40s,e Jaar ZondagApril I88S. iV° 2012. IJZEREN WEG.VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN VRIJMETSELARIJ. Wraak eens Priesters. Naar den Congo DENDER-BODE. ABONNEMENTPIlIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met Si December. Dendermonde. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-4U Mecheien. 4-561 6-361 1-30d 8-1 "2d Exp. 1®2®3*kl. 8-451 12-00d l-04d Exp. 1* 2® 3* kl. 2-51 d 3-071 6-45/ 9-40.1 10-08d Exp. 1* 2® 3* kl. 4ntw. 4-561 6-361 7-30d 8-l2dExp. 3 kl. 8-451 l-04dExp. 4* 2® 3' kl. 2-51d 3-071 5-58d 6-451 9-401 10-08d Exp. 4® 2® 3® kl. 3 russel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 0-00 8-12 E3 kl. 9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 E3 kl. 2-51 4-35 E 3* kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 ki. Leuven, Thienen, Luik, Verviers.4-25d 4-5616-361 8-l'2d E 3 kl. 8-451 0-OOd 9-09d 12-OOd l-04d Exr.1®2®3' kl. 2-51d 5-58d 849d direct 9-16a 10 08 E3 kl. (4) Nota. De letter 1 beteekenl langs Ternonde en de Gent, (5-00'S vrijd 7 04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-o4 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 El' 2' 3® kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscrou, Korlryk, Ryssel langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Korlryk, Rys3. langs Alh) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 12 00 2-51 6-00 Ninove, Gceraerdsbergen, Lessen, Alh 5-55 7-30 8-12E.3 kl. tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E lot Denderl.12-002-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namon langs Geeraerds- bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Soltegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel.Opwyck,Mecheien,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPR1JS, per drukregel: Gewone iO cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3" blldi.5# cent. Calque Sana KAAS AKLST UIT AIR 6.48 10.24 t.ts 4.06 1.57 9.15 Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 t0.50 E. 1" 2' 3* kl. 12-22 3-07 E. t-i-3" kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. PI' 3" kl. Brussel 6.20 direct 7.15 Et 3 kl. 7.31 9.00 11.08 tl 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-26 en 9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46 Dendermonde 5-09 'szaterd. 1.07 9.41 it.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Geut 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 6.11 dir. 8.23 9.45 E3 kl. Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.19E.3 kl. 9.03 11.12 en 2 43E 3 kl.6.05 DIT Gent naar Moortzeele, Soltegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.5» UIT GEBRABRDS1BRGEN NAAI J Maria-Lierde, Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryR. 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 UIT DENDERLEEUW NAAR i Haellert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerda, Aasegam Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 diraaL UIT SOTTEGBM LANGS BBNDBRLE1VW NAAR Aelst, (5.38 Zaterd.) 7.5C 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nieolaes, Loeerin en Gent 4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 S.1S E 3 kl. 6-ttl4> 9-10 E uit Gent naar Loieren, St. Nieolaeb en Antwirpr» 4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.2l 7,1* Uit Soltegem langs Erpe-Meire. (5.38 's saterd.) 