40ste Jaar. Zondag20 April 1803. N° 2013. LIZEltENWEG.VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN VRIJMETSELARIJ. Wraak eens Priesters. Congo-Staal. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 34e bladz. 50 cent. Dendermonde. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Mechelen. 4-561 6-361 7-30J 8-12d Exp. l#2e3ekl. 8-451 14-OOd l-04d Exp. t®2® 3*kl. 2-51d 3-071 6-451 9-40.1 10-08d Exp. 1* 2' 3' kl. lotw. 4-561 6-36: 7-30d 8-i2dExp. 3 kl. 8-451 l-04dExp. 1* 2* 3" kl. 2-51d 3-071 5-584 6-451 9-401 10-08d Exp. le 2* 3« kl. d russel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 0-00 8-12 E 3 kl. 9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 E 'i kl. 2-51 4-35 E 3* kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-5616-3618-12d E 3 kl. 8-451 t'-00d 9-09d l2-00d l-04d Exp.1®2®3® kl. 2-51d 5-58d 849d diract 9-16d 10-08 E 3 kl. (1) Nota. De letter 1 beteekent langs Termonde en de Gent, (5-00 's vrijd 7-04dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 E t® V 3* kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscrou, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alh5-55 8-12 E. 3 klas tol Denderleeuw 12-00 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl. lot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.12-002-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Soltegera, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opwyck,Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. Unique Sun NAAR AELST UIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15 Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1* 2® 3® kl. 12-22 3-07 E. 1®2®3® kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1® 2® 3® kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E 3 kl. 7.31 9.00 11.08 11 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7-18 8-26 en 9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46 Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.1JE.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05 uit Gert naar Moortzeele, Sottegcm, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGEN NAAR Maria-Lierde.Sotlegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 uit Dbnderlbeuw naar Haeltert, Burst, Herzele, Solteg. Audenaerde, Ansegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct. UIT SOTTEGBM LANGS DENDERLEEUW NAAR Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 1.28 5.00 7.41 uit Antwerpen naar St. Nikolabs, Lokersn en Gent 4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-38 8-i0 9-10 E 4 uit Gent naar Lokeren, St. Nikolaes en Antwerpen 4.40 7.08 S.OOE 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.2S 7,1* Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 *s zaterd.) 7.5J 1.40 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12 AELST, 55 APRIL 1885. OMZENDBRIEF VAN ZIJNE HEILIGHEID PAOS LEO XIII. DERDE VERVOLG. De onzedelijkheid wordt op verschillige manieren bevorderd. Dien ten gevolge verschaft men aan de men- schen al wat hunne begeerlijkheden kan stree- len nieuwsbladeren en schriften waaruit de betaamlijkheid en eerbaarheid verbannen zijn, schouwtooueelen waar de losbandigheid geene palen kent, kunsigewrochten naar de zooge zegde wetten van het realismus op eene schaam- tefooze wijze uitgezocht; vernuftige uitvindin gen bestemd om het leven weelderig te maken; kortom, niets wordt gespaard, om de aanlok- sels tot wellust te begunstigen, en de natuur allengskens, in slaap gewiegd, eindigt met zich aan gansch het gevaar prijs te geven- Voorzeker, het gedrag van die verdervers is schandelijkdoch zij handelen in overeenstem ming met hunne leering; de hoop der hemel- sche goederen verwerpende, doen zij het geluk bestaan in het genot van vergankelijke goede ren, en, om zoo te spi eken, in het slijk dezer aarde nederzinken. Om dit gezegde te staven, kan men nog iets meldendat, ofschoon schier ongelooflijk, niettemin echt is. Want indien niemand aan die behendige en arglistige mannen meer ver