NIEUWS- EN AANKONDIGINGSBLAD VAN DE STAD EN 'T ARRONDISSEMENT AALST. Donderdag 20 Februari 1890, 10 centiemen per nummer 448t4 Jaar, N° -2459 ABONNEMENTPRIJS ANNOnrcMPRUS STILLEMANS, I'oliliek overzicht. Fabriek van vrijinetselaars- teekens. Eertijds en heden. DE DENDER BODE. Jit blad verschijnt den Woensdag en Zaterdag van iedere week, onder dagteekening van den volgenden dag. De prijs ervan is 6 frank 's jaars fr. 3,25 voor zes maanden fr. 1,75 voor drij maanden, voorop te betalen- De inschrijving eindigt met 31 December. Men schrijft in bij C. VAN DE PUTTE-GOOSSENS, Lange-Zoutstraat, N* 10, nabij dè Groote Markt, en m alle Postkantoren des lands. Per drukregel, Gewone 15 centiemen Reklamen, fr. 1,00 Vonnissen op 3- bladzijde 50 centiemen. Dikwijls te herhalen bekendmakingen bij accoord. Niet opgenomen handschriften worden niet teruggestuurd. Heeren notarissen moeten hunne inzendingen doen, uiterlijk tegen den dijnsdag en vrijdag avond. De onkosten der kwitantiën door de Post ontvangen, zijn ten laste van den schuldenaar. Cnlqa* bui bi. AISLST 19 FEBRUARI, 1890 A N T O N I U S door de bermhertigheid Gods en de genade van den Apostelijkcn Stoel, BISSCHOP VAN GENT, Aan de geestelijkheid en gcloovigen van Ons Bisdom, zaligheid en zegen in Onzen Heer Jesus Christus. Zeer beminde broeders, Ik acht mij gelukkig, ter gelegenheid van de aanstaande veertigdaagsche Vas ten, mijnen innigen dank te mogen betui gen aan mijne Beminde Diocesane». Hoe gevoelig ben ik niet geweest aan de ge negenheid met welke /.ij mijne verheffing op den bisschoppelijken zetel van Gent hebben onthaald, en hoe erkentelijk ben ik hun niet voor de vurige gebeden, welke zij hebben gestort om den zegen des Heeren te roepen over mijne bis schoppelijke wijding en over mijne herderlijke bediening Hebt dank, o leden der Priesterschap, die in hel H. Sacrificie en in de andere goddelijke diensten den bijstand van den H. Geest en de bescherming der H. Moeder Gods over mij hebt afgesmeekt Hebt dank, o Geloovigen, die uwe vurige gebeden hebt vereenigd met de gebeden uwer herders Hebt dank, duurbare Kloosterlingen, die den goeden en mach tigen Je/us, in de H. Communie, Hebt gebeden mij bij te slaan in de pogingen welke ik wil aanwenden om Hem meer en meer te doen leven in de geesten en in de benen, in het persoonlijk en maat schappelijk gedrag mijner Beminde Diocesanen. Jè'iis doen leven onder zijne toever trouwde kudde, is dc gewichtigste plicht van uwen bisschop, gelijk het uwe eerste plicht is, Beminde Diocesanen, de pogin gen welke hij daartoe aanwendt uil ganscher hert te beantwoorden. Mochten wij, toen die groote Jezus, eertijds als Zaligmaker-tot ons nedergedaald, eens als gestreng Rechter van het menschdom zal verschijnen, niet te schromen hebben over de wij/e op welke wij dien pichl zullen vervuld hebben Nu, B. de eerste bron van Jezus' leven onder de menschen is zijne heilza me leering. In den nacht der duisternis sen, waarin zich het menschdom bevond, heelt Jezus, de tweede persoon der H. Drijvuldigheid, de eeuwige Waarheid, het zelfstandige Woord Gods, zich uit medelijden lol de menschen vernederd om hen te helpen en zalig te maken. Hij heeft hun de eenvoudige en klare oplos sing gegeven vair al die belangrijke vraagstukken, die elke menseh, rijk of arm, geleerd of ongeleerd, voor zijnen redelijken geest ziet staan, en die hij zich genoodzaakt voelt te kunnen oplossen, aangezien de gansche richting van zijn leven en zijn tijdelijk en eeuwig geluk er van afhangen. Wat die eenvoudige maar groote leering van den Zaligmaker beval, weel gij,B. D., gij die het geluk hebt ge had, buiten zoo vele anderen, reeds in uwe kinderjaren, dank aan