41st* Jaar ZondagI I Juli 1886. /V 2078. BLONDE ROSA. ÏJZERENWEG.VERTREKUREN Uil AEEST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN De Priester en de liberalen. De Adel en het Vlaamsch. A laamsch in 't leger. Allerverschrikkelijke dingen ABONNEMEN1PRIJS 6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December, ANNONCENPRIJS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 3* bladr.t: -nt. Hofstade,Gysegem, Audegem, Dendermonde, Zele, Lokeren 4-50 6-33 8-45 11-08 3-06 6-02 7-15 9-48. Meehelen. 4-501 6-331 7-30d 8-llrf Exp. 1«t*3*kl. 8-451 12-OOd 1-04(2 Exp. 1" 2® 3# kl. 2-45d 3-061 6-0-2/ 7.15 9 48.1 10-18d Exp. 1* 2e 3' kl. \ntw. 4-50t 6-331 7-30d 8-lldExp. 3kl. 8-451 1-04d Exr. 1* 28 3» kl. 2-45d 3-061 5-58d 6-021 9-481 10-48d Exp. 1' 2* 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4 25 7-30 8-11 E 3 kl 8-33 10-20 dir. 12-0ü 1-04 E 3 kl. 2-45 4-51 E 3« kl 5-25 des zond.) 5-58 7.47 en 8-47 direct 9-19 10-11 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-50/6-33/8-lld 3 LI. 8-451 8-33(2 12-OOd l-04d Exp. 1" 2« 3J kl. 2-45(2 5-584 8.47d direct 9-19a* 10 lfl E 3 kl. Gent, (5-00's vrijd 7-03dir. 7-57 E3 kl. 8-45 10-13 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-03 6-39 9-49 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 (1) Nota. De letter l beteekent langs Termonde ea dt Brugge, Oostende. 7-55 Exp. 3 kl. 10-13 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 E 1« 2« 3* kl. 6-39 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel langs Gend8-45 12-21 12-40 3-08 3-37 Exp. 6-03 6-39 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. langs Ath) 5-52 7-30 8.11 E. 3 klas tot Denderleeuw 12 00 2-45 5-58 I Ninove. Geeraerdsbergen, Lessen, Ath 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. lot Denderleeuw 12-07 2-45 5-58 9-19 j Bergen, Quiévrain 5.52 7.30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw j 12-07 2-51 5-58 Enghien Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds- bergen 5-52 7-30 8-11 E3 kl. tot Denderleeuw 12-07 2-45 0-00 5-58 I Herzelo, Sottegem, Nederbrakel en Ronsse, langs Erpe- Meire. 4.58 7.35 12.18 6.03 Moorsel.Opwyck,Meehelen,Antwerpen4,46 9,08 3,14 6,16 letter d langs Denderleeuw. Uulqae Sana «AAR AELST UIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 8.02 9.15 Antw. 5.05 6,29 9,10 E 3 kl. 9.53 10.50 E. 3 kl. 12-28 1.10 en 3-07 E.3 kl. 4.37 5.52 6.43 en 8-25 E. 3 kl. Brussel 6.20 direct 7.20 E 3 kl. 7.31 9.33 11.08 11 55 2-00 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58 dir. 7.31 8 10 8.419.52 E. 3 kl. (des zondags 11.46) Dendermonde 4-10 'szaterd. 7.05 9.42 11.34 2.24 5.28 8.27 9.24. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.49 9.51 Gent 6 35 7.39 E 3 7-43 9.40 11.07 12.31 E3 153 4.20 4 33 E(4.46 's zond) 5.04 7.12 8.11 dir. 8.26 9.40 E 3 Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.25 9.35 Lokeren 6.33 8.43 10.57 1.46 4.44 7.55 8.45 Nmove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.17 10.19 Oostende 5.35 6.20E.3 kl. 9.08 11.12 11.56 en 2.53 E 3 kl. 6.05 uit Gbnt naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Iraiae- lfc-Comte 5.52 8.12E 8.52 11.18 2.22 5.40 6.59 uit gebrabrbsbergbn naar Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vrya 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 uit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, Herzele, Sotleg. Audenaerde, AaaegMB Kortryk, 6.09 0.00 9.01 12.56 6.11 7.20 direct, uit Sottegbm langs denderleeuw naar Aalst (5.38 Zaterd.) 