slaafd kan worden dan zij wier geest door het voldoen der hartstochten verzwakt en als ver nield is, zoo heeft hel in de vrijmetselaarschap niet ontbroken aan personen, die rechtuit dorsten verklaren dat men met kunst en be raad moet -trachten de menigte te verzadigen met een onbepaalde vrijheid in de boosheid. Zij zijn immers verzekerd, dat hunne sekte aldus de menigte zal kunnen in dwang houden en tot werktuig gebruiken om voor niets ach teruit te deinzen. Wat de Vrijmetselaars leeren aangaande de huiselijke samenleving en het huwelijk. Het leerstelsel der Naturalisten aangaande het huiselijk leven komt omtrent op het vol gende neêr het huwelijk is een gewoon verdrag het kan en mag volgens den vrijen wil der verdragsluitende personen ontbonden worden. De wereldlijke overheid heeft volle macht op den huwelijksband. In de opvoeding der kinderen, mag, in zake van Godsdienst, niets worden voorgeschreven ln den zin eener bepaalde kerkelijke leer; ieder kind is vrij, om in lateren leeftijd de religie aan te nemen die het verkiest.De Vrijmetselaars stemmen toe in die valsche stellingen wat meer is, zij trachten sedert lang die stellingen in de zeden en wetten in te voeren. In vele landen, zelfs in katkolieke landen, is 't alreeds in de wetten bepaald dat er buiten de burgerlijke echtver- eeniging geen echt huwelijk geldig is elders wordt de echtscheiding door de wet toegela- DE 3* VERVOLG EN SLOT. Op zekeren dag, we hadden juist eene kerk uit geplunderd, bad hij eene gouden ciborie vol hei lige Hostiën meê gepakt. Terwijl bij, met gretige oogen, dien rijken buil bezag, begon hij te beven in al zijne lidmaten, hij werd bleek gelijk een linnen, en zonder iets te zeggen ging hij naar de woning vau den pastoor, drong er heimelijk binnen, en zette de ciborie op eene tafel Daarna ging hij het gebeurde vertellen aan zijne moeder die weende van aandoe ning, en hem eenen kus op hel voorhoofd gaf Goed, mijn vriend, roep en herroep die ge dachten van vroeger in uw geheugen ze zijn zalig en zullen vrede en vertroosting in uw herte stor tenDaarbij, vandaag moet ge blijde en vroolijk zijn Ho er zijn herten die van zonden zoo zwart, en van boosheden zoo uitgedroogd zijn, dat de vreug de er geen toegang meer vindt Gij zijt mis, mijn broeder, vandaag voel ik mij gelukkig, uitermate gelukkig, en toch, ik ook heb geleden en vreeslijk geleden. tenin andere Staten poogt men de echtschei ding door de wetgevers zoo spoedig mogelijk te doen stemmen. Alle die maatregelen ver haasten het uur op welk het huwelijk van aard zal veranderen, en niets anders meer zal wezen dan een onbestendige en kortstondige verëeni- ging, bijeengebracht door een voorbijgaanden hartstocht, en ontbindbaar zoohaast de harts tocht zal veranderen. Het onderwijs en de opvoeding der jeugd vervalscht. De sektarissen verzamelen insgelijks al hunne krachten om zich van het onderwijs der jeugd meester te maken. Zij begrijpen dat zij de jeugd, op dezen nog teederen en buigzamen ouderdom, gemakkelijk naar hunnen zin zullen vormen en naar hun goeddunken wegvoeren. Zij zijn overtuigd dat er niets meer geschikt is dan de opvoeding om voor de maatschappij een slach van burgers te vormen gelijk zij het verlangen. Daarom willen zij, in de opvoeding en het onderwijs der kinderen, aan de geeste lijken noch het leeraarsambt noch het toezicht over welk vak het zij, overlaten; op vele plaat sen hebben zij verkregen dat het onderwijs geheel en gansch in wereldlijke handen is, en dat bij het onderricht der zedenleer geen hel minste gewag wordt gemaakt van de verhevene en heilige plichten die den mensch met God verbinden. De politieke en maatschappelijke Staatkunde vervalscht. Voor wat de Staatkunde betreft, hebben de Naturalisten ook hun systeem. Alle men- schen, zeggen zij, hebben gelijke rechten; onder alle opzichten zijn allen volkomen gelijk, zonder onderscheid van stand. Iedereen van natuurswege vrij zijnde, heeft niemand het recht van aan een ander te gebiedenmen zoude in geweldenarij vallen, indien