58s,e Jaar. Zondag22 April 1885. iV° 1910. Dl BARBIER W BMULII IJZEREN WEG. VERTREKUREN Uil AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Priesterhaat. Reserve of Burgerplaag, DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op Z*' bladz.30 cent. BtlécrmoiJe. 4-54 6-35 t-45 11-09 3-09 6-31 10.04 Lokeren. 4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-38 Veekelen. 4-564 6-351 7-32«J 4-1 id Exp. 1* 2' 3* kl. 8-45 11-5M 1-04* Exp. 1* 2* 3* kl. 2-50* 3-191 6-00* 6-341 10-08(1 Exp. 1* 23* kl. Antw. 4-56t 1-371 7-32* 8-12*Exp. 3 kl. 4-451 1-04* Exr. 1*2* 3* kl. 2-50*3-09/ 6-00* 6-38/ 10-08* Exp. 1* 2* 3* kl. Brussel, langt Denderleeuw. 4-25 7-30 0-00 4-12 E 3 kl. 9-10 10-25 dir. 11-59 1-04 E3 kl. 2-50 (5-14 des zondags) 6-00 ëirecl 8-49 9-16 10-48 E 3 klas. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25* 4-56/6-35/8-12* E 3 kl. 4-451 6-00* 9-10* (11-59* tot Leuven)1-04* Eir. 1* 2* 3' kl. 2-508 6-008 O-OOd direct 9-168 10 08 E 3 kl. (1) Nets. De letter 1 beteekent langs Ttrnondc en de Gent, (5-00 's vrijd 7-04dir. 7-56 £3 kl. 4-44 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 0-00 3-34 E 3 kl. 6-09 6-35 9-38 10-20 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 38 0 00 E 2* 3* kl. 6-35 Doomyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gen*) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-38 Exp. 6-12 6-35 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langt Alh) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 11-59 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 5-55 7-32 8-12E.3 kl. tot Denderl. 11-59 2-51 6 -00 9-11 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.tl-59 2-51 6-00 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 11-59 2-51 0-00 6-00 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opvvyck,Mechelen,Antwerpen 5,07 9,27 3,21 6,09 letter d langs Denderleeuw. Cnlqae Saam. NAAR AELST UIT Ath 6.48 10.19 1.18 4.08 7.57 9.05 Anlw. 5.15 0,30 9,15 9.50 10.50 E. 1* 2e 3* jl. 12-22 3-15 E. t*2"3* kl. 3-54 4.44 5.54 6.50 E. 1» 2» 3* kl. Brussel 6.19 direct 7.15 E 3 kl. 7.30 9.00 11.06 11.55 1-55 3.00 E 3 kl. 5.01 5.50 dir. 7.17 8.24 S-40 E. 3 kl. en des zondags 11.45 Dendermonde 7.07 9.41 11.35 2.27 5.28 8.24 10,54 Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.41 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43 11.06 12.31 E 3kl. 1.55 5.06 8.11 dir. 8.23 9.35 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.25 Lokeren 6.35 3.48 10.57 1.46 4.44 7.52 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.09 Oostende 6.04 6.19E. 3 kl. 9.00 11.12E 3 kl. 11.54 6.04 uit Gent naar Moortzeelo, Sottogcm, Geeraerdb., Enghien, Braine-le« Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 uit gberaerdsbergen naar Maria-Lierde, Sollegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.2» 8.35 dir. 9.54 11.58 2.58 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, He^zele, Sotteg. Audenaerde, Ansegem Kortryk, 6.12 0.U0 9.01 12.55 6.C9 7.20 direct. uit Sottegem langs denderlebuw naar Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nikolaes, Lokeren kn Gent 4.45 7.12 8.55 10.55 2.05 3.45 5.10 E 3 kl. 7.30 uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.25 7.05 8 00E 9.25 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,19 Uit Sottegem langs Erpo-Mcire. 