40ste Jaar Zondag, 51 Mei IIIJI5. yv° 2020. I.IZERENWEG.— VERTREKUREN Uil Al LSI NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Hel gouvernement, der priesters. MOZES. 7 September. DENBER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met SI December. Dendermondc. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Lokeren. 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-40 Mechelen. 4-561 6-361 7-30d 8-i2d Exp. 1®2®3®kl. 8-451 12-OOd l-04d Exp. 1®2® 3* kl. 2-51d 3-071 6-45/ 9-40.1 10-08d Exp. le 2* 3* kl. Antw. 4-56t 6-361 7-30d 8-12dExp. 3 kl. 8-451 l-04dExp. 1® 2® 3® kl. 2-51d 3-071 5-58d 6-451 9-401 10-08d Exp. 1® 2® 3® kl. i russel, langs Denderleeuw. 4 25 7-36 0-00 8-12 E 3 kl. 9-09 10-23 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-51 4-35 E 3* kl 5-18 des zend.) 5-58 en 8-49 direct 9-16 10-18 E 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-5616-3618-12d E 3 kl. 8-451 0-0üd 9-09d 12-OOd l-04d Exp.1«2«3j kl. 2-51d 3-58d 849d direct 9-lGa 10 08 E 3 kl. (1) Not*. De letter 1 beteekent langs Tcrnonde en de Gent, (5-00's vrijd 7-04dir. 7-56 E3kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-04 6-39 8.49 9-38 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 Brugge, Oostende. 7-56 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 E 1® 2' 3® kl. 6-38 8.49 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langs Gend) 8-47 12-21 12-40 3-08 3-39 Exp. 6-04 6-38 Doom. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Alli) 5-55 8-12 E. 3 klas tot Denderleeuw 12-00 2-51 6-00 Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-55 7-30 8-12E.3 kl. tot Denderl. 12-00 2-51 6-00 9-16 Bergen, Quiévrain 5-55 8-12 E. tot Denderl.12-002-51 5-58 Enghieu Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds bergen 5-55 12-00 2-51 0-00 5-58 Sottegem, langs Erpe-Meire. 6.05 (7-25 's zat12.30 6.02 Moorsel,Opwyck, Mechelen,Antwerpen 5,07 9,11 3,21 6,07 letter d langs Denderleeuw. ANNONCENPRIJS, per drukregejGewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op bladz.50 cent. Cniqae Saam. NAAR AELST DIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15 Anlw. 5.15 6,30 9,13 9.50 10.50 E. 1® 2® 3® kl. 12-22 3-07 E. 1°2®3° kl. 4.42 5.54 6.50 8-25 E. 1®2® 3® kl. Brussel 6.20 direct 7.15 E 3 kl. 7.31 9.00 11.08 11 55 1-58 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58dir. 7.18 8-26 en 9.52 E. 3 kl. des zondags 11.46 Dendermonde 5-09 'szaterd. 7.07 9.41 11.37 2.28 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 8.18 9.43 11.07 12.31 E 3kl. 1.55 4 04 (4.39 's zondags) 5.05 8.11 dir. 8.23 9.45 E 3 kl. Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35 Lokeren 6.33 9.14 10.57 1.46 4.44 7.55 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 6.04 6.1 JE.3 kl. 9.03 11.12 en 2.43E 3 kl.6.05 üit Gent naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb.,Enghien, Braine-le Comte 5.47 8.12E 8.52 11.18 2.20 5.40 6.59 UIT GEERAERDSBERGEN NAAR Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd< 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 UIT DbNDBRLEEUW NAAR J Haeltert, Burst, Herzele, Soiteg. Audenaerde, Ansegem Kortryk, 6.12 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct. ÜIT SOTTEGBM LANGS DENDERLEEUW NAAR Aelst, (5.38 's Zaterd.) 7.50 12.06 1.28 5.00 7.48 uit Antwerpen naar St. Nikolabs, Lokersn en Gent 4.40 7.12 8.52 10.55 2.05 3.45 5.13 E 3 kl. 6-38 8-8J 9-10 E uit Gent naar Lokkren, St. Nikolais en Antwerpen 4.40 7.08 S.OOE 9.22 10.50 2.20 4-15 E 2kl.5.25 7,1* Uit Sottegem langs Erpe-Meire. (5.38 *s zaterd.) 