men de menschen aan een gezag wilde onderwerpen, tenzij het gezag van de menschen zelf voort- kome. Alle macht ligt dus in het vrije volk degenen die het bevel voeren, genieten de macht alleenlijk door de bemachtiging of de vergunning van het volk, bij zooverre dat de Staatsbestuurders, zelfs tegen hunnen dank, mogen afgezet worden zoohaast de volkswd verandert. De bron derhalve van alle burger lijke plichten en bedieningen is gelegen óf in de menigte, of wel in de overheid die den Staat bestuurt, maar nadat de Staat volgens de nieuwe grondbeginsels zal ingericht wezen. Daarbij de Slaat moet geenen God kennen; immers, onder de verschillige vormen van Godsdienst, is er geene reden om den eenen boven den anderen te verkiezen allen moeten op denzelfden voet staan. Dat dit alles even den Vrijmetselaren toe lacht, dat zij de Staten volgens dit voorbeeld willen inrichten, is zonneklaar en zoo bekend dat het geen bewijs vraagt. Sedert lang streven zij openlijk en uit al hun vermogen om dat plan uit te voerenen zoo doende banen zij den weg' voor vele andere en nog stoutere sektarissen, die zich bereid toonen om uit die snoode grondbeginsels nog afschuwelijkere gevolgen ie trekken, zoo als de gelijke verdeeling en het gemeene bezit van alle goederen tusschen alle de burgers, nadat alle onderscheid van rang of fortuin zal verdwenen zijn. Nooit toch en hebt ge eenen mensch 2ien ver moorden. Ho, vriend, wist ge Mijne eigene moeder doodde men onder mijne oogen Uwe moeder Ja, mijne moeder!... En gelijk gij uw kind niet koudt verdedigen, zoo was ik onmachtig mijne moeder bij te 3laanDe beulen hadden mij aan den stapel van mijn bed gebonden Groote hemel Gij siddert Ik herinner Wat Eene moord Waar Op het Barbara-gehucht, waar eene oude vrouw vermoord werd. Deze vrouw was mijne moeder. En ikik was haar moordenaar Gij Ja ik.... Welnu bemint gij mij nog?.... Wilt ge mij nog redden Bij die woorden was IJzeren-Arm voor de voeten van Anselme gevallen, en de goede priester voelde de handen, die het bloed zijner moeder vergoten, zijne knieën omhelzenZou hij vluchten, om nooit meer dat monster te zien Ha wat eene zielsaandoening, wat een strijd Op eens ricblto Anselme zijne vochtige oogen ten hemel, en met eene zachte maar krachtige stem sprak hij Ik vergeef u, opdat God ook mij vergeve. Wilt ge mij nog hel voorrecht der verlossing geven, aan mij Hel u weigeren, waren niet christelijk. Maar ik heb uwe moeder vermoord Spreek daar niet meer van, broeder, gij hebt berouw gehad. God heeft u in genade ontvangen, waarom zou ik u verstooten Hoe dwaas de gevolgen zijn van het Naturalismus. Uit hetgene dat Wij in 't kort hebben samen gevat, blijkt genoegzaam wat de vrijmetselarij is en waar zij naartoe wil. Hare voornaamste leerstellingen botsen zoo hevig en zichtbaar tegen het gezond verstand, dat men niets ver- keerder kan uitpeinzen. Den Godsdienst en de Kerk, welke de Almogende heeft gesticht en ten eeuwigen dage zal staande houden, willen verdelgen, de zeden en instellingen van het heidendom, na een verloop van achttien eeu wen, wederom in zwang willen brengen, zie daar een buitengewone dolzinnigheid en de overmaat van goddeloosheid. Edoch, er is iets niet min afgrijselijk, niet min onverdragelijk, te weten het verstooten der barmhartigheid Gods en der weldaden van Christus, weldaden geschonken aan iederen mensch in l bijzonder, aan defamiliën, aan de natiën; weldaden die, zelfs volgens de getuigenis der tegenstrevers van het Christendom, uitmuntende zijn. In een zoo buitensporig en boos opzet erkent men den onverzoenbaren haat van Satan en zijne einde- looze wraakzucht tegen Jesus-Christus. De grondslagen van gerechtigheid en eerlijkheid worden omverre geworpen. Een ander doelwit welk de Vrijmetselaars willen treffen, bestaat hierin dat zij de voor naamste grondslagen van gerechtigheid en eerlijkheid zoeken te verwoesten en de hand toereiken aan hen die verlangen dat de mensch, even als het redelooze dier, geen anderen regel te volgen hebbe dan zijne