58sle Jaar.
Zondag13 /ipril 1885.
N9 1909.
IJZEREN WEG.— VERTREKUREN Uil AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Het nieuw bui' gerlijk
wetboek eu de radikale
partij.
IN DE WERELD,
Louis Veuillot.
Hier en Daar.
DE DEN DER-BODE.
ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
ANN0NCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3"1® bladz.30 cent.
Deodermonde. 4-56 6-35 8-45 11 09 3-09 0-38 10.08
Lokeren. 4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-38
Stechelen. 4-561 6-351 7-3U 8-12d Exp. !®2®3®kl. 8-451
11-59d 1-04(1 Exp. 1*2* 3* kl. 2-50d 3-09/ 6-00d
6-381 10-08d Exp. 1* 2® 3* kl.
Antw. 4-561 6-371 7-32d 8-12dExp. 3 kl. 8-451 l-04dExp.
1*2' 3" kl. 2-50(13-091 6-00d 6-381 10-08d Exp.
1" 2* 3® kl.
Brussel, langs Denderleeuw. 4-25 7-30 0-00 8-12
E 3 kl. 9-10 10-23 dir. 11-59 1-04 E3 kl. 2-50 (5-14 des
xondags) 6-00 direct 8-49 9-16 10-08 E 3 klas.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-5616-351 8-12d
E 3 kl. 8-451 0-00d 9-10d (ll-59d tot Leuven)l-04d
Exp. 1® 2® 3® kl. 2-50d 6-00d O-OOd direct 9-16a' 10 08 E
8 kl.
(1) Nota. De letter 1 beteekenflangs Termonde en de
Gent, (5-00 's vrijd 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-44 9-41
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 0-00 3-38 E 3 kl. 6-09 6-35
9-38 10-20 Exp 3 kl. en des zondags 12-39
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 0-00 dir. 3 38 0 00 E 1® 2* 3® kl. 6-35
Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47
12-21 12-40 3-08 3-38 Exp. 6-12 6-35
Doorn. Mouse. Korlryk, Ryss. (langs Alh) 5-55 8-12 E.
3 klas lot Denderleeuw H-59 2-51 6-00
Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Alh 5-55 7-32 8-12E.3 kl.
tot Denderl. 11-59 2-51 6-00 9-11
Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tol Denderl.11-59 2-51 6-00
Enghien Braiue, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds
bergen 5-55 H-59 2-51 0-00 6-00
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02
Moorsel,Opwyck,Mechelen,Antwerpen 5,07 9,27 3,21 6,09
letter d langs Denderleeuw.
Calque Saaui.
NAAR AELST DIT
Ath 6.48 10.19 1.18 4.08 7.57 9.05
Anlw. 5.15 0.30 9,15 9.50 10.50 E. 1®2® 3' jl. 12-22
3-15 E. 1®2®3® kl. 3-54 4.44 5.54 6.50 E. 1® 2° 3® kl.
Brussel 6.19 direct 7.15 3 kl. 7.30 9.00 11.06
11.55 1-55 3.00 E 3 kl. 5.01 5.50 dir. 7.17 8.24
9-40 E. 3 kl. en des zondags 11.45
Dendermonde 7.07 9.41 11.35 2.27 5.28 8.24 10.54
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.41
Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43 11.06 12.31 E 3kl.
1.55 5.06 8.11 dir. 8.23 9.35 E 3 kl.
Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.25
Lokeren 6.33 8.48 10.57 1.46 4.44 7.52
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.09
Oostende 6.04 6.19E. 3 kl. 9.00 11.12E 3 kl. 11.54 6.04
dit Gbnt naar
Moortzeeie, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le«
Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59
DIT GEERAERDSBERGEN NAAR
Maria-LierderSotlcgem, Moortzeeie en Gent, 5.15 vryd.
7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 2.58 5.50 E 8.51
dit Denderleeuw naar
llaeltert. Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerd6, Ansegem
Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 direct.
uit Sottegem langs denderleeuw naar
Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48
dit Antwerpen naar St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.45 7.12 8.55 10.55 2.05 3.45 5.10 E 3 kl. 7.30
uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.25 7.05 8 00E 9.25 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,19
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.50 1.58 7.48
dit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel eu
Aelst: 5,50 10,04 4,17 7,12
AELST, 14 APRIL 1885.