7.5il 1.40 7.48 uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorsel en Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,12 AEI.ST50 MEI 1885. De liberalen eischen dat de priesters zich j met de politiek niet zouden bemoeien en zij zich alleen aan den Godsdienst toewijden. Onderzoeken wij ol deze eisch van 't libe- j ralendom gegrond is. Wat is de politiek De verstandelijke en voordeelige besturing des lands. Indien men deze antwoord een weinig door grondt, dan zal men weldra hegrijpen dat de priesters zich hoegenaamd niet bemoeien met zaken die in hunnen werkkring niet vallen. Waarom zouden de priesters even als alle de andere Belgen in den vooruitgang, in den bloei, in de welvaart des lands geen belang mogen stellen Zijn zij geene burgers gelijk de andere burgers En omdat de priesters in den vooruitgang, in den bloei en in de welvaart van Land en Volk belangstellen, zouden wij door een pries tersgouvernement bestierd worden. Nu, wij dagen de liberalen van gansch 't land uit ons de denkwijze te doen kennen van de Geestelijkheid over eene enkele der poli tieke kwestiën die het land verdeelen. Wat denkt de Geestelijkheid over de inkom- rechten op de vreemde granen Wat denkt zij over het reserve-leger Wat denkt zij over het delven van nieuwe vaarten en 't aanleggen van nieuwe spoor wegen Wat denkt zij over het tarief der vervoer- prijzen langs de ijzerenwegen Wat denkt zij over den flnantieelen toestand en over de omwisseling van de 4 1/2 ten hon derd in 4 ten honderd? Over aHe deze kwestiën hebben de priesters eene persoonlijke zien-ol denkwijze, die nie mand kent en welke zij zich wel wachten openbaar te maken onder den dekmantel hunner godsdienstige leering en van hun gezag. Gansch anders is 't, wanneer de godsdiens tige kwestie op 't spel staat, wanneer het, bij voorbeeld, de kwestie geldt te welen of de dampkring der school zal godsdienstig blijven of niet. En waarom 't Is doods eenvoudig.'t Is omdat het, volgens de bekentenis der libera len zeiven, 't belang der zielen raakt en dat de priesters, van goddelijk recht, de herders der zielen zijn en zij er voor hun geweten, voor de Kerk en voor God over te verant woorden hebben. Indien zij zich, in tegenwoordigheid van den onrechtveerdigen oorlog de Kerk bezonderlijk op 't gebied van 't volksonderwijs aangedaan, moesten onthouden, 't is te zeggen, lieten zij onbesproken de zielen aan de Kerk en bijge volg aan God ontrukken, wij vragen het, zouden zij nog waardige priesters, goede her- VERVOLG EN SLOT. Mozes was nog pas gespeend, toen hij, na eene langdurige vervolging, eene gekwetste antilope ving. Warner had hond en antilope uil het oog ver loren, loer. hij op eens, op do plaats komende waar het doode dier lag, zijn hond tot berstens toe gevuld zag met de hooggeschatte borst van het gedoode dier. Warner strafte dezo misdaad streng; sedert at Mozes nooit wildbraad op de jacht; dikwijls heb ik hem met stukken wildbraad op de proef gesteld. Iedermaal dal ik zoo iets deed, liet hij zijn gekrulden staart tusschen dc poolen hangen, zijn kop op de borst zinken, zijne ooren hangen, en leven eü vreugde verdwenen eensklaps Dan ging hij zich op een zekeren afstand van ons neêrleggen, en ons mis noegd en treurig aanstaren, als wilde hij zeggen ik heb mij in ulieden vergist, ik vind het zeer onheusch van u zoo den draak met mij te steken, en mij ge durig mijnen eersten val te herinneren, en dan zuchtte hij luidmaar was eens het vuur onzer legerplaats ontstoken, dan had Mozes allijk honger: en kreeg hij dan niet spoedig te eten, dan haalde hij dadelijk eon stuk hout le voorschijn, en deed alsof hij het ging verslinden. Mozes kende volmaakt Warner's zwakke zijde. Na het ontbijt, als wij onze paarden gezadeld en de pakken hadden vaslgeriemd, zou Mozes nooit hebben durven nalaten de leger plaats te doorsnuftelen en te onderzoeken of er soms niet wat vergeten was. Een mes, een lepel, eene spoor, eene pijp ol zelfs een wisje dat daags te voren ders wezen