41s"
Zondag, 2S April 1886.
N° 2067.
HERBERG EN SPEL
IJZEREN WEG. VERTREKUREN UIT AELST NAAR
VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN
Wie is verantwoordelijk
13 Juni.
Is de Zondag een zegen of
een vloek
DENDER-BODE.
ABONNEMENiPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December.
ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op Z4* bladz.50 cent.
Gysegem, Audegem, lendermonde, Zele en Lokeren 4-56
6-36 8-45 11-09 3-07 4-35 6-45 9-48.
'Jechelen. 4-561 6-36/ 7-30d 8-1 id Exp. I" 2" 3® kl. 8-45/
12-OOd l-04d Exp. 1*2® 3* kl. 2-51d 3-07/ 6-45/
9 48.! I0-I8d Exp. l®2®3®kl.
Antw. 4-56t 6-36/ 7-30d 8-ltdExp. 3 kl. 8-45/ l-04d Exp.
1® 2* 3* kl. 2-5ld 3-07/ 5-58d 6-45/ 9-48/
10-18d Exp. t® 2® 3® kl.
iirussel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 8-11 E 3 kl. 8-36
10-25 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-51 4-44 E 3* kl
5-18 des zond.) 5-58 en 8-49 direct 9-19 10-18 fi 3 kl.
Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-56/ 6-36/ 8-Hd
E 3 kl. 8-45/ 8-36J 12-OÖd l-04d £xp. I® 2® 31 kl.
2-5ld 5-58d 849d diroct 9-19a 10 18 E 3 kl.
Gent, (5-uü 's vrijfl 7-04 dir. 7-55 E 3 kl. 8-45 9-41
12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-01 6-39 j
9-50 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39
(1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de
Brugge, Oostende. 7-55 Exp. 3 kl. 9-41 12-21
12-40 0-00 dir. 3 08 El® 2® 3® kl. 6-38
Doornyk, Mouscrou, Kortryk, Ryssel langs Gend) 8-45
12-21 12-40 3-08 3-37 Exp. 6-01 6-39
Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Ath) 5-52 7-30 8.11
E. 3 klas lot Denderleeuw 12-00 2-51 5-58
Ninove, Geeraerdsbergen, Lessen, Atb 5-52 7-30 8-11
E 3 kl. tot Denderleeuw 12-00 2-51 5-58 9-16
Bergen, Quiévrain 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw
12-00 2-51 5-58
Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds
bergen 5-52 7-30 8-11 E3 kl. tol Denderleeuw 12-00
2-51 0-00 5-58
Herzele, Sottegem, Nederbrakel en Ron3se, langs Erpe-
Meire. 4.58 7.35 12.18 6.03
Moorsel,Opwyck,Mechelen,Antwerpen5,03 9,08 3,19 6,16
letter d langs Denderleeuw.
Unique Saam.
UIA* AELST DIT
Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 7.57 9.15
Antw. 5.15 6,29 9,13 E 3 kl. 9.53 10.50 E. 3 kl. 12-22
1.10 en 3-07 E.3 kl. 4.15 5.54 6.50 en 8-25 E. 3 kl.
Brussel 6.20 direct 7.18 E 3 kl. 7.31 9.00 11.08
11 55 1-56 3.00 E 3 kl. 4.53 5.58 dir. 7.19 8 40
9.52 E. 3 kl. (des zondags 11.46)
Dendermonde 4-10 'szaterd. 7.07 9.41 11.34 2.27
5.28 8.26 9.14.
Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.39 9.51
Gent 6.35 7.39 E 3 kl. 7-46 9.43 11.07 11.31 E 3kl.
1 58 4 14 (4.39 's zondags) 5.06 8.11 dir. 8.26 9.45 E 3 kl.
Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.24 9.35
Lokeren 6.33 8.43 10.57 1.46 4.44 7.55 8.45
Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.07 10.19
Oostende 5.35 6.10E.3 kl. 9.08 11.12 11.56 en 1.53 E 3 kl.
6.05
dit Gint naak
Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Brains-
le-Comte 5.51 8.12K 8.52 11.18 2.20 5.40 6.51
DIT GURAKRDSBIRG1N NAAK
Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vry4.
7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51
DIT DgNDlRLKKÜW NAAK
Haeltert, Burst, Herzele, Sotteg. Audenaerde, Anaegta
Kortryk, 6.03 0.00 9.01 12.55 6.11 7.20 direct.
