NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST.
Donderdag 8 September 1887, 10 centiemen per nummer, 41ste Jaar, N° 2186.
ABONNEMENTPRIJS
ANNONCENPRIJS
Politiek overzicht.
REGIN A.
Liberaal onderwijs.
Liberale Verdraagzaamheid.
Goede maatregel.
Betuigeling van misdaden.
DE DENDERBODE.
i)it blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
r. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen.
De inschrijving eindigt met 31 December.
Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutslraat,
N° 10, pabij de Groote Markt, en in alle Postkantoren des lands.
Per drukregel, Gewone 13 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op
3e bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post
ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar.
€uiqoe Suani.
AELST, 7 SEPTEMBER 1887.
Frankrijk. De République Frangaise
wijdt een hoofdartikel aan de bulgaarsche
kwestie. Onze konfraters uit Londen en
"Weenen, zegt het blad, vinden dat er in
de Balkans nog niet genoeg bloed vergo
ten werd. Indien prins Ferdinand een
weinig verstand en een goed hart bezat,
zou hij geen weg volgen die tot eene men-
schenslachterij leiden moet. Een geweer
schot te Sotia zal weerklank vinden tot in
de servische valleien, tot op de montene-
grijnsche rotsen.
Te Londen en te "Weenen wordt prins
Ferdinand tot weerstand tegen de mogend
heden aangehitst, en roept men over het
bulgaarsch volk een vreeselijken oorlog.
In tijd van nood zal Oostenrijk geen
guiter, Engeland geen pond sterling voor
de Bulgaren over hebben.
Het Wiener Tagblalt bespreekt de hou
ding van Duitschland in de bulgaarsche
kwestie. Prins von Bismark zal trachten
iedereen tevreden te stellen en het bul
gaarsche volk, en Rusland, en Oosten
rijk
Het zelfde blad zegt nog dat, indien de
samenkomst der keizers niet moest door
gaan Duitschland in alle geval zoo goed
mogelijk zal trachten overeen te komen
met Rusland.
Wat de zending van generaal Ehrnroth
aangaat, vervolgt het Tagblalt, wij zagen
reeds door de Nord dat hieromtrent niets
bepaald werd. Ook zouden de Bulgaren
ruter doen te zorgen voor de innerlijke
best en orde, dan zich bezig te houden
met buitenlandsche verkwikkelingen.
Holland. Kiezingen in Nederland.
De kiezingen hebben tot nu toe, zoo wij
het in ons vorig nummer zegden, de
uitslag van enkele distrikten is nog onbe
kend geene verandering gebracht in
den stand der partijen, al hebben eenige
veranderingen van personen plaats gehad.
Te Amsterdam is een liberaal vervangen
door een liberaal, te Amelo, een kouser-
vatief door een katholiek. Te Winschoten
moet herstemming plaats hebben tusschen
twee liberalen, ter vervanging van het
derde Kamerlid dat niet herkozen wilde
worden.
Een tweede herstemming zal geschieden
te Leiden, waar vroeger een anti revolu-
tionnair en een katholiek naar de Kamer
gezonden werden. Daar komen AIM.
Smeele en van Nunen, beiden katholiek,
in herstemming met de anti-rev. de li
beralen konden het zoover niet brengen,
doch zullen nu den doorslag geven.
Een tafereel uit do groote Fransche
ouwenteling,
DOOR
MATHILDE.
4* Vervolg.
Er verliep eenigen tijd de dag der vergel
ding was aangebroken. Op hunne beurt zaten
de verdrukkers in de akelige kerkers der slach
toffers ook Alfred Brutus Garderel had dit lot
getroffen. Een somber hol was die woonplaats
geworden van den gevierden burger-represen
tant. Door hun voorbeeld niet te volgen, had
bij gehoopt bet lot der aristocraten te ontgaan.