7.50 1.58 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en Aelst: 5,50 10,04 4,17 7,12 AELST} 21 APRIL 1883. De priesterhaat is bij de liberalen eene soort van burgerdeugd. Deze haat klimt tot verschillige graden van woede naar aard van den persoon die er meé besmet is. De eenen, en deze zijn de talrijksten, bepalen zich met zijdelings eenen drifligen haatvollen blik op den priester te werpen, en, volgens hunne gesteltenis, verbleeken zij of worden als knarstandende rood gelijk een kalkoensche haan. Deze liberalen gevoed door 't geestesbrood door de doctrinaire bladen uitgedeeld, zijn beschaafde lieden zij zullen den priester alleenlijk beleedigen en bespotten in groote omstandigheden, op een dag van spontanéitè foudroyante bijvoorbeeld, gelijk zij dit heeten. Zelfs alsdan zullen zij slechts door goedkeurende gebaren en meest al door genever de straatschoeliën ophitsen die altijd in diergelijke omstandigheden hunne onmisbare bondgenoten zijn. Andere liberalen die het geestesbrood aan de drukpers gaan vragen die te recht de vuile of trottoirpers wordt geheeten, zijn de ge- zworne vijanden geworden der priesters... Die drukpers beleedigt, beschimpt, bespot, lastert de priesters onophoudelijk. Hare schandelijke artikelen tegen de geestelijkheid alleen lokken de lezers aan. Want, neemt die lasterende ar tikels weg, en er blijft niets over dat 't lezen waard is. Oe lezers van deze schandelijkheden zijn meest al met eenen ongemeenen haat tegen de priesters behebt.... Bij het zicht van eenen priester ontvlammen hunne oogen, hun aange zicht trekt onaangenaam samen, en niet zeld zaam gebeurt het, dat zij, door een gegrol, ge grijns of geroep, de gevoelens uiten die hen bezielen. Immers sedert dat een hooge digni taris der logie, heden minister van openbaar onderwijs, heeft verklaard dat het geroep A bas la calulle het wachtwoord der libe rale kliek is geworden, is het van goeden toon in de liberale wereld er zich van te bedienen vooral wanneer er geen gevaar be staat. Bij een zeker getal liberalen is de priester haat tot zulken eenen hevigen staat van opge wondenheid geklommen dat hij min of moer aan eene woedende, of liever, razende wan zinnigheid gelijkt. Wij houden wel niet staan dat zij bezetenen zijn, maar inderdaad, zij hebben den duivel in 't lijf. En men betwiste onze bewering niet.... Het zou niet veel lijd of werk vragen om in de ko lommen der belgische liberale drukpers me nigvuldige feiten aan te toonen die er de onbe twistbare waarheid zouden van bewijzen. Doch wat in Frankrijk gebeurt, is nog meer treffend. De buitensporigheden der kleine re- publikeinsche drukpers hebben hunne vruch ten voortgebracht. De priesterhaat bepaalt zich daar niet bij beleediging en laster, hij gaat verder, hij gaat tot de moord toeHoe dik werf reeds hebben wij niet gezien, dat verdier lijkte vrijdenkers,woedend van die razernij hen door eene aan de kerk vijandige pers iugebla- Nabij een groot bosch, (e midden van een kring vormig dal, dat door eene kleine rivier doorsneden, en door met houtgewas bezette heuvels omgeven was, lag lusschen eenige boomgaarden het lieve ge hucht Beaulieu, niet ten onrechte door de Engelschen Bewley genaamd. Daar woonde, jaren geleden, meester Nicodemus Bibbet, beter bij al de inwouers van den omtrek be kend, onder den naam van Barbier van Beaulieu. Nicodemus was dan ook de held van 'l gehucht en den omtrek, en inderdaad, 't was ook een heel zon derling man, met een valsch uiterlijk, en die veel geleek op de gelaarsde kat uit de tooververtellingen. Nu is het licht te begrijpen, dat de natuur, die al tijd volgens vaste regels te werk gaal, er nooit aan gedacht zou hebben, om in zulkeenhoofd uitstekende verstandelijke en tedolijke vermogens te huisvesten. Dan zou zij werkelijk het licht onder eene korenmaat verborgen hebben zo had evenwel aan die vreemde gedaante eene ziel gegeven, die er geheel en-al in paste. Het grootste geluk vond onze barbier in 'izien ler-dood-hrengen van dieren, maar.... vooral van raenschen. Ongelukkig was hem de fortuin in dit laatste opzicht nog niet zeer gunstig geweestwant nog nooit had hij 't geluk gehad, een mensch te zien ophangen. Het lot scheen hem vooral hierin tegen te werkenwel vijftig mijlen in den omtrek