40sle Jaar. Zondag28 December 1884» ZV° 1998. DE ERFENIS. IJZERENWEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Krokodillentranen. 11 DENDER-BODE. ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op Z4* bladz.50 «ent. Denderrnonde. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokoren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Mechelen. 4-561 6-361 7-30d 8-12d Exp. 1* 2' 3* kl. 8-451 12-OOd l-04d Exp. 1*2" 3* kl. 2-5id 3-071 6-451 9-40.1 10-08d Exp. 1° 2* 3' kl. Antw. 4-561 6-361 7-30d 8-i2dExr. 3 kt. 8-451 l-04d Exp. AOIW. «ooj( 3# MU 3.07< 5.5M 6.451 9_40, 10-08d Exp. 1® 2* 3° kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 0-00 8-12 E 3 kl 9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 Ei kl. 2-51 4-31 E 3 kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviérs 4-25d 4-5616-3618-12d E3 kl. 8-451 O-OOd 9-09d l2-00d l-04d Exp.1 2 3® kl. 2-51 <2 5-58d 849d direct 9-16d 10-08 E3 kl. (1) Nota. De letter 1 beteckeut langs Temondt en de Gent, (5-00 's vrijd 7 04dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 Et® 2® 3® kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Alh) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 12 00 2-51 6-00 Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 5-55 7-30 8-12E.3 kl. tot Denderl. 12-60 2-51 6-00 9-16 |C) Bergen, ftuiévrain 5-55 8-12 E.tot Denderl 12-002-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerdt- beraen 5-55 12 00 2-51 0-00 5-58 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zal12.30 6.02 Moorsel.Opwyck,Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. Cnlqne Snum. RUB AELST DIT I AH 6.48 10.24 4.48 4.06 1.57 9.45 Anlw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1' 2' 3' kl. 12-42 3-01 E. t-S-3- kl. 4.43 5.54 6.50 8-25 E. V2*3'kl. Brussel 6.20 direct 1.15 E 3 kl. 1.31 9.00 11.08 11 55 1-58 3.60 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 1.18 8-36 011 0.54 E. 3 kl. des zondags 11.46 Denderrnonde 5-09 'szaterd. 1.01 9.44 11.31 Ï.28 5 28 8 16 9.14. Geeraerdsbergen 7.21 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6.35 1.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.01 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Lessen 1.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 1.55 Nmove 1.55 11.33 2.28 5.18 9.61 10.19 Oostende 6.04 6.UE.3kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.65 uit Gent naar Moortzecle, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le- Comte 5.47 8.42E 8.52 II.18 2.20 5.40 6.59 UIT CKERAKRDSBBRGEN NAAR Maria-Lierde.Sotlegera, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.24 8.35 dir. 9.54 44.58 4.48 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, Anaegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.41 7.20 direct. UIT SOTTBGBM LANGS DENDERLEEUW NAAR Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 t.28 5.00 7.41 UIT AnTWBRPKN NAAR ST. NiKOLAKS, LOKERIN IN GkNT 4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-38 8-00 910 E uit Gent naar Lokeren, St. Nikolae» en Antwerp!» 4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E Skl.S.tS 7,4t Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 's zalerd.) 7.89 1.40 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Mooriel en Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,4» AELST, 27 DECEMBER 1884. 't Is waarlijk te bewonderen roet welke een parigheid de liberale scribenten geheele beken krokodillentranen storten over 't ongelukkig en erbarmlijk lot van zoovele officieele mees ters en meesteressen die, om rede zij geene leerlingen te onderwijzen hadden, van hunne bediening zijn afgesteld. 