DIT SOTTKGKM LANGS DKNDKRLUOW NAAK AALST
(5.38 s Zaterd.) 7.50 12.06 1.28 5.00 7.51
Uit Sottegem langs Erpe-Meire. naar Aalst (5.39 'b t
8.00 12,53 4.45 9.11
Uit Ronsse langs Nederbrakel, Sottegem, Hersele ea
Erpe-Meire naar Aalst 6.59 12.00 3.40 8.05.
dit Antwxkpkn (zuid) naar Opwyck, Moorsel en
Aelst: 5,45 10,04 4,17 7,11
AELST, 24 APRIL 1886.
Met die helsclie kwade trouw die het libe
ralism kenschetst, beweren zijne handlangers
dat de werklieden die,dezer laatste lijden,de af-
schuwelijkegewelddadigheden, in 't Walenland
pleegden, lieden waren die hunne opvoeding
onder de wet van 1842 hebben genoten en
dus de vruchten zijn der scholen met God of
van de Kerk.
Wij willen aannemen dat de overgroote
meerderheid der werkslakers, hunne opvoe
ding onder de wet van 1842 hebben genoten,
maar wat niet kan betwist worden, 't is dat
het liberalism, sedert jaren, geene gelegen
heid heeft onbeproefd gelaten en geene mid
delen verwaarloosd, om uil het hert van den
werkman die godsdienstige gevoelens te ruk
ken die hem in de school en ter Kerk werden
ingeboezemd.
Immers reeds jaren lang, werken de apos
telen van 't liberalism om de werklieden te
vergeuzen....
Wie anders dan deze apostelen, of beter
gezegd de liberale drukpers, heeft alles inge
spannen om de werklieden afkeerlijk te maken
van de Kerk waar hen hunne plichten in den
Catechismus worden geleerd en voorgehou
den
Wie anders dan deze apostelen heeft de
werklieden den weg der Kerk afgeleerd en
hem op dezen der meelingen en kroegen ge
bracht waar men hen aanhitst op te slaan
tegen de overheid, tegen hunne meesters?
Wie anders dan die apostelen heeft aan de
werklieden geleerd dat er geen God bestaat,
dat godsdienst en zedeleer belachelijke grap
pen zijn, dat de tien geboden en voor al het
7® gebod eene fopperij zijn, dat Hemel en hel
een uitvinding der priesters is om hunnen
winkel te doen gaan
Wie anders dan die apostelen heeft liet
werkvolk legen ds priesters en kloosterlingen
opgeruid en hen doen A bas la calolteWeg
met de priesters doen uitbraken en langs de
straten Fa» ongediert der papen
huilen
Ja, wie anders dan de liberalen heeft het
werkvolk leeren revolutie maken Waren
zij het niet die hen, in 1857, in 1872, in 1876
en in 1884, het voorbeeld hebben gegeven
De school met God en de Kerk waren de
eerste opvoeders der werkstakers, maar gij,
liberalen, hebt de godsdienstige princiepen die
zij er ontvingen in hun hert uitgedoofd en er
uwe helsche liberale leer in geblazen die, in
plaats van er een verstandige en ontslaafd volk
van te maken, ze tot in 't merg der beenderen
heeft verdorven.
Gij dus, heeren liberalen, draagt al de ver
antwoordelijkheid der wanbedrijven lestleden
in't Walenland gepleegd en van 't bloed dat
er vergoten wierd....
En loochenen dat is onmogelijk. Wie eenig
gezond verstand bezit weel het immers
't Is noch in de school met God noch ter
Kerk geweest dat men aan de werklieden die
wandaden heeft leeren bedrijven
't Is noch in de school met God, noch ter
Kerk dat men aan de werklieden heeft leeren
spotten met 't Goddelijk gebod. Gij zult niet
stelen en onrechtveerdig leven
't Is noch in de school met God, noch ter
Kerk dat men zoovele werklieken heeft leeren
vloeken en zweren en godslasteringen uitbra
ken gelijk echte duivels
't Is noch in de school met God, noch ter
Kerk dat men de werkende klas God heeft
leeren haten, de priesters en kloosterlingen
verwenschen
't Is noch in de school met God, noch ter
Kerk dat men de werkstakersLeve de repu
bliek.'... Wegmei de rijken! heeft leeren roepen
't Is noch in de school met God, noch ter
Kerk dat men de werklieden de leerstelsels
heeft ingeblazen Noch God, noch meester
't Is noch de katholieke meester, noch de
pastor, die aan de werkende klas de liberale
gazetten en socialitische werkjes in de handen
hebben gestoken.
j 't Is noch in de school met God, noch ter
5 Kerk, dat de werklieden lessen van opstand,
i oproeren baldadigheid hebben ontvangen.
