40ste Jaar
Zondag19 1883.
iV° 2014.
IJZEREN WEG. VERTREKUREN Uil AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 t.28 5.00 7.41
dit Antwerpen naar St. Nikolabs, Lokerjn en Gent
9 '}oi'n 8,52 <0'55 8-05 3-45 5,13 E 3 kl' 6'31 M
dit Gent naar Lokerbn, St. Nikolabs en Antwkrpim
4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2ki.5.2S 7,19
40^°7 4Eeni laDgS Erpe"Meire- (5,3<* '8 7.5#
VRIJMETSELARIJ.
Wraak eens Priesters.
Een parlementair onderzoek.
Militaire taks.
Wereld ten toonstelling.
DE DENDER-BODE.
ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
Dendermonde. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40
Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40
Mechelen. 4-561 6-361 7-30d 8-12d Exp. i' 2* 3* kl. 8-45
12-OOd l-04d Exp. 1* 2» 3« kl. 2-51d 3-071 6-45/
9-40./ 10-08d Exp. 2* 3' kl.
4ntw. 4-561 6-36/ 7-30d 8-l2dExp. 3 kl. 8-45/ l-04d Exp.
1* 2» 3* kl. 2-51d 3-07/ 5-58d 6-45/ 9-401
10-08d Exp. 1' 2* 3» kl.
6 russel, langs Dendirleeuw. 4 25 7-30 0-00 8-12 E 3 kl.
9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-51 4-35 E 3* kl
5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-56/6-36/8-12d
E 3 kl. 8-45/ O-OOd 9-09d 12-OOd l-04d Exp.l*2»3*
kl. 2-5id 5-58d 849d direct 9-16d 10 08 E3 kl.
(1) Not*. De letter beteekent langs Temonde en d<
Gent, (5-00 's vrijd 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39
8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 0-00 dir. 3.08 E 2* 3» kl. 6-38 8.49
Doornyk, Mouscrou, Kortryk, Ryssel langs Gend) 8-47
12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Ath) 5-55 8-12 E.
3 klas lot Denderleeuw 12-00 2-51 6-00
Nioove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl.
tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16
Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.12-002-51 5-58
Engbien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds
bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02
Moorsel.Opwyck.Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07
letter d langs Denderleeuw.
ANNONCENPR1JS, per drukregel i Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3«- bladi.60 cent.
Calque Snaai
RAAR AELST DIT
Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15
Anlw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1« 2* 3* kl. 12-22
3-07 E. i*2*3# kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1*2* 3* kl.
Brussel 6.20 direct 7.15 E3kl. 7.31 9.00 H.08
11.55 1-58 3.00 E Ski. 4.43 5.58dir. 7.18 8-26 en
9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46
Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28
5.28 8.26 9.14.
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51
Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl.
1.55 4 04 (4.39 's zoDdags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl.
Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35
Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19
Oostende 6.04 6.19E.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05
dit Gint naar
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le-
Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59
DIT CBERABRDSBERGKN NAAR
Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vrvd.
7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51
DIT DENDERLEEUW NAAR
Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, Anaegeio
Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct.
DIT SOTTEGM LANGS DENDERLEEUW NAAR
dit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en
Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12
AELST, iS APRIL 1885.
OMZENDBRIEF
VAN ZIJNE HEILIGHEID
PAUS LEO XIII.
TWEEDE VERVOLG.
Middelen die zij in het werk legt om liet gezag
der Kerk te vernietigen.
