Zondag 29~December 1889,
10 centiemen per nummer.
NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 7 ARRONDISSEMENT AALST.
DRIJ JAGERS.
Een en ander.
ARONNEMENTPRIJS
ANNONCENPRIJS
Politiek overzicht.
De Fransclie sansculotten en
de
DE DENDER-BODE
Jil blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder
dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars
fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen.
De inschrijving eindigt met 31 December.
Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutslraat,
N° 10, nabij de Groote Markt, en in alle Postkantoren des lands.
Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, Ir. 1,00 Vonnissen op
3' bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij
accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd.
Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den
dijnsdag en vrijdagavond. De onkosten der kwitantiën door de Post
ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar.
Cuiqne Sdbb.
\ELSI 28 DECEMBER. 1889
Frankrijk. De dagbladen van dijns
dag morgend bevatten eene proDstaiie,
gnteekend door talrijke schrijvers van
alle kleur, tegen de vervolgingen inge
spannen tegen liet boek van Lucien Des-
caves, getiteld Sons-off. en 't welk over
de legerkwestie handelt.
Het onderwijs in Frankrijk. De Mo-
niteur Universel en de Revue des deux
Mondes, een konservatief en een republi
kein, ontleden de uitslagen door de wet
op het onderwijs in Frankrijk bekomen
beiden beschouwen eerlijk den toestand
en beiden komen tot hetzelfde besluit
Het onderwijs der zedenleer wordt
in onze scholen noch gegeven, noch be
grepen. De kinderen verliezen alle begrip
van eerbied en plicht, bij gebrek aan
zedelijk onderwijs.... De werkbazen wil
len geen leerjongens meer aanveerden,
wegens de onaangenaamheden, die zij er
zich meê op den hals halen
De onder rector der Academie wijst
eveneens de kwaal aan en M. de onder
zoeksrechter Guillot, een der verstan
digste magistraten van de rechtbank der
Seine, doet de volgende droevige bemer
king
a Er kan geen den minsten twijfel meer
beslaande vermeerdering der misdadig
heid bij de jongelingen begon sedert de
veranderingen in hel openbaar onderwijs
gebracht.
Ziedaar het werk van den godsdienst
hater Jules Ferry ziedaar de gevolgen
van de wet, die door de Estafette de
reddingswet wordt genoemd En het
is wegens die wet dat M. Ferry hoopt
terug gekozen te worden te Saint Dié,
wanneer in ae Kamer de knechten van
M. Conslans de kiezing van M. den kom-
mandant Picot zullen vernietigd hebben.
Laat ons hopen dat de kiezers van
Saint Dié, in dit geval den nonnenver-
volger een tweede buis zullen geven, die
hem voor altijd op de maag zal liggen.
Toespraak van den H. Vader. Ter
gelegenheid van Kerstmis heeft de H.
Vader de gelukwenschen van het H. Kol-
legie ontvangen. Op een adres, Hem aan
geboden door kardinaal Monaco La Va-
letia, deken van het H. Kollegie, ant
woordde Leo XIII als volgt
De wensclien van vrede welke gij
uitdrukt, heer kardinaal, zouden niet ge
paster en oi»k niet toepasselijker kunnen
zijn dan op de tegenwoordige tijden,
tijden van vervolging en van sirijd.
DE
(3e Vervolg.)
De zon scheen op de groene waterplanten d»
lucht dreef de beweeglijke bladeren van den wilg
aan den oever des cilands, dat in schijn eren zoo
onbewoond was, als in de dagen, toen de vloed
maar eerst voor de vogels des hemels, voor de
buffels en de wilde paarden der pleinen stroomde.
Alleen een Indiaan liet zich door deze schijnrust
niet verleiden.
De zwarte valk maakte uit zijne hand ecnen
speek hoorn en riep in eene met lndiaansch en
Spaansch gemengde taal
De witte krijgers des noorden durven zich
toonen de zwarte valk is hun vriend even zoo,
als de krijgers, die onder hem staan.
Bij die woorden, die de wind tot het oor van
Bois Rosé en zijne twee gezellen bracht, drukte de
Canadier hevig den arm des spaanschen jagers.
Bois-Rosé en Pepc hadden den gemengden tongval
des Indiaans verstaan.