Dezer dagen hield de heer Janson, voorzitter
der liberale Associatie van Brussel, en de
gekende leider van den radikalen groep in de
Volkskamer, aldaar eene voordracht over het
nieuw burgerlijk wetboek door M. Laurent van
Gent bewerkt.
Onze geëerde lezers weten reeds dat M.
Laurentleeraaraan de Genische Hoogschool,
een man algemeen erkend als een uitstekende ge
leerde, maar ook als een dei hardnekkigste vijan
den van 't catholicismus, door 't liberaal minis
terie belast werd met de herziening van
't burgerlijk wetboek.
Het is dus niet te verwonderen dal eene
haatvolle vijandschap tegen alles wat de gods
dienstige instellingen raakt in het werk van
den gentschen religiehater doorstraalt. Het
welhoek-Laurent stelt eene gansche klas burgers
buiten liet burgerrecht, ja, zelfs buiten het
algemeen recht, en met der daad worden alle
godsdienstige vereenigingen onmogelijk, in
andere woorden, zouden alle kloosters ot gees
telijke gestichten verdwijnen. M. Laurent wil
aan de catholieke, geestelijken en werelldlij-
ken, de grondwettelijke vrijheid van vereeni-
ging en van onderwijs ontzeggen, immers hij
zegt ronduit dat de catholieke scholen door
wereldlijken gesticht, even als de collegiën,
pensionnaten en kloosters, welke door reli
gieuzen worden opgericht, dat alle deze inrich
tingen, onwettige vereenigingen zijn
Natuurlijk is M. Janson, het opperhoofd der
roode kliek, met zulk een burgerlijk wetboek
gansch in zijnen schik.... Het is volgens hem
wonder schoon en goed! Hij en zijne partij
gangers zouden zekerlijk de gelegenheid niet la
ten ontsnappen om eene geheele wagenvracht
soutanen van alle kleur en vorm, mijters en
priestershoeden, enz., enz., zonder omzien
naar binnen te slokken. Zelfs gevoelen Janson
en zijne vrienden zich getrokken naar de goe
deren van kerken en kloosterszij zouden er
êeerne elk hun deeltje van willen. Immers
M. Janson beweert dat de godsdienstige ver
eenigingen in rechte toch geene eigenaressen,
gèene bezitters kunnen wezen!en hunne
goederen moeten dan toch een eigenaar heb
ben... Dit is de leer der socialisten, doch zij
weten waarom
Deze verklaringen van M. Janson zullen
het land inlichten over 'tgeen ons te wach
ten staat, moest, tot ons ongeluk, de libe
rale partij nog eenige jaren aan 't bewind
blijven. De schandelijke rooverijen der kerke
lijke en geestelijke goederen in de jaren 90,
OF
LOTGEVALLEN VAN JONAS BONTEKRAAL
Eene humoristische bijdrage,
DOOR
P. NU1JENS, Jr.
0«-»0—
22® Vervolg.
Na Uvoo uren stoomens «ag ik eindelijk in de diepte
der zee den dikken, ronden-, en bel koepelvormige
dak van den hoofdtoren der slad Hoorn voor mij op
rijzen.
De boot danste nu op de korte golven, want een
liebte zuidenwind stak uit zee op, en wiegelde de
watermassa. Hel was mij welkom, evenals het zuch
ten,steunen en stampen der stoommachien; want,lezer,
gij kunt wel begrijpen, dal ik er naar reikhalsde om
den wal te betreden, dien ik als een armen knaap en
op zulk eene wonderbare wijze verlaten had
Na een halfuur boorde ik weder het luide getingel.
Wij stoomdenuu tusschendesleenenglooiingen door,
en weldra lag de boot aan den bekenden steiger.
Toevallig werd de loopplank naast den dikken,
houten paal gelegd, van waaruit ik naar beneden was
getuimeld en, hoe gek het ookmogeziju, toen ik dien
voorbij liep, nam ik den ijzeren ring in mijne hand,
en drukte er een dankbaren kus op.
Wij vertoefden nog een paar dagen in de stad, die
mij lief was geworden.