7.50 1.40 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moerial m Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,11 AKLST, 4 APItlL 1885. OMZENDBRIEF VAN ZIJNE HEILIGHEID I' VIM LEO XIII. LEO Xlir, PAUS. Hoogeerweewje Broeders, Heil f.n Adostelijken Zegen. Hel Rijk Gods of de II. Kerken het Rijk van Satan id deze wereld. Nadat het menschdomdoor de afgunst des duivelsjammerlijk was afgeweken van zijnen Schepper, van wien het alle bovennatuurlijke gunsten had ontvangen, heeft liet zich verdeeld in twee vijandige legers die elkander zonder ophouden bevechten, het cene vóór het andere tegen al wat deugd en waarheid is. Het eer ste is het Rijk Gods op aarde, te weten de ware Kerk van Jesus-Christus, wier leden, willen zij haar rechtzinnig en voor hunne zaligheid aankleven, noodzakelijk God en zijnen eeniggeboren Zoon uit ganscher harte en met alle de krachten van hunnen wil moe ten dienen. Het tweede is het Rijk van Satan. In dit rijk en onder het beheer van Satan be vinden zich alle degenen, die, volgens het rampzalig voorbeeld van hunnen aanleider en van onze stamouders, aan de eeuwige en god delijke wei weigeren te gehoorzamen en aller lei pogingen aanwenden hetzij om de Godheid te miskennen, hetzij om haar rechtstreeks aan te vallen. Die twee Rijken strijden gedurig legen elkander. Die twee rijken heeft den H. Augustinus, met zijn doorzichtig verstand, beschouwd even als twee Staten, die door wetten en doelwit tegenover elkander staan. Beider grondbegin sels heeft hij met deze bondige en scherpzin nige woorden beschreven door eene tweevou dige liefde zijn twee Staten gestichteen aard- sche Staat, geslicht door de liefde voor zich zei ven gedreven tot het versmaden van Godeen hemelsche Staat, geslicht door de liefde voor God tot versmadens toe van zich zeiven (1). In het verloop der tijden heeft er tusschen die twee tegenovergestelde rijken een onverbiddelijke oorlog bestaan het eene heeft het andere be streden met veelvuldige wapenen en met ver- schillig krijgsbeleid, hoewel niet altoos met denzelfden ijver noch dezelfde hevigheid. Wat de Sekte der Vrijmetselaars is. Hedendaags schijnen de bevorderaars der boosheid allen samen te spannen en met ver- eenigde krachten de hand te leenen aan eene maatschappij, die met hare sterke inrichting in alle landen verspreid is. Wij bedoelen de dusgenaamde Vrijmetselarij. Hare deelgenoten bewimpelen hunne inzichten niet meer; stout- hitsen zij elkander op tegen Godopenbaarlijk beramen zij om de Heilige Kerk uil te delgen, en dit wel, ware het mogelijk, om de christene natiën teenemaal te berooven van al de welda den, welke ons door Jesus-Christus onzen Zaligmaker zijn aangebracht. En Wij die, aan gedreven door de liefde der zielen, zuchten en weenen over dezen droevige» toestand. Wij voelen Ons dikwijls gepraamd om den Heere toe te roepen Zie, uwe vijanden maken groot gelier. en die u haten, steken het hoofd omhoog; zij smeden listige plannen tegen uw volk, en hou den radd tegen uwe heiligen komt, zeggen zij, laten wij hen uitroeien, zoodat zij geen volk meer en zijn (1) Plichten van het Pausdom tegen de aartsvijanden der Kerk. Tegenover zoo dreigenden nood, in zoo hevigen en hardnekkigen aanval tegen het christendom, is Onze plicht hel gevaar bekend te maken, onzen vijand aan te wijzen, zijne plannen en listen te verijdelen, zoo veel het in onze macht is, ten einde de eeuwige zalig heid der zielen, die Ons zijn toevertrouwd, te verzekeren, en opdat hel rijk van Jesus-Chris tus dat Wij te verdedigen hebben, niet alleen lijk zijne sterkte en geheelheid blijve behouden, maar ook in alle wereldstreken immer aau- groeie en verder uitgebreid worde. De Vrijmetselarij is sedert lang veroordeeld door de Pausen. In hunne waakzame bezorgdheid voor het heil der christenheid, hebben onze voorgan gers, de Pausen van Rome, spoedig den aarts