4fsle Jaar. Zondag, 22 Augusti 1886. 2084. IJZERENWEG. VERTREKUREN UIT AELST NAAR VERTREKUREN UIT DE VOLGENDE STATIËN Toestand en plicht. NUREMBERGSCH EI. Belooging. DE DENDER-BODE. ABONNEMENTPRIJS6 FRANKS 'S JAARS. De inschrijving eindigt met 31 December. Hofstade.Gysegem, Audegem, Dendermonde, Zelc, Lokeren 4-5U 6-33 8-45 41-08 3-06 6-02 7-15 9-48. «echelon. 4-50/ 6-33/ 7-30i 8-1 ld Exp. 2- 3« kl. 8-45/ 12-U0d l-04d Exp. 1® 2* 3* kl. 2-45d 3-06* 6-0-2/ 7.15 9 48. I 10-18d Exp. 1* 2" 3' kl. Antw. 4-501 6-331 7-30d 8-lldExp. 3 kl. 8-45/ l-04d Exp. 1* 2® 3* kl. 2-45d 3-06/ 5-58d 6-02/ 9-48/ 10-18d Exp. 1*2* 3® kl. Brussel, langs Denderleeuw. 4-25 7-30 8-11 E 3 kl 8-33 10-20 dir. 12-00 1-04 E 3 kl. 2-45 4-51 E 3* kl 5-25 des rond.) 5-58 7.47 en 8-47 direct 9-19 10-11 3 kl. Leuven, Thienen, Luik, Verviers 4-25d 4-50/6-33/ 8-4ld E3 kl. 8-45/ 8-33d l2-00d l-04d Exp. 1® 2® 3® kl. 2-45d 5-58d 8.47d direct 9-19d 10 1^1 E 3 kl. Gent, (5-00 's vrij0 7-03 dir. 7-57 E 3 kl. 8-45 10-13 12-21 12-40 0-00 dir. 3-08 3-37 E 3kl. 6-03 6-39 9-49 10-32 Exp 3 kl. en des zondags 12-39 (1) Nota. De letter beteekent langs Termonde en de Brugge, Oostende. 7-55 Exp. 3 kl. 10-13 12-21 12-40 0-00 dir. 3 08 El® 2* 3® kl. 6-39 Doornyk, Mouscron, Kortryk, Ryssel {langs Gend) 8-45 12-21 12-40 3-08 3-37 Exp. 6-03 6-39 Doorn. Mouse. Kortryk, Ryss. (langs Ath) 5-52 7-30 8.11 E. 3 klas lot Denderleeuw 12-00 2-45 5-58 Ninove. Geeraerdsbcrgen, Lessen, Ath 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw 12-07 2-45 5-58 9-19 Bergen, Quiévrain 5-52 7-30 8-11 E 3 kl. tot Denderleeuw 12-07 2-51 5-58 Enghicn Braine, Manage, Charleroi, Namen langs Geeraerds- bergen 5-52 7-30 8-1 1 E3 kl. tot Dendorleeuw 12-07 2-45 0-00 5-58 Herzele, Sottegem, Nederbrakel en Ronsse, langs Erpe- Meire. 4.58 7.35 12.18 6.03 Moorsel,0pwyck,Mechelen,Antworpen4,46 9,08 3,14 6,16 letter d langs Denderleeuw. Unique Sua ANNONCENPR1JS, per drukregel: Gewone 20 cent. Reklamen fr. 1,00. Vonnissen op 34* bladz.30 cent. KAAR AELST DIT Ath 6.48 10.24 1.18 4.06 8.02 9.15 Antw. 5.05 6,29 9,10 E 3 kl. 9.53 10.50 E. 3 kl. 12-28 1.10 en 3-07 E.3 kl. 4.37 5.52 6.43 en 8-25 E. 3 kl. Brussel 6.20 direct 7.20 E3kl. 7.31 9.33 11.08 11 55 2-00 3.00 E 3 kl. 4.43 5.58 dir. 7.31 8 10 8.419.52 E. 3 kl. (des zondags 11.46) Dendermonde 4-10 'szaterd. 7.05 9.42 11.34 2.24 5.28 8.27 9.24. Geeraerdsbergen 7.27 11.05 2.00 4.50 8.49 9.51 Gent 6.35 7.39 E3 7-43 9.40 11.07 12.31 E3 153 4.20 4 33 E(4.46 's zond) 5.04 7.12 8.11 dir. 8.26 9.40 E 3 Leasen 7.09 10.45 1.42 4.29 8.25 9.35 Lokeren 6.33 8.43 10.57 1.46 4.44 7.55 8.45 Ninove 7.55 11.33 2.28 5.18 9.17 10.19 Oostende 5.35 6.20E.3 kl. 9.08 11.12 11.56 en 2.53 E 3 kl. 6.05 dit Gent naar Moortzeele, Sottegem, Geeraerdb., Enghien, Braiae- le-Comte 5.52 8.12E 8.52 11.18 2.22 5.40 6.59 UIT GEERAERBSBERGEN NAAR Maria-Lierde, Sottegem, Moortzeele en Gent, 5.15 vryd, 7.24 8.35 dir. 9.54 11.58 4.48 5.50 E 8.51 dit Denderleeuw naar Haeltert, Burst, Herzele, Sottog. Audenaerde, Aasegem Kortryk, 6.09 0.00 9.01 12.56 6.11 7.20 direct. UIT SOTTBGBM LANGS BENDERLEEUW NAAR AALST (5.38 's Zaterd.) 