NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. FARRAGHIT, Donderdag 5 Mei 1888, 10 centiemen per nummer. 42ste Jaar, IV0 2254. ABONNEMEiNITPRIJS ANNONCENPRWS Politiek overzicht. Liberalismus cn Zedeloosheid. Prijsuildeclingen. Landhouwkronijk. DE DENDERBODE. Jit hlad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening.van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,73 voor drij maanden, voorop te betalen. De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijti in bij C. VAN DE PUTTË-GOOSSENS, Lange-Zoulstraat, N° 10, nanij de Groote Markt, en in alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op 3C bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Posi ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Culque Snum. AE1.ST, S VIES 1888 Frankrijk. GeneraalBoul anger. Ziehier den hoofdzakelijken inhoud van de verklaringen, afgelegd door generaal op het feestmaal van verleden vrijdag Ik zal weinig zeggen over de builen- landsche kwestie. Het eenige middel om aan een land den vrede te verzekeren, is het in slaat stellen zegerijk den oorlog te voeren indien men daartoe gedwon gen wordt. Al mijn streven geldt dus Versterking van het leger. Toen ik minister van oorlog was. heb ik eens gezegd. Indien ik den oor log wilde, zou ik zinneloos zijn indien ik er mij niet op voorbereidde, zou ik een ellendeling wezen. Dat zeg en dat herhaal ik nog. Indien ik eenige populariteit heb, dan is dit de schuld mijner vijanden. Ik heb die niet gezocht zoolang ik den degen, welken men gebreken heeft, in handen had, heb ik alleen aan de verdediging van mijn land gedacht. Met verachting werp ik de beschul diging van mij af, als zou ik de diktatuur verlangen. Mijn innige wensch is rond mijnen naam al de góede burgers ie zien opko men, om het land te bevrijden uit dien staat van regeeringloosheid, waarin het zich bevindt- Ik verlang enkel bij te dragen tot de bevestiging van de republiek, die ik nooit zal scheiden van het vaderland. Doch het moet eene opene republiek zijn, waar iedereen in wordt toegelaten, zonder te vragen wie hij is, van waar hij komt. Het eenige wat wij vragen van allen, die zich rond ons scharen, is, dat zij zich, zonder afstand te doen van hunnen persoonlijken voorkeur, plaatsen op het terrein van de republiek, den eonigen grond waarop zich een echt nationale partij kan vormen. Alle politieke vraagpunten moeten beurtelings, bij rangschikking opgelost worden, op het gevaar af van niets te verrichten zoo als nu wanneer men alles in eens wil uitvoeren. Dit stelsel is vooral waar, nu het parlementaire stelsel van de Kamer niets heelt gemaakt, dan een kwestie van per sonen, met het eenige doel om het eene ministerie voor, het andere na, omver te werpen. Alles wat men dus aan het volk voor spiegelt in zake van hervormingen, is onmogelijk, indien niet eerst wordt vol daan aan de volgende hoofdvereischte ontbinding der Kamer en herziening der grondwet door eene Constituante, op het terrein eener opene, vrijgezinde en de- OF OF JONGE SLAAF. MET TOELATING. Wie kent er in Vlaanderen Emmanuel niet, den jongen neger waarmede pater Vynckc nu cn dan van Rijsel afkw am, en dien wij menigmaal gezien hebben tc Moskrocn, 1c Kortrijk, le Swccvezcelc op den dienst van Taillfcu, cn elders nog 't Is het leven van dien Emmanuel, van dat afge kochte slavekind dat wij hier vertellen.Een droevig verhaal inderdaad,waardoor men den slavenhandel beter zal Iccrcn kennen, geschilderd zoo hij is naar 't leven, door een kind dat langen tijd als slaaf Afrika door cn door gctjoold heeft een droevig verhaal, dat een klaarder gedacht zal geven van het ontzcggclijk lijden dier duizenden en duizen den mcnschen, die nu nog, alle jarc, slaven ge maakt worden in dat ongelukkig Afrika oei droevig cn eenvoudig