58ste Jaar Zondag15 iff et 1885. iV° 1915. IJZERENWEG.— VERTREKUREN Uil AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN kantopTherzele. Provinciale kiezing, Een weinig logiek. iVieuwe belastingen. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. ANN0NCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissei op 3d® bladz. 50 cent. l'enderraoada. 4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-38 10.08 Lokeren. 4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-38 Vechelen. 4-561 6-351 7-3id 8-1 id Exp. 1® 2" 3® kl. 8-451 11-59* l-04</ Exp. 1® 2® 3® kl. 2-50d 3-99/ 6-0üd 6-38/ l0-08d Exp. 1® 2® 3® kl. 4nlw. 4-561 6-37/ 7-32d 8-12dExp. 3 kl. 8-45/ l-0WExp. 1® 2® 3® kl. 2-50d 3-09/ 6-00d 6-38/f0-08d Exp. 1" 2® 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 0-00 8-12 E 3 kl. 9-10 10-25 dir. 11-59 1-04 E3 kl. 2-50 (5-14 des zondags) 6-00 direel 8-49 9-16 10-08 E 3 klas. Leuven, Thienen, Luik, Vervicrs 4-25d 4-56/ 6-35/ 8-12d E 3 kl. 8-4at 0-00d 9-10d (li-59d tol Leuven) l-04d Exp. 1® 2® 3' kl. 2-50d 6-OOd O-OOd direct 9-16ft 10 08 E S kl. (1) Nota. De letter 1 beleekeuf langs Termonde en de Gent, (5-00's vrijd 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-44 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 0-00 3-31 E 3 kl. 6-09 6-35 9-38 10-20 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 o-OO dir. 3 38 0 00 E I® 2* 3® kl. 6-35 Doornyk, Mouscron, Korlryk, Ryssel (langs Gend8-47 12-21 12-40 3-08 3-38 Exp. 6-12 6-35 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 1 1-59 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 5-55 7-32 8-12E.3 kl. tot Denderl 11-59 2-51 6-00 9-11 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E lot Denderl.11-59 2-51 6-00 Engluen Braine, Manage, Charleroi, Narren langs Geeraerds bergen S-55 11-59 2-51 0-00 6-00 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opvvyck,Meche!en,Antwerpen 5,07 9,27 3,21 6,09 letter d langs Denderleeuw. Unique Snnin. MAAR AELST UIT Ath 6.41 10.19 1.11 4.01 7.57 9.05 Antw. 5.15 6,30 9,15 9.50 10.50 E. 1' 2® 3® 5L 12-22 3-15 E. 1°2°3® kl. 3-54 4.44 5.54 6.50 E. 1® 2® 3® kl. Brussel 6.19 direct 7.15 E 3 kl. 7.30 9.00 11.06 11.55 1-55 3.00 E 3 kl. 5.01 5.50 dir. 7.17 8.24 9-40 E. 3 kl. en des zondags 11.45 Dendermonde 7.07 9.41 11.35 2.27 5.28 8.24 10,54 Geeraerdsbergen 7.27 4 i .05 2.00 4.50 8.39 9.41 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.15 9 43 11.06 12.31 E 3kl. 1.55 5.06 8.11 dir. 8.23 9.35 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.25 Lokeren 6.35 8.48 10.57 1.46 4.44 7.52 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.09 Oostende 6.04 6.19E. 3 kl. 9.00 11.12E 3 kl. 11.54 6.04 uit Gent naar Moortzeelo, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braine-le* Corate 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEBRABRDSBERGEN NAAR Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.2l 8.35 dir. 9.54 11.58 4.58 £.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar llaeltert, Burst, Herzole, Sotteg. Audenaerde, ADsegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.C9 7.20 direct. uit Sottecem langs denderleeuw naar Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nikolaks, Lokeren en Gent 4.45 7.12 8.55 10.55 '2.05 3.45 5.10 E 3 kl. 7.30 uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaks en Antwerpen 4.25 7.05 8 00E 9.25 t'».50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,19 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.50 1.58 7.4» üit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel eu Aelst: 5,50 10,04 4,17 7,12 AELST, 12 MEI 1883. op Maandag 28 Mei 