Hij had de republiek gediend, aan haar alles
opgeofferd, zijn vermogen, zijne eer, zijne fa
milie, zijn godsdiensten wat bleef hem over,
en wat was zijne belooning Dezelfde, die zijn
schoonvader had ontvangen. Gevangenschap,
veroordeeling en de guillotine. Met het hoofd
in de handen verborgen, aan de diepste wan
hoop ten prooi, zat hij opzijn stroozak in het
ellendige hol. Folterend waren ongetwijfeld
zijne gedachten jarenlang had bij haar den
vrijen loop niet gelaten nu rezen zij hem in
die diepe eenzaamheid als zooveele spoken
vcor dee geest. Al die talrijke slachtoffers, mei
den graaf De Boisbyran aan 't hoofd, vertoonden
zich aan zijne verhitte verbeelding hij keerde
In vele distrikten is de opkomst der
kiezers gering geweest. De lusteloosheid,
die zich tijdens de geheele grondwetsher
ziening bij 't volk vertoonde, heeft zich
ook thans niet verloochend,
De katholieken zijn de eenigen, die bij
deze verkiezing tot nog toe winst hebben
behaald namelijk door de zegepraal van
M.-Cremers te Amelo. Ook elders onder
andere 'sHage en te Leiden, zijn zij llink
opgekomen, doch hier zonder dadelijk
gevolg, ginds zonder bijval. De liberale
meerderheid te 's Hage was evenwel niet
groot, zoodat dit distrikt nog onder de
twijfelachtige blijft behooren. Te Leiden
kwamen 300 liberalen minder op dan den
vorigen keer. De katholieken en anti-re-
volutionnairen aldaar, brachten, samen
een kleine 200 stemmen minder uit, dan
bij de laatste verkiezing (herstemming).
Duitschland. Nog de samenkomst dei-
keizers. Betreffende het bericht in de
dagbladen, aangaande de bijeenkomst
van den duitschen keizer met den czaar
te Stettin, verzekert de Narddeutsche All-
gemeine Zeitung dat in goed ingelichte
kringen niets van zoodanige bijeenkomst
bekend is. Het bericht berust enkel opeen
vermoeden voor waar te houden. Dat de
czaar Stettin zal bezoeken, is eene gissing
die hoegenaamd geene weerde heelt. Als
sommige bladen, zegt de Norddeulsche
verder, gewag maken van eene vernieu
wing van een duitsch-russisch verdrag
dan mag hierop tot antwoord gezegd
worden dat zoodanig verdrag in het ge
heel niet bestaat.
Terwijl de Norddeulsche Allg. Zeitung
aldus de bijeenkomst tegenspreekt, wordt
thans door de Post en de Kreuzzeiiung
gemeld, dat de samenkomst wel waar
schijnlijk is, en dat de czaar vermoedelijk
het keizerlijke paar aanstaanden maandag
ontmoeten zal.
Italië. De Moniteur de Rome meldt
dat er binnen kort, te Rome en le Parijs,
eene brochuur verschijnen zal, uit de pen
van een der meest invloedrijke personen
op politiek en godsdienstig gebied. Deze
brochuur, die als commentair dienen kan
aan den brief van den H. Vader aan den
kardinaar-staals-sekretaris, behandelt de
romeinsche kwetsie onder alle oogpun
ten. Zij heeft vooral ten doel de redenen
te doen inzien volgens welke, zoo in het
belang van den H. Stoel als van Italië, de
ernstige staatsmannen de eenige oplos
sing moeten aannemen, die voldoening
geeft aan beide partijen.
Gesteund op feiten en op diplomatische
dokumenten van overgrootbelang.bewijst
de brochuur dat de Paus, in zijne eischen,
noch Italië, noch de italiaansche eenheid
tot vijand heeft. Op klare, duidelijke wijze,
met reden en gezond verstand behandelt
de schrijver den bestaanden toestand.
zich om, teneinde heil le ontgaan. Nieuwe
angst wachtte hem. Een zwarte gedaante stond
voor de geopende deur, en toen rij den sluier
wegschoof,herkende hij Regina.Begiua,welker
vader bij vermoord had, Regina, die hij ge
krenkt, gehoond, ja zelfs geslagen had. Nadat
haar Yvan, kort na zijn grootvader, aan eeno
hevige ziekte bezweken was, had zij Alfred's
huis verlaten, en nu verscheen zij weder in
den somberen kerker,
Ga heen,riep hij, Ga heen, kom mij
niet beschimpen in mijne ellende Gij en aiw
vader, gij zijt gewroken. Wees tevreden
Morgen op 't schavolplein kunt gij zegevieren
Daar kunt gij juichen en u verheugen, maar
laat mij nu ten minste met vrede
Gij vergist u, Alfred, antwoordde zij,
met engelachtigheid. Verre van mij is het u
te bespotten. Ik kom u redden. Alijne plaats is
nu aan uwe zijde.
En wie heeft mij vroeger verlaten
schandelijk verlaten Was dat mijne vrouw
niet
Aan de zijde van den alom geprezen
burgerrepresentant Brutus was mijne plaats
niet maar in den kerker, naast den veroor
deelden Alfred, daar behoor ik. Zie, ik heb de
voeten van den cipier omhelsd, geld noch
smeekingen heb ik gespaard, om toegang tot
u ie verkrijgen. Ik wil u redden
Mij redden, en hoe
Ja. u redden. Verwissel uwe kleederen
met de mijnen. Bedek uw gelaat met dezen
sluier en gij zult ontkomen.
