze kreten waren dan nog krachteloos, want nergens vonden zij eenigen weérklank bij de machtigen van den dag. En ziet, juist wanneer de Kerk voor altijd verpletterd scheen, leggen Rusland en Duitsch- land de wapens neêr, reiken 2ij de hand tot den Paus en verzoeken zij de'medewerking van zijnen invloed om aan de altijd klimmende baren der revolutie te wederstaan God had het licht uit de duisternissen doen ontstaan. Het Nihilismus en het Sodalismus waren dit geheimzinnig licht, 't welk hen de oogen deed openen De twee machtige keizers hadden begrepen dat het Cutholicismus niet alleen eene geeste lijke macht, maar ook een onmisbaar element van maatschappelijk behoud is. Te vergeefs stelden zij talrijke legers in beweging om in de werking der Kerk te voorzien. Daar waar deze werking ontbreekt, loopt men onvermijdelijk naar de diepste afgronden der regeeringloos- heid en van volksongeluk. 't Is hierom dat Rusland en Duitschland heden vertegenwoordigers hebben bij den Pauselijken Troon. Zietdaar voorzeker een der schoonste zege pralen der Kerk in de XIX* eeuw, welke ons onbetwistbaar naar den eindelijken triomf zal leiden Bemerken wij ter loops dat het liberalismus nooit op eene meer afdoende wijze wederlegd werd. Het grondslelsel van 't liberalismus is de scheiding van Kerk en Staatde loochening der maatschappelijke zending der Kerk. Alle invloed zoo in 't politieke als in 't maatschap pelijke orde, moet aan de Kerk ontnomen worden beweren de liberalen. En terwijl onze tegenstrevers hier alle hunne krachten inspannen om allen invloed aan de Kerk te ontrukken, verklaren de twee grootste mogendheden van Europa, voor het aanschijn van gansch de wereld, dat de Staat die zich van de Kerk afscheidt en haren heilzamen invloed op de volkeren verstoot, veroordeeld is om onder de slagen der revolutie te bezwij ken, en dat eene maatschappij die de ontwik keling van 't Catholicismus tegenwerkt onver mijdelijk naar 't verval loopt Wanneer dus zullen pacha Frère en zijne sleepdragers ootmoedigheid genoeg bezitten om te bekennen dat zij den bal leelijk missla gen met de religie te vervolgen en met den H. Stoel af te breken Het radicalismus wint in ons land meer en meer veld. De liberale Associatie van Brussel voert bet land naar den ondergang.... M. Frère en zijne sleepdragers weten het en zien het ter oogen uit. Zij weten ook dal indien zij de religie ter hulpe roepen, het land voorzeker zou bevrijd wezen.... Maar zij zullen het niet doen hunne hoogmoed verbiedt het hen.... Neen, roepen Frère en zijne handlangers Verga liever het vaderland dan onzen onverbiddelijken haat tegen de Kerk en hare Geestelijkheid af te leggen Ja, liever't vaderland in den dieps- ten der afgronden, dan te moeten bekennen dat wij gedwaald hebben Niets is veranderd in de officieele scholenZiet daar het schijnheilige gezang dat de liberalen over de daken doen uitbazuinen om aldus de kortzichtige of verblinde ouders om den tuin te leidén. Hoe dikwerf hebben II. H. onze Bisschoppen in hunne mandementen, de priesters in hunne vermaningen.de catholieke redenaars in hunne redevoeringen, de catholieke drukpers in hare onweerlegbare artikelen, niet bewezen dat de onzijdigheid slechts een dekmantel is, achter den welken de vertegenwoordigers der logie aan 't gouvernement hun werk van onchriste- ning of vergoddelooziug des volks verduiken?.- En hoevele zijn er niet die aan die mandemen ten, aan die redevoeringen, aan .'die vermanin gen, aan die artikelen geen het minste geloof hechten, of ze zonder onderzoek in den wind slaan Doch indien zij ons, catholieken, niet willen gelooven, zullen zij dan de liberalen zeiven gelooven De Chronique van Brussel, een ultra-liberaal blad, heeft van lijd tot lijd aanvallen van recht zinnigheid, en 't bladje schrijft soms waar heden die zijne confraters in liberalismus, in 't belang der liberale politiek, liefst ver zwijgen. In een dezer laatste aanvallen schreef de Chronique La neulralité 'era des libres penseurs. 