7.50 12.06 1.30 5.00 7.51 Uil Sottegem langs Erpe-Meire. naar Aalst (5.38 "g x* 8.00 1,08 4.47 9.20 Uit Ronsse langs Nederbrakel, Sottegem, Herzele en Erpe-Meire naar Aalst 6.59 12.00 3.40 8.05. uit Antwerpen (zuid) naar Opwyck, Meorsel en Aelst5,40 10,04 4,17 7,10 AELST, 21 AUGUSIT 1886. Wanneer men met aandacht den toestand onzes lands nagaat, dan bemerkt men weldra dat vooral de bevolkingen der groote steden en nijverheideentrums van den godsdienst grootelijks zijn afgeweken. In vroegere tijden stonden Godsdienst en Koningdom daar in eere, men was er met eene onverbreekbare trouw aan de R. Katho lieke Religie en eene grenzelooze verknocht heid aan zijne vorsten gehecht, doch heden zijn ze talrijk die in hunnen boezem dollen haat en dweepzuchtige wraakzucht voeden tegen deze beide instellingen zonder de welke de Belgische samenleving in de diepste af gronden moet nederstorten. En het wapen dat gebruikt wordt, is de vuige lastertaal waarmee men Kerk, Priester en Koningdom wil bezwalken om ze bij 't volk hatelijk te maken. Waaraan is die onheilvolle verandering toe te schrijven Aan den besmettende wind die op 't einde der verledene eeuw over Frank rijk stormde, overal de goddeloosheid of 't ongeloof aanblies en het vuur des opstands tegen alle kerkelijke of wettige macht aan stookte.... En die verpesting is naar België overgewaaid. De vergiftigende leerstelsels van Voltaire, J.-J. Rousseau en meer andere zoogezegde volksverlichters en beschavers, hebben hier even als in Frankrijk hunnen verpestenden invloed uitgewerktzij hebben vooral aanhan gers gevonden bij onze hedendaagsche libe ralen, radikalen en socialisten. Zij ook trach ten onze bevolkingen en vooral de werkende klas door hunne betooverende principen van vrijheid en gelijkheid te verleiden. En het volk, eilaas laat zich maar al te gemakkelijk door hen verschalken. Doch waar moet ons dat onvermijdelijk naartoe leiden Wie herinnert zich de afschuwelijke, de akelige gebeurtenissen niet, die sedert deze laatste honderd jaren in Frankrijk voorvielen. Ja, wie herinnert zich de onmenschelijke ver volgingen, de schandige rooverijen, de gru welijke moorderijen der Sansculotten, de dieverijen, de slachtingen en de brandstich tingen der Communards niet Deze eeuw die door velen eene eeuw van beschaving en vooruitgang wordt geheeten, is in bloedige letters in de geschiedenis aangeboekt gewor den. En mogen wij te recht niet vreezen dat dit verpestend zaad, zoo roekeloos in onze grond geworpen, er zal ontkiemen en opgroeien om hier later dezelfde rampzalige vruchten voort le brengen Wie zal durven verzekeren, dat binnen wei nige jaren, wanneer de revolutionnaire planten meer krachten zullen hebben verkregen, de verleide of bedrogene menigte, verblind door HET Dit verbaal is geen dat uit de gedachten eens schrijvers is voortgevloeid, maar is eene ware ge beurtenis en die hare zedeles bevat. Een ingezetene van Nuremberg, reeds onder den last der jaren gebogen, bood zich zekeren dag (reeds eeuwen geleden) bij den burgemeester aan, en ver zocht als eene weldaad van in het gevang te worden gebracht, om zich gansch te kunneD toeleggen op een plan waarvan hij de vervulling ondernomen had. Do burgemeester bad zijnen onderhoorige. welken hij reeds sedert jaren kende, de oorzaak zijns aardi- gen wenschen uit te drukken. Mijne vrouw ei. mijne kinderen martelen mij, antwoordde de man met eene deerniswekkende stem. Ik beraam een geheim gedacht van hel hoogste gewicht, welk ik nog aan niemand wil raededeelen voor dat het vervuld weze, gelijk de wijzo man nooit moet spreken van zijne onvervulde oogmerkeD. De leden mijner familie, nieuwsgierig tol het geweld, overladen mij met zulke onbescheidene vragen, van zoo'n ongerijmde verdenkingen en van zulke onver diende verwijtingen, zoodanig, dat ik niet een minuut rust heb. Indien ik ze wederzend, of indien ik mij opsluit om in stilte te werken, in het enge kamerken dat mij tol werkplaats strekt, plagen zij mij zonder ophouden, zoodanig dat zij mij honderdmaal den dood doen ondergaan. Indien ik niet eenige weken kan werken in stilte zal ik sterven of zot worden. Mijn brave man, antwoordde de