4ls,e Jaar Zondag14 M**arf 18(16. xV° 2061. Ï.ÏZERENWEG.— VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN BRACQ,, Schikkingen voor den Vasten. Politieke eer. Schoolmeesters. Het langdurig vergift. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt raet 31 December. ANN0NCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen ep 3** bladz. 50 cent. Gysegem, Audegem, Uendermonde, Zele en Lokeren 4-56 6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-48. Mechelen. 4-561 6-36t 7-30d 8-ttd Exp. 1 2* 3* kl. 8-45/ li-00d l-04d Exp. 1*2* 3- kl. 2-5td 3-071 6-45/ 9-48.1 10-18d Exp. f 5* 3- kl. Aniw. 4-561 6-361 7-30d 8-HdExp. 3 kl. 8-45/ 1 -04d Exp. i* 2' 3* kl. 2-5td 3-07/ 5-584 6-45/ 9-48/ 10-18d Exp. Is 2* 3* kl. Brussel, langt Denderleeuw. 4 25 7-30 8-11 E 3 kl 8-36 10-25 dir. 12-00 1-04 E 'i kl. 2-51 4-44 E 3' kl 5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-19 10-18 E 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-56/6-36/8-Hd E 3 kl. 8-45/ 8-36d 1 l-00d l-04d Exp. 1* 2* 3J kl. 2-5U 5-58d 849d diract 9-19d 10 18 E 3 kl. Gent, (5-UÜ 's vriid 7-04dir. 7-55 E 3 kl. 8-45 9-41 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-01 6-39 t 9-50 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 (t) Ngtk. De letter beleekenl langs Temondt eo de Brugge, Oostende. 7-55 Exp. 3 kl. 9-41 12-21 12-40 0-00 dir 3 08 El* 2* 3* kl. 6-38 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel (langt Gend) 8-45 12-21 12-40 3-08 3-37 Exp. 6-01 6-39 Doom. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Alh) 5-52 7-30 8.11 E. 3 klas lot Denderleeuw 12-00 2-51 5-58 Nmove. Geeraerdsbergen, Lessen. Ath 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. lol Denderleeuw 12-00 2-51 5-58 9-16 Bergen, Quiévram 5 52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw 12-00 2-51 5-58 Engbicn Braine, Manage, Charleroi, Nam»n langt Geeraerds bergen 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw 12-00 2-51 0-00 5-58 Herzele, Sottegem, Nederbrakel en Ron3se, langs Erpe- Meire. 4.58 7.35 12.18 6.03 Moorsel,0pwyck,Mechelen,Antwerpen 5,03 9,08 3,19 6,16 letter d langs Denderleeuw. Colqne Saam. NAAK AELST DIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15 Antw. 5.15 6,29 9,13 E 3 kl. 9.53 10.50 E. 3 kl. 12-22 1.10 en 3-07 E.3 kl. 4.15 5.54 6.50 en 8-25 E. 3 kl. Brussel 6.20 direct 7.18 E 3 kl. 7.31 9.00 11.08 11 55 1-56 3.00 E 3 kl. 4.53 5.58 dir. 7.19 8 40 9.52 E. 3 kl. (des zondags 11.46) Dendermonde 410 's zalerd. 7.07 9.44 11.34 2.27 5.28 8.26 9.14. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 kl. 7-46 9 43 11.07 12.31 E 3kl. 1 58 4 14 (4.39 's zondags) 5.06 8.11 dir. 8.26 9.45 E 3 kl. Leasen 7.09 10.45 1.42 4.39 8.24 9.35 Lokeren 6.33 8.43 10.57 1.46 4.44 7.55 8.45 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19 Oostende 5.35 6.20E.3 kl. 9.08 11.12 11.56 en 2.53 E 3 kl. 6.05 uit Gint naar Moortzeele, Sottegem, Gi er ierdb., Enghien, Braine- it-Comte 5.52 8.12E 8.54 11.18 2.20 5.40 6.5» UIT GEBRAIRDSBBRGRN NAAK Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd. 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 UIT DbNDBRLKKUW NAAR Haeltert, Burst, Herzele, Sotleg. Audeoaerde, Admkkb Kortryk, 6.o3 U.U0 9.01 12.55 6.11 7.20 direct, UIT SOTTKGBM LANGS DBNDBRLKKUW NAAK AALST (5.38 Zaterd.) 