had hij met dit doel dporkruist, doch was telkens teleurgesteld geworden. Eindelijk kwamhet tijdstip der jaarlijkseh zittingen zen, de priesteis ten lijve vielen, hen met sla gen en stompen overlaadden of hen 't leven ontnomen?.... De verschillige processen die voorde assissen hunne ontknooping vonden, brengen ons die helsche plaag in gansch hare akeligheid voor de oogen. Men herinnert zich nog het bloedig drama dat door de assissen der Haule-Loireverle- dene jaar, gevonnisd werd.... Een monster had gezworen aan een priester den buik open te riemen, en inderdaad hij pleegde dit afgrijse lijk schelmstukHet menschelijk gerecht heeft hem voorbeeldiglijk gestraft, en daarmee was 't alles. Voor de schrijvers die door hunne lasterende en liederlijke artikels deze onmenschen razend hebben gemaakt en hunnen arm gewapend, heelt het gerecht niets dan afkeurende of strenge woorden over, indien de rechters ze dan nog uitspreken. Neen.deze schelmen zullen ongestraft hunne ongodsdienstige propaganda blijven maken, en hunne tot moord aanhitsende artikelen in den volkomensten vrede blijven schrijven.... Verre van hen te straffen, ziet men hen dikwerf met eer en gunsten overladen, in beloouing van diensten aan de meesters van den dag bewe zen.... Ja, dit ziet men dagelijks in Frankrijk gebeu ren, en welhaast zullen wij het in Belgie ook zien. Indien wij aan de dreigementen van zekere liberale opperhoofden mogen geloof hechten, dan zal die fransche razende woede tegen de priesters hier weldra zonder tolrechten inge voerd zijn. Doch hierin ligt een ernstig vraagpunt be sloten, namelijk zullen de koene Vlamingen dit dulden Wat ons betreft, wij zeggen, neen, en daar hebben wij de overtuiging van... Neen, de Vlimen zijn nog niet verbasterd zij zijn langmoedig doch eindelijk schudden zij de dwinglandij af, als moesten zij er hun bloed voor vergieten Er zijn van die zaken op de welke men de aandacht des yolks niet genoeg kan inroepen. Hoevele ouders zijn er niet die zeggen ik weet niet dat er kwaad in de officieele scholen aangeleerd wordt, doch zoo ik verneem dat er kwaad geleerd wordt, dan zal ik er mijne kinders uittrekken.... Neen, men leert de kinders in de officieele scholen openlijk geen kwaader zou niets anders meer aan ontbreken, doch men vormt er vrijdenkers die later echte goddelooze kerels zullen worden. Velen zijn er die hel niet ge- looven en denken dal. wij enkel door partij schap aangedreven zijn wanneer wij hen tegen de officieele scholen waarschuwende, zeggen, dat het brandpunten van goddeloosheid zijn. Wij roepen andermaal de aandacht dezer ongeloovige of kortzichtige lieden op de twee volgende uittreksels van liberale bladen welke den moed hebben de zaken te bekennen gelijk zij wezenlijk zijn. Luistert wat deze twee bladen onlangs meêdeelden Halen wij vooreerst aan 't geen de Chronique schreef, een der meest verspreide geusche bladen van Belgie -• In de lagere (gemeente) school moei er geen kwestie zijn van God, van heiligen, noch van van 't gerechtshof weer aan, endilmaal zater iemand in het net. 't Was eene vrouw, eene arme meid, die beschuldigd was haar meester en geheel zijn gezin vergiftigd te hebben, en die. op het getuigenis van den ellendeling, welke zelf het raltokruid in het grut- temeel gedaan bad, ter dood veroordeeld was Toen onze barbier dit nieuws vernam, besloot hij dadelijk de terechtstelling bij te wonen, en reeds daags te voren ging hij naar Winchester. Wat was hij onge duldig en wat viel hem de tijd lang Het scheen hem toe, dal de minuutwijzer nog langzamer voortging, dan de uurwijzer. Eindelijk brak hetlanggewenschte oogenblik aan. De klok der gevangenis lieihare doffe slagen hooren, en een lijkwagen werd naar het scha vot gebracht, om, na dc strafoefening, het ontzielde lichaam op te nemen. De