59s,e Jaar.
ZondagNovember 1885.
Nn 194!.
IJZEREN WEG. VERTREKUREN UIT AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Aan wie de schuld
TIE HDTTTTIR,.
Heilige Maandag.
Kiesexamen.
DE DENDER-BODE.
ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
ANNONCENPR1JS, per drukregel 2 Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d* bladz. 50 c«nt.
Dendermonëe. 4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-40 10.08
Lokeren.
4-56 6-35 8-45 11-09 3-09 6-40
Vechelen. 4-561 6-351 7-30d 8-12d Exp. 1«ï*3*kl. 8-451
1 l-5»d 1-04d Exp. 1* 2* 3* kl. 2-51d 3-091 5-08d
6-40/ 10-08d Exp. 1' 2'3'kl.
\ntw. 4-561 6-352 7-30d 8-l2dExp. 3 kl. 8-451 l-04dExp.
1* 2* 3* kl. 2-51(13-091 5-58d 6-4uM0-08d Exp.
1* 2* 3' kl.
Brussel, langs DenderUeuw. 4-25 7-30 0-00 8-12
E 3 kl.9-13 10-25 dir. 11-59 1-04 E3 kl. 2-51 5-05 E 3* kl
(5-18 des zondags) 5-58 8-49 direct 9-16 10-08 E 3 klas.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-5616-381 8-12d
E 3 kl. 8-451 0-0üd 9-13J (11-59d tot Leuven)l-04d
Exp. 1* 2* 3®kl. 2-5U 5-58d 8-49d direct 9-16d 10 08 E
3 kl.
(1) Nota. ie letter 1 beteekent langs Termonde en de
Gent, (5-00 's vrijd 7-04dir. 7-56 E 3 kl. 8-44 9-41
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 5-59 E 3kl. 6-04 6-38
8-49 Exp 3 kl. 9-38 en des zondags 12-39
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 0-00 dir. 3 38 5 59 E 1* 2* 3* kl. 6-38
Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gcnd) 8-47
12-21 12-40 3-08 3-38 Exp. 6-04 6-38
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Alh) 5-55 8-12 E.
3 klas tot Denderleeuw 11-59 2-51 6-00
Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl.
tot Denderl. 11-59 2-51 6 00 9-11
Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.11-59 2-51 5-58
Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds
bergen 5-55 11-59 2-51 0-00 5-58
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02
Moorsel.Opwyck, Meubelen,Antwerpen 5,07 9,27 3,21 6,09
letter d langs Denderleeuw.
Unique .Sunm.
HAAR AELST UIT
Ath 6.48 10.19 1.18 4.08 7.57 9.15
Antw. 5.15 6,30 9,15 9.50 10.50 E. i' 2" 3* jl. 12-22
3-15 E. 1°2°3° kl. 3-54 4.44 5.54 6.50 E. Is 2® 3* kl.
Brussel 6.19 direct 7.15 E 3 kl. 7.30 9.00 11.06
11.55 1-55 3.00 E 3 kl. 4.52 5.55dir. 7.17 8.10 E3 kl.
8-24 en9.40 E. 3 kl. des zondags 11.45
Dendermonde 7.07 9.41 11.35 2.27 5.28 8.24 10.54
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.48
Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.15 9.43 11.06 12.31 E 3kl.
1.55 5.06 8.11 dir. 8.23 9.35 E 3 kl.
Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.25
Lokeren 6.33 8.48 10.57 1.46 4.44 7.52
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.67 10.19
Oostende 6.04 6.19E. 3 kl. 9.00 11.12E 3 kl. 11.54 6.04
uit Gbnt naar
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le-
Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59
UIT GEERAERDSBERGEN NAAR
Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd.
7.2- 8.35 dir. 9.54 11.58 2.58 5.50 E 8.51
uit Denderleeuw naar
Haeltert, Burst, Hpr/.ele, Sotteg. Audenaerde, Aosegem
Kortryk, 6.12 0.U0 9.01 12.55 6.09 7.20 direct.
uit Sottegem langs denderleeuw naar .-
Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.49 12.06 1.28 5.00 7.48
uit Antwerpen naar St. Nikolaes, Lokeren en Gent
4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.12 E 3 kl.6-35 8-00
9-10 E
Uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen
4.25 7.05 8.00E 9.22 1O.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,15
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. 7.50 1.58 7.48
uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en
Aelst: 5,50 10,04 4,17 7,12
AELST, 14 NOVEMBER 1883.