den Heer Jezus, te kunnen antwoorden op die vraagstukken welke de grootste vernuf ten, zonderde hulp der goddelijke open baring, zoo onbekwaam waren volledig te kunnen oplossen. Dank dus aan het licht dat Jezus is komen verspreiden, weet gij dal er een God is, oneindig en volmaakt wezen, sc irpper van hemel en van aarde en van al wal het heelal bevat. Gij weet dat van dien God ons het be staan komt, en al wat wij zijn en hebben; dat al de leden der menschelijke familie zijne kinderen zijn, en broeders onder elkander die zich beminnen moeten en helpen dat de eenige Zoon Gods, God blijvende, onze menschelijke natuur heeft aangenomen, en dat Hij gestorven is om het afgevallen en schuldige menschdom vrij te koopen. Gij weet nog dat voor al de weldaden ons door God bewezen, Deze ons niets anders vraagt ten zij dat wij Hem beminnen, en dat wij onze lielde toonen door Hem getrouw te dienen dat God nochtans den mensch niet dwingt Hem te beminnen, maar wil dat onze liefde en on/e dienst vrij wezen. Hij ge doogt dat wij. ondankbare en schuldige kinderen, den naam, dien wij aanbidden moeten, lasteren, en tegen den Meester, dien wij moeten dienen, opslaan. In één woord, in dit leven zijn wij vrij, gelijk de H. Schriftuur spreekt, het goed te doen of het kwaad wij zijn meester van onzen weg te kiezen, den goeden of den slechten maar de (wee banen loopen naar hetzelfde, onvermijdelijke uiteinde, het graf, waar deze wat vroeger in neer daalt, gene wat later, doch meest allen vóór dat zij het denken, en op hei uur dat zij er zich min aan verwachten.Dèhr, op de grens van het graf, zoo Jezus ons leert, begint een nieuw leven, doch ditmaal onsterfelijk, en in dit toeko mende leven is het lot, dat de meusch zich vrijwillig gekozen heeft binnen zijn proefleven, onveranderlijk bepaald en elkeen zal daar geluk ol ohhèilinoogsten, volgens dat hij in het tegenwoogdige le ven de leering van den Zaligmaker vrij zal gevolgd of verworpen hebben. Ziel daar, B. I)., die zaligmakende lee ring, die Jezus voor de eer en het geluk van het menschdom is komen veropen baren, en die Hij Zijne Apostele 1 en hunne op-olgers gelast heeft lol heteinde der tijden voort te prediken. Die leering u voorhouden en verklaren, ze meer en meer in uwen geest en in uw hert doen dringen, er de ziel van gansch uwen handel en wandel van maken, ze doen leven in het bijzonder en openbaar gedrag van eiken chrislene, in de huisge zinnen, in de Maatschappij, dit is, B. I)., de eerste plicht, welken ik door mijn eigen zeiven en door mijne priesters te te vervullen heb. Geve God dat ik dien plicht nooit verzuime En gij, B. D., weest God dankbaar voor het groote geluk dat gij g. had hebt, buiten zoo vele anderen, sedert uwe teederste jaren dit licht van het christen geloof genoten te hebben. Begrijpt beter en beier dat het de voorwaarde is van het tijdelijk en eeuwig geluk van eiken mensch, alsook van den vrede en van hel heil der Samenleving. Laat u geleiden door uwe herders,die u dit heilzaam licht gedurig voor de oogen brengen, en u steeds aanwakkeren om er uw leven naar te schikken. Stelt u niet bloot door ge vaarlijke lezingen, noch door schuldige drillen, die hemelsche klaarheid in uwen geest te laten benevelen en verduisteren. Weet dat dit licht van Jezus' leer de kostbaarste erfenis is, die gij uwe kin deren voor hun geluk kunt nalaten, en zorgt dat de panden, die de Heer u ver leend heeft, die gij lief hebt en wier geluk u zoo zeer ter herte ligt, zorgt dat zij in scholen worden opgevoed waar hunne jeugdige geesten en herten van die groote en schoone leering doordrongen worden. Jezus, B. D., moet niet alleen in deu geest leven, Hij moet ook leven in