beul trok de noodlottige muls over het aangezicht yan zijn slachtoffer, bij maakte het touw om den hals vast, en.... er kwam gratie De onschuld der veroordeelde was nog tijdig genoeg aan den dag gekomen, om den rechleren de jurij een moord op hel geweien te bespareu. Nicodemus kwam droevig thuis en was zoo troos teloos, dal hij, niettegenstaandealle pogingen, welke zijno vrouw aanwendde, maar volstrekt niet kon be sluiten, weer aan zijne gewone bezigheden te begin nen. Gedurende tien heele dagen achtereen viel er in Beaulieu geen enkel vlokje haar, of werd er geen baard geschoren, en de dorpelingen begonnen er uit te zien als wilde zwijnen; zelfs de poedelhond van den beer van het dorp kon niet geschoren worden. Het ware niet te voorzien, welke de gevolgen zouden geweest zijn, als die staal van zaken langer geduurd had. Toen op zekeren morgen onzen barbier wilde gaan ontbijten, en op tafel geen boler of brood, maar slechts twee kommen met koud en warm water vond geschiedenis der eerediensten. Indien de ouders willen dat men hunne kinders den catechismus voorspelle gelijk op een orgel, moeten zij ze maar naar de Kerk zenden't is de zaak der priesters dit onderwijs daar te geven. De onzijdigheid moet vrij- jdenkers vormen Gij begrijpt, ouders, de onzijdigheid moet vrijdenkers vormen!.... Volgens de getuigenis der liberale drukpers zelve, heeft de officieele school dus tot doel vrijdenkers of goddeloozen te vormen En nu wat schreef Le XlXmc Siècle van Parijs Men moet sterk de hand houden aan de on- zijdigheid van 't onderwijs, en waarom d Omdat men aldus op 't geloof zelf werkt, 't Is niet met 't geloof rechtstreeks te bevechten, maar wel met zich van alle openlijke aanranding te onthouden dat mengde menschen geweud maakt te gelooven dat zonder godsdienst de zaken ook gaan. Door 't onzijdig onderwijs bei eidt men den mensch om te verstaan dat men zonder godsdienstleer ook kan treffelijk man en goede d burger wezen. Aldus worden de menschen allengskens en ongevoelig van 't geloof afgetrok- ken. Dat is 't besonderste Wij vragen het u gij, lieden, die beweert dat de geestelijkheid ten onrechte de onzijdige of officieele scholen bestrijdt, wat zegt gij van die verklaringen der beide liberale nieuwspa pieren?.... De onzijdige 3chool heelt tot doel vrijdenkers, ongeloovige, goddeloozen le vor men en de Geestelijkheid zou dit ontegenge- sproken moeten laten gebeuren Men bevecht den godsdienst, men wil hem vernietigen of uitroeien, en dezen die op de eerste plaats staan om hem le verdedigen zouden moeten zwijgen, zouden gedwee alles moeten zien gebeuren!... Wel indien de Bis schoppen en priesters aldus moesten hande len, 't zouden geene Bisschoppen, geene pries ters meer wezen, 't zouden meineedigen, laf aards tot in de ziel zijn, en met recht zoudt gij hen den steen mogen toewerpen Wij hebben reeds gesproken van het nieuw burgerlijk wetboek door M. Laurent van Gent bewerkt. De geestelijke vereenigingen of kloosters kunnen volgens dit nieuw wetboek, geene eigenaressen, geene bezittersters zijn. Hare goederen zouden moeten verbeurd verklaard worden in 't belang der familiën en lot voor koming van de doode hand.... En welke mid delen stelt M. Laurent voor om dit doe! te bereiken?... Wil hij de kloostergoederen aan de familiën der religieuzen terug geven, 't geen heel natuurlijk zou wezen als men er toch zoo veel medelijden voor over heeft?... Neen, de familiën krijgen niets, alles wordt aan den Staat, aan 't gouvernement gegeven Maar als de Staat dan den onrechtveerdige bezitter der klooster-of geestelijke goederen zal wezen, zullen die goederen dan van geene doode hand zijn Onbetwistbaar zullen zij van doode hand wezen... Het doel der logiebroers is hier weêr ge makkelijk om begrijpen hoe rijker de Staat is, hoe meer