't Is eene schande! 't Is eene der grootste onrechtveerdiglieden, schreeuwen zij, die men kan bedrijven aldus het brood aan de officieele meesters te ontstelen en ze soms met vrouw en kinders zonder middelen van bestaan op *t straat te smijten. Doch wat de liberale scribenten weten te verzwijgen, is dat die rentenierende officieele meesters en meesteressen een wacht geld ontvangen van 6,000 tot 1.000 franks volgens hunne jaren dienst, en dat dit wacht geld, onder geen voorwendsel, min dan 1000 franks mag beloopen. Ja, dat weten zij te verzwijgen, want anders zouden hunne lezers weldra gewaar worden dat alle hunne verontwaardiging maar ge maakte verontwaardiging is en dat zij gefopt worden. Maar zeg eens, liberale heeren scribenten, zes volle jaren lang, hebben uwe liberale bazen de schandelijkste vervolgingen, de schreeu- wendsle onrechtveerdiglieden gepleegd, en nooit hoorden wij u hiertegen de stem verhef- fen Tot de noodlijdenden riepen uwe bazen, levert ons uwe kinders, zendt ze naar onze scholen of geen onderstand meer van 't Arm- bureelDoor den nood gedwongen moesten die arme bloeden zich, tegen hun geweten in, aan die bevelen onderwerpenZe leverden hen hunne kinders. en verkochten hen hun geweten voor eene korst brood Tot de arme zieken, zegden zij, uwe kinders naar onze scholen of geen geneesheer, geene medicamenten meer Tol de origelukkigen welke een kind kwa men te verliezen, riepen zij toe geene lijk kist indien gij uwe kinders naar onze liberale scholen niet zendt Ja, duizenden arme lieden, hebben uwe liberale bazen om der wille van hunne gods dienstige overtuiging vervolgd en gemarteld... Op 't oogenblik nog worden in de groote steden en vooral te Antwerpen, duizende arme lieden'allen onderstand van 't Bureel van Wel dadigheid onttrokken, omdat zij, in schoolza- ken en in andere, naar de pijpen van 't libera- lismus niet willen dansen. En wat deed gij tot hiertoe, liberale scri benten G'hebt gezwegen, ja, geen woord van afkeuring hebt gij laten hooren G'hebt door uwe stilzwijgendheid die nooit genoeg geschandvlekte liberale schandalen goedge keurd Houdt op, heeren scribenten, ons katholie ken, van wreedheid jegens de liberale of offi Die natuur, vlug als kwikzilver, ging met eene buitengewone kracht en veranderlijkheid van inbeel ding gepaard. Het was aardig om zien, en wonder om hooren, wat droomen hem door het hoofd gingen wat al ondernemingen hij in do zinnen kreeg hij woü muzikant, beeldhouwer of schilder worden nu weêr zou bij timmerman, dan draaier, en soms zelf 9mid of metser willen zijn. Al wat hij maken zag of verveerdigen, eender wat stiel hij begon bet altemaal na te poetsen. Van toen Jozef nog een kindje was, had zijne moe der voor gewoonte aangenomen, jaarlijks met de feesten van Kerstmis, samen met hem naar hel non nen klooster te gaan, dal aan de andere zijde van het dorp gelegen was. De kloosterkapel werd Ie dier gelegenheid op het prachtigste versierd, om zoo levendig en schilderachtig mogelijk, de geboorte van Jesus, in het stalleken van Bethlehem, voor te stellen. Daar zag men, in halven kring, groote bergen met nagemaakte rotsblokken en kloven in de verte was het alsof er velden en weiden, ja zelfs sleden en dorpen lagen Aan den voet van den middenberg was de heilige grot Op den 24 December was zij nog lcég; niets en zag men er in dan os en ezel aan eene krib hoven op de kruin van den hoogslen berg zag men van verre Maria en Jozef naderen Jozef had eenen zwaren gaanstok. en Marie zal op eene ezelin. cieele schoolmeesters te beschuldigen, wij die hen ten minste 1000 