De Kerk, hare handelingen in de
wereld, hare priesterschap, hare leerin
gen, de heilige belangen waarover zij
waakt, worden overal bestreden, maar
vooral in Italië en te Rome. Door alle
middelen en met alle soorten van listen
vervolgt men haar en tracht men haar
uit hei sociale leven te verdrijven,
Alle katholieke instellingen, in hare
wonderbare verscheidenheid, worden
beloerd, om er zich meester van te maken
en haar alle geestelijk en kristelijk karak
ter te ontrooven. Uai. zijn welgekende
feiten en men overdrijft niet wanneer
men zegt, dat die oorlog rechtstreeks
tegen God wordt gevoerd.
Die valsche stoutmoedigheid mach
teloos zijnde tegen God, randt men met
haat «>n duivelsche woede de Kerk van
Christus en hare zonen aan. Die strijd
ont'iet niets, hij tracht Gods werk te on
dermijnen en zoo mogelijk tol in zijne
grondvesten te verwoesten.
Daarom is de vrede zoo nood>akeli k
want de toestand van den H. Stoel is
moeielijker dan ooitzijne vrijheid, zijne
onafhankelijkheid, worden door onuit
staanbare hinderpalen belemmerd.
Van den anderen kant verheugen Wij
Ons zeer over de eendracht, die overal
heer.-cht tusschen degeloovigenen hunne
herders, eendracht waarvan Wij alle
dagen nieuwe bewijzen omvangen. Om
die eendracht nog meer aan te moedigen
hebben Wij besloten binnen kori aan de
bisschoppen eene encycliek te zenden,
ten einde aan de katholieken nog meer
hunne plichten aan te bevelen, welke
zijn De liefde tot de Kerk, deopene en
moedige belijdenis van bet kristelijk ge
loof, de verdediging en de omwikkeling
der geestelijke werken, de volledige
eensgezindheid in hun midden en aller
onderwerping aan hunne priesters.
William O'Brien. De iersche afge-
veei'digde William O'Brien, die eenige
maanden in de gevangenis van Galway
heeft doorgebracht, wegens overtreding
van de Grime's Act, was met Kerstmis,
te Thurles, de gast van Mgr den aartsbis
schop Croke.
Mgr Croke heeft M. O'Brien voorge
steld aan eene zeer talrijke vergadering
en den uitbundigsten lof gemaakt van het
moedige iersche parlementslid.
M. O'Brien sprak daarna eene groote
redevoering uit, welke eindigde met de
beweering dat bet iersche volk weerdig
is van de vrijheid welke het eischt en zal
weten te bekomen.
Tegen-revolutie in Brazilië. - Men be
richt uit Lissabon, 25 december.
De Novidades melden dat er den 18
dezer te Rio-de-Janeiro eene tegen-revo
lutionaire beweging in monarchalen zin
is uitgeborsten, waar een aantal soldaten
en vele lieden uit bet volk deel aan namen
Wat zullen wij dien hond antwoordden
vroeg hij.
Niets antwoordde Pepc kortaf.
Werkelijk was ook de windadem, die in het
riet d -s strooms suistc, hot eenige antwooid, dat
de iudiaanschc hoofdman bekwam.
De zwarle valk begon op nieuw
De arend kan zijn spoor in dc lucht aan het
oog van een Indiaan verbergen de zalm, die den
waterval opzwemt, laat geen spoor achter zich
maar een wilte, die de wildernis doorzweeft, is
noch vogel, noch visch.
Een vogel kan zich verraden, als hij begint
te zingen mompeltic Pept-,
De Indiaan luisterde no mnaismaar het ant
woord des Spanjaards was niet gegeven, om lot
hem te komen.
Van de witte krijgers van het noorden,
ging de zwarte valk voort, zonder geduld ie ver
liezen zijn er hier drij. En hij beklemde liet
woord, om zijn toehoorders opmerkzaam te ma
ken, dat hij hun getal zoo goed wist als hunne
plaats. Zij zijn hier drij legen twintig, en dc
ronde krijgers verpandt n hun woord dal zij hunne
vrienden bond genot den zullen zijn.
Ha, ha 1 zegde dc Canadier stil tot Pope
tot welk \crraad mag ons dc Indiaan wel willen
gebruiken
De buffel der wildernis voer de Indiaan
voort is niet gemakkelijker te vervolgen dan
bet spoor des witten. De vaart der buffels zegt den
die bij troepen door de straten liepen. De
regeering liet eenige regin.enten uitruk
ken, die na ernstige botsingen den op
stand onderdrukten. Vele personen zijn
gevangen genomen.