1883. Kandidaat der Grondwettige en Be warende Yereeniging, den heer Theodoor OE VL Y8T, notaris, te Borsbeke. Naar wij vernemen wordt de kandi datuur van den heer notaris Th. De Vuyst, in alle de gemeenten des kan tons allergunstigst onthaald. Niemand ook kan de belangen der bevolkingen van dit kanton, in den Provincieraad, beter verdedigen dan hij. Zijne onaf hankelijkheid van karakter gepaard aan eene gegronde kennis der bestuurlijke zaken, zijn de waarborg dat hij getrou welijk 't mandaat zal volbrengen, 't welk het kiezerskorps hem zal toever trouwen. Onze liberale tegenstrevers, welke een oogenblik aan den strijd hadden gedacht, hebben besloten zich te ont houden. Wij geven hun geen ongelijk 't is immers eenè domme streek iets te wagen wanneer men op voorhand ver zekerd is van er kwalijk van af te ko men. Men weel dat meester Janson, voorzitter der liberale Associatie van Brussel, en eenige zijner doctrinaire vrienden besloten hebben, eene kruisvaart te prediken tegen den eigen dom der kerken en kloosters. Volgens hen konnen de kloosterlingen geene bezitters, geene eigenaars van roerende en onroerende goederen wezen. Reeds heeft meester Janson hierover ver scheidene conferenciën gehouden, en onze geëerde lezers welen dat de dommigheden en ezelarijen die hij uitkraamde bijna zoo ontel baar zijn als de sterren van 't firmament. Natuurlijk woonden de socialisten die con ferenciën bij; het goldt immers 'l bestrijden van 't recht van eigendom. De socialisten willen dat alle de goederen, alle de huizen, alle de fabrieken, alle de kommerschappen, met een woord, alles, eigendom van den Staat zouden worden, welke dezelve ten profijte van elkeen, niemand uitgesloten, zou exploiteeren of bewerken elkeen zou zijn deel uit de algemeene winst ontvangen.... Onnoodig de dwaasheid van dit stelsel te doen uitschijnen. Doch de socialisten die op vele punten met de liberalen eens zijn, zijn het nogthans niet op 't punt in kwestie. De liberalen zouden de kloostergoederen alleen willen verbeuren ten profijte van den Staat,en de socialisten zouden alle de eigendommen, alle de nijverheden en alle de kommerschappen erbij willen inpalmen. De socialisten houden dus staan dat de 3® (vervolg) Eene goede plaats op 't schavot, herhaalde do stugge gevangenbewaarder, toen zijne lachbui voorbij was, e6ne goede plaats op 't schavot, nu, daar spreek ik u borg voor, en zelfs voor de beste De arme man is misschien door den schrik wat van zijn stuk, en denkt, dat hij een ander mcDsch is. Wat, mompelde Nicodemus, wiens vertrou wen op zich zeiven eenigzins aan 't waukelen ging Zou ik de barbier van Beaulieu niet zijn Ik zou wel eens graag een spiegel hebben, om mij daarvan te overtuigen. Komaan, lieeren, zei de cipier, er is lang genoeg gepraat. Hij zal wel bedaren, als hij alleen zal zijn; zoo niet, des te erger voor hem-zelven. Zijne dwaasheid zal niemand hindeien Een oogenblikje nog, zei de vreemdeling op een medclijdenden loon. Ik kan aan zijne luim voldoen, en ik zou mij gelukkig achten, door dien geringen dienst iels te kunnen toebrengen, om zijne opgewondenheid tot bedaren te brengen, en hem ge schikt te maken zijne godsdienstplichten te vervul len. Ziedaar, vervolgde hij, den barbier een spiegeltje aanbiedende. Kijk nu eens, arme man, en herkent gij u-zelven niet Nicodemus trad verschrikt achteruit. Het door den spiegel teruggekaatste beeld was niet het zijne, zijn gewoon aangezicht niet, zijne gelaatstrekken niet, zoodanig, als hij die al vele jaren kende, maar een liberalen in eene onuitlegbare tegenstrijdig- heid vallen wanneer zij alleen de kloostergoe- j deren willen roóven; want, zeggen zij, indien de Staat 't recht heeft de geestelijke goederen aan te slagen dan heeft hij ook 't recht de eigendommen der andere burgers in te pal men. 