vijand erkend op het oogenblik dat hij, uit de duisternissen zijner geheime samenzweering vooruitspringende, den aanval begon. Ziende wie hij was en wat hij bedoelde, en in de toe komst lezende, hebben zij den noodkreet aan geheven, en vorsten en volkeren gewaar schuwd tegen de listen en valstrikken die hun gespannen waren. Het gevaar werd de eerste maal aangewezen in 1738 door Clemens XIII (2), dezes Constitutie werd bekrachtigd en vernieuwd door Benedictus XIV (3). Pius VII volgde beider voetstappen (4) Leo XII, in de Apostolieke Constitutie Quo graviora de betrekkelijke Akten en Decreten der vorige Pausen samenvattende, heeft dezelve goedge keurd en voor altoos bevestigd. Pius XIII (6), Gregorius XVI (7), en meermaals Pius IX (8), hebben in dcazelfden zin gesproken. Het doelwit en de geest der vrijmetselaars sekte werden aldus ia volle daglicht gesteld door klaarblijkende bewijsstukken, door de kennis barer grondbeginsels, door de sland- regels, plechtigheden en verklaringen, alsook door menigvuldige getuigenissen van mannen die hare geheimen kenden. Om alle die be weegredenen, heeft de Apostolieke Stoel ge melde sekte, tegen recht en rede ingesteld, openlijk aangeklaagd, haar aanziende als even noodlottig voor de Kerk als voor de Staten. Te zell'derlijd heeft Hij aan iedereen stellig ver boden, zijnen naam in die maatschappij te laten opnemen, met bedreiging van de zwaarste straffen welke de H. Kerk tegen wederspannige zonen uitspreekt. Bekentenissen der Vrijmetselaars. Maatregelen tegen hen door de Gouvernementen genomen. Door zulken slag verbitterd, hoopten de vrijmetselaars, dat zij, deels door spotternij, deels door lastertaal, de kracht dier veroor- (1) S. Aug. de Civit. Dei, I. XIV, c. 17. DE Het was op Ons-ïleor-Hemelvaart. Een blauwe hemel, eene lachende zon hadden de vroolijkheid op de gezichten doen blinken, en den vrede in de her ten gesiort. Heel de stad Rouen was op de been, Voor Rouen bijzonder was het een schoone, een blijde feestdag alle jaren, op Ons-Heer-Hemelvaart had het kapittel der OnzeLieve-Vrouwenkerk het recht, eenen ongelukkige uit de stadsgevangenis to verlossen. Gelijk ons Heer, na zijne dood neder daalde ter helle om de zielen der rechtveerdigen te troosten, die zoolang reeds naar zijne komst gesnakt hadden, zoo ook ging een priester der oude hoofd kerk de donkere koude trappen afklimmen, die naar de sombere kolen der celgevangenen geleiden. Daar, te midden dier ongelukkigeu, op het klammig bed- slrooi neêrgezelen, zou bij kiezen, wie leve of wie sterven zou. God zou hem verlichten in zijnen keus. Sedert de zevende eeuw reeds verkreeg de stad Rouen dit voorrecht. Sint-Romanus, (1) loen bis- (t) Nota. St. Romanus van koninklijken bloade geboren, (I) Psalm 82, v. 3-5. (2) Const, in Eminenti, 24 April 1738 (3) Const. Providas, 18 mei 1751. (4) Const. Ecclesiam Jesu-Christt, 13 Sept. 1821. (5) Const. 13 meert 1825. (6) Rncjcl. Tracliti, 29 Mei 1829. (7) Encycl. Mirari, 15 Augusti 1832. (8) Encycl. Qui pluribus, 9 N'ov. 1846. Alloc. Multi plies inter, 25 Sept. 1865, enz. deelingen zouden ontwijken of verzwakken. Zij beweerden diensvolgens dat de Pausen on- rechtveerdige vonnissen hadden uitgesproken of daarin de maal overschreden. Op die wijze poogden zij alle gewicht en gezag te onttrek ken aan de Apostolieke Brieven van Clemens XII, Benedictus XIV, Pius VII en Pius IX. Edoch in de sekte zelve waren er mannen die, ofschoon legen dank, bekenden dat de Pausen, steunende op de katholieke leer en regeltucht, in hun volle recht hadden gehandeld. Bij deze bekentenis voege men de uitdrukkelijke goed