Neen,» riep hij met kracht, dit is eene
duivelsche list van u. Gij wilt mij naai builen
lokken, en daar zal 't gepeugel m'ij van elkan
der scheuren en eene dood doen ondergaan,
Het doel van 't maconniek liberalismus
is onbetwistbaar, alle godsdienstig gevoel
in hel he-t der jeugd te verdooven om
aldus tot de vernietiging der religie en
van de huidige samenleving te geraken.
Het wapen dat het hiertoe gebruikt, is
het onzijdig, of beter gezegd, het godde
loos onderwijs.
Alen weet bij ondervinding dat de libe
rale onderwijzers geene gelegenheid laten
ontsnappen om met het geloof in God, de
HH. Sacramenten, decermoniën van den
R. K. Godsdienst te spotten en den Paus,
de bisschoppen, priesters en kloosterlin
gen te beleedigen en te begekken... Nu,dit
schijnt aan de liberalen nog niet voldoen
de. Als het prijsdeeling is, gunt men nog
bovendien aan de leerlingen hoogst onze
delijke boeken. Eenige dezer boeken zijn
zoo zedeloos dat eene reeds verdorvene
ziel er bij de lezing nog zou over blo
zen.
"Wij hebben acht dagen geleden de aan
dacht ingeroepen op zeker boekwerk
't welk hierin Belgieop de lijst der prijs
boeken voorkomt, goedgekeurd door den
heer minister van onderwijs.
Doch in Frankrijk waar het onderwijs
gausch verwereldlijkt is, gaat het er nog
anders toe.
De goddeloosste, de onzedelijkste en de
meest volksverdervende schriften wor
den er overvloedig aan de jeugd als
prijsboeken uitgedeeld
Ter gelegenheid der prijsdeeling te
Saint-Ouen werden eene gansche baal
zulke boeken aan de leerlingen geschon
ken.
Onnoodig hier de lijst dezer slechte
boeken meë te deelen, want zij zijn aan
de overgroote meerderheid onzer geachte
lezers onbekend.
Over een dezer boeken moeten wij nog-
thans spreken, namelijk, over Juin
1848,door Victor Alarouck, in den wel
ken liet huwelijk en de familie als onze
delijk en de oorzaak van de slechte op
voeding der kinderen worden uitgekre
ten.
Laten wij hier tot stichting onzer
geëerde lezers een uittreksel van dit
helsch gewrocht volgen Luistert
De tijd is gekomen om aan het hu
welijk en de familie hun masker van
kwezelarij en schijnheiligheid af te ruk
ken.
Dat elke revolutionnair dus zijn best
doe om de vooroordeelen te vernietigen
die de massas ten hunne opzichte bewa
ren.
- Aan de werkers, aan de werksters is
'tvan zich nimmer te laten bedriegen door
de zwetserijen van deze die hen willen
doen gelooven dat het huwelijk de zeker
ste waarborg van de zuiverheid derzeden
duizendmaal schrikkelijker dan dien der guil
lotine.
Welnu, zoo gij mij misttrouwt, zoo gij
de aangebodene redding weigert, kan ik niets
anders doen dan bier blijven en voor u bidden,
om morgen met u 't schavot te beklimmen.
En deze woorden sprekende, nam zij haren
rozenkrans uit haar zak en begon bedaard te
bidden. Alfred was in gedachten verzonken.
Bedriegt gij mij niet vroeg hij ein
delijk, kan ik op die wijze waarlijk gered
worden
Zoo God het wil ja
Doch wat noopt u dit te doen Ik heb
immers. Nog eens Regina waar
om doet gij dit
Om u te redden.
Gij zweert mij dus, dat dit goen list
Bij den levenden God
Schielijk verwisselden zij hunne kleederen
in de verte hoorde men de slappen des cipiers.
Men komt mij halen, riep Regina,
haast u.
Maar gij,» vroeg Alfred en voor 't eerst
in vele jaren, kwam eene goede gedachte bij
hem op wal zal uw lot zijn
Denk niet aan mijHul uw gelaat in
dezen sluier. Antwoord zoo nun mogelijk op
de vragen des ciepiers en begeef u dadelijk
naar BoisbyraD tusschen de bouwvallen van
liet kasteel wachten getrouwe lieden op uwe
komst, om u met ecnen boot naar Engeland te
brengen. Vaarwel
Doch gij geeft u aan eene wisse dood
ten prooi. En voor wien Voor hem die uw
levensgeluk verwoest heeft, die uwe vader...»