7.50 12.06 1.30 5.00 7.31 a 1, Uit Sottegem langs Erpe-Meire. naar Aalst (5.18 *i 8.00 1,0® 4.47 9.20 Uil Ronsse langs Nederbrakel, Sottegem, Herxala u Erpe-Meire naar Aalst 6.59 12.00 3.40 6.05. uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Moorss! ai Aelst: 5,40 10,04 4,17 7,10 4ELST, 10 JULI 1886. Indien de Priester zich naar den wil van de liberalen gansch wilde schikken, dan zou hij door hunne drukpers als eeri ware volksver- lichters, als een mensch die onverschrokken zijne plicht volbrengt, tot in den derden geu- zenhemel verheven worden. Maar nu 't is juist 't contrarie dat gebeurt. De Priester is de tegenstrever, de bestrijder van 't liberalismus Hij waarschuuwt 't volk tegen zijne ongodsdienstige en onheilvolle leerstelsels en belet aldus dat velen er zouden door bedrogen worden. Geen wonder dus dat de liberale schrijve laars en woordenkramers tegen den Priester uitvaren gelijk woedende helhonden en niet ophouden hem naar 't hoofd te slingeren hij is een domper, een heerschzuchiige, een fana tieke, een verdrukker, een uitbuiter van Staat en Volkhij onteert ook zijn verheven ambt door zich met tijdelijke ol politieke belangen onledig te houden de Priester mag zich met geen politiek bemoeien en zich slechts beieve ren zijne goddelijke zending te volbrengen. En denkende van hem, gedurende zijn leven, niet genoemzaam beschimpt, beleedigd, belas terd, gehoond en versmaad, ja, hunnen hel- schen haat tegen hem niet te volle botgevierd te hebben, vroeten zij, even als wilde dieren, zijn graf open en brengen hem weêr te voor schijn om hem andermaal met duivelsche woede te beschimpen, te belasteren en aldus zijne nagedachtenis pogen te bevlekken. En men zegge niet dat zulks nooit gebeurt, dat wij overdrijven.... Een artikel zondag lest in den krapuleuzen Dendergalm afgekondigd en in den welken wijlen de Eerw. Heeren De Ryck, Pastoor en G. Drossens, Onderpastoor van Denderhautem worden uit graf gehaald om hen nogmaals te beleedigen,te belasteren en te ver smaden, is daar om de waarheid van ons schrijven te bevestigen. Indien wij de aandacht op 't bedoeld schrij ven inroepen dan is 't alleenlijk om doen uit te schijnen, welke laffe en lage zielen de libe rale drukpers onder de haren telt. De beide achtbare overledenen hoeven wij niet te ver dedigen geene schoonere, geene schitteren dere verheerlijking kunnen wij hen bezorgen, dan deze van tot in het graf door 't liberalis mus vervolgd te worden omdat zij hunne plichten van Priester tot het einde toe hebben volbracht Laten wij nu deze beide Eerw. Heeren in vrede rusten en onderzoeken wij de liberale beweringen eens van nabij. Indien de politie kers zich slechts met uitsluitelijk stoffelijke belangen onledig hielden, dan zou de priester als burger nog recht hebben de zienwijze van dezen of genen tedeelen en zich te rang schik ken langs den kant dergenen die deze tijde lijke belangen in den Staat, in de Provincie en in de Gemeente naar zijn inzien, best voor staan en behertigen, doch veelal als minis ter des vredes zou hij zich onthouden. Nu wanneer de politiekers zich met de godsdien stige zaken bemoeien dan mag de priester niet Hier zweeg de kranke, en hare ademhaling werd meer en meer benauwd. Rosa weende luide, en met verkropt gemoed ver beidde zij de toekomstwant, wal zou er van haar, alleen op aarde, geworden, indien Thoresia kwam te sterven Zoo dat ik een vondeling ben, snikte zij droe vig, die alieen, verlaten in