keuring vau menige vorsten en Staatsbestier ders, welke die gevaarvolle genootschappen zelfs bij den Apostolieken Stoel hebben aange klaagd en die wetten tegen de sekte hebben uitgegeven, gelijk het geschied is in Holland, Oostenrijk ZwitserlandSpanjeBeteren Savoie, en in andere gewesten van Italië. Wat de Pausen hadden voorzien, is uitgevallen. Het is daarenboven opmerkelijk, hoezeer de wijsheid Onzer voorgangers door de uitkomst zelve gebillijkt is geworden Het is waar, hun ne voorzichtige en vaderlijke bezorgheid had niet altoos en overal den gewenschten uitslag maar zulks is toe te wijtien hetzij aan de ge veinsdheid en den arglist der sektarissen,hetzij aan de onbezonnen lichtzinnigheid van ande ren, wier hoogste belang het was de vijande lijke legerbenden te bewaken. Daaruit is ge volgd dat de vrijmetselarij in een tijdstip van anderhalve eeuw een ongelooflijken vooruit stap heeft gedaan. Door hare stoutheid en lis tigheid is 't haar gelukt in alle volksrangen te dringen ja, zij heeft eene overmacht in de Staten verkregen die haar bijna heer en mees ter laat. Uit die zoo snelle en schrikbarende uitbreiding is voor de Kerk, voor het gezag der vorsten en voor de openbare veiligheid alle het kwaad ontstaan, dat Onze voorzaten sedert lang voorzien hadden. Zoo verre is het reeds gekomen dat er in de toekomst veel te vreezen is, niet zoozeer voor de Kerk, wier grondvesten geen menschelijke kracht kan doen waggelen, als voor den vrede en de rust der landen waar de vrijmetselaarschap dien ontzaglijken invloed heeft bekomen, of waar andere gelijkaardige genootschappen bereid staan om haar te dienen en te ondersteunen. Wordt voortgezet.) De liberale schoolpedanten die zich als hongerlijdende lieden voorstellen, omdat de heilzame wet van 20 September 1884, een einde heelt gebracht aan eenen slaat van zaken, ruïneerend voor de openbare financiën, maar die hen toeliet een lui en lekker leven te leiden, komen op hunne beurt een adres aan Z. M. Leopold II toe te sturen. Het factum van die nederige pioniers der beschaving, gelijk zij zich heeten, draagt het kenmerk van eene verregaande onbeschoft heid. gepaard aan eene belachelijke zwan zerij Wij zullen ons wel wachten hier gansch den pedanteschen bluf over onwetendheid, sla vernij en beschaving weêr te geven waar alle redevoeringen en opstellen die uit mond of pen van 'l officieel volkske vloeien, meê door spekt zijn. Wij willen ons dus bepalen bij 't volgende uiltreksel 't welk voldoende is om onze geëerde schop der stad, bad bel vau den koning bekomen Vele en beruchte roovers, brandstichters en moor denaars waren dit jaar naar de gevangenis gekomen, en met reden vroeg het volk zich afwien zal men dit jaar verlossen. Het was elf uren voormiddag. Duizenden menschen stonden op dit oogenblik op de wijde Onze-Lieve- Vrouwenplaals bijeen. Priesters, kooplieden, edelen en werkvolk, iedereen wilde de kanunnikken zien voorbijtrekken, die in de celgevangenis hunnen keus moesten gaan doen Intusschen werd er ge praat en getaterd, veronderstelling en gissing ge maakt. Wie zou dil jaar mogen gaan kiezen, en wie zou gekozen worden Men sprak van Floriberl den kapitein der Roode bende, van Rosse Nelis den Voel- brander, van Jacquemin den Vadermoorder en iedereen wist iets gruwzaams waar of niet, - op de kap werd bisschop van Rouen ten jare 626. Hij stierf in 639. Het is door dien heiligen kerkprelaat dat de stad Rouen het voorrecht verkreeg alle jaren eenen ter dood veroordeelde te verlossen. Ziehier in welke omstandigheden Dicht bij de stad verbleef er een vreeselijke draak die menschen en bees