burgemeester met goedheid, de stiel dien gij en uwe kinderen uit oefent is zeer ruchtmakend, gelijk gij genoeg weet. Het koperslagersambacht en alle stielen die verplicht de beloften van vrijheid en gelijkheid die de valsche profeten haar hebben ingeblazen, zich niet zal verlustigen bij de moord zijner mede burgers en het verwoesten en in 't brand ste ken der steden, gelijk wij er reeds een staaltje hebben van gezien'in het Walenland?... Wij willen spreken, van de glasblazerijen Baudoux en anderen Immers verschrikkelijk is het volk in zijne woedende wraakgierige vernieling- zucht wanneer het aan zijne driften den vollen teugel laat Welke is dan onze plicht, Katholieken?.... Onze eerste en opperste plicht is meer en meer te zorgen dat door eene onverpoosde werking de godsdienstige waarheid aan 't daglicht schijne en de menigte te waarschuwen tegen de bedriegelijke liberale of radikale menschlie- vendheid. Doen wij de werkende klassen be grijpen wat doel die voorstaanders van vrij heid en gelijkheid bereiken willen. Doen wij hen begrijpen dat die socialistische apostels niets anders beoogen en betrachten dan de werkman als't werktuig te gebruiken, waar- meê zij fortuin en eereambten willen verwer ven.. Ja, doen wij hen zien, dat later wanneer die valsche apostels hun doel zullen hebben bereikt, zij dan de werklieden die aan hunne bevelen als echte slaven hebben gehoorzaamd, zullen verfoeien en als het uitschot der maat schappij verstooten. De Fransche revolutie der jaren 90 heeft ons hiervan een voorbeeld gele verd. Wanneer de grooten van den dag die tot fortuin en eer waren geklommen, te Parijs in hunne rijtuigen door de stralen reden, spuw den zij met verachting in 't aangezicht van den geringen burger, van den werkman die hen gemaakt had wat zij waren. Dus, Katholieken, willen wij aan ons vader land onafmetelijke rampen en onheilen sparen, willen wij onze werkende volksklassen tot haren vroegeren welstand terugvoeren, laten wij dan niets onbeproefd om het zaad des ge- loofs in de herten te bewaren. De Godsdienst alleen kan den werkman zijnen eenvoudige staat met onderwerping doen aan- veerden. Maar dat de Godsdienst ook ons in hem eenen broeder in Jesus-Christus doe herken nen, geschapen gelijk wij naar het beeld Gods. Laat ons hem nooit behandelen als een slaaf, gelast met onze driften op eerste gebod in te willigen, maar herkennen wij hem de plaats in de samenleving "die hem van rechtswege toe komt. Trachten wij ook den heilzamen raad na te leven dien Z. H. Leo XIII ons lest in zijnen omzendbrief gaf. Om bij de menigte, zegde Hij, het geloof te bewaren, is er geen doeltreffender, geen geraadzamer en geen zekerder middel dan werkmanskringen te stichten. Gedragen wij ons dus naar zijn heilig woord stichten wij overal werkmansgenoot schappen van onderlinge hulp en bijstand, waar de vermakelijke uilspanningen en de wekelijksche onderrichtingen het nuttige met aangename zouden paren....en orde, rust en vrede zullen voor de toekomst verzekerd we zen. zijn hamer en aambeeld te gebruiken, zijn verplicht gerucht te maken maar zonder u in een afgelegen vertrek nws huizes af, waar niemand er aan denkt u te slooren. Helaas, zegde de oude koperslager, plaats u maar uit den weg als men u zonder medelijden stoort. Zij stoolen de deur mijner wijkplaats in, werpen mijne gereedschappen onder malkaar, en vernielen het werk dal ik begonnen heb. Ik ben die vervolgingen moede geworden. 