de wereld, mijn brood zal moeten vragen Neen, Rosa, sprak de zieke, daarvoor moet gij niet beducht wezen hier mijne zuster, heeft het op zich genomen, u na mijne dood te verzorgen, te be waken, niet waar zuster Zeker, zeide de goede Clara, het zal mij een waar genoegen zijn haar tot steun in de wereld te verstrekken. Brave vrouwen, riep Rosa snikkend uit, hoe kan ik mijne erkentenis betoonen, gij, die zooveel zorg voor de arme vondelinge draagt onverschillig blijven, dan moet hij, indien hij zijne plicht getrouw blijft, zijne zending naar geweten wil volbrengen, zich uit alle zijne kracht en macht tegen de tegenstrevers, of liever, legen de vijanden van den Godsdienst verzetten. E11 dit is 't geval hier te lande. Terwijl de liberalen gedurig uitbazuinen dat de Priester zich slechts met de plichten van zijnen staat mag bezig houden, stellen zij alle middelen in 't werk om hem te beletten die plichten te vervullen. De eerste en opperste plicht van den Pries ter is hel volk te onderwijzen gaat zegt onze zaligmaker, en onderwijst alle de volkeren. De Priester is dan door God aangesteld om als onderwijzer des volks optelreden en wat wil het liberalismus De Priester moet uit de school verbannen worden,... Weg met de kristelijke leering of catechismus,... wij willen dat de nakomende geslachten volgens de vrije onafhankelijke zedeleer leven... En de Priester zou zich hiertegen niet mo gen verzetten Hij zoude kinderzielen aan God en aan de Kerk ontegengesprokeu moe ten laten ontrukken Dikwerf schrijven en zeggen de liberalen, de Priester moet de armen troosten en onder steunen. Goed maar waarom hebben de liberalen overal den Priester uit de Weldadig- heidsbureelen verdreven, alhoewel hij beter dan iemand in staat is te weien waarerwa- relijk nood is, en op welke wijze men best troost en hulp zou kunnen bijbrengen Waarom stellen de liberalen alle middelen in 't werk om de magere vergoeding die de Pries ter van den Staat over de vroegere geroofde Kerkgoederen, ontvangt af te schaffen en zijn verder inkomen in te krimpen zooveel het maar mogelijk is Wie niet heeft kan niet geven De Priester moet ook, zeggen de liberalen de zieken troosten en de stervenden bijstaan. Is 't schijnheilig genoeg Wat gebeurt er in de hospitalen waar de liberalen meester zijn De Priester wordt stelselmatig van de bedsponde der zieken verwijderd duizenden Kristen laat men naar de eeuwigheid afreizen zonder de HH. Sacramenten. En wee de be diende die verdacht wordt den eenen of an deren Priester verwittigd te hebben, dat deze of gene zieke, naar hem verlangt... En wat meer is hebben de liberalen onder hen geene helsche maatschappij of vereeniging tot stand gebracht wier leden zich bij eede verbonden hebben zonder den bijstand des Priesters, buiten allen godsdienst en meest al, met de godverloochening op de lippen te sterven Wie durft betwisten dat de liberalen niet wer ken en zwoegen om de huidige samenleving tot daar te brengen, 'tis te zeggen, alle de menschen tot godverloochenaars te vormen En dat zijn de mannen die durven vooruit- zetten dat de Priester zijn zending met iever moet volbrengen maar zich met geene politiek mag inlaten. Zoolang het liberalismus tot strekking zal hebben den Godsdienst te bevechten, zoolang zal het voor den Priester eene gewetensplicht wezen zich met de politiek te bemoeien en aan die plicht kan de Priester niet te korlblijven zonder zich aan de zwartste meineedigheid schuldig te maken. Rekent er dus maar op, heeren