't Is dit laatste denkbeeld dat ciloyen Louis Bertrand een nog al gevierde redenaar op de vergaderingen der radikalen en vrijdenkers, met eene brutale rechtzinnigheid en onge- meene logiek uitbreidt iu zijn werk getiteld i Klerikale eigendom en burgerlijke eigendom 't welk te Brussel komt te verschijnen, en waarover wij hier willen handelen Citoyen Louis Bertrand begint met te besta- tigên dat het liberalismus en 't socialismus het volkomen eens zijn op 't godsdienstig terrein. Wij zijn, zegt hii, met de zeilde verzuchtin gen, met den zeilden haat, met den zelfden geest van vervolging bezield. Gelijl* gij? gaat hij voort, haat ik den priester eu de kloos terlingen van alle slacli, de jesuiëten kort of lang gerokt. Gelijk gij, bestrijd ik de godsdienstige princiepen welke ik als nood lottig voor 't heil der samenleving beschouw. Celijk gij» denk ik eindelijk dat er krach tige maatregelen moeten genomen worden ten einde aan de religie en hare voorstaander te beletten nog langer 't kwaad te doen. Tot daar verkeeren de liberalen en socialis ten dus in de volkomenste eensgezindheid, doch die eensgezindheid houdt op van den oogenblik dat de liberalen eene roovershand willen leggen op de goederen of zoogezegde rijkdommen der kloosters alleen. Men bewondert in 't werk van den citoyen Uerlrand de wonderbare wijze, de onomstoo- telijke logiek met dewelke hij de drogredenen, de ezelarijen en de dommigheden doet uit schijnen en wederlegt, die meester Janson en zijne vrienden uitkraamden. Meester Janson had onder andere uitgeroe pen men moet de kloosterlingen uitroeien, omdat deze lieden niet werken, geen vaderland hebben, belofte- van armoede en van celibaat doen. Onderzoeken wij eens, zegt citoyen Bertrand of dit alles wel rechtveerdig is Immers alle die zoogezegde schelmstukken in uwe oogen, worden zoowel door de burgerlijke dan door de religieuze eigenaars bedreven. En zich rechtstreeks tot meester Janson wendende, zegt hij De kloosterlingen werken niet, roept gij uit.... Nemen wij dit aan maar hoeveel wereldlijken bevinden er zich niet in 't zelfde geval. Al de eigenaars, de renteniers die van de vruchten hunner fortuin leven, werken zij En nogthans gij betwist hen het burgerrecht niet gij wilt hunne goederen niet inpalmen. Wat ons betreft, wij begrijpen dat zeer goed. Vroeger was meester Janson een dier brussel- sohe advokaatjes die om zoo te zeggen op de schachten hunner leerzeri liepen, maar die dank aan buitengewoon winstgevende plei dooien gelijk voor Jaumart en anderen, in welstand zijn geraakt, en men verstaat,'t ware zoo pijnelijk van datgene te moeten afstaan wat men tot het zweet zijns aanschijn heeft weten te winnen. mager, lijkkleurig gelaat, van een vreemden vorm, omgeven met lange, zwarte baren, die blonken, alsof ze met olie bestreken waren. Het zou moeilijk ge weest zijn, iets te hebben kunnen bedenken, dal min der op hem geleek, dan hij zich zeiven tot dusverre voorgesteld bad, werkelijk te zijn. Was hij dan wezenlijk krankzinnig, of bedwelmd, of droomde bij Zijne hersens draaiden als een mo len, die door den wind bewogen wordt, en, alvorens hij genoegzaam tot zich zeiven gekomen en instaat was, zijne gedachten bijeen te brengen en ze te kun nen uitdrukken,was iedereen verdwenen. Hij bevond zich alleen, alleen in 't vertrek der veroordeelden, in dat verschrikkelijke hok, waar zoovelen vóór hem den doodangst van hun laatslen nacht hadden door staan. In een plotselingen aanval van razernij, schreeuwde hij luidkeels, beurtelings