het hert. Zijne leering heeft voor doelwit niet rlleen ons verstand te verlichten, maar ook on'en wil te l ichten en te verster ken. Zij legt op het goede te doen, het kwade te vluchten de ongeregelde drif ten te bedwingen, de ondeugd te ontwor telen, de deugden to oefenen. Hoe rede lijk ook en hoe heilzaam de plichten zijn die zij ons oplegt, voefen wij nochtans dat die verplichtingen aan onze bedor- ene natuur zwaar kunnen schijnen en lastig. Helaas, hoevelen die, om dien last, zich van Jezus' schoone leer laten afschrikken Maar, zonder hier ie doen opmerken dat hel juist aan die moeite is dat het eeuwige loon is gehecht, maar, zeggen wij, de goede Zaligmaker ver sterkt ons om de moeilijkheden te over winnen. Eene bovennatuurlijke kracht heeft Hij tot onze beschikking gesteld in die zeveiKbronnen van genade, die wij de zeven heilige Sacramenten noemen. De plicht van uwen Bisschop, R. D., is u door zijn zeiven en door zijne priesters tot die levende en versterkende bronnen uit te nhodigen, u te bereiden er weerdig toe te naderen, en er u den genadeschat van toe te dienen. En gij, B. D., beant woordt aan de goedheid van den Zalig maker, en aan" de uitnoodiging uwer herders nadert dikwijls en wel bereid tot de heilige Sacramenten, en put er niet alleen die kracht in die gij behoeft, maar die innige vereeniging uwer ziel met den Zaligmaker, die maakt dat, vol gens het woord van den Apostel, Jezus waarlijk in ons leeit. En als.le/us in ons leeft, B. D., zullen ook steeds meer en meer de werken leven uit Zijn leven gesproten. Hoe schoon en hoe talrijk zijn ze niet in ons bisdom Godsdienst, liefdadigheid,onder wijs, al groote znken die, niet eenige bevoorrechten,maar het gansche mensch dom aan Jezus te danken heeft, uit hoe veel bloeiende inrichlinnen storten zij hunne weldaden niet over onze Vlaam- sche bevolking Nog ééns, B. D., de plicht van uwen bisschop is die werken aan te moedigen en te vermenigvuldigen en uwe plicht, gij gevoelt het, is van mij uwe medewer king, uwe milddadigheid, uwe zelfop offering te schenken om ze, voor het algemeen welzijn, steeds in grooteren bloei en luister te brengen en te behou den. Welaan dan, B. I)., pogen wij geza menlijk onze groote en heilige plichten te kwijten Dan zal Jezus meer en meer in ons en door ons leven, Dat de heilige tijd van de Vasten ons aanwakkere om ons nog getrouwer en vuriger te toonen in hetgeen de Heer *an ons verlangt, en waar ons tijdelijk en eeuwig geluk mede verbonden is. De ziekte die, niet alleen in ons België, maar in schier al de landen der aarde bijna elk huisgezin beproefd heeft, en bij zou velen eene voortdurende verslapping veroorzaakt, heeft den 11. Vader bewo gen. in zijne zorg voor het lichamelijk als voor het geestelijk welzijn zijner kinde ren, du jaar, hij uitzondering, eene bui tengewone verzachting toe te staan in de lichamelijke verstervingen van de Vas ten. Edoch, de uitdrukkelijke begeerte van den H. Vader is dat wij door het getrouwe kwijten onzer plichten, dour gebeden en g> ede werken, vergoeden betgeen in lichamelijk versterven ver minderd wordt. Kiezingen in Frankrijk. Zondag heb ben in Frankrijk, ten gevolge van ongel dig verklaringen, zeven gedeeltelijke kie zingen plaats gehad 6 in de Seine en f in Corsika. Men moet bekennen dat de regeering, indien zij gerekend heeft op eene over winning, fel in hare berekening bedrogen is want na de reusachtige pogingen der repubiiekeinen, is zij er slechts in gelukt een der 6 boulangisten in de Seine lot eene balloteering te brengen. Zoodus, 5 boulangisten gekozen. M. Naquet is iu balloteering en kan enkel geslagen worden als de repubiiekeinen het onderling eens worden. 