40sle Jaar-
Zondag, 5 Mei 1883
iV' 2016.
CHINEZEN.
LÏZEKENWEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
VRIJMETSELARIJ.
DE DENDER-BODR
Oendermondc. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40
Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40
Mechelon. 4-564 6-361 7-30d 8-12d Exp. 1®2®3®kl. 8-454
12-UOd l-04d Exp. 1® 2" 3" kl. 2-51d 3-071 6-45/
9-40.1 10-08d Exp. 1® 2® 3® kl.
\nlw 4-56t 6-36i 7-30d 8-42dExp. Ski. 8-451 l-04dExp.
1® 2® 3® kl. 2-51d 3-071 5-58d 6-451 9-401
10-08d Exp. 1® 2® 3® kl.
i russel, langs Denderleeuw. 4-45 17-30 0-00 8-li E 3 kl.
9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 E3 kl; 2"J14;3^ 3 kl
5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl.
Leuven, Thiencn, Luik, Vervier» 4-25d 4-5616-3618-12d
E3 kl. 8-451 d-OOd 9-09d l2-00d l-04d Exp.l 2 3
kl. 2-51d 5-58d 849d direct 9-16d 10-08 E3 kl.
Gent, (5-00's vriid 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39
8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39
Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 0-00 dir. 3 08 El® 2® 3® kl. 6-38 8.49
Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47
12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-55 8-12 E.
3 klas tot Denderleeuw 12 00 2-51 6-00
Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl.
tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16
Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E.tot Denderl. 12-002-51 5-58
Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds
bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58
Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 s zat12.30 6.02
Moorsel.Opwyck.Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07
(1) Nota. De letter t beteekeut langs Termonde en de letter d langs Denderleeuw.
ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d* bladz.BO cent.
Unique Saam.
RAAR AELST UIT
Atb 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.45
Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1' 2" 3' kl. 12-22
3-07 E. l-ï-3. kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1-2* 3- kl.
Brussel 6.20 direct 7.15 E3kl. 7.31 9.00 11.08
11 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-16 en
9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46
Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28
5.28 8.26 9.14.
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51
Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl.
1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl.
Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35
Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19
Oostende 6.04 6.19E.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05
uit Gent naar
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Brainc-le-
Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59
uit geeraerdsbergen naar
Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryds
7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51
uit Denderleeuw naar
Haeltert, Burst, Herzei#, Sotteg. Audenaerde, Ansegem
Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct.
uit Sottegem langs denderleeuw naar
Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 1.28 5.00 7.46
uit Antwerpen naar St. Nikolabs, Lokerin bn Gent
4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-36 t-M
9-10 E
uit Gent naar Lokerbn, St. Nieolaes en Antwerpen
4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.2S 7,1*
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 *s zaterd.) 7.5#
1.40 7.48
uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel on
Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12
AELST, MEI 1888.
OMZENDBRIEF
VAN ZIJNE HEILIGHEID
paus LEO xiii
VIERDE VERVOLG.
De Staat zonder Godsdienst en zonder God.
Den Godsdienst volstrekt ter zijde stellen en
verbannen in het regelen en besturen van
's lands aangelegenheden, niet meerder acht
nemen op de Godheid als of zij in t geheel niet
bestond, is eene roekeloosheid zonder voor
beeld, zelfs in het heidendom. Immers, niet
slechts een denkbeeld der goden, maar ook de
maatschappelijke noodwendigheid van eenen
Godsdienst, stond zoo diep in den geest der
heidenen geprent, dat men,volgens hen, eerder
eene stad zoude aantreffen, zonder vasten
grond in de lucht hangende, dan wel eene stad
die geene kennis van de Godheid hebbe. Inder
daad, de samenleving van het menschdom,
waarvoor wij van natuurswege gemaakt zijn,
is gesticht door God, den Vader der natuur.
God is het beginsel en de bronader van alles
uit Hem vloeien, met al hunne kracht en duur
zaamheid, de tallooze weldaden welke het ge
zellig leven ons verschaft. Ook, gelijk de stem
der natuur eiken mensch in 't bijzonder aan
maant om aan God zijne hulde van dankbare
aanbidding op te dragen, dewijl wij van Hem
het leven en de goederen des levens hebben
ontvangen, zoo ook en om dezelfde reden moe
ten de volkeren en maatschappijen dezelfde
plicht volbrengen.