franks wachtgeld schen ken Indien gij het hart op de ware plaats draagt, zult gij u met ons vereenigen om, in naam der gewetensvrijheid, de schandalen door uwe bazen ten opzichte der armen en ongelukkigen gepleegd al te keuren en le laken.... Maar dat zuil gij niet doen, neen, want alles, tol zelfs de smarten en hel lijden der onterfden van deze wereld, moeten onderdoen voor de be langen van het maconnismus Ruzie in 't liberaal huishouden De scheuring die le Brussel tusschen de liberalen van verschillige kleur is ontstaan, wordt langs om heviger. Op 't oogenblik dat wij deze regelen neèrschrijven beloopt bet getal ontslaggevers bij de liberale Associatie tot ongeveer 2000. De maconnieke doctrinairs schreeuwen tegen de maconnieke radikalen en de macon nieke radikalen huilen tegen de maconnieke doctrinairs. De radikalen huilen tegen de doctrinairs Gij zijt achteruitkruipers, lichtdompers, afge- leefde liberalen zonder wilskracht met de welke er niets meer aan te vangen is. De doctrinairs tieren tegen de radikalen Gij zijt fanalieken, hoogmoedigelieerschzuch- tige gelukzoekers wier eenige verlangen is aan 't geldschotelke te zitten. Gij leidt het land naar den afgrond gij zijt radikalen die hard huilen kunt, maar geen brein bezit om na te denken. De oorzaak der oneenigheden tusschen onze liberalen zijn de wijzigingen aan 't reglement door de doctrinairs voorgesteld. Men wilde de openbare kiesvergaderingen afschaffen, die ons 'I liberalismus in den grond hebben leeren kennen en ook beletten dat de leden die geen kiezer zijn aan den Poll voor de kandidaten nog zouden deelnemen. Volgens de doctrinairs zijn het de kiesvergaderingen van verleden aar die den ondergang van 't liberalismus lebben veroorzaakt. Deze laatste maatregel vooral zou aan de radikalen hunne macht ontnemen, en geen wonder dus dat zij er tegen opkomen. De voorgestelde wijzigingen wierden in algemeene vergadering verworpen en Piet van Humbeeck onlangs tot voorzitter gekozen gaf niet alleen zijn ontslag als voorzitter maar ook als lid. Een aantal doctrinairs met Buis aan 't hoofd volgden zijn voorbeeld. Een nieuwe Voorzitter moest benoemd worden en de keus viel op '1 kopstuk der radikalen, heerschap Janson. Eene der voornaamste politieke twistappels tusschen doctrinairs en radikalen is de her ziening onzer Grondwet. De radikalen willen haar dadelijk herzien terwijl de liberalen hou den staan dat liet gunstig uur hiertoe nog niet geslagen is. Beide willen zij de Grondwet ver anderen doch verschillen alleen op 't gepaste oogenblik om aan 't werk te gaan. Nu, dat zal niet beletten dat zij in hunne nieuwspapieren zullen blijven schreeuwen De eenige vijan den onzer Grondwet zijn de katholieken. Ziedaar in korte woorden de oorzaken der thans bestaande oneenigheden in 't Brussel- sche liberale kamp Eene nieuwe liberale Associatie, is 't punt van le onslaan. De doctrinairs, de parlij der ambtenaars dus van de afliangers van 't zoo geliefkoosde geld schotelke gaan het wagen zich van de radikale te ontmaken, in andere woorden, de gemeen schap te verbreken die tusschen hen lol hier- toe heeft bestaan. De radikalen verpletteren en de doctrinaire paitij als de eenige regeerendepartij behouden, zietdaar wat op 't oogenblik betracht wordt. IJdele hoop De radikalen zegevieren en de doctrinairs, de oude pruiken, zijn hunne gevangenen Indien er morgen eene ontbinding der Ka mers moest gebeuren de radikalen zouden met een volledige» lijst optreden. En mochten tegen alle verwachting, door 't toedoen der logie, radikalen en doctrinairs zich tegenover den gemeenen vijand verstaan, dan zou 't radikaal