Bezondere b richten uit Montevideo
over Galveston bevestigen dat er in de
leste dagen ongeregeldheden en opstan
den iu Brazilë hebben plaais gehad. Er
wordt bijgevoegd dat deioesland van het
voorloopig bewind zeer moeilijk is.
Nadere inlichtingen melder, dat de op
roerige beweging den gt-heelen dag van
19 december voortduurde en dat eerst
den 2Üe de republikeinsche troepen er in
gelukten den opstand volkomen te dem
pen.
Vele hoogeplaatste personen stonden
aan 't hoofd der beweging.
Onder de vrijheden die »ie Fransche
sansculotten van de jaren 1790 aan onze
voorouders zouden brengen, was ook de
vrijheid van godsdienst begr. pen.
Even als op on e dagen beschuldigden
de vrijdenkers van toen de Katholieke
Kerk van overdraagzaamheid, van hare
gods üensi als den eenigen waren uit te
roepen.
De vrije keus van eenen godsdienst
naar zijn handje, was, volgens de sans
culotten, een natuurlijk recht voor den
mensch en... dit recht wilden zij voor
elkeen verzekeren.
Die verklaringen waren niet gemeend,
want hun eenige en voornaamste d'-el
was tie afschaffing van .«en R. Katholie
ken Godsdienst met zijne tien geboden
waarvan hel 7' en 9e hen ergst in den
weg stonden.
't Is immers onbetwistbaar dal de
Fransche Revolutie den ondergang wilde
van allen veropenbaarden Godsdienst en
van alle instellingen tot zijn betioud inge
richt..
Men raadplege de geschiedenis dezer
zoo beroerde en ongelukkige tijden voor
ons vaderland en men zal zi« n met welke
razernij zij hun duivelsch plan ten uitvoer
brachten. Het was niet voldoende dat
Bisschoppen, priesters en kloosterlingen
werden verjaagd en als de gezwoorne
vijanden des inenschdoms afgeschilderd,
neen, zelfs alle openbare en geheime
ceremoniën van den Godsdienst moesten
verboden worden.
Wie heeft er door zijne voorouders niet
hooren verhalen dal iu den besloten tijd,
't is te zeggen, wanneer de kerken geslo
ten waren en de priesters gelijk wilde
dieren opgespeurd en vervolgd werden,
de kristene menschen die des zondags
mis wilden hooren, hunne kinderen laten
doopen of hunne eerste communie doen.
Indiaan, hoe oud bij is, of hij vel of mager is,
waarheen hij zijnen loop richtte, en wanneer bij
voorbij gekomen was. Er bevindt zich alzoo achter
liet riet der zwemmende wieg een man, slcrk als
ccn bison, een ••rooter dan bet langste geweerhij
hem is een krijger van het ras dat uit het zuide en
noor lc gemengd is, en een jonge krijger uit bet
reine ras van het zuide.
De spilsvinniglieid dier honden is bcwonde
renswaardig zegde Bois-Rosé lot Pepc.
Ik wacht op het antwoord der witten be
gon de zwarle valk weder, en hij lui.slerdc Ik
hoor slechts ging liij v.iort het ruischen des
strooms, bet waaien des winds, die mij zegt De
witten beelden zich duizend dwalingen in zij ge-
looven dat dc Indiaan zijDc oogen achter in dm
nek heeft, dat spoor des bisons onzichtbaar is,
dat riet bosschen ondoordringbaar voor dc kogels
zijn.
Iia 1 ha I zegde Pepe dc Indiaan spreekt
zijne ware taal liet is hem niet zoo onlustig,
bondgenoten, als uy zijn, op In zoeken.
Ach, zegde de Cana lier pijnlijk waren
wij loch Iwee mijlen hooger in den vloed gegaan.