Eene volstrekte afscheiding tusschen Staal en
Kerk is onmogelijk.
Het is dus blijkbaar dat zij die alle betrekking
tusschen den Godsdienst en de burgerlijke
maatschappij willen afbreken, niet slechts on-
rechtveerdig, maar ook dwaas en onverstandig
te werk gaan- Inderdaad, 't is door den wille
Gods dat de menschen geboren worden om in
de burgerlijke maatschappijvereenigd te leven;
anderzijds, het gezag is de noodzakelijke band
van de burgerlijke samenleving, en daaruit
volgt dal God, die de maatschappij gesticht
heeft, ook de insteller is van het gezag dat haar
•besturen moet. De gezagvoerder, wie hij ook
zij, is dus een bedienaar van God. Derhalve,
voor zooveel het doeleinde en de natuur der
maatschappij zulks vereischen, is men ver
plicht te gehoorzamen aan het wettig gezag,
mits het rechtveerdige bevelen geve, even als
aan het oppergezag van den Albesturenden God;
en daar is niets valscher dan te beweren dat
het aan 't volk vrijstaat zich naar zijn welge
vallen aan de onderdanigheid te onttrekken.
In welken zin alle menschen gelijk zijn.
Buiten twijfel, alle menschen zijn onder mal
kander gelijk, zoo men spreekt van hunne ge-
meenschappelijke afkomst en natuur, van het-
zeltde laatste einde, van dezelfde plichten en j
rechten die daaruit voortvloeien. Doch, ver-
mits de bekwaamheid van allen niet gelijk kan
zijn, vermits de eene den andere overtreft in
geest-en lichaamskrachten, en er een oneindig
onderscheid van zeden, van neigingen, van
inborst, bestaat, is het teenemaal strijdig met
derede, eene volstrekte gelijkheid van allen te
droomen, en die strenge evenmatigheid op de
instellingen van het burgerlijk leven te willen
toepassen. Even als het volmaakt gestel des
lichaams bestaat uit de verbinding en samen
voeging van verschillige ledematen die, ver
schillij van maaksel en bestemming, nochtans,
met elkander gevoegd en op eigene plaatsen
geschikt, eene verzameling uitmaken schoon
om zien, kloek van kracht en noodig om hun
nen dienst te doen zoo ook is er in de men-
schelijke samenleving eene schier oneindige
verscheidenheid van aeelen of leden, waren de
menschen allen vrij om hun eigen goeddunken
te volgen, dan zoude een staatsvorm ontstaan,
zoo monsterachtig als men het maar denken
kan. Daarentegen, indien, door eene wijze
regeling van verdiensten, bekwaamheid en
wetenschap, elk hunner medewerkt voor het
algemeene welzijn, dan ziet gij voor u het beeld
van eenen welgeregelden volksstaat, van eene
maatschappij die met de natuur overeenstemt.
Groole gevaren met welke die valsche leerlingen
den Staat bedreigen.
Overigens, de uproerige leerstelsels van
welke Wij spreken, bedreigen de Rijken en
Staten met de allergrootste rampen. Immers,
erbant uit de harten de vreeze Gods en den
eerbied voor zijne wetten, versmaadt het
gezag der vorsten, geeft volle vrijheid en aan
moediging aan den geest van opstand en
muiterij, viert, den teugel aan de begeerlijkhe
den des volks, breekt alle banden, behalve de
vrees der straffen door de kracht der zaken
zult gij uitkomen op eene algemeene verwar
ring, op de omwenteling van alle maatschap
pelijke verhoudingen. Ja, die verwarring, dat
omver re werpen, wordt met opgezetten wil
bewerkt door vele zoogenoemde Communisten
en Socialisten, daartoe in genootschappen ver
eenigd, en dat plan verbergen zij niet. De
rijmetselarij heeft het recht niet van zich
reemd aan hunne ondernemingen te verkla
ren, aangezien zij hunne aanslagen maar al te
zeer begunstigt en op het terrein der hoofd lee
ringen met hen eensgezind is. Indien zij niet
onmiddelijk en overal tot de uiterste gevolgen
komt, mag zulks niet toegeschreven worden
aan de lucht der sekte nog aan den wil der
sektarissen, maar aan de kracht van den Gods
dienst, het werk Gods dat onvernietigbaar is,
alsook aan den arbeid der menschen die, het
gezondste deel der natiën uitmakende, het juk
der geheime genootschappen niet willen
ondergaan en met kloeken moed aan hunne
uitzinnige aanslagen wederstand bieden.