Neen, neen, heeren geuzen, niemand zult ge
j kunnen opdraaien, dat de werkstakers de
vruchten der scholen met God en van de Kerk
zijn.... Gij en gij alleen zijt hur.ne opvoe-
ders en gij alleen,gelijk wij het hooger zeggen,
draagt dan ook de verantwoordelijkheid der
I gepleegde wandaden en van 't vergoten bloed
Vertelling van V. Seeburg,
NAGEWERKT DOOR L. MERCELIS.
10® Vervolg en Slot.
Na eene wijl hernam hij op droevigen loon.
Ja, goede zuster, ik ken uwe liefde lot mij,
en zij alleen doet u zoo spreken gij zijl bang van
mij te bedroeven... Maar gij weet met wat ik in
mijne koorlsdroomen gezien heb. Hel scheen alsof
heel ons huis, lot in zijne grondvesting, begon lo
schudden en te daveren een builende, klagende
wind waaide droevig door vensters en deuren, en
deed heel het dak breken en inzakken daarna
begonnen de nog rechtstaande muren te wankelen en
krakend in te storten.... Daarna zag ik vele dorpelin
gen met onibloole hoofden door de groole straat ter
kerk gaan in eene operic doodkist droegen zij mijno
vrouw tusschen de magere bleeke handen prangde
zij een gebroken hert, en op den schoot had zij mijn
kindje liggen dal dood was.... Ik volgde de lijkbaar
en bad en weende en toen op bét kerkhof de twee
dierbare lijken leraarde besteld werden, en ik star-
ziende den gewijden grond op de kist hoorde klinken
en in den pul zag, ho! zuster, toen voelde ik eene
ijskoude hand op mijne schouder vallen verschrikt
draaide ik het hoofd om en zag... e«n ernstig dood-
De Précurseur heeft aangekondigd dat de
j betooging van 15 juni te Brussel door het mini
sterie was toegelaten, in overeenstemming met
M. Buis.
Wij weten er niets van doch wij denken te
kunnen verzekeren dat de Précurseur hier eene
l kolossale leugen in de wereld schiet.
Sedert lang werkt de liberale pers met han
j den en voeten, om den 13 juni op de verant-
j woordelijkheid van liet gouvernement te leggen,
en zoo M. Buis en zijne partij daarvan te ont
lasten.
Weigerde het ministerie deze betooging, dan
zou men schreeuwen van willekeur, tirannie,
van versmachting van denkwijze dan dreigt
men dat men in alle steden zal manifesteeren,
waar vredelievende liberale burgemeesters zijn
dan zal den roep zijn Weg met het gouver
nement dat de vrijheid van vereeniging belet.'»
Laat men de betooging toe, maak men te
-Brussel oproer, beleedigt men den Koning,
slaat men daar den boel kort en klein, rooft
en vernielt men dan zou men zeggen
t Waarom moest het gouvernement die betoo
ging ook toelaten.» Dan kon men schreeuwen
Weg met het gouvernement dat ons heeft
laten vernielen en plunderen
Neemt het gouvernement strenge maatregels
om de orde te handhaven, dan zal men de
werkende klas op de bajonnetten jagen en al
weer schreeuwen Het bloed van 't volk
kome over 't gouvernement
Neemt het gouvernement geen maatregels,
dan zal men uitbulderen Gij zijt machteloos,
gij kunt de orde niet handhaven, gij laat den
Koning en de grondwettelijke instellingen be-
leedigen Gij breekt Belgie inwendig af, en
brengt het in diskrediet bij de naburen. Weg
met u, plaats voor ons
Ziedaar de klemmen, die de loyale liberale
pers spant tegen den 13 juni
bleek aangezicht.... Onzen overleden vader Joris,
wat hebt gij gedaan zij hij,.... en zuster, hof
zijne slem klonk zoo hol, en ten hemel hief hij den
vinger op, als om mij te bedreigen Daarna nam hij
mij mei den arm en leide mij de kerk in voor het
beeld van Onze Lieve Vrouw vaD Goeden Raad. Daar
zag ik mijne vrouw nevens mij nederknielen en bid
den tusschen ons tweeën zat eene lieve kleine
engel, mijn kind, die meébad en weende.
