40'" Jaar. ZondagIS Februari 1883. At' 2003. VLUCHTELING IJZEUENWEG.- VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Lihei alisnms en Godsdienst. t z s 1 11 51 1 f Vaderlandsliefde. DE DEN DER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. Dendermonae. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-01 4-35 6-45 9-40 Meedelen. 4-561 6-361 7-304 8-124 Exp. 1-2- 3- kl. 8-451 12-üOd t-04i Exp. 4' 2' 3*kl. 2-51d 3-071 6-45/ 9-40.1 10-08d Exp. 1' 2° 3* kl. 4nlw 4-561 6-361 7-30d 8-l2dExp. 3 kl. 8-451 1-044 Exp. J. J. 3- kl. S-5W 3-071 5-588 6-451 9-401 10-08d Exp. 1* 2* 3* kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4-25 7-30 0-00 8-li E 3 kl 9-09 10-43 üir. 12-00 1-04 E 3 kl.4-5'1 1-3ES kl 5-18 des zand.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-5616-3618-iM E 3 kl. 8-451 0-00d 9-09d 3 kl. 2-51d 5-58d 849d direct 9-l6u 10-08 t 6 ki. (1) Nota. De letter 1 beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00's vrijd 7 04dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 14-21 14-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-34 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9*41 12-40 0-00 dir. 3 08 E 1* 2' 3# kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscrou, Kortryk, Ryssel [langt Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alh) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 12-00 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-14E.3 kl. tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.12-002-51 5-58 Enehien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 s zat12.30 6.02 Moorsel.Opwyck, Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPR1JS, per drukregel, Gewone SO cent. Reklnmen fr. 1,00. Vonntnnen .p 3" bindt. 50 cent. Cilqae Snnm. RAAK A1LST DIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15 Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1* 3* kl. lï-ii 3-07 E. J-S-3- kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. i'l' 3* kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E3kl. 7.31 9.00 11.08 41.55 1-58 3.00 E S kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-26 en 9.51 E. 3 kl. des tondags 11.46 Dendermonde 5-09 'staterd. 7.07 9.44 14.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 11.31 ESk. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 8.35 Lokeren 8.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninoae 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.19E.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05 dit Gert raar Moertzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Bratne-le- Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.51 DIT GBIRA1RDSBBRGBN NAAR Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd; 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 DIT DENDERLBBüW RAAR j Haeltert, Burst, Heriele, Sotteg. Audenaerde, Ausegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct. DIT SOTTBGBM LANGS DENDERLEEUW NAAR Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 1.28 5.00 7.48 dit Antwerpen naar St. Nieolaes, Lokkrsn en Gent 4.40 7.12 8.62 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-31 Ml 9-10 E dit Gent naar Lokeren, St. Nikolabe en Antwerpb* 4.40 7.08 3.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,11 Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.39 "s zaterd.) 7.51 1.40 7.48 dit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Meersw ce Aelst: 5,45 10,64 4,17 7,42 AELST, 14 FEBRUARI 1885. Het is eene onbetwistbare daadzaak datde strekkingen van 't maconniek liberalismus vijandig zijn aan 't catliolicismusja zelfs, aan alle godsdienstig gevoel. Duizend maal werd hel bewezen,èn door de taal der liberale redenaars en schrijvers, door de werken der liberale opperbazen. Hel liberalismus is de vrijdenkerij of hel niets deze stelregel des lijds door deFlandje libérale afgekondigd wordt al meer en meer door de liberalen werkstellig gemaakt. De alschuwelijke secte der solidairen, die den godsdienst van de geboorte, van 1 huwe lijk en van 't sterfbed verwijdert, deze secte die, zoo Z. M. Leopold 12egde, de samenle ving naar de barbaarscbheid der eerste eeuwen wilt terugvoeren, wint dagelijks aanhangers aan in de gelederen van 't maconniek libera- lendom. 