't Is goed, hernam de burgemeester na eene poos zich herdacht te hebben ik zal uwe klacht onder zoeken maar zet uil uwen geest bet gedacht van in de gevangenis te gaan. De plaats der eerlijke lieden is in hun huis, en laat de gevangenis aan de schuldigen over. De man was door deze woorden gansch Ier neer geslagen en ontmoedigd, bleef een oogenblik stil, en riep dan op een toon van wanbeop uit Het zal mij dan nooit toegelaten zijn het plan, dat ik in het hoofd heb, uitte voeren Mijn leven is eene gedurige pijnbank, en de tijd loopt voort en is voor eeuwig verloren. Ah niemand weet hoe koste lijk de tijd voor mij is De burgemeester maande hem opnieuw aan geduld te hebben, en raadde hom verschillende keeren aan don aderlater eens te rade te gaan, welke zonder twijfel wel een middel zou weten om hem eon beetje te stillen. Peter Hele schudde het hoofd en vertrok met tragen tred. Getrouw aan zijne belofte, deed de raadsman de vrouw en kinderen van den ouden man in zijne tegenwoordigheid komen, en deed hun liet verzoek en den aard der klacht kennen. De moeder en de zonen waren gansch verontwaardigd en verklaarden dat sinds eenigen tijd de armoede zich bij hen geves tigd had De vrouw verzekorde dat haar man zich aan grilligheden overleverde, welke sterk op onnoo- zelheid geleken, dat hij altoos woorden zonder sa menhang murmulde, dat hij aan niemand nog een Oordeelt 5 Aan de Revue du Monde calholique, ontleenen wij de volgende werkvveerdige inlichtingen, verschuldigd aan de bevoegde pen van M. Paul Perret, welke nogmaals de valscheid bewijzen der aanrandingen en betichtingen die de geuzen drukpers tegen de kloosterlin gen en priesters uitbraakt In Frankrijk, leveren 85.000 zusters en religieuzen, schrijft M. Perret, nog niet èên betichte aan de assisen, en zulks gedurende verscheidene jaren. De statistiek der gevan genissen van 1876, 1878, 1879 vermeldt de deugd dezer heilige vrouwen. Tegenover hen, telt eene in 't algemeen weinig godsdienstige klas, de vroedvrouwen, 37,48,49veroordeelden en zijn in Frankrijk slechts 12.000 in ge tal. De reguliere en wereldlijke geestelijkheid bevat 66.000 leden en 2 belichten in 1875. Van 1826 tot 1876 zijn er van 1 tot 6 ge weest. De geneesheeren en heelmeesters die zooveel ongeloovigen tellen, hadden 18 be schuldiging in 1876 voor 26.000 personen. De advocaten, ministerieele officiers, 66, 65, 79 veroordeelden op 29.000 de bankiers en zaakwaarnemers, 72, 75, 86 op 12.436 per sonen. Knoopt dat aan een Waarlijk hel moeten dwaashoofden zijn, die zulke tegenstrijdigheden uitkramen. Eenigen tijd geleden, hoorde men de liberale schrijve- laars, gedurig op alle toonen uitroepen Oh die gepatenteerde luiaards van paters Oh die vadsige nonnen ze zijn niet goed dan om wel te srneeren en te drinken, niet te werken, en als ze niet slapen hunnen paternoster of gebeden le prevelen. Wij denken toch niet dat de liberale schrij- velaars het zouden durven loochen Nu heden, ter gelegenheid van't enkwest door de werkkommissie ingesteld, bazuinen de liberale schrijvelaars een heel ander deuntje uit'tZijn nu de kloosters die handel en nij verheid naar den duivel helpen. De kloosterlingen werken te veel en te goedkoop Zij zouden liever niet moeten werken Men zou hen moeten verbieden te c werken of handel te drijven Zij werken vroeg en laat, alle concurrentie is onmoge- lijk de gewone werkman kan daar tegen a op enz. enz. Vandaag wit, morgen zwart Waarlijk zou men niet zeggen dat die libe rale heeren uit een zothuis zijn ontsnapt Zondag 11. heeft de betooging der socialis ten ten voordeele van 't algemeen stemrecht plaats gehad. Onder opzicht van 't gelal deelnemers, is het eene echte fiasco geweest. Van de 50, 60, 70 en 100 duizend werklieden, die volgens de socialistische en radikale dagbladen zouden optreden, waren er slechts 12 h 13 duizend