ten verslond, en dood en vernieling onder de bevolking zaaide. Romanus, na lang gebeJen te hebben, nam het besluit naar het roofhok van den draak te gaan. Hij deed zich verge zellen door eenen ter dood veroordeelden die moedig en van buitengewone lichaamskracht was. Het volk moest intusschen den hemel om bijstand smeeken. De heilige "bisschop, bijge staan door den gevangene, verwon het monsteren gaf den vrede aan de verschrikte bevolking weder. Uit erkentenis verkreeg het kapittel der hoofdkerk van den vorst het recht, aan eenen ter dood veroordeelden het leven te schenken. Vele fransche koningen hadden aan de stad dit voorrecht behou den tegenwoordig heelt zg het niet meer. L. M. dier veroordeelden te vertellen. Op eens vloog de dubbele deur var. hel kerkportaal open, en vier kanunniken verschenen op den dorpel. Zij droegen eenen rooden stool boven het wit rokethemd, welks fijne en sneeuwblanke plooien in den glans der middagzon schillerden. Eene menigte priesters en koorknapen, alle in kerkgewaad, vergezelden ben. Bij het verschijnen wierden aller monden gestopt, en aller hoofden ontdekt. Daar stonden de gewijde gezanten van verzoening en vrede, gereed om naar hel stadhuis te gaan, en, uit de handen van den bur gemeester, de vernieuwing en bevestiging van hun aloud voorrecht te bekomen. Dat de leden van hel kapittel er sterk aan hielden van dil gezantschap deel te maken, staat buiten kijf. Was hel geene edele, geenc goddelijke zending de deuren van het kerkerslot te mogen openen, en uit de duisternissen van stinkende holen, ongelukkige veroordeelden van schande en dood te verlossen Zoo ook, zegt men, dalen de engelen van uit den hemel neder, om rein gewasschen zieltjes uil de vlammen des vagevuurs te verlossen. Priesters ook moeten 2Uiver als serafienen, en vreedzaam als enge len zijn Terwijl de vier kanunnikken over de Onze-Liove- Vrouwenplaats trokken, en de rangen der menigte voor hunne voeten, als bij looverslag, opengingen, begonnen de aanwezigen hun gedacht over de vier gekozen gezanten van dit jaar te uiten, ledereen had zijn woord te zeggen en te dien tijde, even als nu, was het moeilijk naar elks goesting te handelen. Over ieder der vier gekozenen moest een woordje gerept, eene bemerking gemaakt, soms beknibbe ling gedaan worden en, onnoodig te zeggen, dat de menschlievendheid niet altijd de woorden in den lezers te laten oordeelen Dit vreedzame, dappere en getrouwe leger is zonder bediening in ons land en wacht slechts eene gelegenheid af om zijne ver hinderde taak te hernemen. Wij hopen dat Zijne Majesteit zich zal geweerdigen die levendige krachten op te roepen om hem te helpen in 't werk van beschaving 't welk hij in Afrika heeft ondernomen en 't gene men te recht heet het grootsche gedacht onzer eeuw. Hunne zedelijkheid bevorderende zending volbrengende in het uitgestrekte Congenial, c op de puinen der gedempte barbaarschheid, «t zullen onze eollegas, op wachtgeld gesteld door de wet van 1884, de grootmoedige en edele onderneming van Uwe Majesteit vrucht- baar maken, en buutte vrouwen en hunne kinderen, verlost van 't gouvernement dat hen zoo wreedelijk verdrukt, uwen naam zegenen. De liberale schoolpedanten vragen dus dat dezen onder hunne confraters die een wacht geld genieten, door Z. M. den Koning, met vrouw en kinders, naar den Congo zouden gezonden worden om er de zwarten te be schaven. 