met vervven- schingen en gebeden doch niet het minste gerucht liet zich in deze onderaardsche gewelven hooren, en toen hij eindelijk uitgeput van vermoeienis ophield, scheen hem de stilte in dat hok nog akeliger en af- afgrijselijker toe dan te voren. Toen zijn geest weer i eenigermate kalm geworden was, trachtte hij zich j rekenschap van zijnen toestand te geven, en na te j denken hoe hij daar ingekomen was. Zijn uiterlijk j was niet meer hetzelfde, dit was zeker waar, en toch kon die overtuiging niet gcheel-en-al het gevoelen van zijne inwendige persoonlijkheid vernietigen of verzwakken. Hij had toch nog dezelfde gedachten, dezelfde herinneringen, welke hij voor eenige jaren had, en hij besloot daaruit met reden, dat hij nog altijd dezelfde man was, in weerwil van de verande ring, die zijne uitwendige gedaante ondergaan had. j Maar, hoe nu anderen lot die gedachte te brengen op welke wijze der wereld eene zaak te doen geloo- 1 De religieuzen hebben geen vaderland, zegt gij verder. Maar wat is dat het vaderland Heden is 't vaderland waar 't goed is.... MM. de ltotlischild, Bisschofslieim en alle de andere prinsen der financiën hebben zij een vaderland, zij Geenzins. Zij leenen hun geld om het even in welk land als de voorwaarden maar voor- deelig zijn.... De burgers, de kapitalisten koopen zij deaktiën van alle vreemde mogend heden niet, wanneer de voordeelcu dezer laat- sten gunstiger zijn dar. deze van hun eigen land? Zijn MM. Bisschofslieim,Montefiore-Levi, beide belgische senateurs, in Belgie niet geboren, en hebben zij Belgie als vaderland niet ver kozen, omdat hunne belangen het vereisch- ten Niets geeft u het recht te zeggen dat de kloosterlingen ophouden datgene le bezitten wat gij een vaderland noemt omdat zij een klooster zijn gaan bewonen. De religieuzen doen belofte van armoede, zegt gij nog. VYat raakt u dat? Wat geeft dit aan den Staat. Die beloften dienen tot niets men mag ze wettelijk te buitengaan. Die be loften hebben zooveel waarde als deze door de candidaten vóór de kiezingen gedaanmen zit er op. Overigens de kloosterlingen doen belofte voor zich zeiven en niet voor de kloos tergemeenschap. In alle geval meester Janson had toch ook al geene belofte van armoede gedaan als hij de goudstukken van Jaumart en andere op streek. De kloosterlingen doen belofte van celibaat, in andere woorden, van niet te trouwen, zegt gij eindelijk. Hier wordt het wat ernstiger. Maar zegt eens de wereldlijken, de burgers, worden zij maar burgers als zij trouwen?.... Neen, neen, niet waar, anders zouden er toch zoovelen in Belgie gevonden worden die geene burgers zijn, M. Bara, onze minister van jus- ticie aan 't hoofd. Uwe verwijten zijn ongegrond, onmogelijk kunt gij ze staande houden. De monikken, de jesuïeten zijn onbetwistbaar burgers gelijk gij en ik. Zij mogen zoowel gelijk gij en ik, koopen, verkoopen, hypotekeren, trouwer, op niet trouwen. Als burgers handelen zij in hun algemeen belang gelijk andere burgers in onze samenleving handelen. Zij verkrijgen en ver- grooten hunne eigendommen gelijk gij het doet. Zij bezitten ten zelfden titel als de logiën, de bezondere én naamlooze maatschappijen. Die redenering is logisch, en citoyen Ber trand vervoordert met de volgende woorden Gij zijt dus onrechlveerdig, en 'l is een vrij denker,'een godloochenaar die het u zegt, als gij aan de kloosterlingen weigert wat gij aan de andere burgers toestaat. Wat den roof der kloostergoederen betreft, deelt citoyen Bertrand natuurlijk 't gedacht van alle de socialisten. Volgens hem is dien roof of diefte wettig, maar voegt hij er bij, daar de liberale maatschappijen, nijverheden, mijnen, enz. ook