40sle Jaar- Zondag, 5 Mei 1883 iV' 2016. CHINEZEN. LÏZEKENWEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN VRIJMETSELARIJ. DE DENDER-BODR Oendermondc. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Mechelon. 4-564 6-361 7-30d 8-12d Exp. 1®2®3®kl. 8-454 12-UOd l-04d Exp. 1® 2" 3" kl. 2-51d 3-071 6-45/ 9-40.1 10-08d Exp. 1® 2® 3® kl. \nlw 4-56t 6-36i 7-30d 8-42dExp. Ski. 8-451 l-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-51d 3-071 5-58d 6-451 9-401 10-08d Exp. 1® 2® 3® kl. i russel, langs Denderleeuw. 4-45 17-30 0-00 8-li E 3 kl. 9-09 10-25 dir. 12-00 1-04 E3 kl; 2"J14;3^ 3 kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven, Thiencn, Luik, Vervier» 4-25d 4-5616-3618-12d E3 kl. 8-451 d-OOd 9-09d l2-00d l-04d Exp.l 2 3 kl. 2-51d 5-58d 849d direct 9-16d 10-08 E3 kl. Gent, (5-00's vriid 7-04 dir. 7-56 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 El® 2® 3® kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 12 00 2-51 6-00 Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl. tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E.tot Denderl. 12-002-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 s zat12.30 6.02 Moorsel.Opwyck.Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 (1) Nota. De letter t beteekeut langs Termonde en de letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3d* bladz.BO cent. Unique Saam. RAAR AELST UIT Atb 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.45 Antw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1' 2" 3' kl. 12-22 3-07 E. l-ï-3. kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1-2* 3- kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E3kl. 7.31 9.00 11.08 11 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-16 en 9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46 Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Lessen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.19E.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05 uit Gent naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Brainc-le- Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 uit geeraerdsbergen naar Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryds 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, Herzei#, Sotteg. Audenaerde, Ansegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct. uit Sottegem langs denderleeuw naar Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.5C 12.06 1.28 5.00 7.46 uit Antwerpen naar St. Nikolabs, Lokerin bn Gent 4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-36 t-M 9-10 E uit Gent naar Lokerbn, St. Nieolaes en Antwerpen 4.40 7.08 8.00E 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.2S 7,1* Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 *s zaterd.) 7.5# 1.40 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel on Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12 AELST, MEI 1888. OMZENDBRIEF VAN ZIJNE HEILIGHEID paus LEO xiii VIERDE VERVOLG. De Staat zonder Godsdienst en zonder God. Den Godsdienst volstrekt ter zijde stellen en verbannen in het regelen en besturen van 's lands aangelegenheden, niet meerder acht nemen op de Godheid als of zij in t geheel niet bestond, is eene roekeloosheid zonder voor beeld, zelfs in het heidendom. Immers, niet slechts een denkbeeld der goden, maar ook de maatschappelijke noodwendigheid van eenen Godsdienst, stond zoo diep in den geest der heidenen geprent, dat men,volgens hen, eerder eene stad zoude aantreffen, zonder vasten grond in de lucht hangende, dan wel eene stad die geene kennis van de Godheid hebbe. Inder daad, de samenleving van het menschdom, waarvoor wij van natuurswege gemaakt zijn, is gesticht door God, den Vader der natuur. God is het beginsel en de