inkomsten hij heeft, hoe beter ook de liberalen, zich zeiven en hunne vrien- werd hij door het gezicht van die twee veelbeteeke- nende zinnebeelden tol zichzelven gebracht en weer lot het vervullen van zijn plicht genoopt, daar hij nu begreep, dat hij, om te kunnen eten, ook moest wer ken. Hij wapende zich dan weer met kam en schaar, zette zijne scheermessen aan, en deed het warme water met den zeepbal schuimen, om zijne ongedul dige klanten te helpen. Maar hij verrichtte toch heel droomerig zijn werk weldra verloor bij al zijn eet lust, kon niet meer slapen, werd stil en onspraakzaam, en wat misschien nog het ergste van at was, toen hij door den slachter uitgenoodigd werd, om een os te komen zien slachten, die op de tentoonstelling de premie behaald had, weigerde hij kortaf. Dit was voor alle inwoners van Beaulieu eenstellig bewijs, dat huu barbier eeu verloren man was de lijkbezorger van Beaulieu sprak ervan, alsof zijne begrafenis reeds zou plaats hebben, en de buurvrou wen overlegden al samen, wat de weduwe doen moest. Zou ze met den koster trouwen, of wel met den klerk van den brouwer.' Met die tweeledige keus hielden de belangstellende dames zich reeds bezig. Eenigen waren er echter ook, die aan den leergast van don barbier dachten, een opgesloten slungel van zeventien jaren, met vuurroode haren, een grooten mond en scheele oogen Hoe menschenschuw Nicodemus ook was, kwamen hem toch die praatjes ter ooren, en hij besloot er paal en perk aan le stellen. Op zekeren morgen, was hij, zonder iemaDd van zijoe buren gewaarschuwd te hebben, met pak en zak, vrouw en leergast, en heel zijn scheerwinkel vertrokken, naar het nieuwerwet- sche Babyion, Londen genaamd. In dieaartsbissc'iop- pelijko stad had Nicodemus zijne residentie gevestigd, in eene stille straal, waar twee koperen bekkentjes, die a3n een ijzeren latje boven de deur heen-en-weer dekens kunnen vetten en smeren als zij aan 't bewind zijn.... Men weet bij ondervinding met welken geweldigen gelddorst de liberalen behebt zijn. De ondervinding leert ons dat, nauwelijks zitten zij aan 't zoo geliefkoosde schotelke of de milioenen smilteu weg gelijk den sneeuw voor de zon Naar 't schijnt zou de nationnale reserve bij middel van de Burgerwacht gevormd worden. Men zou wel juist van onze burgersoldaten geene geregelde linietroepen maken men wil redelijker zijn. De burgerwacht welke nu bijna overal slechts op papier bestaat, zou in de ge meenten van eene zekere bevolking tot den werkelijken dienst geroepen worden. De wa penoefeningen zouden bij kanton gebeuren en men zou slechts die oefeningen moeten aanlee- ren welke men Ecole de compagnie noemt' In het zuiden en in hel oosten zou men aan de burgersoldaten de verdediging leeren van hunne gemeenten en der min of meer belang rijke punten welke zij bevatten of welke er aanpalen, zooals bruggen, banen, statiën, ijzerenwegen, enz. De rol der reserve zou al daar dus hierin bestaan van gedurende zekeren tijd de eerste invallers, te weten, de verken- ningsruilerij van den vijand tegen te houden. De konligenten van het noorden zouden tot de verdediging van Antwerpen gebruikt worden. Om onze burgerwachten hiertoe te bereiden, zouden zij jaarlijks aldaar vergaderen en er eenigen tijd verblijven om den rol aan te leeren welken zij er zouden te vervullen hebben. De eerste ban, 't is te zeggen, de wachten van 21 tot 55 jaar, zou alleen met die diensten gelast wordende tweede ban zou mogen thuis blijven. Als 't Vaderland dan nog kan vergaan, be grijpen wij er niets van Iets oxer brood. Brood is ontegenzeggelijk bet algemeene voedingsmiddel zoowel voor armen als voor rijken. Er gaat bijna geen dag voorbij, dat wij geen brood etenen opmerkelijk is 't dal men er, door veelvuldig gebruik, geen tegenzin in krijgt, zooals bij zoovele