NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 7 ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 24 Februari 1887, 10 centiemen per nummer, 41ste Jaar, N° 2151. ARONNEMENTPRIJS l ANNONCENPRIJS BBACQ,, Politiek overzicht. DE DENDERBODE. Dit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars t r. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij G. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutslraat, N° 10, nabij de Groote Markt, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklanien, tr. 1,00 Vonnissen op 3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond.De onkosten der kwitantiën door de Post. ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Culque Suun. AELST, 25 FEBRUARI 1887.. HENRICUS-FRANCtSCUS Door de bermhertigheid Gods en de genade van den H. Apostelijken Stoel, Bisschop van Gent, Aan de geestelijkheid en geloovigen van Ons Bisdom, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jezus-Chrislus. Zeer Beminde Broeders, Da pacem Domine Geef den vrede, o Heer In hare dienstgebeden spreekt de H. Kerk menigmaal van den vrede des Hee ren. Aan hare dienaars beveelt zij die heilige bede dikwijls te herhalen Geef den vrede, o Heer en dien goddelijken vrede verscheidene malen gedurende het H. Misoffer af te smeeken. Wij wekken u op, Z. B. B., om binnen de dagen van boetveerdigheid, ingekeerd heid en zaligheid die Wij u aankondigen, met betrouwen tot God te gaan, ten einde voor alle menschen en in alle zaken den waren vrede te bekomen. Die vrede is een schat van onbereken bare weerde, waarvan Jezus-Chrislus by verscheidene gelegenheden aan Zijne Apostelen heeft gesproken. In de af scheidsrede na het laatst avondmaal, zeg de Hij hun Vrede laat ik u, mijnen vrede geef ik u. Dien schat van den hemelschen vrede legt Hij zelf uit Niet zóó gelijk de wereld geeft, geef ik u. Laat uw hert niet ontroerd worden, noch vreezen (1). En na Zijne verrijzenis,midden in Zijne Apostelen verschijnende, zegde Hij hun Vrede zij u (2) en hun de glorieuze won den Zijner handen en voeten getoond hebbende, herhaalde Hij de verzekering Zijner groote gave Vrede zij u Die goddelijke vrede was door de enge len aangekondigd geweest op hel oogen- blik zelf dat de Zaligmaker te Bethleëm geboren was. Een engel des Heeren, aan de Herders verschijnende, sprak tot hen: Heden is u in Davids stad een Zaligmaker geboren, die Christus de Heer is, en terzelf der tijd sloot zich bij den engel eene menigte aan van het hemelsche heir, God lovende en zeggende Glorie in de hoogste hemelen aan God, en op aarde vrede aan de menschen van goeden wil(3) De Heilige apostel Paulus, tot de ge loovigen van Philippen schrijvende, doet hun dezen wensch De vrede Gods, die alle begrip te boven gaat. beware uwe herten en uw verstand l (4) Na den grooten Apos tel sturen Wij u denzelfden wensch toe, welke drij schatten behelst, den vrede met God, den vrede met u zei ven en den vrede met den evennaaste. Ja, Z. B. B., dien drijvoudigen vrede wenschen Wij u uit ganseher hertWij begeeren dat gij hem ten volle op aarde zoudt bezitten, om er van, de gausche eeuwigheid door, de vergelding te ver werven. Wij begeeren u dien schat uit te leggen, opdat gij hem zoudt naar weerde achten, en hem attijd behouden. De vrede met God is de vrucht der volkomene zuiverheid van geweten. De Heer heeft gezegd Er is geen vrede voor de goddeloozen, Non est pax impiis. (5) De goddeloosheid is een opstand tegen den Oppermeester van het heelal, dien zij niet wil erkennen noch dienen. Aan zijnen Schepper is de mensch den eere- dienst verschuldigd van zijn verstand door het geloof en van zijn hert door het vervullen zijner plichten. Als hij door ongeloovigheid ol ongehoorzaamheid dien tweevoudigen dienstplicht aan God wei gert, die almachtige Meester verstoot hem, verklaart hem op Zijne beurt den oorlog, en kastijdt hem dikwijls, zelfs op deze wereld. God wederstaat aan de hoo- veerdigen, zegt