lusten. Dit doel overlaadt het menschdoin met oneer en schande en drijft het ten ondergang. De talrijke ge varen die de huiselijke en burgerlijke samen leving bedreigen, doen het kwaad aangroeien. Gelijk Wij het elders hebben uiteengezet, schier alle eeuwen en volkeren zijn het eens om aan het huwelijk een godsdienstig en heilig karak ter toe te kennen, en door de goddelijke wet staat het vast dat de huwelijksband onver brekelijk is. Doch indien de echtverbintenis eenvoudig voor een ongewijd verdrag wordt aanzien, indien de partijen naar believen hun verdrag mogen breken, dan volgen noodzake lijk verwarring en wanorde in de familie; de huisvrouw vervalt vau hare waardigheid, en de kinderen zijn niet zeker meer van hunne goederen noch van hunne veiligheid. Wordt voortgezet.) In zitting der Volkskamer van dijnsdag 11. deed M. Beeruaert, de volgende mededeeling Mijnheeren, Zijne Majesteit de Koning zond den ministerraad de volgende boodschap Brussel, den 16 april 1885. Mijnheeren, het werk, in Afrika tot stand gebracht door de Internationale Congo- Vereeniging, heeft groote uitbreiding gekre- a gen. Er werd een nieuwe Staat gesticht, <j zijne grenzen zij bepaald en zijne vlag is door bijna alle mogendheden erkend. Op de Congo-oevers moeten nog de re- geering en het bestuur ingericht worden. De gevolmachtigden der mogendheden die op de konferencie van Berlijn vertegen- woordigd waren, toonden zich genegen voor En nu, vaarwel, mijn vriend ia Jesus-Christus, men gaat de kleederen brengen die lot de plechtig heid uwer verlossing bestemd zijn. Leg de ruwe lompen uwer gevangenis, en met hen de misdaden van uw vroeger leven af. Kleed u met het kleed van genade en vrijheid, en loof den Heer die Daniël uit den leeuwenkuil, er. de drij jon gelingen uit den gloeienden oven verlostte. Ik, ik ga naar de hoofdkerk, waar ik, in hijzijn van heel de geestelijkheid, het papier, waar gij uwe biecht op geschreven hebt, verbranden ga. En zoudl gij aan niemand zeggen dal ik uwe moeder Aan niemand, broeder,dan aan God al leenom u in zijne bermhertigheid aan le beve len.... En nu, ik hoor de klokken reeds luiden, het groote uur komt nader, tot straks. 0, mijn verlosser, geef mij uwen zegen. Ik zegen u, in den naam van Hem, die mij tot u gezonden heeft. Bij die woorden ging Anselme uit, met oogen nat van aandoening, een hort, kloppend van ontzeggelij- ke zaligheid, en eenen glimlach op de lippen, zoo zacht ais die van Jesus, toen hij zijnen verrader, Judas, in het bolken van Gelhsemanic ontmoette. De frissche lucht kwam, als een weldoende adem, het vuur vau zijn aangezicht waaien het was zoo rood, zoo gloeiend van aandoening. Al de kanunnikken waren op dit oogenblik in de groote kerk vergaderd. Anselme, nog vol van hetgene hij te zien en te booren kwam, verbrande in hun bijzijn de biecht van IJzeren-Arm Daarna werd de naam van den uitgekozen gevan gene op eene witte kartel genageld, om in bijzijn van hel volk, door de stralen der stad naar het Raads huis gedragen te worden. De burgemeester moest den keus der kanunnikken goedkeuren, en lot teeken, het ondernomen werk, en sedert hebben de twee wetgevende Kamers, de voornaamste steden des lands en een aantal aanzienlijke korpsen en vereenigingen mij daarover de meest toegenegen gevoelens uitgedrukt. Met het oog op die aanmoedigingen, mag ik niet terugwijken voor de voortzetting en voltooiing eener taak, waaraan ik inderdaad een groot aandeel nam, en daar gij, evenals ik, mijnheeren, acht dat zij nuttig kan zijn voor het land, verzoek ik u aan de Wetge- veilde Kamers de toestemming te vragen die ik noodig heb. De bewoordingen van art. 62 der Grond- wet duiden aan, welken toestand men zou dienen in 't leven te roepen. Als Koning der Belgen, zou ik tevens de Vorst van eenen anderen Staat wezen. Die Slaat zou onaf- c hankelijk zijn, zooals België, en evenals dit laatste de weldaden der onzijdigheid genie- ten. Hij zou moeten te gemoet komen in zijne eigene behoeften, en de ondervinding, alsmede 't voorbeeld der