Daarna was hel mijn voornemen, om in mijne
geboorteplaats rustig te leven. Eerstdaagszouik eene
zeer burgerlijke, comfortabele woning kunnen be
trekken, althans wanneer ik haar wilde koopen. Ik
had mij voorgenomen, dit lol elkon prijs te doen,
omdat bedoelde woning ook al die gemakken in zich
bevatte, welke vereischl worden om niet levend dood
in de wereld te zijn.
Wij haddon het besluit genomen, de stad te verla
ten, en te voet onzen weg te vervolgen.
zouden met nog meer wreedaardigheid dan
vroeger hernieuwd worden.
Ja, dan zouden wij de droevige en akelige
dagen van den Sansculoitentijd in ons land
zien herlevenDe goederen van kerken
en kloosters ten voordeele van den Staat, ver
tegenwoordigd door de radikalen, aangeslagen,
de Bisschoppen, priesters, paters en nonnen
als wilde dieren vervolgd, gefolterd, verban
nen en, ja zelfs afgemaakt, de HH. Taberna
kels onteerd, de gewijde vaten, en relikwieën
gestolen, de kruisbeelden verbrijzeld, de alta
ren afgebroken om met de schilderijen en
beelden der Heiligen, andere sieraden en meu
bels openbaarlijk voor spotprijzen verkocht
te worden, de kerken en kapellen geslecht ol
te vei! gebracht om later tot tooneel-en dans
zalen, magazijnen en soms tot peerdenstallen
te dienen...zietdaar wat onze voorouders zagen
en wat wij ook eens zullen zien indien de
liberale kliek over ons Vaderland blijft heer-
schen
Wat ons betreft, wij gelooven dat de radi
kale partij hare belsche ontwerpen nooit
gansch zal kannen ten uitvoer brengen. Vele
schandelijkheden zullen de liberalen, wel is
waar, plegen, doch wanneer de maat zal over-
loopen, zullen de Catholieke Belgen als een
man opstaan, om door hunne stemmen, de
religievervolgers en inpalmers van kerkelijke
en geestelijke goederen, schandelijk te ver
drijven en in hunne plaats mannen aan te
stellen welke alle onze reeds ontroofde vrij
heden zullen herstellen en ze altijd zullen
eerbiedigen
Een der grootste catholieken en der groot
ste schrijvers van Frankrijk en van de wereld,
de heer Louis Veuillot, is verleden zaterdag te
Parijs overleden in den ouderdom van zeventig
jaren.
Tot in 1838, was Louis Veuillot een dier
jongelingen zoo als er nu vele zijn onverschil
lig aan alle godsdienstige en wijsgeerige vraag
stukken: Maar zijn heldere geesten zijn zuiver
hert brachten hem op de goede baan. In 1838,
tijdens een verblijf te Hoornen, waar hij enkel
gegaan was om de wonderen der oude bouw
kunst te bezoeken, miek hij kennis met de
wonderen van den godsdienst Louis Veuillot
keerde als overluige catholiek in Parijs terug.
Hij begreep het overwegend belang van den
godsdienst en besloot hem te doorgronden.
Welhaast wilde hij dien godsdienst ook ver
dedigen hij vatte eene pen op, die dertig jaren
lang aan de voorhoede der catholieke schrijvers
gestreden heeft. Zijne pen was eene macht,
eene mogendheid, en zij wierd dan ook zeer
gevreesd door de eenen, hoog geschat door
de anderen. Zijne taal was keurig zonder
weerga, tot zoo verre dat vriend en vijand
getuigde, dat Veuillot het Fransch wist te
Met welgevallen zag ik eindelijk, ter linker- en ter
rechterzijde van den eeuwenouden straatweg, de
talrijke prachtige boerenwoaingen verrijzen. Er was
nog meer welvaart gekomen in deze voorberechte
streek
Toen ik hel dorp betrad (altijd met mijne vrouw
en mijn schoonvader nevens mij) zag ik een vrij on
gewoon leven en bedrijvigheid. Ik zag talrijke in
feestdos gelooido, boeren en boerinnen voor het hek
van eene boerenwoning op- enoeerloopen; sommigen
der eersten zalen iD groepen bij elkander op be!
welige gras neder, en dampten mei lust uit don oud-
vaderlandscben gouwenaar. Weer anderen, en dezen
moet het niet minder aan levenslust ontbroken heb
ben, zongen en dansten.