7.50 12.06 1.28 5.00 7.31 Uit Sottegem langs Srpe-Meire. naar Aalst (5.59 's si 8.00 12,53 4.45 9 11 Uil Ronsse langs Nederbrakel, Sottegem, iierxsle Erpe-Meire Daar Aalst 6 59 12.00 3.40 8.05. uit Antwbkpbn (zuid) naar Opwyck, Moorssl Aelsl: 5,45 10,04 4,17 7,11 AELST, 13 MAART 1886. HENRICUS-FRANC1SCUS Door de bermhertigheid Gods en de genade van den H. Aposlelijken Stoel, BISSCHOP VAN GENT, Aan de geestelijkheid en geloovigen van Ons Bisdom, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jesus-Christus. Zeer bemind» Broeders, De groote kerkleeraar, de Heilige Basilius, zegt ons dat de boeken het voedsel der zielen zijn. Dit is eene waarheid die de ondervinding der eeuwen heeft bewezen, en die zeer be langrijk is om te verslaan. Ja, de gezondheid, de krachten, liet leven van den mensch hangen grootendeels van het voedsel af. Is het vergiftigd, de mensch sterft is hel smakeloos, hij kwijnt is het goed en kloek, hel maakt hem bekwaam om vroom te handelen en al zijne plichten te vervullen. Dit is hel afbeeldsel van hetgeen met de ziel gebeurt. Deze wordt inwendig door Gods gratie gevoed, en zij ontvangt door de lezing een voedsel wiens invloed op hare geestelijke gesteldheid overgroot is. Dit voedsel is somtijds vergiftigd het is als het uit schriften wordt getrokken die strij dig zijn met het Geloof of met de christelijke zedenleer. Deze verderfelijke voortbrengsels moet men volstrekt verwijderen. Het voedsel is somtijds onverteerbaar zulk voedsel verschaffen de lichtzinnige, sma- kelooze, romaneske schriften. Men moet ze vermijden. Zoekt men echter met zorgvuldigheid en volgens wijzen raad een uitmuntend voedsel, men zal het vinden in boeken welke de ziel verlichten, versterken en opbeuren. Zulke boeken moet men liefhebben en ten beste ge bruiken. Hedendaags leest men veel, en het is hoogst belangrijk te welen met welke lezingen men zich moet voeden, daar het gezondheid of ziekte geldt, ja leven of dood. Ziehier, Z. B. B., met liet begin van dezen heiligen lijd van boeipleging en vernieuwing, Onze vaderlijke onderrichtingvlucht de slech te schriften, en maakt een zalig gebruik van uuttige, stichtende en heilzame boeken. I. Ja, vlucht de slechte boeken die in de ziel uitwerksels tewege brengen, gelijk aan die welke het koudvuur in het lichaam veroor zaakt. liet is de H. Paulus die ons leert, dat eene slechte rede zich voortzet als een kan ker Welke noemen Wij slechte boeken Zoo noemen Wij de schriften die het Geloof be strijden, de zeden kwesten, Gods wetten en de geboden of leeringen der Heilige Kerk lasteren hare goddelijke rechten, haar be stuur, het gezag en de weerdigheid van hare dienaren pogen te vernietigen de grondsla gen van beschaving en samenleving ondermij nen, met het socialismus en het radicalismus aan te prediken. De Kerk, als eene goede, wijze en voorzich tige moeder, vermaant hare kinderen over de aankomende gevaren. Zij gelijkt niet aan die hardvochtige stiefmoeders, welke, aan het lot hunner kinderen onverschillig, hen overlaten aan hunne onvoorzichtige onervarenheid en aan de beproevingen die hen bedreigen. Zij heeft eene lijst van slechte boeken ol Index, waarin de titels slaan van de uitdrukkelijk verbodene schriften, en, vermits het getal der slechte werken schier onberekenbaar is, heeft de Heilige Kerk algemeene regels van verbod opgesteld. Ondankbare herten verachten de kinderlief de van hunne moederde H. Ke/k, en veroor loven zich te lezeu wat Zij doemt. Zij achten zich toegelaten wat die Moeder altijd verboden heeft. Gij weet het, Z. B. B., het veroordeelen en vernietigen der gevaarlijke schriften dag- teekent van hel begin des Christendoms. De belgische bisschoppen, Onze eerbiedweerde voorzalen, hebben het bewezen in een merk- weerdigen brief ten jare 1843. Zij hebben aan getoond hoe de Heilige Paulus, in de geleerde stad Ephese. predikende tegen de slechte boe ken die alsdan zeer verspreid