Sedert lang arbeiden zij hardnekkig om het
leerambt der Kerk te ondermijnen en haar
gezag in den Staat te vernietigen. Van daar de
spreuk welke zij vooruitzetten en verdedigen
Slaat en Kerk moeten teenemaal en in alles
gescheiden worden. Van dit punt uitgaande,
sluiten zij de Katholieke Kerk, met haren zoo
heilzamen invloed, buiten de wetgeving en
buiten geheel het beleid der Staatszaken. Het
gevolg hiervan is dat er voor eene Staatsregee-
ring geene sprake meer mag wezen van de
instellingen en geboden der Kerk van Chris
tus. Niet tevreden met de zoo wijze leiding der
Kerk te verstooten, houden zij haar voor eene
vijandin en brengen haar de ergste wonden
toe. Ongestraft mogen zij de grondwetten zei
ven van den Godsdienst bestormen door open
bare voordrachten, door de drukpers, door
het onderwijs. Noch de rechten der Kerk,
noch de goederen welke de Voorzienigheid
haar geschonken heeft, niets ontsnapt aan
hunne woede. De vrijheid wordt haar bijna
voor niets overgelaten men ondermijnt hare
vrijheid door verordeningen die schijnbaar
niet al te gewelddadig zijn, maar niettemin
met voordacht zijn vervaardigd om alle vrij
heid der Kerk vast te leggen. Eveneens worden
tegen de geestelijkheid uitzonderende en be
zwaarlijke wetten gemaakt, wetten die voor
gevolg hebben dat het getal der altaarsbedie
naars vermindert, en dat de middelen, onont
heerlijk om hunne heilige zending te volbren
gen, van dag tot dag worden ingekrompen,
Hetgeen van kerkelijk goed nog overblijft,
wordt met allerlei knevelarijen geplaagd en
onderworpen aan den willekeur van burger
lijke bestuurders. De kloosters worden afge
schaft, of de gemeenten uiteengedreven.
Hoe de Vnjmetselarij het Pausdom aanrandt.
Doch 't is vooral tegen den Apostolieken
Stoel en de Plaatsvervangers van Christus dat
de haat der vervolgers is aangevuurd. Eerst
wordt de Paus, onder valsche voorwendsels,
beroofd van zijne vorstelijke onafhankelijkheid,
noodzakelijken waarborg van zijne geestelijke
onafhankelijkheid; vervolgens wordt hij ge
bracht tot eenen onverdraaglijken en tevens
heiligschendenden toestand, bij de moeilijk
heden die zich van allen kant opdoen. Heden
daags durft men opentlijk verkondigen, hetgeen
zij van over lang in stilte beraamd hebben, dat
de pauselijke macht moet verpletterd en het
Pausdom zelf van God ingesteld, tot in den
grond uitgeroeid worden. Om de echtheid van
dit inzicht te bestatigen, zoude het genoegzaam
zijn, al ontbraken andere bewijzen, de beken
tenissen te herinneren van personen die met
de geheimen der vrijmetselarij bekend waren
voordezen of nog niet lang geleden hebben zij
voor waarheid getuigd dat de Vrijmetselaars
DE
Door L. M.
«o»—
2* VERVOLG.
Anselme had aan de drij andere priesters, zijne
gezellen, van IJzeren Arm gesproken, en deze ook
schenen den booswicht niet ongenegen Hoe plich-
tiger IJzeren Arm geweest was, hoe schooner zijne
verlossing zijn zou. Zij wilden aan de wereld loonen
dat er, bij de Bermherligbeid des Heeren, van de
grootste schelmstukken vergiffenis te bekomen is.
Evenlwel, zulke zonderlinge ziel moest tot den
grooten verlossingsdag voorbereid, en genade weer-
dig gemaakt worden
Men vroeg eenige dagen uitstel, wat gemakkelijk
toegeataan werd. De gewone plechtigheid der bevrij-
diging zou op naastkomende Zondag gebeuren en
de voorgaande werkendagen, in de week, zou An
selme gebruiken, om hert en geest van IJzeren-Arm
voor dien blijden stond bereid te maken.
De jonge en ieverige priester maakte gebruik van
*1 zijne vrije oogepblikken, om in de celgevangenis
eenen uitsluitelijken en onverzoenbaren haat
tegen het Katholicismus hebben gezworen, en
i dat het in de Logiën vastgesteld is den oorlog
niet te staken, dan wanneer alles wat de Pausen
in belang van den Godsdienst hebben inge
steld, zal vernield en voor goed uitgeroeid
wezen.
Onverschilligheid in zake van Godsdienst.