Een versmade vriend hernam de Iudiaan
schc hoofdman wordt cc:i verschrikkelijke
vijand,
Nu m .akte dc zwarte valk don gevangene rrn
teelten, om lot hem te komen. De ongelukkige
kwam nader. De hoofdman toonde hem het eiland
met den vinger, en wees hem de ruimte tusschen
des nachts als dieven naar geheime
plaatsen, naar kelders, zolders, schuren,
stallen, tot naar spelonken in debosschen
toe moesten sluipen waar zich een die
naar ues Heeren verborgen hield
Zoo verre ging het dal niemand hei zich
dur fde wagen voor eene kerk ol kapel te
knielen om er een gebe i te storten of des
morgens ol 's avonds iri zijn huis luidop
te bidden uil vrees dat er een van de speur
honden der sansculotten zou komen lo-ge
schoten om er het voortzetten van te ver
bieden op pene van aangeklaagd te wor
den... En niet dadelijk gehoor/amen was
aanklacht en dan volgde vervolging en
gevang
Een der onbetwistbaarste bewijzen van
de onverdraagzaamheid der sansculotten
is de zoo dwaze als belachelijke veran
dering der tijdrekening, of liever, van dpn
almanak. De jaarsverdeeling werd om
alle gedachtenis van den katholieken
zondag uil te wisschen, gansch veran
derd. i>e wèek telde g ene zeven maar
wel tien dagen, en die tiende dag noemde
men Decadi.
Op dien tienden dag of Decadi was elk
huisgezin op straf verplicht een driekleu
rig vaantje int te steken en bovendien ten
strengste verboden slafelijken arbeid te
verrichten.
Aan dat eerste bevel konden onze voor
ouders zich niet onttrekken tegen wil en
dank moesten zij hun vaantje uilsteken,
maar als de ecaui op geenen zondag viel
werkten zij,maar in 'i geheim en uit aller
oogen. Zij moesten met uiterste voorzich
tigheid omgaan, en stelden een schild
wacht aan hunne deur ter straat, om hen
seffens te verwittigen en hei werk ie
staken,wanneerde eene of andere speur
hond der revolutiemannen opdaagde.
Ziedaar hoe de fransche sansculotten
in plaats van de vrijheid van Godsdienst,
aan onze voorouders de godsdienst ver -
volging,de ongodsdienstigheid, de dwing-
landij en de slavernij brachten
En ondanks deze onomstootelijke be
wijzen, blijven de liberde sclirijvelaars
beweren dat wij de vrijheid van gods
dienst aan de Fransche Revolutie ver
schuldigd zijn... 't Is te dom
Er is niets nieuw onder de zon, zegt
T spreekwoord, en meer dan eens wordt
er de waarheid van bewezen.
Meri zou allicht denken dat de wet op
de openbare dronkenschap iets nieuw is,
iets dat vroeger nooit heeft bestaan,
dwaling
In eene oude oorkonde der stad Gent
leest men
Den 14 Augusti 1578 wierdi voor hel
stndhuys gebracht eene groote muyte,
om itie hen souden droncke drincken
daarinue lestellene ter correctie.
twee rict-bo«schoH am.
Zal liet geweer van liet bleek gezicht wel
eenen kogel in die tusschenruimtcn kunnen zen
den, die dat lange riet ginds van clkanderen
scheidt
Maar de gevangene had maar weinig van het
spaansch verstaan, dal bij den indiaanschcn tong
val gemengd was, rn bleef stom en bevend slaan.
Daarop zegde dc zwart-a alk eenige woorden tot
een zijner krijgers, lie den wille bet geweer
'crue gaf, dat men hem ontnomen bad dan deed
hij eindelijk door gebaren den gevangene verstaan,
wat bij van hem verlangde. De rampzalige die een
vluchteling der bende goudzoekers van don Este-
van dc Arcchiza was, mikte, maar dc schrik deed
zij'te leden beven, en zijn geweer zwikte in zijne
hand naar links en rechts, naurotulcr en boven.
De arme jongen zal het eiland nog niet een
maal treffen, zegde Pepc zorgeloos en indien
de Ind aan geen beter middel heeft, om ons tot
spreken te brengen zoo zal ik zeker tot morgen
geen woord spreken.
De witte gaf vuur en werkelijk sloeg dc kogel,
die van zijne bevende band verzonden werd
sehuifrlcnd op eenigen afstand van bet eiland in
het, water.
De zwarte valk maakte gebari n van verachting;
dai wendde zij zica om en liet zijne oogen rond
gain.