Ik nam de vrijheid, oen opgescholen knaap, die
ons te gemoet trad, staande te houden.
Ventje, vroeg ik, wal beteekend die
drukte daar
Bruiloft, meheer, antwoordde hij kortaf in
het oude Westfriesche dialect.
En wie trouwtdan vandaag?»vroeg ik weder.
Weet meheer er nog niks van of
lk schudde natuurlijk bet hoofd.
Zóó, zei de jongen, en wilde zich verwijde
ren.
Gelukkig was een tweede persoon, van rijper leef
tijd, zoo vrij zich bij ons te vervoegen Ik vroeg dezen,
of hij mij nader kon inlichten omtrent hetgeen ik aan
den knaap gevraagd had.
Wèl, meheer, zeide hij verwonderd, hè je
aan niel'hoord.hoe gelukkig Pinkoog, geweest is
lk herinnerde mij mijn schoolmakker.
Pinkoog riep ik uil, vertel mij wat van
zijn wedervaren. Ik zal zeer verheugd zijn, zijn geluk
te vernemen.
Dal doe'k met veul plezier, meheer luister
den maor, hernam de goedhartige man, er. toen
vertelde hij mij in één adem het volgende Meheer
die most welen, dat Pinkoog 'n flks opgescholen
jonge kérel was, toen ie den boeren diende, en deur
I z'n spaorzaomheid hij liep nooit neè de herberg
een aordig duitje bij mekaor brocht, toen ie op den
inval kwam, en dat wag gelukkig vobr 'm, om 'n lot
in de loterij te nemen bij weduwe Aames, die met
schrijven zoo als niemand anders het kon.
Hij was beurtelings opsteller van een groot
getal dagbladen, toen bij eindelijk den Univers
stichtte, hel gekend parijzer blad, dal aan het
hoofd der fransche catholieke gazelten staat.
In den Univets deelde Louis Veuillot zijne
prachtigste studiën mede, beurtelings vol
scherpe zweepslagen legen de fariseërs van
onzen lijd, of vol opwekkende bewijzen voor
de flauwhertigen altijd lintelende van geest
en vol verhevene gedachten. Ook verscheidene
boeken zijn door den grooten schrijver nage
laten, die zijnen naam vereeuwigen zullen
onder deze zijn de odeurs de Paris en de
Parfums de Rome zonder twijfel de bijzonder
ste.
Louis Veuillot was een van die mannen welke
men of veel bemint of veel haat. Onvergelijke
lijk was zijn talent, ontembaar zijn iever,
onbuigbaar zijn karakter. En toch had hij een
zoo edel, zoo groot, zelfs zoo gevoelig hert,
dat hij wederliefde voor liefde wist te schen
ken en waarin alleen gevoelens voor het goede
blaakten.
Wij hebben reeds gemeld dat twee protes-
tantsche juffers te Meenenin West-Vlaanderen,
aan de leerlingen der officieele of liberale
school den R. C. catechismus leeren. Ter
gelegenheid van den redetwist over 'i budjet
van onderwijs, wierd minister Piet hierover
ondervraagd en wilt gij weten, geëerde lezers,
wat hij antwoordde, luistert
Ik vind daar geen kwaad in. Dit is eene
kwestie van consciëntie, en indien de ouders
en onderwijzeressen er vrede meê hebben,
dan weet ik niet wat er tegen te zeggen
valt.
Dus, volgens minister Piet, is 't gelijk wie
er de calecliismusles geeft, al ware het een
kind van Mahomet.
Dit verwondert ons echter nietde chris
telijke leering,—dat is overbekend, wordt
slechts in de officieele scholen onderwezen
om zekere kortzichtige ouders te foppen... En
hoe wordt de christelijke leering of catechis
mus in de liberale scholen onderwezen?....
Men leert hem de kinders opzeggen gelijk een
deuntje aan den papegaai
Zekere liberale bladen laten bittere jeremia
den hooren over den wankelenden toestand
van het liberaal ministerie.