waren, de ge- loovigen opwekte om die boeken te vernieti gen, en een brandstapel deed oprichten om ze openbaarlijk te verslinden, üe geloovigen ge hoorzaamden uil ter herte, alhoewel de weer de dezer boeken tot vijftig duizend zilverlingen bedroeg (2). In de volgende eeuwen treffen wij bij de Kerkoversten denzellden iever en bij de geloo vigen dezelfde bereidwilligheid aan, om elk gevaarlijk schrift te vernielen. Maar sedert honderd jaren, en vooral op onze dagen, houden hooveerdige mannen staan dat alle lezing aan de kinderen der Kerk geoorloofd is, omdat men alles moet weten, of, volgens hunne spreekwijze, hennen wat voor en tegen is. De vermelelen en laatdunkenden luisteren naar de aanhitsing tot opstand. Zij volgen hierin onze eerste moeder Eva na, die zich van den duivel liet misleiden, en dacht met van de verbodene vrucht te eten tot algemeene kennis van goed en kwaad te geraken. Onze ongelukkige broeders hebben gelijk Eva de beste vruchten, de beste boeken, ter hand,en zij verlaten ze om zich lol schrilten te wenden die men hun als besmettelijk aanduidt. Ellendige speelballen des hoogmoeds. zij meenen niets te vreezen te hebben. Weinig kennen zij de onderrichtingen des Heeren, het gevaar dat hen bedreigt; en zij zeggen builen perijkel te zijn, bekwaam om over alles te oordeelen Welke vermetelheid Somtijds, om hun herderlijk amht te bedienen, zijn de Bisschop pen genoodzaakt boeken in handen te nemen waarin geschiedkundige, wijsgeerige of theo logische dwalingen te vinden zijn. Zij doen het om die boeken aan te klagen en te bestrijden. In deze noodzakelijkheid, zichzelven mistrou wende, door het voorbeeld der vroegere kerk voogden, vernederen zij hun voorhoofd in het stof en storten ootmoedige smeekingen. Wij zei ven. na meer dan zestig jaren heilige stu diën, Wij vreezen nog en jongelingen, man nen schier onbekend mét de heilige weten schappen van den godsdienst, achten zich geleerd en sterk genoeg om niets te moeten duchten Wat droeven val hebben Wij somtijds te be treuren Onze beminde geloovigen gingen goed voorwaarts op de wegen der gehoor zaamheid, zij volgden het goddelijk licht der Openbaring, zij mochten vastelijk verhopen eens den eeuwigen glans der waarheid te be komen die God aan het ootmoedig geloof toe zegt en ziet hen nu in den afgrond gevallen, ziet hen dagelijks dieper den kuil instortende. Zij bewaarheden het woord van den H. Geest Als de goddelooze tot den afgrond gekomen is, veracht hij alles (3). De Heilige Alphonsus van l.iguori heeft die dwaze vermetelheid, dien beweenlijken op stand zien beginnen, en pogingen aangewend om ervan zijne diocesanen en alle geloovigen te bevrijden. Over dit onderwerp heeft hij een geheel boek geschreven (4). Eii Wij ook, Z. B. B., Wij hebben u in ver scheidene herderlijke brieven over de gevaren der goddelooze en onzedelijke schriften ge waarschuwd. Heden voelen Wij ons bijzonder door den Heer aangedreven om u te zeggen Weest voorzichtig, vreest uwe zwakheid, vlucht het gevaar Bij het naderen van den cholera, vermijdt men alles wat zijnen voortgang kan bevoor- deeligen, men schrijft zich voorzorgmiddels voor. Nogtans benadeeligt de Aziatische plaag maar het lichaam, en neemt zij alleen het na tuurlijk leven weg hel slecht schrift, name lijk het dagblad, als een vriend onthaald en aanhoord, benadeeligt de ziel en brengt haar eiken dag een versch vergif en de eeuwige dood toe. Vlucht dan vooral, Z. B. B., alles wat uwe ziel kan dooden, en vlucht nog wat uwe gees telijke krachten verzwakt, de lichtzinnige boe ken, de hedendaagsche romans. Gedenkt hoe vele zielen, tot de heiligheid