liberalen» Is er iets schooner in de wereld, zeide de bra ve overste van het beggijnhof, dan de zwakken beschermen Eene poos stille volgde. Eensklaps deed de kranke Theresia zich geweld jen sprak lot het meisje. Rosa, neem dezen sleutel, en open gindsche kas. Het meisje gehoorzaamde. Ziet gij daar niet een blauw doosje met een zijden strikje gesloten. Ja, moe... Theresia, antwoordde hel kind. Neem het, en doe het open, sprak de kranke op gebiedenden toon. Rosa deed heigene haar bevolen werd en ontdek te eeo prachtig medailjon, met edelgesteenten om zet, in welker midden een vrouwenbeeld prijkte. Wal beteekent dat vroeg Rosa, hel digt bij de lamp houdende, wat schoon vrouwenbeeld Dit madailjon, stamelde Hauw de zieke, hing om uwen hals, als ik u gevonden heb, en zal wel licht dienen om uwe echte moeder weder te vinden ik geloof dat dit portret der vrouw het afbeeldsel uwer moeder is. 0 prevelde Rosa, dan is mijno moeder zeer schoon wat kostbaar fluweelen kleed wat edelge steenten en welk verrukkend gelaat I Rosa kon de oogen van het portret niet afwen den, en sloeg die beurtelings op het ledekant der zieke en op het madailjon. Doch, helaas deze plotselijke verklaring had het kind als een donderslag op zich voelen vallen, zij verborg het medailjon in haren balsdoek, hield de twee handen voor de oogen en weende. Bedaar u, zeide Clara, gij weet immers dat ik zoolang gij den Godsdient en zijnen heilzamen invloed zult blijven bevechten zoolang ook zult gij Priesters ontmoeten die u eenen krachtigen wederstand zullen bieden Houdt op den Godsdienst te bevechten, zijne leering te verstooten, zijne ceremoniën ie dwarsboomen en de Priester zal geene reden meer hebben 't liberalismus te bestrijden. Maar neen, dat zult gij niet, heeren liberalen, omdat ge weet dat, van ditoogeublik af, uwe partij hare eenige reden van bestaan zou ver liezen In de vroegere eeuwen, tot in 1830, was de Vlaamsche, Brabantsche en Limbnrgsche adel, Vlaamsch van taal en Vlaamsch van zeden opgevoed, en zijn onderwijs in de volkstaal ontvangende, oefende hij een machtigen in vloed op de bevolking uit. Immers de adel eerbiedigde wat ons Vlaamsch volk lief heeft, dit is zijne taal en zijne zeden hij sprak de taal van het volk er. deze was hem daarvoor erkentelijk in vele gevallen sprong het volk in de bres voor den adel ook is het dikwijls gebeurd dat de Vlaamsche adel goed en bloed ten pande stel de om de rechten van het volk te verdedigen. Dit was de oude goede tijd toen wist de adel, dat men de taal van 7 Volk moet gebrui ken om onder het Volk iets goed te doen. Doch sedert 1830 is de toeslaud gansch omgekeerd. De invloed van het hof, gepaard met de mode, die alles aanbidt dat ons uit het Zuiden toewaait, heeft van onzen krachtigen invloed rijken Vlaamschen adel, Fransche modeprin tjes gemaakt, die in plaats van zich het lot van hel vaderland, het lot van de minbegunstigden der fortuin aan te trekken, niets anders voor doel hebben dan hel vaderlijke erfdeel met lichtekooien te verbrassen of in dobbelhuizen hunne gezondheid en meest altoos hun geld en hunne eer te gaan verspelen. Nu bestaat er in het algemeen bijna geen adel meer het gedrag van het grootste getal is onedeler dan dit van den minsten burger binnen 20 jaar zullen zij niets meer bezitten dan hunnen naam. Waaraan is die ommekeer toe te schrijven Uitsluitend aan de Fransche opvoeding, aan het Fransch onderwijs, dat zij hebben geno ten. Zij hebben in de onderwijsgestichten zoo geestelijke