Men vleidt en bedriegt de vorsten om ze vervol
gens te verjagen.
En gave God dat iedereen den boom naar
zijne vruchten oordeelde, en het zaad wilde
erkennen der kwalen die ons drukken, den
EEN HUWELIJK
BIJ DE
Uit het opstel De Chinezen in San-Francisco, -
hebt gij gezien dat de Chinezeu in hunne leefwijze
oneindig veel van ons verschillen, doch dit verschil
js nergens grooier dan bij hunne verloving en bij
hun huwelijk. Sta mij toe u hierover een beknopt
verslag te leveren.
Vele chineesche kinderen worden reeds dadelijk
na hunne geboorte verloofd, terwijl anderen op acht
of negenjarigen leeftijd worden weggoschonken.
Door het groot getal ongelukkige huwelijken dat
hieruit voortspruit, schijnen de tegenwoordige ouders
van deze oude gebruiken af te wijken, daar zij hunne
kinderen niet uitloven dan na tien of twaalfjarigen
leeftijd. Zoodoende zijn zij beter in slaat het karakter
en de levenswijze hunner toekomstige schoonzoons
of schoondochters te onderzoeken. De verloving of
ondertrouw is geheel aan de ouders overgelaten,
ofschoon het een oud gebruik is hiermede een derde
persoon te belasten, wiens plicht hel is de familieza
ken te onderzoeken, van ouders die huwbare zonen
of dochters hebben. Zulk een mei-jui aldus in zijn
beroepsnaam staat bij de Chinezen in groot aan
zien. Men beroept zich op zijne welbekende waar
heidsliefde en steil het grootste vertrouwen in zijne
raadgevingen.
Daar zijne reputatie grootendcels afhangt van den
goeden of slechten uitval der zaak, stelt hij ook alles
in het werk om zich eervol uit den slag te trekken en
oorsprong der gevaren die ons bedreigen Wij
hebben hier te doen met eenen sluwen en
bedrieglijken vijand. Behendig om het oor van
vorsten en volkeren te streelen, heeft hij ze
beiden weten te vangen met zoetzappige woor
den en lage vleierijen. Onder het masker van
vriendschap hebben de Metselaars zich in de
*unst der vorsten ingedrongen, om van hen
)ondgenooten te maken, met welker machtige
medehulp zij het Katholicismus hopen te onder
drukken. Om hen des te krachtiger daartoe
aan te prikkelen, smeden zij tegen de Kerk
schaamtelooze lasteringen; zij beschuldigen
haar van de macht der souvereinen met afgunst
te zien en hunne vorstelijke rechten te betwis
ten. Door die geslepene handelwijs straffeloos
en stoutmoediger geworden, hebben zij een
overgroot vermogen in de Staatsregeering be
komen. Voor het overige zijn zij altoos gereed
om de grondsteunen der Rijken te doen wan
kelen, om vorsten te vervolgen, aan te klagen,
verjagen, telkenmale dat deze niet meer naar
hunnen eisch schijnen te willen regeeren.
Men misleidt de volkeren door vleierij.
Op gelijke wijze hebben zij ook de volkeren
door vleierij begoocheld. Immers, met de
woorden van vrijheid en volksgeluk met luider
stem te doen weergalmen, met te herhalen dat
de Kerk en de vorsten de volksklassen verhin
derd hebben om uiteen schreeuwende slavernij
en uit de ellende getrokken te worden, hebben
zij het volk bedrogen; den zucht naar nieuwig
heden in de geesten ontstekende, hebben zij
het volk tegen Kerk en Staat opgevoerd. In-
tusschen de wezenlijkheid der gewenschte
voordeelen blijft altoos beneden de verlangens.