Dat de liberalen die nog van goede trouw zijn, antwoorden. Zietdaar wat de tusschenkomst der pries ters in de kiezingen uitlegt, noodzakelijk maakt en verrechtveerdigt. De priesters verkeeren niet alleen in staat van wettige verdediging; zij vervullen slechts hunne onbetwistbaarste, hunne heiligste plichten. De liberalen haten heden de priesters voor al uithoofde vau den tegenstand die zij hen in de onderwijskwestie bieden, nuindien zij mor gen die wettige tegenstand moesten staken dan zouden zij aan hunne tegenstrevers het onte gensprekelijk recht geven van hen le verachten. Doch daar is geen vrees voor. Zoolang het liberalendom de R. K. Religie zal bevechten en haar hare rechten en vrijheden wil ontrukken, zullen hare priesters als een man. zonder vaar noch vrees, blijven volherden in dien tegen stand welken zij tot hiertoe met zooveel goe den uitslag, gevoerd hebben. Neen, niet een enkele ware priester zal den strijd ontvluchten, want allen zullen zich de woorden van den profeet Isaïas herinneren Vee mihi si tacuerim Wee! aan mij, indien ik gezwegen heb als ik spreken moest! Het verslag van den minister Thonissen over het bestuurlijk onderzoek, door den gou verneur van Brabant ingesteld, over de ge beurtenissen van 7 September, komt op 't bureel der Volkskamer neêrgelegd te worden. Wij laten hier den beknopteninhoud volgen: In het gedacht der inrichters, was de mani festatie van 7 September een natuurlijk en wettig antwoord op de liberale betooging van 31 Augusti. Op 31 Augusti, waren met duizende burgers, tot de liberale denkwijze behoorende, uit al de provinciën van liet koninkrijk opgekomen en hadden een stoel gevormd. Zij waren vooraf gegaan van vlaggen en muziekkorpsen, door kruisten de straten der hoofdstad en begaven zich naar hel paleis des konings, waar zij een adres van protestatie neerlegden tegen de schoolwet. Zijne Majesteit verzoekende, er zijne goedkeuring niet aan te verleenen, indien het wetsontwerp door de Kamer gestemd werd. De liberale stoet ontmoette geen enkelen hinderpaal. Niemand dacht er aan de uitoefe ning van een grondwettelijk recht te belemme ren, door vijandige, beleedigende of geweld dadige betoogingen. Tegen die vreedzame en wettelijke betooging wilden katholieke en onafhankelijke burgers eene gelijksoortige manifestatie stellen, even vreedzaam en wettelijk, doch ditmaal onder nomen, om de goedkeuring der schoolwet te vragen. Zij hadden daartoe eerst den 31 augusti ge kozen maar om alle gelegenheid tot konflikt te verwijderen en zich schikkende naar het ver langen door de ministers en burgemeester van Brussel uitgedrukt, bepaalden zij de manifes- tie op 7 september. Katholieke en onafhankelijke afgeveerdigden voor zweep gediend had cn vergelen was, zou hij opgeraapt en bij zijn meester gebracht hebben. Zoo dra bij verzekerd was dat er niets was achtergelaten, draaide hij eenige keeren op de achlorpooten rond cn blafte van genoegen. Zekeren avond, toen wij de vallei der Milk-River insloegen, bemerkte Warner dal zijn bowienile-knife met de scheede uit zijn gordel verdwenen waren Hij riep Mozes. De hond plaatste zich op de achierpooten. met de voorpooten tegen hel paard steunende, en zijn blik op Warner latende rusten, die in het zadel zat, scheen hij te vragen wat men van hem verlangde. Mijn vriend sprak hem toe, zooals hij mij zou hebben toegespro ken, en deelde hem zijn verlies meë Vervolgens met den uitgestreken arm in de richting der berg kloof wijzende, welke wij zoo pas verlaten hadden, sprak hij kort afZoek hel! Aanstonds sprong Mozes in postuur, en sloeg den weg in die wij verlaten hadden. Wij reden naar de rivier, en bereidden er ons nachtkwartier Omtrent twee uren later kwam Mozes met de lederen schede in den muil aangeloo- pen, en gaf ze Warner in de