't geen wil zeggen de onzijdigheid zal vrijdenkers vormen. Wat ons betreft wij hebben er nooit een oogenblik aan getwijfeldimmers Piet Van Ilumbeeck had het klaar en duidelijk genoeg laten hooren toen hij in de Antwerpsche logie uitriep Wij zullen 't lijk van 't catholicismus in den pul stooten en begraven in andere woorden, wij zullen de opkomende geslachten tot vrijdenkers oj onyeloovigen vormen en dan is 't met Goden de R. C. Religie opgeschept En zeggen dat er in Belgie nog catholieke ouders genoeg gevonden worden, die niet klaar willen zien niettegenstaande hunne oogen gedurig met geweld worden openge rukt Dat onderwijs, (het onzijdig), zegt de Chro nique verder, zal noodzakelijk bewijzen dat de religiën altijd een middel zijn geweest om de domheid te exploiteeren door den schrik, en ten voordeele der priesters. Kan men nu beter bewijzen dat het officieel onderwijs in 't geheel niet onzijdig is, dat het een wel afgeperkt doel tracht te bereiken, namelijk, de vernietiging van al len godsdienst V Zullen die verklaringen der Chronique, een der voornaamste liberale organen onzer dagen, nu eenige vruchten dragen? Zullen zij aan die talrijke verblinde catholieken doen begrijpen dat men van hunne kinders, vrijdenders, on- geloovigen, godslasteraars en tot in 'tmerg der beenen verdorven kerels wil vormen, die wel eens hunne schande en de eersie nagels hunner dood'kiste zullen worden Laat ons hopen dat zij eindelijk eens zullen ondervin den dat zij een dwaalspoor bewandelen, 'i welk zij in 't belang hunner kinderen en in hun eigen belang niet te gauw kunnen verla ten -i De Moniteur des Intéréts malériels zegt dat men waarschijnlijk het overgroot tekort in onze algemeene kas, deels zal trachten te vinden in de volgende taksen van belastingen 4° 10 verhooging op het reizigerstarief; 2° Verhooging van rechten op de sterke dranken; 5° Verhooging van rechten op den tabak 4° Belasting van 1 per duizend nominaal op de renten en vreemde weerden 5° Zegel op de cheques (vrij tot nu toe) en een vast zegel op de kwittanciën 6° Strenge uitvoering der wet op het zegel, •F Eene humoristische bijdrage, BOOR P. NU1JENS, Jr. o«-»o— 2Vervolg. k Ernestientje, zeide ik zeer zacht. Zij schrikte eenigzins, terwijl een donker rood bare wangen bedekte. Ik vroeg haar, waarom zij zoo treurig was. Zij antwoordde niet, maar sloeg de oogen naar deu grond. Mijne positie was bachelyk.Het gevoel van eerbied en achting, dat ik voor de deugd koesterde, belette mij, mijne woorden in ronde vormen uit te spreken. En inderdaad, Ernestine mocht als een toonbeeld aan anderen harer sekse gesteld worden, liet gemis van ijdelheid, coquotlerie, wispelturigheid en dwaze pronkzucht, in één woord, van alles, wat een meisje in do oogen van degelijke menscben, erg leelijk maakt, was de oorzaak, dat haar niets meer kon overschieten dan de deugden, waardoor hel hart van den jongman eene gevoelige wonde kan worden toegebracht Of zij mijae gevoelens jegens haar begrepen had, betwijfel ik. Van daar, dat ik hare somberheid aan 'een vroeger lijden toeschreef. Ik wilde echter de oortaifc'daarvan kenuen, te meor ook, omdat ik in het bewuste portret hare gelijkenis gevonden had. Doch hierin kon eene schromelijke vergissing opgesloten liggen, en het zou mij den eerbied doen verliezen, dien ik aan de beeldtenis van de moeder mijns vriends verschuldigd was. Eensklaps ik wilde toch weten hoe de vork aan den steel zat nam ik het koene besluit, wat ik my reeds lang voorgenomen bad, en hield het bewuste portret voor hare oogen. Hemel! wat had ik gedaan? Hetgeen ik vermoedde was de waarheid, maar ik moest mijn roekeloosheid duur boeten. Een snijdende gil ontsnapte haar