element onder de kandidaten voorzeker in meerderheid wezen... Zal de opgewondenheid tusschen doctrinairs en radikalen blijven duren Wat ons betreft,wij gelooven dat zij zich nog wel een tijdje lang dé bairen uit het hoofd zullen plukken, elkander bijtenen verscheuren eti voor vuilen visch uitschelden, maar dat zij later wanneer do opgewondenheid wat zal be daard wezen, zich weêr zullen verzoenen en als broeders omhelzen om weêr te samen ten strijde te trekken lot de verovering van 't zoo vurig verlangde geldschotelke 't welk hen in juni jl. ontglipte... Niets immers op de wereld is beier in staat dan 't geliefde geldschotelke om de liberalen van allen deessem te vereeni gen, want niemand heeft ooit beter dan zij de spreuk bewerkstelligd Voor het vet en voor het smeer, Lekt de kat den kandeleer Waartoe de onzijdige school moet dienen. Men weet nog wel hoe de geuzen bij hoog en bij leeg beweerden dat zij niets tegen den Godsdienst wilden verrichten met d'onzijdige school te slichten. Dat was maar een woord» zegden zij zij waren niet van zin den godsdienst uit de herten der kinderen te roeien zij wilden maar alleenlijk de opiniën van Jan en alleman eerbiedigen De katholieken, de geestelijken, de Bisschop pen en de Paus beweerden het contrarie De onzijdige school is zoo erg en misschien erger dan eene school waar men openilijk den Godsdienst aanrandt zoo spraken zij. Gelukkiglijk begreep het volk in België die waarheid ondanks alle logenstraffingen der Geuzen. Maar ééns toch komt de aap uit de mouw. Dezer dagen verscheen te Luik een almanak die de geuzen met geweld onder het volk ver spreiden en in dien almanak durft men de waarheid bekennen. Wij vertalen daaruit het En kleine Jozef trok moeder dan bij de kleêren en vroeg en hervroeg. Moeder en liet zich gewoonlijk niet bidden Ziet ge. Jozef, zei ze, en zij drukte eenen kus op zijn voorhoofd, ziel ge, mijn engel, daar boven komen St. Jozef en Maria op den berg aan; zij gaan nu naar Bethlehem morgen zullen zij wel beneden zijn, en dan komen we nogeens zien. 's Anderdaags zalen Maria en Jozef, beneden in de grot, voor de kribbe geknield, waar de kleine Jesns in lag. Maar dal en is nu toch niet wel, zei moeder aan kleinen Jozef. Zie eens, Jesus moet in zoo een bard kribbeken liggen. Maar wacht, St Jozef is een goede timmerman, hij zal zeker voor het kindje eene schoone wieg maken. En den anderen dag lag het kindje in een allerliefst en fijn gevlochten wiegsken; en als moeder aan klei nen Jozef dat wiegsken toonde, kon het goede kind zijnen patroon niet genoeg bedanken, omdat hij toch zoo een schoon werk afgeleverd had. Zoo was het alle dagen wat andersalle morgen den was er wat nieuws in het kloosterkerkje te zien; en moeder had moeite om met vertellenen uitleggen, aan do vragen van kleinen Jozef le antwoorden. Op den vooravond van Drij Koningen, zag men drij koningen over den berg komen zij blonken van goud en zilver, en hadden een gevolg van paarden en ka- meelen, die met vrachten en pakken beladen waren de zwarte Gaspar nochtans, een der drij, trok meest aller oogen op hem: hij had witte oogen,lippen rood als bloed, en droeg gouden oorringen. Op den feestdag der Onnoozele kindere, zag men de moeders van Beihlebem naar de grot komen. Elke van heD droeg een klein lief kindjen op den arm en achteraan kwamen de heuler, door llerodes uitgezonden zij droegen scherpe dolken en kromme slagzweerden, die lusschen hunne handen in den 1 zonneschijn glingterden. Men zou gezegd hebben, dat het echte levende soldaten waren, zoo woest waren volgende Liberalen, gij moet alles inspannen om de school