't ls waar, hier en daar Lrelt men redenaars en dagbladschrijvers aan, die met eene schijn heilige tronie komen beweren dat het liberalis mus den godsdienst eerbiedigten zich met geene godsdienstige vraagstukken onledig houdt dat hel elkeen vrijlaat den godsdienst te belijden welken hij goedvindt, en dat nel toelaat te zelfdertijd catholiek in religie en liberaal in politiek te wezen. Doch deze redenaars en schrijvers aldus, omdat zij zich tot personen richten aan den godsdienst gehecht en welke zij door deze huichelende laai pogen om de tuin te toto, overtuigd dat zij zijn, dat dorsten zij zich hunne ontmaskerde goddeloosheid vertoonen, zij bij hem geen ingang zouden vinden. Waarlijk, niets dat leeft is schaamteloozer dan onze liberale drukpers. Haatvolle aanran dingen- en lasterende spotternijen tegen de Kerk en hare Geestelijkheid, zietdaar het dagelijksche brood waarde liberale &chrijve laars van leven, doch zoodra de kiesbelangen het vereischen, roepen zij 't publiek schijn heilig toe Vrienden, geene grootere voorstaan ders der religie dan wij zijn er te vinden nie mand is de religie meer toegenegen dan wij Maar denken die schijnheilige volksbedrie^ gers dan toch dat het volk alle geheugen heelt verloren, dat het zich de talrijke en oubewim- Men noeme het liberalismus vijandig aan de Kerk, 'tis de zuivere waarheid. (Fl. hb.) t Bestaat er een enkel liberaal die zich waarlijk aan de catbolieke dogmas onder- werpt Hij zou het niet kunnen zonder op te houden liberaal te wezen.... Het liberalismus kan zich niet verdedigen, dan met aan de kiezers te toonen dat de leering door de priesters gepredikt valsch is, om hen aldus te doen besluiten zich van de absolutie te onthouden en de Kerk te verlaten. Onze liberalen verzekeren van hunnen eerbied voor de religie, gelijk de republi- keinen verzekeren van hunne liefde voor 't koningdom. (Ft. lib.) De Avenir des Flandres wenscht de slui ting der kerken uit oorzake van noodzake lijkheid, van schade, van bedrog en van verbeesting. De kwestie is onbewimpeld gesteld tus- schen de heerschappij van den biechtstoel of de omverwerping van den biechtstoel. (iIndépendance De liberalen die hunne kinderen naar de scholen der geestelijkheid zenden, zijn ver- a raders Janssenster liberale Associatie van Luik.) De liberalen die aldus handelen (hunne kinders naar de catbolieke school zenden) moeten uit de liberale partij verbannen worden. (Af. De Moor.) Zijt calvanisten. israëliten, oud-catholie- ken, zijt nog wel iets anders, ge kunt goede liberalen blijven, doch niemand kan terzelf- dertijde liberaal in politiek en roomsch ca tholiek in religie blijven. (Rev. de Belgique.) De vijand van alle liberalen, 't is de Kerk... zij zal verdelgd worden en van den bodem dei- aarde verdwijnen. De Kerk is eene wilde beest, gelijk de monsters met meii- scben aanzichten di© zij bei- lig verklaard lieeit. (Fl. lib.) Geëerde lezers, hebt gij wel begrepen Kunt ge nog twijfelen En dan durven de liberalen uitroepen dat zij de voorstaanders onzer roomsch catholieke religie zijn Kan men schaamteloozer liegen Kan men schijnheiliger handelen Oordeelt nu, geëerde lezers, over de waarde van die verzekeringen van liefde en genegen heid der liberalen voor 't H. Gelool onzer apostelijke woorden Vreest God, eert den Koning, bemint uwe broeders. Op 't gebied van vaderlandsliefde is de vreeze Gods ook het beginsel der wijsheid. De nei gingen van het menschelijke hert zijn aan gedurige veranderingen onderworpen, en liefde en haat volgen elkander natuurlijk in 't gemoed