De personen welke van
heden af een abonnement
nemen aan Den Denderbode, voor 't
jaar 1884, zullen de nog vóór nieuw
jaar te verschijnen nummers gratis
toegezonden worden.
Onze achtbare vertegenwoordiger.M. Woeste,
heeft onlangs eene merkweerdige studie, in de
Revue générale, afgekondigd, handelende ander
maal over den overgang van 't Liberalism naar
't Radicalism
Het land, schrijft M. Woeste, schijnt van
aanblik te veranderen. Het is zoo lang niet
geleden dat men zeggen kon ganscli België
is catholiek. Sedert een twintigtal jaren, zijn
hier familiën tot stand gekomen, en dit
vooral in de volkrijke steden, die aan allen
godsdienst, aan alle geloofsbelijdenis willen
vreemd blijven.
De natie wordt hierdoor in twee gemeen
schappen afgeperkt waarvan de eene met de
andere geen gemeens heeft, die beiden een
verschillig leven leiden, beiden verschillige
doeleinden beoogen de eene is het verledene
getrouw en verstoot de noodige veranderingen
niet die de tijdsomstandigheden vereischen
de andere droomt van niets anders dan van
omkeeringen en omwentelingen waardoor den
alouden godsdienstzin uit onze samenleving
zou verbannen worden.
Eertijds trokken de volkeren leerzame
lessen uil de gebeurtenissen, en menigmaal
zag men gansche massa's van hunne dwalin
gen terugkeeren. Heden is 't alsof de verou
derde volksstammen van Europa gansch onbe
kwaam waren om hunne dolingen te erkennen
en hunne dwalingen te herstellen overal
ontmoet men werkeloosheid en onverschillig
heid over 'tlol 't welk ons te wachten staat.
De Eloile Beige, het orgaan van het liberalism
erkent de juistheid dezer bemerkingen van M.
Woeste, doch stelt de vraagAan wie de schuld?
Volgens de Eloile is de schuld van dien toe
stand aan de R. C. Kerk, aan den Paus, aan
de Bisschoppen, aan de Geestelijkheid in 't
algemeen toe te schrijven.
Neen, huichelaarster, de schuld van dezen
zoo jammerlijken toestand is noch aan de
Kerk, noch. aan den Paus, noch aan de Bis
schoppen, noch aan de Geestelijkheid toe te
schrijven, maar wel aan den oorlog tot der
dood,dien de liberalen aan de Kerk hebben ge
zworen, aan de liaatvolle maatregelen die zij
tegen de vrijheid der Kerk nemen, aan de
vuige lasteringen, de vinnige beleedigingen
die de liberale drukpers uitbraakt met het doel
Kerk, Paus, Bisschoppen en Geestelijkheid bij
't volk hatelijk en bespottelijk te maken, enz.
enz. Ja, zietdaar aan wie de schuld is
7* Vervolg.
Maar nog is het, den hemel zij dank, niet te
laai, vervolgde M. Rusluit op zalvenden toon. Ik
vrees de gramschap van dien heer daar in het geheel
niet, riep hij met een moedigen hoofdknik, waar
het do verdediging der onschuld geldt. Ik waar
schuw u voor hem, Marietje, als voor iemand die
geen wezenlijk fonds bezit, maar op zijn hoogst
hersenschimmige plannen, uilvindingen, enz. Ha,
ha zeer zeldzame uitvindingen, waarvan geen man
van zaken iels begrijpen kan, en die daarom ook
geen vertrouwen zullen inboezemen.
Dat heb ik wel gedacht, riep Marie. Gij stelt
geen vertrouwen in hem
De heer Rustuit haalde de schouders op en sprak
op zijne zachlsten toon
Hel zij verre van mij, dat ik u zou willen belee-
digen, mijnheer Weering.
Daartoe zijl gij volstrekt niet in staat, riep
Weering, die met de grootste bedaardheid geluisterd
had.
-- Ik ben een vredelievend mensch, baat allen
twist en dien mijne medemenschen zooveel ik kan,
maar waar bet er op aankomt een lam uit de klau
wen van den wolf te redden....
De heer Rustuit zette kracht bij die laatste woor
den en Weering berste in lachen uit.
Ik begrijp niet hoe gij lachen kunt, zei Marie,
het is een zonderling bewijs van uwe verstoktheid.