verhaal, dal wij niet uitvin den, maar dat letterlijk uit den mond van den jongen Afrikaan opgenomen en van dag lol dag zorgvuldig aangeteekend wierd dn ecrw. Paters- Missionnarisscn van Rijsscl, aan wicn Emmanuel toevertrouwd is door kardinaal Lavigeric, aarts bisschop van Algiers. mokralische republiek. Trachten wij eerst dat te bekomen. Als we de grondvesten hebben ge legd, zal het gebouw van zeil verrijzen en kunnen we beginnen met de oplossing der staatskundige en maatschappelijk! vraagstukken, die zich aan iedereen op dringen. Mijne vijanden zullen wel is waar geene rekenschap houden van de/e ver klaringen. en blijven voortgaan met mij voor te stellen als een aanstaanden Cesar, als een loekomsligen diktator En, laat mij loc bier nog een klein woord bij te voegen. Men heeft mij reeds herhaaldelijk beschuldigd als strevende naar het pre sidentschap der republiek. Ik geloof dat de grondwet zulks toelaat aar. eiken burger. Doch, ik verklaar het stellig, ik geef u mijn eerewoord indien er iemand in de Conslituante de afschaffing der republiek moest voorstellen, ik zou de eerste zijn om deze niet te stemmen. Dat men mij enkel toelate al mijne krachten le wijden aan de verdediging van mijn land geene taak is voor mij grooter en zegerijker. Ik twijfel geen oogenblik in de uit spraak van het vaderland. De Paus en Ierland. De dezer dogco aangekondigde pauselijke breve betref fende Ierland is verschenen. Z. H. ver klaart daarin, dat hij hét plan of campaign der i.ersche pachters tegen de grondeige naars afkeurt, omdat het onwettig is vrijwillig gesloten huurceelen te ver breken omdat er gerechtshoven zijn, die uitspraak doen in geschillen omdat de fondsen, door de pachters bijeenge bracht, verkregen werden door afper sing. Ook keurt de Paus het boycotten ten sterkste af. Volgens Freeman's Journal veroor zaakte de tijding, van deze veroordeeling der twee genoemde verweermiddelen, hoewel zij niet onverwacht kwam, groote opschudding onder de Parnellisten. In- tusschen verwachten de leiders van 's Pausen besluit geen bijzonder nadee- lige gevolgen voor de zaak der National League, al vloeit er uit voort, dat de bis schoppen en priesters zich voorlaan uilen onthouden van alle deelneming aan de verdere uitvoering der veroor deelde praktijken. In de kringen der orangistenen verdere regeerings-gezinden of zoogenaamde loyalisten denkt men intusschen dat de verschijning van de pauselijke bul de genadeslag zal zijn voor de Nationale Liga. Dit is ook de opvatting van de Tunes en andere organen der Unionisten. In Rome wordt, zoo schrijft de korres- pondent van de Germania, het besluit van de Congregatie der Propaganda beschouwd Al wat wij wcnsclicn, is dat dit verhaal bij onze lezers cn goed gedacht doe ontstaan cn een gebed of eene almoes doe storten voor dc relzenmissie van Middcn-Afrika. Jh. S., pr. Ik ben geboren te Railouan, in het zuiden van den Soudan. Mijn vader stierf als ik maar twee jaar oud was. Ik woonde in mijnen stam met mijne moeder en mijn zusterken, nog jonger dan ik. I)c mcnschen daar beploegden hun land, zaaiden rijst cn lurksche tarwe (maïs,) of vlochten met palm bladeren mauden en korven, en alzoo sleten zij hunnen tijd. Op zekeren dag trok mijne moeder met mij, mijne zuster en eenige andere neger van onzen slum naar een dorp niet verre van Kafl'ouan, cn ziet, onverwachts wierden wij omringd door sla- vcn-handeluars (Touarcgs,) die ons zeiden Laat u gevangen nemen zonder schreeuwen zegt gij een woord, gij zijt dood waar ge staat En die hoozc Touaregs mieken ons benauwd met hunne dolken en stokken. Een van de negers die bij ons was, riep nochtans om liulpc terstond wierd hij ten gronde geworpen cn gedood gelijk eene mcgge, met een duchti ge n stokslag. Een andere neger, een oude man die met ons gevangen