geroepen, door beuzelachtige lezingen aan het verliezen der volmaaktheid, ja zells der zaligheid werden blootgesteld, üe Zalige vrouw Acarie, de Ge lukzalige Maria-Margarita, de Heilige Theresia zelve, hebben gezucht over de verkoeling der godsvrucht en het gevaar van ze te verliezen, te i gevolge der lezing van romaneske boeken. II. Voedt uwe ziel, Z. B. B., met goede, stichtende en godvruchtige lezingen. Kiest schriften, verzamelingen, dagbladen die geen vergil bevatten, en voor uwen stand, uwe tijdelijke zaken, uwe huisgezin nuttig zijn. Als leerlingen van Jezus Christus en kinderen van de Heilige Kerk, leest boeken die bekwaam zijn om uw geloof te voeden en u op den weg der deugd te ondersteunen, het leven van Onzen Heer Jezus, de Handelingen der Apos telen, de levens van Heiligen die reeds de vergelding hebben ontvangen, en bij wie wij hopen ons welhaast in het heraelsch Vader land te vervoegen. Het lozen van de levens der Heiligen brengt uitmuntende vruchten voort hel troost ons in de drorfheden, moedigt ons aan in den sirijd, ondersteunt ons in de gevaren, en wijst ons den weg naar het ware geluk. In de verhandeling, die Zijne Belijdenissen heet (5) verhaalt de Heilige Augusiinus de wonderbare uitwerksels zekeren dag tewege gebracht door het leven van den Heiligen Antonius, patroon der kluizenaars en grooten mirakeldoener. Het was dichtbij de stadspoor ten van Trier. Terwijl de keizer de renloopen bijwoonde, gingen vier zijner hovelingen hui ten het stadsgewoel de aangename buitenlucht scheppen. Op eenigen afstand scheidden zij van elkander. Poniitianus en zijn gezel troffen eene hut aan, waar vurige christenen eenvou dig en werkzaam leefden. Op de 'afel zagen zij de beschrijving liggen der wonderen van den Heiligen Antonius zij begonnen dit te lezen, en, erin geestelijk genoegen smakende, lazen zij verder en deelden elkander hunne ontroe ring mede. Hier is het geluk, spraken zij blijven wij hier en dienen wij den Heer!» Onderiusschen kwamen hunne makkers aan, en wekten hun op om vóór den nacht naar Trier weder te keeren. Maar reeds had de Heer hunnen keus bekrachtigd en hun besluit versterkt. Zij antwoordden op de uitnoodiging dat de dienst van God in het oelenen der deug den oneindig ver den dienst overtrof van den keizer, die maar over vergankelijke beloonin gen kon beschikken. Hier voegt de Heilige Augusiinus bij Zij hechtten hun hert aan den hemel, en bleven in de hut. De levens der Heiligen behelzen vele derge lijke voorvallen, die Onze raadgevingen nopens het lezen van goede boeken bekrachtigen, 'i Is bij het zien van hetgeen onze broeders en zusters, onze voorgangers, gedaan hebben, dat men uit gsnscber hert met den Heiligen Augusiinus zegt Zon. ik niet kunnen wat die en die Heiligen, sler/elijk en krank als ik, hebben gekunnen Laat aan Onze vaderlijke genegenheid toe, Z. B B., nogmaals Onze onderrichting te her halen Leest goede werken,-voorzichtige en katho lieke dagbladen. Verooi looft Ons een woord bij te voegen voor de ouders en voor hen die met de zorg van kinderen ol van eenige andere personen gelast zijn. Lieve Broeders, zorgt dat uwe onderhoorigen ten uwent geen schrift vinden dat niet vrij is van alle gevaaren hebt gij, om goede redens, oorlof bekomen eenig ver boden boek of dagblad te lezen, neemt ernstige voorzorgen, opdat het vergif niemand hindere I Krachtens eene pauselijke verleening slaan Wij toe het gebruik van vlei-sch op de Zondagen, Maan dagen, Dijnsdagen en Donderdagen van elke week te beginnen van den eerslen Donderdag van den Vas ten, lot den Dijnsdag na Palmzondag medebegrepen. II. Wij