onzijdig te bewaren. Waarom Omdat men aldus op 't geloof zelve werkt. Men bevecht aldus wel niet rechtstreeks het geloof... Maar men maakt de kinderen ge woon van zich van het geloof te passeeren. a Men leert hen aldus verstaan dal men een goed burger en een eerlijk man kan zijn zon der godsdienst. Men dooft aldus zachtjes en langzaam aan het geloof uit in de herten der kinderen. En dat is het bijzonderste. Hebt gij 't verstaan lezers 1 Hebt gij 't ver staan, huisvaders en huismoeders? Weet gij nu wat zij van zin zijn met de zoo genaamde onzijdige school Weet gij nu welk werk de onzijdige meesters te verrichten bad- den Wij wenschten dat de bovenstaande regels in groote letters in alle katholieke huisgezinnen opgehangen werden. Als er dan een Geus kwam preeken voor de onzijdige school zou men hem zijnen neus door de.... woorden van zijne vrienden vrijven. Het graf in Twintig jaar, maand voor maand, zijn er ver- loopen, sedert den dag dat Piet Van Humbeeck in de logie te Antwerpen durfde spreken van het lijk van den katholieken godsdienst in het graf tc oleuren. De logie juichte deze hoogmoedige en god- delooze verklaring toe, en M. Van Humbeeck was dwaas genoeg om te hopen dat zijn vurige en afschuwelijke wensch zich eenmaal zou verwezenlijkt hebben. Aan pogingen om het Kalliolicismus neê r te halen en in het graf le stooteu heelt het niet ontbroken. Wanneer in 1878 de liberalen aan het roer kwamen moest Piet Van Humbeeck, de graf maker, minister van openbaar onderwijs wor den. In het onderwijs ligt de toekomst van een volk opgesloten. De grafmaker begreep dit maar al te wel, en om ons volk, dat katholiek is tot in de ziel, te vergoddeloozen, bracht hij die afschuwelijke wet tot stand die den gods dienst uil de school en zoo ook langzamerhand uit de zielen der kinderen moest verdringen. De grafmaker lachte en wreef zich de han den bij het aanschouwen van den put dien hij voor hel Katholichismus aan 't graven was. Helaas de man dacht niet dat hij er weldra zelf zou intuimelen. Zijn val was nabij. In Juni laatstleden wierd hij vooreerst van het ministerie en uit de Kamer van volksver tegenwoordigers verjaagd. Sedert richtte hij zich een weinig op en beklom den voorzitter- stoel der Liberale Associatie van Brussel. Wie weel dat hij er niet aan dacht weldra de schup weer in banden te nemen en aan het graf van onzen godsdienst herbeginnen te graven.... De radikalen met Janson voorop, hebben hem van zijnen voorzitterstoel gerukt, en in den put gesmeten dien hij over 20 jaar, voor zij in hun voorkomen, zoo natuurlijk zag men hunne oogen vonkelen, hunne armen en beenen bewegen, en hunne weide mai tels in den wind waaien. Maria en Jozef waren niet meer in het stalleken men zag ze van verre nog naar Egypte heenreizen, Jozef geleidde hel lastdier, en Maria zat er op met het kindeken op den armen, dat zij bij poozen lee- derlijk omhelsde, en aan haar hart drukte. Zoo was er alle dagen wat nieuws in het klem kapelleken, lot op den zondag na 0 -L.-V.-Lichtmis In het midden van het lief kerkje zag men dan Jozef en Maria staan zij waren van Egypte, uit hun ballingschap weergekeerd, en hielden den kleinen Jesus, Jozef bij de linker-en Maria bij de rechterhand. Het goddelijk kind was gedurende zijn ballingschap slruiscb en blozend van gezondheid geworden Rond zijn hoofd vlogen menigvuldigo engeltjes, die palmtakken en lauwerkransen in hunne handen droegen. Eenige dier hemelsche geesten droegen mandelienen, harpen, vedels, trommen en andere nniziekluigen. In een woord men aiag zeggen dat het kleine kerkje, van Kersmis af lot Lichtmis, op eene gansch eigenaardige