't Ware waarlijk spijtig moest Z. M. de Koning dit aanbod niet aanveerden 't welk hem op zulke oppjpq wijze wordt toegestuurd. Immers hoeveel honderden gemeentebesturen zouden er in de vuisten niet lachen, wierden zij van die zonderlinge beschavers.die ons hier naar de barbaarschheid terugvoeren willen, zoo zonder verderen stamp of stoot verlost Ja, wat zouden zij te vrede wezen, mochten zij een nijpslot op den snuiter dier budjetvre- ters stellen Maar hola wij vreezen dat moest Z. M. de Koning, op zijne beurt eens willende zwanzen, die pedantesche grootsprekers met eene zen ding bij de zwarten van den Congo willen ge lasten, zij allen zonder eenige uitzondering voor de eer zouden bedanken, tot zich zeiven zeggende 't Is veel geraadzamer hier, na wel geëten te hebben, honger te lijden, dan t de kans te loopen van door een zonnesteek naar 't pierenland gezonden te worden, door de wilden met eene saus a la tartare, opgevreten of door een krododil, gelijk den schrijnwerker nu lest, binnengesloklte wor- den Neen, neen, 't bloed der moedige mission- narissen en ontdekkingsrijzigers vloeit in hunne aderen niet Hoe laag Onze geuzen bladen stonden dezer dagen vol van smeerige artikels. Onder deze was er een dat betrekking had op eenen priester. Deze zou volgens eenen der getuigen 's nachts bij zekere Dame ingedrongen zijn. Eerst hield de getuige zijne aantijging vol maar na logen straffing der Dame zegt hij dat hij maar alleen de deur van het huis der Dame heeft hooren open gaan. Toen komt de priester voor het Tribunaal ook hij loochent het feit en bewijst dat hij zelfs dien dag of dien nacht niet in de stad was. Alles is dus valsch in die smeerige historie len laste van eenen priester. Welnu, meent gij dat de geuzen bladen van het bewijs der onschuld van den priester mond der sprekers vergezelde Kijk eens, zegde een jonge, maar geleerde seminarist aan ïijneu makker, M. Anselm is een van de vier. Wat beeft die man zoo al gedaan om zoo eene eer te verdienen. Nog zoo jong en Het is waar, maar ge weet, die heer heeft zoo veel geleden, men mag hem wel ielswat door den vinger zien. Ja, maar indien hel genoeg is van geweend en geleden te hebben, dan zal het gezantschap welhaast niet uit vier, maar uit duizenden mannen beslaan. Goed, edoch, moesten de beproevingen van menigen franschen priester nevens die van Anselme in de weegschaal gesteld worden, dan weet ik toch wel wiens gewicht het zwaarste zou doorwegen. Ja, veler, weenen tranen en bittere tranen maar Anselme heeft geschreid tot zijne oogen geene tra nen meer hadden beter dan iemand kent hij daarom het ongeluk. Ook, zie eens wat een droefgeestige err.st op dat dertigjarig voorhoofd Nog niet een rimpel, en reeds weegt de stempel der beproeving er op. Zie die zwarle doffe oogen niet waar dat ze van weenen en droomen muug schijnen Geen vuur meer in zijnen blik, geen blos meer op zijne wangen, geen glimlach meer op zijne bleeke lippen.... Ah' mijn vriend, Anselme heeft zijne moeder zien ster ven, en op het graf van dit teeder wezen heeft hij geluk eu vreugde afgelegd!... j Ik ook,'ik heb mijn6 moeder zien sterven, en op onze jaren zijn er velen ouderloos op aarde. De tranen die Anselme geweend beeft waren tranen ge lijk de mijne en de uwe. Is daar iets zoo buitenge woons aan Luister Ja, tijd, ziekte en ouderdom bebben ons dal wezen ontnomen dat men moeder noemt maar onze moeder stierf gelijk andere moeders ster- spreken NEEN Ter contrarie, zij drukken de beschuldiging maar alleen. Nog meer verleden Zondag drukt de Chro- nique vau Brussel nog Hoe komt het toch dal die mannen zulken invloed op het vrouwvolk uitoefenen 't Is gemeen Kan men iets lager uitden ken En dan zijn die bladen kwaad als de katho lieke pers de huisvaders waarschuwt tegen zulke vuile schotelvodden van gazetten Politiek evenwicht. De