naburige koloniën laten mij toe te bevestigen dat hij over de noodige geldmiddelen zou beschikken. Zijne verdediging en policie zouden toe- vertrouwd zijn aan Afrikaansche troepen, aangevoerd door Europeesche vrijwilligers. Er zou dus tusschen België en den nieu- wen Staat niets anders dan een persoon- lijke band bestaan. Ik ben overtuigd dat deze vereeniging voordeelig zou zijn voor ons land, zonder het in geen geval lasten te kunnen opleggen; en 2oo mijne hoop verwezenlijkt wordt, zal c ik mij voldoende beloond achten voor mijne pogingen. Het welzijn van België, gij weet liet, mijnheeren, is het doel van gansch mijn leven. Gelooft, enz. (Onderteekend) LEOPOLD. De regeering aarzelt niet om u te vragen den wensch des konings bij te treden en hem te machtigen den Vorst te zijn van den Staat, die in Afrika werd gesticht door de Internationale Congo-Vereeniging. Deze machtiging zal beantwoorden aan het gevoelen, onlangs bij eene plechtige gelegen heid uitgedrukt door de gevolmachtigden van bijna al de mogendheden, en zij schijnt het vervolg te zijn van het oordeel dat de Kamers en met haar 't land zich gevormd hebben over de uitgestrektheid en 't nut van het werk des konings. Artikel 62 der grondwet, krachtens hetwelk uwe toestemming en die van den Staat noodig zijn, werd niet opgesteld met het oog op den toestand die zich thans voordoet. Toen het kongres die bepaling stemde,was de troon nog onbezet, en in den alsdan heerschenden toe stand der gemoederen kon men, onder voor wendsel van persoonlijke vereeniging, de op slorping van het land vreezen. Dat legt de gansche bijzondere waarborgen uit, die door de grondwet worden geëischt. Terwijl eene wet, gestemd door de gewone meerderheid, voldoende is om de grenzen van 's lands grondgebied te wijzigen of om den aankoop te souvereinen titel van eene koloni ale bezitting goed te keuren, is hier de uit- zijnen naam op de kartel zetten. Het is middag. Al de klokken der stad Rouen wor den geluid, al de beiaarden spelen. Zware en lichte stemmen, trage en korte tonen, dreunende en weer galmende geluiden, zilveren, ijzeren en koperen klanken, waartusscben van tijd tot tijd, het donde- ron van het kanon, als de gebiedende stem van eenen kooraanvoerdc komt klinken zou men niet zeggen dal alle stemmen der aarde samenspannen, om engelen en hemeliDgen tot het medevieren uit te noodigen. Ja, zoo moet bet in den hemel gaan als de verloren zoon gevonden, en het verdoold lam naar den moederstal is wedergekeerd Heel de stad was met vlaggeo, bloemen en zinne beeldige opschriften versierd. De stralen waren met rozen- en lelienbladeren, met palmtakjes en klein gekapt groen bestrooid. En daar zit de eerbiedige menigte met gebogen hoofden, in de straat. Waarom die ingeioogenhcid Waarom hoort men, tusschen dat volk, niets dan het kloppen der hertcr., en het zacht ruischen van strik ken en lieten waar de wind meê speelt Zou men niet zeggen een golvend gouden korenveld, waar, tusschen de rijpende aren roode kollen en blauwe koren bloemjes groei n Maar zie, daar nadert de processie in de straat, en nog dieper buigende hoofden, en nog stiller wordt de menigte. Te midden der zilveren en gouden kruisen, der prachtige vaandels der heiligenslandbeelden, der kronen en bloemenkorven koml het prachtig ver sierde beeld van Onze-Lieve-Vrouw. Fakkels en schoon gemaakte keersen omringden het, en tus schen het knetteren der wasschenlichljes hoort men, als op maat, de zilveren wierooksvalen op en neder- gaan, en wolken van welriekende geuren naar den zonderlijke meerderheid noodig die de herzie ning der grondwet vereischt. Maar zoo de u gevraagde machtiging niet den ernstigen aard heeft van die gebeurlijk heden die de stemming van artikel 62 ten ge volge hadden, toch had de regeering rijpelijk te overwegen wat in dit opzicht door het be lang des lands wordt gevergd. Gij weet reeds wat de uitslag van dat onderzoek was. De mogendheden hebben bewijzen van wel willendheid jegens den nieuwen Congostaat gegeven. Zijn internationale