Ja welzegde Pepe zoek maar poeder
•n kogels onder de lunzen en lazos uwer krijgers
Naar 't schijnt had deze maatregel voor
gevolg daler,gedurende langen tijd.geene
zatterikken in de straten \an Geut meer
ontmoet werden. Het was immers toch
niet zeei aangenaam gedur» nde eenige
uren voor de oogen van gansch de bevol
king, iu dei muit te pronk te zitten en
van elkeen gekend te zijn.
Zrker heerschap, met name De Greef,
een socialist,onlangs benoemd totleeraar
van sociologie of leer van de inrichting der
samenleving, heeft een werk over zijnen
leergang uitgegeven waarin op bladzijde
115 het volgende voorkomt
Ons meer en meer verwijderende van
het uitsluitende en van het goddelijke en
meer er. meer naderende tot onzen dier
lijken oorsprong, hebben wij ons lepren
kennen zooals wij zijn Zonen dor
beest en met van .ie Gvdneid.
Deze gevolgtrekking uil de leerstelsels
der viijdenkeis en socialisten is ten
zeerste logiek doet Le Courrier de Bru-
xetles bemerken.
Zoodra de mensch den rug naar God
toekeert,vervalt hij noodzakelijk in eenen
staat van verdiei lijkiug en, voegen wij er
hij, is het niet te verwonderen dat hij
beweert van den aap af te stammen.
Deze val der hedendaagsche weten
schap is de rechtveerdige straf van
hare verwaandheid
Le Patriate waarschuwt de katholieken
tegen verkeerde geruchten die in de
drukpers worden verspreid, betrekkelijk
het wetsontwerp van kieshervorming, en
zegt
Onze lezers mogen ervan verzekerd
wezen, de wet zal op haren tijd gestemd
worden. Er besiaat eensgezindheid tus
schen onze achtbare vrienden van 't mi
nisterie en de meerderheid, eene volko-
mene en hartelijke eensgezindheid. Zij
hebben geene aansporing noodig en ver
dienen hoegenaamd geen verwijt. Zi'
zijn waardig van ons vertrouwen en we
ten zeer goed wat er moet gedaan wor
den.
Ulouchard V!... Gedurig valt dit
woord uil de pen der liberale sclirijve-
'aarsZij zien weêr een splinter in
een andermans oog en gevoelen den
balk niet die uit de hunne steekt.
Immers waar gebruikt men mou-
chards
Te Gent bij de Socialisten, de bondge
noten der liberalen, 't Is gekend en ge
weten, geen enkel fabriek beslaat er te
Gent of de mannen van Vooruit hebben
er hunne mouchards.
Bij de Etoile Belg*, het galachtigste
geuzenblad, welk zijne opstellen onder
eenen valschen naam naar 't Walenland
zondt en er geld beloofden aan ellendige
Socialisten om correspondentiën mees
ter le worden die zouden gewisseld zijn
Als de gewezen wildjagcr die troostlijkc gedach
ten uitgesproken bad, keerden de vijf ruiters, die
op bevel des indiaansclien hoofdmans zich verwij-
deid hadden, op hunne weer gezadelde paarden
terug, zelfs voor den kamp van top tot teer gewa
pend, met geweeren of kokers die mot pijlen ge-
vul I waren. Zij hadden slechts hunne wapens, die
zij hadden afgelegd, om ongehinderd de wilde
paarden le jagen, wéér gehaald Vijf and-re krij
gers gingen naar eenen anderen kant heen.
Dat wordt erger, zegde B,.is Rosé.
Dal wij ze aanvielen, zoo lang zij niet meer
dan vijftien zijn zegde Pepe.
Neen, antwoordde dc Canadier blijven wij
stom en stil dc Indiaan twijfelt nog of wij hier
zijn of niet.
Gelijk gij wilt.
En Pepe blikte wéér door de ruimte tusschen dc
boomstammen.
De ii diuanschc hoofdman had zelf ccn geweer
genomen, en kwam nogmaals bij den oever.
Dc band des zwurlen valks beeft niel, geljjk
het dorie gras voorden wind, z-gic de Indiaan
di- zijn geweer ophief, en het met den loop juist
naar liet eiland *n zijne krachtige turnden vast
hield.
Maar eer bij vuur geeft ging hij voort
zal dc Indiaan het anlwoord der op liet eiland
verborgen witten afwachtenhij zal tot honderd
tellen.
Leg u achter mij,Fabian zegde Bois-Rosé.
geweest tusschen het miuisterie en
Pourbaix en zijne handlangers.