Ja, het geringe volk is erger verdrukt dan ooit
en ten grooten deele beroofd van de menig
vuldige troostmiddelen welke het zoo gemak
kelijk en overvloedig zoude kunnen vinden in
het geloof en in de beoefening van den christe
nen Godsdienst. Wanneer de mensch zich ver
zet tegen de orde door Gods Voorzienigheid
vastgesteld, ondergaat hij niet zelden de wel
verdiende straf van zijne hooveerdigheid in
plaats van het welvaren en de bevrediging
zijner verlangens te smaken op welke hij in
zijne vermetelheid gerekend had, valt hij in
tegenspoed en ellende.
Wordt voortgezet.)
Vergadering van de afgeveerdigden
der katholieke kringen te Doornik,
Zaterdag en zondag was het te Doornik de
jaarlijksche vergadering van de afgeveerdigden
der katholieke kringen van Belgie.
Zaterdag 25 April, was het de eerste bijeen
komst. Aan het bureel namen plaats de heeren
Woeste, de Grünne, Dumont, Beckers, enz.
M. Woeste werd geestdriftig toegejuicht; 't is
hij die de 17dc zitting der federatie opent. De
wereldlijke personen moeten den strijd leve
ren, zegt hij, tegen de goddeloosheid en het
liberalismusreeds hebben de radikalen de
liberale parlij overmeesterd en er eene gods-
diensthatende sekte van gemaakt.
Wij zijn de strijders voor het behoud der
maatschappelijke orde en de belangen van den
godsdienst; wij zijn de verdedigers onzer bur-
ieders vertrouwen waardig te zijn. Het beroep van
mei-jui wordt door personen van beiderlei geslacht
uitgeoefend.
Vóór dat de plechtigheid van het huwelijk kan
plaats hebben moeten vijf verschillende ceremoniën
worden in acht genomen. Vooreerst wordt van wege
den vader en oudste broeder des loekomstigen brui
degoms een mei-jui afgevaardigd naar den vader en
den broeder der bruid. Hij verzoekt opgave van den
naam, en dag cn uur van geboorte van het meisje
dal zij hier of daar opgemerkt hebben. Volgens
die opgave raadpleegt hij hunne sterren, of niets hun
huwelijk kan in den weg slaan. Deze eerste plechtig
heid is de voornaamste, want indien de ouders van
het meisje dien niet tot schoonzoon verkiezen, wordt
den mei-jui deze opgave geweigerd Wanneer de
sterren niets noodlottigs voorspellen gaat men tot
den tweeden slap over. De vrienden van den jonge
ling zenden dan nogmaalsdenmei-jui om een bopaald
huwelijksaanzoek voor te stelleu. Wordt dit voorstel
aangenomen, dan worden do ouders vao hel meisje
verzocht die aanneming schriftelijk op te stellen. Dit
schrijven moet mede worden onderteekend door d(
vrienden van het meisje. Daarna worden aan de ou
ders der bruid de giften gezonden, die voor deze
bestemd zijn. Bij welgestelde partijen zijn deze ge
schenken zeer kostbaar Nadat dan al deze voorbe
reidende plechtigheden zijn afgeloopen, verzoekt den
mei-jui aan de ouders der bruid, een gelukkigen dag
te kiezen, waarop de groote plechtigheid van het
huwelijk zal plaats hebben.
De huwelijksplechtigheid vereischt groote kosten.
Zij zouden een geringen koopman geheel ten onder
brengen, indien hij in een jaar meer dan twee kinde
ren had uil te huwen. De oudere doen gaarne alles
op echt vorstelijke manier, en indien zij geen geld
genoeg hebben om de plechtigheid met den vereisch-
ten luister te vieren, schroomen zij niet hun eigendom
i te verpanden of gelden te leenen, welke hun onmo
gelijk is terug te geven. Van al het oogenblik dér ver-
loving tot den dag van het huwelijk, is de bruid
gerrechten en onzer godsdienstige vrijheden, j
De katholieken moeten aan het hoofd zijn in I
alle zaken, in alle bedrijver. De vooruitgang
der nijverheid, der maatschappij, der staat
kunde en der wetenschap moet de katholieken
onder zijne warmste voorstanders hebben. De
vooruitgang is immers datgene wat God in
zijne schepsels begeert te zien verwezenlijken.
Ik noodig de katholieken van Doornik uit
om in dit streven meê te doen, en onze be-
komene zegepralen door nieuwe en aanstaande
te bekrachiigen.
De redevoering van M. Woeste werd leven
dig toegejuicht.