wezenlijke instellingen van doodt hand zijn, zouden zij ook ten voordeele van '1 alge meen moeten aangeslagen, of liever, inge palmd worden. De bezonJere eigendom is zoowel diefte als- de geestelijke eigendom, en, in dit geval, doet citoyen Bertrand verstaan, moet men zoowel ven, die hij zelf nauwelijks gelooven kon, en welke hij volstrekt niet begreep Dal was onmogelijk hij ging onschuldig op 't schavot sterven door de hand van den beul, onder het gespot en de verwenschiü- gen van de menigte, die in hem niets anders dan een lagen moordenaar zou zien. Voor de eerste maal van zijn leven begon hij te denken, dat er iets wreedsch, iets barbaarsch in de hartstochtelijke nieuwsgierigheid gelegen was, die velen aanzet, om de lijfstraf van een hunner mede- mcnschen bij te wonen. Als gevolgtrekking van die zeer natuurlijke en verstandige opmerking, verweet zijn geweien hem zijne eigen begeerte tot liet bijwo nen van zulke schouwspelen. Hij kon er zich niet van vrijpleiten, en die beschuldigende slem, welke vroeg of laat in 's menschen hart ontwaakt, gaf hem eindelijk le kenDen, dat de geheimzinnige verande ring, die er met zijn persoon plaats gegrepen had, mei al hare tegenwoordige en toekomstige gevolgen, wel niet anders kon zijn, dan een rechtvaardige straf voor zijne booze hartstochten. Maar de arme Nico demus, ofschoon buitengewoon verontrust door die inwendige knagingen, werd daardoor niet te meer verzoend met het denkbeeld, van den voornaamsten rol te spelen in het schouwspel, waarvoor de toebe reidselen op dat oogenblik reeds gemaakt waren. Integendeel, hij hield zijne gedachte gevestigd op het afbeeldsel der galg, totdat een koud zweet zijn voorhoofd bevochtigde, en zijne tanden, onder den invloed eeuer scherpe koude, begonnen le klappe ren. Vervolgens deed de koorts de temperatuur van zijn bloed zeer stijgen,zijne tong was brandend heet, alsof hij gloeiende kolen in den mond had. Zijne hersens kookten, en bij dien vernieuwden aanval van zijnen doodangst, beproefde hij verscheidene den eenen als den anderen aanslaan. Zietdaar de besluiten die de socialisten uit de conferenciën van meester Janson afleiden. Zij schijnen ons allergewichtigst en van aard om de liberale opperhoofden tot nadenken te brengen, welke overal dien liberalen kruistocht tegen de kloosters hebben ingericht. Dat die liberale rijkaards eens wel overwegen dat niet alleen de kloosterlingen, maar zij ook de slacht offers van den socialistischen grijpzucht zul len worden. Eens de kloosters uitgeplunderd, zullen de rooden de wereldlijke of burgerlijke eigendommen en geldkoffers op hunne beurt aanvallen. Men zal er zich met geweld tegen verzetten, doch dit zal geen ander gevolg hebben dan het menschenbloed met beken te doen stroomen en de wereld in vuur en vlam te stellen. De vermaarde dagbladschrijver, een schran dere geest, Louis Veuillot, heeft het voorzegd, en naar ons inzien, werken de liberalen tot de verwezenlijking zijner voorzegging, namelijk Indien hel liberalismus niet voor het catlwlicis- mus bezwijkt dat zijne loochening is, zal het be zwijken voor 't socialismus dat zijn gevolg is Het is eene onbetwistbare daadzaak dat de nieuwe belastingen van 12 millioenen jaarlijks, en de vermeerderingen van rechten en tarie ven, door't ministerie sedert 1879 ingevoerd, de verkeering der staatsrente van 4 1/2 ten honderd in 4 ten honderd, die aan T gouver nement millioenen winst gat, ontoereikend zijn geweest om in de geldverspillingen te voorzien ter oorzake van den zoo onreclitveerdigen als onvaderlijken schoolstrijd gepleegd. Om dien onrechlveerdigen, hatelijken en on- vaderlandschen