wijze versierd was. Op de jeugdige hertjes der kin deren maaklen die zinnebeeldige vertooningen bij zonder veel indruk. Geen wonder dan, dat Jozef altijd met genoegen die schoone feestdagen zag aankomenen dat Notburga die gunstige gelegenheid niet liet voorbij gaan om, in het jong hertje van haar kindje, het eerste zaad van godsdienst cn eerlijkheid neêr te leggen. Dit gelukte haar ook volkomenJozef im mers, alhoewel wat wispelturig, bleef immer toch een jongen vroom van aard en inborst. Ja, zelfs als hij wal giooter werd, vergenoegde hij zich niet meer roet alleenlijk in het kleine kloosterkerkje, de beelden en verlooningen te gaan zien en bewonderen neen. bij wou zelf medewerken. Moeder had ge woonlijk thuis aan haar naaiwerk iets of wat afval van de kleederen die er te snijden en te maken waren. Het waren eenig lapjes, groote en kleine, van hel Katholichismus begon te maken. Hij is nu dood en begraven op zijn graf staan de radikalen te juichen en te dansen, terwijl de godsdienst dien hij wilde begraven, meer dan ooit leeft en bloeit. Mechelsche Courant Sterke Dranken. Volgens onlangs afgekondigde officieele do cumenten, bereikt het algemeen verbruik der alcohols, dat voor gansch België 18 millioen liters was van 1830, heden nagenoeg het cijfer van 60 millioen liters. Het is vastgesteld dat de twee derden dezer sterke dranken verbruikt worden door de werkende klas. Over veertig jaren telde men gemiddeld ééne herberg voor 90 inwoners. Thans telt men 101,000 drankslijterijen voor eene bevolking van 5 millioen zielen, zijnde gemiddeld ééne herberg voor 49 inwoners van allen ouderdom en geslacht. Het getal manne lijke personen die meer dan 21 jaren tellen, kan men niet op het vierde deel der bevolking schatten. Zulks maakt ééne herberg voor 12 meerderjarige Belgen. En in zekere nijverheids centrums kan men gemeenten aanhalen waar 1 herberg is voor 6 of 7 personen. Ziedaar een vooruitgang, die, naar ons in zien, niet getuigt ten voordeele der belgische matigheid. De Zondagrust. De postDeaienaen neDDen mei genoegen de komst der katholieken aan het bewind begroet in de hoop dat er een einde zou gesteld wor den aan den droevigen toestand waarin zij zich bevinden opzichtens de Zondagdiensten. M. Vandenpeereboom, naar het schijnt, be studeert dit belangrijk vraagstuk, wiens uit voering misschien zekere moeielijkheid ont moet. Nogtans zou er, naar alle waarschijn lijkheid, geene bezwarigheid bestaan indien de brievenkassen guichetsvoorloopig slechts open bleven van 9 uren 's morgens tot 3 of 4 uren namiddag, hetgeen reeds merkelijk de werkzaamheden zou verminderen waartoe deze agenten op deze dagen van algemeene rust, gedwongen zijn. Het is op te merken dat de bureelen bijna niet bezocht worden buiten deze uren, zoodat de lastige taak welke de bedien den wordt opgelegd van geen of van zeer wei nig nut zijn. Deze maatregel zou een einde stellen aan het ongeduld der belanghebbenden, in afwachting dat het ontwerp van herziening, door onzen achtbaren Minister ter studie gelegd, zijne vol ledige uitvoering ontvange dit zal hem voor altijd de dankbaarheid doen winnen van alle bedienden van den werkelijken dienst. De hoogere landbouwraad. M. de Minister van landbouw neefl hel voor nemen eerlang den hoogeren landbouwraad bijeen te roepen. Men weet dat sedert lange jaren die raad niet meer vergaderd is en dus maar op het papier bestond. De Minister heeft eene commissie benoemd om te onderzoeken, of er reden bestaat het alle sloffen, van allen vorm, van alle kleur. En die kleine snippelingen wist het kind ie benuttigen. Met roode, gele, blauwe, groene, witte