Zoo lezen wij in de Meuse van Luik
Men kan het zich niet langer ontveinzen
dat het ministerie van verschillige kanten
tegelijk wordt aangerand, en dat het uil alle
zijne krachten zal moeten strijden om zijnen
parlementairen stand te behouden. Wij zijn
niet meer in de schoone dagen van 1878. Is de
toestand nog niet wat hij in 1869 was gewor
den, dan verschijnen er toch reeds zwarte
brieffies rondvent meheer zal ze natuurlijk niet
kennen
Ik zeide hem, dat mij zoo iets van eene weduwe
Aames voorstond.
Zóó. Nou wat wil 't geval, man, de vijfligduu-
zend valt op z'n tientje, en Pinkoog was ne man van
geld. As 't geluk maar dyen wil, meheer, vervolgde
de spreker wanl toen ie geld had, kon ic meedoen
en dat dee ie ók. Hij ging op 'n geeltje of en wist ze
te bepraten, de gnapste, maor dat mó'k er bij zeggen
de deugdzaomstc meid uit 't hille dórs Nou weet
meheer net hoe 't zich hier toedreègt en voor wie
m'n bruiloft viert.
Ik dankte den goeden man, en gaf een dubbeltje
aan den lummel van een jongen, die zich niet ge
schaamd had, ons te blijven aangapen, toen de man
met ons sprak, en wij liepen vrolijk verder.
Op korten afstand van de plaats, waar de bruiloft
gehouden werd, hoorde ik een mij welbekend brui
loftslied. dal volgenderwijze aanving
Dansen wij om Jopje,
Dansen wij om t kopje,
't Kopje, kopje is zoo zoel,
Dat ik nog 'reis proeven moet.
Te oordeelen naar de versierde Goudsche pijp, die
hij in de hand hield, moet hel Pinkoog geweest zijn,
die, met zijnebruid aan den arm, op een groepje jon
gelieden aanstormde, welke nu bezig waren om eene
groole, vergulde, aarden kom rond te dansen. In deze
kom, die met brandewijn en suiker boordevol was
gevuld, prijkte een sierlijk omstrikte tinnen lepel
Een groep jeugdige bruiloftsgasten had nauwelijks
den held van den dag in 't oog gekregen, of zij sleur
den hem bij zijn kort jasje in hun midden, en plaats
ten hem voor de fraaie kom, die op den grond stond,
terwijl zij zongen
Wup 't 'm, bruigom,
Wup 'I'm, bruigom,
Altijd hè je tierelier
'n Altijd hè je dorst.
De bruidegom was wel genoodzaakt, wilde hij aan do
eer zijner gasten niette kort doen, een vollen lepel
brandewijn te nemen en dien te ledigen, waarna men
voortging met zingen
«'n Kom, smeer dan je keel,
'n Kom, zalf dan je borst.
punten aan den gezichteinder, en deeendracht,
die in de harten bestond, is thans zelfs niet
meer op de lippen. Wij gaan het moeilijk tijd
vak in.
De Meuse schijnt er over erg bedroefd te zijn.
En geen wonder, de troon van den luikschen
afgod begint, volgens haar, te wachelen....
Zekere liberalen beginnen grootelijks te ge
voelen dat het land naar eene tweede alge-
meene ontlasting snaakt, en dat jaagt hen
vrees aan, dat doet koud zweet uitbersten
Ja, 't land is 't huidige liberaal ministerie
moede, 't welk om ons een goddeloos onder
wijs te kunnen opdringen meer vrijheden heeft
geschonden, meer millioenen heeft verkwist
dan alle de liberale ministeriën te samen welke
zich sedert 1830 hebben opgevolgd
Onder de nieuwe belastingen en taksen die
op 't oogenblik in 't ministerie van financiën
worden uitgebroeid.treft men eene taks aan die
als hoogst hatelijk mag aanschouwd worden
wij willen spreken van de taks op de verzeke
ringen tegen brand.
Voortaan zullen de po'icen van brandverze
kering op eenen zegel van fr. 1,50 moeien ge
schreven worden, en bovendien aan enregis-
trement onderworpen zijn. De registratie zal
twee franks kosten, dus zal elke verzekerde
een recht aan den Staal te betalen hebben van
fr. 5,50.... Eene verzekering ter waarde van
een millioen zal niet meer rechten betalen dan
eene van 500 of duizend franks.... En wie zal
hier wêer meest door gestraft zijn De geringe
man en de kleine landman welke, in de meeste
gevallen, meer aan Staatsrechten zu'len te be
talen hebben als voor de verzekeringspremiën
der drij eerste jaren te samen.