Dit duurde maar een oogenblik, en toen verdween
alles... alles behalve het Lieve Vrouwenbeeldeken.
Ik zag niets meer, niets, noch kerk, noch vader,
noch vrouw, noch zoontje maar alleen Onze-
Lieve-Vrouw die schreiddo, en het Kindje Jesus dat
met zijne handjes de wangen zijner moeder streelde,
alsom ze te troosten.... Ten leste verdween alles
Zeg, Maiia, was dit een droom, of
Het meisje liet het hoofd op de borst hangen
zweeg en weende.
- Hel is dan waar zuchtte de kranke. Ho mijn
God Ware ik ook gestorven I
Het was lente geworden en de eerste bloempjes
waren liefelijk en welriekond uit hunne kleine botjes
gekropen, toen de pachter van hel kriekeuboomhof,
op den arm zijner zusier, voor de eerste maal den
bol intrad.
De slerke man van vroeger was eene jonge grij-
zaard geworden mager was zijne ge3lalte en gebo
gen, zijn gang onzekei 'en wankelend, en zijne han
den hingen mat en slap nevens het lichaam af. Het
vuur zijner oogen, waar voorheen de drift tot het
Welnu, wij zeggen niemand dan de liberaal-
radikaal partij, de twee vechtende broêrs,
moeten de verantwoordelijkheid van die betoo-
ging dragen doch indien deze partij een grein
vaderlandsliefde in 't lijf had, zou zij de betoo
ging in 't water laten zakken.
De betooging dient overigens tot niets hel
land wil de grondwetsherziening niethet wil
noch de fransche republiek, noch het doklri-
nair gouvernement
Het vraagt rust en kalmte, en als men dan
toch protesteeren wil, dat men dan naar
Oostende ga, waar de Koning zich den 13 juni
bevinden zal.
De tijding van den Précurseur, dat het minis
terie de betooging zou hebben toegelaten, is
volgens een bericht uit Brussel eene onwaar
heid.
Men laat de verantwoordelijkheid van den
15 juni totaal aan M. Buis, gedenkende het
vlaamseh spreekwoord hij die zijn.... broek
verbrandt, moet op de blaêren zitten.
Handelsblad.)
Onder dien titel, zegt de Brusselaar deelde
overtijd de Duitsche Raphael een artikel mede,
dat wij de moeite weerd achten voor onze
lezers te vertalen
t Dat is eene aardige vraag in een katho
liek blad, zal mogelijk hier en daar een lezer
zeggen maar ziet eens aandachtig rond,
vrienden gaat ons volk na en 's Zondags en
's werkendags, en zegt mij dan op welke van
die dagen wordt hel meest kwaad gepleegd
Ja, 's Zondags, zult gij mij zuchtend
antwoorden, en 't is waarlijk zoo. Jong en oud,
klein en groot, alwie maar drinken kan trekt
dien dag, als in processie, naar de herberg;
zij verdrinken erin bier, zoo niet in jenever,
't geluk hunner famiilie, en bederven er
door praat en gebaren de nog eemge overblij-
sels van vroegere goede zeden. Men kan daar
duizend voorbeelden van aanhalen. Wilt gij er
een hooren Luistert het wierd mij overtijd
per brief meégedeeld
Ik keer daareven, schreef mij die vriend,
van eene weduwe terug, die met hare zes kin
deren in de grootste ellende verkeert. Wat
strooi en wat lompen is al wat ge er in huis
ziet. Ten halve van den bittersten koü, bezat
zij zelfs niets, nog geen komfoor, om wat vuur
te maken. Toen ik haar vroeg hoe zij in zulke
naakte ellende gevallen was, antwoordde zij
Mijn man heeft altijd maar lichtzinnig ge
weest nooit en bracht hij zijn gansch dagloon
naar huis het grootste deel wierd er 's Zon
dags van doorgedaan in de kroegen, en natuur
lijk dat er dan ook menigmaal een dag tus-
schenviel dat hij niet werkte. Ik had hem wel
te zeggen en te herzeggen dat hij op onze arme
schaapkens moest peizen, dat zij bijkans naakt
over straat liepen, dat de huishuur moest be
taald.worden of dat wij weldra op de straat
gingen zitten, 't en hielp allemaal niet, het
ging al slechter en slechter. En dierfikdan
dreigen de rechtveerdige God zal u straffen
als ge zóó voortdoet en u niet betertoch,
dan begost het uitschelden maar eerst voor
goed. Daar bestaat geen God 1 schimpte hij
dan als ik niet arbeid dan bezit ik niets en
daarmeé uil En 'k moest toen zien hem maar
aanstonds te ontspringen. Dikwijls had ik al
gedacht van te loopen, als God zelf er zekeren
dag is tusschengekomen. 't Was weêr Zondag
geweest, en hij had den grondigen dag met
zijne gezellen in de kroegen gezeten 's Haan
dag trok hij, nog half suizelend op zijn werk
af. Hoe het kwam weet ik niet, maar hij werd
door het machien waar hij werkte gevat, en in
stukken getrokken zoo werd hij naar huis
gebracht Peist eens Nu kon er geen huis
huur betaald worden, ik werd uitgeschud, en
al t noodzakelijke dat in huis was er
was anders niets bed, stoof, kleêren, enz.,
het kwam al in zijne handen van den huis
meester. Ik zit nu met mijne arme schepsel-
kens verlaten in de ellende Het begin er van
is 't verzuimen van den Zondag.