hand Met onuitspreke lijke verachting zag deze zijn hond aan, en riep hem met eene bulderende stem toe, dat hij de domste ezel van het rotsgebergte was; vervolgens de ledige schede voor de oogen des teleurgestelden honds houdende, vroeg hij dezen op strengen toon Waar is het mes Keer terug ezel, en zoek het mes dat cij uit de scheede hebt laten glijden De hond keerde onmiddelijk terug, cu verdween in de duisternis In minder dan een uur was bij terug, met het mes tus schen de landen Nu begreep ik waarom Mozes iederen morgen, bij het verlaten der legerplaats, zoo zorgvuldig hel kamp doorzocht de ondervinding had hem geleerd dat Warner nooit verzuimde hem terug te zenden, wanneer er een of ander voorwerp onjbrak, en daar Mozes een hond was die hel gezel schap beminde, scheen hij niet zeer verlangd eene eenzame reis le maken over berg en dal, door plaat- begaven zich bij M. Buis, en deden hem hun voornemen kennen om de stad in stoet te door trekken, zich naar het paleis des konings le begeven en er een adres aan Zijne Majesteit neêr te leggen. De burgemeester verklaarde aan de afgeveer digden, dal hij om hunnen stoet le beschermen dezelfde maatregels zou nemen, welke hij tot bescherming van den liberalen stoet genomen had. Van dan af werd de betooging bepaald vast gesteld. Reeds vóör liet aanbreken van den 7 septem ber, werden er belreurensvveerdige geruchten in omloop gebracht. Men kondigde aan dat de katholieke stoet zou aangevallen en met geweld uiteengedreven worden men wees zelfs de plaats aan, waar de eersteen voornaamste aan val zou gebeuren. Het was in het lage gedeelte der stad, vooral nabij de Beurs, dat de mani festanten moesten overrompeld en hunne ran gen gebroken worden. Reeds den 5 september, verwittigde generaal Oscar Jolly M. den burgemeester van de ont werpen die men langs verschillige kanten aan kondigde, en toonde hem namelijk den omtrek der Beurs aan, als moetende het tooneel van de eerste aanvallen zijn. M. Buis beloolde de noodige maatregelen te zullen nemen. Hij deed nogtans opmerken dat hij niet geloofde in staat tezijn het geschreeuw en gefluit, dat den stoet kon te deel vallen, te beletten. Op 7 september, van den vroegsten morgend, kwamen de manifestanten uit al de streken van het land aan hun getal mag ten minste op 80,000 man geschat worden. Van zoo haast zij van den trein stapten, en toen zij nauwelijks de statie verlaten hadden, werden velenuitgefloten, uitgejouwd, beleedigd en getergd. Zoo ook, terwijl zij door de stad trokken en reeds voor 11 ure 's morgends, werden groe pen manifestanten ontvangen, nu op beleedi- gingen, dan op gefluit, niet zelden op geweida den. Het was van dan af zeker dat de dag zonder wanorders niet zou afloopen. Niettegenstaande dit alles en behalve eenige betreurensweerdige tooueelen, geraakten de manifestanten tol het algemeene vereenigingspunt, den omtrek der Zuiderstatie, en konden er hunne rangen vor men volgens het vastgesteld program. De stoet werd zonder al te groote moeilijk heden gevormd. Ten 1 uur 40 m. stelde hij zich op de binnenwaartsche boulevards in beweging volgens de aangenomen aanwijzing. Tot op de hoogte der Fontainasplaats stootte de stoet op geene hinderpalen doch reeds op den doortocht, waren de manifestanten het voorwerp van beleedigingen en laster door gebaren en door woorden. Als men de Fontainasplaats voorbij was, verergerde de toestand op aanzienlijke wijze. De stoet werd met groot geweld aangevallen; dichte vijandige bender. wierpen zich op de manifestanten. Deze werden uitgefloten, uitge jouwd, geslagen, gekwetst, op alle manieren mishandeld. De aanvallers hebben het vooral op de vlag gen gemunt, de kartels, de muziekinstrumenten; het zijn als trofeën, die zij pogen te veroveren en die zij al te dikwijls erin