was, wilde wederstand bieden hij wierp ccuen pijl dien hij in zijne hand hield, naar venen van dc Touaregs. I)ie pijl deed den skicn-koopman geen leed maar de Touarej scholen toe in razende gramschap cn staken den ouderling met dolken tot dat hij dood lag. Einde lijk, wanneer zij alzoo al die tierden of weêrston- als eene gedeeltelijke verwezenlijking van het staatkundige program, dat de Paus steeds in de iersche krisis heeft gevolgd. Aan den eenen kant heeft de Paus steeds doen uitkomen, dat hij de belan gen van Ierland, voor zoover dat in zijne macht staat, wil bevorderen aan den anderen kant heeft hij laien onder zoeken, of de beweging in Ierland ook eene revolutionaire zijde had, om deze openlijk te kunnen veroordeelen. Tegelijkertijd heeft hij echter ook ver langd, dal de engelsche regeering harer zijds zich bereid zou verklaren, iets le doen in hel belang van de Ieren, en wel bijzonder van de pachters. Dil is sleeds liet richtsnoer geweest bij onderhande lingen tusschen den staalssekretaris des Pauzen en den hertog van Norfolk. Keizer Frederik. Le Gaulois ver neemt uit Berlijn dal de protestantsche geestelijken, partijgangers van dominee Stoecker, openbare gebeden doen opdat de keizer door de dood van zijn lijden zou bevrijd worden. In de liberale kringen zou dit feit groote opschudding veroorzaken. uagwijK» Dreun oc meer en meer uit. De verwoestingen door haar veroorzaakt heerschen in alle de standen der samenleving. Bij de rijken zijn het de theaters, de nachtfeesten, het onbezonnen geldver- k wisten die hen van den goeden weg doet afdwalen 't is de ondergang. Bij de armen, is het de afgunst van de rijken, de verzuchting tot de genietingen van het leven, de verspilling der dag huren, de dubbele huishoudens '1 is de armoede en de opstand. De opstand tegen God. tegen zijne wetten, tegen de familie, tegen den Staat. 't Is de revolutie De revolutie verkankert op onze dagen bijna alle de landen. Te recht verschrikt door haren toome- loozen vooruitgang, hebben de gouver nementen een wapen gezocht om haar te bevechten. Om deslebeter hun doel te bereiken, hebben zij den oorsprong van het kwaad opgezocht. En ze vonden het in de altijd klimmen de zedeloosheid.... De zedeloosheid bestrijden is dus hunne plicht want zonder zedelijkheid geene redding Doch de gouvernementen hebben tot hier toe uil het oog verloren dat de religie den grondzuil is der zedelijkheid en dat bijge volg zonder religie de samenleving onmo gelijk wordt. De gouvernementen hebben dus den strijd tegen de oorzaak der revolutie aan gevangen. Buitschland,Oostenrijk en Bel gië zijn moedig in 't strijdperk getreden. Wie heeft er geprotesteerd?... De libe ralen Het liberalismus heeft alle maatregelen lot volksverzedelijking door de gouver nementen genomen, afgekeurd als zooveel aanslagen tegen de vrijheid, juist alsol de vrij beid,moest wezen de losbandigheid, de veroorlooving van liet kwade en de verdrukking van hel goede 't Is immers de zedeloosheid die het liberale leger vergroot. Zijn het katholieken die zedelooze schrijvers gelijk Zola en zoo vele anderen die hunne pen in het slinkendste modder doppen Zijn het katholieken die uitgevers van schandalige printen die reeds zoo dik werf aan 't Gerecht rekenschap hebben moeten geven over de verspreiding van ontucht en volksverderf? Was het een katholiek die het ouderlijk huis aan eenen hoerenbaas verkocht Waren Fontainas, de Peltzers,enz. enz. katholieken Heden nog, wie ziet men de lieden on dersteunen, die door de wet op de on tucht in hunnen oneerlijken handel zijn fctiivrrtn sv.j.» i.w uvbv.u i'L„.u»«. den niet Wie staat hier te Aalst de dansorgel- draaierij vóór Zijn het de liberalen en hunne druk pers niet Het liberalismus is de grondzuil der zedeloosheid. Immers zij vindt er hare