M. Alexander Leschevin, gemeenteraadslid
van Doornik antwoordde aan M. Woeste Hij
spreekt den lof uit van dien gewezen minister;
hij bekent dat er te veel onverschilligheid is
onder de voornaame katholieken van het Door-
niksche, maar belooft ook dat ergeene middels
zullen veronachtzaamd worden om aan Door
nik vertegenwoordigers te geven weerdig van
de beroemdheden die den naam dragen van
Dubus en Dumortier.
Daarna wordt er een adres aan den Paus
gestemd en lezing gegeven van een verslag
over den toestand der 108 katholieke en ver
bondene kringen van bet land. Nog verschil
lige voorstellen worden besproken in het
belang der katholieke partijde werkmans
kringen, het bewerken der kiezerslijsten, het
ontmaskeren der liberale schijnheiligheid, en
het sohandvlökken, door alle middels van
ruchtbaarheid, derliberale vervolgingen. Voor
noemde heeren, alsook de heeren Peltse, van
St-GhislainWinck, van Bergen, en Iweins,
van IJperen, nemen deel aan de bespreking.
In de bijeenkomst van Zondag, wordt de
geëvenredigde vertegenwoordiging in het lang
en hot breed besprokenzij heeft groote voor-
staanders en ook overtuigde tegenstrevers. De
punten die nopens dit nieuw stelsel dienen
bestudeerd te worden, zullen aan al de katho
lieke kringen voorgelegd worden elke kring
zou dienen zijn gedacht te zeggen, eer er kan
overgegaan worden tot eene algemeene en
gezamenlijke werking.
M. Th. Leger, van Gent, vraagt dat er eene
wet voorgedregen worde, waarbij dezen, die
op de constitulioneele vrijheden der armen
inbreuk maken, strafbaar zijn.
Nog verschillige andere redenaars spreken
over den schooldwang en de broodrooverij van
sommige armbesturen.
Het banket greep plaats in eene prachtig
versierde zaal. Aan de eeretafel zaten MM.
Woeste, voorzitter; Nothomb, staatsminister;
graaf de Grünne, baron Bethune, van Caloen
en Leirens, senators; Mulle de Terschueren,
Reynaert, Collaert, De Bruyn, Van Wambeke.
L. Visart en Halflants, volksvertegenwoordi
gers, enz.
M. Woeste stelde den heildronk voor aan
Paus en KoningM. Leschevin dronk op de
gezondheid der katholieken van Kamer en
SenaatM. Lefebvre op deze van de leden der
federatie M. Mussely antwoordde namens de
federatie en bracht hulde aan de katholieke
drukpers.
De heildronk aan de katholieken van Kamer
en Senaat werd zeer levendig toegejuicht;
geheel de zaal stond recht en bracht eene
schitterende ovatie aan den heer Woeste. M.
Nothomb sprak in zijne antwoord over den
betreurden heer Amand Neut, en ook over de
verdiensten der heeren Jacobs en Woeste.
De laatste heildronk was aan M. Leger, den
voorbeeldigeh aanvoerder der politieke strij
den, en op den goeden uitval der kiezingen in
1886.
De plechtigheid eindigde gelijk zij begonnen
was, in geestdrift, broederlijkheid en hertelijk-
heid.
gehouden in geheele afzondering te leven. Wanneer
vrienden aan hare ouders een bezoek brengen, is zij
verplicht zich le verwijderen en zich in eene binnen
kamer op te sluiten tot de bezoekers weg zijn Wan
neer zij hare bloedverwanten wil bozoeken mag zij
zich in een goed gesloten draagstoel laten vervoeren.
Zij mag geen omgang met de buitenwereld hebben,
en zelfs met hare broeders en zusters eene zekere
voorzichtigheid in 3cht nemen. Het gebeurt niet zel
den dat rijke meisjes hare dienstboden omkoopen,
om haar eenige inlichtingen te verschaffen over haren
loekomstigen heer en meesierofover hare kennissen.
Bij zekere gelegenheden, doch zeer zeldzaam, wordt
het aan de verloofden toegestaan elkander te zien.
Zooals reeds gezegd is, zijn de huwelijksgeschen
ken over het algemeen zeer kostbaar. Dit hangt echter
veel af van den financiëelcn toestand des bruidegoms
doch bij alle huwelijken, ook bij die der minst ver-
mogenden, worden giften geschonkon.