gelukten te ver nietigen of uit de handen der dragen te rukken. Het doel dat men najoeg, was klaarblijkelijk den stoet af te snijden, hem beletten den voor gestelden weg te volgen en het program der manilestatie tot het einde toe uit te werken. De aanvallen waren voornamelijk op zekere punten, zooals tusschen de Beurs en de St-Huibrechtsgaanderijen, zeer hevig. Dikke massas gelukten er verscheidene malen in den stoet af te snijden. Het eerste gedeelte van de uitgestrekte kolom der manifestanten kwam nogtans aan het paleis des konings en gelukten er in, aldaar het adres, voor Zijne Majesteit bestemd, neêr te leggen. Twee andere brokken van den stoet kwamen er insgelijks door vele moeielijkheden aan maar duizenden burgers, voor de vreedzame en regelmatige uitoefening van een grondwet telijk recht vereenigd, moesten zich in alle richtingen verspreiden. Het zou te lang zijn al de omstandigheden aan te halen der schandelijke feiten, welke de stralen van Brussel onteerd hebben. De uitge breide processen-verbaal van het enkwest zul len de noodige aanduidingen bezorgen aan de leden der Wetgeving, die van dichtbij al de gebeurtenissen van dien droeven dag willen onderzoeken. Het verslag onderzoekt vervolgens aan wie de verantwoordelijkheid van die wanorders en gewelddaden toekomt en welk het gedrag is geweest der overheden en van de agenten der openbare macht die met de bewaking en het behoud der orde gelast zijn. Men heeft de verantwoordelijkheid dier aan vallen willen leggen op degenen die er het slachtoffer van waren. De betooging zelf zou eene onvoorzichtigheid geweest zijn, eene uit daging tegenover de liberale, brusselsche be volking. Die zulks beweeren vergeten dat de vrijheid van denkwijze voor allen op gelijken voet be staat onze grondwet bekrachtigt die vrijheid, zonderonderscheid van politieke kleur. Was de liberale manifestatie van 31 augusti geene uitdaging voor de katholieke bevolking, dan was de katholieke betooging van 7 septem ber ook geene uitdaging voor de liberale bevol king. Beide betoogingen waren even wettelijk. Dat beleedigingen en uitdagingen van den kant der manifestanten uitgingen, werd door een zeker getal getuigen bevestigd, doch door anderen geloochend. Meestal die beweeringen werden door bevoegde personen ten stelligste gelogenstraft. Docli, al waren die beschuldi gingen zelfs waar, nog zouden zij den brutalen aanval niet rechtveerdigen, tegen duizenden vreedzame burgers gepleegd. Het bestuurlijk enkwest en de rechterlijke vervolgingen hebben bewezen dal de manifes tanten de uidagers de beleedigers niet waren. De wanorders van 7 september waren het gevolg van een vooraf beraamd complot, een opgemaakt plan. De feiten bewijzen het,zonder dat er nogtans iets over de personen, die er de inrichters van waren, aan het licht is gekomen. Heeft de overheid, de policie, de burgerwacht hare plicht vervuld Volgens het.gevoelen van den prokureurdes konings van Brussel, zouden die machten te samen de wanorders hebben moeten en kunnen beteugelen. De houding van een gedeelte der burger wacht werd levendig beknibbeld en beschul digd. Vele getuigen bevestigen dat leden der bur gerwacht en geheel de policie van Brussel, voor de 'tegenmanifestanten eene zichtbare genegenheid aan den dag legden, en werkeloos gebleven zijn, d&ar waar zij konden handelen. De policie loochent de feiten ten haren laste en tracht zich uit den slag te trekken, met te zeggen, dat hare pogingen tot het herstellen der orde nutteloos zouden geweest zijn. Zij loochent insgelijks willekeurige aanhoudingen te hebben gedaan. HANDEL EN NIJVERHEID. In Engeland. De verhooging der rechten op het bier en den brandewijn, kan Gladstone gevaarlijker worden dan de Maahdi en den Czaar te zamen genomen. Tegen het verhoogen der bier-accijnsen