Zwijg, Alfred Mijn vader heeft u ver
en de familie de oorsprong van 't welzijn
hunner kinderen is. Zij herinneren zich
dat het bestaan des huwelijks de... hun
ner dochters tol voot waarde heeft, en dat
het aan de instelling der familie is dat de
slechte opvoeding hunner kinderen moet
toegeschreven worden.
Aan hen is het, door de revolutie, op
de puinen der oude samenleving, de vrije
echtverbinding en de socialisatie der opvoe
ding in te planten.
Hierna volgen de lessen over de ver
plichting van verschillige op een volgende
vrije echtverbindingen aan te gaan, zoo-
dra de eene of de andere partij het ver
langt.
De ondeugd tot dogma of leerstelsel
verheven, ziedaar wat noodzakelijk uit
eene school, zonder God voorvloeit,
waar men alles mag onderwijzen uitge
zonderd de waarheid
En zeggen dat waren de liberalen hier
volkomen meester in ons land, wij ook
zulke volksverdervende prijsboeken aan
de jeugd zouden zien schenken
En nu ten slotte, vragen wij "Wat
wereldtje zou het wezen moest men de
leerstelsels van v Marouck naleven, 't is
te zeggen, moest Jan met Katrien eene
vrije echtverbinding aangaan en later Jan
met Siska en Katrien met Jef, wel 't zou
slechter dan onder de beesten wezen
Altijd en overal waar zij er de gelegen
heid toe vinden, geven de liberalen zich
voor als de apostels der verdraagzaam
heid. Moest men hen gelooven niemand
op de wereld is verdraagzamer dan zij,
doch wanneer men de zaken van nabij
nagaat ondervindt men dat er geene groo-
tere dwingelanden geene grootere volks
verdrukkers te vinden zijn dan zij.
Ten bewijze onzer beweering willen
wij hier't volgende staaltje van liberale
verdraagzaamheid laten volgen
Eenige dagen geleden richtte dc Stede
lijke Raad van Gent eena school in voor
het aanleeren van al wat de ijzer- en
houtnijverheid betreft.
De Raad besliste verder dat alleen de
leerlingen der officieele of liberale scho
len de lessen der nijverheidschool mogen
volgen.
Kan men eene schandaligere dwinglan-
dij en ongehoordere verdrukking van den
katholieken werkman uitdenken
Duizenden en duizenden kinderen
welke hunne ouders, getrouw aan hunne
kristene overtuiging, naar de katholieke
scholen zenden, worden dus onraeêdoo-
gend verstooten.
Ziedaar hoe de liberale de verdraag
zaamheid verstaan
Alle edelmoedige en rechtzinnige lie
den tot welke denkwijze zij ook behoo-
geven, zooals ik. Geve God, dat wij elkaar
terug mogen zien, hetzij in Engeland, hetzij
hierboven.
Hier boven? o neen, Engel des Hemels,
daar is mijne plaats niet meer. Ik heb alles
verbeurd, behalve uw medelijden.
Neen Alfred, ook mijne liefde niet. Ik
heb u altijd bemind. Ga nu been...-
k Nimmer Regina, ik mag van uwe goed
heid geen misbruik maken Gij zult in mijne
plaats sterven als men u hier vindt.
Men zal mij niets verwijten. Ik doe mijn
plicht. Men opent de deur, Alfred, tot weder-
zions Verraad mij niet.
Even bleef Garderel besluiteloos slaan; hij
durfde haar de hand niet reiken, doch zij zag
zijne aarzeling en sloot hem liefdevol in de
armen.
Zonder meeilijkheid geraakte Alfred uit den
kerker, uit de stad en weldra uit 't lana. Zijne
trouwe gade bracht den nacht in stil gebed
door. Den volgenden morgend opende men de
deuren van 't hol en bemerkto baar vrouw be
drog
Wat hebt gij gedaan snauwde de
cipier haar toe.
Mijn plichtluide 't eenvoudige ant
woord, Tien minuten later zat zij op het kar
retje, dat naar 't schavot reed. Zij was in Al
fred's plaats veroordeeld. De bijl viel, en haar
laatst.0 woorden waren een gebed voor den
verdwaalden echtgenoot.