bronader van alles uit Hem vloeien, met al hunne kracht en duur zaamheid, de tallooze weldaden welke het ge zellig leven ons verschaft. Ook, gelijk de stem der natuur eiken mensch in 't bijzonder aan maant om aan God zijne hulde van dankbare aanbidding op te dragen, dewijl wij van Hem het leven en de goederen des levens hebben ontvangen, zoo ook en om dezelfde reden moe ten de volkeren en maatschappijen dezelfde plicht volbrengen. Eene volstrekte afscheiding tusschen Staal en Kerk is onmogelijk. Het is dus blijkbaar dat zij die alle betrekking tusschen den Godsdienst en de burgerlijke maatschappij willen afbreken, niet slechts on- rechtveerdig, maar ook dwaas en onverstandig te werk gaan- Inderdaad, 't is door den wille Gods dat de menschen geboren worden om in de burgerlijke maatschappijvereenigd te leven; anderzijds, het gezag is de noodzakelijke band van de burgerlijke samenleving, en daaruit volgt dal God, die de maatschappij gesticht heeft, ook de insteller is van het gezag dat haar •besturen moet. De gezagvoerder, wie hij ook zij, is dus een bedienaar van God. Derhalve, voor zooveel het doeleinde en de natuur der maatschappij zulks vereischen, is men ver plicht te gehoorzamen aan het wettig gezag, mits het rechtveerdige bevelen geve, even als aan het oppergezag van den Albesturenden God; en daar is niets valscher dan te beweren dat het aan 't volk vrijstaat zich naar zijn welge vallen aan de onderdanigheid te onttrekken. In welken zin alle menschen gelijk zijn. Buiten twijfel, alle menschen zijn onder mal kander gelijk, zoo men spreekt van hunne ge- meenschappelijke afkomst en natuur, van het- zeltde laatste einde, van dezelfde plichten en j rechten die daaruit voortvloeien. Doch, ver- mits de bekwaamheid van allen niet gelijk kan zijn, vermits de eene den andere overtreft in geest-en lichaamskrachten, en er een oneindig onderscheid van zeden, van neigingen, van inborst, bestaat, is het teenemaal strijdig met derede, eene volstrekte gelijkheid van allen te droomen, en die strenge evenmatigheid op de instellingen van het burgerlijk leven te willen toepassen. Even als het volmaakt gestel des lichaams bestaat uit de verbinding en samen voeging van verschillige ledematen die, ver schillij van maaksel en bestemming, nochtans, met elkander gevoegd en op eigene plaatsen geschikt, eene verzameling uitmaken schoon om zien, kloek van kracht en noodig om hun nen dienst te doen zoo ook is er in de men- schelijke samenleving eene schier oneindige verscheidenheid van aeelen of leden, waren de menschen allen vrij om hun eigen goeddunken te volgen, dan zoude een staatsvorm ontstaan, zoo monsterachtig als men het maar denken kan. Daarentegen, indien, door eene wijze regeling van verdiensten, bekwaamheid en wetenschap, elk hunner medewerkt voor het algemeene welzijn, dan ziet gij voor u het beeld van eenen welgeregelden volksstaat, van eene maatschappij die met de natuur overeenstemt. Groole gevaren met welke die valsche leerlingen den Staat bedreigen. Overigens, de uproerige leerstelsels van welke Wij spreken, bedreigen de Rijken en Staten met de allergrootste rampen. Immers, erbant uit de harten de vreeze Gods en den eerbied voor zijne wetten, versmaadt het gezag der vorsten, geeft volle vrijheid en aan moediging aan den geest van opstand en muiterij, viert, den teugel aan de begeerlijkhe den des volks, breekt alle banden, behalve de vrees der straffen door de kracht der zaken zult gij uitkomen op eene algemeene verwar ring, op de omwenteling van alle maatschap pelijke verhoudingen. Ja, die verwarring, dat omver re werpen, wordt met opgezetten wil bewerkt door vele zoogenoemde Communisten en Socialisten, daartoe in genootschappen ver eenigd, en dat plan verbergen zij niet. De