,",reus Ijna dat de heer Bustuit maar al te zeer
gelijk heeft. Ga voort, heer Rustuitik voel mij zoo
kwaad dat ik mij 1 nauwelijks meer beheerschen kan.
De edele gramschap eener verhevene ziel,
En wij denken niet dat gij het zult durven
ontkennen, want
Wie voert een onverdiddelijken oorlog tegen
de R. C. Kerk
Wie smeedt wellen, wie neemt gedurig
maatregelen om de Kerk te verdelgen en op
hare puinen de heerschappij van 'l maconnism
voor altijd te vestigen
Wie heeft er zich gevleid het kadaver van 't
Catholicism weldra in het graf te stooten
Wie heeft de onderwijswet, of liever, de
ongelukgwet van 1879 gemaakt, eene wel, die
geroepen is om de kinderzielen aan de Kerk
te ontrukken, en aldus de opkomende geslach
ten buiten allen godsdienstigen invloed op te
kweeken?
Wie... De maconnieke liberalen
Wie maakt de Kerk onophoudelijk, hatelijk
en verachtelijk
Wie bespot gedurig hare sacramenten en
lastert hare priesters
Wie De liberale drukpers en redenaars
Wie werkt onophoudelijk, wie smeedt ge
durig plannen om de vrijheid der R. C. Kerk
in te krimpen, om haren lieilzamen invloed te
verijdelen, om hare werking te beletten
Wie onleert bijna dagelijks onze gewijde
kerkhoven
Wie ontvreemdt de beurzen en stichtingen
ten voordeelen van 't catholiek onderwijs
Wie hervormt de testamenten, en ontzegt
aan de catholieken het recht van na hunne
dood voor de rust hunner ziel te laten bidden
volgens hunne beliefte
Wie heeft den vrijdom der Seminaristen in
zake van militie afgeschaft?
Wie ontsteelt aan de R. C. Geestelijkheid de
rechtveerdige vergoeding welke haar, uit
hooide van den roof der kerkelijke en geesle
lijke goederen, verschuldigd is?
Ja, wie?... De liberalen en niemand anders
dan de liberalen
En dan durft die vuige huichelaarster,
Etoile geheeten, beweren dat Kerk, Paus,
Bisschoppen en Geestelijkheid de oorzaak zijn
der verslapping vau den godsdienstzin in
Belgie
Waarlijk wij gelooven dat de Etoile de
overgroote meerderheid der Belgen voor dom
ooren aanschouwt.
Weest gerust, de catholieke Belgen weten
zich onder dit opzicht waaraan te houden; zij
zij hebben de overtuiging dat de oorzaak van
al het kwaad, van alle de oneenigheden, van
alle de onheilen die hier woeden, moet toege
schreven worden aan de werkingen van de
helsche maconnieke sekte onder 'welker
dwinglandschen klauw liet vaderland neerge
veld ligt
Ziedaar een groote heilige, indien men oor
deelt naar het groot getal geloovigen, die zich
onder zijn vaandel scharen Er zijn er van
alle stielen smeden, slotmakers, schoenma
kers, timmerlieden, metsers, kleermakers,
zelfs tot luiaards toe. Wat moet hij uitmunten-
dierbare, Marie, riep de heer Rusluit, en zacht greep
hij hare hand en drukte die aan zijne lippen. Zijl gij
gezind honger en dorst en ellende te deelen met een
man, die niet weet wat er van hem worden moet
Daar heb ik volstrekt geen zin in, antwoordde
Marie.
Niet vroeg hij, baar toelachende 0, gij lief,
verstandig meisje maar wat dunkt u dan van een
edelmoedigen, trouwen, rechtschapen en daarbij
welgestelden vriend, die alles aan uwe voeten legt
wat hij bezit, en bloemen strooit op uw pad Bij
die woorden haalde de heer Rustuit uil zijnen hoed
eeDen grooten ruiker te voorschijn, dien hij haar
met den zoetsappigslen glimlach overhandigde.
Zij nam hem bevallig en met eene diepe neiging
aan.
Heer Rusluit, riep zij, is het dan toch waar
Het is waar schreeuwde hij vol nadruk, ter
wijl hij drie vingers als voor den eed omhoog hief
en een zegepralenden blik op Weering sloeg.