gebieden aan degenen, die gebruik zullen maken van dit oorlof, zich maar ééns daags, behalve deu Zondag, met vlce3cb le spijzen, en zich altijd op dezelfde maaltijd, den Zondag zelf niet uitgenomen, te onthouden van allerhande slag van visch, schelp- visch of anderen. Ill Wij staan toe het gebruik van boter en van allerlei soort van zuivel, gedurende geheel de Vas ten Ier uitzondering van den Asschewoensdag en den Goedenvrijdag. IV. Wij staan toe eieren te eten alle dagen, uitge nomen den Asschewoensdag. de drij Quatertemper dagen, en de drij laatste dagen van de Goedeweek de Zondagen verscheidene malen (hetgeen ook al de andere dagen geoorloofd is aan degenen die van bet vasten ontslagen of er niet toe gehouden zijn), maar op al de andere dagen ééns, en dit alléén op hel noenmaal en geenszins in de collatie. Dit moet ook onderhouden worden op al de andere vastendagen door het jaar Voor de dagen nochtans op welke het zuivel toe gelaten is, staan Wij toe een weinig eieren te gebrui ken in hel bereiden van andere spijzen. V De geloovigen, die zich niet zullen bedienen van de vergunning van vleesch te eten op die dagen op welke het gebruik daarvan geoorloofd is, zullen op de gemelde dagen, in bel middagmaal alléén, vleeschsop mogen gebruiken. VI. Wij bevelen aan al Onze diocesaneD, op eiken dag dat zij van de dispensatie van vleescb te eten, in dezen Bevelbriel verleend, zullen gebruik maken, drijmaal te lezen het Ome Vader en drijmaal hei Wees gegroeten eens de akten van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw. Zij zullen zich nochtans van deze verplichting kunnen ontslaan mei eene aalmoes te storten, volgens hunne godvruchtigheid en bun ver mogen. in den Vastenblok van hunne parochiekerk. Deze aalmoes, die verplichtend is voor al degenen die de voorgeschrevene gebeden niet onderhouden, zal lol goede werken besleed worden, volgens Ons advies en de gebruiken van dit Bisdom. VII Aangezien de militairen van allen graad, hunne huisvrouwen, kinderen en dienstboden, alsook de andere personen dadelijk in militairen dienst, aan Ons geestelijk reoblsgebied onderworpen zijn, cn dal bun staal eene bijzondere toegevendheid van Onzen kant veieischl, staan Wij hun toe, bij ver meerdering van dispensatie, het gebruik van vleesch op al de dagen van het jaar. uitgenoraeD den Go eden- vrijdag, op welken dag zij zich zullen moeten schik ken naar de andere geloovigri.. Vermus de gendar men en de douaniers, in dadt-lijken dienst, dezelfde toegevendheid vereischen, ter oorzwke van den lasli- gen arbeid waartoe zij gehouden ziju, zoo bij dage als bij nachte, sullen Wij beo gelijk aan de militai ren, alsook de bedienden van den ijzeren weg, die dadelijk in dienst zijn op de treint VUL Krachlens eene pauselijke verleening, staan Wij Onze dioceaanen toe, voor één jaar, vleesch te eten op de Zaterdagen, die geene vastendagen zijn, en wakkeren hen aan, om dit le vergoeden door goede werken cn aalmoezen. IX. En ingezien de groote duurte der boter, dis penseeren Wij voor één jaar in hel gebruik van afge smolten vet, in plaats van boter, alle dagen waarop het zuivel toegelaten is. En zal deze Onze Bevelbrief afgelezen worden op den predikstoel, den Zondag van Quinquagesima. Gegeven te Gent, den 22 Februari 1886. f HENHUIS, IKiüscliop vno «ent Op bevel van Zijne Hoogwaardigheid den Bisschop, J. B I.AVAUT, Kan Secr. Plaats f des zegels. (U 2 Tim. II, 17. —(2) Act. Apost. XIX, 19. (3) lm- pius quum in pro/undum venerit peccatorum, contemnit. Prov. XVIII, 3. (4) Theol. S. Alph. T. 1. App. (3) Lib. VIII, cap. 6. Er zit te Bergen in Henegouw een volksver tegenwoordiger die voor het Gerecht gestaan heeft en voor feiten veroordeeld werd die geen eerlijk man bedrijft. 