toestand is gere geld om verzekerd te zijn van de voordeelen der onzijdigheid, zal eene eenvoudige verkla ring hem voldoende wezen zijne grenzen zijn bepaald zijne vlag is erkend en zijn opper hoofd werd om zoo te zeggen op voorhand aangeduid. In al die opzichten dus, zou geene bekommering reden van bestaan hebben. Het land heeft evenmin te duchten voor de krijgs- en financieele lasten die eene koloniale inrichting gewoonlijk na zich sleept. Men denkt er niet aan de belgische vlag in Afrika te doen wapperen. Daar wordt een onafhan kelijke staat gesticht en de Koning wil de internationale kolonie, waarvan hij het opper hoofd zal zijn, besturen met de geldmiddelen en de krijgsmachten die uitsluitend eigen zul len zijn aan den nieuwen Vrijstaat. De Koning is overtuigd dat die middelen toereikend zullen zijn en steunt zich op het voorbeeld van nabu rige koloniën en op de ondervinding der moeilijkste jaren die de Vereeniging beleefde en gedurende welke zij bij middel van vrijwil lige bijdragen hare taak heeft kunnen volvoe ren. En hier is er ten anderen geen spraak van een Staat, die onmiddellijk op al de punten moet ingericht worden, en zoo de kosten nog moeten toenemen, dan mag men met reden voorzien dat zij zullen vergeld worden door de hulpbronnen die zij in 't leven zullen roepen. Zoo zal België zich inden gunsligen toe stand bevinden van zonder aan eenige opoffe ring blootgesteld te zijn, voordeel kunnen te trekken uit eene koloniale stichting die, naar het algemeen gevoelen, geroepen is tot eene grootsche toekomst. 't Is aan zijnen Vorst, dat België dit zal te danken hebben, en wij achten, Mijnheeren, dat hij zich eens te meer verdienstelijk jegens het land zal gemaakt hebben. Wij stellen u voor het volgende besluit te stemmen De Kamer van Volksvertegenwoordigers. Gezien artikel 62 der grondwet, beslist De koning wordt gemachtigd om het op- perhoofd te zijn van den Staat in Afrika ge- sticht door de Internationale Congo-Ver- eeniging. De band tusschen België en den nieuwen Congo-Vrijstaat zal uitsluitend persoonlijk v zijn. Brussel, 21 april 1885. A. Beernaert, J. Devolder, Thonissen ridderA.de Moreau, prins de Caraman, Ch. Pontus, J. Vandenpeereboom. Door de Kamer wordt, zonder tegenspraak, besloten dat die mededeeling 2al verzonden worden naar de afdeelingen. hemel slieren. Wat verder nadert een troep krijgers in feestuni- form, het blanke zweerd in de hand te midden van hen dragen zes priesters de relikwiekas van den heiligen Romanus. En het volk heft schuchter en eerbiedig hel hoofd op, en op aller aangezichten slaat er als te lezen Daar is zijdaar is zij. Voor de groote ingangsdeur van het gevangenhuis wordt de Relikwiekas neérgezet. Daar stond een man voor de deur, met gebroken ketens en boeien in de hand aller oogen zijn op hem gericht... Hij is bleek als de dood op zijn aangezicht staat de hevige strijd zijner ziel te lezen opzijn voor hoofd ligt eene wolk van stille droefheid, plechtig heft hij de banden op, maar zij beven, en de ketens rammelen akelig tegen een die man was IJzeren- Arm. Anselme, op dit oogenblik, nadert lot hem, met eeoe kroon van blanke roozen in de hand. De godsdienst gebood hem den moordenaar zijner moeder te kroneD, en de priester voelde zich geluk kig, kwaad met goed te beloonen. Met eenen hemelschen glimlach op het aangezicht naderde hij tot IJzeren-Arm, nam de ketens en boeien uit zijne handen, en legde ze op de Relikwiekas van den heiligen Romanus. Daarna zelle bij hem de kroon van witte roozen op het hoofd, bekleedde hem met hei wil kleed der teruggekregen onnoozelheid, en leidde hem dan lot de Relikwiekas. Bevend slak IJzeren-Arm de hand uit en raakte de heilige over blijfsels van Sint Romanus aan. Op dit oogonblik hieven honderden stemmen het plechtig Te Deun pan, want God had den zondaar in genade ontvan gen, cn Anselme den moordenaar zijner moeder roet eenon krans van blanke roozen gekroond. Zoo wreekt zich een priester. EINDE.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1