en sndere stukjes zou hel Jesus-Moeder, St. Jozef, het goddelijk kindje en de Drij Koningen kleeden. Het ergste, hel moeie- lijkste waren de hoofden en gezichten. Hoe die gemaakt Wat verzonnen De kleine scheen gee- nen raad te wetenHij nam een hazelnoot- schelp, cn gooi die vol gesmolten was Daarna sneed hij met zijn ponnemes, oogen, mond, neus en ooren in de versteven wasbolletjes, kleurde ze met roode verwtinten, en dan zeilen ze voldaan en gelukkig ter zijde; zijne hoofdjes en gezichtjes waren gemaakt, liet waren zeker geen kunstwerken, o neen, maar toch vond de kleine er zijn behagen in, en moeder wist met zoet slreelende aanmoedigingen, zijn ver nuft le prijzen Weldra vergenoegde Jozef zich niet meer, met alleen die kleine figuurkens na te maken die hij bij de kloosterlingen gezien had. Hij. begon wat nieuws te verzinnen Op eenen namiddag kwam Notburga te huis; bij haar henengaan had zij Jozef alleen gelalen Hoe verschrikte zij dan niet, toen zij, bij hei openen der deur, een luid geschreeuw op den zolder boorde. Met angstig kloppend herte ging zij binnen en klom den zolder op. Wat was er gebeurd Jozef stond daar met de twee zonen van zijnen buurman. Het waren twee kinderen van zijne grootte en omtrent ook van zijnen ouderdom. Jozef was ze gaan roepen om naar zijn nieuw kunstwerk te komen zien. En de twee gebuurkinderen sionden daar, rond Jozef, luid lachend, springend en schreeuwend te dansen en hunne kleine handjes saam le slaan Een Capucien Een Capucien riepen zij. En ja, Jozef had van stijf papier eenen pater Capucien na- j gemaakt.... Men zag zijne armen en beenen bewegen zijn hoofd vooroverhellen en weder recht komen, i zijne oogen rond rollen in den kop en zijne lippen s> verroeren, alsof de papieren-man ging spreken. Daarom stonden die kinderen daar te trippelen en te lachen, en dit had de moeder angstig gemaakt en haar aan een ongeluk doen denken Die kleine uilvindingen van Jozef brachten event- wel hunne misbruiken bij. Alle dagen van den mor- gend tol den avond, was het huis door ontelbare kinderen uil de buurt bestormd. Het eene kind ver telde aan het andere, wat het op den zolder van kleinen Jozef gezien had al de kinderen uit het dorp wisten het weldra, en allen wilden ook komen zien. Notburga besloot daarom kort recht met die misbruiken te spelen Op eenen morgend, eer Jozef te been was, droeg zij al de papieren ventjes weg en verscheurde of verbrandde ze. Of de kleine schreide, toen hij 's morgends zijn zolderken ledig vond Moeder nochtans, wist haren lieveling al gauw telroosten. De toeloop der vreemde kinderen hield op, en Notburga mocht met reden hopen, dat haar zoontje zou braaf blijven, «n door den omgang met jongens van alle soort niet zou bedorven worden. Zij wist maar al te wel, dat moe ders niet waakzaam genoeg kunnen zijn op hunne kinderen, en dat zij de kastijding en de roede niet mogen vreezen, willen zij later zonen en dochters hebben, die eerlijk zijn voor God eu de menschen, en de hoogmoed en steun hunner versleten ouders willen worden. Waren alle ouders gelijk Not burga. Jozef, ten andero, had nog eene andere vreugd# die hij alle dagen smaken mocht. Voor en na den middag, bij het eindigen der school, mocht bij met den koster de klok gaan luiden. 0, hoe kon bij aan nevens het zwierende klokzeel, met armen cn beenen wei ken, wat kon bij kuchend tol op den grond buk ken, en dan weder met de koord in de hoogte slingeren, dat het zweet op zijn voorhoofd kwam, en zijne zwarte krulharen verward dooreen »lo- gen. (fferdt mrffcitf.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1884 | | pagina 1