schoolstrijd te kunnen blijven voeren, heeft het liberaal ministerie nog jaar lijks 26 millioenen meer noodig, 't is te zeggen, dat er nog jairlijks 26 millioenen meer moeten verspild of verkneukeld worden. Waar zal T liberaal ministerie die 26 mil lioenen gaan halen Natuurlijk in de zaken der lastenbelalers. Eu door welke middelen Dat weet liet ministerie tot hiertoe zoodanig geheim te houden dat er aan niemand iets ter oorc kwam. De Chronique van Brussel beweert nogthans ditmaal iets stelligs vernomen te hebben. Men verzekert ons, schrijft 't Vuilbladje, dat liet gouvernement er ernstig aan deukt op dit oogenblik de belasting op den tabak le verhoogen. Dit is, gelooft het, 't doelmatigste middel om zijne maar al te ledige geldkist te vullen. Het ontwerp 't welk zeer ernstig en ieve- rig onderzocht wordt in 't ministerie van fi- nancien, vermeerdert het recht met 30 ten honderd. Dat zal de rookers doen rooken, maar bij dit gevaarlijk spel, zou 't gouvernameni op zijne beurt ook een pijpje kunnen rooken. Dus eene vermeerdering van 30 ten honderd op den tabak, die vroeger onder 't catholieke ministerie, vrij was van allen taks. 't Zijn dus weêr de landbouwers, burgers en werklieden die de gebroken potten van den schoolstrijd moeten betalen. malen zijn hoofd tegen den muur van liet hok le verbrijzelen; maar bij gebrek aan den noodigen moed, 0111 die wanhopige daad ien uitvoer to bren gen, ontving hij slechts eenige kneuzingen en schrammen. Hel werd eindelijk dag, en nog altijd waakte hij; zijne oogen hadden zich gedurende dien verschrik kelijk langen nacht niet geloken. Van dit oogenblik af, volgden de gebeurtenissen elkander spoedig op hoi bezoek van den geestelijke, het vervoeren van den gevangene naar de zaal, waar de beuls knechten zijr.e handen moesten vastbinden, de eeisle slag der klok. die den overgang van een mensch naar de eeuwigheid aankondigde, de tocht \an de lijkstatie door de lange gangen,waar het daglicht en hel schijnsel der lampen nauwlijks de duisternis verlichten, en eindelijk hel schavot, met zijne akelige omgeving, en daar beneden de duizenden menschen, dio brulden als wilde dieren, welke om hun prooi vragen. De muls werd hem over het aangezicht getrokken, het touw aan zijn hals gedaan; de heul had hem, 0 verachtelijke spotternij, een handdruk gegeven, zooals dat gebruikelijk is! Nog ëéne minuut, en hij spartelde in de stuiptrekkin gen des doods Maar welk eene wereld van gedach ten kwam hom voor den geest Hoe vele jaren van zijn vroeger leven kwameu weer vluchlig in zijno verbeelding op! Met welk onuitsprekelijk gevoel van aandoening voerde zijne gedachlen hem terug in dien nederigen winkel, waar hij zoo dwaas geweest was te gelooven, dat geene metischeüjko ellende de zijne overtreffen kon. Met welke blijdschap en erkentelijkheid zou hij zijnen legenwoordigeii tocstancï geruild hebben met dien van den armsten bedelaar op straat, ja zelfs Deze nieuwe lasten zullen nooit de noodige 26 millioenen kunnen opbrengen, en zekere personen spreken van opnieuw eene belasting te heffen op het zout, op de verzekeringen tegen brand, enz., enz., en, in dit geval zal het weêr de geringe man zijn die er 't meest zal door lijden. Wat er dan ook van zij, de lastenbetalers zullen kortelings uit hunne nieuwsgierigheid gelrokken worden, want naar de Escaut van Antwerpen verzekert, zullen de ontwerpen van vermeerdering der belastingen op 't einde van den tegenwoordigen zittijd aan de Kamers voorgelegd worden. Het ministerie zou zich verder niet ongenegen gevoelen om eenen bui tengewonen zittijd le dekreteren, gedurende den welken de nieuwe belastingen zoude.n ge stemd