als wereldlijke niets dan Fransch geleerd in vele heeft men hen het Vlaamsch doen haten men behandelde het als eene boerentaal goed voor de koewachters en dienstmeiden. Een echte nobillon mocht die taal niet spreken, zelfs niet kenm?n. Daardoor is de jonge adel gansch en geheel verfranscht geworden heeft al de driften, de slechte neigingen van het Fransche volk inge zogen en er zijn leven naar geregeld. Hij bezit noch kracht noch macht kent noch de laai, noch de neigingen van ons volk bemoeit zich nooit met staatkunde en laat maar draaien zooals het draaien wil, als hij maar geld heeft om verloren vrouwen te kunnen onderhouden. Dit is er van den voorheen zoo krachtigen, zoo machtigen, zoo invloedrijken Vlaamschen voor u zorgen zal Dankbaar blikte Rosa op de eerbiedwaardige over ste van het beggijnhof. De nacht was reeds gevorderd, builen blies de wind hevig en liet een naar gehuil in den breeden schoonsteen hooreu. Hel was alsof deze eentoonige windenstem eenen indruk op de zieke maakte. Welk droevig gehuil is dat vroeg zij stil. Het is de wind in den schoonsteen, antwoordde Clara. Het karige licht wierp een stillen glans in het ver trek, en geleek aan eene graflamp. Op eens betrok een akelige bleekheid het gelaat der zieke, de hevige benauwdheid nam toe, zij wilde spreken, doch kun niet, en een teeken aan Clara en Rosa gevende, alsof zij beide vaarwel wilde zeggen, blies zij den adem "■t. Twee dagen later galmde do doodsklok in het stil le Turnhout, en Theresia werd, door iedereen be treurd, ter aarde besteld. Al de inwoners waren bij de begrafenis tegenwoordig, allen wilde eene laatste hulde aan de deugdzame vrouw, die zij te korte maanden gekend hadden, brengen. Een kruis werd op baar gral geplant waarop Rosa dit eenvoudig schrift deed plaatsen HIER LIGT BEGRAVEN adel geworden. Dit zijn de vruchten van het verfranscht on derwijs, van de verfranschte opvoeding, Het bovenstaande ontleenen wij aan het Recht, van Antwerpen, hetwelk er echter bijvoegt dat een priris de Rubempré, zoon van j de Mérode-Westerloo, te Halle in eene kies- vergadering de volkstaal heeft gebezigd, i Goed dat is dus voor Brabant éene uitzon- i dering, en wij hopen, dat die prins ook bij andere gelegenheden onze taal zal gelieven te spreken. Met Vlaamschgezindheid op kiesver- gaderingen alleen, om 't even van wien,lachen we niet weinig Onze Vlaamsche adel is, gelukkiglijk, nog zoo verre niet ontaard als de Brabantsche. Of schoon hij bij voorkeur en meest Fransch spreekt, zijn onze edellieden toch dikwijls in de gelegenheid om de volkstaal te gebruiken, en wij stelden soms met voldoening vast, dat verscheidene hunner beter onze taal spreken dan hun naam en gewoon gedoen en wel zou den kunnen doen vermoeden. Om de jonge edellieden wat meer liefde voor het Vlaamsch in te boezemen is er een goed middel bij de hand men houde op, hen naar de Jezuïetenschool van Namen te zenden,waar zij nooit één Vlaamsch woord te hooren krij gen. De Jezuïeten van Gent Aalst en Antwer pen geven even goed onderwijs als die van Namen, met dit verschil, ten Voordeele huns gestichts, dat er te Geut, te Aalsten te Antwer pen dagelijksch Vlaamsch gehoordengesproken wordt. Onze burgerij, die altijd den hoogen stand naaapt, doet sedert eenige jaren daarin met de nobelen meè de fabrikant A. en de notaris, Z. zouden meenen het geluk van hun nen jongen inden weg te staan, indien zij hem niet stuurden naar het Collége de Notre-Dame deNamur datis eerste chik... Welnu