0, hoe verschrikkelijk, hoe treurig, hoe hart-
verseheureudriep Marie, de handen in elkander
slaande, uit.
De heer Rustuit zag baar welwillend aan.
Hoe zoo, verschrikkelijk vroeg hij. Het is in
het geheel uiel verschrikkelijk, hei is mijne innige
overtuiging.
Houdt op, viel Weering nu lachend in, gij
maakt hem zot. Gij ziet wel, mijn weerde heer
Rustuit, dat gij te laat komt en al uwe liefdebetui
gingen u niet helpen.
Te laatriep de bedrogene. Ho, dal is mij
noeit geschied. Gij komt te laat Spreek, Marietje,
ik houd van eene grap maar het moet niet te ver
gaan. Ha, ha, gij weet wel wat ik voor u gedaan
heb, en wat ik zou kunnen doen, als ik wilde. Maar
God beware mij dat ik daaraan denken zou lk ben
eon eenvoudig man wat ik gedaan heb, heb ik ge
daan. Dankbaarheid verlang ik nietik kan niets
de zaken gedaan hebben deze heilige, wiens
feest alle weken terugkomt, en die aan zijne
vereerders een zoo grooten eerbied schijnt in
te boezemen Heelt hij het voorbeeld van het
werk gegeven Ik weet het niet, doch heden
is de eerste hulde, die hem toekomt, het werk
huis te ontvluchten en zich de armen te krui
sen. Heeft hij de matigheid en de zuinigheid
gepredikt Misschien, doch tegenwoordig viert
men hem in de herberg. Heeft hij gasthuizen
voor de zieken gesticht Ik weet het niet,
doch op onze dagen levert hij slechts zieken
aan de gasthuizen.
Hoe meer hedendaags zekere mans aan den
Maandag houden en hem met vermaak zien
komen, hoe meer hunne vrouwen echter voor
hun beducht zijn en hem van den kalender
zouden willen alschrabben. Wat mij betreft, ik
voeg mij langs den kant der vrouwen.
Wij hebben reeds van spaarzaamheid ge
sproken wij hebben gezegd dat weinig lichte
lijk veel wordt evvel, nergens is deze waar
heid meer tastbaar dan in de berekening,
welke wij allen konnen maken over de vrijwil
lige arbeidssiaking van den Maandag, over het
herhaald verlies van een werkdag.
Niet waar, in een jaar zijn twee-en-vijftig
Maandagen. Veronderstellen wij een werkman,
die gestadig kon bezig zijn, en die ze allen
viertindien hij twee frank daags wint, dan
is dit op 't einde desjaars een verlies van
honderd en vier tranken wint hij slechts
anderhalven frank, zoo maakt dit nog acht-en-
zeventig franken. Doch, dit is niet alles men
viert den Maandag niet met een ledigen zak,
en niemand, denk ik, zal ons van overdrijving
beschuldigen zoo wij het gemiddeld verteer
voor ieder dezer twee-en vijftig dagen op één
frank brengen. Dadelijk klimt ons cijfer van
104 Ir. tot 156 fr., en dat van 78 tot 150. Na
tien jaren, en zonder de interesten te tellen
die dit geld zou kunnen opbrengen indien het
op de spaarbank of elders geplaatst was, ver
tegenwoordigen de verloren .Maandagen, voor
de dagen aan twee franken, een kapitaal van
1,560 Ir. en die der dagen van 1 fr, 50 c. eene
som van 1,300 lr., hetgeen veel is wijl men
zooveel niet altijd behoeft om een klein werk
huis voor zijne rekening te nemen, een zoon
van de militie vrij te koopen, of eene dochter
iets mede te geven voor haar huwelijk. Men
zou kunnen opwerpen dat, in den loop des
jaars, zells in de gewoone lijden, het wel eens
gebeurt dat het werk ontbreekt, en dat alsdan
de arbeidssiaking op den Maandag gedwon
gen zijnde, deze niet meer de daghuur ver
beeldt, welke wij veronderstellen door den
werkman opgeofferd te zijn. 't zij zoo Men
vermindere, zoo men wil, onze berekeningen
met de helft er zal nog genoeg overblijven
om stof tot nadenken te leveren. De jongeling
die, van twintig tot dertig jaren, zeven tot acht
honderd franken meer kon verdienen om zich
te stellen, en dit zonder overmaat van arbeid,
alleen met de zes dagen der weckte gebrui
ken, deze jongeling, indien hij gezond oordeel
bezit, zal geene dagen van nood afwachten om
de verspilling der uren te betreuren, de ge
meenzaamste en de onherstelbaarsle van allen.