tegenwoordig. fatsoenlijk antwoord gaf, dat hij zich op de minste tegenwerping in gramschap stelde, en haar dreigde te slaan. Zij voegde er bij dat hij gansch den arbeid verwaarloosde, alhoewel zijne kinderen nog te jong en te onbekwaam waren om het brood te winnen. Daarom liep dan ook alles scheef in het huishouden, de vader at het dagelijksch brood en won het niet. Gij zijl wel streng, zegde de magistraat, die in regel zijnde beschuldiging afbrekende. Streng Neen zeker niet, antwoordde de vrouw, wier vervoering thans nog steeg. Onze zaken gaau al slechter en slechter, er. de last welken ik thans moet dragen is zoo zwaar dat ik er onder ver pletterd ben, ik die getrouwd was om in vrijheid en stilte te leven Gij zijt rijk, en gij weet niet wat al moeite de arme werkman moet doen om zijnen kost te winnen, en bij ons zit het hoofd der familie met de armen gekruist en geeft aan de jongens het voor beeld tot luiheid. Van zoo ver ik mij gedenk, zegde de burge meester, kenmerkte meester Peter, uw man, zich altijd door zijr.e werkzaamheid en zijn goed gedrag. Ja, heer, eertijds was hij onberispelijk, maar sinds omtrent zes maanden Hare tranen en snikken beletteden haar voort te spreken. De burgemeester ondervraagde alsdan den oudsten zoon van den grijsaard, on vernam alsdan dat vader, sinds bijna een jaar, van wondere dingen sprak, en zijn verstand gansch in de war geraakte. Alzoo sprak hij soms legen zich zeiven als in een droom, terwijl hij aan de werkbank stond, en was soms door zulke woede overvallen, dat hij zijn werk ver nietigde. Op het einde had hij ganssh zijnen handel verwaarloosd, en had zich gewooD gemaakt van gansche dagen en nachten op zijne kamer door ie brengen Daar deed hij mots dan luidop rekenen en met veel gerucht werken, zonder dat men mocht weten wat het doel zijner rekeningen en zijns wer- kens was. Voor het overige, daar bij al meer en meer Vele groepen waren door muziekkorpsen voorafgegaan, en bijna allen hadden vlaggen, roode of zwarte. De roode vlag trof men het talrijkst aan, die roode vod, gelijk men ze heet, die reeds met zoo veel bloed, werd be vlekt en met zoovele euveldaden en schelm stukken bezoedeld. 'tZal voor M. Buis. de burgemeester van Brussel, een altijddurende schande wezen te hebben toegelaten dat dit zinnebeeld der revolutie, in de hoofdstad van het belgische koningrijk, zich kon ontploeien. De revolutie beeft dus dank aan den liberalen M. Buis, in zekere mate, recht in Belgie ver kregen. Eq men zegge dan dat de liberalen met de revolutie niet aanspannen!... Neen zoolang zij er geen politiek voordeel in zien ja, zoohaast zij denken dat zij aan hunne poli tieke berekeningen gunstig is. De muziek korpsen speelden allen La Marseillaise, het krijgslied der Sansculotten van de jaren 90, die in ons land kwamen binnengestormd en hier met akelige wreedheid moorden, roof den en brandstichtten. Talrijke vrouwen maak ten ook deel van den stoet het uiterlijk van velen getuigden dal het ware hellevegen zijn. Het aantal huizen waar de socialisten toe gejuicht werden, was gering. Op de Foil- tainasplaats nogthans hadden eenige fransche jongelingen eene roode vod uitgehangen. Ge ring was ook het getal juiïers die van op de balcons, met witte neusdoeken wuifden. Voor het lokaal der liberale associatie werd de stoet met eenige hoerahsbegroet. Opmer- kensweerdig is 't, dat de mauifestateu ner gens den kreet van A bas la calotte Weg met het ministerie, lieten hooren. Voer het overige liep de betooging met de meeste orde en regelmatigheid af. De liberale bladen zijn ontmoedigd. Het kontingent dat door Antwerpen geleverd wordt, roept de Eloile