grootste kracht en macht in. Geen won der dus dat de liberalen haar voorstaan en beschermen door hunne schriften, door hunne drukpers, door hunne boe keu, door hunne mengelwerken, door hunne zangers, door hunne orgelba zen. enz En de gouvernementen beijveren zich om de zedeloosheid te bevechten omdat zij de vernietiging der samenleving voor gevolg moet hebben. Dus het liberalismus is een leerstelsel dat alle goede vaderlanders uit alle hunne kracht en macht moeten bevech ten den um hals gebracht hadden, leidden die schrik verwekkende Touaregs ons naar den stam der Bauihas. Dc Arabon kochten ons onder dc slaven die de klockslcn schenen. Mijne moeder, di« er góed on kloek uitzag om te werken, wierd van stonden aan op dienst gezonden. Een wrcede Araai) ontrukte ons onze arme moeder, zonder dat wij haar zelfs een vaarwel zeggen konden, ik hlccf alleen met mijn zusterken. Sedert dien zag ik nooit mijne moeder meer ik was tocu omtrent zes jaar oud mijne zuster was er vier. Als dc markt gedaan was, trok de caravanc we derom voort door dc woestijn. Onze meesters reis den op hunne kemels, en wij ellendige slaven, volgden tc voet. cn dat was lastig. Dc Touaregs stonden niet dikwijls. Als 'tgebeur de dat zij stil hielden, was het om een schaap of eene geit hunner kudde op tc eten zij wierpen ons dc bccncn gelijk naar honden, cn gelukkig nog die ze vangen kon Als de maaltijd gedaan was, reisden onze beulen verderop. De slaven moesten volgen en de twee drie hónderd schapen of geiten vandc kudde voort drijven wij moesten voor die kudde zorgen. Mijn zusterken had nog maar twee dagen gc- gaan doch het was moede en afgemat van die rcize door de brandende zon cn 't gloeiende zand eu het viel uitgeput van krachten te midden d< woestijn. Ik bleef erbij binst dat dc andoren voort gingen. Maar een van dc Touaregs had ons be merkt hij keerde weder al tieren en sloeg mót Er wordt ons eene goede opmerking gemaakt, die wij hopen in aandacht te zien nemen hij de aanstaande prijsuitdee - liftgen in onze kollegies. Wij. ontvangen van verscheidene dezer kollegies niets anders dan transche programs, en echter zijn er vele ouders, die daarvan geen letter verstaan. Is dit de ouders niet ver liederen, in de oogen hunner kinderen zijne zweep om ons le doen voortgaan. Mijn zus terken weende bitterhet kind had veel tc lijden, en voortgaan kon het niet. En dc beul, die zag dat er geen profijt tc verwachten was van ecu slave kind van vier jaar oud, sloeg het onder mijne oogen dood met ccncn stok Ik zag mijn zusterke sterven... Dc Touarcg dat hij mij ook ging dood slaan, zoo ik dc caravane niet inhaalde, en ldj sloeg mij met stoken zweepe totdat ik weder bij dc andere slaven was. Zoo kwanten wij, na eenige dagen reize, tot in het land der Bambas. De Touaregs leidden ons lot by den koning van dien stam, cn deze kocht een honderd slaven. Vijftien van die negers moesten levende verbrand worden, om den kwaden geest te stillen die den koning fellr koorsten doen krijgt had, zoo liij meende. ik wierd hem verkocht voor een peerd, cn zoo wierd ik een slave van den koning der Hambas. Vóór de-tenle van den prins zag ik wel honderd hoofden van negers, 'die op tenc koorde gestekan waren daf zijn do overblijfsels van mcnschen die dc koning atfn zijne goden slachtoffert. Ik was be vreesd, en angstig dacht ik alle dage dat men mij ook liet hóbftl ging afslaan om dc grillen te voldoen van dien koning. INa'dcnigc dagen deed mien mij nanr Tombouc- lou, met vier of vijf andere negers, slaven gelijk ik. In die stad bleef ik tien dogen in dienst bij een boozeu en wreedaardige» moester ik wierd dafcr bciiaudcldgelijk een dier; alle ure kreeg ik zwecp- en stokslagen ik moest den ploeg voorttrekken of 01 worden die ouders zóó weinig geleld dat men zich de moeite niet