laat die zotternij, die verwaandheid ophouden laat de Vlaamsche jongens in het Vlaamsche land hun onderwijs bekomen en men zal ze niet van den eigen landaard vervreemden Vlaamsche Wacht.) Ten gevolge eener inspectie van het 6e linie regiment heeft generaal Brassine een dagorde uitgegeven waarin wij het volgende lezen Praktische leergang van Vlaamsche taal voor de heeren officieren. Er bestaat reden om, in 't belang van 't onderricht zooveel mo gelijk de Vlaamsche en Fransche officieren te verdeelen onder verschillende compagniën van het regiment. Te dezer gelegenheid zal ik doen opmerken dat ik een te groot getal officieren heb ont moet, aan wie de Vlaamsche taal vreemd is. Er moeten volstrekt maatregels genomen wor den opdat de officier het Vlaamsch genoeg machtig zij om den soldaat te verstaan en hem op verstaanbare wijze aan te spreken. Ik raad den korpsoverste aan alle jaren ge durende het wintertijdvak, eenen praktischen leergang van Vlaamsche taal in te richten voor de heeren luitenanten en onderluitenanten die deze taal niet genoeg kennen. Deze leergang zal in ieder der detachementen gegeven wor den. Zijne inrichting alsook de namen der professors zullen mij bekend gemaakt worden den 15 September van ieder jaar. Ik zal bij de algemeene inspectie inlichtingen nemen over de bekomen uitslagen. ZIEL. R. I. P. BRAEVE THERESIA De tijd, de vernieler van alles, heeft reeds lang het kruis omver gesmeten en de letters, door eene dank bare hand gegrift doen vergeten. Het Beggijnhof van Turnhout werd opgericht door de hertogin Maria, weduwe van Reinaldus III, graaf van Zulphen, ten jare U71. Volgens Petrus Coens, kanunnik der kathedrale kerk van Antwerpen, zou dezelfde Maria, op eenen morgend dat zij op haar kasteel zich voor het venster bevond, uit den hemel, in haren lusthof, maagden zien dalen hebben, die het beggijnenkleedsel droegen en bij het opkomen van den dageraad verdwenen, waardoor de godvruchtige hertogin deze plaats als door God bestemd dacht, om een beggijnhof te slichten. Doch dezelve was zoo ruim en welgebouwd niet, gelijk men het tegenwoor dig ziet Een aantal kleine huisjes rondom een nederig kerkje maakten het gansche beggijühof uit. Al deze woningen waren van eene verdieping, uitge nomen degene van de overste, die eene kleine ver diep boven het eerste had. Zuid-en westwaarts van het Beggijnhof hieven de trolsche beukenboomeu der Turnhouiscbe Warande hunne kruinen len hemel, en schonken, bij de middagzon, een aangenaam lommer aan de daar tegen gebouwde woningen, waarachter zich een klem open plaatsje bevond, dat door eenen Generaal Brassine is een geboren waal, doch daar hij als officier veel met Vlaamsche jongens moest omgaan, heeft hij het uoodig geoor deeld onze taal aan te leeren bij spreekt en schrijft Vlaamsch. F - Hij haalt er dus dubbele eer van, en wij hopen dal al de officiers het eenen plicht zul len achten het voorbeeld van den generaal te volgen. Wij vernemen met genoegen, zegt de Ga zette van Diesl dat ons gouvernement, sinds een paar maanden, uitsluitelijk inlandsche tarwe aankoopt voor het leger. Zoo heelt het afgebroken met de verkeerde gewoonte van vorige ministeries. Het maandelijks verbruik beloopt tot ongeveer twintig duizend hectoli ters tarwe ook heeft voormelde uilsluitelijke aankoop voor gevolg gehad den prijs van dat graan ruim eerien frank de 100 kil. te doen rijzen, ten voordeele onzer landbouwers. Men leest in de geuzenbladen. Brugge heeft aan het Seminarie de oude