elders de Heilige Geest. (6) Tracht dan, Z. B. B.. gij allen die den Heer bemint en getrouwelijk dient, tracht in die heilige liefde, in dien roemvollen dienst te volherden zoo gij nieuwe po gingen doet, zal nooit die glansrijke keten van dienstvervulling, dankbaarheid en liefde afbreken; met uwen God zult gij zijn, en met u zal uwe God zijn. En gij ook die uwen Schepper hebt ontvlucht, hem beleedigd; keert terug gelijk de Verloren Zoon tot uwen Vader, die uwe verwijdering betreurt en u af wacht om u den vredekus te geven, om u Zijne liefde en uw gloriekleed weder te schenken. Ja, binnen deze Vasten, zal u de zachte vrede des herten door eene zalige biecht teruggegeven worden. Stelt het biechten niet uit; maar, volgens een aloud gebruik, gaat met den beginne van den Vastentijd tot den bedienaar van het Sacrament der boetveerdigheid. De tweede vrede, die met u zeiven, komt voort uit de zegepraal van de ziel overliet lichaam. Met den Heiligen Paulus zuchten wij, daar wij in ons ongelukkige genegenheden vinden lot het kwaad, moeilijkheden om eraan te wederstaan en krankheid om ze in menigvuldige aan vallen te overwinnen. In mijne lidmaten voel ik. zegt de Apostel, eene andere wet, dit is geweldige neigingen, eene wet die tegen de wet van mijnen geest strijdt. (7) Het is dus een geestelijke strijd, een ware inwendige oorlog, waarin geen \yapenstilstand mogelijk is, een oorlog dien men moet hestudeerenomden vijand te kennen en te onderwerpenwant zoo lang dat men dien inwen'digen vijand niet kloekmoedig zal bestrijden, zullen binnen ons worstelingen ontstaan, die ons noch rust noch vreugde, noch ooit waren vrede zullen laten. Het geldt dan, Z. B. B het voorbeeld te volgen van den Heiligen Paulus, die van zichzelven sprekende ons zegtMijn lichaam kastijd ik, en breng ik tot dienst baarheid, uit vrees van, na aan anderen te hebben gepredikt, zelf verworpen te wor den. (8) Hel is noodzakelijk de driften te temmen, de gulzigheid, de overdaad in het drinken, de gramschap, de onkuisch- heid, kortom het lichaam dat tegen de ziel begeerlijk is te bedwingen. De ver sterving is dus het onmisbaar wapen om den vrede te bekomenzonder haar kan de mensch over zijnen hardnekkigen vijand niet zegepralen. Wij smeeken u, onderhoudt dezen hei ligen Vastentijd met eene rechtzinnige begeerte van versterving tè plegen. De Heilige Kerk schrijft de Vasten voor aan Hare kinderen die ten volle den ouder dom van een-en-twintig jaren hebben bereikt, en alhoewel Zij in verscheidene gevallen, en vooral in de lichamelijke krankheden, Haar gebod verzacht, ver klaart Zij niettemin de noodzakelijkheid van al het mogelijke te doen en in geest van boetveerdigheid te leven. De derde vrede, die met den evennaas te, is de heilzame vrucht der liefde die Jezus-Christus is komen op aarde bren gen. Bemint elkander, zegt ons de Zalig maker, gelijk ik u heb bemind. (9) Daar is de maat onzer wederzijdsche liefdezij moet de liefde evenaren die onze opperste leeraar ons heeft bewezen. Hij heelt zich voor ons ten beste gegeven, Zich nergens in sparende; Hij heeft ons gezocht, als wij Hem verstootten; voor ons heeft Hij zich ter dood geleverd. Bemint dan, Z. B.B., den evennaaste, dit wil zeggen alle schepsel dat met ons deel kan hebben in het hemelsch rijk; bemint, niet alleen uwe ouders, uwe vrienden, uwe weldoeners, maar bemint uwe tegenstrevers, uwe vijanden en de boozenhunne boosheden verfoeiende, bidt voor henstaat hen bij in hunnen nood, verzamelt op hen de gloeiende kolen der bovennatuurlijke liefde, opdat de liefde Gods in hunne ziel ontvlamrae, Dit schrijft de Apostel voor in zijnen brief tot de Romeinen, waarin hij in dezer voege spreekt Lijdt uwe vijand hongei-, geef hem te eten; heeft hij dorst, geef hem te drinkenwant zoo doende, zult gij op zijn hoofd vurige kolen verzame len. (10) En in zijnen brief tot de Corinthiërs, (11) beschrijft hij die liefde Zij is verduldig, zij is zacht, zij is niet