spijzen het geval is. Toch mist liet eene eigenschap, die een dage lijks voedingsmiddel noodwendig moest be zitten; het is, namelijk niet gemakkelijk ver teerbaar. Roggebrood, bijvoorbeeld, iszwaarder te verteeren dan vleescb, eieren en menig groente; maar de verteerbaarheid er van kan bevorderd worden door er vet bij te gebruiken, als boter, spek of ander vet vleescb, [enz. Brood in 't algemeen is veel zwaarder te verteren wanneer liet versch gebruikt wordt, waaraan vele menschen, zeer verkeerdelijk de voorkeur geven, omdat het lekkerder smaakt, dan wanneer het oudbakken is. Het uiterlijk onderscheid tusschen versch en oudbakken brood is algemeen bekend bij versch brood is de korst broos, en het kruim week; bij oudbakken brood daarentegen is het kruim vaster en de korst weeker. Gewoonlijk meent men, dat versch brood meer waterdeelen bevat, die bij oudbakken verdroogd zijn, maar al was dat zoo, dan zou toch bet meerdere watergehalte van versch bengelden, den voorbijgangers le kennen gaven, dat er een mr. barbier en haarsnijder woonde. Sedert eenigen lijd begon het vermoorden daar zoo wal uit de mode le gaan, en de beul had zelfs, naar men zegt, een verzoekschrift aan bet gemeentebestuur ingediend, om verhooging van traktement, omdat er voor hem geene buitenkansjes meer vielen. Of de Lordmayor en de schepenen getroffen waren door de smeekbede van dien nuttigen ambtenaar, is niet be kend maar wel, dat er juist op dien tijd een voor val plaats had, 'l welk maakte, dal zijn ambt niet tol werkeloosheid gedoemd was. Zekere Zwilsersche knecht, Conrvoisier genaamd, had, door wraak en misschien ook wel door gelddoist gedreven, zijn meester, lord W. Russell,zooalsbekend is,vermoord. Die ellendeling werd schuldig verklaard, gevonnisd en veroordeeld om opgehangen te worden, niettegen staande al de pogingen van zijn advokaat, die bij al de heiligen van den almanak beweerde, dal de man zoo onschuldig was als een pasgeboren kind. Nicode mus had dedebaltenmel zulk een gespannen aandacht gevolgd, alsof zijn eigen leven aan de uitspraak van der jury afhing. T Was werkelijk belangwekkend zijn gezicht gade te slaan, waarop de ontknooping van dit gerechtelijk drama, als T ware le lezen stond, en hoe het, naarmate der verklaringen van de getuigen ten voor- of ten nadeele van de beschuldigde, eene lieflijke of eene pijnlijke uitdrukking aannam en toen de rechter eindelijk, alvorens het vonnis uit te spreken, volgens gebruik zijn zwart fluweolen hoedje opzeüe, dacht Nicodemus, dal hij nooit zoo'n schoon hoofddeksel gezien had. Op den avond vóór do strafoefening zat de barbier in 't vertrek achter zijn winkel heel wijsgeerig aan ceu glas grog, en stelde hij zich reeds al de bezon- derheden, die er den volgenden dag zouden plaats brood de oorzaak niet zijn dat liet zwaarder te verteren is. Het onderscheid tusschen versch en oudbakken brood ontslaat niet door ver damping van bet water, maar door afkoeling. Er beeft met het brood een chemisch proces plaats, dat echter nog niet genoegzaam onder zocht is. Het oudbakken brood wordt 'Ijnge knauwd en met speeksel vermengd; zoo komt bet in de maag, lost zich in het maagsap open is in dien toestand gemakkelijk te verteren. Maar anders is 't met het versche brood. Het wordt door knauwen niet vermaald, maar tot vaste taaie klompen gemaakt, die glidderig geworden door bet speeksel, in de maag glij den. Het maagsap kan zich met die taaie klom pen niet vermengen en ze oplossen, maar moet er van buiten af in doordringen; zoo wordt de vertering zeer bemoeilijkt, het brood blijft lang in de maag liggen en veroorzaakt eene nadeelige drukking ol' prikkeling. De gevolgen van het veelvuldig gebruik van versch brood zijn: maagpijn, benauwdheid en gebrek aan eetlust. Door de ziekelijke prikkeling van de maag