worden. Dit alles is zoo wat onzeker, maar wat ze- lier en vast ïs, 't is dat de burgers weêr zullen mogen afduimen tot hunnen laatsten cent toe, en dit om nuttelooze paleizen, gelijk hier op Mijlbeke, te bouwen, en een gansch leger gediplomeerde luirikken te onderhouden. Aieuwe leenïiijj. Ziethier, naar men verzekert, de bijzonder ste inschrijvingen Société générale Banque de Paris Banque de Bruxelles Bankiers Wisselagenten Provincie en buitenland fr. 463,000,000 670,000,000 420,000,000 300.000,000 150,000.000 350,000,000 Ta samen fr. 2,355,000,000 voor een kapitaal van 60,000,000 fr. aangebo den in openbare inschrijving. N. B. De inschrijving beloopt 3 milliard. De uitgifte had plaats aan den nominalen taks van 104.28 p. h.; korrespondeerende aan 102.90 p. li. voor de onmiddelijke libereeriug en aan 101.75 p. h. voor de gediffereerde libe- reering. Onzijdig Onderwijs Wij bevonden ons dezer dagen in een zeer geachte familie, zegt de Vlaamsche Standaard, waarin onder ander een heer tegenwoordig was die als een warme verdediger der liberale partij hekend staat, en daaraan ook verkleefd wil blijven. Deze liberaal vertelde echter liet volgende en zulks met de grootste verontweerdiging Dezer dagen, zoo zegde hij, kwam onze I4jarige zoon uit de klas van het koninklijk Atheneum te Brussel, en 11a het middagmaal genomen te hebben, ondervroeg ik hem wat hij dien dag zooal geleerd had. Wij hebben vandaag, zoo antwoordde hij oude geschiedenis gehad en de professor heeft ons vooral veel verteld over het leven van Jesus-Christus maar Mama hernam hij op eens, terwijl hij zich tot zijne moeder richtte, weet ge wel, dat men dien naam van Jesus- Christus eerst 600 jaar na de dood van den zoogenaamden proofeel van Nazareth heelt uit gevonden en eerst van toen alom verspreid Mijne vrouw, zoo hernam die overtuigde liberaal, zat als versteend aan tafel, en in de grootste woede vloog ik op en riep uilHoe met dien van den galeiboef, die zijn bitter stuk brood in 't zweet zijns aanschijns verdient, en die zich langzaam naar hel graf voelt trekken, zonder dat één hart medelijden met zijn lot heeft, of dat er één enkele traan zijne nagedachtenis zal vereeren! Achkon ik nog maar de twee laatste dagen terugroepen, riep hij in zijne grievende smart uit, alleen maar de twee laatste dagen; en gave God, dat dit alles slechts eene zinsbegoocheling ware Nauwlijks verstierven dio woorden op zijne be vende lippen, of do barbier ontwaakte (want het geheele voorval was slechts een droom), gn hij bevond zich weder in T kleino vertrek achter zijn winkel, bij 't reeds uitgedoofde vuur. Dio droom bad echtereen even heilzamen, als diepen indruk op hem gemaakt. Van dien dag af, was Nicodemus de/.clfde man niet meer, en eene inwendige verandering had er met hein plaats, even merkwaardig als do uit- t wendige gedaanteverwisseling, welke hij meende j ondergaan to hebben. Het was met licrn gedaan, voor altijd gedaan. 0111 zooals vroeger naar tereebt- stellingen le loopen; hij kon het gezicht van bloed i niet meer verdragen. Hij maakte zich door zijne j welwillendheid zijne zachtaardigheid en zijne I monschlievendbeid bemind bij zijne buren, zoodat, toen bij oud van dagen stierf, het geheele dorp Beaulieu, waar hij weer heengetrokken was, zijn stoffelijk overschot grafwaarts vergezelde. Nog heden ten dage, wanneer een kind eene on deugende daad begaat, of maar eenige neiging tot wreedheid toont, dan wordt het door de oude lieden van hel dorp bij de hand genomen, en gaan zij er mede een bezoek brengen aan het graf van den barbier van Beaulieu. EINDE.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1883 | | pagina 1