mond! daarna zonk zij machteloos op een stoel neder. De eersie persoon, die mij in den weg trad, was de grijze man. Hij hield mij met beide banden stevig vast, en terwijl hij zijne oogen wijd opensperde, vroeg hij mij op een kwaadaardigen toon, wat er gaande was. Ik kon hem niet antwoorden, zoozeer had mij de schrik van Ernestine getroffen. Onafgebroken hield ik mijne blikken naar den grond gericht. Ik, ongelukkige, riep ik uit, wat beb ik gedaan, wat heb ik gedaan Wat ge gedaan hebt, vlegel! uilskuiken! kwajongenboorde ik met eene zware basstem achter mij roepenwat ge gedaan hebt? daarvan zult gij weldra rekenschap moeten geven. Schaamt gij u niet, om jonge meisjes te plagen? Ik keerde mij, zooveel mij mogelijk was, naar de zijde, van waar deze vreeselijke woorden kwamen, en tot mijne ontsteltenis zag ik den restaurateur in nachtgewaad, waarover hij inderhaast eene blauw- geruile kamerjapon geworpen had. Hy wreef zijne oogen, en geeuwde, toen hij met schelden ophield, driemalen na elkander. Nadat zij zich van hunne respectieve bovenklee deren voorzien haddén, waren op den luiden gil ook de tafelbedienden en de keukenmeiden komen aan stormen. Zij stonden nu in een halven cirkel om mij heen. Nog altijd hield de grijze man mij bij den halskraag vast. Op het gelaat van deu tnankleurigen bediende zweefde een zegevierende, spotlende glim lach. Het was mij onmogelijk een enkel woord uit te spreken. Ik beefde over mijn gansche lichaam. Eindelijk wist ik mij met krachtinspanning uit de handen van mijn aanvaller los te worsteleu. Ik haalde hel portret, dat ik weder onder mijn kleed verborgen h3d, andermaal te voorschijn, en liet hem dit zien. Zijn gelaat werd doodsbleek, en het scheen of eene geweldige ontvoering hem belette, mij an dermaal met zijne vuisten te omklemmen. ik kon mij van dezen zeer loevalligen toestand geene verklaring geven Evenzoo moeten de gedach ten geweest zijn van de overige bediendeu, want zij zagen alkander aan, zonder een enkel woord te spreken. Alleen de restaurateur brak hel stilzwijgen af door een langgerekten zucbt, waarbij hij wederom met beide handen zijn buik vasthield Inmiddels was Ernestine tot zich zelve gekomen. De bedienden en de keukenmeiden verwijderden zich op een wenk van den restaurateur, dien zij op den voet volgden. De laankleurige bediende wierp nu een afgunstigen blik op mij. Toen zich de restaurateur en zijne bedienden ver wijderd hadden, verhaalde ik stotterend alles, wat ik van mijn vriend den straatbengel vernomen had. «Zijn naam, zijn naam' riep Ernestine met vuur. Om Godswil, noem hem, gilde de grijze man. Ik stond verpletterd. Ik wist dien alleen te noe men, zooals hij mij steeds was voorgekomen. Eene vvreedc teleurstelling moet de oorzaak ge weest zijn, dat Ernestine, onder den uitroep van dewijl veel kontrakten tusschen partikulieren aan dien taks ontsnappen. Wij willen onder de oogen onzer lezers de cijfers brengen van den geldelijken toestand des lands. Goede dingen kunnen niet genoeg onder de oogen van 't volk gebracht worden. Ziehier de cijfers van het budjet van 1884, onder het gezegend liberaal bestuur 1. Openbare schuld fr. 99,005,452 2. Dotatiën 4,848.675 5. Justicie 16,412,661 4. Buitenlandsche zaken 2,565,460 5. Binnenlandsche zaken 9 25,595,917 6. Openbaar onderwijs 22,107,015 7. Openbare werken 9 95,867,860 8. Oorlog 46,075,800 9. Gendarmerie 5,550,500 10. Financiën 15,874,440 41. Onweerdenen terugbeta lingen 1,685,500 Totaal van het budjet der ge wone uitgaven fr. 528,859,258 KLIMMEND TEKORT. Ziethier eene kleine optelling, die meer zegt dan woorden In 1880 tekort fr. 88,525 4881 6,089,694 4882 9 45.657,022 4885 25,651,554 4884 26,445,551 Dat zijn officieele cijfers. Het Socialismiig. Wat is 't socialismus 't Is de baat tegen de hedendnagsche samenleving, verantwoordelijk gesteld van alle kwalen, en, aangezien deze samenleving berust op God, op het huisgezin en op den eigendom, wil het socialismus deze drie grondvesten van alle maatschappelijke orde afschaffen, om in de plaats te stellen wat Niemand weet het. Volgens de bepaling van een palriark der nieuwe leer, is het socialismus de in eer her stelling van het vleescli, dit is te zeggen, het materialismus in gansch zijne ruwheid, hel verlangen der genoegens in al zijne begeerlijk heid. 