Ziedaar wat men mouchard spelen
mag hecten
De mouchards der Etoile lukten in hunne
onderneming niet, want nooit heeft deze
correspondentie bestaan.
En dan spreekt men gedurig c van ver-
achteltjken rol Zij die eenen verachte-
lijken rol speelden zitten op de ministeri
eel© banken niet, men vindt ze slechts
op de liberale banken en bij de persscha
vuiten.
Het doctrinarismus helt meer eu meer
naar 't Socialismus over. Vele liberale
schrijvelaars verduiken het niet meer en
laten maar klaar en duidelijk hooren dat
zij hunne koningsgezindheid over boord
hebben gesmeten, sedert zij naar 't repu
blikeinsche kamp zijn overgeloopen.
De Strijd, het Vlaamsch orgaan der
doctrinaire leeraars aan de Hoogschool
van Gent schreef onlangs 't volgende
Een keizer, die uogthans zeer ge
trouw volgens de wet had geregeerd,
werd onlangs verjaagd. Indien Leopold II
waarlijk zoo verstandig is en zoo wijs
als men het wel zegt, zal hij zich dit voor
beeld te nutte stellen, terwijl liet
iiojs tijd is 1 Want, indien eens de
Belgen, verontrust en grammig de
verklikkers en lokspioenen (I?) Minister
Beernaert, De Volder en Lejeune aa i de
deur kwamen te zetten, zou som»
nog wel wat anders dan
eenvoudig liet ministerie
meê naar buiten kunnen
vliegen
Het Laatste Nieuws drukte
zich met niet min onbeschoftheid uit
jegens Z. M. den Koning, in zijn nummer
van 6 December II.
En de Koning, wat doet die te mid
den van dit alles, hij wacht dat wij klaar
en duidelijk onzen wil te kennen geven.
Wachten! Maar de talrijke meetingen
an protestatie, de talrijke afkeurende
stemmingen in gemeenteraden enz, de
.laden zelf door de ministers daar gesteld
zijn dan niet voldoende
Ha, hij speelt daar een gevaarlijk
spel, en zou wel eens door zijne lank
moedigheid de openbare opinie tot het
uiterste kunnen drijven.
Spreken de Socialisten anders
Deze regelen zijn eene bedreiging tegen
Z. M. Leopold II.; zij zeggen hem onbe
twistbaar Voer uit wat wij u gebieden,
zooniet weg met u Maar de goede
vaderlander roept. Weg met de geuzen!...
en Leve, de Koning
Een ander bewijs van den overgang
der doctrinairen naar T Socialismus vin
den wij in hunne hedendaagsche houding
sedert de verbroedering van alle de libe
rale groepen.
De Grondwet moet afgeschaft worden
om hei algemeen stemrecht en andere
Ik blijf bier zegde Fabian met besloten ge
laal. Ik bin veel jongeren mij komt het toe
mij voor u aan liet gevaar uit te zetten.
Mijn kind, zegde de Canadier, ziet gij
dan niet, dat mijn lichaam liet uwe geheel over
dekt anders bieden wij den kogelen der Indianen
een dubbel mikpunt.
Zonder zelfs een enkelen der rietstengels, dia
de groene om heining der eil.inds vormen, te roe
ren, kwam dc Canadier bij en knielde voor Fabian
neder.
Laat ons begaan, Fabian, zegde Pepe rus
t'K» nooit beeft een man een betere schil- i gehad
dan n-t hart van dezen reus.
De indiaansehc hoofdman luisterde tellend, liet
geweer in den aanslag maar alleen het water;
murmelde stil, terwijl het dc riethalmen voor zijne
voelen neerboog, alleen een waime windadem.
waiide over den vloed anders heersehte over.
een diep zwijgen wijd en zijd.
Dc .warto valk gaf vuur en rielatukken vloeen
in de luchtu,aar de drij j.ecrs lagen achter
elkander op d kuiecn, aonder een breed doel aan
te kirden de kogel vloog fluitend op eenigen
afstand van hen voo-bij.
De zw arte valk liet iog eenen minuut vergaan
dan riep hij w.-ér metlnider stem
I)e Indiaan heeft lich bedrogen hij tiet
ty-ie draling en tal de witten ergrn, anders ,oe
ken.
(Word voortgezet.)