naarmate de eigenliefde gevleid of er aan wederstaan wordt. De vreeze des Heeren alleen kan de mensch die aanhoudende plichtbetrachting inboeze men en hem niet doen luisteren naar het vleesch en hel bloed of zijne bedorvene natuur, maar naar de stem van God die zich iu zijne consciëntie veropenbaart. Gelijk in het leven der Kerk, zoo zijn ook in hel Staats-en Volks leven het gezag en de godsvrucht de twee aspumen waar alles zich rond bewegen moet om eene ware vaderlandsliefde te hebben. Nu de erkenning der Overheid en de haar .erschuldigde eerbied en onderdanigheid zijn daar alleen verzekerd waar men gelooft dat de macht van God komt en dat hij de gehoor zaamheid gebiedt. Alle de voorschriften van 't H. Evangelie over de betrekking der b«zon- dereu tot de maatschappij, van de onderdanen tot de oversten zijn gegrond op de vreeze des Heeren. Omdat het God wil, moet de christen mensch aan den Koning en aan zijne stedehouders gehoorzamen. Hij zal zich aan de macht der overheid onderwerpen, omdat zij van God ingesteld is en omdat alwie hiertegen handelt, het gebod des Heeren overtreedt. Ongehoor zaamheid en wederspannigfceid moet de mensch vermijden met alleen uit vrees van straf maar ook uit nauwgezetheid der cons ciëntie. De godsdienstige opvoeding is bij gevolg niet slechts de beste voor het tijdelijke en eeuwig geluk van den mensch, maar zonder haar is de nationale opvoeding onmogelijk door de ontwikkeling van het godsdienstig gevoel en der deugd zal de school goede bur gers vormen. Onder dit opzicht is het ook waar te zeggen Zoekt eerst het rijk Gods en al het overige zal u toegeworpen worden. Die burgers welke aan God geven wat hem toebehoort, zullen ook aan den keizer geven wat hem toekomt. De geschiedenis des Bijbels, van de Kerk en des Vaderlands kunnen zulks getuigen. Brave christenen hebben altijd goede burgers geweest ook op onze dagen zijn het de ca- tholieken welke zich overal door hunne vader landsliefde onderscheiden. aangenomen scholen. Wij gaan nu over tot de omstandige opgaaf der cijfers, welke M. Thonnissen verklaart nog niet definitief te zijn. De tabel is opgemaakt per provincie. a e 0 «J 1 s S O a S g •o-g PROVINCIËN. io ia S V Üe 53 angenomei scholen ie 3 O o-S f Antwerpen. 122 103 125 2827 191 76 Brabant. 131 184 40 1185 129 19 West-Vlaanderen 130 107 106 1845 149 73 Oost-Vlaanderen. 199 152 174 4444 253 119 Henegouwen 91 168 27 414 49 5 Luik 58 94 41 678 63 22 Limburg 110 24 136 1168 131 69 79 Luxemburg 94 155 104 eoo 117 Namen 125 149 83 1233 98 33 Total 1060 1136 836 14394 1180 509 pelde verklaringen niet meer herinnert dieI bijna dagelijks door demaconme e pers ag I lndjen er |ie(jeii nog lieden gevonden wor- kondigd woraeiih I den welke de liberalen door hunne schijnhei- Wie zou er nog kunnen Jfel®" .d I ijge verklaringen kunnen om den tuin leiden, liberalismus dc vermenging dei r g I dan> w» zeggen het vlakaf, moet het in de 't godsdienstig gevoel tot doelwitI hersenpan of bovenkas dier lieten er zeer neer zijne handjangers^ het openlijk ^beker.- povcr Jilzien nen Ja, wie kan er nog twijfelen in tegen woordigheid van de volgende verklaringen 1 De vernietiging van de Catholieke Kerk in Belgie is voor ons land eene kwestie van leven of dood. (Goblet.) De catholieke leer is zedeloos. (Flandre libérale.) DE KINDEBEN door T. D, H, TEMME. Wij hadden dan kwijtschelding gekregen, ten minste wij dachten hel. Twaalf jaren lang was ons hel vaderland gesloten geweest; twaalf jaren lang waren wij uit het vaderland gestooten, hadden wij geene verwanten, geene vrienden gezien- Eindelijk kwam de kwijtschelding, wij mochten naar onze geboorteplaats, naar de onzen terugkeerenwij hadden weder een vaderland. Zoo dachten wij. Ook ik werd naar het Duilsche vaderland, naar mijne dierbare geboorteplaats, getrokkenik moest zien, weten hoe het er gesteld was, ol de vrienden, de verwanten nog de dierbaren waren, of het nog het schoone vaderland was, en of men er weer leven kon, dan wel of het in den vreemde beter, vrijer en schooner was. Zurich is zoo schoon, men leeft daar zoo vrij en bedaard, zoo vreedzaam, maar men leeft toch in een vreemd land, in eene vreemde stad, en de geboorte plaats trekt iemand altijd aan zijn vaderland ver geet men nooit, en in den armen vluchteling leeft dat verlangen met duddel geweld en dubbele smart. 