uit, en dat 3000 moest bedragen, komt nog tot geen 300 Eene 0 te veel gerekend. Hetzelfde is het geval met Charleroi. Vooruit beweerde dat deze stad ten minste met 3000 man zou opkomen. Dus zegt de Chronique, de berg zal... eene muis voor den dag brengen. Maar dat is niet erg, gaat het blad voort, wij zijn altijd vijanden van die manifestatie», stoeten, processie», kavalkadeu en andere dingen van dien aard geweest dat riekt te boersch en belemmert de beweging in de stad 't Is te hopen, nu de liberalen, de katholie ken en de werklieden elk hunne beurt hebben gehad dat het manifesleeren in de straten der hoofdstad voor goed zal gedaan zijn. De Gazette geeft al de getallen, die hooger aangehaald zijn, veel grooter op. De Borains die de soufflage universel komen vragen, zouden echter in veel grooter getal optreden, maar er ontbreekt hun iets: le nerf de la guerre. 't Zijn de yards, de schijven, die ontbreken, zegde een mijnwerker. Een briefschrijver uit Bergen verzekerde echter, dat er op de gekochte kaarten niet moest gerekend worden, daar een overgroot oploopend wierd, en daar hij vragen noch vermanin gen wilde aanhooren, slopen zijne zonen soms in zijno kamer om den sluier, welke zijn geheim bedek te, op te lichten Zij hadden er niets dan stukjes hout of onnuttig metaal gevonden, alsook een klein werk tuigje, ruw afgewerkt door hunnen vader, hetwelk volgens hun gedacht tot niets kon dienen, en waaruit de oudste zoon opmaakte dat zijn vader een slag van den molen weg had. De jongste zoon, Joseph, op zijne beurt onder vraagd. en even koud als zijn broeder vurig was, antwoordde Ik heb opgemerkt dat sedert Kerstmis mijn vader buitengewoon barsch, somber en zonderling is. Hij eet en drinkt zeer weinig maar gelijk mijne moeder en broeder u gezegd hebben, doel bij niets dan de sterren bezien, leest boeken welke van de sterren enj andere hemellichamen spreken, van den hongersnood en de pest. Ik zou gaarne gelooven dat hij betooverd is, want rond Kerstmis is een Italiaan, geboortig van Fiorencie, bem komen bezoe ken hij bleef verscheidene dagen bij ous en hield lange gesprekken met vader. En daar de Italianen dikwijls tooveraars zijn, zou het mij niet verwonde ren dat mijn vader onder den invloed van zijn be zoeker staande, zich aan de tooverij overgegeven heeft. Hij herhaalt ons dikwijls hel volgende Houdt op met mij te plagen, met uwe vervelen de vragen. Al kostte het mij het leven, toch zal ik u mijn geheim niet openbaren, voor dat de tijd ver streken is maar, indien gij geduldig zijt, zal ik u eens rijk maken. Ik moet en zal mijn werk tot een goed einde brengen. Ja, ja, merkten moeder en broeder aan, en al wachtende loopen wij naar ons verval en de ar moede. Zijn al uwe kinderen hier tegenwoordig vroeg de burgemeester aan de vrouw van Peter. Ik heb nog eene dochter, antwoordde zij met onverschilligheid, maar die is gehuwd met den getal werklieden de reis te voet zouden af leggen. Volgens het Journal de Mons zou Falleur aan zijne vrienden en partijgangers van Charleroi verzocht hebben, aan de manifestatie geen deel te nemen, of ten minste zoo kalm moge lijk te blijven. Te Brugge en Oostende is geene enkele aanvraag gedaan, om reiskaarten aan vermin derden prijs te bekomen. Het getal dat van Gent moest komen blijft ook ver beneden de verwachting. Er zijn om trent 2000 kaarten op voorhand genomen, maar zij werden allen in verre na niet ge plaatst. Dit getal was slechts op risico geno men. Men vergete niet dat het van hier is dat schier de geheele socialistische beweging uit gaat en men ten minste op 10.000 manifes- teerders had gerekend. Een brief aan de Gazette