wordt de bloedsomloop gestremd, en daaruit ontstaan opstijgingen naar het hoofd, aanvallen van beroerte, kramp, ja zelfs ijlende koortsen en hersenontsteking, als ook lang durige maagkwalen en ziekten, in vele geval len is de dood zelfs bet gevolg van het veel vuldig gebruik van versch brood geweest. Dit alles geldt echter meer het roggebrood dan het tarwebrood, omdat het eerstgenoemde reeds op zich zelf zwaar te verteren is, en zijne kleverigheid het klonteren in de taaiheid van het brood bevordert. Zulke klompen brood ver krijgen in de maag de dichtheid en vastheid van zeep, waarmede zij veel overeenkomst hebben. Het gebruik van versche koek is nog meer te ontraden dan van versch brood. HANDEL EN NIJVERHEID. Wijn. De wijngaardplanters van Zwitser land hadden onlangs eene beweging ingericht, om aan de fabriekanten van zoogezegden kunstwijn te doen verbieden, hun produkt als echten wijn te koop te stellen. M. Heridier, opperhoofd der policie van Geneve, werd naar het zuiden van Frankrijk gestuurd, om daar te onderzoeken hoe de kunstwijn gefabriekeerd werd. Hij vond waar schijnlijk dat die tabriekatie zeer voordeelig is, en zoodra hij in Zwitserland was terugge keerd, richtte hij zelf eene fabriek van kunst wijn op, zoodat de wijngaardplanlers in hem een nieuwen konkurrent kregen. Gelukkig voor hen, heeft de Groote Raad nu beslist, dat de benaming van wijn alleen mag gegeven worden aan het produkt van den wijngaard alle afkooksels moeten onder hun nen eigen naam verkocht worden. Varkensvleesch.— De kommissiën van den duitsclien Bondraad hebben bepalingen voor gesteld betreffende den invoer van varkens vleesch, enz. Bij den invoer daarvan alsook van worst van allerlei aard, moet door een ge tuigschrift van den duitsclien konsul, of van de politie in hel land van afzending, bet bewijs geleverd worden, dat liet vleescb of de worst niet van amerikaansclien oorsprong zijn. Levert de politie bel bewijs, dan moet de duitsche konsul dat bewijs waarmerken als geldig. Deze bepaling geldt niet voor den invoer uit Oosten hebben, voor oogen. Wolk gezicht zou de moordenaar wel trekken Wat zou hij zeggen Zou hij de dood ondergaan als een laflc schurk, of zou hij onbe schaamd met de galg spotten Wat deed hij op dit oogenblik was hij bezig met bidden at hij sliep hij En als hij sliep wat droomde hij dan wel Had hij licht in zijn vertrek Ik zou, zei Nicodemus in zichzelven, er de helft van mijn winkel eu mijne vrouw bovendien wel voor geven, oui hem maar één oogenblik le zien. Ik zou graag willen welen, of hij al geschoren is zijn baard was, toen hij voorde rechtbank zal, schrikkelijk lang. Deze ernstige zaken hielden meester Nicodemus bezig, en hij schommelde heen-en-weer in zijn leunstoel, terwijl hij de kan met grog geducht aansprak. Zijne verbeel ding nam. door hel sterke vocht en het schommelen op zijn stoel opgewekt, weldra eene hoogere vlucht. Hij zag hel geheele toestel voor de terdoodbrenging in gedachte reeds in zijn haard, even duidelijk, alsof het door een schilder op doek ware gebracht. Galg en beul, veroordeelde en geestelijke aan zijne zijdo, aanschouwers en agenten van politie, die allen bewo gen zich voor zijne oogen, en veranderden elk oogen blik van gedaante. Eensklaps sloeg do torenklok negen uren Nico demus dronk iD één teug zijn glas grog ledig en stona plotseling op. Het is lijd om te vertrekken, zei bijik moet eene goede plaats dicht bij het schavot hebben, anders zal hel volk de geheele ruim ten ingenomen hebben, en ik geen kans moer vinden, om alles goed te zien. Sapperloot 't zou mij geen stuiver waard zijn, als ik niet konzien, hoe hij iedere spier van zijn gezicht vertrok, en als ik het klappe reu van zijne landen niet hooren kon Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1883 | | pagina 1