't Is een nieuw fanatiek islanismus, zon der Allah en zonder Voorzienigheid. Hond der Catliolieke Kringen, De vijftiende algemeene vergadering van den Bond der Catholieke Kringen, zal dit jaar plaats hebben te Audenaerde, den Zaterdag 28 en Zondag 29 April aanstaande. Veel leden der Rechterzijde van Senaat en Kamer zullen er aanwezig zijn. De leden der kringen zullen de gelegenheid te baat nemen om de prachtige kerk van O.-L.-Vrouw van Pamele te bezoeken, die on langs onder het besluur van den behendigen bouwmeester Van Assclie, in haren oorspron kelijker! trant hersteld is. Zij zullen ook liet stadhuis bezoeken, dit meesterstuk van goeden Vader! vader! in de armen van den grijzen man zonk. Hoe dit ook zij, ik had voor mijn vriend eene gewichtige ontdekking gedaan, want de man, die mij bij mijne eerste intrede in de restauratie zoo vreeselijk had toegeschenen, was Ernestine's vader, en. de straatbengel haar broeder. Mijne scherpzinnigheid had dus niet gefaald. Toen de gemoederen van vader en dochter eenigs- zins tot bedaren gekomen waren, tiok hij mij naast zich op een stoel die aan zijne rechterhand stond, terwijl Ernestino zich nederzette aan zijne linker hand. Hij zelf stond tusschen ons beiden in. Hij begon toen een verhaal, dat op het volgende neérkwam Een geruimen tijd had hij in eene betrekkelijke welvaart met zijne vrouw, zijne dochter Ernestine en zijn zoontje Maximiliaan Van Peperstein(ik vernam dus, dat hij Van Peperstein heette) in vrede en liefde geleefd. Hij bekleedde steeds de betrekking van magazijnhouder en administrateur bij zijn ouderen broeder, den tegen woord igen restaurateur. Hij had hot hoogste punt des levens bereikt, en verlangde niets meer in de wereld te bezitten, omdat hij niets beters kon wenschen, namelijk vrede, liefde en welvaart Maar de beproevingen in de wereld komen somiijds onverwachts, zoo hij zeide, en zijn dikwijls zoo groot, dal zij door den sterfelijken mensch bijua niet te dragen zijn Zoo was voer hem een Decem berdag (juist de dag, dien mij de straatbengel genoemd had) de dag, waarop zijn geluk in de wereld een einde nam. Zijn eenige zoon, de kleine Max, was op een onbewaakt oogenblik den ouderlijken zorg ontloopcn, en alle nasporingen dienaangaande waren vruchteloos gebleven. Zijne vrouw verviel hierdoor in een zwaannoedigen toestand, waaruit eindelijk eene ziekte geboren werd,die haarten grave sleepte. Niets bleef mij dus meer over, dan mijne smaak, en zijne schoone zaal die aan het talent van den heer Helleputte hare herstelling te danken heeft. De betrekkingen met Audenaarde zijn zeer gemakkelijk per ijzerenweg. De vrienden van Audenaerde doen alle pogingen om hunne gasten waardiglijk te ontvangen. Binnen kort zullen in de kringen die deel maken van den Bondlijster, van inschrijving neergelegd worden. Doorgang der wieg naar liet »raf. Het lichaam van den mensch gelijkt een schip in hetwelk de ziel zich inscheept bij de geboorte, om van de woelende zee van dit leven naar de eeuwigheid over testeken. Gewoonlijk zijn de vijf zinnen de stuurlieden van dit ellen dig vaartuig, en de eigenliefde is zijn roer; zijn kompas is de wellust, en de dwaasheid zijne vlag zijne gunstige winden zijn de bedrieglijke vleierijen der wereld, en zijne zeilen een weef sel van menschelijke broosheid zijne touw werken zijn de beuzelarijen waarmede zijn zwakke geest zich bezighoudt, en