De zorglooze Maandag ontwaakt al glimlachen
de hij zwalkt rond met den hoed op één oor,
de handen in de broekzakken hij spreekt te
anders zeggen dan geef mij uwe hand, Marietje,
hel is niet te laat
Eilaas, heer Rustuit, het is te laat, sprak bet
meisje beschroomd en zacht.
Wal zegt gij daar riep hij verbaasd. Hebt gij
alles bedacht
Ja, dat heb ik, hernam zij. Wees niet kwaad
maar het is wezenlijk voor deze maal te laat, of...
Of herhaalde de heer Rustuil toen zij zweeg
Ha, ha riep de heer Rustuit, wal zijl gij toch
aardig, wat zijl gij allerliefst Ik zie wel in dat het
te Iaat ismaar misschien wel niet. Ik wensch u
duizendmaal geluk en zegen, lief marietje wal zal
uwe goede moeder blij zijn Daar komt zij aan,
juist bij tijds Goeden avond, vrouw Lork, bet is
heerlijk warm weer, niet waar?juist geschikt om
eene verloving te vieren.
Al de kleur van zijn mager gelaat scheen zich op
zijne wangbeenderen vereenigd te hebben zijne
groene oogen glinsterden van wraaklust en spot.
Hij slak zijn hoofd ver vooruit, en reikte de weduwe
zijne magere lange hand, wier vochtige kilheid de
arme vrouw deed huiveren.
Wat is er dan vroeg zij angstig. Wat is er
gebeurd Gij doet mij schrikken.
Wie zou er ook niet van schrikken, vrouw
Lork, grijnsde M. Rustuit nog vriendelijker, zich de
handen wrijvende. Louter vreugde, louter geluk 1
Een jong paar dat elkaar bemind als tortelduifjes.
Zie, daar staan zij. Hier wees hij op de beide schul
digen, die elkander de hand gaven.
Marie riep de moeder, wat kan ik er van zeg
gen 1
Gij hebt hel geweten, antwoordde hij nu dus
is alles zoo goed in orde als hel mpar kan.
Ik geloof ook, moeder lief, begon Marie, dat
hier inderdaad niets gebeurd is dat met goed zou
zijn. De hoop en de vooruitzichten van Ferdinand
zijn geen geheim voor u overigens past het best
midden van het gerinkel der glazen hij slaapt
in met de voeten onder de tafel. Maar wacht
Ziehier Dijnsdag die wakker wordt en hem
als eene knaging volgtDijnsdag, met ver
doofde oogen, gefronst gelaat, neêrgebogen
hoofd, enledige beurs. Waarom kijkt die
's anderendaags zoo oplettend en zoo door
zichtig achteruit Nuttelooze vraag Wij kuu-
nen onze straf niet ontsnappen.
(Onafhankelijke.)
In de brusselsche briefwisseling van het
Handelsblad, lezen wij het volgende
Wat zekere liberalen zoo gemakkelijk niet
weten op te offeren als de princiepen, dat zijn
hunne vrienden.
De dagbladen hebben reeds gesproken van
't geval van M. Fontainas, gewezen schepene
van openbaar onderwijs te Brussel, die na
zekere geschiedenis met eene onderwijzeres
en den broeder van zijn slachtoffer in een
tweegevecht doodelijk gewond te hebben, nog-
tlians herkozen werd tot lid van het comiteit
der Association libérale. Thans bekleedt dat
heerschap te Parijs, eene eereplaats, in ik
weet niet meer welke vrijmetselaarslogie.
Eenigen tijd geleden werd een schepene van
eene gemeente in den omtrek van Brussel, ver
oordeeld voor onzedelijke feiten. De liberale
drukpers zegde er geen woord van.
Hoeveel kleine, of liever groote schandalen
worden aldus onderdrukt door de broeders
en vrienden, die al hunne aanvallen van ver-
ontweerdiging bewaren voor de klerikalen, de
kloosterlingen en de geestelijkheid
Voor het oogenblik spreekt men aldus in
eene groote, zeer groote gemeente van 't land,
van een nieuw schoolschandaal. Een oflicieele
onderwijzer zou plichtig bevonden zijn aan....
al te groote genegenheid ten opzichte eener
onderwijzeres en van de vrouw van zijnen
portier. Het schijnt zelfs dat die genegenheid
reeds sedert lang duurde. Die schoolmeester
met zijn minnend hart, roemde er op de vriend
te zijn van M. P. Van Humbeeck. Eindelijk
besloot het gemeentebestuur te handelen.