Op den dag dal het huwelijk zal plaats hebben,
vereenigen zich de bruilofgaslen in het huis des
bruidegoms. Daar wordt eene soort van processie
gevormd, bestaande uit de vrienden des bruidegoms,
de gehuurde muzikanten, eon groot aantal vergulde
draagstoelen met rood hout ingelegd, en de dragers
in het rood gekleed, dikwijls met een grooten
rooden hoed op het hoofd. De processie, die zich
naar de woning der bruid begeeft, wordt voorafge
gaan door een renbode, die op een schaaltje een stuk
spek draagt. Dit stuk spek, dat stevig met een fijnen
draad aan hel schaaltje is vastgehecht, dient om de
aandacht te trekken van de kwade duivels de
Chinezen hebben ook hunne goede duivels die
zich op de hoeken der straten of in lanen zouden
ophouden. Terwijl deze duivels viucbtelooze pogin
gen aanwenden om het spek te bemachtigen, denken
zij dat de processie ruim lijd heeft om zich uit de
voeten te maken en zich aan hunneD kwaden invloed
te onttrekken, lntusschen stelt eene ervare matrone
alles in fiet werk om de bruid in hare woning te
versieren. Aan het opmaken van het haar wordt
Volkskamer.
De zitting der Kamer werd dijnsdag, kwart
na 2 ure, onder het voorzitterschap van M. De
Lantsheere geopend.
Neujean, ontwikkelde eenige opmerkin
gen, strekkende om aan den koning de mach
tiging te weigeren om het opperhoofd van
den Congo-Vrijstaat te worden.
M. Beernaert, minister van financiën, gaf
hem eene merkweerdige antwoord, die het
historiek van gansch de afrikaansche kwestie
maakte en die door de rechterzijde en het
centrum levendig werd toegejuicht.
Mgr De Haerne deed daarna uitschijnen dat
men in deze zaak vooral het nationaal en het
zedelijk belang moet in het oog houden.
Indien het besluit verworpen werd, dan zou
de onderneming door een anderen vorst aan
genomen worden en België's ontzag zou er bij
verliezen tegenover de groote mogendheden,
't Is dus de vaderlandsliefde die ons moet lei
den. (Rechts Zeer wel De spreker wijst ten
slotte op de uitslagen verkregen door de kleine
republiek Liberia, in 1821 gesticht door eene
amerikaansche maatschappij van kolonisee
ring. Zij was altijd zeer bloeiend.
Liberia, 't is te zeggen vrij land, werd als
ouafhankelijken Staat erkend door dertien
mogendheden van Europa en Amerika.
Zoo groot was zijne welvaart, dat zijne be
volking, van 400U negers in 4822, klom tot
400,000 in 1863 en sedert onophoudelijk is
toegenomen.
Welnu, de Congo-Vrijstaat verkeert nog in
betere voorwaarden.
Men heeftin Liberia kerken, scholen, ver-
eenigingen, drukkerijen, dagbladen opgericht.
De Congo-Vrijstaat zal bloeien evenals Libe
ria hij zal onze nationale vlag begroeten
naast de vlag van den nieuwen Souverein
hij zal ze begroeten niet alleen onder het
kanongebulder, maar onder de juichkreten
die van stad tot stad, van dorp tot dorp zullen
opgaan. Zeer welToejuichingen rechts.)
M. Bara zal ten voordeele van het ontwerp
stemmen, omdat hij hulde wil brengen aan de
edelmoedige bedoelingen des konings. De ver
antwoordelijkheid van de ministers en de niet-
veranlwoordelijkheid van den koning werden
nagekomen. Het is heden te laat om niet aan
den wensch der mogendheden toe te geven
eene weigering zou meer nadeel dan voordeel
bijzondere zorg besteed, en het kapje, dat van de
kostbaarste slof is vervaardigd, wordt met edelge
steenten versierd. De mantel is zoo breed, dal hij
bijna haar geheel persoon bedekt. Het wreedste sie
raad van alle is echter de hoed. dien men haar op
bet hoofd druki. Hij is zoo groot als een gewone
regenscherm, en bedekt geheel b3ar hoofdtooisel,
edelgesteenten, schouders en aangezicht.