rijmetselarij heeft het recht niet van zich reemd aan hunne ondernemingen te verkla ren, aangezien zij hunne aanslagen maar al te zeer begunstigt en op het terrein der hoofd lee ringen met hen eensgezind is. Indien zij niet onmiddelijk en overal tot de uiterste gevolgen komt, mag zulks niet toegeschreven worden aan de lucht der sekte nog aan den wil der sektarissen, maar aan de kracht van den Gods dienst, het werk Gods dat onvernietigbaar is, alsook aan den arbeid der menschen die, het gezondste deel der natiën uitmakende, het juk der geheime genootschappen niet willen ondergaan en met kloeken moed aan hunne uitzinnige aanslagen wederstand bieden. Men vleidt en bedriegt de vorsten om ze vervol gens te verjagen. En gave God dat iedereen den boom naar zijne vruchten oordeelde, en het zaad wilde erkennen der kwalen die ons drukken, den EEN HUWELIJK BIJ DE Uit het opstel De Chinezen in San-Francisco, - hebt gij gezien dat de Chinezeu in hunne leefwijze oneindig veel van ons verschillen, doch dit verschil js nergens grooier dan bij hunne verloving en bij hun huwelijk. Sta mij toe u hierover een beknopt verslag te leveren. Vele chineesche kinderen worden reeds dadelijk na hunne geboorte verloofd, terwijl anderen op acht of negenjarigen leeftijd worden weggoschonken. Door het groot getal ongelukkige huwelijken dat hieruit voortspruit, schijnen de tegenwoordige ouders van deze oude gebruiken af te wijken, daar zij hunne kinderen niet uitloven dan na tien of twaalfjarigen leeftijd. Zoodoende zijn zij beter in slaat het karakter en de levenswijze hunner toekomstige schoonzoons of schoondochters te onderzoeken. De verloving of ondertrouw is geheel aan de ouders overgelaten, ofschoon het een oud gebruik is hiermede een derde persoon te belasten, wiens plicht hel is de familieza ken te onderzoeken, van ouders die huwbare zonen of dochters hebben. Zulk een mei-jui aldus in zijn beroepsnaam staat bij de Chinezen in groot aan zien. Men beroept zich op zijne welbekende waar heidsliefde en steil het grootste vertrouwen in zijne raadgevingen. Daar zijne reputatie grootendcels afhangt van den goeden of slechten uitval der zaak, stelt hij ook alles in het werk om zich eervol uit den slag te trekken en oorsprong der gevaren die ons bedreigen Wij hebben hier te doen met eenen sluwen en bedrieglijken vijand. Behendig om het oor van vorsten en volkeren te streelen, heeft hij ze beiden weten te vangen met zoetzappige woor den en lage vleierijen. Onder het masker van vriendschap hebben de Metselaars zich in de *unst der vorsten ingedrongen, om van hen )ondgenooten te maken, met welker machtige medehulp zij het Katholicismus hopen te onder drukken. Om hen des te krachtiger daartoe aan te prikkelen, smeden zij tegen de Kerk schaamtelooze lasteringen; zij beschuldigen haar van de macht der souvereinen met afgunst te zien en hunne vorstelijke rechten te betwis ten. Door die geslepene handelwijs straffeloos en stoutmoediger geworden, hebben zij een overgroot vermogen in de Staatsregeering be komen. Voor het overige zijn zij altoos gereed om de grondsteunen der Rijken te doen wan kelen, om vorsten te vervolgen, aan te klagen, verjagen, telkenmale dat deze niet meer naar hunnen eisch schijnen te willen regeeren. Men misleidt de volkeren door vleierij. Op gelijke wijze hebben zij ook de volkeren door vleierij begoocheld. Immers, met de woorden van vrijheid en volksgeluk met luider stem te doen weergalmen, met te herhalen dat de Kerk en de vorsten de volksklassen verhin derd hebben om uiteen schreeuwende slavernij en uit de ellende getrokken te worden, hebben zij het volk bedrogen; den zucht naar nieuwig heden in de geesten ontstekende, hebben zij het volk tegen Kerk en Staat opgevoerd. In- tusschen de