En zeggen dat alle die hatelijke taksen moe
ten dienen om 't TEKORT te dempen door den
zoo dwazen als onvaderlandschen schoolstrijd
veroorzaakt
De schoolinkwisitie komt hare statistiek be
kend te maken over den toestand der officieele
en vrije lagere scholen op 51 December 1881.
Deze statistiek duidt het getal dezer scholen
aan, de lokalen welke zij gebruiken, den staat
der lokalen en van de schoolmeubels, de vak
ken die in deze scholen onderwezen worden,
en eindelijk liet getal diplomas en bijbedienin
gen van liet onderwijzend personneel. Deze
statistiek is natuurlijk zeer verdacht, aangezien
den geest welke de schoolinkwisitie bezielt en
den wel gekenden haat dien hare leden ten op
zichte van 't vrije catholiek onderwijs voeden.
Een der tafels, in dit boekdeel vervat, geeft
de volgende inlichtingen 't Getal der eigen
lijke lagere scholen is 3,750 vrije en 4,705
officieele. Welnu volgens de statistiek in kwes
tie, zijn er op 4,705 officieele scholen, slechts
2,706 die onder opzicht van onderwijs kunnen
vermeld worden als goede 1,693 worden aan
zien als voldoende en 506 als slechte. Dus
En hot refrein
'n Altijd hè je tierelier
'n Altijd hè je dorst.
Geluk, dierbare vriend mijner kinderjaren lk deel
in uw geluk en in uw voorspoed. Geene stormen
hebben u misschien het hoofd beroerd, maar gij zijt
eenvoudig en deugdzaam gebleven. Gij hebt uw plicht
als mensch niet verzuimd, uwe beginselen niet ver
loochend. In uwe armoede hebt gij uw hart rein be
waard, en God heeft u gezegend.
lk verkeerde in eene zenuwachtige spanning, lk
trok mijne vrouw en mijn schoonvader met drift met
mij mede, en plaatste mij in de onmiddelijke nabij
heid van de feestvierende groep.
Toen de bruidegom den lepel brandewijn geledigd
had, klonk hel lied als volgt
'n Waarom zouden menschen
Niet allen vroolijk zijn
Zij vullen hunne pensen
Met besten brandewijn.
'n Zoo lustig dan,
'n Zoo lustig dan,
Ieder die drinkt zooveel hij kan.
Het was de plicht des bruidegoms, om plaats lo
maken voor een ander persoon, die in den cirkel
rond hem heen had gedanst. Deze persoon was na
tuurlijk zijne bruid. Ik nam dat oogenblik te baat,om
hem iets in het oor te Huileren. Hij deinsde verbaasd
terug.
Maar alsof bij geen hooger bewij3 van zijne innige
blijdschap geven kon, liet hij zijne bruid aan haar lot
over, en plaatste mij met een forschen duw In het
midden des cirkels, terwijl hij luidkeels zong, bijna
schreeuwde
Wupt 't 'm. Jonas,
Wupt 't 'm, Jonas,
Altijd hè je lierelier
'u Altijd hè je dorst.
Geen panische schrik, neen, eene geweldige ver
rassing greep de bruiloftsgasten aan, \oen zij een
heer, met een hoogen hoed op het hoofd, en een va
lies in de hand, in hun midden zagen, en de verras
sing steeg nog hooger, toen zij die juffrouw en dien
ouden heer kérel zegt men daar liever naast
den ander zagen ronddansen.
bijna de helft der officieele scholen lalen onder
opzicht van letterkundig onderwijs te wen-
schen
M. Scailquin, representant van Brussel, heeft
het publiek der hoofdstad op eene conferencie
vergast in de welke hij aan de brusselsche ba
vianen onnoozel gezeever met de kuip heeft
verkocht.
Volgens heerschap Scailquin zijn depriesters
en kloosterlingen altijd eene versperring ge
weest voor kunsten, wetenschappen, handel,
nijverheid, enzDie ezelarij van den confe
rencier voor de honderste maal wederleggen,
ware eene groote dommigheid.... Doch onder
al de de ezelarijen door M. Optat Scailquin uit
gekraamd, willen wij vooral de volgende aan
halen
Verheelt u, geëerde lezers, dat de slavernij
en de verstomping waaronder wij, Vlamingen,
door de schuld der geestelijkheid gebukt gaan,
ons allemaal eenige jaren leven kost
Zottemanspraat hoor ik roepen....