Wel is waar, men beveelt niet aan alle de
aanhangers de Katholieke Religie met uitdruk
kelijke, woorden af te zweren; doch die uitne
ming, verre van aan de sekte nadeelig te zijn,
begunstigt integendeel hare belangen. Voor
eerst, met aldus te handelen, bedriegt zij te
gemakkelijker de eenvoudige en onbedachte
personen, en een veel grooter getal voelt zich
uitgelokt om mede te doen. Daarenboven, hare
rangen openende voor iedereen zonder onder
scheid van eeredienst, verkrijgt de sekte meer
macht om de groote dwaling onzer eeuw rond
te spreiden, te weten dat men zich met den
Godsdienst weinig te bekreunen heeft en dat
er tusschen de menigvuldige vormen van Gods
dienst geen onderscheid moet gemaakt worden
Zulk grondbeginsel loopt uit op den ondergang
van alle Religiën, maar bijzonderlijk van de
onze; want vermits het Katholicismus de
eenige ware Religie is, zoude men het ten
zeerste beleedigen, indien men het op den voet
van andere Religiën stelde.
De Naturalisten gaan ja nog verder. Stout
moedig den dwaalweg ingeslagen in de ge
wichtigste leerstukken, worden zij spoedig
medegesleepl tot de uiterste gevolgtrekkingen
in hunne denkwijze. Zulks geschiedt, hetzij
door de krankheid van het menschelijk ver
stand, hetzij door de rechtveerdige toelating
van God die aldus hunnen hoogmoed kastijdt.
Daaruit volgt dat er hun geen vaste en zekere
overtuiging meer overblijft, zelfs aangaande die
waarheden welke voor het natuurlijk licht der
rede vatbaar zijn, zooals het bestaan van God
de onstoffelijkheid en onsterfelijkheid der ziel.
Nu dan, de sekte der vrijmetselaars, in een
gelijkaardig spoor van dwaling gedreven,
heeft die klippen niet kunnen vermijden. Hoe
wel zij in T algemeen aanneemt dat er een
Opperwezen bestaat, haar eigene leden erken
nen dat het geloof in God niet voor ieder hunner
in 't bijzonder het voorwerp is van vaste over
tuiging, van onwrikkare zekerheid. Zij ont
veinzen niet dat het vraagstuk wegens het
bestaan der Godheid tusschen hen groote te
genstrijdigheid van gevoelens veroorzaakt
zelfs is het bestatigd dat er onlangs een ernstig
geschil desaangaandein de Logiën is ontstaan.
In der waarheid, laat de sekte aan hare inge
wijden volle vrijheid in dit punt zij mogen
of in God gelooven, of God loochenen; en de
stoutste Godloochenaars worden even gemak
kelijk aangenomen als degenen die nog een'
God in zekeren zin aannemen, maar van die
waarheid verkeerde begrippen hebben. De
Pantheïsten, bij voorbeeld, behouden een on-
gerijmden schijn van goddelijke natuur, terwijl
zij metterdaad de wezenlijkheid der goddelijke
natuur wegnemen. Nu, eens dat die grondsteen
omverre gestooten of maar geschokt is, wag
gelen de overige waarheden der natuurlijke
orde, en de menschelijke rede weet niet meer
waaraan houden de wording en het bestaan
van het heelal door den vrijen wil van God
onzen Schepper, de albestierende Voorzienig
heid, de onsterfelijkheid der ziel, de wezenlijk
heid van een toekomstig en eeuwigdurend
leven, alles wordt voor haar onzeker en twij
felachtig,
Slechte gevolgen voor de zeden, vloeiende uit het
loochenen der natuurlijke waarheden.
Het is licht te verstaan dat het instorten der
waarheden, die, om zoo te zeggen, den grond
der natuur uitmaken en die op ons levensge
drag zoo grooten invloed hebben, zal terug
werken op de bijzondere en openbare zeden.
wij spreken hier niet van de bovennatuurlijke
deugden, welke niemand kan bekomen noch
oefenen zonder eene bijzondere gave en genade
van Godwant hoe zoude men slechts een
spoor van die deugden kunnen vinden in hen
die de verlossing van het menschdom, de god
delijke gratie, de sakramenten, het toekomen
de geluk des hemels, voor onzeker houden en
versmadenWij spreken van de plichten wel
ke uit de natuurlijke eerbaarheid voortvloeien.