afgunstig, zij zoekt hare eigene baat niet,... zij verdraagt alles. De Heilige Joannes, die in het godde lijk Hert van Jezus op het laatste avond maal de volmaakte liefde had geput, werd de Apostel van de liefde, die hij gedurig indrukte. Tot eenen hoogen ouderdom gekomen, daar hij in de verschlllige lan den niet meer kon gaan prediken, moest hij zich in de stad Ephesen met bidden en aanschouwen te vrede houden. Noch tans woonde hij de vergaderingen der geloovigen bij, en voerde er nog het woord. Hij herhaalde deze vaderlijke woorden Lieve kinderen, bemint elkan der. De geloovigen. langere onderrichtin gen begeerende,zegden hem eens: Heilige Vader, die zoo groote schatten van wijsheid bezit, gij zegt zonder ophouden hetzelfde deel ons dan uwe goddelijke kennissen mede maar de heilige grijsaard ant woordde hun Zeer lieve kindereu, zoo gij deze onderrichtingen volbrengt, zij zullen u genoegzaam zijn. (12) Laat Ons u deze koningin der deugden, de heilige lielde aanbevelen; ja, laat Ons met den Heiligen Joannes zeggen: Bemint elkander, doet niemand leed, vergeeft het kwaad dat men u zou kunnen aan doen, en beloont met weldaden het on gelijk dat men u zou veroorzaakt hebben. Doet zalige aalmoezenvolgens den raad van den Heiligen Man Tobias: hebt gij veel, geelt overvloedig; hebt gij weinig, van dit weinig geeft nog met goed hert. (13) Weest één met den evenmensch, gelijk God de Vader met Zijnen Zoon Jezus-Chrislus éen is. (14) De vijand der zaligheid, de twistzaaiêr, trachtte in dit bisdom den vrede te sto ren door de noodlottige dwalingen der Internationalemaar door de gebeden der geloovigen werd hij overwonnen Die is met meerdere woede teruggekeerd. In 1871 verhieven Wij de stem in een be- velbrief en in brieven tot de geestelijk heid; Wij legden de katholieke leering uit over de Maatschappij, en deze onder richtingen, door den Heer gezegend, ver wijderden het gevaar; de duivel zag zijne strikken gebroken, zijne hoop vernietigd. Doch met versche razernij heeft hij den oorlog herbegonnen, ergere bondgenoo- ten dan hij zelf medebrengende. Overal roept hij Geen onderscheid meer in de standen der Maatschappij; geene over sten, geene onderdanen meer; geene meesters, geene werklieden! maar in alles vrijheid en gelijkheidgeene eigene bezittingen meer, van ouders geërfd of door aanhoudenden en voorzichtigen arbeid verworvenDie beweenlijke dwa lingen print hij in. Z. B. B., luistert nog eens naar uwen bisschop, zooals gij altijd geluisterd hebt volgt zijnen vaderlijken raadVerwijdert u van hen die u uitnoodigen om den weg der dwaling in te slaan! Gedenkt het groot gebod GodsEert Vader en Moedei-, dit wil zeggen niet alleen uwe ouders van wie gij geboren zijt maar, gelijk de Cate chismus leert, alle uwe Oversten, zoo geestelijke als wereldlijke. Gij weet dal gij hun inwendigen en uitwendigen eer bied, gehoorzaamheid en behulpzaamheid schuldig zijt. Vervult dezen drijvoudigen plicht. Dan zult gij, reeds op de wereld, de zegeningen bekomen die door den Heer aan het volkomen onderhouden van liet vierde gebod zijn vastgehecht, een lang en gelukkig leven, en in den Hemel de eeuwige verheerlijking. Dit gebod is het eerste, waaraan de belofte van tijdelijk geluk is gehecht; 't is de Heilige Paulus die het doet bemerken, (15) en het verloop der eeuwen heeft be wezen dat deze belofte altijd volbracht wordt. Schikkingen voor de Vasten. I. Krachtens eene pauselijke verleening staan Wij toe bet gebruik van vleesch op de Zondagen, Maandagen, Dinsdagen en Donder dagen van elke week te beginnen van den eersten Donderdag van den Vasten, lot dun Dinsdag na Palmzondag medebegrepen. II. Wij gebieden aan degenen, die gebruik zullen maken van dit oorlof, zich maar ééns daags, behalve den Zondag, mot vleesch te spijzen, en zich altijd op dezelfde maaltijd,den Zondag zelf niet uitgenomen, te onderhouden van allerhande slag van visch. schelpvisch of anderen. III. Wij staan toe het gebruik