wezenlijkheid der gewenschte voordeelen blijft altoos beneden de verlangens. Ja, het geringe volk is erger verdrukt dan ooit en ten grooten deele beroofd van de menig vuldige troostmiddelen welke het zoo gemak kelijk en overvloedig zoude kunnen vinden in het geloof en in de beoefening van den christe nen Godsdienst. Wanneer de mensch zich ver zet tegen de orde door Gods Voorzienigheid vastgesteld, ondergaat hij niet zelden de wel verdiende straf van zijne hooveerdigheid in plaats van het welvaren en de bevrediging zijner verlangens te smaken op welke hij in zijne vermetelheid gerekend had, valt hij in tegenspoed en ellende. Wordt voortgezet.) Vergadering van de afgeveerdigden der katholieke kringen te Doornik, Zaterdag en zondag was het te Doornik de jaarlijksche vergadering van de afgeveerdigden der katholieke kringen van Belgie. Zaterdag 25 April, was het de eerste bijeen komst. Aan het bureel namen plaats de heeren Woeste, de Grünne, Dumont, Beckers, enz. M. Woeste werd geestdriftig toegejuicht; 't is hij die de 17dc zitting der federatie opent. De wereldlijke personen moeten den strijd leve ren, zegt hij, tegen de goddeloosheid en het liberalismusreeds hebben de radikalen de liberale parlij overmeesterd en er eene gods- diensthatende sekte van gemaakt. Wij zijn de strijders voor het behoud der maatschappelijke orde en de belangen van den godsdienst; wij zijn de verdedigers onzer bur- ieders vertrouwen waardig te zijn. Het beroep van mei-jui wordt door personen van beiderlei geslacht uitgeoefend. Vóór dat de plechtigheid van het huwelijk kan plaats hebben moeten vijf verschillende ceremoniën worden in acht genomen. Vooreerst wordt van wege den vader en oudste broeder des loekomstigen brui degoms een mei-jui afgevaardigd naar den vader en den broeder der bruid. Hij verzoekt opgave van den naam, en dag cn uur van geboorte van het meisje dal zij hier of daar opgemerkt hebben. Volgens die opgave raadpleegt hij hunne sterren, of niets hun huwelijk kan in den weg slaan. Deze eerste plechtig heid is de voornaamste, want indien de ouders van het meisje dien niet tot schoonzoon verkiezen, wordt den mei-jui deze opgave geweigerd Wanneer de sterren niets noodlottigs voorspellen gaat men tot den tweeden slap over. De vrienden van den jonge ling zenden dan nogmaalsdenmei-jui om een bopaald huwelijksaanzoek voor te stelleu. Wordt dit voorstel aangenomen, dan worden do ouders vao hel meisje verzocht die aanneming schriftelijk op te stellen. Dit schrijven moet mede worden onderteekend door d( vrienden van het meisje. Daarna worden aan de ou ders der bruid de giften gezonden, die voor deze bestemd zijn. Bij welgestelde partijen zijn deze ge schenken zeer kostbaar Nadat dan al deze voorbe reidende plechtigheden zijn afgeloopen, verzoekt den mei-jui aan de ouders der bruid, een gelukkigen dag te kiezen, waarop de groote plechtigheid van het huwelijk zal plaats hebben. De huwelijksplechtigheid vereischt groote kosten. Zij zouden een geringen koopman geheel ten onder brengen, indien hij in een jaar meer dan twee kinde ren had uil te huwen. De oudere doen gaarne alles op echt vorstelijke manier, en indien zij geen geld genoeg hebben om de plechtigheid met den vereisch- ten luister te vieren, schroomen zij niet hun eigendom i te verpanden of gelden te leenen, welke hun onmo gelijk is terug te geven. Van al het oogenblik dér ver- loving tot den dag van het huwelijk, is de bruid gerrechten en onzer godsdienstige vrijheden, j De katholieken moeten aan het hoofd zijn in I alle zaken, in alle bedrijver. De vooruitgang der nijverheid, der maatschappij, der staat kunde en der wetenschap moet de katholieken onder zijne warmste voorstanders hebben. De vooruitgang is immers datgene wat God in zijne