't Is M. Bockstael. Sedert de veroordeeling dacht iedereen dal M. Bockstael zijn ontslag zou geven als repre sentant wacht een beetje! Daar zijn centen aan vast en zoo is 't geplogen dat de geuzen van Bergen nu vertegenwoordigd zijn door eenen kerel die een brevet van oneerlijkheid kreeg voor de Rechtbank. Ze zijn niet vies gevallen, die geuzen, en dat feil alleen bewijst wat men er van moet geloo- ven als geuzen van politieke eerlijkheid spre ken. De liberale gazetten deelen een lijstje meê van gemeenten, die verklaren geen geld meer in kas te hebben, om de wachtgelden der leeg- loopende liberale schoolmeesters te betalen. Als de gemeentekassen leeg zijn, dan is dit de schuld van het liberaal kabinet dat door zijne schoolverkwislingen, die de kassen heeft leeggepompt. Nooit is er eene plaag voor de gemeenten geweest gelijk de schoolwet van 1879, en de dorpen begrijpen nu ook meer dan ooit in wat afgrond, die rampvolle wet het land heeft ge bracht. De liberalen beweeren dat men de school meesters wil uithongeren affamerwelnu, dat ze nu toonen edelmoedig te zijn en zeggen: wij willen niet langer onze liberale vrienden zien gemarteld wordenwij gaan ze zelf onder houden Doch daarvan zullen zij zich wel wachten. Tous Pingres. Het ministerie van binnenlandsche zaken heeft eenen staat publiek gemaakt, over de kosten van het lager onderwijs in 1883, dus onder liet liberaal kabinet. Welnu die som beliep 35 millioen 28 duizend 115 fr. 84 c. De gemeenten moesten daarin betalen 13 millioen 657 duizend 857 fr. 11 c. Naar die kolossale som kan men rekenen, hoe men de gemeenteu in de schuld heeft gesteken! Het was toen dat men overal commissaires spéciaux zond op de dorpen, om deze te dwingen prach tige scholen te bouwen die bestemd waren om leeg te staan Het beslier, dat vol geuzen zat, kostte 642 duizend 781 fr., en wat de normaalscholen betrof deze kostten bij de 5 millioen. Voor de konferenciën alleen betaalde men 149 duizend 965 franks. Üe meubeleering en bouwing der scholen, enz. beliep in 1883, de verbazende som van 7 millioen 699 duizend 200 fr. 5 c. waarvan er 4 millioen 746 duizend 256 fr. 70 c. ten laste der gemeenten vielen. En de liberalen durven nu klagen dat de gemeente- kassen leeg zijn Wie anders heeft ze geplunderd dan de liberale wet van 1879 In 1883 kostten de gemeente-scholen fr. 19,374,354.75 c. In 1885 maar fr. 17.9,1,505. In 1883 kostten de bewaarscholen fr. 2,308,681,39 c. In 1885 maarfr. 1,887,055,31. In 1883 kostten de scholen voor volwasse nen fr. 3,904.151,80 c., en in 1885 maar fr. 1,070,312,13 c. Men ziet, daar zijn, zonder dat men daardoor het onderwijs eenig nadeel doet, nog al ronde sommekens uit te sparen. De Belgen drinken 70 millioen liters genever 's jaars. Dat maakt omtrent 14 liters den man, met vrouwen en kinders mede begrepen. Niets, noch slechte boerejaren, noch slechte tijd voor handel en nijveiheid, noch werk- schaarschheid, noch de ziekte, die onze vuile geneverlappen aantast, noch de knagende ellen de. kan den verkoop der sterke dranken verhinderen. Deze 70 miljoen liters korten drank, die allen jare ingegoten worden, zullen beter door de vergelijking uitschijnen. In 1830. dronken de Belgen 18 millioen liters s jaars. Dat is eene oorzaak van verarmoeding, eene verkwisting van landzakelijke middels, die vroeg of laat, op eene gansche omwenteling uitkomen moet. Van 't zelfs, lijk altijd en overal, gaat de ver- hooging in 't verbruik der korte dranken te gelijk.met deze der maatschappelijke