God, Schepper en Regeerder van hemel en
aarde eene eeuwige wet die gebiedt de na
tuurlijke orde te onderhouden en verbiedt
dezelve te storen een laatste einde voor den
mensch veel hooger geplaatst dan al wat
aardsch en menschelijk is ziedaar de bron
nen, ziedaar de gronden van alle recht en eer
baarheid. Zoo haast die begrippen verdwijnen,
gelijk de Naturalisten en Vrijmetselaars willen,
aanstonds zal het onderscheid tusschen recht
hebbenre°'lt ^66n s'an(^ bescherming meer
Vrijzinnige en onafhankelijke zedenleer.
Wat de zedenleer aangaat, de eenige welke
aan de Vrijmetselarij nog schijnt te behagen
en waarin zij de jeugd wil doen onderwijzen,
is de zoogenaamde wereldlijke, vrijzinnige, on
afhankelijke zedenleer, met andere woorden,
eene zedenleer waarin geen schijn of gedacht
van Godsdienst te vinden is, Nu, hoe onvol
doende, hoe machteloos die zedenleer is, hoe
zij zieh voegt naar alle ingeving der driften,
blijkt ten overvloede uit de betreurensweerdige
vruchten welke zij reeds ten deele heeft voort
gebracht. Waar zij de plaats van het Christen-
dom heeft ingenomen, waar zij met grootere
vrijheid is begonnnen te heerschen, heeft men
al ras de vrome en reine zeden zien vergaan,
de meest afschuwelijke leergedrochten meer
en meer veld winnen en de landen van de
stoutste euveldaden overstroomen. Over dit
alles wordt overal geklaagd en gejammerd, en
menige medeplichtigen, de tastbare daadzaken
beschouwende, zijn genoodzaakt aan de waar
heid getuigenis te geven.
Men loochent de goddelijke Openbaring en de
erfzonde. Wat er uit volgt.
Daarenboven, vermits de menschelijke na
tuur, door de smet der eerste zonde bezoedeld
sterker overhelt tot het kwade dan tot het
jpede, is de zedelijkheid en deugd niet moge-
ijk, zoo de ongerelde bewegingen der ziel niet
worden beteugeld, zoo men de driften des
harten niet doet luisteren naar de rede. In
dezen strijd moet de mensch menigwerf alle
tijdelijk belang verachtenhij moet zich den
zwaarsten arbeid en het lijden getroosten,
opdat de rede zegeprale en haar meesterschap
behoude. Doch de Naturalisten en de Vrijmet
selaars, aan de goddelijke Openbaring geen
geloof gevende, nemen niet aan dat de stam
vader van het menschdom gevallen is; zij
zeggen bijgevolg dat de vrije wil van den
mensch in geenen deele van krachten gekrent is
of naar het kwade neigt (1). Ja meer, de kracht
met zijnen beschermeling te gaan spreken, en ziju
hert voor berouw en leedwezen, zijne ziel voor ge
nade en hemelsche vertroostingen open te maken.
IJzeren-Arm was inlusschen uit zijn donker ker
kerkot in eene andere, beter verlichte cel overgebrachi
Daar kwam Anselme hem vinden, daar spraken zij
samen over de goedheid des Heeren en hert aan
hert. oog aan oog en mond aan mond, leerde do
kanunnik aan den bekeerden moordenaar den prijs
onzer zielen kennen, en beproevingen en levenslast,
met gelatenheid en christene onderwerping dragen...
Het is zondag. IJzeren-Arm zit alleen in zijne cel.
Of hij er tevreden en gelukkig uit zag Rood en
glansrijk stond de zon op in het Oosten, en, bij het
irieken van den blijden dageraad, begonnen al de
klokken der fransche stad in vroolijke galmen te
luiden. De gelukkige en bekeerde moordenaar hoorde
de lange en herhaalde lonen van het torengelui, en
hem docht dat aarde en hemel in betooverende taal
hem bezong gij gaat leven, leven in deugd en vrij
heid, leven als vriend van God en de menschen
want berouw en boetveerdigheid geven de zondaars
hunne eerste onnoozelheid weder.