schepsels begeert te zien verwezenlijken. Ik noodig de katholieken van Doornik uit om in dit streven meê te doen, en onze be- komene zegepralen door nieuwe en aanstaande te bekrachiigen. De redevoering van M. Woeste werd leven dig toegejuicht. M. Alexander Leschevin, gemeenteraadslid van Doornik antwoordde aan M. Woeste Hij spreekt den lof uit van dien gewezen minister; hij bekent dat er te veel onverschilligheid is onder de voornaame katholieken van het Door- niksche, maar belooft ook dat ergeene middels zullen veronachtzaamd worden om aan Door nik vertegenwoordigers te geven weerdig van de beroemdheden die den naam dragen van Dubus en Dumortier. Daarna wordt er een adres aan den Paus gestemd en lezing gegeven van een verslag over den toestand der 108 katholieke en ver bondene kringen van bet land. Nog verschil lige voorstellen worden besproken in het belang der katholieke partijde werkmans kringen, het bewerken der kiezerslijsten, het ontmaskeren der liberale schijnheiligheid, en het sohandvlökken, door alle middels van ruchtbaarheid, derliberale vervolgingen. Voor noemde heeren, alsook de heeren Peltse, van St-GhislainWinck, van Bergen, en Iweins, van IJperen, nemen deel aan de bespreking. In de bijeenkomst van Zondag, wordt de geëvenredigde vertegenwoordiging in het lang en hot breed besprokenzij heeft groote voor- staanders en ook overtuigde tegenstrevers. De punten die nopens dit nieuw stelsel dienen bestudeerd te worden, zullen aan al de katho lieke kringen voorgelegd worden elke kring zou dienen zijn gedacht te zeggen, eer er kan overgegaan worden tot eene algemeene en gezamenlijke werking. M. Th. Leger, van Gent, vraagt dat er eene wet voorgedregen worde, waarbij dezen, die op de constitulioneele vrijheden der armen inbreuk maken, strafbaar zijn. Nog verschillige andere redenaars spreken over den schooldwang en de broodrooverij van sommige armbesturen. Het banket greep plaats in eene prachtig versierde zaal. Aan de eeretafel zaten MM. Woeste, voorzitter; Nothomb, staatsminister; graaf de Grünne, baron Bethune, van Caloen en Leirens, senators; Mulle de Terschueren, Reynaert, Collaert, De Bruyn, Van Wambeke. L. Visart en Halflants, volksvertegenwoordi gers, enz. M. Woeste stelde den heildronk voor aan Paus en KoningM. Leschevin dronk op de gezondheid der katholieken van Kamer en SenaatM. Lefebvre op deze van de leden der federatie M. Mussely antwoordde namens de federatie en bracht hulde aan de katholieke drukpers. De heildronk aan de katholieken van Kamer en Senaat werd zeer levendig toegejuicht; geheel de zaal stond recht en bracht eene schitterende ovatie aan den heer Woeste. M. Nothomb sprak in zijne antwoord over den betreurden heer Amand Neut, en ook over de verdiensten der heeren Jacobs en Woeste. De laatste heildronk was aan M. Leger, den voorbeeldigeh aanvoerder der politieke strij den, en op den goeden uitval der kiezingen in 1886. De plechtigheid eindigde gelijk zij begonnen was, in geestdrift, broederlijkheid en hertelijk- heid. gehouden in geheele afzondering te leven. Wanneer vrienden aan hare ouders een bezoek brengen, is zij verplicht zich le verwijderen en zich in eene binnen kamer op te sluiten tot de bezoekers weg zijn Wan neer zij hare bloedverwanten wil bozoeken mag zij zich in een goed gesloten draagstoel laten vervoeren. Zij mag geen omgang met de buitenwereld hebben, en zelfs met hare broeders en zusters eene zekere voorzichtigheid in 3cht nemen. Het gebeurt niet zel den dat rijke meisjes hare dienstboden omkoopen, om haar eenige inlichtingen te verschaffen over haren loekomstigen heer en meesierofover hare kennissen. Bij zekere gelegenheden, doch zeer zeldzaam, wordt het aan de verloofden toegestaan elkander te zien. Zooals reeds gezegd