En nu vraag ik mij zeiven nog verder op
welken dag worden er met duizenden van
zulke huwelijken voorbereid Is het Zondags
niet Op den dans, of bij eene andere gele
genheid die de Zondag medebrengt, verliezen
tal van ongelukkige dochters hare eer, en
onschuld. De eene treden in een huwelijk dat
zij met eene zonde begonnen, ja, en dat zij
dikwijls in zonde voortlevende andere smij
ten, ook voor T oog der menschen, hare eer
onder de voeten, en smeden alzoo niet zelden
zei ven de nagels van vaders en moeders dood
kist. Eindelijk bewijzen ook nog de statis- 1
tieken, dat juist des Zondags de meeste moor
den en vechtpartijen plaatsgrijpen.
Als ik mij nu met mijne inbeelding in de
eeuwigheid verplaats, vóór- den rechterstoel
Gods, en als ik dan nadenk hoe de Almachtige
den eene na den andere voor Hem roept en
vraagtOp welken dag begon uw val en als
ik dan in den geest hoor hoe duizenden
huilend tandenknersend antwoorden'sZon
dags 's Zondags op den dag dien uwe
genade mij tot zaligmaking gegeven had
Oh, dan gruw ik; ik huiver bij de vreeslijke
macht des duivels, welke dien dag van heil en
zegen voor millioenen zielen in eenen dag
van zonden en vervloeking veranderd heeft
Over vele jaren las ik eenen schoonen trek
van eene oude, brave moeder. Het feit is echt
voorgevallen die hel wist gebeuren, heeft het
mij later zelf verteld. Welnu die moeder zag
ook 's Zondags het jonge volk naar die huizen
van zinsgenot en wellust loopen, en zij sid
derde bij het overpeizen, hoevele zielen er
ongetwijfeld dien dag door de zinnelijke ver
maken voor lijd en eeuwigheid verloren gaan.
Wat doet zij Zij sluipt stillekens naar achter,
en in een afgelegen hoek van eenen der hoven,
waar de losbandigheid haren zetel had opge
slagen, valt zij op hare knieën, en bidt voor
de jonge zielen opdat zij in de bekoring niet
zoudeu bezwijken.
Zorgzame moeder die zóó handelde
Oh, vaders en moeders broeders en zusters,
die iemand uwer duurbaren in den vreemde
hebt uitwonen, bij voorbeeld, eenen zoon
ergens ter hoogeschool, of onder den solda
tendienst, of op reis verkeerend, eene dochter
in eenen winkel der stad, oh bidt's Zondags
dubbel, drijdubbel voor den duurbaren bloed
verwant, opdat die dag van zegen voor hem
geen dag van onheil en vervloeking worde
spel en vermaken in doorstraalde, was verdwenen
en uitgedoofd, en met halfgesloten kijkers en wee
moedige blikken zag de zwakke zieke den effen blau
wen hemel aan.
Ho boe schoon was bet weder, en hoe liefelijk
de lenle.
Jubelend, zingend en schaterend verhieven de
blijde leeuwerikken zich in de lucht, fladderend en
kwetterend, hooger en nog hooger, tol zij eindelijk
van vliegen en juichen moede, de laatste tonen van
hun danklied uilstieten, en tusschen kruid, en bloe
men in het groeno gras kwamen terruggevallen.