Anselme, die er gewoonlijk ernstig, ja droevig uit
zag, scheen vandaag blij en opgeruimd. De stille
droomerighcid van zijn gelaat had voor eenen glans
van hemelsche vrolijkheid plaats gemaakt, en, in zijn
lelieblank roket, met zijne lange schoone haren, die
in gitzwarte krollen op zijn hals vielen, met deu
zoeten grimlach, die zachtjes om zijne lippen speelde
had hij teenemaal het voorkomen van eenen afgezant
des hemels, van eenen engel, door den Heer gezon
den, om hoop en vrede op aarde te brengen.
Vroeg reeds had hij zijne woning verlaten om naar
en voortreffelijkheid onzer natuur overdrijven
de, en in haar alléén den grond en den regel
der gerechtigheid zoekende, kunnen zij zelfs
niet denken dat er een aanhoudende strijd in
ons is, en dat de grootste standvastigheid en
beste volharding vereischt worden om de
wederspannige natuur te besturen en in teugel
te houden. (Wordt voortgezet.)
(I) Conc. Trid. seg. 6, de justitie, cap. I.
de gevangenis te gaanen onderwege dacht de goed-
hertige priester aan die donkere, ijzige kerkers, aan
die onderaardsche wereld, wier inwoners van het
overige deel der wereld verlaten cn vergelen zijn.
Ha dacht hij in zijn eigen, hoe droevig is het verre
van lucht en licht, als eene kwijnende plant te moeten
leven. Ja, om de weerde van eenen mondvol lucht,
vaD een enkele zonnestraal te kennen, moet men
maar eens, voor eene enkele uur, in de kerkerkolen
geweest zijn, waar lucht noch daglicht in doordrin
gen. En dan, wat erger nog is dan boeien, duisternis
en stinkende lucht, dat is het geweten dier ODgeluk-
kigen, het geweien, welks wroegingen gedurig hun
schuldig leven verwijt, terwijl zij zelf meest allen,—
onboetvaardige zondaars, in het donkere des ker
kerkers, als in de schaduwe der dood den slervensdae
afwachten.
Eu zeggen dat er menschen zijn, die tusschen die
muren hnnnen kost moeten winnen, en met de bewa
king dier ellendigen belast, hun dagelijks korstje, om
zoo te zeggen, in zeeën van tranen moeten te week
leggen. Afgrijselijk
Bij die overdenkingen was Anselme gauw aan de
deur der gevangenis gekomen men zegt immers dat
de liefde vleugels aan de voeten hecht. Krakend reeds
is de zware poort voor hem opengegaan, en krassend
weder toegevallen.
IJzeren Arm heeft in den stillen gang het naderen
van voetstappen gehoord hij hoort den sleutel inde
ijzeren kleine opening steken en omdraaien zijn
hert klopt snel en angstig men brengt hem de vrij
heid, de vrijheid en bet leven.
God zij geloofd, antwoord de kerkerbewonera
God, verlost de gevangenen.
Wij knippen uit eene correspondencie van
Brussel aan 't Handelsblad.
Het Handelsblad is het eerst geweest om,
eenige maanden geleden, te zeggen dat er een
parlementair onderzoek zou voorgesteld wor
den over den toestand van den landbouw.
Woensdag was dit voorstel een voltrokken
feit de centrale sektie der Kamer heeft zich
woensdag morgend vereenigd om hel onderzoek
voort te zetten over het invoerrecht op vreemde
granen, voorgesteld door de afgeveerdigden
van Nijvel.
Jij heeft besloten met 4 stemmen tegen 2
(MM. de Liedekerke en Dumont), dat zij een
voorstel zou doen aan de Kamer om het hooger
gemeld onderzoek in te richten, alsmede over
den toestand der nijverheid.
MM. Malou en Nothomb zijn de peters van
dit ontwerp zij hebben hardnekkig geweigerd
de invoerrechten te stemmen, voorgesteld door
MM. Dumont en consoorten zij hebben vol
gehouden dat deze maatregel in niets voordeelig
zou zijn aan den landbouw.
Zij hebben daarenboven bevestigd dat in
Frankrijk de verhooging der rechten, onlangs
gestemd, in niets voordeel zou bijbrengen aan
de landbouwers.