abdij van Duinen verkocht voor 168 duizend frank. Dat eigendom is twee milliocn weerd. Het katholiek ministerie heeft den schan- daligen verkoop nog niet verbroken en zal het ook niet doen. Twee millioen neen, mannen, wel twintig of dertig millioen Want het een is zoo gauw gezegd als 't ander. Wij zullen er nog al iets bijvoegen er zijn liefhebbers geweest en er zijn er nog die er veertig millioen voor bieden En de simpel ste boer mag er VIJFTIG voor bieden... om dat er eene wet bestaat, het Decreet van 1811, die verbiedt de oude abdij te verkoopen aan iemand anders dan aan eene openbare admi nistratie. Dus biedt maar op liefhebbers Maar laat ons serieus redeneeren tegen die geuzen leugenaars als die stad Brugge, die gij zegt zoo doodarm te zijn, na beslissing in don raad en lange bespreking op voorhand, gevonden heeft dat de prijs van 168 duizen» franks een goede prijs iswaarom zou het ministerie dan dien koop moeten te niet doen? Nog meer zou hel dan dien koop mogen te niet doen Een antwoord als 't u belieft, farceurs Mondslot. De liberalen houden niet op het vrij, katho liek onderwijs jaarin jaaruit aan te randen. Volgens hen is er geen enkele bekwame Ieer- aar tusschen al dit personeel en het onderwijs dat de geestelijke gestichten geven, brengt niets voort dan domkoppen. Vooral tegen de Broerkens is de liberale laster gericht, 't Is dat de broerkens hen duchtig afranselen in prijs kampen en examen 't is dat de broerkens hun, bij iedere gelegenheid, ongenadig een slot op den mond zetten. Zie hiervan een nieuw bewijs. In den loop dezer week heeft de nog zeer jeugdige heer Armand Guichard, van Meehe len, voor den provincialen jury dier stad, met den besten uitslag, zoo mondelings als schrif telijk, zijn exaam van landmeter afgelegd. De gediplomeerde kandidaat is leerling in het pensionnaat Sint-Vinceniius-Jt-Paulo, te Me muur van de Warende afsloot. Links, in de verte, zuidoost-waarts, zag men het trolsche Turnhout'* kasteel, dat zijne torens boven de boomen uitstak en een heerlijk uitzicht opleverde. Na dal Theresia ter aarde was besteld, ging de overste met Rosa naar het Beggijnhof, dat voortaan haar tot woonplaats moest dienen Met tranei in de oogen verliet hel jouge meisje de nederige woning, waar zij in de zoele meening verkeerde, dat Theresia hare moeder was, doch waar men haar ook hel noodlottig geheim had bekend gemaakt. Al de beggijntjes wareu nieuwsgierig, om hare nieuwe gezellin te zien Geen wonder dan, dat zij iu ver schillende groepen vergaderd stonden, als hare eerbiedwaardige ovcr3te met het meisje aan de hand te voren trad. De vreugde kon men op die onschul dige wegens lezen. Rosa werd met de grootste tee- kens van vriendschap door iedereen bejegend, en dankbaar, met eenen hemelscheu glimlach, blikte zij hare nieuwe gezellinnen aan, die haar op zulke gulle wijze verwelkomden. Wat verhevene uitdrukking, fluisterde de eene. Wat zedige blik, sprak de andere. Welke geschikte manieren, voegde er eene der de bij. Ja, ieder achtte zich gelukkig eenen welwillenden blik van het meisje te ontvangen. Zulke menigvuldige vriendschapsbewijzen van kronen, die haar voor de eerste maal ontmoetten, hadden Rosa ontroerd en tranen van erkentenis rolden over haar eenigszins verbleekte wagen. Verder werd zij door de beggijn tjes tot aan de woning van Clara geleid, alwaar zij verlof van alle nam, om de overste te volg6n. (WCM.iT VOCITl iBZET*)

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1886 | | pagina 1