van boter en van allerlei soort van zuivel, gedurende geheel de Vasten ter uitzondering van den Assche- woensdag en den Goedenvrijdag. IV. Wij slaan toe eieren te elea alle dagen, uitgenomen den Asschewoensdag, du drij Qua tertemperdagen,eu de drij laatste dagen van de Goedeweek de Zondagen verscheidene malen (hetgeen ook al de andere dagen geoorloofd is aan degenen die van het vasten ontslagen of er niet toe gehouden zijn), maar op al de andere dagen ééns, en dit alléén op hel noenmaal en geenszins in de collatie. Dit moet ook onder houden worden op al de andere vastendagen door iiet jaar. Voor do dagen nochtans op welke het zuivel toegelaten is. slaan Wij toe een weinig eieren te gebruiken in hel bereiden van andere spij- V De geloovigen. die zich niet zullen bedie tien van de vergunning van vleesch te eten op die dagen op welke het gebruik daarvan geoor loofd is. zullen op de gemelde dagen, in het middagmaal alléén, vleeschsop mogen gebrui ken VI. Wij bevelen aan al Onze diocesane», op eiken dag dat zij van de dispensatie van vleesch te eten, in dezen Bevelbrief verleend, zullen gebruik maken, drijm-ml te lezen hel Onze Va der en drijmaal het Wees gegroet, en eens de akien van Geloof, Hoop, Liefde en Berouw Zij zullen /icli nochtans van deze verplichting kunnen ontslaan met eene aalmoes te storten, volgens hunne godvruchtigheid en hun vermo gen, in den Vastenblok van hunne parochiekerk. Deze aalmoes, die verplichtend is voor al dege nen die de voorgeschrcveiie gebeden niet on derhouden, zal ioi goede werken besleed wor den, volgens Ons advies en de gebruiken van dit Bisdom. Vil. Aangezien de militairen van allen graad, hunne huisvrouwen, kinderen en dienstboden, alsook de andere personen dadelijk in miliiai- dieust, aan Ons geestelijk rechtsgebied onder- orpen zijn, en dal bun staal eene bijzondere toegevendheid van Onzen kant vercischl, staan Wij Imn loc, bij vermeerdering van dispensatie, het gebruik van vleesch op al do dagen van hei jaar, uitgenomen den Goeienvrijdagop welken dag zij zich zullen moeten schikken naar de andere geloovigen Vermits dc gendarmen en de douaniers, in dadelijken dienst, dezelfde toegevendheid vereischcn.ter oorzakc van den lasligen arbeid waartoe zij gehouden zijn, zoo bij dage als bij nachtc, stellen Wij hen gelijk aan do militairen, alsook de bedienden van den ijzerenweg, die dadelijk in dienst zijn op de treins. VIII Krachtens eene pauselijke vcrleening, staan Wij Onze diocesanen toe, voor één jaar, vleesch te eten op de Zaterdagen, die geene vastendagen zijn, en wakkeren hen aan. om dit te vergoeden door goede wei ken en aalmoe- n. IX En ingezien de groote duurte der boter, dispenseeren Wij voor ééo jaar in het gebruik van afgesmolten vet, 111 plaats van boter, alle dagen waarop bel zuivel toegelaten is. En zal deze Onze Bevelbrief afgelezen wor den op den predikstoel, den zondag van Quin quagesima. Gegeven te Gent, den i Februari, f IIEÜKICL'S, itisschop van Gent. Op bevel van Zijne lioogweerdigheid den bis schop. J. BB L.&VAUT, Kan. Secr. (1) Joann. XIV, 27. —(2) Luc. XXIV, 36. - (5) Luc. II, 14. - (4> Phil. IV, 7. (5) Isaia; XXXVIII, 22. f6) Jac. IV, 6. - (7) Rouj. VII, 27. (S) I Cor. IX, 27. ('J) Joann. XIII, 34. (10) Roin XII, 20. (H) I Cor. XIII, 34. (12( S. Hier. Comm. in Ep. ad Gal. —(13) Tob. IV, 9. (U) Joann. (15) Eph. VI, 2. Duitschland. Keizer Wilhelm is vol komen van zijne verkoudheid hersteld. Hij heelt zaterdag in het bijwezen van den minister van eerediensten, von Goss- ler, denbisscliop van Keulen, Mgr Render ontvangen. Zondag heeft de keizer zich een oogen- blik aan het venster van zijn werkkabinet vertoond en de menigte gegroet. Aan den Standard wordt uit Bern ge meld, dat de duitsche regeering den Bondsraad verzocht heeft eene strafver volging in te stellen tegen een socialis tisch blad te Zürich, wegens beleedtging van keizer Wilhelm. Kiezingen in Duitschland. Berlijn 22 Februari, 6 uren 's avonds. 