in Engeland, hield men in de leste tijden meer dan eene vergadering. Op 12 mei lestleden, vereenigden zich, in het Westmunsterpaleis- Hotel, de brouwers der Britsche eilanden, aan welke circa 250 brouwers der drie koninkrijken deelnamen. Na talrijke redevoeringen besloot men eenparig, dat eene in haar gekozen deputatie, den lord-kanselier der schatkist te verzoeken de verhooging op de bierrechten in te trekken. Eene latere even zoo talrijke protest-verga- dering werd door de stokers van Engeland, Schotland en Ierland indeJameshallegehouden welke eenstemmig tegen het verhoogen van rechten op bier en brandewijn protesteerde. Er werd besloten schriftelijk den Lord-Kanse- lier, dit protest te overhandigen. Ook werd er door de londensche arbeiders eene meeting gehouden, deze greep plaats in de Dock-Werkman-Club, Lemanstraat. Deze vergadering werd druk bezocht en keurde de rechten op bier en brandewijn af. In eene vergadering van brouwers uit het graafschap Essex werd die verhooging een onrecht verklaard. Goedkoop bier roept de volkmassa in Engeland tegen over de regeering welke deze rechten wil verhoogen. Goedkoop bier Weg met het ministerie Welk is de arme man die zijn bier wil zien duur worden In den avond voor 18 Mei werd er eene ver- ontweerdigingsmeeting (indignations meeting) in het Trafalgar square gehouden. Van 10 tot 11 duizend personen meestal uit de werkende klas, waren er tegenwoordig. Eensklaps klonk het orde woord naar de liberale club Waar men dacht zoo niet de ministers, dan ten minste de ieverigste hunner partijgenooten aan te treffen. De policie werd gauw versterktde deuren van den club werden gesloten en bezetde menigte door de policie terug gedrongen. Hierbij werd natuurlijk menig blauwe oogen of bebloed hoold geslagen. Ziedaar de reden waarom men uit Londen per telegraaf berichtte Men gelooft dat het ministerie de verhooging van rechten op bier en brandewijn zal intrekken. sen waar zich soms geene goedsvoorspellende wol ven in hinderlaag hieldec, en daarom droeg hij zorg, dat er niets in de legerplaats achterbleef. Mozes was een groot lawaaimaker, hij hield er aan den klank zijner eigene stem te hooren, en was ook altijd opgeruimd Hij joeg op hazen, en ver volgde de gele hondswolveri, liep de bergzwaluwen achterna, en plaagde de dassen. Hij hield zich schuil voor grijze wolven, en des nachts blafte hij tegen alles, wat zich maar roerde. Zekeren avond reden wij de Maria's vallei binnen In den kleigrond, aan den kant der rivier, bemerkten wij verscheidene versche indrukken van voeten met sandalen Wij waren te midden der Indianen. Wij stegen van onze rossen en onderzochten die voetsporen Mozes be merkte die ook en doorsnuffelde ze. Hij ook scheen te begrijpen dat er vijanden in den omtrek waren. Zoodra de nacht over de aarde was'neórgedaald, reden wij noordwaarts en sloegen ons legerkamp op tusschen de bergen. Na onze paarden le hebbeD vastgebonden, nam Warner een deken, en spreidde dit op den top van eenen der naastbijgelegen bergen. Hij beval aan Mozes zich daarop neèr te leggen, gedurende den nacht het kamp te bewaken, en hij voegde er met geheimzinnige gebaren bij van nu af aan geen lawaai meer, zulle En inderdaad, van af dal oogenblik hoorden wij niets meer van Mozes. Na«ht op nacht bewaakto hij hul kamp, en nam de grootsle stilte in acht. Bij de nadering van wild, dat hij door den groolen afstand niet kon onderscheiden zooals buffels, elanden en herten, kwam hij Warner steeds waarschuwen. Het gebeurde zeer dikwij's dat, gedurende die nachten, als ik ontwaakte, ik Warner aantrof met het geweer in de hand, en Mozes aan zijne zijde, bijeen met de grootste aandacht de duisternis met den blik peilend pe hond begreep zoo goed als wij, dat zijn geblaf onze aanwezigheid aan de