ellenden. Sedert 40 jaar, is de zinsverduistering met 104 ten^honderde vermeerderd de mis daad met 135 ten honderde de zelismoord met 80 ten honderde. Men schrikt en men beeft als men peist op de noodlottige gevolgen van dezen toestand. Wanneer zal onze geleerde volksklas eens wijs genoeg worden om haar eigenzelven te geleiden En wanneer zullen wij de grooten het voorbeeld zien geven Nationale Bedevaart tot O. L. V. van Lourdes. De bedevaart uit Bergen vertrekkende, zal dit jaar uit twee verschillige treinen bestaan. De eerste trein zal op 10 Mei, rond den middag uit Bergen vertrekken en stil blijven 6 uren te Paray le monial 26 uren te Lyons 10 uren te Cettes en vijf dagen te Lourdes. Bij deu terugkeer (18 Mei) zullen de bedevaarders 6 uren te Tours en 26 uren te Parijs stil houden, om tot Bergen met 21 Mei rond 5 ure 's morgens terug te zijn. Prijs der plaatsen 1"* klas 180 fr. 2d* klas 126 fr. 3d* 90 fr. De tweede trein, die ook de zieke zal ver voeren, vertrekt uit Bergen den 12 Mei om 4 ure's namiddags, komt te Lourdes toe op 14 Mei, eene halve uur later dan de eerste, ver trekt uit Lourdes na vijf dagen (18 Mei) blijft zeven uren stil te Tours en is te Bergen wéér op 20 Wei rond 5 ure 's morgens, Prijs der plaatsen 1"* klas 150 fr. 2d* 100 fr. 3de 70 fr. Het Comiteit belast zich mits 45 frank voor slapingen voedsel gedurende het verblijf te Lourdes. De inschrijving wordt op 26 April gesloten of wel als er 400 bedevaarders zijn voor iede- ren trein. Men mag zijne plaats met brief vragen en de prijs door poslmandaat op zenden. Men eischt een juist en zeer leesbaar adres en aanwijzing van postbureel. Het zoo liefdadig werk van het kosteloos vervoer der arme zieken, wordt dringend aan bevolen. De geringste almoes zal met dank baarheid aanvaard worden. Men schrijft in voor Oost-Vlaanderen, en men bekomt de noodige inlichtingen bij Eerw. Heer Em. Scheerlinck, pastoor te Kleit (Malde- gem) en bij M. Victor. Casier te Gent, alsook bij Eerw. Heer Vereecken, zonder zorg straat, 46 te Ixelles (Brussel.) Een ooggetuige schrijft ons uit Ronse 7 Maart Zaak der verve-uitvinding en vervolging der namakers. Verschrikkelijke wanorders. Een Frausch ingenieur anderen zeggen een Duitscher met name Grawitz had, naar men zegt, eene soort van zwarte verve, die nende tot het drukken van katoen, uitgevonden en daarvoor een brevet ontvangen met recht van vervolging der namakers in Frank rijk, in Belgie en in andere landen. Het schijnt dat zekere fabriekanten zich ver oorloofd hadden dit soort van zwart na te maken. Hoe is dit den Fransohman ter oore gekomen Althans is het waar dat die heer verscheidene malen hier ter stede is geweest ten einde de zaak te onderzoekan, en, mochten zij het zijn, de plichtigen te doen straffen. De lieer Grawitz v raagt verscheidene duizenden Iranks lot schadeververgoeding, o. a. eischt hij van 20 tot 120 duizend franks. Moet dien eisch voldaan worden, de stad is geruïneerd spreekt men. Dezer dagen las men op de hoeken der straten plakkaaten van volgenden inhoud Vandaag om 4 uren, ver gadering ten Sladhuize voor de belanghebben den in de zaak Grawitz. Bij het einde der vergadering zouden er vijandelijke betoogin- geri tegen den Franschman plaatsgehad hebben en bedreigingen uitgesproken zijn. Donderdag, 4, echter had deze het nogmaals gewaagd ter slede te komen, waarschijulijk om het onderzoek voortlezetien te zamen met den heer Sch vartz, scheikundige van Gent. Rond vier uren gaat de mare rond dat er nabij de statie ernstige wanorders heersebten. Ia-

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1886 | | pagina 1