zijne ankers de ijdele hoop zijne lading bestaat uit misda den en de haven, waar hij aanlandt, is het leedwezen en de wanhoop. Het is dtis niet to verwonderen dat een zoo broos, zoo slecht uitgerust en zoo onvoorzichtig bestuurd vaar tuig zoo dikwijls vergaat, en dat de ziel zoo menigmaal schipbreuk lijdt tegen de menigvul dige klippen, verborgen in dezen uitgestrekte» oceaan der wereld, alvorens de haven der zaligheid te kunnen bereiken. De onvoorzichtige jeugd, door hare natuur lijke verblindheid, scheept zich lichtelijk in, zonder zich, voor eenen zoo gevaarvollen door tocht, van het noodige te voorzien al te dik wijls geeft zij het roer over aan de kracht harer driften. Doch de wijze neemt den godde- lijken wil voor zijn kompas, en de godsvrucht voor zijn roer. Hij beschouwt de smarten dezes levens als gunstige winden, en zijne zeilen zijn vol geduld zijne stuurlieden zijn de deug den, en God zelt is zijn opperloods zijne touwwerken zijn het vertrouwen, en zijne an kers eene vaste hoop zijne vlag is het kruis, en is van hemelschekleur; zijne lading bestaat uit goede werken, en bijgevolg is de haven, waar hij eindelijk aanlandt, het rijk van het eeuwig geluk. Üaitr zet hij voet aan land, dititr verlaat de ziel de wrakke boot, om binnen te treden in-de plaatsen van genot en vreugde, welke bestemd zijn voorde gelukzaligen. (Onafhankelijke.) L.INIDBOUW. Plant jonge boomen Ons opschrift zegt ge noegzaam wat het besluit van dit artikel zal wezen. Wij aarzelen niet het te verklaren op tien zal het negenmaal beter zijn jonge boo men dan oudere en kloekere te planten. Voor velen echter zal die verklaring niet volstaan, en moet het hun doorredeneering en bewijzen getoond worden 't is hetgeen wij trachten te doen in dit artikel. Het spreekwoord zegt een oude boom wilt niet herplant worden een ander zegt ook men moet den tak bulgen als hij jong is Hoe veel waarheid in die weinige woorden Of zou 't in het planterijk anders zijn dan in het die- eenige dochter Ernestine, terwijl hij dit zeide, drukte hij een kus op haar voorhoofd. Onder danig aan een rijken, maar lastig gehumeurden oom, verdroeg ik de harde woorden,die hij mij toevoegde; ook Ernestine moest vele bittere verwijlingen van hem ondervinden. Maar gij zult begrijpen, jongman,» ging hij voort, dat men om niets ter wereld méér de slaaf van anderen wil zijn, dan om het geld. Juist het geld van haar oom is de oorzaak, dat gij mij iu cenc zoo nederige positie ontmoeltet. Ik wilde Ernestine tot erlgename maken, waarop zij dan ook aanspraak heeft waarom niet? 't Js het eenige, wat ik van hem kan verwachten. Ik had met verbazing en met ingehouden adem naar zijn verhaal geluisterd. Bij zijne laatste woorden bekroop mij do vrees, dat de eerlijke gevoelens, die ik omtrent Ernestine koesterde, juist om het geld niet zouden beantwoord worden. Hoe dit ook moge wezen, ik achtte hel mij nu tot plicht, den dienst van den restaurateur te verlaten. Gelukkig voor mij was de restaurateur zelf de oorzaak, dal mijn besluit, spoediger dan ik gedacht had, kon uitgevoerd worden. Bij een onschuldig onderhoud, dat ik den volgenden dag met Ernestine bad, stond hij onverwacht voor ons, en zeide met eene bulderende stem en kwaadaardigen blik, dat hij dal gekonkel niet langer in zijn huis mocht dul den; dat hij nu ontdekt had, dat de Grijpvogel niets dan schurken en dieven afleverde, die hij in zijn dienst niet kon gebruiken. Ik moest dus de wereld maar weer in, en zelf maar zien, hoe ik er door kwam. Hij betaalde mij het halve loon, eu wensehlo mij ten overvloede geluk, voorspoed en een weg toe, die mij tot een goed einde leidde. Ik verliet de restauratie met de genegenheid vnu Ernestine en den dank haar vaders, welken ik ver. worvcn had. (Wordt voortgezet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1883 | | pagina 1