is, zijn de huwelijksgeschen ken over het algemeen zeer kostbaar. Dit hangt echter veel af van den financiëelcn toestand des bruidegoms doch bij alle huwelijken, ook bij die der minst ver- mogenden, worden giften geschonkon. Op den dag dal het huwelijk zal plaats hebben, vereenigen zich de bruilofgaslen in het huis des bruidegoms. Daar wordt eene soort van processie gevormd, bestaande uit de vrienden des bruidegoms, de gehuurde muzikanten, eon groot aantal vergulde draagstoelen met rood hout ingelegd, en de dragers in het rood gekleed, dikwijls met een grooten rooden hoed op het hoofd. De processie, die zich naar de woning der bruid begeeft, wordt voorafge gaan door een renbode, die op een schaaltje een stuk spek draagt. Dit stuk spek, dat stevig met een fijnen draad aan hel schaaltje is vastgehecht, dient om de aandacht te trekken van de kwade duivels de Chinezen hebben ook hunne goede duivels die zich op de hoeken der straten of in lanen zouden ophouden. Terwijl deze duivels viucbtelooze pogin gen aanwenden om het spek te bemachtigen, denken zij dat de processie ruim lijd heeft om zich uit de voeten te maken en zich aan hunneD kwaden invloed te onttrekken, lntusschen stelt eene ervare matrone alles in fiet werk om de bruid in hare woning te versieren. Aan het opmaken van het haar wordt Volkskamer. De zitting der Kamer werd dijnsdag, kwart na 2 ure, onder het voorzitterschap van M. De Lantsheere geopend. Neujean, ontwikkelde eenige opmerkin gen, strekkende om aan den koning de mach tiging te weigeren om het opperhoofd van den Congo-Vrijstaat te worden. M. Beernaert, minister van financiën, gaf hem eene merkweerdige antwoord, die het historiek van gansch de afrikaansche kwestie maakte en die door de rechterzijde en het centrum levendig werd toegejuicht. Mgr De Haerne deed daarna uitschijnen dat men in deze zaak vooral het nationaal en het zedelijk belang moet in het oog houden. Indien het besluit verworpen werd, dan zou de onderneming door een anderen vorst aan genomen worden en België's ontzag zou er bij verliezen tegenover de groote mogendheden, 't Is dus de vaderlandsliefde die ons moet lei den. (Rechts Zeer wel De spreker wijst ten slotte op de uitslagen verkregen door de kleine republiek Liberia, in 1821 gesticht door eene amerikaansche maatschappij van kolonisee ring. Zij was altijd zeer bloeiend. Liberia, 't is te zeggen vrij land, werd als ouafhankelijken Staat erkend door dertien mogendheden van Europa en Amerika. Zoo groot was zijne welvaart, dat zijne be volking, van 400U negers in 4822, klom tot 400,000 in 1863 en sedert onophoudelijk is toegenomen. Welnu, de Congo-Vrijstaat verkeert nog in betere voorwaarden. Men heeftin Liberia kerken, scholen, ver- eenigingen, drukkerijen, dagbladen opgericht. De Congo-Vrijstaat zal bloeien evenals Libe ria hij zal onze nationale vlag begroeten naast de vlag van den nieuwen Souverein hij zal ze begroeten niet alleen onder het kanongebulder, maar onder de juichkreten die van stad tot stad, van dorp tot dorp zullen opgaan. Zeer welToejuichingen rechts.) M. Bara zal ten voordeele van het ontwerp stemmen, omdat hij hulde wil brengen aan de edelmoedige bedoelingen des konings. De ver antwoordelijkheid van de ministers en de niet- veranlwoordelijkheid van den koning werden nagekomen. Het is heden te laat om niet aan den wensch der mogendheden toe te geven eene weigering zou meer nadeel dan voordeel bijzondere zorg besteed, en het kapje, dat van de kostbaarste slof is vervaardigd, wordt met edelge steenten versierd. De mantel is zoo breed, dal hij bijna haar geheel persoon bedekt. Het wreedste sie raad van alle is echter de hoed. dien men haar op bet hoofd druki. Hij is zoo groot als een gewone regenscherm, en bedekt geheel