Patrie van Brugge deelde dezer, dageu eene statistiek meê, waaruit blijkt dat het ministerie van financiën 200 bedienden telt eti er op dit getal maar 25 tot de katholieke partij behooren. In de ministeriëu van binnenland- sche zaken en ijzerenwegen is het nog erger. Men zou eene aardige statistiek bekomen, moest men de magistraten, de notarissen, dc bedienden der provinciale besturen en de arrondissements-kommissarissen naar hunne politieke denkwijze rangschikken. Zou het niet meer dan tijd worden, dat het politiek evenwicht in de besturen en onder de bedienden een weinig werd hersteld Nationale Milicie. Lichting van 1885. Bij koninklijk besluit van 30 meert 1885, wordt hel koniingent tusschen de verschillige provinciën, verdeeld als volgt Provinciën. Mannen. Antwerpen 1,316 Braband 2,292 West-Vlaanderen 1,728 Oost-Vlaanderen 2,276 Henegauw 2,509 Luik 1,568 Limburg 497 Luxemburg 511 Namen 803 Totaal 13,500 Stoomtrams. Wij hebben in een vorig nummer gesproken van het leggen eens stoomtrams van Wetteren naar Soltegem, langs Oordegem. Naar wij vernemen moet men dit ontwerp verlaten uit hoofde der al te groote uitgaven welke het zou veroorzaken. Deze lijn zou ten meerderen deele door hel vlakke veld moeten getrokken worden. Eene stoomtramlijn van Aalst naar Oorde gem zou voor de bewoners van dit deel van ons kanton in alle geval de voordeeligste wezen, omdat zij hen in een gemakkelijk ver keer zou brengen met onze stad Aalst, welke de hoofdplaats is vari 't arrondissement en van 't kanton en alwaar hen vele verschillige za ken bijna dagelijks roepen, 't Vredegerecht, 't Enregistrement, 't Kommissariaat van arron dissement, de Milicieraad, de algemeene-en provinciale kiezingen, enz., noodzaken menig vuldige reizen naar de hoofdplaats. Voor onzj stad bezonderlijk zou deze fijn hoogst voor- deelig wezen onder opzicht van haren koop handel en nijverheid en vooral tot nog meer deren bloei van haren wekelijkschen merktdag. ven, en wij hadden den troost ze, tusschen onzL armen vol hoop en gelatenheid te zien heengaan Edoch, Anselme Hij was nog maar vijftien jarêr. oud... Op eenen avond zat hij alleen met zijne moe der bij hel open vuur van den ouderlijken haard. Het was vóór in den winter, en de plasregen kletterö# tegen de ruiten en de noordewind huilde in de schoorsteenpijp, en floot angstig door de spleten der deuren en vensterluiken. De jongen las in een godvruchtig boek, en de moe der luisterde aandachtig, betooverd lijk zij was door het zangerig stemmekeu van haren vijftienjarigen herledief0, zalige droomeu eener moederziel Van lijd tot tijd zag de bleeke maan schuchter en treurig tusschen dc opening der drijvende zwarte wolken heen, terwijl de bruine bandbond roerloos voor zijn hok zat, de witte maanschijf bekeek, er. huilde Het was tristig om hooren.... Anselme, zegde de vrouw, ga buiten jongen, en doe Philos zwijgen Dat huilen maakt mij bang. De jongen gehoorzaamde en bekeef den hond die angstig eu kwispelsleertend rondsprong, als wilde hij aan zijnen kleinen meester de reden vac zijne onrust vertellen Eene poos bleef alles rustig op bet voorplein en hoorde men niets dan bet razen van den wind in schouwpijp, tronken en naakte boomlwijgeu. Edoch, maar amper zat Anselme aan de zijde zijner moeder te lezen, of daar klonk weer het angstig builen van Philos luider en droever dan te voren. Zeker, zuchtte de bekommerde moeder, en zij bezag angstig baren zoon in de oogen, dezen nacbi zal er iemand sterven, niet verre van hier. Philos riekt de dood, mijn kind.... (WORRT Y00RT6IIRT.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1