Aldus gekleed, wordt zij naar den vergulden draag
stoel geleld. Deze stoel wordt alleen gebruikt bij
huwelijksplechtigheden. Hij draagt den naam van
kwakiau en wordt verhuurd aan vijftig tot honderd
franken. Hij heeft geene vensters; slechts aan den
top bevindt zich eene kleine opening De stoel is
zeer smal, en ik durf wel beweren dat het meisje in
haar bruidsgewaad erg gekneld moet zitten,alvorens
zij do woning van den bruidegom bereikt. Helaas
chineesche meisjes zijn van af hare kindsdagen
gewend geprest te worden. Wanneer de bruid dan
eindelijk gezeten is, sluit hare moeder de deur van
den draagstoel en geeft den sleutel over aan den
voornaamsten vriend des bruidegoms. Ik meen, maar
kan het niet bevestigen, dat dezen den sleutel afgeeft
aan deD bruidegom bij het bereiken van diens wo-
nings. De stoel keert dan terug met nog grooteren
luister en grootere oplettendheid voor de kwade
geesten Uil medelijden met de opgeslotene bruid,
konden wij niet nalaten drie daverende hurras ter
barer eer aan te heffen, toen zij ons voorbij werd
gedragen. Ik ben verzekerd, dat hare kinderen allen
ossenknieën of boogbeenen zullen hebben, ter oor-
zake dezer toejuiching der barbaren. Wij wenschten
echter veel voorspoed en geluk aan het in den stoel
geknelde meisje, dat wij vergezelden tot aan de
woning van haar heer, tot groole verwondering der
CLinezea.
Aan het hoofd van d6n stoet bevonden zich een
aantal bloedverwanten der bruid dan volgden
kleine jongens gekleed in roode keurslijven en
hoeden aan ééne zijde gekleurd, dragende kleine
4 versierde tafeltjes. Andere jongens, eveneens ge
il
kleed, droegen groote lantaarns van verschillende
kleuren. Ook zag men in de processie een groot
getal drakenhoofden. Een oud man,prachtig gekleed,
droeg een regenscherm, om boven de bruid te hou
den wanneer zij uitstapte. Daar op volgden jongelin
gen, die de trom sloegen, dwarsfluiten, fluiten en
tambooryns bespeelden. Achter hun volgde een groep
mannen, die een twintigtal tafels droegen, beladen
met den uitzet der bruid. De tafels waren voorzien
van een paviljoen, dat prachtig verguld en met rood
hout was ingelegd. De eerste tafel was gevuld met
rollen zijde, satijn en andere kostbare kledingstof
fen. Dan volgden tafels met allerlei juweelen en
haartooisels; weer andere waren beladen met klein-
oodeu en Duttige zaken, alle van ivoor. Ook zag men
er tafels zeer net volgelegd met mooie, kleine
scboenijes in rose, blauwe, roode en in allerhande
andere kleuren. Een ander tafel voorzien van fruit,
geb3k en alle soorten van konfijten. Dan volgde het
keukengereedschap, gedragen door de vrienden va»
de bruidegom en bruid, en eindelijk de draagstoel
der bruid. Toen de stoet de deur van de woning des
bruidegoms naderde, begon de muziek, die daar de
komst der bruid afwachtte, eene voor chineesche
ooren schoone varia le spelen, vuurpijlen en slakken
werden omstoken, terwijl de bruid wordt binnen
gedragen. De mei-jui nam den sleutel van den brui
degom en opende de deur van den draagstoel. Toen
de bruid uitstapte werd zij verwelkomd door een
klein kind, bijgestaan door den prachtig gekleeden
man voornoemd.
lntusschen bad de bruidegom zich in zijne woning
verscholen en ging zij binnen om hem to zoeken. Zij
droeg nog steeds den buitengewoon grooten mant«l
en hoed. Eindelijk vond zij den bruidegom, die haar
zeer plechtig groette. Beiden naderden daarna de
voorouderlijke tafel en bogen driemaal hunne hoof
den Dan zetten zij zich neder aan een klein tafeltje,
waarop twee bekers stonden met een draad samen
gebonden en met wijn gevuld. De mei-jui sneed de»
j draad door, ieder nam een glas en dronk een teug.