Weet men welken krachtdadigen maatregel zij
nam Zij aanveerde het ontslag van den plich-
tige en verleende hem zijn pensioen. En dat
was alles. In de liberale drukpers verscheen
er geen woord over, geen zinspeling, niets
Dat vuil linnen werd in familie gewasschen.
Doch indien morgen een priester, een kloos
terling of een eenvoudig klerikaal enkel be
schuldigd en verdacht werd van welkdanige
fout ook, hoe spoedig zouden de stommen van
heden, de, gave van 't spreken terug krijgen
Ha, men spot niet met de voorschriften der
zedenleer in de partij der eerlijke lieden
De Flandve libérale zegt dat het algemeen
stemrecht voor lange jaren eene verpletterende
meerderheid aan de catholieken zou geven.
Is dit niet bekennen dat het liberalism liegt
wanneer het beweert dat het aan 't bestuur
des lands is door den wil des volks
Levert ons dit 't bewijs niet op dat alle de
wetten tegen de catholieken gemaakt, tegen
strijdig zijn aan den wil van 't volk
dat zulk eene familiezaak uilsluitend wordt behan
deld in het bijzijn van degenen, die er nauwst in
betrokken zijn.
Begrepen, Marietje, begrepen, riep M. Rustuit
lachende. Het is allerliefst gezegd juist zooals het
behoort. Daarop nam hij zijneu hoed en wilde heen
gaan.
Gij zult toch niet, sprak de arme vrouw Lork
aarzelend en smeekend, hare beide handen naar hem
uitstrekkende, gij zult toch niet kwaad op ons zijn
Ik boos, antwoordde de spekulantwaarom
zou ik kwaad zijn Een oude vriend, vrouw Lork,
een man die u, zoo hoop ik, redelijk behandeld heeft.
0,zeker, zeker
Ziel gij wel,ging hij voort, ik weet immers hoe
zeer gij mijne vriendschap op prijs steltgoeden
avond dus, en ik wensch u morgen een vroolijken
dag, Marietje Ik hoop dat gij dan aan mij denken
zult.
Nog eens, zoo vriendelijk grijnzende, als hij kon,
knikte hij het meisje toe, streelde het kind, dal naast
hem stond, de wangen en sloop het huis uit.
Eindelijk eindelijk riep Mane. Beste moeder
zie niet zoo bedroefd. Het moest toch eens komen
Geef Ferdinand de hand. Hij zal u liefhebben als een
zoon hij zal onze zorgen deeleu en ze als een man
op de schouders nemen
Van harte geerne bevestigde Ferdinand. Wat
kan de eenige woekeraar ons nog doen Wij zijn van
hem af en zullen wel middelen vinden, om ook zon
der hem gelukkig te ziju.
Hij zag er afschuwelijk uit, riep Marie. Welk
een gedachte, zulk eenen nolenkraker te moeten
trouwen
VerschooD mij sprak de heer Rustuit zacht,
zijn hoofd nogmaals in de deur stekende, lk heb ver
geten een paar noten hier te laten, Marietje, die gij
lot tijdverdrijf dezen avond kraken kunt die lieve
jongen daar zal u zeker geerne helpen. Ik wil zeggen
Mogen wij dan in volle waarheid niet uit
roepen dat liet liberalism zich alleenlijk aan
't roer houdt door politieke kuiperijen en
Kiesknoeierijen
De uitslag van het kiesexamen betrekkelijk
onze stad Aelst. welken wij in ons vorig num
mer afkondigden, was min ol meer onnauw
keurig. De 'persoon welke ons de inlichtingen
verschafte had zich misrekend.
Wij laten hier dus den wezenlijken uitslag
volgen
Calholieken. Liberalen.
Voor 't examen _nA
ingeschreven. 300 °00
Ingeschreven Ten onrechte door
welke in een an- hezonderen commis-
der kanton het saris ingeschreven,
examen onder
gingen.
Blijft 297. Te samen 204.