wilden zou hebben verra den, en daarom zweeg hij. Onze toestand was alles behalve rooskleurig; wat mij betreft, ik beken gulweg dat ik bang was Na vier jaren in levensgevaar verkeerd en gelukkig doorleefd le hebben, alleen met een klein verlies van ettelijke liters bloed en een paar pond beende ren, had ik er verbazend weinig trek in, te moeten denken, dat misschien de eene of andere vergiftigde pijl der Zwarlvoeten, een einde aan miju veelbewo gen, ik durf niet zeggen roekeloos leven, maken zou, en dit wel te midden der heuvelen van het rotsgebergte, vijf duizend uren van den vader- landschen bodem. Mozes werd ernstig. Hij slaakte zijn spel met dc dassen, en liep zwijgend naast de paarden in de baan. Hij verloor alle neiging tot het doorzoeken der bergkloven, en zeide tijdelijk vaarwel aan de bergtoppen, die hij gewoon was le beklimmen, om de omliggende natuurwonderen le beschouwen. De diepste dalen en de engste bergkloven, welke ons het best voor het scherpziende oog der Zwarlvoeten beschutteden, vielen zoo wel Mozes, als ods in den smaak. Ik twijfel geen oogenblik, of Mozes gevoelde de tegenwoordigheid van het gevaar, en begreep dat wij voorzichtig moesten zijn omdat onze veilig heid op bel spel stond. Laat in Augusti bereikten wij eindelijk het han delsstation der gebroeders Healy er. Hamilton, te Whoop-Up, aan de Bellv Rivier. Het was dkkr dat wij Mozes verloren Honden zoowel als menschen hebben hunne zwakke zijde. Hij viel als het slacht offer der begoocheling eener schoone vrouw van zijn geslacht, met blonde hairen en gitzwarte oogen, die hem ons ontvoerde en met zich nam naar hel kamp der Regau Indianen. Deze kinderen der prairiën, voorgevende den hond op eene eerlijke wijze ver kregen te hebben, weigerden hem Warner terug te geven die naar 't kamp gereden was om hem ojx te ei schen. Zij deden Warner verstaan dat, indien hij den moed had, andermaal voor den hond naar het kamp terug te keeren, zij hem zouden neórschieten. De tranen stonden in de oogen mijns vriends, toen hij mij dit vertelde De afstammelingen van Mozes heb ben onder de Indianen de faam, de beste sledehonden der prairiën te zijn. Na mijnen terugkeer te midden der civilisatie, verdwenen van lieverlede Warner en Mozes uit mijn gedacht Zekeren dag, nog niet vele maanden gele den, ontmoette ik Jaak Healy te Antwerpen, en vernam van hem dat Mozes nog leefde. Het handels station was zijne geliefkoosde verblijfglaats edoch, van tijd tol tijd bezoekt hij nog wel eens het Indianen kamp. Hij wordt verstandiger, naarmalo hij in ou derdom toeneemt. Healy zeide mij dal Mozes, alhoewel hij noch spreken, noch lezen kon, en ook niet te best in de malbématiques ervaren is, doch meer kennis bezit dan meoig mensch, en ontegen sprekelijk een zeer vrolijk, opgeruimd gezel is. Eenigen'iijd geleden ontving ik een brief van mijnen vriend Healy, van Silver-City, Monitoba, die luidde als volgt Ik verloor verleden winter eenen goeden en getrouwen vriend Gij kent hem wel. De oude Mozes van Whoop Up is niet meerHij behield het gebruik zijner verstandelijke vermogens tot het laatste oogenblik. Hij wist dat zijn uur geslagen had, want eenige mijoer lieden vonden hem bezig zijn eigen graf te delven, juist buiten hel fort. Zij brachten hem terug naar mijne woning, njaar bjj ontvluchtte haar nog denzellden nacht, eri des mor gens vond men hem dood. liggende in den kuil dien hij zelf gedolven had Mijne beambten maakten hem eene doodkist, en wij begroeven hem op de plaats, die hij zelf voor zijne rustplaats had uilverkoren.... Ik heb een steen op zijn graf doen plaatsen, met dit opschrift Hier rust Mozes, de verstandigste, de geirouwste van zijn geslacht. Jagen zal hij nimmer meer.... F. V,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1885 | | pagina 1