b3ar hoofdtooisel, edelgesteenten, schouders en aangezicht. Aldus gekleed, wordt zij naar den vergulden draag stoel geleld. Deze stoel wordt alleen gebruikt bij huwelijksplechtigheden. Hij draagt den naam van kwakiau en wordt verhuurd aan vijftig tot honderd franken. Hij heeft geene vensters; slechts aan den top bevindt zich eene kleine opening De stoel is zeer smal, en ik durf wel beweren dat het meisje in haar bruidsgewaad erg gekneld moet zitten,alvorens zij do woning van den bruidegom bereikt. Helaas chineesche meisjes zijn van af hare kindsdagen gewend geprest te worden. Wanneer de bruid dan eindelijk gezeten is, sluit hare moeder de deur van den draagstoel en geeft den sleutel over aan den voornaamsten vriend des bruidegoms. Ik meen, maar kan het niet bevestigen, dat dezen den sleutel afgeeft aan deD bruidegom bij het bereiken van diens wo- nings. De stoel keert dan terug met nog grooteren luister en grootere oplettendheid voor de kwade geesten Uil medelijden met de opgeslotene bruid, konden wij niet nalaten drie daverende hurras ter barer eer aan te heffen, toen zij ons voorbij werd gedragen. Ik ben verzekerd, dat hare kinderen allen ossenknieën of boogbeenen zullen hebben, ter oor- zake dezer toejuiching der barbaren. Wij wenschten echter veel voorspoed en geluk aan het in den stoel geknelde meisje, dat wij vergezelden tot aan de woning van haar heer, tot groole verwondering der CLinezea. Aan het hoofd van d6n stoet bevonden zich een aantal bloedverwanten der bruid dan volgden kleine jongens gekleed in roode keurslijven en hoeden aan ééne zijde gekleurd, dragende kleine 4 versierde tafeltjes. Andere jongens, eveneens ge il kleed, droegen groote lantaarns van verschillende kleuren. Ook zag men in de processie een groot getal drakenhoofden. Een oud man,prachtig gekleed, droeg een regenscherm, om boven de bruid te hou den wanneer zij uitstapte. Daar op volgden jongelin gen, die de trom sloegen, dwarsfluiten, fluiten en tambooryns bespeelden. Achter hun volgde een groep mannen, die een twintigtal tafels droegen, beladen met den uitzet der bruid. De tafels waren voorzien van een paviljoen, dat prachtig verguld en met rood hout was ingelegd. De eerste tafel was gevuld met rollen zijde, satijn en andere kostbare kledingstof fen. Dan volgden tafels met allerlei juweelen en haartooisels; weer andere waren beladen met klein- oodeu en Duttige zaken, alle van ivoor. Ook zag men er tafels zeer net volgelegd met mooie, kleine scboenijes in rose, blauwe, roode en in allerhande andere kleuren. Een ander tafel voorzien van fruit, geb3k en alle soorten van konfijten. Dan volgde het keukengereedschap, gedragen door de vrienden va» de bruidegom en bruid, en eindelijk de draagstoel der bruid. Toen de stoet de deur van de woning des bruidegoms naderde, begon de muziek, die daar de komst der bruid afwachtte, eene voor chineesche ooren schoone varia le spelen, vuurpijlen en slakken werden omstoken, terwijl de bruid wordt binnen gedragen. De mei-jui nam den sleutel van den brui degom en opende de deur van den draagstoel. Toen de bruid uitstapte werd zij verwelkomd door een klein kind, bijgestaan door den prachtig gekleeden man voornoemd. lntusschen bad de bruidegom zich in zijne woning verscholen en ging zij binnen om hem to zoeken. Zij droeg nog steeds den buitengewoon grooten mant«l en hoed. Eindelijk vond zij den bruidegom, die haar zeer plechtig groette. Beiden naderden daarna de voorouderlijke tafel en bogen driemaal hunne hoof den Dan zetten zij zich neder aan een klein tafeltje, waarop twee bekers stonden met een draad samen gebonden en met wijn gevuld. De mei-jui sneed de» j draad door, ieder nam een glas en dronk een teug.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1