Twintig jaar later, op een schoonc zomer
ochtend, betrad een reiziger het kerkhofhij
werd gevolgd door eene vrouw uit de burger
klasse. Zijne kleeding droeg de sporen eener
verre reis zijn gelaat was met rimpels door
ren, zullen hunne stem bij de onze
voegen om die wraakroepende verdruk
king van den minderen man naar ver
dienste te schanvlekken
Oeaclite Medeburgers
Overweegt deze wraaproepende maat
regel der genlsche liberalen en ziedaar
het lot van verworpelingen die onze
Aalstersche katholieke werklieden ook
zou te wachten staan, moesten de libe
ralen hier ooit meester geraken
De minister van oorlog, aan de milicia-
nen, die door de wet verplicht zijn de
wapens op te nemen, gelegenheid willen
de geven, hunnen stiel voort te zetten en
er zich in te volmaken, terwijl zij terzelf
der tijd het leger door hunne kennissen
kunnen nuttig zijn, heeft besloten dat
voortaan al de lotelingen en plaatsvervan
gers van broers der leste lichting, die voor
't voetvolk of de artillerie aangeduid wor
den, zich kunnen aanbieden om in ver
schillende stielen te werken in de arse
nalen of vuurwerkscholen van Antwer
pen de kanonengieterijen en wapenfa
brieken van Luik en het kaartkundig ge
sticht van Elsene.
De voornaamste stielen, die hierin be
grepen worden, zijndemekaniekwerkers,
stokers, smeders, graveerders, hout- of
metaaldraaiers, gieters, koper- of bliksla
gers, kuipers, limmerliè, schrijnwerkers,
wagenmakers, zagers, zadelmakers, schil
ders, behangers, metsers, drukkers, boek
binders, steenhouwers, machiennaaiers,
teekenaars, wapenmakers, marmerwer
kers, enz., enz.
De soldaten moeten echter, eer zij aan
genomen worden, ten minste 7 maanden
werkelijken dienst tellen, in de battail-
lons ofbatterijscholen aangenomen zijn
geweest, en eene schietingsperiode ge
volgd hebben.
Daarenboven zullen degenen, die tot de
veldartellerie of de ruiterij behooren, als
ook de rijders van den trein van hunne
korpsen niet verwijderd kunnen worden.
Ziellier de nieuwe wet over dit punt,
die door den Moniteur wordt medege
deeld 6
Art. 4. Alwie, hetzij door gesprekken
in openbare vergaderingen of in openba
re plaatsen gehouden, hetzij door teeke-
ningen of zinnebeelden, hetzij door op
stellen gedrukt of niet, en verkocht of
uitgedeeld, rechtstreeks en kwaadwillig
zal hebben uitgelokt tot het plegen van
daden, door de wet als misdaden getiteld
zal, indien die opstoking zonder uitwerk
sel is gebleven, gestraft worden met eene
gevangenzitting van acht dagen tot drie
ploegd, zijn baar vergrijsd.
Hier is het, mijnheer hier is haar
graf, zeide de vrouw, op een met bloemen
beplante zerk wijzend.
Weet gij 't wel zeker vroeg hij met
gesmoorde stem.
Ongetwijfeld, zij was mijne weldoen
ster; mijne handen hebben haar schoon lichaam
uil een hoop lijken gezocht, Ja, ik herkende
't aan een Iitteeken op de schouders, overblijf
sel van de mishandelingen van haren ouwaar-
digen echtgenoot. Ook het hoofd heb ik later
kunnen vinden.
Dank u, goede vrouw hernam de
vreemdeling en bood haar een stuk geld aan.
Neen, antwoordde zij, neen, daar
voor neem ik geen geld aan. Gij bidt voor Re
gina De Boisbyran, en dat is belooning genoeg
voor mij. En zij verwijderde zich.
De reiziger zonk toen op zijne knieën neer
overvloedige tranen besproeiden de rozen en
vergeet-mij-nietjes. Na lang geweend en gebe
den te hebben verliet hij den Godsakker.
Eenige dagen daarna meldde zich voor de
poort van hel Trappisten klooster te Meillecage
een man aan, die dringend verzocln als novice
te worden aangenomen. De prior bewilligde in
zijn verzoek na een voorbeeldigen proeftijd
legde hij zijne gelofte af. Hij was degene, die
zoo vurig ep Regiua's graf gebeden bad. Nie
mand (den prior misschien uitgezonderd) wist
zijn wercldschen naam, doch God kende hem
als den bloeddorstigen Drutus Garderel, den
vungen dienaar der republiek,den moordenaar
van onschuldigeu en weerloozen, en nu ein
delijk als den berouwhebbenden broeder
Franciscus.
EINDE.