Laat ons den uitslag afwachten van de proef
neming, hebben zij gezegd, en dan zullen wij
zien.
De centrale sektie. die M. Schaetzen tot ver
slaggever heeft benoemd, zal dus een onder
zoek voorstellen.
Het is waarschijnlijk dat dergelijk voorstel
door de Kamer gestemd zal worden alleen
M. Bouvier zal er niet te veel plezier overheb
ben, Het onderzoek zal kosteloos zijn en mag
niet langer duren dan een jaar.
Wees dus gerust, belastingbetalers, de
daden der Washer's en der Bergé's zullen niet
hernieuwd worden ten nadeele uwer lieve
beurs.
Verscheidene dagbladen hebben vroeger
heel verkeerd het nieuws van het Handelsblad
vertaald, en M. de Burlet heeft aan een dezer
geschreven, dat zijne kollegas niet van inzicht
waren hun voorstel te veranderen in eene
vraag van enkwest.
Voorzeker, deze achtbare leden konden dit
niet doen zij zouden alzoo te kort gekomen
zijn aan de logica.
Nu het voorstel gedaan is, zouden zij beter
doen zich hiermeê te vereenigenzij kondigden
echter tegenstrijdige voornemens aan en hierin
onder hun oogpunt wel te verslaan, hebben
zij ongelijk.
Hun voorstel loopt eene stellige neerlaag te
gemoet, men biedt hun het middel aan tijd te
winnen, en zij zouden hiervan moeten gebruik
maken.
Daarenboven, daar wij dit voorstel niet met
een goed oog te gemoet zien, onnoodig voor
den landbouw en gevaarlijk voor den handel,
kunnen wij niet anders wenschen dan dat het
worde terzij gezet en dit zoo gauw mogelijk.
Zou Hij ook de dooden doen verrijzen vroeg
IJzeren-Arm, aan zijnen zoon peinzende.
Twijfel er niet aan, mijn broeder, God die uvan
de ketenen verlost, kan ook van de eeuwige dood
bevrijden.
Denkt gij dan, dat mijn kind vergiffenis zou be
komen hebben van het misdadig leven dat ik bem
geleerd heb Ho ik weet het, bad de joDgen de
natuurlijke neiging van zijn hert gevolgd, nooit zou
hij baanstrooper of moordenaar geworden zijn Hij
was zoo schoon, zoo onnoozel en gelukkig, toen hij
nog op den schoot zijner moeder zat, en met zijne
kleine handjes mijne wangen en mijnen baard streel
de... Later, als bij jongeling was, prees ieder zijn
zacht en beminnelijk karakter... Maar ik, ongelukkige
ik heb hem geleerd dat de weg van eer en grootheid
in moed en onverschrokkenheid bestond. Ook was
hij bang van niets en alhoewel jong en hagelblank
van lichaam, was bij bijna zoo hard als ik, tegen
werk en vermoeienis.
....Ha! als ik er nog aan peis, in onze rooftochten,
waren bosschen en spelonken ons woning in den
winter sliepen wij soms onder den blooten sterren
hemel, op den bevrozen krakenden sneeuw, zonder
dal we zelfs eenen verlodderden mantel hadden om
ons te dekken. En ik drukte bem dan tegen mijn hert
den goeden jongen, tegen mijn bloedgierig moorde-
naarsbert. Want somtijds toch bibberden zijne han
den, zagen zijne kaken blauw, en klapperden zijne
tanden op elkanderGe ziet wel, heer kanunnik,
met zulk eene opvoeding kon mijn Robrecht Diet on
noozel blijven Maar ik ben de schuld van alles
En hij, hij is lafhertig afgemarteld, en onder mijne
oogen vermoord geweestEn ik leef, ongelukkige
Een tijdschrift door officieren opgesteld, La
Belgique militaire, heeft in zijn leste nummer
eene nieuwe uitvinding aanbevolen, welke het
den militairen taks noemt, en bestaat in
het heffen eener bekisting op al de lotelingcn,
wier nummer niet tot den dadelijken dienst in
het leger verplicht.
En welk is de reden die wordt aangegeven
om de nieuwe uitvinding in voege te brengen?