Welnu, meester Optat beweert dat de men
schen in de waalsche provinciën en in Brabant
waar men liberaal is, langer leven dan in de
vlaamsche waar men catholiek is.
In de waalsche provinciën en in Brabant
wordt men gemiddeld 14 en 41 jaar oud
In Vlaanderen, in 7 geheiligd land der zwart
rokken, o zegt M. Optal Scailquin, wordt men
maar 37 jaar oud
En dit is weer de schuld dier schelmsche
pastors, paters en nonnen, dat de menschen
in Vlaanderen korter leven 't Verwondert
ons niet, de geestelijkheid is volgens de libe
ralen ook de schuld van de aardappelplaag
Maar wat aardig is, zegt de Patrie van Brugge,
is dat M. Optat Scailquin, eene vrouw ging
zoeken, te Brugge, in 't land der zwartrokken.
Was dat misschien om
Och kom, laat ons maar zwijgen over alle de
ezelarijen die men alleen aan de brusselsche
bavianen durft opdisschen
HANDEL EN NIJVERHEID.
Vlasmarklen De vraag is levendiger ge
worden, vooral in het fransch Somme-depar-
tement en te Kortrijk, in de beste soorten van
gemeen, en gewoon vlas. Men zwingelt bijna
nergens meer en de stapels zullen van langs
om minder belangrijk worden. Daaruit volgt
dat de prijzen goed worden, en het is zeer
waarschijnlijk dat die soorten zich nu goed
zullen houden. De prijzen van russische vlas
soorten blijven voortdurend zeer vast, alhoe
wel de verkoop kalm blijft, tewijl de hoedanig
heid maar middelmatig is, bij z.oo verre dat
de engelsche spinners alle begoocheling op-
zichtens dit vlas verloren hebben, en zij dit
jaar belangrijke nankoopen gedaan hebben
van kortrijksch, brugsch en waalsch vlas.
De bruidegom was echter beleefd genoeg, mij
oogenblikkelijk daarna aan zijne gasten voor te
stellen.
Enkelen hadden mij als een armen knaap gekend,
en bezagen mij daarom reeds van boven tot onder.
o Nou, Jonas, je huiw hel ver in de wereld
'brocht, jongen, was dan het belangstellend woord.
En dat is je vrouw...? en dal jc schoonvader...? en
datje...? en in dien trommel daar zil'm den aap
zeker... niet
En om zoo spoedig mogelijk aan hunnen hoogge
spannen nieuwsgierigheid te voldoen, knikte ik dan
telkens met hel hoofd.
Ik had het ver in d6 wereld gebracht, ten minste
ik was ver de wereld ingewecst, om tol de overtui
ging te komen, dal het ideaal van 's menschen geluk
ju dc wereld in eene belrekkeijke welvaart en de
rust en tevredenheid des harten beslaat
Toen ik dan ook met de mij zoo dierbaargeworden
personen de woning betrad, waarin ik mijne levens
dagen hoop te eindigen, zong ik, met wijziging van
den laatsten regel, met een groot dichter.
Een hul van klei,
Aan 't eind der aarde,
Een plekje gronds
Van weinig waarde,
Is in mijn oog veel grooler schal,
Dan 't rijkst paleis van eenen koning.
Wanneer slechts in mijn stille woning
Geen modder om mijne ooren spat.
Ik wil hiermede zeggen, lezer, dat men nnj niet
stoort in mijn stil genot var buiten tc leven, dat men
mijn naam onbezwalkl Iaat, dat men mijne echtge-
noote als een deugdzame vrouw naar waarde schat,
en dat men mijn grijzen schoonvader zijne hooge
jaren hebben daar recht op eerbiedigt.
PS. lk heb vergeten te zeggen, dat de laankleuri-
ge man daarom mij telkens met afguntsige blikken
had aangezien, omdat ik hem onwetend had gedwars
boomd. Ib heb later van den straatbengel, mijn zwa
ger, vernomen, dal hij hetop mijne Ernestine gemunt