's Avonds vóór mijn vertrok kreeg ik een bezoek. Een oud man met sneeuwitie haren kwam bij mij een lange, magere gestalte in een kalen, afgedragen, bruinen rok en met een somber, verhongerd, trolsch gelaat. Den waren weg tot eene zegenrijke vader landsliefde wordt ons getoond door deze Ik kende hem het was ook een vluchteling, hij was in 1848 met de eerste vluchtelingen naar Zurich gekomen en had er sedert geleefd, maar gezien hadden wij hem weinig. Ik, zoo min als mijne vrien den en andere landslui, ik kon mij bijna niet herin neren hem bij andere gelegenheden gezien te hob- ben, dan als wjj een Duitsohen vluchteling of een lid van deszelfs familie ten grave droegen. Dao was hij nooit achtergebleven hij was er altijd bij met zijne lange, magere gestalte, zijn bleek, somber, trotsch gelaat, eD den ouden, algedragen, bruinen rok hij had zich altijd afgezonderd, niemand ge sproken. Wat hij deed, waarvan hij leefde, ja zelfs waar hij woonde, was geen onzer bekend; zelfs zij, die hem goed kenden, wisten het niet, hij was hen ook ontweken, had nooit een antwoord willen geven. Het moest hem niet bijzonder goed gaan eenige zijner nadere bekenden, hadden, als zij hem ont moetten, ondersteuning aangeboden, maar hij had die trotsch, bijna verachterlijk afgewezen. Zoo wisten wij dan ook bijna niets meer, dan dat hij Lohmann heette, ln zijne geboorteplaats een welgesteld burger was geweest, daar gedurende den opstand met onverschrokkenheid en volherding op de barrikaden bad gestreden, en na bel bedwingen der revolutie naar Zwitserland was gevlucht. Hij trad langzaam bij mij binnen. Gij zijt geamnesteerd vroeg hij. Hij sprak op bedaarden, eenigzins schorren toon Ja, antwoordde ik. Gij wilt morgen naar het vaderland terugkee ren Morgen vroeg. Gij komt door mijne geboorteplaats gij weet immers waar ik te huis boor Ik weet het, en trekt er door. Binnen drij weken ik maak voorloopig maar Het verslag der middensektie over het bud jet van binnenlandsche zaken is onlangs ver schenen. Het belangrijkste gedeelte is de tabel, door den minister van binnenlandsche zaken en openbaar onderwijs meêgedeeld over de scho len. die krachtens de nieuwe wet zijn afgeschaft of aangenomen, tot 1 januari laatstleden. De inlichtingen betreffen slechts 1060 gemeen ten, die alleen opgegeven zijn als hebbende hun stelsel van onderwijs veranderd. In die 1060 gemeenten, zijn 836 gemeente scholen afgeschaft en vervangen door 1180 Ziedaar dus, volgens de schoolopzieners, de uitslagen van de beruchte «schooloutreddering» waarmêe de liberalen zoo zeer geschermd heb ben. Men moet opmerken dat de 836 afgeschafte scholen slechts eene bevolking hadden 14,394 leerlingen Is dus in iedere school, dooreen genomen, een getal van 17 leerlingen 1 Weet gij wat, er moeten veel meer officiële scholen verdwijnen, om de gemeente bespa ringen te laten doen. Zeer veel gemeenten vragen de toelating om hunne noodelooze nog bestaande officiële school afteschaffen doch die toelatingen komen maar traag af. De Pauselijke afgezant. Baron de Pitteurs werd vrijdag, door Z. H den Paus in gehoor ontvangen. Zaterdag heeft hij met gansch het diplomatiek korps de pau selijke kapel bijgewoond, die ten 10 ure des morgens, in de Sixtijnsche kapel, ter gelegen heid der verjaring van de dood van Pius IX gehouden werd. De nieuwe Correspondance romaine, zegt Mgr Rotelli bevindt zich nog te Konstantino pel; maar onmiddelijk na de ontvangst van M. de Pitteurs door Z. H. den Paus, zal de