Hebben zich niet QA
aangebodeu -ü
Wierden gebuisd 54 60
Bekwamen een ,w
diploma. 206 ,2t
Totalen 297 204
Dus 206 catholieke gediplomeerden tegen
124 liberalen of eene meerderheid van 82 en
als men er de 3 bijvoegt welke elders met
vrucht het examen ondergingen, vau 85 stem
men ten onzen voordeele
Op 260 catholieken wierden er slechts 54
gebuisd en op 182 liberalen 60
Moest men 't Verbond en zekere liberale
boffers gelooven, de liberalen zijn de geleerd
ste en verstandigste lieden der wereld do
domste koewachter wordt een geleerd en ver
standig man van den oogenblik dat hij ziclt
liberaal verklaart.... Doch jammer is 't dat het
kiesexamen dit liberaal gebof liet hoofd inslaagt
en ontegensprekelijk bewijst dat, ondanks al
de devoiren van de offieieelen, de ezels in 't li
beraal kamp nog a! wel gelukt zijn
_Te Oordegem bekwamen 27 catholieken en
17 liberalen het bekwaamheidsdiploma. Dus
eene meerderheid van 10 voor de catholieken.
Deze hoogst gunstige uitslag gevoegd bij den
voor de catholieken voordeeligen toestand dei-
kiezerslijsten, moei reeds aan de liberale ratten
de overtuiging hebben gegeven dat het aan dn
deur des gemeeiilehuizes te vergeefs zal ge
knaagd zijn om er binnen te gerakenEu
zeggen dat die liberale ratten,even als de jager
der fabel, reeds den buit ouder hen hebben
verdeeld. Deze moet Burgemeester, genen zul
len Schepen wordenBij de verdeeling ont
stonden er zelfs hevige woordenwisselingen
men wilt het immers zoo niet aannemen gelijk
de scribent met zijne loensche pink het gere
geld heeft Zekere liberale ratjes die uit
Brussel naar Oordegem zijn afgezakt, maken
ook aanspraak op 't burgemeestersambt....
Maar hola kadéééé! de calholieken van Oorde
gem zullen liet zoo goed weten te schaveelen
dat er nooit geene liberalen ratten in do
gemeentelijke geldkas zullen kunnen nestelen 1
ging hij met dezelfde vriendelijkheid voort, beslo
vrouw Lork, dat ik u dringend verzoek mij morgen
den intrest van mijn kapitaal te bezorgen het is
juist een vol jaar; van twintig duizend gulden is
de intrest juist duizend. Het geld is heel schaarsch.
maar hel is niet aDders. Een goed scheikundige is
een tooveraar, ha, ha Goud maken is maar eeno
kleinigheid. Morgen dus, of ik moet overmorgen mijn
kapitaal opeischen, hetgeen mijn leed zou doen. En
nu nogmaals een pleizierigen avond en een goeden
nacht
Bij die woorden trok hij zijn hoofd snel terug, liep
zoo hard den trrp af als iiij maar kon, want hij had
zeer goed gezien dat Weering Marie los liet en naar
hem toekwam.
Groote God riep de weduwe handenwringen.I
uit, ik heb het wel gedacht, ik heb het wel gtdaelu.
Eu wat zou dat dan troostte Marie, hare moe
der omhelzende. Wat kunnen wij nog bijzonders ver
liezen, moeder, door de boosheid van dien ellende
ling Hij heeft al lang op zijn buit geloerd. God dank,
dat wij van hem afzijnLaat ons werken en vertrou
wen. O, hoe gelukkig voel ik mij dat ik dat akelig
gezicht niet meer moet zien.
V.
Twaalf volle weken waren er sedert dien beslis-
senden dag voorbij gegaan het waren geene weken
geweest vol ongestoord geluk, maar weken waarin
al den moed van het meisje vereischt werd om aan
alle kanten te troosten, op te beuren en nieuwe
boop in de harten te storten. Ferdinand had vele
vergeofsche pogingen aangewend om den een of
anderen rijke voor zijne onderneming te winnen
overal was hij afgewezen Niemand wilde zich in
dien slechten tijd aan eene speculatie wagen als do
oprichting eener fabriek. Hoe meer hij zijn vertrou
wen verloor, en boe vaster bij overtuigd was dat het
hem slechts aan geld ontbrak, hoe moedeloezer hij
werd onder den tegenspoed. (Wordt voortgezet.)