Hoe schijnt de wereld en heel de natuur veran
derd, zuchtte de zieke zachtjes Vroeger was de lucht
toch blauw gelijk nu, de weiden waren met bloem
pjes en veelkleurige plantjes bezaaid, en de vogeltjes
zongen in lucht en woud maar koud en gevoelloos
ging ik door dat aardsch paradijs zonder aan. iels
anders te denken dan aan spel en feestpartijen.... En
nu, nu zio en oor ik alles, en bij ieder grashalmpje
zou ik, me dunkt, op de knieën vallen om Onzen Heer
God voor de wonderen der schepping te bedanken.
Ha als de menscli door de velden wandelt, en mal-
sche 3kkers voor hem ziet liggen, dan blinken er
onwillekeurig tranen in zijne oogen en verheft het
dankend hert zich ten hemelNiet waar, Maria
Ja, beter dan iemand moet gij dit verstaan, want
uwe teedere ziel is altijd blank en zuiver gebleven,
en nooit is uw hart door den adem van vuile driften
bezoedeld geweest... Mijne oogen zijo dan eindelijk
geopend, de blinddoek is weg, en met schaamte zie
ik op mijne verledeoe jaren terug. Ha 1 zusier, welk
een leven 1 Wat eene schande I.... En nochtans, ik
De Moniteur bevat een verslag aan den
koning, gevolgd van een koninklijk besluit,
waarbij eene commissie wordt ingesteld, ge
voel bet, lieve Maria, de Heer heeft mij niet verlaten
en gelukkige dagen zal ik nog beleven. Wonder niet
waar, hoe ik altijd in mijne koortsdroomen bet beeld
van Onze-Lieve-Vrouw van Goeden Raad voor mijne
oogen zag, boe die hemelsche Moeder gedurig de
hand boven mijn hoofd hief en mij weenend zegende
Broeder, antwoordde hel meisje, uwe woorden
dwingen mij tot eene zoete bekentenis Op haar
i sterfbed beeft uwe goede vrouw voor u gebeden zij
beeft aan den hemel gevraagd dat gij in uwe zonden
niet zoudt sterven, en hare laatste woorden waren
eene aanbeveling aan Onze-Lieve-Vrouw van Goeden
Raad.
Joris sidderde in al zijne leden.
Maria, sprak hij met bevende stemme, Deem mij
bij den arm en leid me naar het kerkhol. Ik moet
mijne brave vrouw bedanken.
Eenige oogenblikken later stond hij voor bet plek
je gronds, waaronder zijne ouders, zijne vrouw en
zijn kindje rustten. Langen tijd bleven broederen
zusier op het graf neergeknield. Wat Joris bad weet
God alleen, want Hij alleen heeft het gehoord. Maar
een sterk, een vroom gebed moet er wel uit die
boetveerdige ziel, uit dat gebroken hert ten hemel
gevlogen zijn, want als de zieke recht stond, was er
als een weerschijn van hemelsch geluk en stillen
vrede op dat aangezicht te lezen.
Maria, zei hij dan, geleid mij nu naar huis, en
ga daarna naar de pastorij aan M. Pastoor zeggen
dat ik mij bereid maak om morgen eene lange, zeer
lange biecht van heel mijn leven te spreken. Mijn
bert moet eerst gezuiverd en mijn geweien gerust
gesteld worden, en dan, ja, 2al ik voor het altaar van
1 last met een onderzoek te doen over den
toestand van werk en nijverheid, en de maat
regels te bestudeeren welke dien toestand
kunnen verbeteren.
Tot leden dezer commissie zijn benoemd de
heeren Arnould, ingenieur; de senators Bali-
saux, Cornet, Lammens, Montifiore-Levy en
Simomsde volksvertegenwoordigers, L.
d Andnmont, De Bruyn, graaf Ad. d'Oultre-
mont, V. Jacobs, Janssens, Hanssens, baron
Kervyn de Lettenhove, Meeus, Sabalier en
bamctelette Brants, hoogleeraar te Leuven
Buis, burgemeester van BrusselCartuyvels
onder-rector der hoogeschool van Leuven a!
Dansaert, voorzitter der Union Syndicale, van
Brussel; Dauby, afdeelings-overste bij de regie
van der, Momteur De Jace, letterkundige E.