nieuwe nuncius terug naar Rome komen en zich dan seffens naar Belgie begeven. Men heeft willen doen gelooven dat de Paus van gedachte veranderd was en dat Mgr Rotelli naar een anderen post, b. v. naar Parijs zou gezonden wordeu. Dat nieuws is van allen grond ontbloot. De dagbladen van het Vatikaan zullen weldra de officieele benoeming van Mgr Rotelli te Brussel afkondigen. De herstelling der diplomatieke betrekkingen met Belgie heeft aan den H. Vader eene groote vreugde ver oorzaakt. Leo XIII draagt dat kleine land eene bijzondere genegenheid toe. Goed en sleclit. Eene opmerking die raak is. Onze liberalen zijn voor het algemeen stem recht, maar niet hier te lande, omdat zij vree zen in België te zullen geslagen worden. In Zwitserland zijn ze voor het algemeen stemrecht, maar niet meer iu de katholieke kantons. Een stelsel is dus maar goed, als de geuzerij er door wint. Policie en gendarmen in burgerskleêren zijn een voortreffelijk middel om de deugnieten te klissen, als de liberalen het gebruiken. Als wij zoo iets doen, dan is liet infaam en worden policie en gendarmen mouchards. Als een half dozijn straatloopers eenen libe raal toejuichen, dan heet die liberaal popu lair maar als dat half dozijn scboeliën M. Moreau schuifelen, dan is M. Moreau impopu lair. De Paix voegt er bij De belasting op den koffie verdubbelen dat is goed, als de liberalen het doen. Het klaar water drij keeren duurder ver- koopen als het weerd is, dat is nogmaals goed als het door de liberalen verkocht wordt. Maar voor den vreemden koopman 1 cen- tien op het koren leggen dat mag niet zijn, ten minste als het geen liberalen zijn die het doen. M. Frère, ja, die mag dat doen en dan ook is 't goed. Maar als een katholiek zoo iets voorstelt dan is het slecht, doorslecht. En die partij spreekt van... grondbeginsels. Als zij eens zegde safcbeginsels, zou dat niet juister zijn vraagt het Handelsblad. Hoogere landbouwraad. De hoogere landbouwraad, vereenigd in het paleis der Akademiën, heeft, na eene zeer levendige bespreking, het volgende vraagstuk ter stemming gelegd Is het nuttig voor den landbouw dat de vreemde granen met een inkomrecht getroffen worden Het vraagstuk werd met dertien stemmen tegen zeven ontkennend opgelost. HANDEL EN NIJVERHEID. Amerikaansch vee. De amerikaansche mi nister van landbouw heeft onlangs in de Nati onale Vergadering van veekweekers te Chicago een telangrijk verslag neêrgelegd, dat thans openbaar gemaakt is. Uit dat verslag blijkt dat eene optelling van het vee, in de Vereenigde-Staten, de volgende uitslagen heeft gegeven 13,301,206 stuks rundvee en 26,046,101 stuks ander vee. De totale weerde van het rundvee wordt geschat op 423 millioen 1£6,649 dollars en die van het ander op 683 millioen 229,054 dol lars. De geheele weerde van het vee in de Ver eenigde-Staten beloopt 1 milliard, 106 milli oen 715,705 dollars, dus meer dan vijf milli ards franken. De uitvoer van rundvee, (versch, gezouten vleesch en levend vee) beliep in het jaar eindi gende op 30 juni 1884,tot de som van 18 milli- een bezoek. Zoudt gij mij wel een plezier willen doeG T Als ik kan, gaarne. Ik ben sedert twaalf jaren hier. Ik weel het. Ik heb in al dien tijd de mijnen niet gezien Geen van hen Geen enkele ik heb ook niets van hen ge hoord. Wat hebt gij in die twaalf jaren geene enkele lijding van de uwen gekregen ln het geheel niet, zij ook niet van mij. Dan zullen zij niet eens welen of gij nog leven zijt Zij zullen mij voor dood houden, als zij zeiven nog leven. Ik moest den man toch verwonderd aanzien; er doorliep mij eene huivering hij had alles zoo be daard, zoo koel, zoo gevoelloos gesproken in het bleeke, makere, sombero gelaat was geen trek veranderd. Hij vervolgde op dezelfde wijze In ons land hebben wij nog geene amnestie Daar zal zij ook uilgeschreven wordei, meen de ik hem te moeten zeggen. Hij schudde trotsch en verachtelijk het grijze