Dat er van de 52,300 jongelingen die jaarlijks
loten, slechts 12,300 voor den- dienst worden
aangewezen en er bijgevolg 59,000 vrij zijn van
alle krijgslasten. J
Belgen, die vrij zijn van alle krijgslasten,
aal is, voor deze heeren officieren, iets onge
hoords, een schandaal dat niet langer bestaan
mag m een vrij land.
En daarom hebben zij den militairen taks
uitgevonden, welke zou betaald worden door
al de lotehngen, die zich vrijgelot hebben. Die
belasting zou 20 franks 's jaars bedragen.
Zou er dan minder ongelijkheid bestaan tus
schen de lotelingen, die een goed nummer
hebben getrokken en die welke tot den dienst
verplicht zijn
Bijlange niet. Immers, wat vergelijking is
er te maken tusschen den persoonlijken solda-
jaars ?USt 60 66110 ^e'ast'nS van 20 fr. 's
z'e,n I*let genoegen dat de gansche ka
tholieke drukpers zich eenparig verzet tegen
krijgslasten6 Va" nieuvve verzwaring der
Tombola.
Van af 20 April, zullen de biljetten der loterij,
ingericht door de zorgen van het gouverne
ment ter gelegenheid van de Wereldtentoon
stelling van Antwerpen, te koop gesteld wor
den in al de postbureelen van het koninkrijk
de briefdragers zullen er insgelijks van voor
zien zijn. J
De personen, die een of meer volledige
reeksen van 100 biljetten in eens nemen, krij
gen eene korting van 5 ten honderd.
Elk biljet zal een frank kosten.
Voor elke serie zullen er voor 300,000 fr.
prijzen zijn.
Ee*lpiïis vaD fr. Twee prijzen elk
van 25,000 fr. Vijf prijzen elk van 10,000 fr.
lien prijzen elk van 5,000 fr. Verschillende
mjzen, samen de totale som van 250,000 fr.
beloopeude.
De bijzondere kommissie gelast met den
aankoop der prijzen tusschen de tentoonge
stelde voorwerpen, zal aanvang nemen met
hare aankoopen te doen van af den dag der
opening van de Tentoonstelling, die onherroe
pelijk is vastgesteld op 2 Mei aanstaande.
Bericht.
De maatschappijen welke verlangen deel te
nemen aan liet BESTENDIG FESTIVAL van
samenzang, fanfaren, harmonie of symphonie,
worden aanzocht het prospectus te breugen
aan M. den Burgemeester der stad Antwerpen.
vader!.... Ik leef'.... Ha, vervloeking over mijn
plicbtig hoofdJ
Wat doet gij, mijn vriend, gij vervloekt
Ja, ik vervloek mij zeiven, et hen, die mijn
kind gedood hebben.
Maar hebt gij vroeger misschien ook de kinde
ren van anderen niet gedood En zoudt gij willen dat
zij u vervloekten, al die vaders en moeders
Welnu, ja, als ik maar mijnen Robrecht weêr
had.... Zie, eerweerde heer, ik weet niet wat ik voel
op dii oogenblik, maar nu meer dan ooit twijfel ik
over de recblveeróigheid des Heeren.
Weihoe, op den dag zelf uwer verlossing
Ha, ik herhaal het uog, niemand minder dan ik
had dit voorrecht verdiend.
En als ik u zegde dat uw zoon misschien nog
eene grootere gunst gekregen heeftGij gaat de
duisternis van het gevang verlaten, om los en vrij
onderden blauwen bemel te wandelen. De ziel van
uwen Robrecht is misschien van deze aarde recht
den hemel binnengevlogen.
Gelooft gij dit
Ik hoop....
Waarom hoopt gij
Hij was nog zoo jong, uw zoon.
Ha 1 ja hij was nog zoo joug, de ongelukkige*
En God is zoo goed
Ja, God is goed.
Hij zal zeker medelijden gehad hebben met het
zieltje van uw kind.
Gij hebt gelijk Ik herinner mij hoe hij soms
op zijue knieën zal, en gebeben opzeide die zijne
moeder hem geleerd had
(Wordt vooRieiBBT4