't Was inderdaad de moeite niet weerd, om er zooveel lawijd voor te maken en de boulangisten gelegenheid te geven een maand lang de aandacht op zich le trek ken. De regeering heeft getoond de Parijze- naars weinig te kennen. Als zij iemand gekozen hebben, dulden zij niet dat men hen ongelijk geelt en zij zullen mordicus aan hunnen afgeveerdigde houden. Had het gouvernement zulks nagedacht dan had hel zondag die ncêrlaag niet gekregen. 't Is heel kalm gebleven te Parijs. Al leen heeft meu een weinig gewo« 1 ge maakt voor d« bureelen der Presse en der Cocardc. Eenige aanhoudingen en daarmeê gedaan. Voegen wij hier nog bij dat in Corsika het geluk de repubiiekeinen begunstigd heeft. M. Ceccaldi, republikein is geko zen met 6237 stemmen tegen 5973 aan graaf Multedo, bonapartist ongeldig ver klaard. Opening van den Staatsraad. Vrijda; namiddag, ten 3 ure, had te Berlijn de plechtige opening plaats van den Staats raad, door Z. M. den kei'er, in de Eiisa- bethaalen van het koninklijk slot. Reeds van half drie waren de led°n talrijk in de zaal aanwezig. Ten 3 ure verscheen de kei/er en nam aan de mid dentafel plaats, terwijl al de leden zich rond de lange tafel neêrzetten. Aan den rechter kant des keizers zat de kanselier, prins Bismark, en veld maarschalk graaf von Molike, aan den linkerkant staalssekretaris Bosse, de legatieraaa Kaiser, enz. Al de aanwezigen waren in groot uniform. De keizer las zittende de openingsrede, eigenhandig geschreven, waarin hij uil sluitend handelde over de werkmans- kwestie en over zijne reskripten op/ich- tens de/e belangrijke zaak, alsmede over de middelen om de begonnen onderne ming tot een goed einde te brengen. Het frausche dagblad La Défense deelt een aardig verslag meê van reu bezoek, door den redacteur van een der parijsctie gazetten gebracht in een fabriek van vrijmetselaars-teeLens. Het fabriek, die veel werk had en van alle voorwerpen, dat zij aflevert, ruimen voorraad bezat, is gelegen in de rue Jean-Jacques Rousseau, te Parijs. Het voorziet alle loges iu Frankrijk. Wij laten eene korte opgave van de voorwerpen, door dees fabriek geleverd, en de prijzen er van volgen. Eene loge, ingericht gelijk het behoort,is, gelijk men zien zal, eene heel kostbare lielhebberij. De kist van llirom, bekleed met zwart fluweel, kost 80 fr. Tranen van wit laken, om aan den wand vast te maken, 15 fr. de honderd voor -45 fr. ontvangt men daarbij eene >on, eene maan of eene ster naar keuze. Laatstgenoemde voorwerpen geven in hei duister licht. Een soort van wipplank, om de nieu welingen te doen vallen, wordt gekocht aan 55 Ir., een mekanism, om het geluid van hagel en donder na te bootsen en daardoor den nieuweling, die geblind doekt wordt binnengeleid, te verschrik ken, 60 k 80 fr. Eene limp met luopodium poeier (zoogezegd heksenmeei), dienende om vlammen en bliksemstralen na te apen op het oogenblik dat de blinddoek van den nieuweling wordt weggenomen, kost 15 fr. De kelk der bitterheid, een soort van goochelbeker, waarin suikerwater wordt aangeboden, dat, als men den beker aan de lippen zet, eensklaps in eenen afschu welijken bitteren drank verandert, kost niet meer dan 8 frank. 