De Laveleye, hoogleeraar te Luik; de Molinari,
letterkundige; H. Denis, hoogleeraar te Brus
sel De Ridder, hoogleeraar te GentJ. Guil-
lery gewezen voorzitter van de Kamer; Harze,
hoofd-ingenieur Henry, kanonik Lagasse,
noold-ingenieur ;de staatsministers Malou en
E. Ptrmez E. Picard, advokaatPrimo, in-
spekteur der gevangenissen A. t' Kint de
Koodenbeke, provinciaal raadslid.
Benevens het benoemen dezer commissie,
is er ook een vertoog geteekend door de mi
nisters van financiën en van openbare werken.
Dit vertoog steunt er bijzonderlijk op, daler
moet gewrocht en gezocht worden om werk
te vinden en om onze nijverheden zooveel
mogelijk wat nieuw leven bij te zetten.
Tijdens de bespreking van 't budiet van
onderwijs beweerde, M. de Kerchove dal d«
gemeenteraad van Aulrijve ten dienste van den
pastoor stond dat met dezes toestemming
net godsdienstig onderwijs niet werd gegeven
en de gemeenteschool ten gevolge van die
feiten hare leerling had verloren.
M. Tack diende den spreker de volgende
logenstraffing toe
In 1880, toen de wet van 187Ö nog niet
sedert lang was uitgeveerdigd, was de vrije
school met leeilingeu gevuld, terwijl de ge-
meenteschool al de hare verloor, zonder dat
de pastoor er zich meé bemoeide. Reeds op
dat tijdstip begonnen de leerlingen haar te
verlaten.
M. de Kerchove poogde zich, zoo goed
inogelijk, te verdedigen, doch M. Tack vervolg-
De onderwijzer dier school zou overigens
ongelijk hebben zich te beklagen. Zijne
JT.ouvy, oefenteen winstgevend bedrijf uit:
hij zelf heeft eene boomkweekerij (men lacht
hij veranderde de klassen in warme serren
omi druiveni te kweeken (uilbersling van ge-
lach), en zijn eenige leerling wiedt den tuin
van den onderwijzer. Uitroepingen links.)
Welnu, die enkele leerling kost aan de ge-
meente 4000 fr. 's jaars.
Nu vond M. de Kerchove, dat men hem den
mond volkomen had gestopt, en hij best deed
van te zwijgen.
Dat de linkerzij maar zoo slim was te doen
gelijk hij I
I.YIVmkOU w.
Inleggen van groente. Men schrijft uit da
hollandsche provincie Overijsel
In verschillige streken der provincie maar
vooral langs den IJsel en in de omstreken van
Onze-Lieve-Yrouw van Goeden Raad gaan neerknie
len, om mijne Hemelsche Moeder voor genezing ea
bekeering te bedanken
Ed ja, het werd vrede in het hert van Joris, en het
geluk kwam in zijne ziel weder.
Het is waar, het Kriekenboomhof werd zeer ver
kleind, en vele zijner landerijen moesten verkocht
worden om de gemaakte schulden te vereffenen de
jroote en rijke boerderij smolt tot een klein pacht-
lofje weg. Maar op dat pachthofje woonde er een
man die zijne dagen in oppassend werken, in stil
geluk en christene boetveerdigheid overbracht.
Jaren en jaren zijn sedert dien vervlogen, en Joris
is een stokoude man geworden
Achter, in eeneD hoek der kerk, zit een oude
man in zijne bevende banden houdt hij eeDen Pa
ternoster, en bolleken voor bollekeo glijdt de Rozen
krans door zijne magere vingeren heneD. En als de
grijzaard zijn Rozenhoedje rondgebeden heeft, dan
begint hij een op nieuw, totdat het avond is en hij
naar huis ine gaat. Maar 's anderdaags 's morgens
zit hij vroeg weer in zijn donker hoeksken.
Eer hij eventwel de kerk verlaat valt hij voor bet
beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Goeden Raad op do
koude steenen neder, en bidt met uitgerekte armen
Moeder, na lijden kwam verblijden. Ik heb teel ge
zondigd eu veel geleden. En toen ik voor goed in des
nacht der wanhoop ging vallen, toen is het morgend
voor mijne ziel geworden, prachtige morgend.
Dat heb ik aan u te danken. Beste Moeder.
Wees gegroet, Maria
Nieuwenhoven, Limburg, 3 December 1884.
EINDE.