hoofd. Kent gij onze regeering niet, het is echter ook beter zoo, zonder amnestie de enkele onbekende gaat daardoor wel is waar verloren, maar het volk wint aan inzicht, aan rechtbewustziju, aan verbitte ring over den haat, welke men in de plaats der ge nade, neen des rechts, steltMaar daarvan wil ik niet spreken wat gaat mij de regeeringen aan, ik ben voor iets anders bij u gekomen. Een oogenblik had hij zijne stem verheven, zijne taal was licht gekleurd. Koel en bedaard als te voren vervolgde hij Ik wilde u verzoeken, als gij u in mijne woon plaats een paar uren ophoudt, om naar de mijnen te vernemen. Wilt gij mij dat plezier doen Zeer gaarne. Ik beet Lohmann. Dat weet ik. Ik was gordelmaker, woonde in de straat, en bezat een eigen huis; men zal zich daar mijner herinneren, al mochten de mijnen er niet meer zijn. Nu scheen hij te willen gaan, maar hij keek voor zich alsof hij over iets nadacht en met zich zelve te raden ging, of hij mij nog iets zeggen zou. Ik had hem nog vragen te doen, hij had mijne deelneming meer en meer opgewekt, het was een ongelukkig, maar een man met een bijzonder karak ter Bovendien meende ik in hem nog iets anders aan te zien bij had steeds met drooge, eentoonige bedaardheid en koelheid gesprokeu, en toen meen de ik, dat sr een warm hart in die borst moest slaan. ZijDe oogenblikkelijke opwelling had het mij ge toond, nog meer verried het den donkeren, bedroef den blik zijner oogen, de diepe smart, welke zich, ondanks den somberen uitdruk, over het bleeke ge laat verspreidde Ik moest in tijn binnenste zien, ik moest de korst breken, waarmee hij zijn hart omge ven had, dat was voor hem ook goed. De mensch ge voelt dikwijls behoefte, om zich tegen zijn eigen ge voel te volharden hij denkt, dat het hem dan lich ter, beter zal zijn, en een tijd lang is het ook zoo, maar het hart doet zich toch weder gelden, ei het geweld, dat de mensch zich aangedaan heeft, drukt en kwelt hem, en hoe sterk en lang hij ook weer stand biedt, hij moet eigenlijk de korst verbreken of ten gronde gaan. Zoo bleek het ook bier te zijn ik moest hem to hulp komen. Wat moet ik de uwen van u zeggen vroeg ik. Hij ontstelde bij die vraag, welke toch zoo na tuurlijk was bij had zich twaalf jaren aan de ge dachte gewend, dat de zijnen hem voor dood hiel den. Zeg hun, dat ik nog leef, antwoordde hij lang zaam eu koel. En als mij gevraagd wordt, hoe het u gaat Hel gaat mij goed. Maar als zij mij dan verder vragen, waarom gij in die twaalf lange jaren niets van u hebt laten hoo- ren, waarom gij hen in den waan gebracht en ge houden heb;, dat gij dood waart, wat moet ik aan zeggen Hij antwoordde niet, hij keek nadenkend voor zich in zijn binnenste bewoog zich wel wat, of schoon hij uiterlijk koel en onveranderd was. Hebt gij nauwe betrekkingen vroeg ik. Ik verliet eene vrouw en vier kinderen ant woordde hij zacht. En gij hebt twaalf jaren lang zonder tijding van vrouw en kinderen kunnen leven Js. Ik moest hem weder verwonderd aanzien, mis schien lag er verwijl in mijnen blik. Als ik naar ben vernomen had, zonden zij ook tijding van mij gekregen hebben, zegde hij. Ik kon niets voor hen doen, zij moesten niets voor mij doen, daarom moesten zij mij voor dood houden. Het zal hun ook slecht genoeg zijn wie weet, hoe men hen vervolgd, van bestaan en eigendom beroofd heeft, 'twas een slechte tijd in bet vaderland! Het zou een# smart voor hen geweest zijn, als zij geweien had den, dat ik in nood en zorg zat, en zij voor mij nieU konden doen. De sombere man had zich verraden, eindelijk had ik een punt om hem aan te pakken, ten minste ik dacht bet. Gij leeft hier in nood en zorgen vroeg ik. Ik had mij toch misrekend. Neen, antwoordde hij trotsch, vroeger was bet zoo, maar nu gaat het mij goed, dal heb ik u al gezegd. Het was nu nog uet als vroeger, dat kon men aan hem zien. (Wordt eoortobet.)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1