't Is wezemlijk goedkoop In verhou ding duurder is de acacia-tak, die hel zoo genaamd meesterlijk moet versieren. Zij kost 10 frank. Een vlammend zweerd van Venerabel meester komt te staan op 25 tot 40 fr. de zilveren dolken, welke de Ridders Kadoscli (3Ue graad) op een gegeven oogenblik allen tegelijk in de hoogte steken, onder het geroep van Nekam Adonai (Wraak legen u, Adonaizijn te verkrijgen van 12 fr. af, lot 50 fr. toe. Nestels, bekers, voorschoten, maskers, bor sister ren, zweerden, troncs de la veuvt gordels, wollen tumkas, hellebaarden voor diakens, ketens, wiervokpannen, bron zen kolommen,- allegorische figuren, tijk- urnen, hamers, Iruwceluti, ent., enz., waren in alle prijzen voorhanden. Een artikel, waarbij veel luxe schijnt te bestaan, zijn de kousebanden van de zusters-vrijmetselaarsteeken, dat de zusters bij hare intreê in de logie moeten vertooneu. Een dergelijke kouse band met de woorden Silence et Verlu (Stilzwijgendheid en Deugd) in zilver draad geborduurd, kost 15 frank. Ten slotte kwamen de geraamten en doodskoppen geen geraamten en doods koppen van karton, maar echte. De vrij metselaars schijnen ze niet anders te kunnen gebruiken en hebben van dit artikel zeer veel noodig. In elk Kabinet van overweging moet een doodskop slaan. De Kamer van het mid den, de loge, waar de vrijmetselaars met den rang van Meester bijeenkomen, moet verlicht worden door... doodskoppen,die lichtstralen werpen door de oogholten. De uitverkorenen van den 13e graad moe ten gewijd worden tusschen drie doods koppen, op palen geplaatst voorts moe ten Je Ridders Kadosch eerbiedig een met lauweren bekranst doodskop kussen, hetwelk den schedel voorstelt van Jacques Molay den laalsten grootmeester der lempeliers, en daarna een dolksteek ge ven aan (wee andere doodskoppen,waar van tiet eene, eene kroon, het andere een triaar draagt, en die de hooiden van koning Philips de Schoone van Frankrijk en van Paus Clemens V moeten voor stellen. De vrijmetselaars, zooals men weet, beweren heel ten onrechte dat er een historisch verband bestaat tusschen hunne loges en de vroegere Tempelorde. Vandaar de vermelde kinderachtige ver tooning. Doodskoppen waren in de rue Jean- Jacques Rousseau in groot getal en tegen zeer verschillende prijzen aanwezig. Een schoone doodskop met een daarbij be- hoorend lampke om het van binnen le verlichten, komt op 55 frank le staan. Het nee plus ultra echter der vrijmetse laars-symboliek, en tevens tiet kostbaar ste stuk dat door de fabriek wordt afge leverd, is een volledig skelet met beweeg bare stukken, dat in de eene hand de bannier der vrijmetselarij, in de andere een dolk houdt. Een dergelijk pronkstuk kosi 600 frank, terwijl alleen vrijmetse laars van den 33® of allerhoogsten graad, zich dit teeken mogen aankoopen. En denken, dal duizenden, die voor ernstige mannen en bijzonder wijs en verlicht willen doorgaan dat regeer ders van beschaafde en kristelijke volken in onze XIX* eeuw zich nog altijd inet dergelijke laflfe onnoozelhéden bezig hou den. En zoohet nogmaar bij laffe on noozel- heden enj kinderachtig komediespel bleef!.... Mei opzoekingen te doer in de statis tieken, valt men somtijds op zekere kost bare dingen die de lastenbetalers goed zouden doen, van tijd lot lijd vooral in kiestijd le overlezen. Wij zijn namelijk op het volgende ge komen In 1887, beliep de totale uitgave voor het lager onderwijs fr. 27,329,267 96 in 1886, fr. 26,940,758-10in 1885, fr. 29,480,646-94. "eze uitgaven geschiedden dus onder het katholiek ministerie. In 1883, het laatste jaar van het liberaal ministerie, beliepen de uitgaven voor liet lager onderwijs Ir. 16; iu 1882, li-. 1 1 (Offi cieel jaarboek van statistieken.) Terwijl, van eenen anderen kant, de aungenomene en gemeente-scholen, in 1883, 325,656 leerlingen telden, beliep het cijfer van de bevolking, op 31 decem ber 1887, 604,068. Het getal scholen waaraan een toezie ner gehecht is, is sedert juni 1888 met 681 vermeerderd. Twee honderd vijf-en- veertig gemeenten hebben, gedurende liet laatste driejarig tijdvak, de toelating onuaugen hunne eenige gemeente school af ts schaffen.

Digitaal krantenarchief - Stadsarchief Aalst

De Denderbode | 1890 | | pagina 1