geven wil hun in te lichten iri eene taal, die zij verstaan Wij hegrijpen deze handelwijze niet vooreerst miskent men de weerdigheid der ouders dan brengt men deze in een dllerzotsten en kwetsenden toestand erder geelt men bewijs van weinig nationaal gevoel. De fransche stukken, die op de prijs- uitdeelingen worden gespeeld, zijn mees tal franschen blague, waarin dus geen grein eigen gevoel' zit. Het zijn stukken met fransche denkbeelden, met fransche gevoelens. Gaat naar Frankrijk en pro beert eens om daar stukken te doen spelen, die ter eere van een ander land ijn Gij zult er niet in gelukken. Het is alleen in België dal die vernederende perij plaats heeft. Zou de hoogere geestelijkheid ook niet eens willen waken op de afschuwelijke fransche vodden, die in zekere gestich ten als prijsboeken worden gegeven Een eigen, een nationaal werk wordt er den leerling niet in de hand gestopt i 'lis al fransch wal men uitdeelt, 't geen nadeelig is voor ons zedelijk leven en daarbij groot nadeel doet aan onze nij verheid. Hel ontbreekt echter niet aan goede nederiandsche Diiisboekeu maar mon ia /.uu gewoon uieii nanseften rommel te geven, dat men zelfs een fransch boek geeft aan iemand, die een vlaamschen prijs behaald heeft. Die opmerkingen worden ieder jaar gemaakt doch hoe gegrond ook, vinden zij maar weinig gehoor in de meeste onzer kollegies. Wanneer zullen deze toch eens oprecht nationaal gevoel aan den dag leggen Handelsblad De groenselteelt in de omstreken der groote steden Bewatering. Hel bevvaleringsstelsel verdient alle aandacht, niet alleenlijk door het groot nul en de voordeelen die het sticht, maar vooral omdat in ons land de bewatering weinig in gebruik is Men mag echter zeggen dat, zóndc-r water, de winstgevende inoesdiovenierdn ij niet mo gelijk is. Zulks is waarheid zoowel in België als in Frankrijk, alhoewel, ouder dit opzicht, de groentenieelt in ons land doof ecu liclit verschil begunstigd zij. De uitgaven voor hel aankoopeu en liet plaatsen der pompen eu toenehoorten, worden aldra door eene grootere op brengst ingewonnen, zelfs dikwijls door verschillige voordeelige teelten, die an derszins onmogelijk zijn, door de droogte en de moeite oto met de hand groote stukken grond te bewateren. dc kocieu en kudden van mijnen meester wachten. Avonds smeet men uty een stuk haru en ver droogd brood, met dc beunen en den overschot 'l vlecsch eu de groensel.' die van de tafel der Touaregs kwamen. Zekeren dag verlieten wij Toinhoticiou mijuc oesters zeiden dal ze mij aan Arabon gingen vcr- kóopeu op ccnc slavenmarkt, te midden de woes tijn. Ik moest verre gaan en 'k was nu acht jaar oud. Als ik vermoeid was cn bijnu geen weg meer kon, bemerkte ik dat mijne meesters mij boos be zagen, cn als ik niet rap genoeg opstond om de caravane te volgen, dan kwamen de Touaregs toe geschoten eu sloegen mij onbermhertig met de zweep en met dikke koorden met kiioopcu» Tot nu toe had ik bij dc Touaregs gcweesl, cn dezen keer wierd ik verkocht aan Arabe.ii, die mij slaken bij dc andere negerslaven welke do carava ne volgden. Daar ik van vermoeidheid niet meer volgen kon, wierpen de Arahcn mij met vyf of zes andere negers in eenen zak, dien ze op eenen ke mel 'bonden. Ik versmachtte schier in dien kleinen zak, waar wij onsgezessen in zaten mijn lijf was geplooid ik weet nicthoc, cn mijne arms en hccncn waren schier geradbraakt. Wij kwamen eindelijk toe bijeen zeer machtigen koning, die mij afkocht, Het nas nu dc derde maal dal ik verkocht wierd. Ik wierd met vier andere gezellen verwisseld legen eenen kemel. Die koning was zeer bons en luid vcc! honderden slaven en omtrent vijl duizend vrouwen. Men leidde ons in dc lente van dien koning. Wordt Voortgezet,

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1888 | | pagina 1