200 uit slagen der kiezingen zijn tot nu toe ge kend, waarvan 111 kandidaten gunstig aan 't septenaat en 53 welke er vijandig aan zijn. Er zullen 36 ballotteeringen moeten gebeuren. De progressisten zullen de gehrokene pollen betalen en de socialisten' en de gouvernementeelen zullen onder hen de protijten verdeelen. De centrumpartij heelt gevoelige verliezen ondergaan te Keulen en te Munich. Laat ons hopen dat zij bij de ballotteeringen zullen vergoed worden. Engeland. Er heeftte Burnley eene kiezing plaats gehad. Slagg, partijganger van Gladstone werd gekozen met 5026 stemmen. Zijn tegenstrever, een konser- valief, bekwam 3481 stemmen. Oostenrijk. Uit Weenen wordt aan de Times gemeld, dat het aantal werkliê der wapenfabiek te Steyer van 900 tot iODO is vermeerderd. De fabriek werkt dag en nacht aan het maken van repetitie geweren naar het stelsel van Mannlicher. Ook in Rusland is men druk bezig de oude Berdan-geweren te veranderen in repetitie-geweren, bij middel van een weinig kostbaar, doch vernuftig toestel, dat den uitvinder is afgekocht. Amerika. Het kongres der Vereenig- de-Slaten heeft een wetsontwerp aange nomen, waarbij de Kerk der Mormonen opgeheven en tot de uitroeiing der veel wijverij in Utah besloten wordt. Dienst pl icht. Verleden zaterdag waren er in de alge- meene vergadering der Werkkommissie slechts een goed twintigtal leden aan wezig. Het voorstel van M. Sabaticr luidende als volgt De weiIckommissie drukt den wensch uit, datdc persoonlijke dienst worde aangenomenwerd met 14 stemmen tegen 5 en 5 onthoudingen aangenomen. De drie tegenstanders waren katholie ken MM. L)e Bruyn, Jacobs en Meeus. Evenzoo de onthouders MM. Lam mens, Cornet, üejace, Morisseau en ka- uonnik Henry. De meerderheid was samengesteld uit II liberalen, 1 independent en 2 katho lieken. Ziehier de namen van degenen welke vóór den dienstplicht stemden MM. Sa- batier, Guillery, Buis, Cauderlier, Mon- tefiore, Prins, Pirmez, Saincieletie, Ar- nould, Harzé, De Ridder, d'Oultremont, de Haulleville en Lazarre. Men meike op. en M. Pirmez heeft dit in den loop der beraadslaging eeuiger- mate bekend, dal de werkkommissie de grens barer bevoegdheid is te buiten gegaan, daar de zaak met het onderzoek hoegenaamd niets te maken heelt, even min als met het algemeen stemrecht, dat door sommige lieden in den loop van het onderzoek werd gevraagd. Overigens de uitgedrukte wensch ver bindt tol nietsOok is het maar een wensch en geen ontwerp dat, zoo als de andere verslagen, aan de wetgeving wordt voorgelegd. De beraadslaging was zeer levendig. De partijgangers van den dienstplicht had den liet legen de gezonde reden, door M. Meeus opgeworpen, hard te verant woorden. Ook stelde deze leste op het oogenblik van stemmen voor, hel behoud der plaatsvervanging als nuttig voor de werkende klas te aanzien. De hooger opgegeven wensch van M. Sahatier werd echter gestemd. Het ri. 2 der besluiten van den verslag gever, verklarende dat de nauwkeurigste zorg zal besteed woiden aan de zedelijke opvoeding van dengene, die geroepen is om van het leger deel te maken, werd eenparig aaagenomen. Er waren inde zitting, waarin destem- ming ten voordeele van den dienstplicht werd uitgebracht, dertien leden afwezig. Deze waren MM. Balisaux, Branis, Cariuyvels, d'Audrimont, Dansaeri, Dau by, de Laveleye, Denis, Uanssens, Jans- sens. Kervyu de Leilenhove, Simonis en 't Kint de Roodeubeke. Congoleening. De dagbladen deelen den tekst meé van het wetsontwerp, door minister Beer - naart neérgelegd, en dal als volgt kan saómgevat worden. De leening, welke door de/iCongo-staat gesloten zal worden, en waarvan de uit gifte in Belgié is aangevraagd, zal uitge geven worden in premie-titels van 100 fr. elk. De stukken, die niet inet eene premie j uitkomen, zijn aflosbaar aan pan, met eene verhooging, van 5 Ir. voor elk jaar, i tot den dag der aflossing.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1887 | | pagina 1