meldt dat de maat schappij Vooruit de geheele week eenen oproep had gedaan, om trompetters en tamboers aan te nemen. Burgemeester Lippens heeft zater dag al de trommelaars en hoornblazers der burgerwacht hunrie instrumenten doen inle veren en hun bevel gegeven, gedurende den geheelen zondag gereed te zijn ora op het eerste oogenblik op te komen, voor het geval dat de thuis geblevene of teruggekeerde soci alisten somwijlen aanleiding tot onlusten zou den geven. Andere steden van Vlaanderen moesten de volgende getallen mauifesteerders leveren Geeraardsbergen 200, Ninove 100 Aalst 200, enz. En Aalst leverde er slechts een 50tal op. Zij vertrokken van hier gedeeltelijk met een camion en gedeeltelijk te voel. De jongens waren bij hunne aankomst te Brussel zoo afgemat dat zij medelijden ver wekten en eene goede ziel, zegt Vooruit, hen 25 franks gaf om zich te versterken. D© stoet. Ziethier wat wij aan de brusselsche bladen over het aanzien van den stoet ontleenen Het was 12 ure toen citoyen Volders het teeken tot het vertrek gaf, en onmiddelijk werd de Marseillaise aangeheven. Eu de leiders vertoonden zich aan 't hoofd van den stoet, met de nationale vlag in rouw- krep omhuld. Gezang en muziek hoorde men ten allen kanten opstijgen en een antwerpsch muziek korps speelde het Ongediert der Papen Daarop volgden de onbeduidende groepen van Mechelen (500 man), Willebroeck, enz. Eenige antwerpsche vrouwen hadden hunne kinderen aan de hond of op ,den arm.... Men vond in geheel den stoet het volgende getal vaandels Antwerpen, 4 zwart, 3 roode, 2 van maat schappijen. Brabant, 17 roode, 4 van maatschappijen, 5 blauwe. Beide Vlaanderen, li roode. 1 van maat schappij. kleermaker Willibald maar daar zij sinds drij jaar de ouderlijke woning verlalen heeft, weet zij niet veel van den droevigen staal onzes huisgezins. De magistraat zond de vrouw en de kinderen van den koperslager weg, hun aanmanende van eerbied en verduldigheid te hebben met den grijsaard, en liet alsdan de vrouw van deD kleermaker bij zich komen. Zij gehoorzaamde aan zijn verzoek, en bood zich met een bedeesd en stil voorkomen voor hem aan maar zoodra zij hoorde uit wat oorzaak zij geroepen was, en de beschuldiging van onnoozelheid jegens haren vader vernam, sprong zij als eene gekwetste leeuwin recht, woedende kreten uitende. De vermaningen van den magistraal haar eindelijk gestild hebbende, vertelde zij met eene zoele en wel luidende stem het volgende Ik weet niet heel wel wat mijn vader t'buis doet, daar ik zelden naar het vaderlijk huis ga, daar mijne moeder mij verfoeit en bijzonderlijk omdat mijG arme vader zoo slecht, behandeld wordt. Aan wat denkt gij toch, Peter schreeuwen zij hem van den morgend tot den avond in het oor gij verknoeit uwen tijd in plaats van hel brood te winnen, en onze middelen te vernieuwen door uw werk, verkwist gij ze, en indien gij zoo voortgaat, zult gij nog in het gasthuis sterven. Ziedaar de liefdebetuigingen die men hem bewijst. Hoe dikwijls heeft mijn vader niet, aan zijne beulen ontsnappende, aan mijDen haard komen weenpn over zijn ongeluk Hoe dikwijls heeft hij mij niet bekend dat de luiaard, gelijk de schuldigen hem noemen, de slcctasle brokken kreeg, en dat hem een weinig wijn geweigerd wierd Welnu, heer, bij zou dit alles met verduldigheid verdragen, indien men hem met rust liet, indien men hem niet men zotte vragen bestormde, indien men niet met geweld in zijne kamer sloop om bem die zaken te omtrooven die bij zoo kostelijk acht, en om die met eene duivel- sche vreugde le vernietigen. Wordt voortgezet.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1886 | | pagina 1